‘Setiap negeri, miliki resipi bubur asyura yang berbeza.’ Betul ke asal-usulnya daripada kisah Nabi Nuh AS. Boleh dikatakan setiap negeri ada resipi dan rasa yang berbeza bubur asyuranya.
Adakah amalam memasak memasak bubur asyura di bulan Muharam hanyalah sekadar adat atau budaya? Atau adakah ia bertentangan dengan syariat Islam. Kongsi Dr Abdel Rahmanov:
1. Apabila masuk sahaja bulan Muharam, amalan masyarakat Melayu ialah masak Bubur Asyura. Orang Kelantan memanggilnya Bubur Sugho. Benarkah asal-usul Bubur Asyura daripada kisah Nabi Nuh AS?
2. Setiap negeri mempunyai resepi Bubur Asyura yang berbeza-beza. Bubur Asyura di Kodiang tidak sama dengan bubur Asyura di Kota Bharu.
Miliki Resipi
3. Bubur Asyura dikaitkan dengan kisah bahtera Nabi Nuh AS yang berlabuh di atas Bukit Judiy pada Hari Asyura’. Maka berkata Nabi Nuh AS kepada kaumnya:
“Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih-lebih”
4. Maka dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila’ iaitu kacang ful dan satu genggam kacang Adas (macam kacang dhal), Ba’ruz dan hinthoh dan tepung sehingga menjadi tujuh jenis biji-bijian yang dimasak.
Bubur Asyura Yang Berbeza
5. Kemudian Nabi Nuh AS berkata, “Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang”.
Ads
6. Kisah ini diriwayatkan dalam kitab Nihayatuz Zain karangan Syeikh Nawawi Al-Bantani, kitab Nuzhatul Majalis karangan Syeikh Abdul Rahman Al-Ushfuri dan kitab Jam’ul Fawaid karangan Syeikh Daud Al-Fathani.
Syeikh Nawawi Al-Bantani dan Syeikh Daud Al-Fathani adalah ulama Nusantara yang terkenal dan masyhur pada masa dahulu.
7. Kisah di atas diriwayatkan tanpa rantaian sanad. Dengan itu, kisah Nabi Nuh AS ini berstatus kisah atau cerita dan tidak boleh dijadikan sandaran hukum. Bubur Asyura juga tidak sepatutnya dikaitkan dengan kisah Nabi Nuh AS Walaupun kisah itu yang popular dalam masyarakat.
Betul Ke Asal-Usulnya
8. Bubur Asyura juga dikaitkan dengan hadith Nabi SAW daripada Abu hurairah RA dan Abu Said Al- Khudri RA seperti berikut:
مَنْ وَسَّعَ عَلَى أَهْلِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَسَّعَ اللهُ عَلَيْهِ سَائِرَ سَنَتِهِ
“Sesiapa memberi keluasan kepada keluarganya pada hari Asyura maka Allah akan memberi keluasan kepadanya sepanjang tahun itu”.
“Memberi keluasan” dalam hadith ini ialah Tausi’ah iaitu bersedekah atau berbelanja. Masak Bubur Asyura termasuk dalam pengertian Tausi’ah.
10. Ulama menjelaskan darjat hadith ini iaitu palsu atau dhaif sebagaimana disebut oleh Ibnu Jauzi, Ibnu Qayyim dan Imam Al-Syaukani.
Ads
10. Walaubagaimanapun Imam Baihaqi menyebut, “Sanad-sanad hadith ini meskipun lemah namun jika digabungkan menjadi kuat.” Mulla Al-Qari dan Hafiz Al-Iraqi turut berpandangan demikian.
10. Mungkin sebab itu, Majoriti ulama daripada mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali dan sepakat mengatakan bahawa disunatkan Tausi’ah pada Hari Asyura. Sila rujuk kitab Al-Mausu’ah Al-Fiqhiah Al-Kuwaitiah.
11. Pada hemat saya, masak Bubur Asyura boleh dilakukan dengan syarat dan pemahaman seperti berikut:
13. Kita perlu fahami bahawa Bubur Asyura tiada kaitan dengan kisah Nabi Nuh AS. Bubur Asyura bukan perkara wajib. Ia adalah amalan budaya masyarakat Melayu dan mungkin masyarakat lain dalam bulan Muharram yang dianggap sebagai bulan yang mulia dalam Islam.
14. Masak Bubur Asyura tidak semestinya dalam bulan Muharram.Bahkan dalam bulan lain pun boleh masak Bubur Asyura. Sebab itu, kita dapat melihat program “Kacau Bubur Sugho” dilakukan dalam bulan lain.
15. Masak Bubur Asyura dilihat sebagai program kemasyarakatan yang mengeratkan hubungan persaudaraan.
16. Di Kelantan, biasanya Bubur Asyura yang telah siap dimasak akan dipotong bentuk empat segi dan ditutup dengan daun pisang. Kemudian Bubur Asyura berkenaan akan diberi kepada jiran-jiran dan rakan taulan. Ini adalah tanda bersyukur kepada Allah atas nikmat-Nya.
17. Jika ada orang mendakwa Bubur Asyura ada kaitan dengan Syiah. Sebenarnya amalan masyarakat Melayu berbeza dengan orang Syiah yang meratapi dan menyiksa diri kerana memperingati kematian Saidina Husain RA.
18. Adapun masyarakat Melayu masak Bubur Asyura kerana gembira dengan kedatangan bulan Muharram dan peristiwa Hijrah.
19. Justeru, masak Bubur Asyura adalah amalan orang Melayu yang tidak bertentangan dengan agama. Bahkan ada pandangan dalam fiqh empat mazhab. Salam hormat.
Sah atau tidak solat bagi wanita yang pakai menstrual cup ketika istihadah dan keputihan.
Selalu kita dengar masa fasa period, jika seseorang wanita tak menggunakan pad mengikut kebiasaan, mereka mempunyai option lain iaitu menggunakan menstrual cup.
Biarpun masih ramai belum memakai menstrual cup ketika datang bulan, tapi penggunaannya sudah tentu lebih jimat dan tahan lama.
Namun bagaimana kesnya bila seseorang wanita yang nak pakai menstrual cup ketika istihadah ataupun keputihan. Sah atau solatnya…
Sebelum ini, pernah kami kupaskan mengenai pemakaian Suci Cup semasa seseorang wanita itu sedang mengalami keputihan. Dan kami juga turut menerima maklum balas yang banyak dan timbul soalan seperti dibawah bagi wanita yang beragama islam.
Bagi Wanita
Sah ke solat kalau pakai suci cup semasa keputihan?
Imam al-Khatib al-Syirbini mendefinisikan haid seperti berikut:
دم جبلة أي تقتضيه الطباع السليمة يخرج من اقصى رحم المراة بعد بلوغها على سبيل الصحة من غير سبب في أوقات معلومة
Maksudnya:
Darah semula jadi sebagai kejadian normal yang keluar daripada pangkal rahim seorang wanita yang telah baligh dalam keadaan sihat tanpa sebab-sebab tertentu dan pada waktu-waktu yang diketahui.
Haid merupakan tanda baligh yang semulajadi bagi seseorang wanita. Ianya bermula dalam lingkungan umur sembilan tahun ke atas dan berakhir dengan Iyas (putus haid).
Haid dari segi bahasa ialah (السيلان) yang memberi makna mengalir. Manakala dari segi syarak pula ialah darah semulajadi yang keluar daripada kemaluan wanita ketika badannya dalam keadaan sihat dalam tempoh-tempoh yang tertentu.
Darah haid ialah darah yang normal bagi seorang wanita kalau ia keluar ikut tempohnya.
Jika darah yang keluar selepas daripada itu, maka ia dihukum sebagai darah istihadah atau darah yang berpenyakit. Apabila seseorang menyedari bahawa darah yang keluar bukan lagi darah haid tetapi darah istihadah, ia hendaklah mandi wajib dan mengerjakan solat sebagaimana wanita yang suci. Ia juga tidak wajib menggantikan semula solat yang telah ditinggalkan pada tempoh itu.
Manakala, keputihan atau nama saintifiknya Flour Albus atau Leukore adalah satu kondisi yang terjadi hanya kepada seorang wanita dimana cecair yang berwarna putih atau sedikit kekuningan keluar daripada bahagian faraj (vagina).
Ketika Istihadah & Keputihan
Cara untuk menunaikan solat jika menggunakan menstrual cup.
Penggunaan menstrual cup bagi wanita yang istihadah dianggap sebagai menanggung najis (darah istihadah).
Justeru, ia hendaklah dicuci sebelum berwuduk bagi menunaikan setiap kali solat fardhu, satu wuduk untuk satu solat fardhu, adapun solat sunat boleh berbilang-bilang. Justeru, membersihkan diri termasuk dalam syarat sah solat.
Walaupun ia bukan darah haid, tetapi hendaklah seorang wanita membersihkan diri (badan) dan pakaian setiap kali hendak menunaikan solat.
Kashoorga: Kesimpulannya, menstrual cup bukan sahaja boleh dipakai ketika kita datang bulan, tetapi boleh juga digunakan untuk ketika dalam istihadah dan juga keputihan.
Satu dalam sejuta. Mati dalam keadaan syahid. Kanak-kanak maut di tangan perogol yang cuba memperkosa ibunya. Walaupun baru berusia 9 tahun, Rangga dianggap sebagai pejuang sejati.
Dia cuba mempertahankan kehormatan ibu kandungnya daripada diperkosa lelaki yang memecah masuk ke kediaman mereka pada malam Sabtu 10 Oktober lalu ketika kedua-dua beranak itu sedang tidur.
Semasa kejadian itu, ibunya sempat meminta Rangga untuk lari menyelamatkan diri, namun, dia menolak dan tetap melawan penjenayah terbabit.Malang sekali Rangga terkorban setelah lelaki yang ingin memperkosa ibunya itu menetak tubuh kecil kanak-kanak itu beberapa kali.
Dilaporkan, pada malam kejadian, ayahnya keluar bekerja dan hanya mereka berada di rumah. Mayat Rangga telah dibungkus di dalam guni oleh perogol terbabit dan mencampakkanya ke sungai selepas merogol ibunya beberapa kali di kebun kelapa sawit.
Dua hari selepas kejadian mayat Rangga berjaya ditemui oleh nelayan yang sedang mencari ikan di sungai dan jenazahnya dikebumikan di TPU Gampong Alue Gadeng Kampung, Kecamatan Birem Bayeun, Aceh Timur.
Berita yang sangat menyayat hati ini mendapat liputan meluas media massa di Indonesia, malahan ia turut mendapat perhatian pendakwah terkenal Indonesia berasal dari Riau iaitu Ustadz Abdul Somad (UAS).
Pada Jumaat lalu iaitu 16 Oktober 2020, ustaz telah memuat naik komen di akaun Instagramnya berkenaan hal ini. Menerusi captionnya, UAS menyebut bahawa Rangga sebagai seorang syahid yang membela kehormatan keluarganya.
“Ananda Rangga. Dengan perbuatanmu engkau telah mengajarkan pada anak bangsa ini tentang arti menjaga kehormatan, walau mesti dibayar dengan nyawa. “Engkau hadap Allah tanpa dosa, karena belum aqil baligh. Engkau mulia dengan derajat syahid,” tulis UAS.
Rasulullah SAW bersabda:“Siapa yang terbunuh karena membela keluarganya, maka ia mati syahid”. (HR. at-Tirmidzi).
Syahid berarti disaksikan, karena seluruh malaikat menyambut ruhmu. Syahid berarti menyaksikan, karena engkau telah menyaksikan tempatmu di surga sebelum kematian tiba.
Engkau merasakan sakaratulmaut hanya seperti cubitan lembut pada kulit yang halus. Engkau terbebas dari azab kubur dan hisab.
Ruhmu berada di paruh burung-burung berwarna hijau terbang kian kemari di dalam surga. Bila engkau diberi Allah kuasa untuk memberi syafaat, berikanlah sebagiannya untuk hamba Allah yang hina: abdul somad
Kashoorga: Pengorbanan seorang kanak-kanak yang seharusnya menjadi tauladan kepada kita. Berani dan bersungguh mendepani musibah demi kehormatan ahli keluarga.
Memang benar berbakti kepada orang kedua ibu bapa adalah kewajiban bagi anak dan derhaka kepada ibu bapa adalah salah satu dosa besar dalam Islam. Tetapi jangan lupa bahawa Islam tidak melihat satu sisi saja lalu melupakan sisi lain.
Islam juga mewajibkan bagi orang tua untuk berbuat baik kepada anak-anaknya.
Jika ibu bapa mendidik anak-anak dengan betul mengikut gaya hidup Islam masalah anak derhaka dapat dikurangkan. Apabila anak derhaka kepada ibu bapa kita bising tetapi adakah kita telah mendidik anak-anak kita dengan betul? Didikan agama yang cukup? Apa kata kita lihat dahulu kisah di bawah ini.
DIPETIK SEBUAH KISAH DARI KITAB TANBIHUL GHAFILIN OLEH ABUL-LAITS AS-SAMARQANDI
Pada suatu ketika di zaman Amirul Mukminin, Umar Al-Khattab r.a, seseorang telah datang menemui Khalifah Islam kedua itu untuk mengadukan hal anaknya;
“Anakku ini benar-benar telah derhaka kepadaku.” kata si bapa.
Lalu Umar memanggil anak lelaki itu dan memarahinya kerana derhaka kepada bapanya serta lupa kepada hak-hak bapanya.
“Apakah engkau tidak takut kepada Allah dengan derhaka kepada bapamu? Kerana itu adalah hak orang tua,” kata Umar kepada si anak.
Anak itu menjawab;
“Wahai Amirul Mukminin, bukankah anak juga punya hak atas orang tuanya?”
Umar menjawab;
“Benar, haknya adalah memilihkan ibu yang baik, memberi nama yang bagus dan mengajarkan al-Kitab (al-Quran).”
Anak itu berkata;
“Demi Allah, bapaku tidak memilihkan ibu yang baik. Ibuku adalah hamba sahaya berkulit hitam dan tuannya seorang Majusi. Ia tidak memberi nama yang baik untukku. Ia menamaiku Ju’al. Dan dia juga tidak mengajarkan Al-Quran kepadaku walau satu huruf pun dari al-Quran.”
(Nota : Ju’al adalah sejenis kumbang berwarna hitam yang selalu bergumul pada najis haiwan. Boleh juga diertikan seorang yang berkulit hitam dan berparas hodoh atau orang yang emosional).
DERHAKA SEORANG AYAH KEPADA ANAKNYA
Umar Al-Khattab r.a lantas menoleh kepada si bapa dan berkata;
“Engkau telah datang mengadukan anakmu telah derhaka kepadamu tetapi engkau yang telah derhaka kepadanya sebelum ia menderhakaimu!”
Iktibar dari kisah di atas, sebagai ibu bapa kita janganlah tergesa-gesa mencela anak sebagai derhaka. Ada banyak hak-hak anak atas ibu bapanya. Bila salah satu sisinya diabaikan, lalu anak menjadi derhaka dan keras kepala, ada kemungkinan ibu bapa tidak memperhatikan sisi tersebut.
Sekarang lebih ramai ibu bapa yang menderhaka kepada anak-anak kerana didikan agama tidak diberi secukupnya kepada anak-anak. Akibatnya lahirlah generasi lemah iman dan rosak akhlak di zaman moden pada hari ini.
Oleh itu, didiklah anak-anak sejak dari dalam kandungan lagi. Semoga generasi pewaris kita hidup dalam jalan yang diredhai oleh yang Maha Esa.
Ibnul Qayyim berkata; “Siapa yang mengabaikan pendidikan yang bermanfaat untuk anaknya dan membiarkannya begitu saja, maka ia telah melakukan tindakan terburuk terhadap anaknya itu. Kerosakan anak-anak itu kebanyakan bersumber dari ibu bapa yang membiarkan mereka dan tidak mengajarkan kewajipan-kewajipan agama kepada mereka. Mereka (anak-anak) tidak memperhatikan perkara-perkara agama di saat masih kecil, sehingga ketika sudah besar mereka sukar meraih manfaat dari pelajaran agama dan tidak dapat memberikan manfaat bagi ibu bapa mereka.”
KESIMPULAN:
Jika anak kita buat silap, dosa atau kesalahan pada kita maka perkara pertama yang perlu kita lihat dan fikir adalah kesilapan kita dalam mendidik.
Contoh: Seorang anak bersosial hingga terlanjur, adakah anak yang perlu dipersalahkan? Tidak. Tapi kita sebagai ibu bapalah yang perlu dipersalahkan kerana kelemahan dalam mendidik.
Kebebasan yang diberi kepada anak dalam menggunakan teknologi sekarang dan pergaulan. Perangai-perangai kita yang membuatkan si anak terikut-ikut. Anak fikiran mereka masih mentah sedang kita ibu bapa sudah banyak pengalaman dalam kehidupan.
Kesilapan bukan untuk dipersalahkan, tapi untuk diperbaiki, ambil ikhtibar dan nasihat pada masa akan datang.
Sumber kredit: FB: Dr. Tengku Asmadi T. Mohamad
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...