Pelawak, pelakon dan pengacara, Shuib (Sepahtu) mengakui perasaannya untuk kembali ke Tanah Suci Makkah meluap-luap selepas kembali dari menunaikan ibadah umrah bersama isteri, Mei lalu.
Menurut Shuib, sebaik pulang dari mengerjakan ibadah umrah, dia dan Siti Sarah Raisuddin ada merancang untuk membuat umrah sekali lagi dan cuba untuk mengerjakan ibadah umrah dua kali setahun.
UMRAH DUA KALI SETAHUN
“Saya pernah cakap dengan Sarah, kalau ada rezeki saya nak tunai umrah dua kali setahun.
“Jadi selepas mengerjakan umrah kali pertama bersama Mei lalu, kami ‘ketagih’ untuk kembali.
“Alhamdulillah ada rezeki kami kali ini dan kami akan berada di sana lebih kurang 14 hari. Apa yang kami harapkan urusan kami dipermudahkan,” katanya yang akan menunaikan ibadah umrah buat kali kedua tahun ini bermula 14 November ini.
https://www.instagram.com/p/BqJobtUH5XT/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=17uvnw9ccajpc
Tambah Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhamad, 34, apa yang lebih istimewa, kali ini dia bukan hanya pergi untuk mengerjakan ibadah, tetapi juga menawarkan diri untuk menjadi pembantu mutawwif.
“Kawan saya merupakan seorang mutawwif dan saya tanya padanya, bagaimana perasaan menjadi seorang mutawwif. Bila dia cerita, saya terus tertarik dan menawarkan diri untuk menjadi pembantu.
TERINGIN NAK JADI MUTAWWIF
“Selain menunaikan umrah, dapat juga saya menimba pengalaman baharu dan mana tahu satu hari nanti, saya akan menjadi mutawwif untuk kumpulan jemaah saya sama-sama menunaikan umrah suatu hari nanti,” jelasnya.
Shuib berkata, dia juga berharap dapat mengerjakan ibadah Haji, pada tahun hadapan dan turut merancang membawa ketiga-tiga anaknya mengerjakan ibadah umrah.
“Ariq baru nak menginjak ke usia tiga tahun dan pada usia ini dia sedang lasak. Jadi saya bimbang sekiranya bawa dia sekarang menunaikan ibadah umrah bersama, dia akan hilang.
“Tunggulah tahun depan, InsyaALLAH, memang ada perancangan nak bawa ketiga-tiga anak saya bersama,” jelasnya.
Sarah dan Shuib berkahwin pada 2011 dan dikurniakan tiga anak iaitu Uwais Al Qarni, Dzakira Talita Zahra dan Ariq Matin.
Sumber kredit: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mabrurnya Haji Atau Tidak Mungkin Juga Kerana Sikap Kita
Menjadi tetamu Allah ke Tanah Suci bukan seperti pergi melancong yang boleh dibuat sambil lewa saja. Setiap jemaah perlu mempunyai kombinasi fizikal, mental, spiritual dan material yang baik. Keempat-empat aspek itu seharusnya dipelihara kerana seandainya satu diketepikan, ia akan menggugat kelancaran ibadat yang dilakukan.
Amat penting untuk memiliki ketahanan jiwa yang mantap dan tidak mudah terbawa-bawa sikap mementingkan diri sendiri. Di situlah letaknya unsur toleransi sesama jemaah. Kepelbagaian bangsa, warna kulit, bahasa dan budaya tidak memisahkan mereka kerana semuanya disatukan melalui ibadat yang satu.
Ikuti perkongsian berikut.
Mabrurnya Haji kita atau tidak, mungkin juga hanya kerana ini.
Sedikit perkongsian atas pengalaman sendiri ketika berpeluang menunaikan kerja Ibadat Haji.
Salah satu tempat yang agak ‘padat’ selain tawaf,saie, Arafah,Mudzalifah serta Mina.Pastinya lokasi jemuran (khusunya bagi jemaah Muhasasah).
Samada di atas bangunan maktab,mohon berhati-hati jika ingin naik ke atas.Samada berteman juga dengan keizinan pihak maktab.Ataupun juga di ruangan dobi yang disediakan.
Di sini juga antara salah tempat yang ujiannya agak tinggi.Ujian sabar dan sifat amarah.
Alhamdulillah.Kebanyakan maktab kini dilengkapi dengan ‘bilik dobi’ yang dilengkapi dengan mesin basuh semi auto’.Maka lebih mudah urusan jemaah untuk mencuci pakaian.Ada juga yang lebih selesa memberus sendiri & hanya ke ruang dobi untuk tujuan ‘spin’ sahaja.
Bagi yang ada peruntukan yang lebih. Tiada masalah untuk menggunakan khidmat dobi.Tapi bayangkanlah jika hampir sebulan di Tanah Suci Kota Mekah. Nak tak nak mesti akan ada kativiti membasuh secara ‘self service’.
Ada sesetengah jemaah yang tidak membawa peralatan jemuran atau terlupa.Hanya berdoa mengharapkan ihsan dari ruang yang ada atau yang di tinggalkan kosong oleh jemaah yang telah selesai aktiviti jemurannya.
Ada juga jemaah yang dari awal telah berniat,sahaja aku ikat tali ampaian ini dan aku wakafkan kepada siapa saja yang mengunakannya kerana Allah ta’ala. Lebih mulia lagi ada yang pakejkan sekali dengan sepit baju di situ.
Ada juga jemaah yang telah pasakkan niat. Tali ampaian ini khusus hanya untuk kegunaannya dan pasangannya sahaja.Mungkin pada mereka itulah satu2nya tali yang mereka bawa dari tanah air & risau kalau hilang tak jumpa nak beli di sana.
Di sini kita boleh lihat pelbagai ragam. Ada yang sangat elok sikapnya sanggup berkongsi,malah melipatkan pakaian yang telah kering dan ketepikan serapinya. Kerana ingin menggunakan pula ruang yang ada.
Ada juga yang tidak mempunya adab atau tingginya sikap penting diri mengalihkan pakaian empunya tali jemuran sesuka hati,hanger,sepit baju kerana hanya ingin menggunakannya tanpa izin. Malah ada yang sanggup mencampakkan pakaian jemaah lain hanya kerana tali ampaiannya di gunakan oleh orang lain.
Sedikit pesananan, jika ada terjadi hal sebegini. Istighfar & ingat cepat-cepat. Kita sekarang berada di mana?!
Sebaik mungkin kita cubalah beralah ataupun melakukan hal yang terbaik samada di tinggalkan sekeping nota ‘budi bahasa’ atau pun ucapan terima kasih kepada empunya tali ampaian kerana memberikan izin kepada kita untuk sudi memberikan sedikit ruang yang ada.
Jangan risau…jemuran di sana semuanya sangat cepat kering dengan cuaca yang kita sedia maklum di sana.Silap haribulan pakaian kita jadi sangat kering & garing.
Jika kita seorang yang prihatin. Selepas mengangkat jemuran kita.Bagilah laluan kepada pengguna lain agar mereka sama-sama rasa apa yang kita rasa.Iaitu jemuran kering sempurna.
Ada juga hamba Allah yang baik budi sepitkan note Riyal pada ampaian yang ditumpangnya beserta nota ucapan tanda terima kasih.Y ang ini saya tak sempat nak rakam gambarnya sebab tak bawa phone ketika itu.
PESANAN TERAKHIR
Jangan lupa tandakan setiap pasang pakaian dari pakaian besar sehingga sekecil-kecil pakaian termasuk stokin kaki dan tangan tandakan atau jahitlah apa2 kiri dan kanan pasangannya.Supaya bertanda & mudah di cari.
Tandakan nama atau ‘kod’ supaya kita sendiri cam mana satu pakaian kita.Jangan terkejut jika di sana akan jumpa hampir sama atau sememangnya sama!
Jangan tak percaya ada yang bergaduh hanya kerana tertukar telekung yang jenamanya sangat terkenal. (Kisah benar depan mata.)
Samalah kita beringat dan pasakkan niat di hati kita.Aku sampai di sini memang untuk di uji.Aku mohon agar Allah tinggikan sifat sabar serta iman kami.
Semoga sedikit perkongsian dari secebis pengalaman ini dapat membantu anda sebagai bakal jemaah haji tahun ini ataupun kaum keluarga anda yang akan menunaikan Ibadat Haji kali ini.
Saya mohon agar perkongsian saya ini hanya di ambil yang jernih dan dibuangkan yang keruh.Demi Mabrurnya Haji kita. Aamiin.
Semoga dipermudahkan segala urusan jemaah Haji 1440H.
PEMBURU HAJI MABRUR
————————————
Barang-barang keperluan mendobi yang perlu ada:
-Tali ampaian
-Sepit baju besi (kayu atau plastik mudah rosak dek angin yg kuat)
-Selendang/kain nipis (bagi melindungi pakaian dalam ketika menjemur,dari menjadi tatapan yang tidak sepatutnya)
-Hanger
-Baldi (saya hanya rendam baju dalam plastik,setelah di cuci & di spin saya masukkan dalam beg pasar sahaja) lebih jimat ruang dalam tandas dan bilik perkongsian bersama jemaah lain.
-Sabun serbuk
-Berus plastik
-Besi penyangkut S
-Cabel tight
-Safety pin (pin lampin bayi)
Kebanyakan peralatan ini boleh didapati di sana cuma harganya mungkin sedikit lebih tinggi.Setelah ingin pulang.Wakafkan sahaja pada pekerja atau jemaah di maktab tersebut.
*Gambar adalah sebagai kenangan yang sempat saya sendiri rakamkan di bilik ruangan dobi.
Permudahkan urusan orang lain,
Allah permudahkan urusan kita.
Hidup kita berpesan pesanan.
Sumber kredit: Azira Hassim via Kenangan Haji & Umrah
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berjaya Kumpul RM4K Setahun, Wanita Ini Kongsi Caranya Teknik Menabung Yang Mudah & Sistematik
Kos sara hidup yang semakin tinggi menyebabkan kita patut mengamalkan langkah berjimat cermat. Salah satu cara efektif adalah dengan menabung.
Namun ada kalanya semangat untuk menabung hanya sekerat jalan dan akhirnya tinggal angan-angan sahaja.
Namun sebenarnya ada cara lebih berkesan dan mudah untuk kita mula menabung. Seperti perkongsian wanita ini Wan Nor Adilah yang menunjukkan cara menabung dengan mengumpul RM4 ribu dalam masa setahun.
Ayuh ikuti perkongsiannya yang boleh kita jadikan amalan harian.
Menabung untuk masa depan, sikit-sikit lama jadi bukit. Mula 1 Januari dan berakhir 31 Disember
Tu diaaa.. Sikit2 lama2 jadi bukit.. Ummi start 01 jan-31Disember 2018 kumpul duit ni… Tahun 2017 tak berjaya sebab bulan 5 ummi ambik.. Tahun 2018 bertekad tak nak usik.. Disamping ummi main kutu duit.. Simpan la juga sikit2… Menabung untuk masa depan….ummi ni bukan kerja makan gaji.. Tiap2 bulan ummi main kutu.. Kalo tak niaga kek duit tak masuk.. Jadi ade peluang simpan la duit.. Sekarang ni keluar rumah pun semua guna duit.. Alhamdulillah dah masuk bank.. Ummi siap buat buku tanda2..
Ini cara yang digunakan, tidak susah dan membebankan
Rm1—ummi simpan rm1setiap hari.. Setahun ummi genapkan rm400
Rm5—yg ni ummi simpan setiap minggu 2 keping total ummi genapkan 108 keping jadi rm540
Rm10—yg rm10 pula ummi simpan 2 keping setiap minggu dapat 110 keping total rm1100
Rm20—yg ni ummi simpan 2 keping setiap bulan jadi rm500 25 keping
Rm50—ummi simpan setiap bulan genap.. Feb,april, jun, ogos,oktober,disember total rm300
Rm100—yg ni pula setiap bulan ganjil.. Jun, mac, mei, julai, september, november.. Total rm600
Akhirnya setelah dikira setahun, berjaya kumpulkan RM4 ribu dan memang berbaloi cara digunakan dalam menabung
Duit syiling kalo ada ummi masuk tabung..
Alhamdulillah duit kertas rm3440 dan duit syilling rm634.total semua rm4074…. Insyaallah sambung lagi 2019..semoga ummi bertekad macam tahun lepas jangan buat separuh jalan.
KASHOORGA: Bagi yang untuk mendirikan rumah tangga, boleh guna cara ini mengumpul duit dalam tempoh beberapa tahun. Dan untuk pasangan baru berkahwin juga, jalan mudah mendapatkan duit tanpa bersusah payah. Jika ada rezeki lebih, boleh simpan lebih banyak.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Beruntungnya Wanita, Kedudukanmu Amat Dimuliakan Di sisi Islam
Agama Islam sebenarnya telah memberikan wanita satu kedudukan yang paling mulia berbanding bangsa atau agama lain. Hakikat ini boleh dilihat menerusi surah An-Nisa’ yang terkandung di dalam al-Quran. Berbanding surah-surah lain, surah ini lebih banyak menyebut tentang hukum hakam yang berkaitan tentang wanita. Bahkan terlalu banyak bukti yang dapat mengukuhkan kenyataan ini.
Inginkan penjelasan lanjut? Beberapa ayat yang terkandung di dalam surah ini ada jawapannya.
1. Wanita diciptakan dari tulang rusuk lelaki
“Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Rabb kalian yang telah menciptakan kalian dari jiwa yang satu dan dari jiwa yang satu itu. Dia menciptakan pasangannya, dan dari keduanya Dia memperkembangbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak.” (Surah An-Nisa`: 1)
Dalam ayat ini dinyatakan bahawa daripada jiwa yang satu, Allah SWT menciptakan pasangannya. Qatadah dan Mujahid mengatakan bahawa yang dimaksud jiwa yang satu adalah Nabi Adam. Sedangkan pasangannya adalah Hawa. Qatadah mengatakan Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam. (Tafsir Ath-Thabari, 3/565, 566)
Dalam hadis sahih pula menyebut: “Sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk. Dan sungguh bahagian yang paling bengkok dari tulang rusuk adalah yang paling atasnya. Apabila engkau ingin meluruskannya, engkau akan mematahkannya. Dan jika engkau ingin bersenang-senang dengannya, engkau boleh bersenang- senang namun padanya ada kebengkokan.” (Riwayat Al-Bukhari no. 3331 dan Muslim no. 3632)
2. Hak perempuan yatim dipelihara
Allah SWT berfirman: “Dan jika kalian khuatir tidak akan dapat berlaku adil terhadap hak-hak perempuan yatim (bila mana kalian menikahinya), maka nikahilah wanita-wanita lain yang kalian senangi: dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kalian khuatir tidak dapat berlaku adil maka nikahilah seorang wanita sahaja atau budak-budak perempuan yang kalian miliki. Yang demikian itu lebih dekat untuk kalian dan tidak berlaku aniaya.” (Surah An-Nisa`: 3)
Urwah bin Az-Zubair pernah bertanya kepada Aisyah tentang firman Allah SWT: maka Aisyah menjawab, “Wahai anak saudariku. Perempuan yatim tersebut berada dalam asuhan walinya yang turut bersyarikat dalam harta walinya, dan pihak wali ini ternyata tertarik dengan kecantikan anak yatim kerana berikut hartanya. Maka wali ingin menikahinya tanpa berlaku adil dalam pemberian mahar sebagaimana mahar yang diberikannya kepada wanita lain yang ingin dinikahinya. Para wali pun dilarang menikahi perempuan-perempuan yatim kecuali jika mereka mahu berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim serta memberinya mahar yang sesuai dengan yang biasa diberikan kepada wanita lain. Para wali kemudian diperintah untuk menikahi wanita-wanita lain yang mereka senangi.”
3. Cukup berkahwin seorang wanita sahaja jika khuatir tidak dapat berlaku adil
Allah SWT telah berfirman: “Kemudian jika kalian khuatir tidak dapat berlaku adil maka nikahilah seorang wanita sahaja atau budak-budak perempuan yang kalian miliki.” (Surah An-Nisa`: 3)
Apa yang dimaksudkan dengan adil di sini adalah perkara-perkara lahiriah seperti adil dalam pemberian nafkah, tempat tinggal, dan giliran. Walau bagaimanapun, perkara-perkara batin seperti rasa cinta dan kecenderungan hati tidaklah dituntut untuk adil kerana ia berada di luar kesanggupan seorang hamba.
Dalam al-Quran ada dinyatakan:
“Dan kalian sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kalian, walaupun kalian sangat ingin berbuat demikian. Kerana itu janganlah kalian terlalu cenderung kepada isteri yang kalian cintai sehingga kalian biarkan yang lain telantar.”(An-Nisa`: 129)
Al-Hafizh Ibnu Katsir mengatakan ketika mentafsirkan ayat di atas, “Kalian tidak akan mampu untuk berlaku adil di antara isteri-isteri kalian dari segala sisi. Walaupun kalian berjaya berlaku adil dari segi pembahagian giliran malam. Namun masih lagi wujud perbezaan dalam soal cinta, syahwat, dan jima’. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Ibnu ‘Abbas, ‘Abidah As-Salmani, Mujahid, Al-Hasan Al-Bashri, dan Adh-Dhahhak bin Muzahim .”
4. Hak memperoleh mahar dalam pernikahan
Allah SWT telah berfirman:
“Berikanlah mahar kepada wanita-wanita yang kalian nikahi sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kalian sebahagian daripada mahar tersebut dengan rela hati maka makanlah (ambillah) pemberian itu sebagai makanan yang sedap lagi baik.” (An-Nisa`: 4)
5. Wanita diberikan bagian dari harta warisan
Allah SWT berfirman: “Bagi laki-laki terdapat hak bahagian dari harta peninggalan ayah, ibu dan kerabatnya, dan bagi wanita terdapat hak bahagian dari harta peninggalan ayah, ibu dan kerabatnya, baik sedikit atau banyak menurut bahagian yang telah ditetapkan.” (An-Nisa`: 7)
Sementara ketika di zaman jahiliah, hanya lelaki sahaja yang diberikan hak untuk harta pusaka sementara wanita tidak mendapat sebarang bahagian. Malah wanita dianggap sebagai sebahagian daripada barang yang diwarisi sebagaimana dalam ayat:
“Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kalian mewarisi wanita dengan jalan paksa.” (An-Nisa`: 19)
6. Suami diperintah untuk berlaku baik pada isterinya
Allah SWT telah berfirman:
“Dan bergaullah kalian (para suami) dengan mereka (para isteri) secara patut.” (An-Nisa`: 19)
Al-Hafizh Ibnu Katsir ketika mentafsirkan ayat di atas menyatakan: “Halusi ucapan kalian terhadap mereka (para isteri) dan perbaiki perbuatan serta penampilan kalian sesuai kemampuan. Sebagaimana engkau menyukai bila dia (isteri) berbuat demikian, maka engkau (semestinya) juga berbuat yang sama. Allah SWT berfirman dalam hal ini:
“Dan para isteri memiliki hak yang seimbang dengan kewajibannya menurut cara yang ma’ruf.”(Surah Al-Baqarah: 228)
Sementara itu Rasulullah s.a.w sendiri telah bersabda:
“Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap keluarga (isteri)nya. Dan aku adalah orang yang paling baik di antara kalian terhadap keluarga (isteri)ku.”(Tafsir Al-Qur`anil ‘Azhim, 2/173)
7. Suami tidak boleh membenci isterinya dan perlu melayannya dengan baik sekalipun tidak menyukainya
Allah SWT berfirman: “Kemudian apabila kalian tidak menyukai mereka maka bersabarlah kerana mungkin kalian tidak menyukai sesuatu padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (Surah An-Nisa`: 19).
8. Jika sudah bercerai, tidak boleh meminta kembali mahar yang pernah diberikannya
Allah SWT berfirman: “Dan jika kalian ingin menggantikan isteri kalian dengan isteri yang lain sedang kalian telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kalian mengambil kembali walau sedikit pun dari harta tersebut. Apakah kalian akan mengambilnya kembali dengan jalan tuduhan yang dusta dan dengan menanggung dosa yang nyata? Bagaimana kamu akan mengambilnya kembali, padahal sebahagian kamu telah bergaul (bercampur) dengan yang lain sebagai suami-isteri. Dan mereka (isteri-isterimu) telah mengambil daripada kamu perjanjian yang kuat.” (Surah An-Nisa`: 20-21)
9. Termasuk pemuliaan terhadap wanita adalah diharamkan bagi mahram si wanita kerana nasab ataupun kerana penyusuan untuk mengahwininya
Allah SWT berfirman: “Diharamkan atas kalian menikahi ibu-ibu kalian, puteri-puteri kalian, saudara-saudara perempuan kalian, ‘ammah kalian (mak cik/ saudara perempuan ayah), khalah kalian (ibu saudara), puteri-puteri dari saudara laki-laki kalian (anak saudara perempuan), puteri-puteri dari saudara perempuan kalian, ibu-ibu susu kalian, saudara-saudara perempuan kalian sesusuan, ibu mertua kalian, puteri-puteri dari isteri kalian yang berada dalam pemeliharaan kalian dari isteri yang telah kalian campuri. Tetapi jika kalian belum mencampuri istri tersebut (dan sudah berpisah dengan kalian) maka tidak berdosa kalian menikahi puterinya. Diharamkan pula bagi kalian menikahi isteri-isteri anak kandung kalian (menantu)…” (Surah An-Nisa`: 23)
Menerusi ayat ini, Allah SWT telah berfirman yang bermaksud:
“(Diharamkan atas kalian) menghimpunkan dalam pernikahan dua wanita yang bersaudara kecuali apa yang telah terjadi di masa lampau. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah An-Nisa`: 23)
Ayat ini menetapkan bahawa seorang lelaki tidak boleh menemukan dua wanita yang bersaudara dalam ikatan pernikahan kerana ia boleh mengakibatkan permusuhan dan perpecahan dalam hubungan di antara keduanya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI