Seseorang muslim tidak boleh menggelar atau menuduh saudaranya sebagai munafik hanya berdasarkan zahirnya sahaja sekalipun ia kelihatan sedemikian. Hal ini kerana, Nabi SAW melarang umatnya menggelarkan seseorang itu sebagai munafik selagi mana ia mengucapkan kalimah tauhid dan beriman kepada Allah SWT.
Tapi siapakah golongan munafik dalam kalangan orang Islam? Berikut adalah penjelasan Ustaz Azhar Idrus tentang persoalan ini.
Orang munafik dalam kalangan orang Islam
Pada awal surat Al-Baqarah Allah Taala menyebutkan tiga golongan manusia iaitu :
Golongan Mukmin
Golongan Kafir
Golongan Munafik
Allah Taala menjelaskan kepada golongan Mukmin pada ayat-ayat dalam permulaan surah Al-Baqarah tentang busuknya hati orang-orang munafik dan permusuhan mereka kepada golongan Mukmin.
Berikut adalah sifat-sifat golongan munafik yang diceritakan dalam surah Al-Baqarah :
Suka berbuat kerosakkan tetapi mendakwa sebagai orang yang melakukan perkara baik.
Artinya : “Apabila dikatakan kepada mereka : “Janganlah kamu melakukan kerosakan di muka bumi.” Maka mereka berkata : “Kami hanyalah orang-orang yang melakukan kebaikan.” Ketahuilah, mereka adalah golongan yang melakukan kerosakan tetapi mereka tidak menyedarinya.” (Al-Baqarah : 11-12)
Orang-orang yang sangat bodoh tetapi mengaku pandai sebaliknya menuduh orang yang mahu menegakkan Islam sebagai bodoh.
Artinya : “Apabila dikatakan kepada mereka : “Berimanlah kamu (yakni percayalah kamu kepada janji Allah dan agama Islam) sebagaimana orang-orang lain telah beriman.” Mereka menjawab : “Adakah kami perlu percaya sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah percaya?” Jawab Allah : Ingatlah sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh tetapi mereka tidak tahu.” (Al-Baqarah : 13)
Artinya : “Allah akan (membalas) olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan mereka itu.” (Al-Baqarah : 15)
Orang yang Islam hanya pada zahirnya tetapi tidak pada hatinya.
Alamat golongan ini ialah :
– Bila berada bersama orang beriman mereka pura-pura sukakan Islam tetapi bila bersama golongan kafir mereka turut sama menentang golongan Islam.
– Bila hukum Islam hendak ditegakkan mereka akan lantang bersuara menentang.
– Mereka kasih kepada orang-orang kafir dan benci kepada orang beriman.
– Mereka melantik orang-orang kafir sebagai ketua dan pemimpin dan meninggalkan orang-orang beriman.
– Apabila orang-orang beriman mahu melaksanakan Al-Quran dan hadith di dalam negara mereka akan memberikan berbagai alasan supaya ianya tidak berlaku.
-Mereka menyebelahi orang-orang kafir berlawan dengan orang-orang beriman.
– Mereka sangat setia kepada tunjuk ajar dan perintah orang-orang kafir.
Ads
– Apabila orang-orang beriman berkata yang benar mereka akan menuduh dengan berbagai tuduhan dan memusingkan perkataan tersebut supaya nampak salah dan apabila orang-orang kafir berkata yang batil mereka akan mempertahankannya bermati-matian.
– Mereka suka mencari kesilapan orang-orang beriman.
– Mereka suka memuji orang-orang kafir.
Dan sebagainya.
Maka hukum orang Islam yang munafik seperti ini adalah kafir. Ialah kafir yang paling keji diantara berbagai jenis kafir.
Ertinya : (Yaitu) pada hari ketika kamu melihat orang mukmin laki-laki dan perempuan sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka (dikatakan kepada mereka): “Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (yaitu) syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang sangat besar.”
Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman : “Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebagian dari cahaya kamu.” Dikatakan (kepada mereka) : “Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu).” Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya ada siksa. Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) sambil berkata : “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?” Mereka menjawab : “Benar tetapi kamu telah mencelakakan diri kamu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat dusta.” (Al-Hadid : 12-14)
Artinya : “Tidakkah mereka (orang-orang munafik) mengetahui bahwasanya barang siapa menentang Allah dan Rasul-Nya maka baginya adalah neraka jahanam. Dia kekal di dalamnya dan itu adalah kehinaan yang besar.” (At-Taubah : 63)
Artinya : “Allah mengancam orang-orang munafik yang laki-laki dan perempuan serta orang-orang kafir dengan neraka jahanam. Mereka kekal di dalamnya.” (At-Taubah : 68)
Artinya : “Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.” (An-Nisa : 145)
Kebanyakan kita pasti menyimpan hasrat untuk menunaikan haji. Namun begitu seharusnya ibadah ini dilaksanakan dengan cara yang betul.
Ini kerana ada juga yang menunaikan haji dengan cara yang salah mengikut undang-undang. Sebagai contoh menggunakan visa umrah atau pelancong dengan cara tinggal lebih lama (overstay) sehingga musim haji.
Dalam hal ini timbul persoalan apakah status ibadah haji mereka yang menggunakan cara sebegini. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan memberi penjelasan tentang perkara ini.
Termasuk kesalahan di bawah kerajaan Arab Saudi
Menurut Kementerian Pelancongan, Seni Dan Budaya (MOTAC) menyalahgunakan visa pelancong dan visa umrah untuk mengerjakan ibadah haji dengan cara tinggal lebih lama (overstay) sehingga masuk musim haji merupakan satu kesalahan di bawah peraturan kerajaan Arab Saudi.
Penyalahgunaan visa ini akan melibatkan keselamatan pemegang visa yang tidak diiktiraf untuk melaksanakan haji dan boleh mencemarkan nama dan hubungan baik antara dua negara. Pengiktirafan permit haji hanya dikeluarkan oleh institusi bertauliah seperti Lembaga Tabung Haji (LTH).
Syarat istita’ah
Syarat istita’ah atau berkemampuan dalam mengerjakan ibadah haji untuk sampai ke tanah haram juga merupakan faktor dalam menentukan kewajipan seseorang itu untuk menunaikan ibadah haji seperti perjalanan yang aman dan selamat.
Bahkan tidak wajib untuk menunaikan ibadah haji sekiranya perjalanan tersebut terdapat ancaman terhadap diri dan harta. Imam al-Nawawi menyebut:
Maksudnya: “(Antara syarat istita’ah) aman dalam perjalanan, sekiranya takut ke atas diri atau hartanya daripada ancaman binatang buas, musuh atau perompak serta tiada jalan lain yang sesuai (untuk pergi haji) maka tidak wajib untuk menunaikan ibadah haji.”[4]
Menggunakan visa umrah untuk mengerjakan ibadah haji adalah satu kesalahan seperti yang telah ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi. Arahan ini dikeluarkan untuk tujuan kebaikan dan menjaga kepentingan umat Islam wajib dipatuhi sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Suyuti:
Maksudnya : “Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.”[6]
Menurut Imam Ibn Hajar al-Haitami arahan pemerintah yang tidak membawa kepada maslahah umum tidak wajib untuk dipatuhi[7]. Ini dapat difahami sebaliknya bahawa jika arahan pemerintah itu bertujuan untuk menjaga maslahah umum maka wajib dipatuhi.
Status haji
Dalam hal ini perbuatan menggunakan visa umrah atau pelancong dengan cara tinggal lebih lama (overstay) sehingga musim haji adalah satu perbuatan yang haram dan berdosa kerana menipu dan melanggar undang-undang.
Manakala ibadah haji yang dilakukan dengan menggunakan visa tersebut adalah sah sekiranya melengkapi segala syarat dan rukun haji.
Pada hari Jumaat ini marilah kita melakukan sunnah yang paling mudah tapi ramai yang tidak melakukannya iaitu memotong kuku.
Indahnya agama Islam ini kerana setiap perkara yang kita lakukan pasti ada panduannya, termasuklah cara memotong kuku. Walaupun mungkin kita anggap amalan memotong kuku ini remeh namun bila kita lakukan dengan cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, maka pasti akan mendapat pahala sunnah.
Rasulullah SAW bersabda:
خَمْسٌ مِنَ الْفِطْرَةِ: الْخِتَانُ، وَالاِسْتِحْدَادُ، وَنَتْفُ الإِبْطِ، وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ، وَقَصُّ الشَّارِبِ
Maksudnya: “5 perkara daripada fitrah ialah berkhitan, mencukur bulu ari-ari, mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan menggunting misai.” (HR Bukhari & Muslim, hadis sahih)
Kebiasaan memotong kuku ini dilakukan pada hari Jumaat, berdasarkan pendapat para sahabat dan tabi’in, antaranya:
Abdullah bin Umar al-Khattab r.a biasanya memotong kuku dan merapikan misai pada hari Jumaat. (Sunan Al-Kubra oleh Imam al-Baihaqi, 3/244)
Seorang tabi’in, Muhammad bin Ibrahim al-Taimi berkata, “sesiapa yang memotong kuku dan memendekkan misainya pada hari Jumaat maka dia telah menyempurnakan hari Jumaatnya.” (Al-Musannaf oleh Abd al-Razzaq, 3/197)
SubhanAllah, bahkan para ulama fiqh daripada kalangan Syafi’iyyah dan Hanabilah, menyebut galakan memotong kuku pada setiap hari Jumaat. Imam an-Nawawi berkata: “Al-Syafi’e dan ashabnya dengan tegas menyebut anjuran memotong kuku ialah pada hari Jumaat.” (Al-Majmu’, 1/340)
Khamis waktu Maghrib dah boleh potong
Sebenarnya walaupun dituntut untuk potong kuku pada hari Jumaat, namun kita sudah boleh memotong kuku selepas masuk waktu maghrib pada hari Khamis. Maksudnya pada hari Khamis malam Jumaat.
Berikut adalah turutan memotong kuku mengikut pendapat para ulama dalam Islam.
1. Imam an-Nawawi: Tangan kanan, dimulakan dari jari telunjuk sampai jari kelingking, kemudian barulah potong kuku jari ibu. Bagi tangan kiri, bermula dari jari kelingking sampai jari ibu.
2. Imam al-Ghazali: Pada tangan kanan, dimulakan dari jari telunjuk sampai jari kelingking. Kemudian jari kelingking tangan kiri sampai jari ibu tangan kiri dan diakhiri dengan jari ibu tangan kanan.
Cara ini adalah bagi memotong kuku jari-jari tangan, manakala untuk memotong jari kaki pula dimulakan dengan jari kelingking kaki kanan dan diakhiri dengan jari kelingking kaki kiri.
Kesimpulannya, kuku disunatkan untuk dipotong pada hari Jumaat atau Khamis malam Jumaat dan turutannya boleh dibuat mengikut panduan yang dikongsi.
Dah ada dua cahaya mata perempuan dan teringin nak anak lelaki pula. Ada juga pasangan yang dah ada lima anak perempuan dan masih mahu mencuba untuk beroleh anak lelaki.
Bagai pasangan yang begini boleh cuba amalkan doa berikut. Ia sebagai salah satu usaha, selebihnya kita serahkan kepada Allah SWT.
1. Doa yang ditulis oleh Imam Sulaiman bin Muhammad Al-Bujairami
Pertama, doa yang ditulis oleh Imam Sulaiman bin Muhammad Al-Bujairami dalam kitab Tuhfatul Habîb ‘ala Syarhil Khathîb [Hasyiyah Al-Bujairami ‘ala Khathib]. Dalam kitab ini, Syeikh Sulaiman Al-Bujairami menulis doa agar dikurniakan seorang anak lelaki.
“Ya Allah, sesungguhnya aku akan menamai apa yang ada di dalam kandungannya dengan nama Muhammad, maka jadikanlah ia anak lelaki bagiku, kerana Muhammad dilahirkan sebagai seorang lelaki, Insya Allah”
(Sulaiman bin Muhammad Al-Bujairami, Tuhfatul Habîb ‘ala Syarhil Khathîb, (Beirut: Darul Kutub Al-Ilmiyah, 1996), juz I, h. 520)
2. Doa dari Sayidina Ali
Terdapat juga doa untuk mendapatkan anak lelaki yang berasal dari Sayidina Ali. Doa ini boleh diucapkan selepas solat atau selepas berzikir. Ini adalah usaha memohon kepada Allah agar dikurniakan anak lelaki. Berikut doanya:
“Ya Allah, jadikan janin (yang dikandung) sebagai anak lelaki yang beruntung lagi diberkati, yang soleh lagi bertakwa.”
3. Doa oleh Syeikh Abi Muhammad Maulana At-Tihami
Terdapat juga percubaan untuk mendapatkan anak lelaki. Penjelasan ini terdapat dalam kitab Quratul ‘Uyun halaman 82 oleh Syeikh Abi Muhammad Maulana At-Tihami, yang menjelaskan bahawa salah satu cara untuk mendapatkan anak lelaki ialah dengan meminta isteri tidur dengan kepala di sebelah kiri perut setelah melakukan hubungan intim.
“Apabila anda menginginkan anak lelaki maka setelah selesai (dari jimak) hendaklah memerintahkan isteri anda untuk tidur di sebelah kanannya, dan bila ingin anak perempuan, maka lakukan sebaliknya.” (Quratul Uyun:82).
Syeikh Abi Muhammad Maulana At-Tihami turut menjelaskan doa khusus agar dikurniakan anak lelaki. Doanya adalah seperti berikut:
Bacaan ayat dalam rumi:
Bismillahirrahmanirrahim allahumma inni usammi ma fi bathniha Muhammadan faj’alhu li dzakaran.
Ertinya:
“Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ya Allah, sungguh aku (akan) menamakan janin dalam kandungan isteriku dengan nama Muhammad, maka kurniakan aku seorang anak lelaki.”
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...