Nampaknya semakin ramai selebriti wanita yang telah melakukan penghijrahan dengan memakai tudung.
Jika sebelum ini kita menyaksikan, Dahlia Syazwan, Ezlynn, Ernie Zakri, Cik Manggis, Kilafairy, Zila Bakarin, Mawar dan terbaru pula adalah pelakon si cantik manis, Hannah Delisha.
Memberitahu perubahan yang dirasai, Hannah berkata jiwanya kini terasa lebih tenang.
Ads
“Saya hanya menunaikan tanggungjawab kepada Allah SWT. Dalam hidup, kena sentiasa berubah dan memperbaiki kekurangan diri.
“Saya mahu menjadi muslimah yang baik. Insya-Allah.
“Saya juga bersyukur kerana keputusan dibuat pada saat tiada hutang penggambaran yang memerlukannya tidak bertudung,” katanya yang menyangkal dakwaan berhijab kerana mahu berkahwin.
Sejak muat naik fotonya berhijab, Hannah mendapat pujian warganet. Rata-rata bersyukur dengan penghijrahan dilakukan dan mendoakan dirinya terus istiqamah.
Derhaka pada orang tua adalah satu dosa besar. Kita tahu, syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Menjadi anak derhaka merupakan perbuatan yang ditakuti.
Namun apa hukumnya jika sang ibu meminta anak kandungnya menceraikan isteri yang dikasihi? Isu derhaka ini sangat berat. Tentu ada penjelasan lanjut kerana tidak semudah itu boleh menceraikan isteri. Kita baca kupasan oleh Ustaz Azhar Idrus ini.
SOALAN :
Saya mewakili kawan saya nak tanya ustaz masalah rumah tangga dia. Isteri kawan saya ini selalu tidak sefahaman dengan keluarga suaminya dan kadang-kadang bertegang lidah tapi tidak sampai bergaduh.
Masalahnya ialah ibu kepada suami telah beberapa kali menyuruh kawan saya menceraikan isterinya kerana ibunya tidak suka. Adakah wajib dia ikut perintah ibunya itu sedangkan dia tidak mahu bercerai dengan isterinya?
JAWAPAN :
Menurut pendapat sebahagian ulama jika orang tua menyuruh anaknya menceraikan isterinya dan isterinya memang perempuan yang jahat perangainya maka wajib anak itu taat pada perintah orang tuanya.
Akan tetapi jika isterinya bukan perempuan yang jahat perangainya sekali pun bukan perempuan yang solehah maka anak tidak wajib taat kepada suruhan orang tua untuk menceraikan isterinya dan anak itu tidak dikira derhaka pada tidak taatnya itu.
Telah berkata oleh Imam Ahmad :
“Tidak wajib seorang itu taatkan kedua ibu bapa dengan menceraikan akan isterinya.” (Kitab Adab As-Syar’iyyah)
Dan begitu juga jika kedua orang tua adalah orang yang tidak cerdik atau kurang akalnya dalam melakukan suatu perkara.
Ertinya : “Akan tetapi kalau bapanya seorang yang tidak cerdik atau bodoh akalnya lalu menyuruh anaknya dengan suatu perkara yang tidak dikira derhaka pada adat kalau tidak mentaatinya maka anaknya tidaklah berdosa dengan sebab tidak mentaatinya pada ketika itu kerana uzurnya”
Dan atasnya juga andai anaknya berkahwin dengan seorang perempuan yang dia sukai lalu disuruhnya anaknya menceraikannya sekali pun isterinya ketiadaan solehah lalu anak itu tidak taatkan suruhannya itu nescaya tidaklah anak itu berdosa.
Sebagaimana akan datang sebutnya pada kisah Abu Zarr r.a. akan tetapinya mengisyaratkan kepada yang afdal ialah mentaati suruhan bapanya itu kerana menjunjung perintah orang tua.
Dan atasnya lah ditanggungkan hadis Umar r.a. menyuruh anaknya menceraikan isterinya lalu enggan ia dan bertanyakan kepada Nabi saw dan baginda menyuruhnya menceraikan.” (Kitab Az-Zawajir)
Jika ibu bapa menyuruh ceraikan isteri dan memang isteri itu seorang yang jahat perangainya maka hendaklah ditaati akan suruhan ibu bapanya itu.
Ada pun jika isterinya bukan perempuan yang jahat maka suami tidak wajib taat suruhan ibu bapa. Mintalah kepada ibu bapa dengan perkataan yang baik dan beradab.
Ibubapa yang tidak puas hati dengan menantu hendaklah bersabar dan selesaikan dengan jalan yang baik kerana menyuruh cerai adalah memberatkan akan hidup anaknya.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita kadang-kala suka menganggap semua perkara adalah “biasa”. Tak apa-apa sekadar suka-suka tanpa menyedari hukumnya. Ditambah sikap tidak suka membaca dan suka terikut-ikut mengakibatkan hal tidak dibenarkan dalam agama dianggap biasa-biasa oleh sesetengah dari kita.
Di media sosial, viral tentang patung berbentuk pocong yang dijual pada harga serendah RM140 di platfrom beli belah dalam talian.
Ia mungkin dianggap menakutkan bagi sesetengah kanak-kanak kerana patung itu benar-benar menyerupai pocong tapi dari sudut hukumnya, malaikat tak akan merahmati seisi rumah kerana kita tidak dibenarkan menyimpan patung kecuali untuk mainan kanak-kanak kecil, di bawah usia 3- tahun.
Tidak dinafikan, ramai sukakan patung beruang dan sebagainya kerana cute tetapi ini hukumnya kena tahu.
Dikongsi dari pejabat Mufti Wilayah, dinyatakan kenapa patung tidak dibenarkan disimpan dalam rumah.
Sabda Nabi SAW: “Sesungguhnya malaikat tidak akan masuk suatu rumah yang di dalamnya mempunyai anjing dan gambar patung.” (Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Imam al-Nawawi pula berkata: “Menurut para ulama, antara sebab yang menghalang malaikat daripada masuk ke dalam rumah adalah kerana terdapat gambar (makhluk bernyawa).
“Perbuatan meletakkan gambar itu sebenarnya maksiat yang amat keji dan seolah-olah menyerupai ciptaan ALLAH SWT, manakala, sebahagian daripada gambar-gambar tersebut dijadikan sembahan.”
Oleh itu, malaikat tidak akan masuk ke dalam rumahnya, tidak melakukan solat di dalamnya, tidak meminta keampunan bagi penghuninya, tidak memohon keberkatan seterusnya tidak melindungi penghuni rumah tersebut daripada gangguan syaitan.
Namun, hanya Malaikat Rahmah sahaja yang tidak masuk ke rumah kita di mana Malaikat Rahmah ialah malaikat yang memohon keberkatan dan keampunan bagi penghuni di dalam rumah tersebut.
Bagaimanapun, Malaikat Hafazah masih tetap masuk ke dalam rumah kerana mereka diperintahkan untuk mencatat setiap amalan manusia.
Apabila disebut tentang rumah, ia adalah berbentuk tempat yang kita gunakan termasuk kereta dan seumpamanya.
Jika mahu meletakkan patung, maka, perlu dilihat apakah maksudnya.
Adakah ia patung yang dihormati, patung besar dan yang dipuja? Jika inilah tujuannya, jelas ia dilarang.
Adapun, sekiranya ia melibatkan permainan kanak-kanak kecil yang tidak diagungkan atau dimuliakan, ia dianggap sekadar barang permainan kanak-kanak.
Ia kerana sikap kanak-kanak bermain adakalanya mereka melempar patung tersebut dan meleraikan anggota patung mainan.
Maka, ia dibolehkan dengan syarat ia bukanlah patung yang besar dan hanyalah semata-mata patung kanak-kanak.
Pun begitu, kita disyorkan supaya mengelakkan permainan patung itu supaya tidak menimbulkan perkara yang boleh membawa kepada perasaan pemujaan dan sebagainya.
Sebaiknya, gantilah dengan hal-hal yang boleh mengelakkan daripada sebarang bentuk syubhah apabila kita meninggalkan perkara-perkara yang khilaf seperti ini.
Semoga kita dapat mendidik keluarga dan anak-anak kita agar benar-benar menghayati agama sebaik mungkin.
(Sumber: Al-Afkar #47: Hukum Patung Sebagai Perhiasan, Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ambil air sembahyang tanpa tanggalkan mekap, sah atau tidak wuduk? Iyalah tujuan ambil air sembahyang adalah untuk mendirikan solat.
Adakah sah wuduk sekiranya seseorang itu tidak menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu sebelum mengambil wuduk, tetapi hanya menanggalkan krim,pelembap tersebut ketika sedang berwuduk?
Maksudnya:
“Kami pulang bersama-sama Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah. Apabila kami sampai ke kawasan air di pertengahan jalan, sekumpulan orang bergegas untuk bersolat Asar. Lalu mereka berwuduk secara tergesa-gesa. Kami pun menghampiri mereka dan dapati buku lali mereka tidak dibasahi air.
Lantas Rasulullah SAW bersabda: Celakalah buku lali mereka daripada api neraka (penyebab mereka masuk ke neraka)! Oleh itu, berwuduklah kamu dengan sempurna.”
(Sahih Muslim: 241)
Syeikh Ali al-Qari menyebut:
وفيه دليل على وجوب غسل الرجلين على وجه الاستيعاب وهو المنقول من فعله – صلى الله عليه وسلم – ومن فعل الصحابة رضي الله تعالى عنهم أجمعين
Maksudnya:
“Pada hadis ini terdapat dalil kewajipan membasuh kedua-dua kaki secara meliputi (menyampaikan air kepada keseluruhan bahagian kaki yang wajib dibasuh), dan perkara ini diambil daripada perbuatan Nabi SAW dan perbuatan para sahabat RA.” (Rujuk Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masobih, jil. 2 hlm.110)
Wajib Hilangkan Perkara Yang Menghalang Air Mengenai Kulit
Para fuqaha’ telah bersepakat bahawa kewujudan sesuatu benda pada anggota wuduk atau anggota mandi wajib yang menghalang sampainya air kepada kulit, menghalang sahnya wuduk dan mandi wajib tersebut.
Oleh sebab itu, antara syarat wuduk ialah menghilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit, sama ada minyak tepu, lilin dan seumpamanya.
Syarat ini disepakati oleh 4 Mazhab yang muktabar. (Rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jilid 2 halaman 282 dan Mausu’ah Ahkam al-Thahahrah, halaman 71)
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’:
إذا كان على بعض أعضائه شمع أو عجين أو حناء وأشباه ذلك، فمَنَعَ وصولَ الماء إلى شيء من العضو؛ لم تصحَّ طهارته، سواء كثر ذلك أم قلَّ، ولو بقي على اليد وغيرها أثر الحناء ولونه دون عينه أو أثر دهن مائع بحيث يمس الماء بشرة العضو ويجري عليها لكن لا يثبت؛ صحَّت طهارته
Maksudnya:
“Jika sekiranya di atas sebahagian anggota badannya terdapat lilin, tepung atau inai dan seumpamanya, yang mana ia menghalang air daripada sampai kepada anggota tersebut, maka tidak sah taharahnya, sama ada benda itu sedikit ataupun banyak. Namun, jika di atas tangannya atau pada anggota badan yang lain masih tersisa kesan inai dan warnanya tanpa zatnya, atau kesan minyak yang cair yang mana air akan menyentuhi kulit anggota badan tersebut, dengan mengalir dan tidak melekat, maka sah taharahnya itu.” (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 464)
Tanpa Tanggalkan Mekap
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Taqrirat al-Sadidah, bahawa yang dimaksudkan dengan bebas daripada perkara yang menghalang sampainya air ke anggota wuduk ialah tidak terdapat jirim pada anggota wuduk yang menghalang sampainya air.
Maksudnya, tidak terdapat sesuatu zat atau benda asing pada anggota wuduk yang kalis atau tidak telap air, adapun kesan yang ditinggalkan daripada zat tersebut, seperti kesan minyak yang cair dan warna inai pada jari seperti yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi, maka ia tidak menghalang sampainya air.
Begitu juga keadaannya dengan dakwat pen, kerana ia tidak menghalang sampainya air kepada kulit. (Rujuk; Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ibadah, hlm. 95)
Kadar Basuhan atau Sapuan Wajib
Setiap perbuatan rukun yang telah disebutkan, bilangan yang dituntut hanyalah sekali sahaja, namun dengan syarat ia melakukan dengan sempurna, iaitu dapat meliputi seluruh bahagian anggota wuduk dengan sekali basuhan atau sapuan.
Sekiranya dengan satu kali perbuatan (basuhan atau sapuan) tidak berjaya meliputi keseluruhan anggota yang wajib dikenakan air, maka wajib melakukannya untuk kali kedua hingga kesemua bahagian anggota berjaya diliputi air.
Namun yang dituntut adalah melakukannya sebanyak tiga kali, iaitu perbuatan pertama sebagai perbuatan wajib, dan perbuatan kedua hingga ketiga adalah perbuatan sunat.
Basuhan atau sapuan pertama diukur apabila berjaya meliputi keseluruhan anggota, sekiranya seseorang memerlukan sehingga dua kali untuk berjaya meliputi, maka dua kali perbuatan itu dianggap sebagai satu perbuatan.
Adapun melakukan kurang daripada tiga kali (iaitu sebanyak dua kali, dalam keadaan perbuatan pertama sudah berjaya meliputi keseluruhan anggota), atau lebih daripada tiga kali (dalam keadaan keseluruhan anggota telah berjaya diliputi), maka hukumnya makruh, dan sah wuduknya. (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 441-443)
Sah Atau Tidak Wuduk?
Berkaitan dengan soalan yang diajukan, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah; adakah air sampai kepada keseluruhan anggota wuduk?
Bagi memastikan perkara ini berjaya dilakukan, ia boleh dilakukan dengan apa sahaja cara sekalipun asalkan tujuan tercapai, iaitu menyampaikan air ke anggota wuduk.
Justeru, sekiranya menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu, sehingga air dapat disampaikan kepada keseluruhan anggota wuduk, maka telah terlaksana kewajipan berwuduk.
Adapun sekiranya membasuh tanpa menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sekiranya basuhan pertama hanya menghilangkan krim/pelembap muka tetapi tidak menyampaikan air kepada kulit, wajib membasuh lagi hingga air berjaya sampai ke kulit.
Jika Was-Was Bersihkan Dulu
Setelah air berjaya sampai ke kulit baru dianggap telah melakukan basuhan atau sapuan wajib (walaupun sebenarnya melakukan dua kali atau lebih perbuatan) dan wuduknya sah. Jika krim/pelembap muka tetap ada dan menghalang air sampai ke kulit, maka tidak sah wuduk itu.
Oleh itu, kami mencadangkan agar dihilangkan terlebih dahulu krim/pelembap muka kerana ia lebih berkemungkinan dan diyakini dapat memastikan kita melaksanakan wuduk dengan sempurna.
Apatah lagi telah jelas dalam hadis-hadis berkenaan orang yang tidak menyempurnakan wuduk dengan ancamannya, maka sangat wajar untuk berhati-hati dan berusaha agar kita tidak tertinggal kawasan yang sepatutnya dikenakan atau disampaikan air.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...