Sewaktu sedang solat ada kalanya kita diganggu dengan perasaan ‘keluar angin’ atau ‘kentut’. Ketika ini kita mula keliru mahu meneruskan solat atau mengambil semula wuduk dan solat semula.
Bila berdepan dengan keadaan begini apa sebenarnya yang harus kita lakukan. Berikut adalah penjelasan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri tentang status solat.
Berkenaan persoalan ragu-ragu keluar angin ketika solat, terdapat hadis riwayat Abbad bin Tamim bahawa seorang lelaki mengadu kepada Rasulullah SAW tentang dirinya yang diganggu khayalan bahawa ada sesuatu (yakni, hadas seperti kentut) di dalam solatnya. Maka jawab baginda:
لاَ يَنْفَتِلْ – أَوْ لاَ يَنْصَرِفْ – حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا
Maksudnya: “Janganlah lelaki itu beralih atau beredar (daripada solat) sehingga dia mendengar bunyi (kentut) atau mendapati ada bau.”
Riwayat al-Bukhari (137)
Kaedah Feqah menyebut:
الْأَصْل بَقَاء مَا كَانَ عَلَى مَا كَانَ
Maksudnya: “Pada asasnya, sesuatu itu kekal mengikut keadaan asalnya.”
Sebagai contoh dalam menjelaskan kaedah di atas, sekiranya seseorang yang hendak berpuasa itu makan pada penghujung malam, lalu dia berasa syak sama ada fajar telah terbit atau tidak, maka puasanya adalah sah kerana hukum asalnya adalah masih kekalnya malam. (Lihat al-Asybah wa al-Naza’ir, oleh al-Suyuti, hlm. 52).
Saya katakan, asalnya dalam keadaan berwudhu’, kemudian datangnya was-was, batal wudhu’, maka tinggalkanlah yang menjadi was-was dan mengambil yang asal serta yakin. Juga menepati kaedah:
اليَقِينُ لَا يُزَالُ إِلَّا بِاليَقِين
Maksudnya: “Keyakinan tidak dihilangkan melainkan dengan suatu keyakinan juga.” (Lihat Mausu’ah al-Qawa’id al-Fiqhiyyah, 9/81).
Justeru, sekiranya tiada bau dan bunyi, dan lebih kepada was-was semata-mata, boleh dikira bahawa itu hanyalah pergerakan otot dubur semata-mata. Kadang-kadang kerana ada angin yang terperangkap di celah punggung tetapi bahagian luar. Itu bukan kentut. Kadang-kadang juga dirasai gas di bahagian hujung dalam dubur itu naik ke usus, membuatkan ada rasa sensasi di bahagian hujung. Itu juga bukan kentut.
Maka yang penting dalam isu ini ialah keyakinan bahawa memang ada hadas yang keluar, lalu membatalkan wuduk dan solat. Jika tiada maka kekallah hukum asal bahawa seseorang itu masih dalam keadaan suci dan hendaklah dia meneruskan solat.
Sumber: Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI