Style tudung masuk dalam baju. ‘Hukum tetap hukum, jangan sampai berhijab tapi berdosa.’ Sebenarnya memang disuruh wanita melabuhkan tudung baik menutup bahagian dada.
Namun kadangkala disebabkan tuntutan kerja dan tugas, wanita terpaksa bertudung mengikut etika berpakaian yang telah ditetapkan oleh majikan atau syarikat.
Apa hukumnya orang perempuan pakai tudung tapi masukkan tudung dalam baju dia terutama perempuan yang kerja dalam unit beruniform. Boleh ke tak boleh ni ustaz?
Hukum Tetap Hukum
Dengar baik-baik, dalam surah Al-Ahzab ayat 9 ada disebut,
Ads
‘Orang perempuan yang beriman panjangkanlah jilbab mereka bagi menutup bahagian depan (dada) mereka itu adalah keuatamaannya.’
Kadang-kadang sebagai contoh PDRM (Polis Diraja Malaysia), imigresen (Jabatan Imigresen Malaysia), bila bertudung labuh mengganggu tugas-tugas rutin mereka.
Sebagai contoh, bila nak kejar penjenayah mungkin nanti penjenayah nak tarik tudung dia menyebabkan dia sukar melakukan pekerjaan di situ.
Begitu juga nurse, mungkin juga kurang selesa bila bertudung labuh dan mungkin perlu lebih cepat untuk dia melakukan rawatan.
Ads
Agama lebih penting, namun sebab-sebab ini agak munasabah.
Jangan Sampai Berhijab Tapi Berdosa
Di sini bertembung dua perkara iaitu tuntutan agama dan juga tuntutan pekerjaan. Jadi bagi menyelesaikan masalah ini, ambil saja jalan tengah.
Bolehlah nak masukkan dekat dalam baju tapi dengan syarat baju uniform perlu dilonggarkan sampai tak nampak bentuk badan hadapan (dada) wanita tersebut.
Itu adalah pandangan yang lebih selamat. Namun pandangan yang paling afdal dan tepat, ba gi perempuan yan g memakai tudung letaklah dekat luar, bincang balik dengan majikan kalau boleh.
Isu sudah lama di Malaysia, kita susah nak ubah. Jom mula ubah sikit dengan longgarkan pakaian uniform perempuan.
Ads
Di akhir video, Dai’ Fuad mendoakan, “Semoga ada sinar unit beruniform dapat tutup aurat dengan lebih sempurna. Amin.’
Tidak dinafikan, jika kita bercakap mengenai majlis perkahwinan pasti akan terbayang perbelanjaan bajetnya yang besar.
Apatah lagi jika tetamu yang dijemput melebihi dari jangkaan, lebih-lebih lagi jika melakukan kenduri anak sulung atau pertama.
Namun jangan risau mengenai bajet jika kita berniat untuk mendirikan masjid. Pasti ada jalan terbaik untuk mengatasi masalah kekangan bajet.
Perkongsian wanita ini Puan Atikah di laman sosial twitter di mana dia membelanjakan hanya RM10 sahaja mengadakan majlis kahwin.
Walau bagaimanapun semua perbelanjaan termasuk dalam duit hantaran RM10K kecuali untuk photobooth, mekap dan juga barang hantaran. Untuk ini dia menggunakan duit simpanan bulanannya.
Ayuh ikuti perkongsiannya.
Total bajet kenduri hanya RM10K sahaja
Semuanya sekali termasuk dalam duit hantaran RM10K kecuali..
Buat di rumah arwah Tok & Wan kerana cucu sulung
Pelamin simple tapi cantik
Untuk gambar kahwin pula minta tolong teman dan bayar sekitar RM500. Kemudian edit sendiri kerana kedua-duanya graphic designer
Upah DJ untuk memeriahkan majlis dan bajet untuk goodies pun ikut kemampuan
Ini tipnya kalau nak beli emas time murah
Ada duit lebihan beli baju Melayu untuk keluarga. Manakala untuk baju kahwin guna bajet bulanan
Murah dan cantik beli bunga tangan di Kaison
Untuk perbelanjaan duit sendiri ini yang diperuntukan
Bajet untuk mekap sanding & nikah
Total untuk barang hantaran
Beli baju siap, simple dan lawa seperti diinginkan
Duit RM10K itu adalah duit bersama, tapi tambah sedikit duit sendiri untuk keperluan lain
Allah mudahkan majlis, benda baik akan dipermudahkan olehNya
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“Ya Allah, lindungilah suamiku dari segala bahaya dan musibah apa pun di luar sana ketika dia menjemput rezekiMu.
“Ya Allah luaskan rezeki suamiku, tambahkan berkah dan barokah dan lancarkanlah rezekinya. Ya Allah, kirim malaikat penjagaMu untuk menjaga dirinya dari segala pandangan- pandangan yang buruk dari makhlukMu laki- laki mahupun perempuan yang membuat luntur keimanannya.
“Ya Allah, selamatkan perjalanan suamiku dan kembali ke rumah dalam keadaan tubuh badan sihat walafiat…”
Iring Suami Yang Keluar Bekerja
Doa ni saya jumpa di instagram hari tu. Moga jadi amalan.
Back to normal routine setelah seminggu bercuti.
Kashoorga : Insyallah mudah-mudahan Allah melindungi pasangan kita. Amin.
Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian. Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddahsudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī[1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah [2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...