
Isi Kandungan
Toggle‘Suami dayus, biarkan aurat isteri orang tengok.’ Kena pasang niat, usaha dan doa bersungguh-sungguh dapat doktor perempuan.
Sebenarnya kalau sudah sakit hendak bersalin, tiada masa lagi hendak fikir doktor lelaki atau perempuan yang sambut bayi kita. Ketika itu hanya fikirkan dan pentingkan nyawa bayi dan jua sang ibu.
Sebelum ini tular, seorang penceramah bebas yang dikenali dengan Siti Afifah Shahbudin dengan lantang melabelkan golongan suami sebagai dayus kerana membenarkan doktor lelaki melihat kemaluan isteri ketika menyambut kelahiran bayi mengundang pelbagai reaksi.
Artikel Berkaitan: Dayuskah Suami Yang Unboxing Isteri? Ustazah Asma’ Harun Beri Teguran Mendalam Buat Suami & Ayah Yang Ada Anak Perempuan
Suami Dayus
Perkara ini turut mendapat perhatian Iddin Ramli, hadam baik-baik perkongsiannya:
Bila tengok full video, ada betulnya juga apa ustazah cakap. Tak adalah semuanya salah. Tapi mungkin cara penyampaiannya terlalu garang itu yang ramai tak boleh terima.
Biarkan Aurat Isteri Orang Tengok
Sebagai seorang lelaki, atau suami kita kena ada effort sungguh untuk dapatkan doktor perempuan.
Kena pasang niat, usaha dan doa sungguh pada Allah supaya doktor perempuan yang akan sambut kelahiran anak kita.
Kena Pasang Niat, Usaha & Doa Bersungguh
Tapi zaman sekarang ini bukan semua suami mampu. Kalau nak memilih, kena bayar pula. Malah, jika murah tak apalah, ini sangat mahal.
Kalau tanya saya, selagi mana saya ada kudrat insyallah akan usaha semampu mungkin untuk dapatkan doktor wanita supaya isteri dapat bersalin dengan doktor wanitalah.
Baca Di Sini:
Suami Yang Tiada Rasa Cemburu Terhadap Isteri Adalah Lelaki Dayus
Isteri Tak Tutup Aurat Akibatnya Suami Tak Dipandang Allah
Dapat Doktor Perempuan
Tapi kalau dalam bab menyelamatkan nyawa ibu bersalin ini ada rukshah sebenarnya.
Tidak ada masalah pun kalau doktor lelaki menyambut kelahiran. Selagi mana keadaan itu betul-betul mendesak. Maka tiada masalah.
Kashoorga : Usaha selagi mampu, jika di luar kemampuan serahkan segalanya pada Allah.
Sumber: Instagram Iddin Ramli
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Virus Paling Ditakuti Bukan COVID-19 Tapi Budaya Fitnah! Kita Sudah Di Akhir Zaman

Hari ini dapat dilihat media sosial menjadi medan meluah rasa. Lebih menakutkan ia berlaku di saat kita diuji dengan virus COVID-19 yang kini melanda seluruh dunia. Ribuan manusia mati akibat wabak ini dan ia bukan satu jenaka. Jika ramai takut virus ini tersebar atau dijangkiti tetapi rasanya sebagai manusia apa yang paling kita harus takutkan bukan virus ini tapi virus fitnah, virus membaca tajuk tanpa isinya dan virus marah yang mencaci maki tanpa tahu kebenarannya. Tambahan kita di bulan Ramadhan yang penuh kemuliaan tapi takut jika hanya dapat lapar dan dahaga saja. Nauzubillah, jelaslah kita sudah di akhir zaman.
Hari ini dapat dilihat budaya fitnah ini berleluasa termasuk Ustaz Azhar Idrus yang terus membuat penjelasan menyatakan dirinya menghadiri majlis tahnik anak Datuk K dan Datuk Siti Nurhaliza adalah atas jemputan sebagai seorang kawan iaitu Datuk K. Malah dia ke Kuala Lumpur atas urusan kerja dan singgah di rumah mentuanya yang kebetulan berdekatan rumah pasangan selebriti ini.
Sabda Rasulullah SAW: Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh dengan penipuan dan tipu daya, kata-kata pendusta dibenarkan (dipercayai) dan didustakan percakapan orang yang benar, diberi amanah kepada pengkhianat dan dikhianati orang-orang yang amanah.
Kemudian akan berkata-katalah golongan al-Ruwaibhidhah. Baginda SAW ditanya: Siapakah golongan al-Ruwaibhidah? Maka baginda SAW menjawab: Orang yang bodoh lagi fasik berbicara (mengurus) berkaitan perkara umum yang besar. (Riwayat Ibn Majah).
Bacalah perkongsian dari bekas Mufti Wilayah Datuk Dr Zulkifli Al Bakri yang kini Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) mengenai bahayanya budaya fitnah.
Alhamdulillah, kami rafakkan setinggi kesyukuran kepada-Nya, selawat dan salam ke atas Junjungan Nabi SAW. Begitu juga kepada kaum keluarganya, para sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari Akhirat.
Mutakhir ini, negara kita dikejutkan dengan pelbagai berita yang belum dipastikan akan kesahihannya di media sosial. Hal ini amat membimbangkan kerana ia mampu memecah belahkan perpaduan sesama manusia secara umumnya dan umat Islam itu sendiri secara khususnya. Justeru, agama kita telah menggariskan beberapa panduan kepada kita dalam berinteraksi dengan perkara sebegini. Oleh itu, kami terpanggil untuk menulis sebuah artikel di dalam ruangan Bayan Linnas yang bertajuk “Bahaya Fitnah.” Semoga Allah SWT selamatkan kita dari sebarang fitnah.
Definisi Fitnah
Fitnah berasal daripada perkataan bahasa arab yang mengandungi beberapa makna. Antaranya disebutkan oleh al-Azhari, Ibn Faris, dan Ibn Manzur bahawa fitnah yang membawa makna seperti ibtila’ atau ujian. [Lihat: Tahzib al-Lughah, 14/296] [Lihat: Maqayis al-Lughah, 4/472].
Ibn Athir pula menambah bahawa asalnya fitnah digunakan oleh kebanyakan bangsa arab sebagai ujian, kemudian penggunaanya juga masyhur bagi menunjukkan makna kufur, pembunuhan serta kebakaran. [Lihat: al-Nihayah, 3/410]
Untuk itu, fitnah dari segi istilah mempunyai pelbagai maksud sesuai dengan situasi ia digunakan. Ibn Hajar menyebut bahawa:
إِنَّ الفِتَنَ غَالِبًا إِنَّما تُنْشَأُ عَنِ التَّبْدِيْلِ وَالإِحْدَاثِ
Maksudnya: “Sesungguhnya fitnah itu kebiasaannya dibuat untuk mengubah (sesuatu) dan mereka-reka.” [Lihat: Fath al-Bari 27/3]
Dalam masyarakat Melayu perkataan fitnah memberi makna yang lebih spesifik. Ia hanya merujuk kepada sebarang tuduhan yang diada-adakan untuk memburukkan atau membencanakan seseorang atau sesuatu pihak yang membawa kepada porak-peranda. [Lihat: Kamus Dewan Edisi Keempat] Berdasarkan takrifan ini, hukum fitnah jelas haram dan ditegah. Ini kerana perbuatan fitnah dikecam dengan keras oleh Nabi SAW dalam hadith yang diriwayatkan Huzaifah R.A:
لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang menyebarkan fitnah (mengadu domba).” [Riwayat al-Bukhari (6056) dan Muslim (105)]
Imam Nawawi berkata: Dalam riwayat yang lain disebut dengan kalimah 'قتات'. Ia juga memberi makna pemfitnah. Maksud nammam seperti kata ulama' ialah memindahkan cakap manusia atau orang ramai dari seseorang kepada seseorang untuk merosakkan hubungan mereka. al-Imam Abu Hamid al-Ghazali Rahimahullah berkata dalam Ihya'nya: Ketahuilah bahawa sifat fitnah diitlaqkan pada kebanyakannya terhadap orang yang memindahkan kenyataan orang lain kepada orang lain sepertimana dia berkata, 'si fulan berkata dan mengata kepada kamu begian begian'. (Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 2/112)
Kami katakan, termasuklah juga dengan cara tulisan yang disebarkan seperti dalam media massa dan lain-lain.
Ciri-Ciri Fitnah Dalam Konteks Semasa
Pada hari ini, fitnah berleluasa dengan cara yang lebih mudah berbanding pada masa lampau. Hal ini kerana, perkembangan teknologi yang semakin rancak menjadikan amalan fitnah ini semakin mudah tersebar. Fitnah berlaku dalam dua keadaan:
Pertama, apabila seseorang mengada-adakan suatu berita mengenai seseorang lalu menyebarkannya kepada orang lain dengan tujuan untuk memburuk-burukkan atau menjatuhkan maruah orang tersebut.
Kedua, apabila seseorang menerima berita mengenai seseorang tanpa menyelidiki kesahihannya lalu menyebarkannya kepada orang lain sama ada dengan niat untuk memburuk-burukkan atau tidak.
Dalam kedua-dua situasi inilah fitnah berlaku dan ia dilihat berleluasa sekali dalam masyarakat kita pada hari ini. Sebagai contoh, Kasim mereka cerita kononnya Harun telah berzina dengan teman wanitanya, lalu cerita itu disebarkan ke dalam laman blognya dengan tujuan untuk menjatuhkan maruah Harun. Lalu apabila berita itu dibaca oleh Abu, tanpa sebarang usul periksa tentang kesahihannya, Abu menyebarkannya di dalam facebook tanpa apa-apa niat tetapi sekadar menukil dan menyampaikan berita. Dalam situasi ini, kedua-duanya iaitu Kasim dan Abu telah menjadi pelaku dan penyebar fitnah terhadap Harun.
Tidak dapat dinafikan bahawa dalam era masa kini, dengan kemudahan serba canggih, sebarang bentuk maklumat amat mudah sekali disebarluaskan terutamanya menerusi whatsapp dan internet. Walau bagaimanapun, kaedah-kaedah konvensional dilihat masih lagi menjadi penyumbang tersebarnya berita fitnah seperti menerusi laporan akhbar dan televisyen yang tidak tepat, ceramah-ceramah yang semberono, sembang-sembang santai di warung atau kedai kopi, perbualan sesama rakan sepejabat dan sebagainya. Kesemua medium ini dilihat masih lagi menjadi pilihan bagi mereka yang berkenaan melakukan fitnah disebabkan ianya mudah membentuk persepsi tanpa akan dinilai atau dipersoal kesahihannya oleh sesiapa.
Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kepada Gejala Fitnah
Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada fitnah sesuai dengan kategori orang itu, sama ada dia adalah pereka fitnah atau semata-semata sebagai penyebar. Bagi pereka fitnah, banyak faktor yang boleh diandaikan seperti persaingan dalam merebut sesuatu sama ada meraih jawatan, mendominasi perniagaan, kepentingan politik, kedengkian terhadap kelebihan orang lain dan pelbagai lagi. Pokok pangkalnya fitnah terbit daripada hati seseorang yang kotor, bermasalah dan tidak dibenteng dengan iman yang teguh. Sesungguhnya syaitan sememangnya tidak pernah berdiam agar manusia sentiasa berbalah dan berkonflik antara satu sama lain. Ia sebagaimana firman Allah SWT:
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ
Maksudnya: “Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu.” [Surah al-Maidah: 91]
Walaupun ayat ini ditujukan kepada penjudi, peminum arak atau pemabuk tetapi syaitan bercita-cita agar kita sentiasa bermusuh antara satu sama lain kerana ibrah itu diambil dari lafaz yang umum, bukan sebab nuzulnya semata-mata.
Oleh itu, fitnah adalah salah satu perbuatan yang amat disukai syaitan lantaran ia boleh memecahbelahkan umat Islam sehingga tiada lagi kesatuan sesama mereka.
Bagi kategori penyebar fitnah pula, faktor utama daripada perbuatan mereka ini adalah cuai dalam menukilkan berita atau cerita yang didengar tanpa meneliti kesahihannya terlebih dahulu. Orang yang melakukan perbuatan seperti ini dianggap oleh Rasulullah SAW sebagai pembohong. Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, Nabi SAW telah bersabda:
كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ
Maksudnya: “Cukuplah seseorang dikatakan pendusta apabila dia menyampaikan apa sahaja yang didengarinya”. [Riwayat Muslim (4482)]
Al-Qadhi Iyadh berkata: Bahawa maksudnya siapa yang menceritakan dengan setiap apa yang didengar, yang padanya terdapat kebenaran dan kebatilan, dan kebenaran serta pendustaan. (Lihat Ikmal al-Mu'lim bi Fawa'id Muslim, 1/100)
Malah perbuatan menyebarkan berita tanpa usul periksa ini pernah ditempelak oleh Allah SWT di dalam kisah fitnah terhadap Sayyidah Aishah R.Anha, firman Allah SWT dalam surah al-Nur:
إِنَّ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ ۚ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم ۖ بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۚ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ ۚ وَالَّذِي تَوَلَّىٰ كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١١﴾ لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَـٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahawa berita bohong itu buruk bagi kamu bahkan ia adalah baik bagi kamu. Tiap-tiap seseorang dari mereka mendapat balasan dari dosa yang dikerjakannya, dan siapa di antara mereka yang mengambil bahagian yang terbesar dalam penyiaran berita bohong itu baginya azab yang besar. Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukminin dan mukminat tidak bersangka baik terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata: "Ini adalah suatu berita bohong yang nyata.” [Surah al-Nur : 11-12]
Syeikh al-Maraghi berkata: Janganlah kamu sangka berita dusta itu mengandungi fitnah dan kejahatan serta-merta, sebaliknya ia turut mengandungi kebaikan terhadap kamu, kerana dengan itu kamu mendapat pahala yang besar. Ini disebabkan berita dusta itu merupakan suatu ujian yang nyata, bagi memperlihatkan kemuliaan di sisi Allah SWT dengan penurunan ayat yang dibaca sepanjang masa tentang membebaskan diri kamu dan berita dusta itu; mengagungkan kemuliaan kamu, memberi ancaman terhadap orang yang mengatakan buruk tentang kamu, memuji orang yang berbaik sangka terhadap kamu, serta kebaikan-kebaikan lain seperti mengambil pelbagai manfaat agama dan adab tatasusila yang jelas terhadap orang yang mahu mengambil iktibar.
Kemudian, Allah SWT menerangkan hukuman yang menimpa ke atas orang yang turut serta menyebarkan berita dusta itu; mereka semua akan mendapat hukuman yang setimpal dengan peranan yang dimainkan. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 9/4730)
Balasan Bagi Orang Yang Membuat Fitnah
Di dalam al-Quran Allah SWT telah berfirman di dalam Surah al-Nur berkaitan balasan bagi orang yang suka membuat fitnah:
إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّـهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebahkan tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).” [Surah al-Nur:19]
Imam Ibn Kathir dalam menafsirkan ayat ini, mengatakan ayat ini membawa makna orang-orang yang mendengar berita buruk, kemudian menyampaikan dan menyebarkan berita tersebut. [Lihat: Tafsir al-Quran al-‘Azim (10/195)]
Demikian juga hadith yang diriwayatkan oleh Samurah Bin Jundub R.A, bahawa Nabi SAW telah bersabda:
وَأَمَّا الرَّجُلُ الَّذِي أَتَيْتَ عَلَيْهِ يُشَرْشَرُ شِدْقُهُ إِلَى قَفَاهُ، وَمَنْخِرُهُ إِلَى قَفَاهُ، وَعَيْنُهُ إِلَى قَفَاهُ، فَإِنَّهُ الرَّجُلُ يَغْدُو مِنْ بَيْتِهِ فَيَكْذِبُ الْكَذْبَةَ تَبْلُغُ الآفَاقَ
Maksudnya: “Berkata malaikat yang mengiringi Rasulullah S.A.W.); “Adapun orang yang diseksa dengan penyangkut besi yang menembusi pipi sehingga ke belakang lehernya dan disengkut lubang hidung sehingga menembusi belakang lehernya dan disengkut mata sehingga menembusi batang lehernya ialah kerana kerjanya sejak pagi menyebarkan pembohongan ke sehingga seluruh ufuk penjuru dunia” [Riwayat Ibn Hibban di dalam Sahihnya (655)]
Selain itu, Nabi SAW juga bersabda seperti mana yang diriwayatkan oleh Abdullah R.A:”
هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ“. قَالَهَا ثَلاَثًا ”
Maksudnya: “Celakalah golongan-golongan pelampau. Baginda SAW mengucapkannya sebanyak tiga kali” [Riwayat Muslim (2670)]
Imam al-Nawawi dalam mensyarahkan hadith ini menyebut golongan-golongan pelampau yang disebutkan di dalam hadith ialah golongan melampaui batas dalam pengucapan mereka. [Lihat: Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim (16/461)]
Pandangan Ulama Berkaitan Fitnah
Berikut adalah beberapa pandangan berkaitan dengan fitnah:
- Syeikh Azhar Dr. Sheikh Ahmad Tayyib Hafizahullah berkata: “Fitnah yang berlaku di kalangan umat Islam telah melahirkan golongan yang berfahaman keras dan melahirkan gejala kafir-mengkafirkan antara umat Islam dan terrorisme”[1]
- Sheikh Dr. Yusof al-Qaradhawi Hafizahullah berkata: “Para Sahabat akan melarikan diri jika terzahirnya fitnah pada sesuatu tempat seperti yang dilakukan oleh Abu Darda’ R.A”[2]
- Sheikh Saad bin Turki al-Khaslan Hafizahullah berkata: “Hendaklah umat Islam mengetahui jalan-jalan yang membawa kepada kejahatan dan menjauhinya seperti mana kita dikehendaki untuk mengetahui jalan-jalan yang membawa kepada kebaikan. Kejahilan terhadap perkara ini akan membawa kepada berlakunya kejahatan, seterusnya akan berlaku fitnah dalam keadaan dia tidak menyedarinya”[3]
- Sheikh Abdul ‘Aziz bin Baz Rahimahullah berkata: “Fitnah terjadi disebabkan syubhat dan syahwat, berapa banyak fitnah yang terjadi pada kebanyakan manusia disebabkan oleh syubhat-syubhat yang tiada padanya asas seperti mana yang telah menimpa kumpulan-kumpulan sesat seperti Jahmiyyah, Muktazilah, Syiah dan Murji’ah dan jalan untuk menyelamatkan diri daripada pelbagai jenis fitnah adalah dengan berpegang teguh dengan al-Qur’an dan sunnah Rasulullah SAW. [4]
Kesan Daripada Fitnah
Perbuatan fitnah ini akan menatijahkan pelbagai kesan buruk dan membawa kerosakan yang amat dahsyat ke atas masyarakat dan negara. Antaranya ialah:
- Perasaan cemburu yang diakhiri dengan pembunuhan seperti mana yang berlaku dalam peristiwa pembunuhan Khalifah Uthman Bin Affan R.A.
- Memecahkan perpaduan masyarakat hingga melahirkan golongan yang terpengaruh dengan fitnah yang disebarkan dengan golongan yang mempertahankan. Ini secara tidak langsung akan menatijahkan perpecahan yang jelas sehingga merugikan umat Islam itu sendiri.
- Perbuatan fitnah akan menjadikan seseorang itu buta daripada kebenaran dalam menilai sesuatu perkara dari kebenaran yang hakiki.
- Fitnah akan menyebabkan muslim itu tenggelam dalam konspirasi kuffar yang bercita-cita memecahbelahkan umat Islam.
- Orang yang termakan dengan fitnah itu adalah orang-orang yang menjadikan syaitan sebagai sahabat mereka.
- Fitnah itu akan menjauhkan seseorang itu daripada agamanya.
Langkah-Langkah Dalam Menangani Fitnah
Antara langkah-langkah yang perlu diambil bagi memastikan diri, keluarga dan masyarakat terhindar daripada fitnah, adalah seperti berikut:
- Mendalami ilmu agama secara berterusan seterusnya mempraktikkan segala ilmu yang dipelajari.
- Sentiasa mengingatkan diri bahawa segala perbuatan kita akan dicatat dan dihisab oleh Allah SWT. Firman Allah SWT:
وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَـٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا
Maksudnya: Dan "Kitab-kitab Amal" juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata:" Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya); dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun.
Surah al-Kahfi (49)
Al-Sobuni berkata: Diletakkan catatan amalan manusia dan dibentangkan ke atas mereka. Ketika itu, kamu lihat mereka yang melakukan kejahatan merasa amat takut dengan kejahatan dan dosa mereka. (Lihat Sofwah al-Tafsir, 2/1748)
- Memotivasikan diri bahawa fitnah adalah suatu pendustaan dan pendusta balasannya adalah neraka Allah SWT, maka menolaknya adalah wajib.
- Mendekati para alim ulama’ dan orang-orang soleh serta menjauhi orang-orang yang suka menyebarkan fitnah. Pergilah belajar dan bertanya kepada ulama’ dalam menyinari kehidupan yang diredhai Allah.
- Melakukan tabayyun dan bertanya setiap isu yang berbangkit kepada ahlinya. Hal ini amat penting agar kita tidak terjebak di dalam fitnah mengenakan seseorang yang akhirnya kita sendiri menyesalinya.
- Memastikan kesahihan setiap maklumat yang diperolehi sebelum disebarkan. Inilah cara yang terbaik dalam mengelakkan menjadi pempromosi fitnah melalui media massa umpamanya dan juga cakapan.
- Sentiasa mengasihi orang lain sebagaimana kita mengasihi diri kita sendiri supaya timbul keinsafan untuk memelihara keaiban orang lain tanpa mengira kawan atau lawan.
- Sentiasa melakukan amalan-amalan yang soleh dengan sebanyak-banyaknya sebelum fitnah merebak atau membesar. Benarlah sabda Rasulullah SAW:
بَادِرُوا بِالْأَعْمَالِ فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ؛ يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا، أَوْ يُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا، يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنَ الدُّنْيَا
Maksudnya: Hendaklah kamu bersegera melakukan amalan-amalan sebelum datangnya fitnah-fitnah ibarat kepingan-kepingan malam yang gelap gelita. Hal ini menjadikan seseorang lelaki beriman pada waktu pagi dan kufur pada waktu petang, atau beriman pada waktu petang dan kufur pada waktu pagi. Ini kerana dia menjual agamanya dengan sedikit mata benda dunia.
Riwayat Muslim (169), al-Tirmizi (2121), Ahmad (11056)
dan al-Tabarani dalam al-Ausat (2881)
Al-Imam al-Suyuti berkata: Hadis ini menggesa supaya melakukan amalan yang soleh dengan bersegera sebelum berlaku keuzuran kepada kita dan kesibukan disebabkan berlakunya banyak fitnah yang melalaikan dan betimpa-timpa sebagaimana bertimpanya kegelapan malam tanpa sebarang cahaya bulan. Dan Rasulullah SAW mensifatkannya sejenis daripada ujian, bala daripada fitnah tersebut sehingga membawa seseorang itu di waktu petang beriman, kemudian pada waktu pagi boleh menjadi kufur atau sebaliknya. (Lihat al-Dibaj 'ala Muslim, 1/134)
Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan
Alhamdulillah, berdasarkan kepada kenyataan kami di atas, kami ulangi agar kita sentiasa menghindari sebarang bentuk fitnah serta sentiasa menginsafi bahawa saudara-saudara kita adalah sejuzuk daripada diri kita semua. Kami tegaskan di sini yang sifat fitnah itu tidur seperti sabda Rasulullah SAW:
الفِتْنَةُ نَائِمَةٌ لَعَنَ اللهُ مَنْ أَيْقَظَهَا
Maksudnya: Fitnah itu tidur. Allah melaknat sesiapa yang mengejutkannya.
Riwayat al-Rafi'e dalam al-Amali
Al-Imam al-Munawi berkata: Fitnah dan tribulasi dan setiap yang menjadi masyaqqah dan kesukaran kepada seseorang, begitu juga ujian Allah kepada hamba-hamba-Nya dinamakan fitnah. (Lihat Faidh al-Qadir, 4/461)
Begitu juga, dalam mengelakkan daripada fitnah, sewajarnya kita mendekatkan diri kepada Allah dan sentiasa munajat kepada-Nya. Kami nyatakan di sini doa yang ma’thur daripada Nabi SAW tatkala menghadapi ujian fitnah, antaranya:
- Doa Rasulullah SAW seperti riwayat daripada Anas R.A:
يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ
Maksudnya: Wahai Zat yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu.
Riwayat Imam Ahmad (12107), al-Tirmizi (2140), al-Baihaqi dalam
Syu’ab al-Iman (757) dan al-Tabarani dalam al-Du’a (1261)
- Doa Rasulullah SAW seperti riwayat Ibn Abbas R.Anhuma:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِعْلَ الخَيْرَاتِ ، وَتَرْكَ الْمُنْكَرَاتِ ، وَحُبَّ الْمَسَاكِينِ ، وَإِذَا أَرَدْتَ بِعِبَادِكَ فِتْنَةً فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ غَيْرَ مَفْتُونٍ
Maksudnya: Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu perbuatan kebaikan, meninggalkan kemungkaran, kasihkan orang miskin dan Engkau ampunkan dosaku, Engkau rahmatiku dan Engkau terima taubatku. Jika Engkau menghendaki dengan hamba-hamba-Mu fitnah, maka matikanlah aku tanpa sebarang fitnah.
Riwayat al-Tirmizi (3233)
- Doa Rasulullah SAW seperti riwayat Abi Burdah bin Abdillah, daripada bapanya:
اللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِهِمْ وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ
Maksudnya: Ya Allah! Sesungguhnya kami jadikan Kamu sebagai benteng pada leher-leher mereka dan kami berlindung dengan-Mu dari kejahatan mereka.
Riwayat Abu Daud (1537)
- Doa Rasulullah SAW seperti riwayat Ibn Abbas R.Anhuma:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الْأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ
Maksudnya: Tiada Tuhan yang berhak disembah dengan sebenarnya kecuali Allah yang Maha Agung lagi Maha Lemah Lembut. Tiada Tuhan yang berhak disembah dengan sebenarnya kecuali Allah Tuhan Pemilik Arasy yang Agung. Tiada Tuhan yang berhak disembah dengan sebenarnya kecuali Allah Tuhan Pemilik langit dan pemilik bumi dan Tuhan pemilik Arasy yang mulia.
Riwayat al-Bukhari (6345) dan Muslim (2730)
- Doa Rasulullah SAW seperti riwayat Anas R.A:
اللَّهُمَّ أَنْتَ عَضُدِي وَأَنْتَ نَصِيرِي وَبِكَ أُقَاتِلُ
Maksudnya: Ya Allah! Engkaulah kekuatanku dan Engkaulah penolongku dan dengan-Mu aku berperang.
Riwayat al-Tirmizi (3584)
- Doa Rasulullah SAW seperti riwayat Sa’ad bin Abi Waqqas R.A:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
Maksudnya: Tidak ada Tuhan yang berhak disembah dengan sebenarnya kecuali Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku dari kalangan orang-orang yang zalim.
Riwayat al-Hakim dalam al-Mustadrak (1864)
- Doa Rasulullah SAW seperti riwayat Abu Bakrah R.A:
اللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ أَرْجُو فَلا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ وَأَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ
Maksudnya: Ya Allah, dengan rahmat-Mu aku berharap. Janganlah Engkau biarkan urusanku pada diriku sendiri walau sekelip mata dan perbaikilah seluruh urusanku. Tidak ada Tuhan yang berhak disembah dengan sebenarnya selain Engkau.
Riwayat Abu Daud (5090)
Justeru, selagimana kita menyayangi saudara kita yang merupakan sebahagian daripada kita yang wajib kita jaga hubungannya, maka Allah SWT akan menyayangi kita dan merahmati kita, serta meredhainya.
Semoga Allah menyayangi diri kita semua dan menempatkan diri kita semua di syurga-Nya. Kami akhiri artikel kali ini dengan doa:
رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas. Dan selamatkanlah kami dengan rahmat-Mu dari angkara kaum yang kafir.”[Surah Yunus: 85-86]
Akhukum fillah,
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Saya Doa Allah Beri Kesembuhan Pada Rakyat Malaysia..” – Turut Disahkan Positif Covid-19, Dr Zulkifli Titip Doa Buat Semua

Penularan wabak Covid-19 kini semakin serius apabila semalam kes mencatat paling tinggi apabila lebih 400 kes baru dilaporkan di seluruh negara.
Tanpa mengenal bangsa atau agama, terbaru Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Al-Bakri turut disahkan postif Covid-19.
Artikel Berkaitan: Menteri Agama Sering Baca Doa Ini Setiap Kali Lepas Ucapan. Rupanya Doa Mengelak Wabak & Sangat Bagus Diamalkan!
Beliau membuat pengesahan itu menerusi media sosial miliknya. Bukan itu sahaja Dr Zulkfli juga turut mendoakan keselamatan dan kesembuhan rakyat Malaysia yang dijangkiti Covid-19 ini.
“Kepada Allah saya berserah, kepada-Nya jua saya memohon pertolongan.
“Seperti yang telah saya maklumkan dalam kenyataan pada hantaran (posting) sebelum ini, saya telah disahkan positif oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Saya mohon maaf atas sebarang bentuk kelemahan dan kekurangan daripada diri saya.
Artikel Berkaitan: Setiap Ujian Yang Datang Tanda Allah Sayang Kita. Dan Ini Doanya Boleh Diamalkan Untuk Bebas Dari Masalah!
“Insya-Allah, bantuan #MusaadahKhasSiswa Siri 2 yang saya janjikan semalam kepada siswa yang terkandas, tetap akan diteruskan oleh agensi-agensi agama di bawah saya. Program-program #MusaadahCOVID19 yang telah diaturkan, akan terus dijalankan seperti biasa di seluruh Malaysia.
“Masih ramai yang memerlukan bantuan kewangan, barangan asas, makanan dan lain-lain dalam tempoh yang getir ini. Sejak Mac, bantuan disalurkan tanpa mengira agama dan bangsa. Pandemik COVID-19 benar-benar mengajar saya erti kebersamaan. Saya akan pastikan semua bantuan sampai kepada sasaran, insya-Allah.
“Saya berdoa kepada Allah SWT semoga Allah SWT selamatkan dan sembuhkan rakyat Malaysia yang menghidap COVID-19 termasuk diri saya. Saya sayang anda semua. Patuhi semua SOP yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dan Majlis Keselamatan Negara di mana jua anda berada.
“Orang ramai yang menghadiri majlis yang melibatkan kehadiran saya sepanjang 24 September hingga 4 Oktober diminta menjalani pemeriksaan saringan COVID-19 di mana-mana klinik kesihatan dengan segera.
“Alhamdulillah, sehingga saat ini keadaan kesihatan saya adalah bertambah baik. Terima kasih kepada Menteri Kesihatan Malaysia, Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia dan para doktor serta barisan hadapan yang amat prihatin dengan keadaan saya.
Sekian, terima kasih.
Justeru, Zulkifli meminta orang ramai yang menghadiri majlis yang dihadiri beliau sebelum ini menjalani saringan Covid-19.
Pada 24 September lalu, Zulkifli dilaporkan berada di Sabah untuk menghadiri beberapa program dan pulang ke Kuala Lumpur.
Beliau juga turut menghadiri beberapa program lagi di Kelantan, Shah Alam dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bagi menyampaikan bantuan melalui misi #MusaadahKhasSiswa.
Dalam pada itu, ramai turut mendoakan kesihatan Menteri Agama dan boleh kembali bekerja seperti biasa.
drhalina Semoga cepat sembuh Ustaz
lufyalaana Cepat sembuh ustaz. Moga Allah lindung dan padamkan segala dosa dan kesalahan walaupun sebesar zarah.
amir_salikan Semoga cepat sembuh Dr. Zul.. Amin
cik_panda85 Allahuakbar! Semoga Dr Zulkifli diberikan kesembuhan. Ameen Ya Rabb.
farhanxism Syafakallah. Moga Ustaz kembali pulih sihat sempurna seperti sediakala.. Amiin.
iza_hazih Smg Dr Zulkifli diberi kesembuhan oleh Allah swt dan dapat bertugas semula
Artikel Berkaitan: “Saya Doa Pada Allah Beri Kesembuhan Untuk Rakyat Malaysia..” – Turut Disahkan Positif Covid-19, Dr Zul Titip Doa Buat Semua
Kredit Foto: Instagram Dr Zulkifli
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pakar Kewangan Shariah Jelaskan Kenapa Umat Islam Kena Keluarkan Zakat 69% Dari Dividen KWSP 5.2 % Pelaburan Konvensional

Baru ini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengumumkan dividen bagi tahun 2020. Kadar dividen bagi Simpanan Konvensional adalah sebanyak 5.20 peratus manakala bagi Simpanan Shariah pula kadar dividen diumumkan adalah sebanyak 4.90 peratus.
Jumlah pembayaran dividen bagi pelabur konvensional pada 2020 adalah sebanyak RM42.88 bilion sementara sebanyak RM4.76 bilion dibayar kepada kira-kira 7.5 peratus umat Islam yang memilih pelaburan Shariah berbanding konvensional.
Dalam satu perkongsian di fb oleh Dr Zaharudin Abdul Rahman yang juga Penasihat Shariah Kewangan Islam terkemuka berkata, umat Islam harus membayar zakat pada kadar 69 peratus dari hasil dividen 5.20 dari Pelaburan Konvensional kerana ia dilaburkan ke pelaburan tak patuh shariah.
Bagi umat Islam yang masih belum beralih ke Akaun Simpanan Shariah dan masih kekal dengan akaun Simpanan Konvensional, 69% dari dividen konvensional itu perlu dibersihkan, iaitu 69% dari 5.20%.
Portfolio akaun Simpanan Shariah semuanya dilaburkan ke pelaburan halal dan begitu juga seluruh pendapatannya iaitu RM 4.76 billion itu.
Manakala dana simpanan konvensional dilaburkan secara bercampur dengan 69% pendapatan dari RM 42.88 billion itu datang dari pelaburan tidak patuh shariah seperti perbankan konvensional, insuran, interest etc. Atas sebab itu bagi mereka yang mementingkan halal dan keberkatan pada tahap maksimum, perlulah beralih ke akaun simpanan Shariah atau lakukan pembersihan.
Berikut pula kadar pembersihan bagi tahun-tahun sebelumnya:
Divuden 2017: Simpanan Konvensional (SK) 6.9%
Simpanan Shariah (SS) 6.4%
Pembersihan dividen untuk SK : 64%
Dividen 2018: SK 6.15% / SS 5.9%
Pembersihan dividen untuk SK : 68%
Dividen 2019: SK 5.45%/ SS 5.0%
Pembersihan dividen untuk SK : 71%
Dividen 2020: – SK 5.2% / SS 4.9%
Pembersihan dividen untuk SK : 69%
Menurut peruntukan perlembagaan & undang-undang sedia ada, tiada pihak boleh memaksa sebarang peralihan ke akaun Shariah atau pembersihan dividen, ia tertakluk kepada diri masing-masing.
Kami hanya memberi panduan dan cadangan serta nasihat. Peralihan ke akaun simpanan Shariah kini boleh dilakukan secara online melalui i-akaun kwsp masing-masing.
Bahkan di fbnya, Dr Zahirudin turut berkongsi satu hadis ini.
Nabi Muhammad bersabda:-
يأتي على المرء زمان لا يبالي المرء ما أخذ منه ، أمن الحلال أم من الحرام
Ertinya : Akan sampai satu zaman dimana manusia tidak lagi menghiraukan dari sumber mana diperolehi hartanya, sama ada dari yag halal atau yang haram ( Riwayat Al-Bukhari).
82.0 peratus muslim masih memilih pelaburan konvensional KWSP
Masa yang sama, dalam satu perkongsian oleh Elzar Shariah di page Shariah Screener turut memaklumkan kadar peratus umat Islam yang tidak beralih ke Simpanan Shariah agak tinggi iaitu 82.9 peratus sebaliknya kekal pada pelaburan Konvensional.
Baca perkongsiannya:-
Angka-angka yang menarik untuk kita hayati dan insafi dari kenyataan media berkenaan dividen KWSP semalam:
1. Aset pelaburan mencecah RM1.02 trilion (1bilion = 1,000 juta, kalau 1trilion = 1,000 bilion)
2. Bilangan ahli KWSP 14.89 juta atau 45% daripada penduduk Malaysia yang berjumlah 32.7 juta (Perangkaan Demografi Suku Tahun Keempat 2020, Malaysia, Jab. Statistik)
3. Ahli yang telah bertukar ke Simpanan Shariah 1.12 juta sahaja (7.5%)
4. Berapa % ahli beragama Islam yang belum tukar ke Simpanan Shariah:question:
Kalau kita guna data 'Anggaran Penduduk Semasa, Malaysia, 2020, Jabatan Statistik', 69.6% penduduk Malaysia adalah bumiputra yang boleh kita anggap sebagai majoritinya adalah beragama Islam.
Kalau % yang sama (69.6%) digunakan ke atas ahli KWSP = 10.36 juta ahli beragama Islam. Kalau kita anggap 1.12 juta ahli yang telah tukar Simpanan Shariah semuanya adalah beragama Islam, maka baki 9.24 juta (89.2%) masih dengan Simpanan Konvensional.
Itu belum kita bercakap pasal orang Islam yang masih menggunakan instrumen perbankan konvensional Akaun bank, pinjaman kereta dan rumah, kad kredit dan sebagainya.
5. Jumlah agihan dividen :moneybag: RM47.64b yang diagihkan kepada Simpanan Shariah sebanyak RM4.76b (10%) dan RM42.88b (90%) kepada Simpanan Konvensional.
Yang ini menarik, peratusan ahli Simpanan Shariah adalah 7.5% sahaja, tetapi peruntukan bagi bayaran dividen lebih tinggi iaitu 10% walaupun kadar dividen Simpanan Shariah lebih rendah. Ini mungkin menunjukkan purata simpanan ahli Simpanan Shariah adalah lebih tinggi berbanding ahli Simpanan Konvensional.
6. Ada yang bertanya bagaimana peratusan penyucian dividen Simpanan Konvensional ditentukan sebanyak 69%. Kalau dilihat gambarajah Model Operasi Simpanan Shariah, aset pelaburan KWSP diasingkan kepada portfolio konvensional dan portfolio syariah. Simpanan Shariah hanya melabur di dalam portfolio syariah, manakala Simpanan Konvensional melabur di dalam kedua-dua portfolio. Jadi 69% kadar penyucian dividen tersebut adalah pulangan daripada portfolio konvensional yang menyumbangkan kepada dividen Simpanan Konvensional.
Untuk makluman, apabila KWSP mewujudkan Simpanan Shariah, aset pelaburan KWSP diasingkan kepada dua portfolio di mana semua aset patuh syariah diletakkan di dalam portfolio syariah (~40%), manakala semua aset tidak patuh syariah diletakkan di bawah portfolio konvensional. (~60%).
Boleh baca lebih lanjut mengenai Simpanan Shariah di dalam Laporan Tahunan KWSP 2017 – 2019, dan rujuk bahagian Tadbir Urus – Penyataan Tadbir Urus Syariah Bagi Simpanan Shariah dan Laporan Jawatankuasa Penasihat Shariah. Kredit Penulisan : Penulis Bertugas di KWSP (Mo Amin)
Umat Islam wajib mencari yang fardu kerana makanan halal menjadi darah daging selamanya. Jika masih berkesempatan menukar ke pelaburan Shariah segeralah berbuat demikian.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI