Konflik suami isteri sering saja berlaku, ada masa ia menjadi cukup serius sehingga suami melafazkan kata-kata yang tidak sepatutnya.
Antaranya mengharamkan duit digunakan untuk isteri sendiri walaupun satu sen. Dalam hal begini apa yang perlu dilakukan oleh isteri? Perlukah isteri mencari duit lain untuk makan dan minum sedangkan menjadi kewajipan suami untuk memberi nafkah.
Persoalan ini dirungkai dalam satu soal jawab di laman web Mufti Selangor dan berikut adalah jawapan yang diberikan sebagai panduan wanita lain yang dalam situasi ini.
Suami sepatutnya memberi nafkah keluarga
Merujuk kepada persoalan ini, seorang suami itu wajib memberi nafkah kepada isteri dan orang di bawah tanggungannya. Firman Allah yang bermaksud :
“…dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya.”
(Al-Baqarah : 233)
Apabila seorang suami gagal menunaikan tanggungjawabnya memberi nafkah zahir atau batin, maka isteri berhak membuat pengaduan tentang perkara tersebut kepada pihak Mahkamah Syariah.
Puan juga boleh mendapatkan nasihat dan pandangan dengan merujuk kepada Unit Undang-undang Keluarga di Pejabat Agama Islam Daerah yang berdekatan.
Tidaklah menjadi kesalahan kepada puan jika telah menggunakan duit suami pada kadar yang sepatutnya bagi keperluan harian sebagaimana hadis yang diriwayatkan daripada ‘Aisyah RA, katanya :
“Hindun binti ‘Utbah, isteri Abu Sufyan, pernah datang kepada Rasulullah SAW., lalu katanya: “Ya, Rasulullah! Sesungguhnya Abu Sufyan itu seorang lelaki yang bakhil. Dia tidak pernah memberi ku nafkah yang mencukupi bagi keperluanku dan keperluan anak-anakku, kecuali bila kuambil hartanya tanpa pengetahuannya. Berdosakah aku berbuat seperti itu?”
Jawab Rasulullah SAW, “Boleh kamu ambil sekadar perlu untuk mencukupi keperluanmu dan anak-anakmu.” (Riwayat Muslim)
والله أعلم بالصواب Sekian, terima kasih.
Sumber: Mufti Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Viral Orang Gila Suka Berselawat, Suara Pun Merdu. Apa Kesudahan Nasib Mereka Di Hari Kiamat? Ini Penjelasan Mufti
Kita mungkin pernah terserempak dengan orang gila di jalanan. Setengahnya berasa takut dan akan menjauhkan diri kerana khuatir secara tiba-tiba dicederakan.
Para fuqaha dan usuliyyun mentakrifkan gila atau penyakit mental sebagai:-
“Kecelaruan akal sehingga menghalang kebolehfungsian perlakuan atau percakapan mengikut cara yang betul.” Rujuk Mausu’ah al-Fiqhiyah (16/99).
Dalam pada itu, tentu ramai yang tertanya-tanya apa nasib orang gila di akhirat, adakah masuk syurga atau ke neraka.
Di negara sebarang, tular orang gila yang sering berselawat di jalanan dan suaranya pun sangat merdu. Hingga ramai berasa kagum di sebalik ketidakwarasannya itu, lidahnya basah mengingati Rasulullah. Hinggakan netizen menjelaskan, jika orang gila suka berselawat, lantas mengapa kita yang waras selalu lupa mengucapkan salam dan selawat kepada Nabi Muhammad, Nabi pemberi syafaat?
Dalam satu perkongsian ilmu dari Mufti Perlis, ada dinyatakan nasib orang gila di hari akhirat. Semoga ia bermanfaat untuk bacaan kita.
Jawapan:-
الحمد لله وحدة والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، أما بعد:
Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama dalam permasalahan ini. Namun pandangan yang lebih kuat ialah mereka akan diuji di akhirat kelak, dalam bentuk Allah SWT akan memerintahkan mereka masuk ke dalam neraka, sesiapa yang mentaati perintah tersebut dia akan selamat dan sesiapa yang membantah, maka dia orang yang derhaka dan dari kalangan ahli neraka. Justeru ada di kalangan mereka yang masuk ke dalam syurga, ada pula yang masuk ke dalam neraka.Pandangan ini disokong dengan hadis-hadis, usul-usul dan kaedah- kaedah syara’. Abu al-Hasan al-Asy‘ari rahimahullah menyatakan inilah pandangan majority salaf. (Lihat Ibn al-Qayyim di dalam Tariq al-Hijratain, hal.: 369)
Ibn Kathir rahimahullah ada menyertakan 10 hadis yang berkaitan persoalan ini di dalam kitab tafsirnya, setelah itu beliau menyertakan pandangan-pandangan ulama dalam permasalahan ini dan mentarjihkan pandangan yang mengatakan bahawa anak-anak orang kafir yang mati sebelum baligh, orang gila, orang pekak, nyanyuk dan orang yang tidak sampai kepada mereka seruan Islam akan diuji di akhirat kelak. Seterusnya beliau berkata:
“Pandangan ini menghimpunkan dalil-dalil seluruhnya dan telah saya jelaskan hadis-hadisnya yang saling menguatkan antara sebahagian dengan sebahagian lain.” (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azhim, al-Isra’: 15, tahqiq: Sami bin Muhammadal-Salamah 5/52-58, cetakan kedua 1420H/1999M, Daral-Tayyibah,Riyadh Saudi)
Antara hadis yang dijadikan dalil dalam persoalan ini ialah hadis yang diriwayatkan dari al-Aswad bin Sari’ r.a, Nabi SAW bersabda:-
أَرْبَعَةٌ يَحْتَجُّونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: رَجُلٌ أَصَمُّ لَا يَسْمَعُ شَيْئًا، وَرَجُلٌ أَحْمَقُ، وَرَجُلٌ هَرِمٌ، وَرَجُلٌ مَاتَ فِي فَتْرَةٍ، فَأَمَّا الْأَصَمُّ فَيَقُولُ: رَبِّ، قَدْ جَاءَ الْإِسْلَامُ وَمَا أَسْمَعُ شَيْئًا، وَأَمَّا الْأَحْمَقُ فَيَقُولُ: رَبِّ، قَدْ جَاءَ الْإِسْلَامُ وَالصِّبْيَانُ يَحْذِفُونِي بِالْبَعْرِ، وَأَمَّا الهَرَمُ فَيَقُولُ: رَبِّ، لَقَدْ جَاءَ الْإِسْلَامُ وَمَا أَعْقِلُ شَيْئًا،وَأَمَّا الَّذِي مَاتَ فِي الْفَتْرَةِ فَيَقُولُ: رَبِّ، مَا أَتَانِي لَكَ رَسُولٌ. فَيَأْخُذُ مَوَاثِيقَهُمْ ليُطِعُنَّهُفَيُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنِ ادْخُلُوا النَّارَ، فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَوْ دَخَلُوهَا لَكَانَتْ عَلَيْهِمْ بَرْدًا وَسَلَامًا”
Maksudnya: “Empat golongan yang akan diuji pada hari kiamat. Seorang pekak yang tidak dapat mendengar sama-sekali, seorang bodoh, seorang tua yang telah nyanyuk (ketika sampai dakwah) dan seorang yang mati dalam tempoh fatrah (ketiadaan nabi). Adapunseorang yang pekak itu akan berkata: “Wahai tuhan, ketika Islam sampai, daku tidak dapat mendengar sama-sekali.” Adapun seorang yang bodoh pula akan berkata: “Wahai tuhan. ketika Islam sampai, kanak-kanak membaling najis haiwan kepadaku.”
Orang tua yang telah nyanyuk pula berkata: “Wahai tuhan, ketika Islam sampai kepadaku, daku tidak dapat memahami apa-apa lagi.” Adapun orang yang mati dalam tempoh fatrah pula berkata: “Wahai tuhan, tidak datang seorang rasulpun kepadaku.” Maka Allah mengambil janji dari mereka, hendaklah mereka mentaatinya. Lalu diperintahkan kepada mereka untuk masuk ke dalam neraka. Maka demi jiwa Muhammad yang berada di dalam genggaman-Nya, jika mereka semua memasukinya, pasti neraka itu menjadi sejuk dan selamat untuk mereka.” (Hadis ini dengan lafaznya diriwayatkan oleh Ahmad. diriwayatakan oleh al-Tabarani. Ibn al-Qayyim berkata: “Isnadnya Sahih lagi Muttasil.” (Ahkam Ahl al-Zimmah 2/1139).
Al-Haithami di dalam majma’ al-Zawa-id 7/436 berkata: “Diriwayatkan oleh Ahmad,al-Bazzar… al-Tabarani dengan makna yang sama. Hadis ini dengan lafaz Ahmad dan semua perawinya pada jalan al-Aswad bin Sari’danAbu Hurairah adalah perawi yang sahih. Demikian juga perawi di sisi al-Bazzar pada sanad mereka berdua (Abu Hurairah dan al-Aswad).” Kata al-Albani di dalam al-Silsilah al-Sahihhah: “Isnadnya Sahih.”)
Apakah Masih Ada Ujian Di Akhirat?
Mungkin sebahagian orang akan bertanya, apakah masih berlaku ujian di akhirat kelak? Untuk menjawab persoalan ini, disertakan penerangan dari beberapa ulama:
Al-Imam Ibn Taimiyyah rahimahullah berkata:-
وَالتَّكْلِيفُ إنَّمَا يَنْقَطِعُ بِدُخُولِ دَارِ الْجَزَاءِ وَهِيَ الْجَنَّةُ وَالنَّارُ، وَأَمَّا عَرَصَاتُ الْقِيَامَةِ فَيُمْتَحَنُونَ فِيْهَا كَمَا يُمْتَحَنُونَ فِي الْبَرْزَخِ، فَيُقَالُ لِأَحَدِهِمْ: مَنْ رَبُّكَ؟ وَمَا دِيْنُكَ؟ وَمَنْ نَبِيُّكَ؟ وَقَالَ تَعَالَى: يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلا يَسْتَطِيعُونَ خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ )القلم: 42-43)…
Maksudnya: “al-Taklif hanya terhenti dengan masuk ke dar al-Jaza’ iaitulah sama ada syurga atau neraka. Adapun permulaan alam kiamat (setelah dibangkitkan dari mati), manusia akan diuji seperti mana mereka diuji di alam barzakh sepert ditanya kepada mereka: “siapakah tuhan kamu?”, “Apa agamamu.?”, dan “Siapa nabimu?”. Firman Allah Taala: “Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil untukbersujud; maka mereka tidak mampu lagi, (dalam keadaan) pandangan mereka tunduk ke bawah, lagi mereka diliputi kehinaan. Dan sesungguhnya mereka dahulu (di dunia) diseru untuk bersujud, dan mereka dalam keadaan sejahtera.” (al-Qalam: 42-43) (Majmu’ al- Fatawa 24/373).
Al-Imam Ibn Hajaral ’Asqalani rahimahullah berkata:-
لَا يَلْزَمُ مِن أنَّ الدُّنْيَا دَارُ بَلَاءٍ وَالْآخِرَةَ دَارُ جَزَاءٍ أنْ لَا يَقَعَ فِي وَاحِدِهِ مِنْهُمَا مَا يَخُصُّ الْأُخْرَى، فَإنَّ الْقُبْرَ أَوَّلُ مَنَازِلِ الْآخِرَةِ، وَفِيهِ الْاِبْتِلَاءِ وَالْفِتْنَةِ بِالسُّؤَالِ وَغَيْرِهِ
Maksudnya: “Tidak semestinya apabila dikatakan dunia menjadi tempat ujian dan akhirat adalah tempat balasan, bahawa tidak berlaku pada salah satunya (di dunia atau akhirat) apa-apa yang dikhususkan berbanding yang lain. Kerana sesungguhnya alam kubur itu adalah persinggahan alam akhirat yang pertama. Padanya terdapat ujian, fitnah, soalan dan lainnya.” (Fath al-Bari 11/451)
Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah berkata:-
فَإنْ قِيْلَ: فَالْآخِرَةُ دَارُ جَزَاءٍ، وَلَيْسَتْ دَارُ تَكْلِيْفٍ، فَكَيْفَ يُمْتَحَنُونَ فِيغَيْر ِدَارِ التَّكْلِيْفِ؟ فَالْجَوَابُ: أنَّ التَّكْلِيفَ إنَّمَا يَنْقَطِعُ بَعْدَ دُخُولِ دَارِ الْقَرَارِ، وَأمَّا فِي الْبَرْزَخِ وَعَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ فَلَا يَنْقَطِعُ، وَهَذَا مَعْلُومٌ بِالضَّرُوْرَةِ مِنْ الدِّيْنِ مِنْ وُقُوعِ التَّكْلِيفِ بِمَسْأَلَةِ الْمَلَكَيْنِ فِي الْبَرْزَخِ وَهِيَ تَكْلِيْفٌ، وَأَمَّا فِي عَرَصَةِ الْقِيَامَةِ، فَقَالَ تَعَالَى: يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلا يَسْتَطِيعُونَ فَهَذَا صَرِيحٌ فِي أنَّ اللهَ يَدْعُوْ الْخَلَائِقَ إِلَى السُّجُوْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَأَنَّ الْكُفَّارَ يُحَالُ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ السُّجُوْدِ إِذْ ذَاكَ
Maksudnya: “Jika dikatakan: “Akhirat adalah tempat diberikan balasan, bukan tempat taklif. Bagaimana mungkin mereka diuji lagi di tempat yang bukan tempat taklif?” Maka jawapannya ialah: “Taklif hanya terhenti dengan manusia masuk ke tempat menetap yang kekal (syurga atau neraka). Adapun di alam barzakh dan di permulaan kiamat, masih belum berhenti ujian. Perkara ini merupakan suatu yang sedia dimaklumi oleh umat Islam termasuk ajaran agama di mana berlakunya pertanggungjawaban untuk menjawab soalan dua malaikat di alam barzakh. Adapun di permulaan kiamat (mahsyar), Allah Taala berfirman: “Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil untuk bersujud; maka mereka tidak mampu lagi..” ayat ini jelas menunjukkan bahawa Allah menyeru makhluk semuanya untuk sujud pada hari kiamat (permulaan kiamat), namun orang-orang kafir tidak mampu lagi melakukannya pada waktu tersebut.” (Tariq al- Hijratain hal.: 373)
(Panduan hukum ini yang dijawab oleh Unit Buhuth Jabatan Mufti Negeri Perlis adalah bukan merupakan keputusan rasmi Fatwa Negeri Perlis)
https://www.tiktok.com/@putra_jagad17/video/7008472233081425178?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bayar Hutang Guna Hasil Judi? Boleh Kah Terima
Soalan
Apakah hukum menerima wang bayaran hutang dari penghutang yang mendapatkan wang dari sumber yang haram seperti judi?
Jawapan
Merujuk kepada persoalan saudara, hukumnya adalah harus dan halal menerima wang tersebut. Penghutang wajib membayar hutangnya. Bagaimana kaedah penghutang mendapatkan wangnya, itu menjadi soal lain.
Asas dalam hal ini disebut oleh al-Quran yang bermaksud: “Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh setiap jiwa (seorang) melainkan dialah yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa orang lain.” (al-An’am : 164)
Dalil ini diperkuatkan sebagaimana amalan Nabi SAW yang menerima pemberian wanita Yahudi di Khaibar yang menghadiahkan baginda kambing dan baginda memakannya. Walaupun Yahudi terkenal dengan penipuan, riba dan rasuah tetapi baginda tetap menerima hadiah mereka.
Secara kesimpulannya, terdapat seorang lelaki bertanya kepada Abdulllah bin Mas’ud yang bermaksud: “Aku ada jiran yang memakan riba dan dia selalu menjemputku makan”. Jawab ‘Abdullah bin Mas’ud: “Engkau dapat makan, dosa ditanggung olehnya”. (Musannaf ‘Abd al-Razzaq, bil: 14675) والله أعلم بالصواب Sekian, terima kasih.
Sumber: Mufti Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Selagi Masih Ada, Berkepitlah. ‘Bila Suami Meninggal, Isteri Nak Ikut Pergi Kubur Pun Tak Boleh Dalam Tempoh Iddah.’
Selagi masih ada, berkepitlah. ‘Bila suami meninggal, isteri nak ikut pergi kubur pun tak boleh dalam tempoh iddah.’ Oleh itu selagi pasangan di depan mata, hargailah sebaiknya.
Luangkan masa berdua jika masih punya waktu dan kesempatan. Bimbang bila salah seorang sudah tiada, menyesal tak berguna. Bayangkan keadaan isteri bila suaminya meninggal, bermulalah iddah. Hendak ke kubur pun tak boleh.
Artikel Berkaitan:
Tempoh Iddah Orang Lelaki, Selepas Bercerai Berapa Lama Kena Tunggu Sebelum Kahwin Baru?
Selagi Masih Ada, Berkepitlah
Hukum tetap hukum, jangan menidakkannya. Jika suami meninggal memanglah sedih, namun seorang isteri seharusnya tinggal di rumah dan tidak perlu ke sana, sini termasuklah ke masjid menguruskan jenazah suami.
Apa lagi menghantar suami ke kubur, tak perlu iya. Oleh sebab itu ketika masih hidup berkepitlah selagi boleh kerana bila tibanya nanti segalanya terbatas.
Bila Suami Meninggal
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini yang dikongsikan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan:
Soalan:
Saya cuma ingin mendapat pandangan terbaik Datuk Mufti. Apakah seeloknya isteri tidak ikut ke masjid untuk urusan jenazah suami dan solat jenazah, juga untuk ke kubur mengiringi jenazah ?
Jawapan:
Islam datang meraikan sifat asal wanita. Apabila kaum wanita kehilangan suami, ayah dan sanak saudaranya yang rapat dengannya, ramai yang tidak tahan perasaan lalu meraung pedih, menarik-narik baju dan memukul-mukul badan sendiri kerana kedukaan.
Isteri Nak Ikut
Perbuatan-perbuatan sebegini berasal daripada adat jahiliyyah yang ditegah oleh Islam. Daripada Abdullah bin Mas’ud R.anhuma, sabda Rasulullah SAW:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ الخُدُودَ، وَشَقَّ الجُيُوبَ، وَدَعَا بِدَعْوَى الجَاهِلِيَّةِ
Maksudnya: Bukan daripada kalangan kami orang yang menampar-nampar pipi (kerana kematian), mencarik-carik baju, dan mengikut seruan (tradisi) Jahiliyyah.
Hadis riwayat al-Bukhari (1297)
Daripada Umm Atiyyah R.Anha bahawa dia berkata:
نُهِينَا عَنْ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ وَلَمْ يُعْزَمْ عَلَيْنَا
Maksudnya: Kami (kaum wanita) dilarang daripada mengikut jenazah-jenazah (ke kekuburan) dan Baginda (SAW) tidak melarang dengan keras (hal demikian) ke atas kami.
Hadis riwayat al-Bukhari (1278)
Pergi Kubur Pun Tak Boleh
Menurut Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ (5/277-278) larangan ini bersifat makruh tanzih. Inilah mazhab Syafie dan jumhur, manakala dalam Mazhab Malik tidak menganggap makruh kecuali bagi bagi wanita muda.
Diceritakan daripada al-Abdari bahawa Imam Malik menganggapnya makruh kecuali jika jenazah itu ialah anaknya, ibu ayahnya, dan suaminya.
Sebahagian ulama menganggap perbuatan mengiringi jenazah ini sebagai makruh tahrim berdasarkan sebuah hadis Rasulullah SAW menegur wanita yang menunggu-nunggu jenazah:
ارْجِعْنَ مَأْزُورَاتٍ غَيْرَ مَأْجُورَاتٍ
Maksudnya: Pulanglah kalian, kalian akan berdosa dan tidak mendapat pahala.
Hadis riwayat Ibn Majah (1579). Namun, Al-Nawawi menganggap hadis ini daif.
Dalam Tempoh Iddah
Kami berpendapat cukuplah wanita itu tinggal di rumah dan, jika ingin solat jenazah, solat sahaja di rumah dan tidak mengikuti jenazah ke perkuburan.
Ini bagi menghormati hukum ihdad (berkabung) dalam tempoh iddah bagi wanita yang kematian suami. Jika sudah tamat waktu iddah, maka bolehlah menziarahi kubur suaminya sambil menjaga akhlaq ketika ziarah kubur.
Semoga Allah kurniakan kepada kita kefahaman dan kekuatan untuk mengikuti setiap perintah Syariat Islam dalam mencapai Mardhatillah. Amin.
Komen Warganet:
Benarlah hanya mereka yang pernah kehilangan pasangan ini memahami situasi yang berlaku. Kongsi mereka:
Azira Hamazirah
Saya sudah laluinya, jenazah suami diuruskan di hospital. Ustaz yang uruskan mandi jenazah benarkan saya untuk mandikan arwah buat kali terakhir hingga selesai.
Sampai hari ini dan saat ini tak tahu nak gambarkan perasaan macam mana. Yang masih ada pasangan yang baik hargailah….
Nur Nur
Suami sya meninggal 25/11/22. Meninggal di hospital tapi saya minta dekat yang nak urus mandikan arwah suami untuk saya nak mandikan arwah. Alhamdulillah… walaupun tak dapat dari yang mula, dapat yang akhir pun bersyukur. Akhir sekali saya diberi pluang untuk letak minyak athar.
Saya hantar ke masjid sampai ke liang lahad. Itu permintaan terakhir arwah suami untuk hantar dia ke rumah barunya. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar dengan izin Allah SWT. Kehilangan yang amat besar untuk diri sya.
Sebab sebelum ini saya dengan arwah sentiasa ke mana pun bersama, berpimpin tangan. Walau sedih kehilangan insan tercinta namun saya redha. Rindu saya yang tak berpenghujung.
Al-fatihah buat arwah suami tersayang Abd. Rasid bin Jais..moga abang tenang di sana bersama para solihin. Moga satu saat nanti kita akan bersatu kembali di syurga Allah nanti. Amin.
Syarifah Aisyah Syed Muid
Arwah abah meninggal di rumah. Masa bawa ke masjid untuk mandi, kafan dan solat jenazah, mak saya tak ikut. Masa kebumikan pun mak tak ikut. Alhamdulillah habis iddah, mak ziarah kubur abah.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga Allah ampunkan dosa-dosa mereka yang telah pergi. Al-Fatihah.
Sumber: Muhammad Hassan, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI