Seorang suami melihat gambar seorang wanita di media sosial dalam keadaan yang tidak menutup aurat.
Tanpa rasa apa-apa, ramai yang menekan butang ‘like’ apatah lagi wanita itu cantik pula.
Tapi ramai suami yang tak tahu bahawa tindakan ini sebenarnya boleh mengundang dosa.
Ustaz Azhar Idrus memberikan penjelasan ini ketika ditanya dalam satu sesi soal jawab. Dia menjawab pertanyaan seorang isteri ‘Apa hukumnya suami ‘like’ gambar wanita tidak menutup aurat, sedangkan saya disuruh menutup aurat.’
“Jika suami itu ‘like’ gambar wanita tersebut kerana dia cantik dan mendedahkan aurat maka itu berdosa.
“Tapi jika suami ‘like’ gambar bukan kerana aurat yang terdedah sebaliknya kerana ucapan atau tulisan contohnya resipi yang dikongsi itu tidak mengapa. Ini kerana dia bukan ‘like’ sebab aurat tapi kerana resipi.
“Akan tetap jika tindakan suami ‘like’ gambar wanita lain mengundang perasaan cemburu oleh isterinya maka sebaiknya jangan ‘like’,” pesan Ustaz Azhar
Ini kerana katanya ia menyebabkan isteri berasa ragu, jika meragukan sebaiknya tinggalkan perkara itu.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dividen ASB 2023 Dah Umum, Jangan Lupa Pelaburan ASB Wajib Bayar Zakat. Ini Cara Kiraannya
Minggu lalu Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) mengumumkan jumlah pengagihan pendapatan sebanyak 5.25 sen seunit untuk dana utamanya, Amanah Saham Bumiputera (ASB) bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023. Jumlah itu terdiri daripada pengagihan pendapatan sebanyak 4.25 sen seunit dan bonus 1.00 sen seunit.
Bagi yang banyak melabur di institusi ini sudah pasti sudah mengira pulangannya. Tapi dalam kegembiraan bakal menerima dividen ini Januari nanti jangan lupa pelaburan ASB wajib dibayar zakat. Ia perlu dilunaskan.
Ikuti penjelasan Pusat Pungutan Zakat mengapa ASB dikenakan zakat dan bagaimana cara pengiraannya.
Kenapa pelaburan ASB perlu bayar zakat
Zakat diwajibkan ke atas pelaburan di ASB kerana terdapat sebuah kaedah dalam ibadah zakat yang berbunyi كل مال نام فهو وعاء للزكاة. Ini bermaksud setiap harta yang berkembang adalah sumber untuk zakat.
Pelaburan yang dibuat di ASB adalah bertujuan untuk mengembangkan harta dan mendapat pulangan berupa keuntungan yang diperolehi menerusi dividen, bonus dan pendapatan ASB setiap tahun. Oleh yang demikian, sesuatu hasil yang diperoleh menerusi pengembangan harta (yang disandarkan kepada emas dan perak) dikenakan zakat sebanyak 2.5%.
Rasulullah SAW bersabda:
“Apabila kamu mempunyai 200 dirham dan telah cukup haul (genap setahun) diwajibkan zakatnya lima dirham, dan tidak diwajibkan mengeluarkan zakat (emas) kecuali kamu mempunyai 20 dinar (salah satu mata wang zaman dahulu yang digunakan di negara Arab). Apabila kamu mempunyai 20 dinar dan telah cukup haulnya diwajibkan zakatnya setengah dinar. Demikian juga kadarnya jika nilainya bertambah dan tidak diwajibkan zakat bagi sesuatu harta kecuali setelah genapnya haul (setahun).”
(Riwayat Abu Dawud dan al-Baihaqi)
Begitu juga dalam sebuah hadis yang lain:
“Zakat perak, ialah seperempat puluh dari nilai harga perak itu”
(Riwayat Imam al-Bukhari)
Untuk makluman, nilai setengah dinar (0.5 dinar) itu adalah menyamai 2.5 peratus (atau 1/40 bahagian) ke atas keseluruhan 20 dinar atau 200 dirham berkenaan (2.5% X 200 dirham = 5 dirham).
Kaedah Pengiraan Zakat ASB
Pengiraan zakat ke atas pelaburan ASB boleh dikategorikan berdasarkan beberapa kaedah dan situasi seperti berikut:
1. Pelaburan dibuat menggunakan wang atau modal sendiri
Bagi situasi ini pengiraan zakat adalah berkadar langsung dengan jumlah pelaburan pokok dan keuntungan (dividen, bonus dan pendapatan ASB) yang diperolehi. Jika diteliti penyata pelaburan ASB yang dikemukakan, baki akhir (atau baki tamat) pelaburan tahunan telah mengambil kira keseluruhan pegangan unit oleh pelabur (modal pokok + dividen). Justeru, formula taksiran zakat adalah seperti berikut:
Baki Akhir Pelaburan Tahunan x 2.5%
Portal rasmi ASNB turut memaparkan taksiran zakat dengan mengambil kira baki akhir pelaburan pada tahun taksiran semasa sebagaimana contoh jadual berikut:
Sumber: https://www.asnb.com.my/zakat.php
Berpandukan contoh di atas, penyata pelaburan memaparkan untuk tempoh Januari sehingga Disember pada tahun taksiran semasa, justeru dalam contoh ini nilai dividen telah dimasukkan sekali dalam baki akhir pelaburan.
2. Pelaburan dibuat dengan fasiliti pembiayaan ASB dengan pihak bank
Bagi situasi ini, pengiraan zakat hanya akan dikenakan ke atas dividen atau keuntungan yang diperolehi sahaja. Adapun bagi modal pelaburan, tidak dikenakan zakat ke atasnya kecuali setelah berlakunya penebusan sijil pelaburan ataupun setelah selesai tempoh bayaran balik pembiayaan.
Formula kiraan adalah seperti berikut:
Dividen / Pendapatan ASB x 2.5%
Contoh kaedah kiraan seterusnya cuba meraikan beberapa bentuk kaedah pelaburan yang lazimnya diamalkan oleh para pelabur ASB dengan menggunakan fasiliti pembiayaan ASB.
Kes 1: Dividen/Pendapatan ASB yang diperolehi TIDAK DIGUNAKAN untuk membuat pembayaran semula pembiayaan.
Contoh:
Modal Pelaburan Maksimum RM 200,000 [dalam bentuk sijil pelaburan]
Dividen/ Pendapatan ASB 2021: 5.00% dari RM 200,000 = RM 10,000
= RM 10,000 x 2.5%
= RM 250
Justeru, zakat yang dikenakan adalah RM 250
Dalam contoh ini, nilai dividen yang diperolehi tidak melebihi nisab tahunan zakat.
Mengapa dikenakan zakat juga?
Hal ini memerlukan sedikit perincian. Dalam contoh di atas, pendapatan dari ASB itu dicampurkan dengan kesemua pemilikan harta individu yang telah cukup haulnya untuk dizakatkan. Maka kecukupan nisab dikira secara relatif dengan dicampurkan harta-harta lain yang berada di bawah pemilikan individu terbabit.
Namun, jika individu yang terbabit tidak mempunyai harta-harta lain yang cukup haul dan sedia dizakatkan, maka zakat TIDAK DIKENAKAN ke atas dividen/pendapatan ASB yang tidak mencukupi nisab itu tadi. Kaedah yang sama juga terpakai ke atas nilai-nilai lain di bawah nilai pelaburan maksimum.
Kes 2: Dividen/Pendapatan ASB yang diperolehi DIGUNAKAN bagi membuat pembayaran semula pembiayaan.
Dalam kes ini, zakat hanya akan dikenakan ke atas baki atau lebihan dividen/pendapatan ASB yang masih ada selepas ditolak jumlah pembayaran semula pembiayaan.
Contoh (i):
Modal Pelaburan Maksimum RM 200,000 [dalam bentuk sijil pelaburan]
Dividen/ Pendapatan ASB 2021: 5.00% dari RM 200,000 = RM 10,000
Jumlah pembayaran semula pembiayaan selama setahun (dikira berdasarkan tempoh ansuran bulanan pembiayaan pelaburan ASB selama maksimum 30 tahun)
= RM 1,099 (sebulan) x 12 (bulan) = RM 13,188
= RM 10,000 (dividen/pendapatan ASB) – RM 13,188 (bayaran semula pembiayaan)
= RM (3,188)
Oleh kerana bayaran semula pembiayaan melebihi jumlah dividen yang diterima, maka TIDAK ADA ZAKAT dikenakan. Juga tidak dikenakan zakat jika jumlah dividen menyamai jumlah pembayaran semula pembiayaan.
3. Perolehan selepas penyerahan semula sijil pembiayaan pelaburan ASB
Sebahagian pelabur menggunakan kaedah membuat pembiayaan pelaburan ASB dan dalam tempoh tertentu membuat penebusan sijil (surrender) dan menyelesaikan bayaran baki pembiayaan untuk mendapatkan keuntungan dan pulangan.
Kes 1: Penyerahan semula sijil pelaburan lebih awal sebelum tamat tempoh pembiayaan.
Contoh (i) – Penyerahan sijil pelaburan pada tahun ke-5 dalam tempoh pembiayaan selama 25 tahun:
[Lebihan tunai selepas penyerahan sijil pelaburan + dividen tahun semasa ASB] x 2.5%
[RM 22,002.61 (lebihan tunai penyerahan sijil pelaburan bernilai RM 200,000) + RM 10,000 (dividen tahun semasa ASB)] = RM 32,002.61
= RM 32,002.61 x 2.5%
= RM 800.07
Zakat dikenakan adalah RM 800.07
Contoh (ii) – Penyerahan sijil pelaburan pada tahun akhir pembiayaan / selepas tamat tempoh pembiayaan 25 tahun.
[RM 200,000 (nilai penyerahan sijil pada tahun akhir pembiayaan/selepas tamat tempoh pembiayaan) + RM 10,000 (nilai dividen semasa ASB)] = RM 210,000
= RM 210,000 x 2.5%
= RM 5,250
Zakat dikenakan adalah sebanyak RM 5,250
*Untuk mengetahui nilai serahan (surrender value) yang sebenar, anda perlu merujuk terus kepada pihak ASNB atau bank penyedia fasiliti pembiayaan. Kiraan di atas adalah bertujuan memberi simulasi taksiran sahaja.
Dengan penjelasan ini, diharapkan agar dapat memberikan manfaat dan kefahaman yang jelas kepada para pelabur dan pembayar zakat.
Sumber: Pusat Pungutan Zakat
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
6 Doa Dipermudahkan Jodoh, Dipertemukan Pasangan Yang Baik. Yang Bujang Amalkan!
Dari Anas bin Malik ra berkata: “Rasulullah saw memerintahkan kami untuk menikah dan melarang membujang dengan larangan yang keras.” Nabi saw bersabda:
تَزَوَّجُوا الْوَدُوْدَ الْوَلُوْدَ، فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ اْلأَنْبِيَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: “Kahwinlah kamu dan beranak pinaklah kamu kerana sesungguhnya aku berbangga kerana banyak bilangan kamu pada hari kiamat kelak.” – (Hadis Riwayat Imam Ahmad)
Perkahwinan adalah sunnah Nabi Muhammad SAW, dan pastinya semua daripada kita mengimpikan bertemu pasangan hidup
Namun sekiranya hingga ke saat ini masih lagi belum bertemu jodoh, jangan putus asa. Teruskan usaha dan amalkan juga 6 doa ini. Moga dipermudahkan jodoh dan bertemu pasangan yang baik.
6 doa minta jodoh
Berikut adalah beberapa doa minta jodoh yang ada dicatatkan dalam Al-Quran untuk kita amalkan.
1. Surah Al-Anbiya, ayat 89
رَبِّ لَا تَذَرْنِيْ فَرْدًا وَّاَنْتَ خَيْرُ الْوٰرِثِيْنَ
Rabbi la tazarni fardan. Wa anta khirul warisin
Maksudnya: “Ya Tuhanku, janganlah Engkau biarkan aku hidup seorang diri (tanpa keturunan) dan Engkaulah Pewaris yang terbaik.”
2. Surah Furqan, ayat 74
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ اَزْوَاجِنَا وَذُرِّيّٰتِنَا قُرَّةَ اَعْيُنٍ وَّاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ اِمَامًا
Rabbana hab lana. Min azwajina. Wa dzurriyyatina. Qurro ta a’yun. Waj ‘alna lil muttaqina imama
Maksudnya: “..Ya Tuhan, anugerahkan kepada kami isteri dan zuriat yang menyejukkan (hati) dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang yang bertaqwa..”
3. Surah Al-Qasas, ayat 24
رَبِّ اِنِّيْ لِمَآ اَنْزَلْتَ اِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيْرٌ
Rabbi inni. Lima anzalta. Ilayya min. Khairin faqir
Maksudnya:“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat memerlukan suatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku.”
4. Doa minta jodoh untuk perempuan
رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ زَوْجًا طَيِّبًا أَخْطُبُهَ وَأَتَزَوَّجُ بِهِ وَيَكُوْنُ صَاحِبًا لِى فِى الدُنْيَا وَالْأَخِرَة
Robbi hablii milladunka zaujan thoyyiban wayakuuna shoohiban lii fiddini waddunya wal aakhiroh
Maksudnya: “Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku suami yang terbaik dari sisi Mu, suami yang juga menjadi sahabatku dalam urusan agama, urusan dunia, dan akhirat.”
5. Doa minta jodoh untuk lelaki
رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ زَوْجَةً طَيِّبَةً أَخْطُبُهَا وَأَتَزَوَّجُ بِهَا وَتَكُوْنُ صَاحِبَةً لِى فِى الدُنْيَا وَالْأَخِرَةِ
Robbi hablii milladunka zaujatah thoyyibah akhtubuhaa wa atazawwaju biha watakunu shoohibatan lii fiddini waddunyaa wal aakhiroh.
Maksudnya: “Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku istri yang terbaik dan sisi Mu, istri yang aku lamar dan nikahi dan istri yang menjadi sahabatku dalam urusan agama, urusan dunia, dan akhirat.”
6. Doa minta jodoh oleh Tuan Guru Dr Harun Din
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah dia dikasihi pada hati-hati mereka yang beriman dan gembirakanlah dia dengan kekayaan sehingga memperolehi seratus dua puluh kebaikan. Allah adalah sebaik-baik pemelihara dan Dia amat mengasihi daripada segala-galanya.”
Sumber: Takwa.my
Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-577: Jodoh Tak Lekat, Silap Siapa? Mufti Wilayah Persekutuan
Jom Ketahui Tujuan Konsep Perkahwinan Dalam Islam. Bidadari.My
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Buat-Buat Lupa, Dosa Tak Bayar Hutang Tak Diampunkan Walaupun Syahid
Seringkali terdengar kisah orang memberi hutang perit sungguh untuk menuntut semula wang yang diberikan. Ada yang hilang entah ke mana selepas mendapat wang, ada juga memberi pelbagai alasan bila diminta membayar. Ada juga yang putus sahabat dan saudara akibat tidak membayar hutang.
Meski boleh lari dari pembayar hutang di dunia hakikatnya dosa tidak membayar hutang ini sangat besar. Menurut Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid, ia tidak akan diampun walaupun yang berhutang itu mati syahid.
Ujar Ustaz Habib Ali, dalam al-Quran memperincikan soal hutang ini. Perkara utama dalam pemberian hutang ialah, ianya harus dicatit atau dituliskan agar kedua-duanya tidak lupa dan mematuhi sebarang syarat yang ditulis.
“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu melakukan hutang-piutang untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya,” (al-Baqarah: 282)
“Semua harus dicatit kerana tanggungjawabnya adalah berat. Ada kata pepatah mengatakan, “Hutang ini akan menyebabkan yang berhutang rasa malu di siang hari kerana malu nak berjumpa dengan pemberi hutang disebabkan belum bayar hutang, dan bikin pening di waktu malam kerana runsing memikirkan cara nak bayar hutang,” ulasnya.
Tambahnya kita tidak berhutang kecuali dalam keadaan darurat. Jangan jadi seperti sebahagian orang yang berhutang sebagai kenikmatan, berfoya-foya dengan hutang; dengan duit orang tanpa memikirkan risikonya.
Nabi SAW pernah bersabda, “Barang siapa yang meninggal dunia dan meninggalkan harta, maka hartanya adalah untuk ahli warisnya”
“Islam ingin menunjukkan bahawa tanggungjawab membayar hutang itu adalah wajib, jangan sampai meninggal dunia. Selagi ada hak yang belum tertunaikan, melainkan dalam keadaan darurat.
“Atas sebab ini lah, segala hutang perlu dicatit supaya ahli waris terdekat sebelum menikmati harta peninggalan, mereka perlu berikan dahulu hak orang lain yang telah memberi hutang kepada si mati. Kalau tak boleh dicatit, maka didatangkan orang yang pandai untuk mancatit (merekodkan)
Ada satu kisah di mana, Rasulullah SAW bertanyakan tentang hal jenazah yang akan disolatkan.
“Dia (si mati) masih ada hutang?”, tanya Nabi SAW
“Ada wahai Rasulullah,” jawab seorang lelaki
“Kalau begitu, kamu sahaja yang solat,” balas Nabi SAW
Demikian betapa seriusnya Baginda Rasulullah mengambil berat tentang hak orang dalam hutang-piutang. Nabi enggan untuk bersolat kepadanya kerana solat nabi SAW adalah memberikan syafaat kepada orang yang disolatkan oleh Nabi SAW.
Maka seorang sahabat bernama Qatadah r.a berkata,”Ya Rasulullah, saya jamin hutangnya, iaitu sebagai penjamin,”. Maka Nabi pun solat. Sebab apa? Sebab ada penjamin. Jadi orang yang memberi hutang boleh tuntut kepada penjaminnya.
Maka setiap kali Baginda berjumpa Qatadah dan bertanya sudahkah dia membayar hutang si mati dahulu, lalu menjawab Qatadah, dia belum membayarnya, maka setiap kali itu jugalah Qatadah memberi jawapan serupa apabila ditanya.
Sampai pada akhirnya, dia mampu membayar semua hutang, maka dibayarkannya hutang tersebut.
Maka ditanya oleh Nabi Saw, “Engkau sudah bayar hutangnya?
“Sudah ya Rasulullah, baharu sahaja aku bayar hutangnya,” jawab Qatadah.
Kata Nabi, “Jika begitu baharu sahaja urusan si mati tadi selesai juga,”
Dari kisah ini maka peringatan kepada yang berhutang bersegeralah melunaskannya. Dosa orang berhutang yang sengaja mengelak membayar hutang tidak diampunkan oleh Allah walaupun dia mati syahid.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI