
Isi Kandungan
ToggleSuami tak faham hukum, bab nafkah pun berkira. “Minggu lepas bagi rm200, takkan dah habis?’ Masyallah geram betul kalau dapat suami spesis begini, bagi RM200 macam RM2000.
Tetapi itulah realitinya sekarang bila harga barang makin mahal, memang isteri tak mampu nak berjimat macam dulu-dulu. Jika suatu ketika dahulu RM100 boleh bertahan seminggu, sekarang tidak lagi.
Suami Tak Faham Hukum
Wahai suami, kasihanilah isteri yang tidak bekerja dan tugasnya menguruskan rumah tangga. Jangan sesekali minta berjimat kerana keadaan sekarang amat mendesak, tak percaya pergi beli barang sendiri.
Ikuti perkongsian Peguam Syarie, Nurul Izzah Zainol dan hadam baik-baik perkongsiannya:
Tak nampaklah bang sebab sudah masuk perut engkau abang… haha…
Bagi pemahaman orang lelaki, RM200 dia bagi cash untuk beli barang dapur kira sudah bagi nafkah dekat bini (isteri).

Bab Nafkah Pun Berkira
Hakikat kronologinya:
Dia bagi duit.
Bini pi beli barang dekat pasar,angkut seorang diri.
Masuk dapur siang ikan ayam, masakkan lauk, hidang masuk perut suami, siap pakej tolong angkatkan pinggan basuh.
Bajet macam terlebih bagi, minta buat beli rokok dan isi minyak motor.
Itulah sebenarnya NAFKAH yang dia sudah bagi.
Hahahahahahahahaha.
Minggu Lepas Bagi RM200
Padahal servis bini tolong jadi runner, rider, chef, tukang cuci semua dia tak kira.
Itupun bajet-bajet macam terlebih bagi lagi. Lawak nak mam**s. Tapi itu ok lagilah.
Kalau dapat bini berkerjaya, satu habuk pun bini tak dapat apa.
Siap dia pakai mazhab bini bekerja, sudah tak layak dapat nafkah.
Baca Di Sini:
Tinggal Isteri Tanpa Nafkah, Adakah Jatuh Talak? Ini Hukumnya Suami Abaikan Tanggungjawab
Bila Berjodoh Dengan Duda, Isteri Baru Jangan Sekat Suami Beri Nafkah Pada Anaknya
Takkan Dah Habis?’
Lagi dahsyat, gaji bini pun dikatakan hak dia juga disebabkan dia izinkan pergi kerja.
So jadilah bini ni babu balaci dan segala macam pengabdian dari segi tenaga, jadi ATM laki, pelayan, pengasuh dan sebagainya.
Dekat mana dia boleh perah, dia perah sampai lunyai. Siap pakej scam duit bini lagi tapi tak rasa bersalah.
Kalau isteri itu pun bodoh hukum, dia pun percaya mantera suami.
Kashoorga: Sebagai isteri, kadang-kadang dia berjimat sehabis baik semata-mata tak mahu bebankan suami.
Sumber: Peguam Syarie, Nurul Izzah Zainol
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adakah Benar Perempuan Tua Tidak Wajib Memakai Tudung?

Isi Kandungan
ToggleAda dakwaan mengatakan perempuan tua sudah tak wajib bertudung atau menutup aurat rambutnya. Dalam Islam jika sesuatu yang baik itu sepatutnya diteruskan walaupun ada hukum memberi kelonggaran terhadap pelaksanaannya.
Namun, untuk kepastian, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan bersangkutan aurat seorang nenek.
PENCERAHAN
Aurat adalah angggota badan yang tidak boleh dinampakkan dan diperlihatkan oleh lelaki atau perempuan kepada orang lain.
Wanita Muslimah diwajibkan untuk menutup aurat mereka sepertimana yang telah disepakati oleh para ulama’ berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur’an dan as-Sunnah, di antaranya ialah:
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ
“Dan hendaklah mereka menutupkan kain yang dipakai untuk menutup kepala (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak suruhan yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita”
Surah an-Nur: 31
Istilah jenis pakaian wanita dari segi bahasa dan syara’ :
Al-Khimar (الخِمَار)
Imam Ibnu Kathir Rahimahullah mengatakan bahawa al-khimar bermaksud apa-apa yang dipakai untuk menutup kepala atau kain yang dipakai oleh wanita untuk menutupi kepalanya. Dalam masyarakat kita, al-Khimar dikenali sebagai tudung.
Al-Jilbab (الجِلْبَاب )
Al-Jilbab dari segi bahasa bermaksud baju dan pakaian lebar yang dipakai oleh wanita yang terdapat di bawahnya kain atau apa-apa yang dipakai untuk menutupi pakaiannya dari atas.
Asas kepada perbincangan dalam masalah ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Maksudnya: “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka; dan perbuatan mereka dengan menjaga kehormatan (dengan tidak menanggalkan pakaian luar mereka) adalah lebih baik bagi mereka; dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Surah an-Nur: 60
Makna al-Qawa’id (الْقَوَاعِد)
al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) berasal daripada perkataan al-qa’id (القاعد) yang membawa maksud orang yang duduk. Ibn Qutaibah Rahimahullah telah berkata: “Dinamakan wanita yang sudah tua sebagai orang yang duduk adalah kerana mereka banyak duduk di rumah pada usia tersebut”.
Para ulama berbeza pendapat mengenai makna sebenar al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) dalam ayat ke-60 surah an-Nur kepada tiga pendapat:
- Wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut serta sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi. Ini adalah pendapat sebahagian besar ahli ilmu termasuklah Sa’id bin Jubair, Qatadah dan ad-Dhahhak
- Wanita tua yang tidak menyebabkan orang berminat kepadanya jika melihatnya disebabkan umurnya yang telah berusia. Jika wanita tersebut masih mempunyai kecantikan yang boleh menaikkan syahwat bagi sesiapa yan melihatnya, maka dia tidak termasuk dalam makna ayat ini.
- Wanita tua yang sudah tidak mampu untuk mengandung lagi.
Imam al-Qurtubi Rahimahullah telah melemahkan pendapat yang ketiga kerana wanita yang sudah tidak mampu mengandung masih lagi berkemungkinan bagi lelaki untuk bersenang-senang dengannya.
Oleh itu, wanita tua yang dimaksudkan dalam ayat di atas adalah merujuk kepada perempuan tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Artikel berkaitan: Bala Sosial Media, Posting Tidak Tutup Aurat Kekal Sebagai Tontonan -Ustaz Don
Artikel berkaitan: Betapa Allah Jaga Aib Wanita, Rambut Yang Dipotong Tetap Dianggap Aurat
Makna Thiyab (ثِيَاب)
Ulama’ berbeza pendapat mengenai makna sebenar perkataan thiyab (ثِيَاب) dalam ayat ke-60 surah an-Nur:
فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ
Maksudnya: “Maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka”
Pendapat Pertama: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-jilbab (pakaian luar yang dipakai oleh wanita di atas tudung dan pakaian lain). Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab yang dipakainya. Ini adalah pendapat majoriti ahli tafsir di kalangan para Sahabat dan generasi awal di kalangan ahli tafsir.
Pendapat kedua: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-khimar atau tudung dan al-jilbab. Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab dan khimar (tudung) yang dipakainya. Ini adalah pendapat ibn Umar RA, ‘Ikrimah, Sulaiman bin Yasar dan Abdurrahman bin Zaid bin Aslam Rahimahumullah.
Kesimpulan
Kami berpandangan bahawa pendapat yang kuat dan tepat dalam masalah perempuan tua perlu bertudung atau tidak adalah wajib ke atasnya untuk memakai tudung yang menutupi rambut dan kepalanya seperti wanita-wanita lain berdasarkan dali-dalil daripada al-Qur’an dan hadis Nabi SAW.
Imam an-Nawawi Rahimahullah telah berkata:
“Adapun aurat perempuan tua, Imam al-Ghazali menyamakan hukumnya dengan perempuan muda. Ini kerana nafsu syahwat adalah suatu perkara yang tidak dapat ditentukan dan perempuan tua masih lagi boleh dijadikan tempat untuk bersenang-senang dengannya.
Mengenai ayat ke-60 dalam surah an-Nur, tafsiran yang tepat mengikut pendapat majoriti ulama’ adalah ia ditujukan kepada wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Sungguh benar bagai dikata, keadaan zaman ini, perempuan berumur masih mampu mengekalkan kecantikan dan nampak seperti lebih muda daripada usianya yang sebena. Kecanggihan teknologi dan barangan kosmetik yang digunakan, serta cara pemakaian mereka adalah faktor mereka masih mampu menarik perhatian lelaki.
Marilah kita mencontohi akhlak para muslimah yang hidup di zaman salaf. Mereka sangat menjaga kehormatan diri dan memilih untuk menjaga kesucian mereka dengan cara yang terbaik walaupun dibolehkan membuka tudung.
Ini sebagaimana kisah Hafsah binti Sirin Rahimahallah yang direkodkan oleh Imam al-Baihaqi Rahimahullah di dalam kitabnya, al-Sunan al-Kubra:
‘Asim al-Ahwal telah berkata, “Kami pernah masuk ke rumah Hafsah binti Sirin (yang telah berusia pada ketika itu), lalu dia segera menutupi dirinya dengan jilbab. Kami pun berkata kepadanya, “Semoga Allah merahmatimu, bukankah Allah SWT telah berfirman (surah an-Nur: 60) “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian (jilbab) mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka.”
Maka Hafsah pun berkata kepada kami, “Apakah sambungan daripada ayat tersebut?” Lalu kami membaca, “Dan menjaga kesucian diri mereka (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka.” Hafsah pun berkata: ‘Ia bermakna tetaplah dengan pemakaian jilbab (kerana itu lebih baik).’
al-Sunan al-Kubra (13534)
Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amiin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Syukur Sudah Ada Minat Pada Islam.’ Ibu Maryam Minta Ajar Solat, Bawa Balik Telekung Ke Korea

Isi Kandungan
Toggle‘Syukur sudah ada minat pada Islam.’ Ibu Maryam minta ajar solat, bawa balik telekung ke Korea. Barangkali melihat perubahan positif pada diri Maryam membuatkan ibunya terbuka hati untuk mengenali Islam dengan lebih dekat.
Seperti yang semua tahu, pempengaruh media sosial kelahiran Korea Selatan, Maryam Nurr telah cuba mendalami serta mempelajari agama Islam dan budaya masyarakat Malaysia sejak memeluk Islam pada 2019, iaitu sebelum berhijrah ke Malaysia bersama suaminya, Ryzal Ibrahim.
Artikel Berkaitan:
Syukur Sudah Ada
Sebelum itu, Maryam mula menempa nama dalam industri hiburan bersama suaminya menerusi saluran YouTube, Durian Kimchi dilihat terus mendalami agama Islam termasuk mengamalkan budaya masyarakat di negara ini.
Berkat kesungguhannya itu, Maryam atau nama sebenar, You Narae, 31, mengakui, ibunya sudah mula menunjukkan minat lebih mendalami agama Islam termasuk memuji usahanya menutup aurat.
Memetik laporan Berita Harian, ibu Maryam terbuka mendalami mengenai agama Islam selepas berkunjung ke Malaysia, baru-baru ini.

Minat Pada Islam
“Saya bersyukur dan terharu kerana ibu sudah ada minat terhadap agama Islam walaupun saya tak pernah paksa. Ibu dengan rela hati belajar, namun masih belum mengucap dua kalimah syahadah.
“Mungkin ibu terdetik mempelajari agama Islam selepas melihat saya mula berhijab. Dia juga cuba belajar untuk memakainya.
“Ibu sudah mula memakai pakaian yang lebih menutup aurat termasuk meninggalkan makanan haram.
“Dia pernah minta saya ajar cara solat termasuk membawanya ke masjid. Saya memang tak sangka ibu minta bawa balik telekung ke Korea Selatan,” kata wanita berasal dari Ansan, Korea Selatan itu.
Baca Di Sini:
Selepas Lima Minit Saksi Anak Mengucap Dua Kalimah Syahadah, Ibu Ikut Sekali Peluk Islam
Ibu Maryam Minta Ajar Solat
Terdahulu, Maryam secara rasmi memeluk Islam pada 1 Ramadan, empat tahun lalu apabila mengucapkan dua kalimah syahadah di hadapan Ryzal sebelum dirujuk kepada imam Masjid Itaewon, Korea Selatan.
Mengimbas kembali detik pengenalan pasangan bahagia ini, selepas melihat wujud keserasian bersama Ryzal yang sedang menuntut di Universiti Seoul, Korea Selatan, masing-masing mengambil keputusan mengikat tali pertunangan dan berkahwin pada tahun sama.
Kemudiannya, pasangan ini telah dikurniakan cahaya mata perempuan, Rina yang kini berusia dua tahun.
Pada masa sama, wanita yang pernah bekerja sebagai ahli fisioterapi di sebuah hospital di bandar Ansan itu terharu apabila perkongsian mengenai ibunya mengundang reaksi positif rata-rata pengikutnya dalam media sosial.

Balik Telekung Ke Korea
“Apabila ramai berikan komen positif, saya lihat Allah begitu sayang pada kita. Allah mungkin mahu tunjuk sebenarnya ramai yang menyayangi antara satu sama lain walaupun berbeza agama.
“Lebih bagus apabila mereka sentiasa mendoakan perkara baik kepada ibu dan tidak memaksa terus memeluk Islam.
“Sebelum berhijab walaupun sudah memeluk Islam, ramai kecam. Saya fikir, perbuatan ini tak bagus untuk memberikan contoh kepada orang bukan Islam.
“Mereka yang tidak pernah ambil tahu mengenai Islam akan menilai agama ini teruk sebab penganutnya menimbulkan pelbagai persepsi negatif, jadi itu yang saya tak mahu,” katanya lagi.
Kashoorga : Semoga suatu hari nanti ibu Maryam terbuka hati untuk mengucapkan syahadah.
Sumber: Berita Harian, Instagram Maryam
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lidah Dikelukan. Paha Kaki Kiri Yang Pertama Menjawab Soalan Allah Di Akhirat

Isi Kandungan
ToggleJika di dunia kita dianugerahkan akal fikiran untuk membuat keputusan dan bertindak. Di akhirat nanti, segala perbuatan kita akan dipersoalkan dan dijawab oleh anggota tubuh yang melaksanakannya.
Tiada lagi akal fikiran memberi arahan dan tiada lagi lidah untuk berbicara. Cukup-cukup lah akal memberikan arahan dan lidah berbicara dusta dan kotor.
Artikel berkaitan:Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat. Amalkan Nasihat Emas Ustaz Ahmad Dusuki
Artikel berkaitan:Banyak Update Status Tentang Akhirat, Petanda Sebelum Pelajar Ini Dijumpai Mati Lemas Lepas Selamatkan Rakan
Sebagaimana yang dinyatakan oleh Dr. Zakir Naik, dalam kuliahnya, kita berbeza dengan malaikat yang dijadikan selalu patuh kepada Allah.

Manakala Allah menciptakan manusia dengan keadaan bebas berfikir. Tujuannya adalah sebagai menguji keimanan. Apabila seorang manusia taat, maka mereka lebih mulia daripada malaikat.
Dan apabila manusia itu mungkar, maka sesungguhnya dia lebih rendah daripada malaikat. Menyembah Allah dalam penuh kesedaran dan merupakan nikmat ikhlas yang diberikan kepada manusia sebagai makhuk ciptaanNya.
Susulan itu, Allah menuntut setiap perbuatan manusia di dunia dipersoalkan di akhirat dan semuanya akan dijawab dan disaksikan oleh setiap anggota tubuh kita!
Allah berfirman ;
ٱلْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰٓ أَفْوَٰهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَآ أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا۟ يَكْسِبُونَ
“Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan,” (Qs. Yasin : 65).
Allah akan mengunci mulut kita, lalu sebagai gantinya bahagian tubuh yang lain akan berbicara. Lantas bahagian tubuh yang mana nanti akan bersaksi atas segala perbuatan kita di dunia?
Berikut antara anggota yang terlibat:
1. Kedua Kaki
Kaki merupakan salah satu bahagian tubuh yang kelak akan menjadi musuh kita. Kerana dengan kaki inilah kita berjalan dan dengan kaki ini pula kita tiba di suatu tempat.
Tidak ada manusia terlepas dari setiap tempat-tempat yang dikunjunginya dan untuk bertemu siapa kaki kita melangkah.
Kaki tidak akan berbohong saat kelak Allah bertanya ke mana kita pergi dan untuk urusan apa kita pergi kesana. Jika kita sering menggunakan kaki kita untuk mengunjungi tempat-tempat maksiat, maka setiap dosa yang kita lakukan akan dijelaskan oleh kedua kaki kita.
Dari‘Uqbahn bin ‘Aamir’ beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda :
“Sesungguhnya anggota tubuh manusia yang pertama kali berbicara pada waktu mulut dikunci adalah paha kaki kirinya.”
2. Kedua Tangan
Selain kaki, tangan juga akan turut menjelaskan setiap perbuatan yang berhubungan dengan tangan kita di dunia. Tangan merupakan bagian tubuh yang penting bagi setiap manusia; tangan inilah yang bantu kita menyentuh dan memegang sesuatu. Setiap dosa perbuatan kebanyakan akan melibatkan tangan.
Allah berfirman;
وَمَآ أَصَٰبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُوا۟ عَن كَثِيرٍ
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”(QS. Asy-Syura 30)
Oleh yang demikina itu, hati-hatilah kita di saat menggunakan tangan.
3. Kedua Mata Dan Telinga
Mata juga akan bersaksi atas apa saja yang kita lihat. Apakah kita menghabiskan waktu di dunia untuk melihat sesuatu hal yang haram dan buruk, atau sesuatu yang baik dan bermanfaat.
Begitu juga telinga; adakah kita meggunakan telinga untuk mendengar perkara maksiat atau kebaikan?
Kedua pancaindera ini berfungsi sebagai video dan audio visual yang akan masuk ke setiap otak manusia, maka datangnya zinapun boleh dianggap secara jelas berasal dari kedua bahagian tubuh ini.
Allah berfirman ;
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ
”Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka) jahanam kebanyakan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka seperti binatang, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.”(Qs. Al A’raf ayat 179)
4. Kulit, Lidah Dan Setiap Bagian Tubuh Yang Lain
Anggota tubuh yang akan berbicara di akhirat berikutnya adalah anggota tubuh lainnya. Tidak akan ada yang berbohong dan terlepas dari pengadilan Allah.
Disebutkan bahawa, saat para manusia (yang munafik itu) dikhianati oleh setiap bahagian tubuh mereka, mereka akan bertanya kepada bagian tubuh tersebut.
Imam Thobari menjelaskan kenapa manusia pasca masa itu tiba lalu bertanya kepada kulit mereka masing-masing;
Allah SWT menyebutkan bahawa mereka (para musuh Allah), pada waktu dikumpulkan di neraka bertanya kepada kulit mereka, ketika menjadi saksi atas perbuatan mereka di dunia:
“Mengapa engkau menjadi saksi atas kami, terhadap apa yang telah kami lakukan di dunia?” tanya manusia.
Maka kulit mereka menjawab : “Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata”.
Allah menyebutkan bahwa anggota tubuh ini (kulit) menjadi saksi atas pemiliknya ketika diminta persaksian oleh Allah tentang pemiliknya, yang mana ia menafikan telah melakukan sesuatu yang menyebabkan kemurkaan Allah di dunia.
Kesimpulannya, amatlah penting kita menjaga pandangan, pendengaran, lisan dan perbuatan, kerana setiap apapun yang kita lakukan, pasti akan dipertanggungjawabkan menjawab. Maka ingatlah akan situasi perbicaraan kita nanti.
Sumber artikel: Dalam Islam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI