Sesungguhnya Allah itu Maha Besar Dan Maha Bijaksana. Jika Dia berkehendak begitu, maka akan jadilah apa yang dihajati.
Baru-baru ini viral sebuah naskhah Al-Quran yang ditemui masih dalam keadaan baik, walaupun bas ekspress yang membawa 12 penumpang musnah dalam kebakaran di Hentian Rehat & Rawat (R&R) Sungai Perak.
Dalam laporan Sinat Harian Online, dalam kejadian sekitar jam 1.50 petang itu kelihatan kandungan al-Quran itu masih berkeadaan baik tanpa satu ayat pun terkena api kecuali bahagian kulit muka dan belakang sahaja terdapat kesan terbakar.
Pemandunya, Nuzul Hakimi Anuar, 31, berkata, menjadi rutin dia bersama rakan setugas Mohd Tarmizi Mohd Faad, 30, membaca al-Quran di waktu lapang ketika berhenti solat.
“Kalam itu disimpan elok pada papan pemuka bersama surah Yasin. Sepanjang bertugas, naskhah ini akan dibawa bersama ketika berhenti solat.
“Selepas operasi pemadaman oleh anggota bomba selesai, saya terkejut apabila naskhah ini tidak terjejas sedangkan papan muka bas ini sudah cair,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini.
Menurutnya, dia bersyukur apabila penumpang dan rakannya berjaya menyelamatkan diri tanpa melibatkan sebarang kecederaan.
“Kejadian itu disedari apabila saya turun bas dan ternampak asap di bahagian belakang. Kami menggunakan lima tong pemadam api namun tidak berjaya.
“Dengan bantuan rakan-rakan pemandu lori dan bas sedia ada, mereka juga dapat selamatkan beg-beg penumpang daripada hangus,” katanya.
Nuzul Hakimi berkata, kesemua penumpang telah meneruskan perjalanan ke Kuala Nerang dan Pendang, Kedah.
Dalam kejadian itu, dua pemandu dan 12 penumpang terselamat apabila kebakaran dipercayai bermula di bahagian enjin telah memusnahkan 80 peratus bas dua tingkat itu.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lelaki Berkahwin Kena Jaga Adab Sebagai Suami Orang. ‘Bila Buat Kerana Allah, Dapat Pahala.’
Isi Kandungan
ToggleLelaki berkahwin kena jaga adab sebagai suami orang. Jangan sesekali lupa diri dan menganggap boleh lakukan apa saja seperti sebelum berkahwin.
Bila berkahwin, hati isteri adalah keutamaan buat suami. Tidak bermakna perlu berubah, namun letakkan had bila bergaul dengan wanita lain.
Bukan takut bini tetapi lakukan perkara ini demi menjaga hubungan yang baik dengan isteri. Ikuti perkongsian Firdaus Shakirin dan hadam-hadam baik peringatannya ini:
Artikel Berkaitan:
Untunreka Yang Sudah Berkahwin, Ini Kelebihannya Bila Anda Sudah Ada Pasangan Hidup
Lelaki Berkahwin
Terjaga hati si isteri selagi terjaganya adab sebagai suami orang…
Adab sebagai suami orang ini, tak boleh sesaja hendak menyembang dengan mana-mana perempuan secara membabi buta. Kena fikir panjang, malah kena fikir sebab musabab kenapa perlu nak sembang…
“Atas alasan apa…”
Kena Jaga Adab
Kalau tak nampak sebab atau tak ada kepentingan serta keperluan pun untuk bersembang dengan perempuan lain, maka jangan sembang…
Diam, buat hal sendiri dan juga buat kerja sendiri. Biar nampak sombong tak apa lagi daripada nampak ramah macam YB (Yang Berhormat)…
Sentiasa hendak ambil tahu tentang orang lain daripada orang rumah sendiri…
Sebagai Suami Orang
Suami orang kena jaga adab bergaul, yang ini adab paling penting. Ada had, juga ada batas dan ada etikanya untuk berkawan, melayan, menyembang dan sebagainya dengan perempuan lain…
Seringkali kita sebagai suami, terbabas dengan perkara ni. Kita lupa adab itu, lupa akan perbuatan itu boleh menyebabkan isteri sakit hati, terasa hati. Kita melebihi batasan yang telah ditetapkan…
Jaga adab, maka yang lain-lain akan terjaga dengan sendirinya…
Baca Di Sini:
Buatlah Kerana Allah, Dapat Pahala.’
Posting ini mendapat reaksi positif daripada warganet dan menganggap tak kiralah suami atau isteri kenalah jaga batas serta adab selepas berkahwin demi keharmonian dalam rumah tangga.
Hasniza Ibrahim
Dua-dua pihak kena jaga. Dalam menjaga keharmonian rumah tangga ini bukan saja kerja seorang. Kena dua-dua pihak yang jaga baru rumah tangga boleh aman dan harmoni…Nur Yani
Tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi. Kalau rasa berlebihan dan melampaui batas, baik jauhkan. Syaitan sentiasa akan menghasut manusia ke jalan sesat. Sekali buat dan kantoi dengan wife atau husband selamanya tidak akan ada rasa percaya itu lagi.Mungkin betul lah orang cakap, walaupun sudah memaafkan, belum tentu dapat melupakan. Semoga kita semua dijauhkan dr perkara2 tidak baik.
Atikah Jamaludin
Suami dan isteri perlu saling menjaga batas pergaulan. Bahasa mudah dia, jaga ikhtilat di tempat kerja atau di mana-mana sahaja kita berada. Jaga ikhtilat tujuan utama kerana Allah, manakala tujuan kedua untuk jaga hati pasangan. Bila buat kerana Allah, pahala pun dapat…
Kashoorga: Masing-masing kena jaga batas, barulah rumah tangga bahagia.
Sumber: Firdaus Shakirin
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mudah Terkesima Harta Dunia, 11 Surah Dalam Al-Quran Menceritakan Manusia Sentiasa Tamak & Bakhil
Manusia sering terkesima dengan harta dunia. Tidak hairanlah di media sosial kita sering melihat betapa ramai yang kagum saat melihat ada individu memiliki wang dan harta yang banyak dan kemudian kita akan memujanya dan mengharapkan satu hari nanti kita juga dikurniakan rezeki sebegitu juga. Jika membaca laporan akhbar pula, banyak kes-kes penipuan dilaporkan di mana mangsa kehilangan wang bukan sedikit malah ada mencecah hingga ratus ribu ringgit selepas membuat pelbagai jenis pelaburan atau terpedaya dengan janji-janji indah love scam yang mahu memberikan kita duit dan hadiah. Terkini, akhbar melaporkan pelabur matawang kripto kerugian RM191 juta selepas membuat pelaburan.
Sudah jelas, manusia sering melihat harta kemewahan yang banyak sebagai simbol kebanggaan di dunia. Al-Quran yang diturunkan 1400 tahun dahulu sebagai panduan kehidupan kita agar beruntung di akhirat kelak, sudah menceritakan perihal manusia yang tamak dan kedekut. Ada 11 ayat dari pelbagai surah menceritakan perilaku manusia hari ini.
Dipetik dari say@hafiz, dikongsikan 11 surah yang menceritakan perilaku manusia. Semoga kita terus istiqomah dalam mengejar dunia dan akhirat agar tidak berasa rugi di Padang Masyhar nanti apabila menerima buku catatan di tangan kiri (golongan yang masuk syurga akan menerimanya dari tangan kanan).
1. QS AN NISA:32
Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Karena) bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.
2. QS AN NISA:128
Dan jika seorang wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir. Dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
3. QS AL ISRA:100
Katakanlah: “Kalau seandainya kamu menguasai perbendaharaan-perbendaharaan rahmat Tuhanku, niscaya perbendaharaan itu kamu tahan, karena takut membelanjakannya“. Dan adalah manusia itu sangat kikir.
4. QS AT TAGHABUN:16
Maka bertakwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu dan dengarlah serta taatlah dan nafkahkanlah nafkah yang baik untuk dirimu. Dan barangsiapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, maka mereka itulah orang-orang yang beruntung.
5. QS AL MAARIJ:18
serta mengumpulkan (harta benda) lalu menyimpannya.
6. QS AL MAARIJ:21
dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir,
7. QS AL MUDDATSTSIR:15
kemudian dia ingin sekali supaya Aku menambahnya.
8. QS AL FAJR:19
dan kamu memakan harta pusaka dengan cara mencampur baurkan (yang halal dan yang bathil),
9. QS AL FAJR:20
dan kamu mencintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan.
10. QS AL ADIYAT:8
dan sesungguhnya dia sangat bakhil karena cintanya kepada harta.
11. QS AT TAKATSUR:1
Bermegah-megahan telah melalaikan kamu,
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kalau Nak Nikah, Bakal Isteri Letak Syarat Tolak Poligami.
Isi Kandungan
ToggleBab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Artikel berkaitan:Para Suami, Hati-Hati Bila Bergurau Soal Poligami Dengan Isteri
Arikel berkaitan: Setiap Pasangan Tak Perlu Ada Kawan Baik Lain Jantina, Boleh Jadi Punca Curang Zina
Soalan:
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga:
الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka.
Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh.
Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata:
Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih
Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis:
Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir:
Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan
Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”
(Surah al-Furqan: 74)
Wallahu a’lam.
Sumber : muftiwpi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI