Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga.
Namun begitu tidak semestinya kita banyak beramal, maka kita akan dapat mengumpul pahala sama banyak dengan amal yang kita sudah lakukan. Tak mustahil pahala yang dikumpul itu terus berkurang hingga hilang kesemuanya kerana apa yang kita sendiri lakukan.
1. Beramal Namun Murtad (Keluar Dari Agama Islam)
Barangsiapa yang keluar dari Islam atau murtad dalam Islam, maka semua pahala amalan yang dia kerjakan sebelumnya terhapus dan tak bernilai apa-apa di hadapan Allah SWT. Di akhirat dia akan dimasukkan dalam neraka selama-lamanya.
Dalam firman-Nya dalam surah al-Baqarah: 217
“Barangsiapa di antara kalian yang murtad dari agamanya kemudian mati dalam keadaan kafir maka mereka itulah orang-orang yang terhapus amalannya di dunia dan akhirat. Dan mereka itulah penghuni neraka. Mereka kekal berada di dalamnya.”
2. Beramal Namun Syirik Besar
Kesyirikan besar dengan berbagai jenisnya merupakan bentuk kezaliman besar dan penghinaan terhadap Allah SWT, syirik dalam Islam adalah menyamakan antara darjat Allah dan makhlukNya, oleh itu balasan yang setimpal dengannya adalah terhapusnya semua pahala amalan kebaikan, serta tak akan diampuni olehNya apabila mati dalam keadaan berbuat syirik dan belum bertaubat darinya.
Sebagaimana dalam ayat al-An’am:88
”Seandainya mereka menyekutukan Allah, nescaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan.”
3. Beramal Namun Riak (Beramal Agar Dipuji) Dan Sum’ah (Menceritakan Amalan Baiknya Agar Dipuji).
Riak atau Sum’ah akan menghapus amalan yang kita lakukan atau diceritakan kepada orang lain dengan tujuan agar dipuji dan disanjung oleh orang yang melihat atau mendengarnya.
Dalam hadis qudsi Allah Ta’ala berfirman :
“Aku paling tidak suka pada sekutu-sekutu, barangsiapa yang beramal sebuah amal kemudian dia menyekutukanKu di dalamnya maka Aku tinggalkan dia dan syiriknya” (HR. Muslim no.2985 )
4. Beramal Bukan Kerana Allah
Imam Nawawi rahimahullah berkata, ‘Maknanya adalah Aku tidak suka pada persekutuan dan yang lainnya, barangsiapa beramal sesuatu untuk Ku dan untuk selain Aku maka Aku tidak menerimanya, bahkan Aku meninggalkanya untuk yang lainnya itu. Maksudnya iaitu amal orang yang melakukan riak adalah batil dan tidak ada pahala di dalamnya, serta dia berdosa’. (Syarh Shohih Muslim 9/370)
5. Beramal Dengan Al-Mann (Mengungkit-ngungkit Sedekah), Dan Al-Adzaa (Menyakiti Perasaan Penerima) Tatkala Bersedekah, Maka Pahala Sedekahnya Terhapus.
Mengungkit-ngungkit sedekah dan pemberian yang diserahkan kepada penerima misalnya dengan menyatakan bahwa “Aku telah memberimu sedekah, maka berbuat baiklah padaku” Ini merupakan satu dosa dan boleh menghapuskan pahala amalan sedekah tersebut.
Ini juga sama halnya dengan memberikan sedekah tapi dengan cara yang membuat si penerima disakiti dan terhina, seperti bersedekah dengan penuh sombong, sambil mengejek, ataupun menceritakan perihal sedekah ini pada orang yang membuat si penerima malu dan sakit hati.
Dalam ayat: al-Baqarah:264
Hai orang-orang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima)
6. Beramal Dengan Bersumpah Atas Nama Allah, Bahawa Seseorang Tak Akan Diampuni.
Ini merupakan salah satu bentuk ucapan tanpa ilmu, sebab pengampunan Allah adalah perkara ghaib. Tiada seorang pun berhak ke atas pengampunan selain Allah SWT. Walaupun dari segi zahir seseorang banyak dosa dan maksiat, namun tidak boleh diberitahu secara langsung bahawa dia tidak akan diampuni oleh Allah SWT.
Sia-sia amalan kita selama ini jika terkeluar kenyataan tentang pengampunan seperti ini.
Sebab boleh jadi, suatu saat orang tersebut bertaubat atau Allah benar-benar mengampuniNya.
Dalam hadis Jundub r.a bahawasanya Rasulullah SAW mengisahkan ada seseorang berkata:
“Demi Allah, Allah pasti tidak akan mengampuni si fulan. Maka Allah ta’ala berfirman:
“Siapakah yang bersumpah atas namaKu, bahwa Aku tidak akan mengampuni Si Fulan, sesungguhnya Aku telah mengampuni Si Fulan, dan Aku menggugurkan amalmu”. (HR Muslim, no. 2621)
7. Beramal Demi Untuk Mendapatkan Ganjaran Dunia Semata
Allah Tberfirman,
“Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan.” (Huud: 15-16)
8. Melakukan Amalan Haram Tatkala Bersendirian
Ketika berada di hadapan orang ramai, dia menampakkan amalan-amalan soleh. Namun tatkala bersendirian, maka dia pun melakukan hal-hal yang diharamkan.
Dalam hadis:
“Sungguh saya telah mengetahui bahawa ada suatu kaum dari ummatku yang datang pada hari kiamat dengan membawa kebaikan sebesar gunung Tihamah yang putih, lantas Allah menjadikannya sia-sia.”
Tsauban berkata; “Wahai Rasulullah, sebutkanlah ciri-ciri mereka kepada kami, dan jelaskanlah tentang mereka kepada kami, supaya kami tidak menjadi seperti mereka sementara kami tidak mengetahuinya.”
Beliau bersabda:
“Sesungguhnya mereka adalah saudara-saudara kalian dan dari golongan kalian, mereka sollat malam sebagaimana kalian mengerjakannya, tetapi mereka adalah kaum yang jika bersendirian (tidak ada orang lain yang melihatnya) dengan apa-apa yang di haramkan Allah, maka mereka terus (segera) melanggarnya.” (HR Ibnu Majah 4245, shahih)
9. Bangga Membunuh Seorang Muslim, Apalagi Soleh.
Dalam hadis sahih: “Barangsiapa yang membunuh seorang mukmin, lantas bergembira dengan pembunuhan itu, maka Allah tidak akan menerima taubat dan tebusannya hari kiamat kelak” (HR Abu Daud : 4270)
10. Melakukan Amalan Bid’ah, Maka Bid’ahnya Tertolak.
Rasulullah SAW bersabda:
“Barangsiapa yang beramal tanpa ada perintah dari kami, maka tertolak.” (HR Muslim: 1718).
Barangsiapa yang beribadah kepada Allah dengan bid’ah atau amalan yang Dia tidak syariatkan maka amalan tersebut tidak akan ada pahalanya, bahkan pelakunya akan mendapatkan dosa.
11. Memelihara Anjing Untuk Tujuan Selain Anjing Penjaga Gembalaan, Kebun, dan Buruan.
Dalam hadis:
“Barangsiapa memelihara anjing, maka amalan solehnya akan berkurang setiap harinya sebesar satu qiroth (satu qiroth adalah sebesar gunung uhud), selain anjing untuk menjaga tanaman atau hewan ternak.” (HR Bukhari: 2322 dan Muslim: 1575)
12. Tidak Ikhlas
Beramal tetapi tidak dari hati namun kerana menginginkan balasan maka amalannya sia sia, misalnya melakukan sedekah kerana berharap menjadi kaya raya, tidak semata kerana Allah dan ingin membantu orang lain, maka walaupun doanya untuk kaya dikabulkan Allah, kemungkinan besar amalan yang dilakukan tidak ada nilainya.
13. Dengan Merungut Dan Makan Harta Haram
Barang siapa yang makan harta haram seperti mencuri maka amalan baiknya tidak bermakna, kebaikan yang dilakukan sia sia, begitu pula jika beramal sambil merungut yang menandakan tidak ikhlas dalam menjalaninya.
14. Tidak berbakti pada kedua orang tua
Sia-sia sahaja berbuat baik atau beramal baik pada semua orang namun tidak baik pada orang tua, maka amalannya tetap tidak bermakna.
Kashoorga: Audit semula selama ini apa yang telah kita lakukan tatkala sedang beramal. Banyak beramal tetapi ada salah satu ciri-ciri di atas pun tidak berguna. Jagalah urusan kita dengan Allah sebaik-baiknya.