Setiap manusia itu mempunyai pelbagai sifat. Ada yang bermurah hati, gemar bersedekah dan ada juga bersikap sombong. Kalau sombong sahaja tidak apa, tetapi ada juga yang bersifat bodoh-bodoh sombong.
Kadang-kadang kita tidak perasan sikap kita ini sebenarnya tanda seorang yang bersikap sombong.
Misalnya gemar marah-marah dan kurang mesra dengan orang lain itu juga dikategorikan sebagai mereka yang mempunyai sikap sombong.
Ayuh kita lihat lagi tanda-tanda lain jika tanpa sedar mempunyai sifat yang mazmumah ini.
TANDA-TANDA SIFAT SOMBONG dapat dikesan melalui pergaulan sesama manusia iaitu samada sombong keterlaluan, sederhana atau ringan.
Terdapat 26 tanda–tanda sifat sombong iaitu :
1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang lain itu lebih baik daripadanya.
2. Mudah marah – Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat naik darah kalau ada tersilap.
3. Memilih kawan – Suka berkawan dengan sama taraf sahaja.
4. Bahkan dengan orang sama taraf dengannya masih di pilih-pilih lagi, yakni dia suka orang yang mahu dengar katanya.
5. Memandang hina kepada golongan bawahan.
6. Dalam perbincangan, dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.
Ads
7. Dalam pergaulan, dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya dia sendiri susah hendak dengar cakap orang lain.
8. Dalam pergaulan dia sahaja yang bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang lain.
9. Kalau dia jadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikutnya dan orang bawahannya.
10. Susah memberikan kemaafan kepada orang lain yang tersilap dengannya.
11. Kalau dia yang bersalah, susah hendak minta maaf.
12. Dia suka dihormati.
13. Suka menzalimi orang samada secara halus atau kasar.
14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana perlukan orang itu.
Ads
15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat, memfitnah, serta membenci orang.
16. Kurang menghormati pemberian orang.
17. Suka mencerita kelebihan diri.
18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan orang lain.
19. Kurang menikmati nikmat Allah s.w.t. Kalau ada, dibazirkan.
20. Kalau berdiri lebih suka bercekak pinggang. Kalau bercakap menepuk-nepuk meja.
21. Kurang memberi simpati kepada orang lain kecuali dengan tujuan sebaliknya.
22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka menjadi tetamu orang.
Ads
23. Tidak suka menyebut kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.
24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan sedangkan kesalahan diri sendiri didiamkan.
25. Sangat tidak senang dengan kejayaan orang lain.
26. Dia sangat tersinggung kalau orang sebut kelebihan orang lain di depannya. Tetapi kalau dia dipuji , dia berasa bangga dan senang hati.
SOMBONG itu ada 3 jenis..??
1. Sombong terhadap Allah swt ; iaitu enggan mematuhi semua yang diperintah oleh Allah seperti Firaun, Namrud dan semua manusia yang mendakwa diri mereka bersifat Uluhiyyah.
2. Sombong terhadap Rasul ; tidak mengikut ajaran yang dibawa mereka dan tidak beriman kepada mereka.
3. Sombong terhadap makhluk ; iaitu seperti membangga diri adalah terbaik, menghina makhluk lain merasa diri adalah lebih bagus dari yang lain atau sifat yang sama sepertinya.
Sifat sombong sangat bahaya kerana bilamana sifat ini wujud di dalam jiwa,ia boleh menghalanginya dari syurga, sebagaimana dalam sebuah hadis Rasulullah ﷺ
لا يدخلُ الجنَّةَ من كان في قلبِه مثقالُ ذرَّةٍ من كِبرٍ
“Tak akan masuk syurga sesiapa sahaja didalam hatinya mempunyai sifat kesombongan, walaupun sebesar biji sawi.” (HR Muslim- Hadis daripada Abdullah Bin Mas’ud)
Nabi SAW memberikan perumpamaan yang paling kecil daripada bahaya sombong itu, walaupun sebesar biji sawi, tidak akan masuk syurga kata Nabi SAW.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sahur, sunnah paling besar dan antara amalan yang tidak pernah ditinggalkan sepanjang Ramadan. Bahkan sahur merupakan pemisah di antara puasa kita dengan puasa yang dilakukan oleh penganut agama-agama lain.
Dalam satu hadis diriwayatkan oleh Sahl Bin Sa’ad. Nabi SAW bersabda:-
Maksudnya :” Pemisah (perbezaan) di antara puasa kita dengan puasa ahli kitab adalah bersahur.” Riwayat Abu Daud (2343)
Bahkan bersahur menyebabkan kita memperoleh keberkatan daripada Allah SWT. Daripada Anas Bin Malik bahawasanya Nabi SAW bersabda:-
تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً
Maksudnya :” Bersahurlah kerana di dalam sahur itu adalah berkat.” Riwayat Al-Bukhari (1923)
Di Indonesia khususnya di daerah Maluku Tengah di Negeri Hila Daerah Leihitu, tradisi mengejutkan bangun sahurnya amat meriah.
Diketuai puluhan anak muda berpakaian putih dinamakan Skuad Lorong Arab, mereka mula mengelilingi kampung sekitar jam 1.45 pagi sambil mengalunkan zikir dengan iringan pukulan rebana.
Sekumpulan anak muda ini akan mula membangunkan penduduk kampung untuk bangun sahur sebelum menunaikan ibadah puasa. Biasanya acara ini berlangsung hingga jam 3.30 pagi dan diakhirinya dengan pembacaan syair berkaitan Ramadan seperti lagi Siti Fatimah dan sebagainya.
Dikongsikan dari akaun Tik Tok @Nino M Ahnand dapat dilihat suasana meriah apabila mereka mendendangkan syair ini. Bahkan ia menarik minat warga Malaysia yang mahu menjemput kumpulan ini hadir ke negara ini kerana tertarik dengan syair didendangkan.
Menurut tokoh adat Negeri Hila, Zulkarnain Ely, tradisi kejutkan sahur ini diadakan dua kali seminggu dan akan berlangsung sepanjang bulan Ramadan. Jelasnya, ia satu tradisi lama dan tidak jauh beza dengan membangunkan sahur di deerah lain.
“Orang-orang terdahulu melakukan acara ini dengan tujuan agar budaya zikir tetap lestari di kalangan anak muda mahu pun masyarakat umumnya,”katanya.
Hadrat adalah tradisi turun-menurun di Negeri Hila. Beberapa tahun lalu tradisi ini tidak dilakukan kerana banyak pemukul rebana sudah tua.
“Jadi orang tua mengajar pemuda cara bermain rebana. Alhamdulillah, masuk hari ketiga Ramadan semua sudah dapat melakukannya dan meneruskan tradisi ini,”jelas Zulkarnain yang berpesan agar genarasi muda tetap menjaga warisan turun temurun ini.
“Hilang tradisi, hilang budaya, bererti hilang jati diri,” katanya lagi. Sumber : Antaranews.com
Walaupun menyedari diri serba kekurangan, tetapi tidak membataskan minat pemuda ini untuk terus mengajar mengaji, biarpun dirinya dalam kedaaan terlantar di atas katil.
Mohammad Azfar Mohd Yusuf, 31 tahun seorang yang kurang upaya fizikal bukan sahaja mengajar seorang pelajar tetapi 42 kanak-kanak berusia 5 hingga 17 tahun di rumahnya.
Dia yang lebih mesra dipangiil ustaz berkata walaupun sudah lebih 10 tahun mengajar al-Quran, namun proses pembelajaran dan menambah ilmu tetap diteruskan dengan memanggil guru agama ke rumah bagi memantapkan penguasaan.
“Dari kecil saya memang minat nak jadi ustaz tetapi pada masa itu saya tak pandai mengaji al-Quran cuma disebabkan minat saya dapat menjadi seorang pengajar selepas belajar daripada beberapa orang guru agama yang dipanggil ke rumah bagi sesi pembelajaran secara perseorangan.
“Dari mula mengajar 10 orang anak murid pada 2005, saya seronok kerana boleh sampaikan ilmu supaya berkembang dan masyarakat sekeliling dapat mengutip ilmu serta menambah kefahaman tentang al-Quran,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Ria di sini.
Bagaimanapun, anak bongsu daripada tiga beradik itu bersyukur kerana bukan sahaja diberi kepercayaan oleh ibu-bapa yang menghantar anak-anak belajar mengaji dengannya malah dia peluang untuk berkhidmat kepada masyarakat sekali gus menambah rakan dan kenalan.
“Disebabkan jumlah pelajar ramai, saya mengehadkan sesi belajar yang dibahagikan mengikut jam dan hari tertentu. Saya juga mengajar orang dewasa dari seluruh negara yang hubungi melalui panggilan telefon dan WhatsApp bagi memperbetulkan bacaan al-Quran.
“Saya berharap usaha saya ini menjadi inspirasi kepada semua selain berazam untuk meningkatkan ilmu serta pengetahuan dalam memantapkan penguasaan al-Quran,” katanya lagi kepada Sinar Harian.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tular di media sosial berkaitan artis Janna Nick yang membuat pengakuan sumpah bahawa dirinya tidak mempersendakan berita kematian bintang K-Pop Jonghyun tiga tahun lepas. Isu ini mula menjadi besar apabila peminat fanatic menuduh artis ini mempersendakan berita kematian itu hingga wujud ##jannanickisgoingpartyjail.
Dalam satu akuan di instagramnya sebelum akaun itu dinyahaktif bersama twitternya, kelihatan Janna Nick memegang Al-Quran dan bersumpah dia tidak tahu mengenai video berkenaan. Katanya, dia hanya ketawa kerana merasakan Sakinah suka bergurau.
Di sebalik isu sumpah dilafaznya, ada sesuatu yang kita sebagai umat Islam kena faham. Jangan kerana terlalu fanatik pada perkara-perkara melalaikan, kita membesar-besarkan hal yang kecil sedangkan masa yang sama tidak menjaga adab termasuk iman kita. Dunia sudah di akhir zaman, moga kita tidak terus lalai mengejar nikmat akhirat.
Bacalah pandangan dari Mutfi Wilayah Persekutuan mengenai Islam dan Muzik. Moga kita lebih faham apa sebenarnya tujuan kita dilahirkan ke dunia ini.
Sebahagian ulama-ulama terdahulu mengharamkan nyanyian dan muzik. Ini termasuklah Imam Malik, Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyah, Imam Al Nawawi, Imam Ibn Hajar al-Haitami, Ibn Qudamah, Imam Khatib al-Syarbini serta Imam al-Qurthubi.
Antara dalil pengharaman muzik ini ialah :-
Para ulama yang mengharamkan muzik berhujah berdasarkan ayat-ayat al-Qur’an dan hadith, antaranya firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan. (Surah Luqman (6)
Kata Ibn ‘Abbas sewaktu mentafsirkan ayat ini, ia merujuk kepada muzik, manakala Mujahid berpandangan ia merujuk kepada al-Lahwu dan al-Tobl. Al-Hasan al-Basri pula menyatakan ayat ini diturunkan berkenaan muzik dan al-mazamir. (Rujuk Tafsir al-Tobari, 21/40 dan Tafsir Ibn Kathir, 3/451)
Maksudnya: Janganlah kalian menjual penyanyi-penyanyi wanita, atau membeli mereka, atau mengajar mereka menyanyi. Tidak ada kebaikan pada urus niaga melibatkan mereka, dan nilaian harga mereka adalah haram. Dan kerana kes seumpama inilah diturunkan ayat (yang bermaksud): “: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah” (Sunan Tirmizi (3195)
Nabi SAW juga bersabda:
لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ، يَسْتَحِلُّونَ الحِرَّ وَالحَرِيرَ، وَالخَمْرَ وَالمَعَازِفَ Maksudnya: Akan ada di antara umatku, satu kaum yang menghalalkan zina, sutera (untuk lelaki), arak dan alat muzik.(Sahih al-Bukhari (5590)
Maksudnya: Manusia daripada kalangan umatku akan meminum arak dan menamakannya dengan nama selain arak, alat muzik akan dimainkan untuk mereka dan penyanyi wanita menyanyi untuk mereka. Allah SWT akan menjadikan bumi menelan mereka dan menukar mereka menjadi monyet dan babi. (Sunan Ibn Majah (4020).
Muzik itu harus
Tapi ada sebahagian Ulama mengharuskan muzik seperti Abu Bakar Ibnu al-Arabi, Ibnu Hazm, Imam al-Muzani, Imam Qalyubi, Imam Ibn Abidin al-Hanafi, Imam al-Ghazali serta Imam Al-Zahabi.
Masa yang sama Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-2 yang bersidang pada 12-13 Mei 1981 telah membuat keputusan seperti berikut:
-Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus; -Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram; -Pancaragam yang melalaikan hukumnya haram; -Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan -Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.
Fatwa Syeikh Dr. Yusof al-Qaradhawi
Menurut Syeikh al-Qaradhawi, isu ini menjadi khilaf yang hangat diperdebatkan dalam kalangan ulama. Nyanyian yang disepakati haram ialah nyanyian yang melibatkan maksiat atau mempunyai unsur mengajak ke arah maksiat. Adapun yang disepakati harus pula ialah nyanyian yang menjurus ke arah naluri fitrah yang dialunkan untuk dirinya, nyanyian sesama suami isteri atau sesama kanak-kanak. Selain daripada jenis-jenis ini termasuk di bawah ruang perselisihan para ulama.
Beliau mentarjihkan pandangan yang mengharuskan muzik dan nyanyian dan ia merupakan hukum asal bagi perkara-perkara baik dan dan indah. Namun, terdapat beberapa unsur luaran yang terpalit padanya yang menyebabkan hukum boleh berubah kepada haram atau makruh tahrim.
Beliau turut meletakkan beberapa peringatan dan garis panduan bagi sesiapa yang mendengar nyanyian dan mempraktikkannya:
Sesiapa yang berniat mendorong diri untuk melakukan maksiat melalui nyanyian, maka dia seorang fasik. Jika bertujuan merehatkan jiwa, membantu untuk taat kepada Allah SWT dan menyegarkan diri, maka ia dikira perbuatan yang baik. Jika tidak berniat samada baik atau buruk, maka ia dikira perbuatan al-lahwu / al-bathil (sia-sia) yang tidak berpahala mahupun dosa.
Lirik mestilah tidak mengandungi unsur menyalahi akidah, hukum-hakam dan kewajipan Islam
Gaya penyampaian penyanyi mestilah menjaga batas-batas syarak.
Agama Islam menolak sebarang unsur keterlaluan dalam setiap perkara, meskipun dalam isu ibadah. Keterlaluan dalam perkara harus akan menghabiskan masa yang sepatutnya digunakan untuk melakukan kewajipan.
Setiap pendengar mestilah menilai dan menentukan sendiri nyanyian yang boleh didengar. Mereka lebih mengetahui bentuk-bentuk nyanyian yang mampu merangsang nalurinya, menggodanya kepada fitnah dan melupakan unsur rohani dalam dirinya. (Rujuk Halal dan Haram dalam Islam, hal. 430-436)
Dalam pada itu, Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Al-Bakri yang juga Menteri Hal Ehwal Agama dalam rumusannya berkata, Para ulama dahulu mahupun kontemporari bersepakat akan pengharaman setiap lagu mahupun muzik yang mengandungi unsur-unsur yang jelas haram seperti menggalakkan zina, dorongan meminum arak, tarian-tarian mengghairahkan dan lirik yang mendorong kepada keganasan. Mereka hanya berbeza pandangan pada muzik dan nyanyian yang bebas daripada unsur-unsur tersebut.
Tuntasnya, kami cenderung kepada pandangan yang mengharuskan nyanyian dan muzik, selagi mana ia tidak mempunyai unsur-unsur yang diharamkan seperti arak, pergaulan bebas tanpa batas, lirik yang menyanggahi syariat dan aqidah Islam serta melalaikan pendengar dan pengamal muzik daripada tanggungjawab dan kewajipan agama.
Apa hukum bersumpah dengan al-Qur’an?
Kami mulakan jawapan ini dengan pengertian sumpah. Perkataan aiman (الأيمان) ialah kata jama’ bagi perkataan yamin (اليمين). Dari segi bahasa, bererti kekuasaan. Firman Allah SWT:
لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ
Maksudnya: Sudah tentu Kami akan menyentapnya, dengan kekuasaan Kami. (Surah al-Haqqah: 45)
Kata penyair: Apabila panji diangkat untuk disanjung Nescaya ‘urabah akan menemuinya kekuatan Perkataan yamin juga, bermaksud tangan kanan kerana terdapat kekuatan tenaga pada tangan tersebut. Begitu juga, ia bermaksud dengan sesuatu yang dimuliakan. Hal ini adalah kerana orang Arab apabila bersumpah mereka berpegangan tangan kanan. Perkataan yamin dari segi istilah pula, menguatkan maksud kata-kata yang tidak thabit, dengan menyebut satu daripada nama atau sifat Allah dalam lafaz yang tertentu. Hal ini tidak termasuk dalam sumpah yang sia-sia (اليمين اللغو), iaitu sumpah yang biasa pada lidah tanpa tujuan penegasan sesuatu perkara atau menguatkannya.
Contohnya, seseorang yang biasa menyebut tidak, demi Allah (لا، والله) dan bahkan, demi Allah (بلى، والله). Kata-kata yang demikian tidak dianggap sumpah dari segi syara’. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi, kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. (Surah al-Maidah: 89)
Maksudnya: “Ayat ini diturunkan berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki yang menyebut tidak, demi Allah! Dan bahkan, demi Allah!” (Riwayat al-Bukhari (6286) dan Abu Daud (3254)
Maksudnya: “Ia berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki di rumahnya yang menyebut, tidak sekali-kali, demi Allah, dan bahkan, demi Allah.” (Riwayat Ibn Hibban (1187) Lafaz yang menguatkan kandungan kata-kata yang thabit, seperti “demi Allah, aku akan mati” atau “demi Allah, sesungguhnya matahari terbit,” yang dilafazkan ketika matahari telah pun terbit, tidaklah dianggap sumpah dari segi syara’.
Ini kerana maksud kata-kata itu sendiri telah pasti dan tidak dapat digambarkan bagaimana sumpah tersebut tidak ditepati. Sumpah boleh dilakukan terhadap perkara yang telah berlalu, seperti “demi Allah, aku tidak pernah melakukan begitu” atau “demi Allah, aku telah melakukannya.”
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا
Maksudnya: Mereka bersumpah dengan nama Allah, bahawa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang buruk terhadapmu). (Surah al-Taubah: 74)
Begitu juga, boleh bersumpah terhadap perkara yang akan berlaku pada masa hadapan, seperti demi Allah, aku akan melaksanakannya.
Hal ini berdasarkan hadith Nabi SAW
وَاللهِ لأَغْزُوَنَّ قُرَيْشاً
Maksudnya: “Demi Allah, aku akan memerangi Quraisy.” (Riwayat Imam Abu Daud )447)
Berkenaan dengan sumpah menggunakan al-Qur’an, hukumnya adalah dibolehkan. Ini berdasarkan kepada antara syarat-syarat bersumpah itu ialah:
Bersumpah dengan satu daripada yang berikut:
Zat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Zat Allah SWT atau aku bersumpah demi Allah SWT.
Nama Khas bagi Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Tuhan Penjaga (الرب) seluruh alam atau demi Tuhan Pemerintah (المالك) hari Kiamat atau Aku bersumpah demi Tuhan yang Maha Pemurah.
Sifat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi kemuliaan Allah atau demi ilmu-Nya atau demi kehendak-Nya atau demi kekuasaan-Nya.
Ini berdasarkan hadith daripada Abdullah bin Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW mendapati Umar bin al-Khattab RA yang sedang berkenderaan, bersumpah dengan nama bapanya. Baginda bersabda:
Maksudnya: “Bukankah Allah menegah kamu bersumpah dengan nama bapa kamu? Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah diam sahaja.” Riwayat al-Bukhari (6270) dan Muslim (1646)
Maksudnya: “Demi Tuhan yang diriku dalam genggaman-Nya dan Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam genggaman-Nya.” (Riwayat al-Bukhari (6254)
Bersumpah dengan Al-Qur'an hukumnya boleh kerana Al-Qur'an adalah firman Allah, dimana Allah SWT berfirman secara hakiki dengan lafaz, dan maksud menyampaikan maknanya. Allah SWT disifatkan dengan Al-Kalam. Dengan demikian, bersumpah dengan al-Qur'an pada hakikatnya merupakan sumpah dengan salah satu sifat Allah, maka hukumnya boleh.
Sehubungan itu, seseorang yang bersumpah dengan yang lain selain yang tersebut sumpahnya, tidak sah kerana dua sebab berikut:
Maksudnya: “Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah dia diam sahaja.” (Riwayat al-Bukhari (2679)
Tiada keagungan yang sempurna pada yang lain selain yang tersebut, manakala orang Mukmin, ditegah sama sekali mengagung-agungkan yang lain selain Allah SWT.
Kami akhiri perbincangan ini dengan mengharapkan kita sentiasa menggali dan mencari ilmu dari sumber yang sebenarnya agar ia benar-benar menepati syariat Islam. Semoga dengan jawapan ini memberi kefahaman yang baik kepada kita berkaitan sumpah, Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...