‘Sunat bayi perempuan dalam islam wajib.’ Sengaja cipta isu, khitan cara Islam insyallah selamat. Khitan wanita tidak perlu dipolemikkan! Tiap-tiap tahun mesti timbul desakan ini. Saranan pengharaman adalah berdasarkan kajian.
Namun dalam persidangan sebelum ini, pihak Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM) terbuka mendengar kajian untuk melihat sejauh mana mudharat praktis yang diamalkan di Malaysia tapi setakat ini pandangan ini turut disangkal oleh pengamal perubatan yang lain.
Ikuti perkongsian Persatuan Ulama’ Malaysia sekali lagi menegaskan hukum khitan bagi bayi perempuan:
Artikel Berkaitan:
Adab Sambut Kelahiran Bayi Bukan Azan & Iqamat Sahaja, Ayah Please Take Note!
Khitan Wanita Tidak Perlu Dipolemikkan
Persatuan Ulama Malaysia telah mengadakan sidang meja bulat dengan pakar-pakar yang dijemput untuk membincangkan mengenai isu khitan wanita (kanak-kanak perempuan).
Ia diadakan dua tahun yang lalu iaitu pada 9 Feb 2021. Dalam sidang ini, terdapat pelbagai pandangan yang dikemukakan.
Sunat Bayi Perempuan Dalam Islam Wajib
Ada yang tidak bersetuju dengan hujahan-hujahannya, ada yang bersetuju juga dengan hujahan masing-masing.
Secara ringkasnya, PUM berpandangan isu ini tidak perlu dipolemikkan. Pandangan yang membolehkannya (mewajibkannya) masih lagi kuat. Ia tidak sama dengan FGM yang dibimbangi barat.
Sengaja Cipta Isu, Khitan Cara Islam Insyallah Selamat
Muzakarah Fatwa Kebangsaan dalam isu ini telah ada sejak 2009 lagi. Ia perlu dihormati. Jika terdapat keperluan kajian semula, maka ia perlu pandangan pakar (perubatan & syariah).
Berasaskan sidang meja bulat yang dianjurkan PUM pada tahun 2021 tersebut, PUM telah mengeluarkan resolusi sebagai panduan kepada semua dalam melihat isu ini.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Khatan bayi perempuan akan menjadikan seseorang wanita itu lebih bersih dan membawa kepada kesempurnaan agama. “Khatan ialah sunnah bagi lelaki dan kemuliaan bagi Wanita”
Sumber : Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM)
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Baki Rambut Wanita Yang Sudah Dipotong Dikira Aurat?
Soalan:
Saya ingin bertanya, adakah baki rambut wanita yang sudah dipotong itu dikira sebagai aurat ?
Jawapan:
Dalam isu ini, tidak dinafikan bahawa para fuqaha terdahulu tidak mempunyai kesepakatan pendapat padanya. Bahkan mereka berbeza pendapat kepada dua pandangan yang utama.
Pendapat Pertama: Rambut Perempuan Yang Telah Dipotong Adalah Aurat
Di dalam mazhab Imam Al-Syafie, para pembesar mazhab ini kebanyakannya berpendapat bahawa rambut wanita yang terpisah daripada badannya itu tetap dianggap sebagai aurat yang haram dilihat oleh lelaki ajnabi. Ini dapat dilihat daripada beberapa kenyataan tokoh-tokoh mazhab tersebut.
Kata Imam Abu Bakr Al-Dimyathi Rahimahullah: Setiap apa yang haram untuk dilihat daripada orang lelaki atau orang perempuan semasa berada pada tubuh badannya, ia juga haram untuk dilihat apabila sudah terpisah daripada badannya. Ia seperti rambut perempuan dan juga bulu kemaluan lelaki. Maka wajib untuk disembunyikan. Lihat I’anah Al-Thalibin, Al-Dimyathi (3/303).
Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah mengatakan: Setiap yang haram untuk dilihat ketika ia bersambung dengan anggota badan, haram juga untuk dilihat apabila ia terpisah dari badan. Sekalipun setelah kematian. Ia seperti bulu kemaluan (aurat) sekalipun milik seorang lelaki, juga rambut orang perempuan, serta kuku kakinya dan tidak termasuk kuku tangannya menurut ulama bermazhab Hanafi, sedangkan di sisi Al-Syafieyyah kuku jari di tangan juga turut termasuk, maka disunatkan untuk menyembunyikannya supaya tidak ada seorang pun yang dapat melihatnya. Dan terdapat pengecualian terhadap rambut-rambut yang terjatuh di dalam bilik air kesan daripada sikatan rambut orang perempuan atau cukuran bulu kemaluan lelaki. Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuh, Dr. Wahbah Al-Zuhaili (3/568).
Pendapat Kedua: Rambut Wanita Yang Sudah Terpisah Dari Badan Bukan Aurat
Ini adalah pendapat yang disebutkan oleh para ulama bermazhab Hanbali. Kata Al-Syeikh Abdul Qadir Bin Umar Al-Syaibani Rahimahullah: Maka tidak boleh untuk seorang lelaki itu memandang sedikitpun daripadanya (orang perempuan) sekalipun rambutnya yang bersambung. Adapun rambut yang terpisah daripada wanita ajnabi maka dibolehkan untuk seorang lelaki itu menyentuhnya serta memandang ke arahnya. Sekalipun ia merupakan bahagian aurat, ini kerana telah hilangnya keharamannya disebabkan terpisahnya ia dari jasad. Rujuk Nail Al-Maarib, Abdul Qadir Al-Syaibani (2/138).
Ini juga merupakan salah satu pendapat yang dhaif dalam mazhab Al-Syafie. Sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Al-Nawawi.
Sumber Perbincangan Isu
Para ulama tidak berbeza pendapat bahawasanya jika seorang lelaki itu melihat ke arah mana sahaja anggota yang terpisah (terputus) daripada badan seorang wanita dengan perasaan syahwat maka hukumnya adalah haram. Sama ada anggota itu terpisah semasa dia masih hidup ataupun setelah dia meninggal dunia.
Demikian juga mereka bersepakat bahawa halal bagi lelaki untuk melihat tanpa sebarang syahwat ke arah anggota yang terpisah/terputus dari badan seorang perempuan sekiranya anggota tersebut halal untuk dilihat oleh lelaki sebelum ia terpisah dari badan.
Manakala para ulama berbeza pendapat terhadap hukum seorang lelaki itu memandang ke arah anggota yang terpisah dari badan perempuan tanpa sebarang syahwat, yang mana anggota itu adalah tidak dibolehkan untuk melihatnya sebelum ia terputus kepada beberapa pendapat seperti berikut:
Pertama: Tidak halal bagi seorang lelaki untuk melihat ke arah anggota yang terpisah dari badan orang perempuan sekiranya anggota itu di antara bahagian yang tidak halal untuk dilihat sebelum ia terpisah dari jasad. Tidak ada beza sama ada ia terpisah semasa hayatnya ataupun sesudah kematiannya.
Kaedah yang digunakan oleh para ulama yang berpegang dengan pandangan ini adalah : Setiap anggota yang tidak boleh untuk dilihat sebelum terputus adalah tidak boleh juga untuk dilihat setelah ia terpisah. Maka tidak boleh bagi seorang lelaki untuk melihat tangan wanita ajnabi, atau lengan, rambut, serta betis, sekiranya ia terpisah dari jasad wanita itu sama ada semasa hidup mahupun sesudah meninggal dunia.
Pendapat ini dipegang oleh ulama bermazhab Hanafi dan disifatkan sebagai pendapat paling asah (sahih) di sisi mereka. Inilah juga pendapat paling sahih dalam mazhab Imam Al-Syafie. Rujuk Al-Radd Al Mukhtar ‘Ala Al-Durr Al-Muhtar, Ibn Abidin (9/534), Mughni Al-Muhtaj, Al-Syarbini (3/130). Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Kata Imam Al-Nawawi Rahimahullah: Apa-apa yang tidak boleh untuk dilihat semasa ia berada di anggota badan seperti zakar, lengan orang perempuan, rambutnya, bulu kemaluan lelaki, dan yang seumpamanya, haram juga untuk dilihat setelah terpisahnya ia dari anggota badan. Begitu juga pendapat yang paling sahih, haram melihat kepada kuku kaki wanita setelah ia terpisah dari jasad, tetapi tidak pada kuku tangan (tidak haram dilihat setelah terpisah).
Maka hendaklah bagi sesiapa yang memotong bulu kemaluannya untuk menyembunyikan bulu tersebut, supaya tidak seorang pun dapat melihatnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26-27).
Kedua: Dibolehkan untuk seorang lelaki itu melihat ke arah anggota badan wanita yang sudah terpisah darinya sekiranya anggota itu terputus semasa hayatnya. Ini kerana, anggota itu telah menjadi ajnabi daripada jisim. Manakala tidak halal untuk ia dilihat sekiranya ia terpisah setelah kematiannya. Inilah pendapat ulama Malikiyyah. Rujuk Bulghah Al-Saalik Li Aqrab Al-Masaalik, Ahmad Al-Sowi (1/194).
Ketiga: Dibolehkan bagi seorang lelaki itu untuk melihat ke arah anggota badan yang terpisah dari seorang perempuan, ini kerana telah hilang keharamannya oleh sebab terputus dari badan. Inilah pendapat al-Syafieyyah berlawanan dengan pendapat asah dan juga golongan al-Hanabilah.
Manakala Imam al Juwaini dari Al-Syafieyyah mengatakan: Sekiranya tidak dapat dibezakan anggota yang terputus dari seorang perempuan itu gambaran dan bentuknya dengan anggota orang lelaki, seperti kuku, rambut, dan juga kulit, maka tidak haram untuk melihatnya. Sekiranya dapat dibezakan maka hukumnya haram. Al-Nawawi mendhaifkan pendapat ini kerana tidak ada kesan pada membezakan sedangkan kita telah tahu ia merupakan bahagian yang haram untuk dilihat ke arahnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Cara-Cara Menguruskan Anggota Yang Terpisah Dari Badan Manusia
Berikut kami kongsikan beberapa cara yang ditunjukkan oleh para fuqaha baerkaitan cara pengurusan anggota badan yang telah terpisah dari tubuh manusia.
Kata para fuqaha bahawasanya anggota yang telah terpisah dari badan manusia yang hidup itu perlu ditanam tanpa perlu membasuhnya serta tidak perlu disolatkan, sekalipun ia adalah kuku dan juga rambut. Rujuk Hasyiah Ibn Aabidin (5/260), Hasyiah Al-Qalyubi (1/338), Nihaayah Al-Muhtaj (1/341).
Kesimpulan
Setelah kami meneliti beberapa pendapat di atas, kami lebih cenderung kepada satu pendapat dalam mazhab Hanbali bahawa telah hilangnya pengharaman melihat kepada aurat yang terpisah dari wanita. Ini kerana, telah terpisahnya ia dari tubuh badan.
Di samping itu, kerana terdapat kesukaran untuk membezakan di antara rambut lelaki dan juga perempuan kerana terdapat kemungkinan rambut itu bukan sahaja dari orang lelaki dan perempuan dewasa. Barangkali ia datang dari kanak-kanak perempuan yang belum baligh. Ini juga sepertimana yang difatwakan oleh Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah tentang rambut-rambut yang dikecualikan daripada pengharaman sepertimana yang kami nukilkan sebelum ini.
Kami juga menyatakan, perbuatan memotong rambut sendiri dan ditunjukkan dengan sengaja kepada lelaki ajnabi adalah tidak dibenarkan seperti yang dinyatakan dalam mazhab Al-Imam Al-Syafie.
Sumber Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Seri Wajah Berlipat Ganda Sejak Berniqab, Makin Sayang & Sejuk Hati ” – Azuan Mazlan Selesa Penampilan Isteri Ikut Amalan Sunnah
Ramai yang memberi respon apabila selebriti dan usahawan popular, Neelofa yang berhijrah dengan menukar penampilan ke arah lebih baik iaitu memilih untuk berniqab.
Pelbagai pujian diberikan dan ada juga yang turut menerangkan apa perbezaan antara purdah, niqab dan burqa.
Artikel Berkaitan: 8 Tahun Jiwa Rasa Kosong, Azuan Mazlan Syukur Diberi Hidayah Oleh Allah Sebelum Terlambat
Terbaru pelakon yang kini sudan kembali pada jalan berlandaskan agama, Azuan Mazlan turut memberitahu perbezaan antara pemakaian ketiga-tiga hijab ini.
Dalam entri terbarunya di laman sosial Facebook, dia mengakui isterinya juga sudah lama berniqab apabila mereka memilih jalan ke arah yang lebih diredai Allah.
Azuan Mazlan juga turut memohon doa agar dirinya dan isteri Ahlia istiqamah dengen jalan yang dipilih. Malah turut mendoakan lebih ramai yang memilih untuk mengamalkan sunnah yang sempurna dalam kehidupan ini.
Ayuh ikuti perkongsiannya agar kita tidak tersalah faham maksud perbezaannya.
“Ramai pm saya Niqab & Purdah ni sama ke? Burqa tu apa pula? Btw, gambar2 ni nak tunjuk perbezaan antara PURDAH, NIQAB & BURQA’. Kalau tengok kat gambar ni pun dah boleh nampak perbezaannya kan? Bezanya dari segi design & cara pakai jer. Konsep tetap sama. Tutup muka.
“Persoalannya, wajib ke tutup muka? Tak! Sunnah & Sunat jer. Rasa nak pakai, silakan. Taknak pun takpe. Asalkan tutup aurat yg WAJIB ditutup oleh wanita iaitu seluruh anggota badan kecuali muka & tapak tangan.
“Kalau hal dunia kita berlumba-lumba nak jadi yg terbaik & nak paling rare kan? Hal akhirat mestilah lebih lagi kena buat yang paling rare untuk buktikan pada Allah yg kita betul2 nakkan syurga yang paling tinggi berjiran bersama Rasulullah saw.
Artikel Berkaitan: Berniqab Tidak Wajib, Digalakkan Pakai Sebagai Benteng Ancaman Fitnah
“Dalam Sunnah pasti ada banyak Kejayaan.. Banyak bantuan Allah swt bersama kami semenjak ahlia pakai Niqab.. WaAllahi, Seri pada wajah ahlia sy pun berlipat kali ganda, makin bertambah sayang bila lihat wajahnya hati sy sentiasa rasa sejuk jer… Allahuakbar..
“PURDAH : Tutup separuh muka dari hidung sampai ke bawah. Mata & dahi terdedah. Biasanya di pakai macam ni bila nak cepat sebab senang. Ada jenis guna getah (sarung je) atau tali halus (ikat simpul je) dah boleh keluar rumah. Tak leceh sangat. Agak kecik & ringan. Biasanya dipakai belah dalam tudung.
“NIQAB : Jenis tutup dahi sekali, hanya mata sahaja yg kelihatan. Ahlia (isteri) sy suka pakai jenis macam ni sebab lagi kemas & senang diselak bila nak makan. Sebab ikat dekat belah luar tudung.
“BURQA’ : Semua bahagian tertutup termasuk mata. Ahlia (isteri) sy pakai macam ni bila Khuruj Masturat dengan suami dia iaitu saya la.. siapa lagi? Hehe.. Waktu Khuruj Masturat (Keluar di jalan Allah swt) 3 hari, 10 hari, 40 hari & 2 bulan kena pakai macam ni. Selalunya memang dipimpin tangan oleh suami.
“Boleh nampak ke? Ya! Boleh… Tapi tak berapa jelas lah sebab lapisan yang tutup mata tu agak jarang sikit dari lapisan bahagian lain so boleh je nak berjalan cuma tak clear sangat. Saya nak jelaskan kenapa waktu Khuruj Masturat kena pakai full-set burqa’ hitam macam ni sampai mata pun perlu ditutup? Nak cerita kat sini, tak muat caption. Huhuu…
“Apa-apa pun, tak kesah lah pakai macam mana asalkan tutup aurat dgn sempurna. Semoga istiqomah, doakan saya & ahlia saya juga
“kedua ibubapa saya, adik beradik sy serta seluruh ummat Nabi Muhammad saw dapat mengamalkan Sunnah yang sempurna dalam kehidupan ini.
Artikel Berkaitan: “Ya Allah Syukur Atas HidayahMu. Love U Bidadariku, ” – Ibu Sebak Neelofa Kini Tampil Berniqab, Doakan Kekal Istiqamah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Alhamdulillah. Kasih Ibu Hingga Ke Syurga” – Firdaus Wong ‘Nervous’ & Sebak Syahadahkan Ibu Sendiri
Sebelum ini dirinya dipilih oleh Allah untuk menerima hidayahNya. Selama hampir 14 tahun menyebarkan ilmu melalui pelbagai cara ternasuk medium media sosial, akhirnya mualaf ini atau lebih dikenali dengan nama Firdaus Wong mendapat perkhabaran sangat menggembrakan.
Siapa sangka Tuhan telah bukakan pintu hati insan yang mlahirkan dIrinya, ibu kandung untuk memeluk Islam. Apa yang lebih membahagiakan Firaus Wong yang juga seorang pedakwah bebas ini, beliau sendiri mengislamkan ibunya.
Berkongsi kegembiraan ini di laman sosial Instagram miliknya semalam. Menurut Firdaus, ini bukanlah syahadah pertama dikendalikan, tetapi syahadah paling nervous dan sebak kerana yang mengucap adalah ibu tercinta sendiri.
Tambahnya lagi, beliau tidak dapat menahan air mata kegembiraan sebaik ibunya mengucapkan dua kalimah syahadah dan terus memeluk insan yang telah melahirkan dan membesarkan dirinya.
Malah beliau turut berharap sahabat terus menyokong dan mendoakan mereka berdua. Juga Firdaus berharap agar ayah, kakak serta adik beradik lain turut memilih Islam sebagai agama baru mereka.
Alhamdulilah Allahuakbar.
Setelah 14 tahun saya memeluk Islam, hari ini ibu tercinta saya pula dengan mengucapkan syahadah. Allahuakbar.
Ini bukan syahadah pertama yang saya kendalikan tetapi ini adalah syahadah yang saya paling nervous dan sebak kerana yang mengucap syahadah adalah ini saya sendiri. Alhamdulilah. Saya tidak dapat menahan airmata saya seusai ibu saya mengucapkan dua kalimah syahadah dan memeluknya. .
Jazakumullahu Khairan kepada sahabat yang sering menyokong dan mendoakan kami. Teruskan sokongan dan doa anda. Berharap selepas ini ayah, kakak, abang, anak saudara, keluarga mertua saya juga dikurniakan hidayah oleh Allah Subhana Wa Ta’ala. Allahuma Ameen.
Alhamdulilah Alhamdulilah Alhamdulilah. Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar. Doakan kita semua istiqomah di dalam Islam dan mati sebagai Muslim. Allahuma Ameen.
Melalui ruangan komen ramai wargenet yang mengucapkan tahniah ke atas penghijrahan ibu Firdaus Wong ini dan mendoakan akan kekal istiqamah serta bersama hingga ke syurga.
fir.daud_ subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar, saya tumpang gembira.. semoga Allah makbulkan doa bro firdaus, dan doa2 kami juga..
yuribaginda Alhamdulillah. Kasih ibu hingga ke syurga.
abieahmad09 Mudah2an bro firdaus dan keluarga sentiasa diberi hidayah Allah swt..aaminn..
saleh.samid Subhanallah..maha suci allah..maha perancang dan maha mengetahui..
dya_dyn Allahuakbar.. Alhamdulillah.. semoga bersama hingga ke jannatulfirdaus
KREDIT FOTO: INSTAGRAM Firdaus Wong
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI