Ramai wanita membuat suntikan kolagen untuk mencantikkan wajah, menghilangkan kedutan dan ingin kelihatan muda. Demi kerana ingin kelihatan cantik, wanita tidak kisah memperuntukkan sejumlah wang agar wajah dan tubuh kelihatan mempersona.
Namun apakah hukum menyuntik kolagen daripada sudut agama Islam. Ini penjelasannya.
SOALAN:
Apakah hukumnya menyuntik cecair filler (soy based collagen) ke dalam anggota tubuh badan bagi wanita, untuk tujuan perhiasan pada suaminya?
JAWAPAN:
Terdapat beberapa pendapat ulama tentang kaedah kecantikan yang diharamkan dan diharuskan oleh Syarak.
Maksudnya: “Dan diharamkan juga mengerintingkan rambut, melakukan nasyr pada gigi yakni mengasah, dan menghaluskan hujung gigi, mewarnakan (rambut dan anggota badan) dengan warna hitam, memerahkan wajnah (bahagian atas pipi) dengan inai,[3] dan seumpamanya, mewarnakan hujung jari dengan warna hitam, melakukan tanmis yakni mencabut bulu-bulu di muka dan bulu kening yang berlebihan. Namun jika diizinkan oleh suaminya, atau tuannya, maka diharuskan baginya.”
Hukum menyambung rambut juga adalah diharamkan, melainkan jika menggunakan rambut sintentik dan dengan kebenaran suaminya, maka diharuskan.
Ads
PANDANGAN HUKUM
Berdasarkan kenyataan di atas, jelaslah bahawa hukum menyuntik kolagen pada anggota-anggota badan adalah bergantung kepada keadaan:
HARAM menyuntik kolagen pada tubuh badan dengan tujuan menunjukkan kecantikan kepada lelaki asing, menggunakan bahan yang bernajis, atau berbahaya untuk kesihatan, tanpa kebenaran suami, dan mengubah ciptaan Allah.
Ads
Hukumnya menjadi HARUS jika bertujuan untuk mengembalikan kecantikan yang hilang, bukan akibat penuaan yang normal, tetapi berdasarkan pemakanan yang tidak sihat, penyakit, kemalangan, kecuaian menjaga kesihatan dan seumpamanya. Ini berdalilkan hadis sahabat Nabi SAW yang bernama Arfajah yang kehilangan hidungnya akibat peperangan lalu dibenarkan Rasulullah SAW untuk dipasang hidung buatan daripada emas.
HARUS juga hukumnya jika tujuan suntikan kolagen adalah tujuan kecantikan dengan izin suami. Suntikan itu sendiri tidak berdosa kerana Syarak membenarkan bekam dan fasdu (venesectomy – pemotongan pada salur darah) untuk mengeluarkan darah yang berlebihan, yang menggunakan kaedah cucuk dan torehan, atas alasan hajat (seperti rawatan penyakit dan pencegahan).
Begitu juga Syarak mengharuskan tusukan pada telinga bagi tujuan memasang anting-anting, atas alasan kecantikan. Syarak juga mengharuskan pengambilan makanan dan supplement tambahan yang berkhasiat untuk kesihatan dan kecantikan. Namun suntikan kolagen tersebut mestilah tidak begitu ketara, melebihi khilqah ma`hudah (ciptaan atau rupa paras yang standard), sehingga boleh dianggap mengubah ciptaan Allah.
Semoga penjelasan ini akan memberikan manfaat dan menambahkankan kemesraan antara suami isteri yang menghasilkan tujuan berkelurga yang ditetapkan oleh Islam untuk saling berkasih-sayang. Wallahua’lam.
Sumber kredit: FB: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Viral mengenai tindakan model wanita berpakaian pengantin mengambil gambar di sebuah perkuburan bukan Islam di Batu Pahat Johor.
Malah kisah ini turut mengundang kemarahan netizen kerana dianggap tiada menjaga sensitiviti umat Islam dan seolah-olah mempersenda penganut agama lain.
Perkara ini turut mendapat perhatian Mufti Pahang, Datuk Dr Abdul Rahman Osman yang memberi pandangan mengenai perkara ini.
Menurut beliau, tiada larangan mengambil gambar di mana saja selagi tidak mendedahkan aurat dan melanggar syariat Islam.
Namun tambanya lagi, biarlah suasana gambar itu diambil tidak menjadi penyebab fitnah.
Malah sebagai Muslim penting untuk menjaga tingkah laku dan adab terutama ketika berada di tanah perkuburan Islam atau penganut lain.
“Di mana-mana saja boleh bergambar kerana tiada larangan dalam soal itu dengan syarat tidak nampak seperti memburukkan Islam atau merestui kepercayaan agama lain.
“Bagaimanapun, jika aktiviti itu cenderung membawa fitnah, lebih baik dielakkan.
“Ini kerana kita dituntut menjaga adab dan perbuatan termasuk ketika berada di kawasan perkuburan bukan Islam kerana Rasulullah sendiri menghormati penganut agama lain,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.
Portal Harian Metro turut melaporkan mengenai permohonan maaf pemilik butik, Nur Amirah Mohd Amiruddin, 26, yang mengakui kesilapannya memuat naik gambar dan mengadakan sesi fotografi di kawasan perkuburan bukan Islam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Gempar apabila gula-gula kesukaan ramai White Rabbit yang banyak dijual di kedai murah seperti Kedai RM2 ini rupa-rupanya telah disahkan tidak halal. ini adalah kerana gula-gula ini mengandungi gelatin babi.
Menurut laporan berita di TV Al-Hijrah, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh yang dihubungi secara langsung mengesahkan bahawa gula-gula berkenaan yang dihantar ke Jabatan Kimia Malaysia mengesahkan mengandungi gelatin babi dan gelatin lembu.
Jadi bagaimana dengan status kita yang telah lama makan gula-gula berperisa susu yang diimport dari China yang mana pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak pernah menerima permohonan sijil halal dari gula-gula susu White Rabbit ini.
Menjawab persoalan dan keraguan pada kita yang telah makan gula-gula ini sejak dulu, menurut Pendakwah Bebas, Ustaz Riza Kamaruddin jika sudah termakan, terasa dan akan terkenyang.
“Dalam hal ini Nabi ada menyebut, Allah mengangkat dosa orang yang terlupa dan tertidur. Inikan pula sebab seseorang itu tidak tahu sehingga dia diberitahu. Samalah kes dengan kita yang selama ini sedap makan gula-gula susu White Rabbit ini.
“Jadi apa yang boleh dilakukan adalah dengan beristighfar sahaja. Dan untuk mengelakkan kita berhadapan situasi ini lagi, tinggalkan terus makanan yang ada keraguan tentang status halal. Kita juga boleh menyokong #BuyMuslimFirst yang sudah tentu status halalnya diyakini,” tambahnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Benarkah terdapat hadis yang menyatakan wanita mempunyai SEMBILAN nafsu dan hanya SATU akal?
JAWAPAN:
Wanita 9 Nafsu, 1 Akal? Seringkali kita mendengar di kalangan masyarakat kita kata-kata bahawa wanita itu mempunyai sembilan nafsu dan satu akal. Apakah kenyataan ini benar?
Terdapat riwayat daripada Abi Muslim al, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
لشهوة عشرة أجزاءٍ: التسعة للنساء والعاشر للرجال
Maksudnya: Syahwat itu mempunyai sepuluh bahagian: Sembilan bahagian diberi kepada wanita, dan satu bahagian diberi kepada lelaki.
Dicatat oleh Abu Marwan Abdul Malik al-Salmi dalam Adab al-Nisaa’, 1/183
Maksudnya: Dijadikan syahwat itu sebanyak sepuluh bahagian, sembilan darinya untuk wanita, satu untuk lelaki.
Riwayat al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsat (567), dan disebut juga oleh al-Haithami dalam Majma’ al-Zawa’id (10/30)
Terdapat juga satu riwayat tentang dialog yang berlaku antara Imam al-Hasan al-Basri dengan seorang tokoh Sufi yang amat terkenal, Rabiatul Adawiyah. Dikisahkan bahawa semasa al-Hasan pergi meminangnya setelah kematian suaminya, beliau telah disoal beberapa perkara oleh Rabiah dan tidak dapat menjawabnya.
Tetapi apabila ditanya tentang akal, dikatakan bahawa al-Hasan telah menjawab bahawa wanita mempunyai sembilan nafsu dan satu akal. Tapi lantas Rabiah menjawab kembali “jika aku mempunyai sembilan nafsu, mengapa aku mampu menahannya dengan satu akal, sedangkan kamu yang mahu meminang aku ini tidak mampu menahan nafsu kamu sedangkan kamu mempunyai sembilan akal dan satu nafsu?” Maka al-Hasan pun malu apabila mendengar jawapan itu dan terus pulang.
Kisah ini telah dinukilkan oleh Uthman al-Khaubawi dalam kitabnya Durrah an-Nasihin dan juga Abu al-Fidaa’ al-Istanbuli al-Hanafi (Rujuk Tafsir Ruh al-Bayan, 6/179). Cerita ini boleh dipertikaikan dari sudut penisbahannya kepada al-Hasan al-Basri. Hal ini kerana, al-Hasan al-Basri dilahirkan pada tahun 21H dan meninggal dunia pada 110H. Manakala Rabiatul Adawiyah pula -berdasarkan pandangan yang paling tepat- dilahirkan pada tahun 100H dan meninggal dunia pada 180H. Ini bermakna ketika al-Hasan meninggal dunia, Rabiatul Adawiyah baru berumur 10 tahun, maka adalah tidak munasabah berlakunya dialog sebegini antara mereka berdua.
Memandangkan kata-kata ini tidak mempunyai sandaran yang sahih dalam al-Quran mahupun al-Sunnah, bukan juga kata-kata ulamaK yang mu’tabar, dan bukan juga satu fakta yang disahihkan dari sudut saintifik, bahkan kisah yang dinukilkan di atas juga dipertikaikan kesahihannya; maka kami berpandangan ianya tidak wajar sama sekali diterima, disebarkan dan disandarkan kepada agama.
WANITA KURANG DARI SUDUT AGAMA DAN AKAL?
Meskipun begitu, terdapat juga satu hadis daripada Nabi SAW bahawa Baginda pernah bersabda:
Maksudnya: Wahai sekalian wanita, banyakkanlah bersedeqah dan istighfar, kerana aku melihat wanita banyak yang menjadi penghuni neraka. Seorang wanita yang bijak berkata: “Mengapa demikian wahai Rasulullah?” Nabi SAW menjawab “Kerana kalian banyak berkata yang buruk dan tidak berterima kasih kepada suami kalian. Aku juga melihat kalian kurang dari sudut dan agama, tapi pada sama aku belum pernah melihat orang yang kurang akal dan agamanya yang lebih mampu mengalahkan laki-laki yang berakal dibandingkan kalian.
Wanita itu bertanya lagi “Apa maksud kurang sudut akal dan agama itu?” Nabi menjawab “Kurang dari sudut aqal boleh dilihat dari sudut kesaksian dua orang wanita sama dengan kesaksian seorang lelaki, manakala kurang dari sudut agama ialah ada hari-hari tertentu kalian tidak solat dan berpuasa”.
Imam al-Qasthalani sewaktu menjelaskan frasa kekurangan agama tidaklah semestinya disebabkan oleh dosa, tapi boleh juga disebabkan oleh perkara yang sudah menjadi lumrah manusiawi seperti halnya wanita. (Rujuk Irsyad al-Sari, 1/347)
Adapun berkenaan kekurangan akal pula, Muhammad al-Amin al-‘Alawi al-Harari telah meriwayatkan pandangan Al-Maziri, bahawa ia adalah kerana wanita kurang terpercaya dari sudut ketepatan atau kecekapan.
Hadis ini juga menjadi penguat kepada ayat al-Quran yang berbunyi:
فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى
Maksudnya: …supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Surah al-Baqarah (282)
Dapat difahami juga daripada hadis di atas, kekurangan agama hanya terbatas dari sudut kuantiti ibadah dan bukan kualiti, serta sedikit keterbatasan dari sudut tempoh masa untuk melakukan ibadat. Namun wanita hanya ditegah dari melakukan sebahagian ibadat sahaja sewaktu haid, iaitu solat, tawaf dan membaca al-Quran.
Adapun ibadat lain seperti zikrullah, selawat dan manasik haji selain tawaf, mereka dibenarkan melaksanakannya. Bahkan puasa yang ditinggalkan sewaktu haid boleh digantikan semula semasa dalam keadaan suci.
Kekurangan tersebut juga bersifat sementara, bukan sepanjang hidup kaum wanita. Haid hanya berlaku selama beberapa hari dalam sebulan, tiada haid sewaktu tempoh kehamilan dan haid akan terhenti sama sekali setelah mereka monopaus, iaitu setelah berhentinya kitaran haid.
Manakala kekurangan dari sudut akal pula adalah dalam erti kata penglibatan mereka dalam urusan-urusan awam secara umumnya adalah agak terbatas berbanding lelaki, maka pengetahuan dan pengalaman mereka dalam bidang-bidang tertentu seperti politik, ekonomi dan ketenteraan adalah kurang berbanding lelaki.
Syeikh Mustafa al-Maraghi berpandangan bahawa keperluan kepada dua orang saksi perempuan adalah disebabkan faktor setempat dan semasa, di mana wanita jarang melibatkan diri, ataupun dilibatkan dalam aktiviti di ruang awam seperti politik dan ekonomi. Oleh karena itu kesaksian mereka dalam hal ini memerlukan kepada lebih penelitian sebelum dapat diterima. (Rujuk Tafsir al-Maraghi 3/75)
Maka dapat difahami di sini, kesaksian dua orang wanita bersamaan dengan kesaksian seorang lelaki adalah disebabkan kurangnya penglibatan mereka dalam urusan muamalat, pentadbiran dan perundangan, bukan disebabkan kaum wanita itu lemah dari sudut akal dan ingatan secara azali.
Jika benar wanita itu kekurangan akal sejak azali, maka pastilah periwayatan hadith oleh wanita boleh diragui. Namun demikian, para ulama tidak pernah meletakkan jantina sebagai kayu ukur dalam menilai kekuatan dan kebolehpercayaan seorang rawi.
Bahkan Imam al-Zahabi, seorang pakar dalam bidang ilmu rijal dan perawi, pernah menyebut bahawa beliau tidak mengetahui adanya walau seorang perawi wanita yang dituduh sebagai pemalsu hadis (muttaham) atau yang ditolak kerana tidak diyakini kebolehpercayaannya (matruk). Hal ini menunjukkan bahawa wanita juga mampu menggapai kedudukan yang tinggi dalam apa jua bidang yang diceburi, sekiranya diberi peluang dan ruang yang saksama.
Terbatasnya penglibatan wanita dalam urusan awam juga bukanlah suatu yang menjadi ketetapan syarak, namun ia hanya sekadar kebiasaan setempat dan bergantung kepada zaman. Saidina Umar RA sewaktu menjadi khalifah pernah melantik seorang wanita sebagai pegawai hisbah yang menyelia urusan jual beli di pasar di Madinah. Saidatina ‘Aisyah R.’Anha sendiri pernah mengetuai umat Islam pergi menghadap Khalifah Ali bin Abi Thalib sebelum tercetusnya Perang Jamal.
Pada zaman sekarang juga kita menyaksikan peningkatan penyertaan dan penglibatan wanita dalam urusan-urusan awam. Malaysia menyaksikan dua orang wanita telah menjawat jawatan sebagai Gabenor Bank Negara setakat ini. Kita juga menyaksikan peningkatan bilangan wanita yang dilantik sebagai Hakim Mahkamah Syarie di pelbagai negeri.
Inilah keadilan Islam yang memberi ruang dan peluang kepada wanita dan lelaki untuk sama-sama menyumbang, dan mereka dijanjikan ganjaran yang setimpal.
Maksudnya: Bagi lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan; dan bagi wanita ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan. Surah al-Nisaa’ (32)
KESIMPULAN:
Secara tuntasnya, kami berpandangan bahawa pernyataan wanita mempunyai hanya satu akal dan sembilan nafsu adalah kata-kata yang tidak ada sumbernya dalam agama ini dan tidak wajar sama-sekali disebarkan.
Adapun hadiS yang menyatakan bahawa wanita itu kurang dari sudut agama, kekurangan mereka hanya terbatas dari sudut kuantiti ibadah dan bukan kualiti, serta sedikit keterbatasan dari sudut tempoh masa untuk melakukan ibadat.
Manakala kekurangan dari sudut akal pula adalah dalam erti kata penglibatan mereka dalam urusan-urusan awam secara umumnya adalah agak terbatas berbanding lelaki, maka pengetahuan dan pengalaman mereka dalam bidang-bidang tertentu seperti politik, ekonomi dan ketenteraan adalah kurang berbanding lelaki.
Namun demikian dalam konteks zaman sekarang, peningkatan penglibatan wanita dalam pelbagai bidang dan peluang pendidikan yang sama rata telah meningkatkan keupayaan dan kebolehan wanita. Banyak jawatan penting disandang oleh wanita dan mereka membuktikan kemampuan bersaing secara kompetitif dengan lelaki meskipun terpaksa berhadapan dengan banyak cabaran dan kekangan, bahkan melebihi kaum lelaki dalam banyak keadaan.
Wallahu a’lam.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...