Komunikasi positif merupakan asas utama dalam sebuah perkahwinan yang teguh.
Apabila suami isteri gagal berkomunikasi dengan baik maka perjalanan sesebuah rumah tangga itu akan terganggu.
Perkahwinan menuntut persefahaman dan jalinan komunikasi yang berkesan antara kedua-dua pasangan.
Walau bagaimanapun hari ini suami isteri sentiasa sibuk dengan tugas harian. Natijahnya komunikasi antara suami isteri menjadi hambar gara-gara masing-masing tiada masa untuk berbicara.
Saya pertama kali alami sendiri semasa masih kecil lagi. Saya masih ingat arwah Ayah saya dan Umi saya ber Pillow Talk hampir setiap malam sebelum tidur.
Mereka akan berbincang serta berbicara mengenai anak-anak, tempat kerja dan perkara antara mereka berdua. Walaupun sewaktu itu saya kecil lagi, tapi saya masih ingat tentang keadaannya.
Ada kalanya mengenai kerisauan pasal saya dan abang-abang saya. Perangai kami, apa yang kami telah buat, impian-impian dan angan-angan mereka terhadap kami dan lain-lain lagi.
BINCANG CARA SANTAI TAPI PADAT
Masa itu saya tak faham. Kenapa Dad dan Umi ni bercakap dalam gelap? Hari ini, semasa saya terdetik untuk menulis mengenai hal ini barulah saya teringat dan faham apa yang mereka pernah lakukan dahulu.
Pillow Talk ini adalah perbincangan kecil, bebas, ringkas, santai, adakalanya menjadi berat, adakalanya menjadi panjang, tetapi selalunya ringkas santai dan padat.
Ads
Di mana? Seperti namanya, pillow yang ertinya bantal, sudah semestinya di katil.
Bila? Selalunya sebelum tidur. Apabila aktiviti atau apa yang telah berlaku seharian terhenti dan kita hampir untuk memulakan hari baru selepas selesainya tidur nanti.
APA YANG DIBINCANGKAN? BOLEH BERBICARA APA SAHAJA. CONTOHNYA:
➡️ Mengenai anak-anak. Masalah dan penyelesaian.
➡️ Mengenai kerja. Luahan, kebimbangan, kegembiraan atau sekadar bercerita.
➡️ Perhubungan. Masalah, motivasi, penghargaan, cinta. Perkara yang mengingatkan mengenai pasangan.
➡️ Borak kosong. Angan-angan, lawak, cita-cita.
➡️ Permintaan atau peringatan mengenai sesuatu perkara yang perlu dilakukan.
Ads
➡️ Sesuai juga digunakan untuk memujuk atau menyatakan harapan.
Kadang-kala, Pillow Talk juga bagus untuk bertanya apa-apa kerana keadaan masa itu yang selesa dan tenang. Contohnya :-
▶️ Soalan tentang pakaian yang pasangan suka lihat kita pakai. Tudung ke, baju ke, pakaian di luar atau di rumah ke?
▶️ Soalan mengenai kekurangan diri yang boleh diperbaiki.
▶️ Soalan mengenai benda yang disukai atau tidak disukai.
▶️ Soalan tentang masa depan keluarga atau kerjaya.
Kenapa Pillow Talk ini penting?
Ads
1. Mengakhiri hari dengan tenang dan baik 2. Menjadikan perhubungan lebih terbuka. 3. Memperbaiki komunikasi sesama pasangan. Keadaan yang gelap membantu untuk lebih terbuka. 4. Menambah kemesraan sesama suami isteri. 5. Mengurangkan tekanan. 6. Menambah kepercayaan dengan pasangan. 7. Mendalami hati pasangan. Kadang-kala pasangan malu untuk cakap atau berterus- terang semasa keadaan terang benderang.
Bagaimana untuk mula buat Pillow Talk jika tak pernah buat sebelum ini? Mudah sahaja. Setkan dalam minda yang Pillow Talk ini santai sahaja. Jangan ada tekanan.
↪ Baring bersama di katil atau tilam.
↪ Sangat sesuai jika dalam posisi “cuddle”. Lebih mesra . ↪ Selalunya dilakukan sebelum tidur. Jangan tunggu sampai terlalu mengantuk. Nanti cakap sorang-sorang pulak.
↪ Bercakap sambil membelai atau memeluk pasangan amat digalakkan.
↪ Pejamkan mata dan berbicara dari hati.
↪ Buat semasa anak dah tidur. Kalau tidak diorang akan dengar. Macam saya dulu. Hahaha..
Semoga tajuk kali ini memberi manfaat untuk meningkatkan keharmonian rumah tangga.
Kongsilah supaya lebih banyak keluarga yang mengamalkan Pillow Talk ini.
Tiada siapa pernah terlepas melakukan dosa dan mencipta aib. Baik mendedahkan aib orang atau aib diri sendiri, kita disuruh menyimpannya kemas-kemas dari bercerita kepada orang lain.
Dalam sebuah hadis riwayat Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:-
Maksudnya: Tidaklah seseorang hamba menutup aib hamba yang lain, melainkan Allah tutup aib hamba yang pertama tadi di Hari Kiamat. Hadis riwayat Imam Muslim (2590) dalam Sahih-nya.
Kenapa kita disuruh menutup aib diri sendiri dan menyimpannya kemas-kemas? Terdapat beberapa hikmah perbuatan ini dan kerana itulah kita digalakkan untuk tidak membuka aib diri dan aib orang.
Hikmah pertama, kita memang diperintahkan untuk menutup perbuatan maksiat kita lakukan dan tidak perlu menceritakan kejelikan itu.
“Jauhilah dosa yang telah Allah larang. Siapa saja yang telah terlajur melakukan dosa tersebut, maka tutuplah rapat-rapat dengan apa yang telah Allah tutup.”
Hikmah kedua ialah jangan sampai aib itu terbuka dan diketahui orang lain :-
Adakalanya kita tahu dengan dosa yang kita lakukan dan kita mengharapkan tiada orang tahu. Jika Allah sudah menutupnya, kenapa perlu kita ceritakan kepada orang lain? Tak hairanlah orang-orang soleh selalu berdoa ““Ya Allah, sebagaimana engkau menutupi aib-aibku di dunia, maka janganlah Engkau buka aib-aibku di akhirat.”
Hikmah ketiga menyembunyikan aib atau dosa ialah agar tiada orang lain terikut-ikut melakukan maksiat yang telah kita lakukan dan agar maksiat tesebut tidak tersebar luas di muka bumi ini.
Jangan pernah ada rasa bangga kita pelopor kepada maksiat itu dan ia disebar luas oleh orang lain. Tutuplah maksiat yang terlanjur kita lakukan sepantasnya terutama dari ahli keluarga dan orang terdekat.
Ini kerana lebih mudah kita mendapatkan keampunan dari Allan dan tidak tergolong dari orang-orang yang dicela.
Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Setiap umatku dimaafkan (dosanya) kecuali mereka-mereka yang menunjuk-nunjuknya dan sesungguhnya di antara menunjuk-nunjukkan (dosa) adalah seorang hamba yang melakukan suatu perbuatan di waktu malam.
“Sementara Allah telah menutupinya kemudian di waktu pagi dia berkata: “Wahai fulan semalam aku telah melakukan ini dan itu, pada hal pada malam harinya (dosanya) telah ditutupi oleh Rabbnya. Ia pun bermalam dalam keadaan (dosanya) telah ditutupi oleh Rabbnya dan di pagi harinya ia menyingkap apa yang telah ditutupi oleh Allah” – (Bukhori : 5608).
Hikmah lain ialah agar kita termasuk dalam golongan orang-orang yang memiliki sifat malu
Rasa malu inilah yang akan menghalang seseorang melakukan maksiat. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
الْحَيَاءُ لاَ يَأْتِى إِلاَّ بِخَيْرٍ
“Rasa malu tidaklah datang kecuali membawa kebaikan.”
Dan terakhir kenapa kita dilarang mendedahkan dosa dan aib sendiri kerana tidak mahu ia mendapat ejakkan dan celaan dari manusia lain. Ini kerana celaan kata-kata biasanya amat menusuk di hati sedangkan hukuman yang mungkin kita terima hanya terhad pada kesakitan tubuh badan sahaja. Sumber : Rumaysho
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pernah terjadi dalam perlumbaan MotoGP Indonesia tahun 2022 khidmat pawang digunakan untuk menolak hujan. Aksinya menjadi tontonan umum dan mencetuskan topik hangat apabila ramai memperbincangkan tindakannnya.
Di sebalik usahanya melakukan aksi ritual menolak hujan, di akhir videonya Allah memperlihatkan kekuasaan apabila kilat menyambar litar tersebut. Bagaimana sebenarnya pandangan Islam terhadap ritual aksi pawang hujan ini?
Dikongsi dari pandangan Mufti Wilayah Persekutuan, ada dua hukum harus kita sama-sama tahu iaitu hukum membaca doa menolak hujan serta hukumnya melakukan ritual mengalih hujan.
Assalamu’alaikum S.S Mufti, saya ingin bertanya berkenaan hukum melakukan upacara tolak hujan yang ada dijalankan di beberapa tempat. Adakah ini dibolehkan di sisi syarak?
Jawapan :–
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Pertama sekali, kita perlu jelaskan terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan upacara tolak hujan tersebut. Ini berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur disebutkan:-
الحُكْمُ عَلَى الشَّيء فَرْعٌ عَنْ تَصَوُّرِهِ
Maksudnya : Menjatuhkan hukum ke atas sesuatu merupakan suatu cabang dari mendapatkan gambaran menyeluruh tentangnya (perkara tersebut). Hujan merupakan sebahagian dari rahmat Allah S.W.T yang diturunkan kepada para hamba-Nya. Terdapat beberapa petunjuk dari Rasulullah S.A.W yang diajarkan kepada umat baginda apabila turunnya hujan. Antaranya seperti yang diriwayatkan oleh Umm Al-Mu’minin ‘Aisyah R.Anha beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W apabila hujan turun baginda membaca :
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ صَيِّبًا نَافِعًا
Maksudnya : Ya Allah, jadikanlah ia sebagai hujan yang bermanfaat. (Riwayat Al-Nasa’ie (1523)
Manakala apabila hujan telah selesai turun, kita disunatkan untuk membaca :-
مُطِرْنَا بِفَضْلِ اللَّهِ وَرَحْمَتِهِ
Maksudnya : Kami telah diturunkan hujan dengan kelebihan dan rahmat dari Allah. (Riwayat Muslim (71)
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan di atas, sekiranya yang dimaksudkan dengan hal tersebut adalah doa yang dibacakan dengan tujuan untuk meredakan hujan lebat yang turun secara berterusan, maka perbuatan sebegini ada perbahasannya di sisi syarak. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A beliau berkata :-
Maksudnya : Ketika Nabi S.A.W sedang menyampaikan khutbah pada hari Jumaat maka berdirilah seorang lelaki lalu berkata : Wahai Rasulullah, berdoalah kepada Allah agar Dia menurunkan hujan kepada kami. (Maka Rasulullah pun berdoa kepada Allah). Kemudian langit pun menjadi gelap gelita dan hujan turun. Sehinggalah apabila lelaki tersebut sampai ke rumahnya, maka hujan tetap turun secara berterusan sehinggalah pada hari Jumaat yang berikutnya.
Maka lelaki tersebut atau selainnya sekali lagi bangun lalu berkata : (Wahai Rasulullah) berdoalah kepada Allah agar Dia mengalihkan hujan dari kamu kerana sesungguhnya kami telah tenggelam (disebabkan hujan lebat yang berterusan). Lalu kata Nabi S.A.W : Ya Allah, turunkan lah ke kawasan sekitar kami dan janganlah Kau turunkan ia ke atas kami. Maka awan pun berpecah-pecah di kawasan sekitar Madinah, dan tidak diturunkan hujan kepada penduduk Madinah. Riwayat Al-Bukhari (6432)
Penutup:-
Sebagai kesimpulan, kami menyatakan bahawa sekiranya yang dimaksudkan dengan menolak hujan itu adalah dengan cara berdoa maka hukum membaca doa untuk mengalihkan hujan seperti ini adalah dibolehkan.
Ini mengambil kira sekiranya hujan tersebut turun dalam keadaan lebat serta berterusan dalam tempoh masa yang panjang. Yang membawa kepada implikasi rosaknya tumbuh-tumbuhan dan tanaman, jalanan menjadi banjir, serta membawa kesulitan atau kemudharatan kepada orang ramai.
Meskipun begitu, sekiranya yang dimaksudkan dengan upacara tolak hujan tersebut adalah dengan cara melakukan ritual tertentu seperti yang dilakukan oleh masyarakat dan adat tertentu dengan cara memacakkan penyapu dan menghalakan ia ke langit, atau mencampakkan pakaian pengantin ke atas atap, dan selainnya, maka kesemuanya ini adalah amalan khurafat yang HARAM hukumnya lagi bercanggahan dengan ajaran Islam.
Justeru, kami menasihati kepada seluruh umat Islam agar menjauhi perkara-perkara seperti ini dan beramallah dengan amalan yang bertepatan dengan petunjuk Islam yang suci lagi murni.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar pencerahan ini memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Begini caranya bersihkan air kencing anak atas tilam atau tempat mudah meresap, elak terbawa dalam solat kerana terkena najis.
Bila kita mempunyai anak kecil, memang kita harus berwaspada bab najis ini apatah lagi anak terkencing di tempat yang mudah menyerap air seperti sofa atau tilam.
Ikuti perkongsian Puan Zuraila Mohd Noor ini dan hadam baik-baik perkongsiannya:
Ada yang tanya macam mana kalau anak kencing atas tilam, sofa, kusyen kereta, karpet dan seangkatannya.
Yang ini kita sedia maklum kebanyakan jenis menyerap air bukan macam lantai rumah. Konsep nak membersihkan masih sama,
1. Hilangkan ain najis. Fizikal najis yang kita nampak atau bau atau rasa.
2. Lalukan air ke atas kesan najis. Air mutlak ya jangan pula campurkan air dengan softener, sabun atau sebagainya.
Bersihkan Air Kencing Anak
Kena sediakan bahan untuk hilangkan ain najis sama ada tisu, kain, vacum atau apa saja. Yang paling senang kita hendak capai selalunya tisu atau kain kan…
Ambil tisu lap air kencing anak. Selagi tisu basah selagi itu maknanya ada najis. Lap lagi, kemudian ulang banyak kali sampai kita rasa tisu atau kain yang kita gunakan dah tak basah dengan najis.
Bila sudah yakin ambil air lalukan atau curahkan atau jiruskan ke atas tempat yang anak kencing tadi. Kalau jenis tilam atau sofa atau kusyen kereta jenis tak menyerap air boleh ambil satu bekas letak di bawah untuk menadah air yang akan menitik.
Atas Tilam Atau
Kalau jenis yang memerangkap air tidak apa biarkan air terperangkap dibahagian dalam yang penting permukaan dikira suci dan bersih dan bebas najis. Sebab kita tak pikul tilam atas belakang bila hendak solat.
Bukanlah tak boleh hendak gunakan sabun masa mencuci. Boleh bagi hendak hilangkan jika ada bau. Tapi jangan campurkan sekali dengan air sebab syarat hendak mensucikan najis ialah air suci lagi menyucikan.
Cara salah yang biasa orang buat,
Anak kencing atas tilam terus keringkan dan semburkan pewangi untuk hilangkan bau.
Cara kedua pula, anak kencing atas tilam terus curahkan air ke atasnya tanpa hilangkan ain najis dahulu.
Anak kencing atas tilam dibiarkan kering tanpa dicuci. Ada juga, anak kencing atas tilam, bawa tilam jemur tengah panas tanpa cuci.
Bila ambil wuduk tangan terpegang tilam yang bernajis dan bawa najis ke dalam solat.
Tempat Mudah Meresap
Kemudian, bila travel selesai ambil wuduk terpegang kusyen kereta bernajis dan bawa najis ke dalam solat.
Bila ambil wuduk terpijak karpet yang ada najis dan bawa najis ke dalam solat.
Ada yang cakap,
‘Kalau saya angkat saja terus masuk bilik air cuci.’
Ya. Terpulang atas diri sendiri. Tapi keadaan setiap orang tak sama. Ada orang ada punca air yang terhad. Ada orang duduk rumah tinggi tidak ada halaman.
Malah, ada orang duduk rumah kos rendah yang bilik air cuma muat badan sendiri saja. Islam sediakan solusi yang sesuai dengan semua orang.
‘Saya basuh ulang tiga kali. Lagi suci lagi menyucikan.’
Elak Terbawa Dalam Solat
Ya. Juga terpulang kepada diri sendiri. Kalau ain najis sudah dihilangkan dengan sekali ia sudah dikira suci. Kalau ain najis belum hilang dengan sekali boleh ulang sehingga ain najis hilang.
Manakala, kalau hendak ulang sampai sepuluh kali pun tidak ada masalah tapi membawa kepada pembaziran pula.
Dalam hal ini, Imam Al Nawawi telah menukilkan pendapat Imam Syafie bahawa,
Sekiranya dipanaskan sekeping besi dan kemudian besi tersebut disiram dengan racun (najis) atau dibasuh dengannya. Dan kemudian, najis tersebut telah meresap masuk ke dalam besi tersebut. Kemudian, besi tersebut dibasuh dengan air, maka ia kembali menjadi suci kerana kesucian itu adalah berdasarkan apa yang zahir (dilihat) dan bukannya pada apa yang ada di dalam rongga (tidak nampak).
Islam itu mudah jangan disusahkan dan jangan pula dipermudah mudahkan.
Kashoorga: Pilihlah cara yang sesuai dan terbaik buat kita, kerana Islam itu memudahkan.