Solat menyedarkan manusia tentang hakikat sebenar diri kita sebagai hamba kepunyaan Allah SWT. Dengan bersolat manusia dapat mengambil kesempatan menjadikannya sebagai waktu untuk bertaubat daripada dosa-dosa yang dilakukannya.

Keistimewaan solat juga kerana ia merupakan santapan bagi akidah keimanan kepada Allah yang berterusan dalam hati manusia. Kita sememangnya sentiasa terdedah kepada banyak maksiat pada setiap waktu, sama ada disedarinya atau tidak.

Namun ada juga yang meremehkan soal menunaikan kewajipan solat ini sedangkan ia wajib untuk ditunaikan.

Apabila engkau anggap solat itu hanya sebagai kewajiban, maka kau akan terburu-buru mengerjakannya dan tak akan menikmati hadirnya Allah saat kau mengerjakannya. Anggaplah solat itu pertemuan yang kau nanti dengan Tuhanmu.

Allahuakbar. Anggaplah solat itu sebagai cara terbaik kau bercerita dengan Allah. Allahuakbar. Anggaplah solat itu sebagai kondisi terbaik untuk kau mengadu segala keluh kesah dengan Allah SWT. Allahuakbar. Anggaplah solat itu sebagai seperti mana seriusnya kau dalam bermimpi.

Allahuakbar. Bayangkan ketika ‘Azan berkumandang’, Allah melambai-lambai kepadamu untuk mengajak kau lebih dekat denganNya … Allahuakbar. … Bayangkan ketika kau “Takbir,” Allah melihatmu, Allah tersenyum untukmu dan Allah berbangga denganmu …

Allahuakbar…Bayangkanlah ketika “Rukuk,” Allah menampung badanmu hingga kau tak terjatuh, hingga kau merasakan damai dalam sentuhan-Nya … Allahuakbar. … Bayangkan ketika “Sujud,” Allah mengalas kepalamu. Lalu DIA berbisik lembut di kedua-dua telingamu: “Aku mencintaimu wahai hamba-Ku.” … Allahuakbar. …

Bayangkan ketika kau “Duduk di antara 2 sujud,” Allah berdiri gagah di depanmu, lalu mengatakan: “Aku tak akan diam apabila orang mengusikmu.” … Allahuakbar. … Bayangkan ketika kau memberi “Salam,” Allah menjawabnya, lalu kau jadi manusia berhati bersih … Subhanallah.

Masya Allah … sungguh nikmat solat yang kita lakukan. Tak akan sia-sia orang yang menyebarkannya.

Maka sebarkanlah wahai teman-temanku. Allahuma, saksikanlah … #Ingatan dan muhasabah buat diriku sendiri, saudara-saudaraku dan sahabat-sahabatku. Kita insan biasa yg sering terleka dek urusan dunia yg sentiasa menghambat kita…??? ☝Dapat drp seorang hamba Allah yg sgt mulia hatinya. Oleh itu mari kita muliakan hati kita pula dgn menyebarknnya kpd insan yang kita sayangi. Aamin Ya Rabbal Alamin. Allahuakbar…

Sumber kredit: @Skuad Pengurusan Jenazah