Baru saja melangsungkan pernikahan dan dilihat bahagia, ternyata mula “terselit” sedikit kontroversi perkahwinan artis cantik, Hannah Delisha dan suaminya Imam Shah.
Ia berikutan “soal restu orang tua” yang ditulis secara simbolik oleh ibu Hannah iaitu Noor Ashikin Ahmad di instagramnya dan dilakarkan secara puitis menerusi puisi.
Di sebalik hikmah kejadian itu, ibu mentua Hannah iaitu bekas pelakon veteran Singapura, Mariana Yati menitipkan pesanan buat anak dan menantunya dengan berkata, “Syurgamu Merestuimu Anakku” di instagramnya @mariana_yati yang menggambarkan dirinya memberi restu sepenuhnya atas perkahwinan anaknya dan Hannah.
Malah dirinya turut meminta pasangan pengantin baru ini agar bersabar dengan musibah yang datang menduga.
Dalam perkongsiannya, dirinya turut menitipkan pesanan ini.
“SubhanAllah. Allah menentukan segalaNya. Semoga mahligai yang dibina sampai ke Syurga. Doaku tidak akan putus menjadi penghalang segala musibah. Allah itu Al-‘Alim. Ingat itu Imam & Hannah, teruskan bersabar. Mummy sayang kamu berdua. Semoga Allah melindungimu anak-anakku”.
Apa pun semoga perkahwinan baru dibina Hannah ini berkekalan hingga ke akhir hayat dan semoga masalah yang terjadi dapat diselesaikan dengan baik. Perkahwinan adalah penjalin hubungan dua buah keluarga dan penyatuan jiwa. Moga yang baik-baik untuk pasangan ini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Waktu Susah La Kita Kena Bagi Mak Ayah Duit, Jangan Segan Minta Doa Mereka. Insya-Allah Hidup Jadi Lebih Berkat”
Apabila sampai masanya kita digalakkan untuk berkahwin. Ketika itu tanggung jawab menjaga kita terletak di bahu pasangan.
Namun begitu apabila sudah mendirikan rumah tangga jangan sesekali lupakan tanggung jawab kita kepada kedua ibu bapa. Ingatlah, mereka masih ibu bapa kita sehingga ke akhir hayat.
Jangan sesekali kedekut dengan mereka. Tidak banyak, tetapi pemberian yang sedikit pun sudah memadai asalkan dapat memberi kegembiraan berpanjangan kepada kedua ibu bapa. Malah pemberian yang sedikit itulah menjadi punca kepada keberkatan hidup.
Seperti perkongsian pengguna laman sosial Facebook Puan Intan Dzulkefli yang memberi ingatan supaya jangan kedekut untuk berkongsi rezeki dengan kedua orang tua. Malah mohonlah doa mereka agar segala urusan kita akan dipermudahkan kelak.
Ada seseorang pesan pada saya, waktu kita paling susah itulah kita kena bagi mak ayah duit & minta doa mereka.
Ada suatu masa, macam-macam dugaan datang… kereta rosak, anak tak sihat, motor eksiden. Balik kampung minta doa mak ayah & tetap bagi mak ayah duit walaupun dalam poket memang tinggal duit yang itu.
Alhamdulillah, kesannya walau banyak ujian datang, hati tenang & yakin insyaAllah pasti ada jalan. Taklah rasa serabut seperti sebelum itu.
Pada mak ayah itu ada keajaiban doa, doa yang makbul. Jangan segan minta doa mak.
Mak kita boleh jadi biasa-biasa pada pandangan duniawi ni, tapi padanya ada nikmat tak ternilai, itulah dia kemustajaban doa ibu.
Ada ramai je anak-anak yang dari bujang sampai ke beranak pinak, dari study makan biasiswa sampai kerja makan gaji, buat biz online.. tapi cuma sekadar bangga sales berapi.. hakikatnya tak pernah sekali hulur mak ayah duit walau RM10. Tapi menariknya.. hidup mereka terus juga berjaya…
Jawapannya mudah saja..
Kasih mak ayah ni ikhlas.. mereka tak pernah berkira.. mereka makan sedap sikit mereka teringatkan anak, ‘apalah yang anak aku makan..’ mereka beli kain batik, telekung, baju, mereka ingat untuk belikan anak-anak..
Tapi anak-anak kebanyakkannya sekalipun tak pernah ingat ibu bapa. Makan sedap-sedap, jalan-jalan makan angin, dapat bonus.. untuk diri sendiri saja.
Tak perlu pandang orang lain. Tak perlu condemn kakak, abang, adik kenapa tak bagi mak duit bulan-bulan, balik sekali sekala tak pernah topup barang dapur, tak tolong mak buat kerja rumah, buat mak macam orang gaji, tak bawa mak jalan..
Tak perlu cari salah orang. Sebab dosa pahala kita tidak dinilai dengan perbuatan orang lain.
Fokus diri sendiri.
Tanya pada diri sendiri..
Apa je yang kita dah buat untuk mak ayah..?
Muhasabah saya yang menulis.
Moga syurga tertinggi buat ibuku yang dikasihi.
#intandzulkefli
#selfreminder
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Biasakan Menguap, Ia Adalah Daripada Syaitan. Tahanlah Selagi Mampu
Menjadi kebiasaan kita lepas makan, kekenyang mulalah mengantuk dan tanpa segan silu menguap membuka mulut seluas-luasnya. Malah ada yang siap dengan bunyi lagi ‘huahhhhh!
Tapi sebenarnya dalam Islam, perbuatan menguap itu adalah daripada syaitan dan kita hendaklah menahannya semampu yang mungkin.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ العُطَاسَ، وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ، فَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللَّهَ، فَحَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يُشَمِّتَهُ، وَأَمَّا التَّثَاؤُبُ: فَإِنَّمَا هُوَ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ، فَإِذَا قَالَ: هَا، ضَحِكَ مِنْهُ الشَّيْطَانُ».
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah menyukai perbuatan bersin dan benci perbuatan menguap. Apabila seseorang itu bersin lalu dia memuji Allah, maka menjadi hak bagi setiap muslim yang mendengarnya untuk mendoakannya. Adapun menguap, ia daripada syaitan. Hendaklah dia menolaknya semampu mungkin. Apabila dia mengatakan “haa!” (bunyi menguap), maka syaitan akan ketawa disebabkannya.”
Riwayat al-Bukhari (6223)
Dalam riwayat Muslim, Nabi SAW bersabda:
التَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَكْظِمْ مَا اسْتَطَاعَ
Maksudnya: Menguap adalah daripada syaitan. Jika kamu menguap, maka tahanlah seboleh mungkin.
Riwayat Muslim (2994)
Begitu juga dengan riwayat daripada Abu Sa’id al-Khudri R.A, katanya bahawa Rasulullah SAW bersabda :
إِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيُمْسِكْ بِيَدِهِ عَلَى فِيهِ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَدْخُلُ
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu menguap maka hendaklah ia tutup akan mulutnya dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan akan masuk (ke dalam mulut orang yang menguap itu).”
Riwayat Muslim (2995)
Imam al-Nawawi berkata: “Para ulama’ berkata bahawa perintah menahan menguap dan menolaknya dan menutup mulut dengan tangan itu adalah agar syaitan tidak mencapai tujuannya untuk merosakkan wajah seseorang, masuk ke dalam mulutnya, atau bahkan tertawa daripadanya. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 18/123)
Badr al-Din al-’Aini berkata: “Sabda baginda (menguap daripada syaitan; perbuatan menguap dikaitkan dengan syaitan kerana syaitan yang menghiasi jiwa manusia dengan syahwat. Menguap terhasil daripada badan yang sendat dan banyak makan. Dikatakan bahawa nabi tidak pernah menguap. Ini bagi menutup ruang untuk syaitan menghasut.” (Lihat ‘Umdah al-Qari, 2/227)
Ibnu ‘Alan berkata: “(Seboleh yang mungkin) bermaksud sejauh yang dia mampu, dengan cara menekannya, jika ia tidak dapat menahan gegaran itu, maka dengan menutup mulut dengan tangan.” (Lihat Dalil al-Falihin, 6/175).
Jika rasa nak menguap tahanlah selagi mampu
Oleh itu, disyariatkan kepada orang yang merasa ingin menguap untuk menahan nguapannya jika dia mampu, dengan cara mengekalkan giginya dan mengunci bibir, jika tidak berjaya dengan itu, maka hendaklah menutup mulutnya dengan tangan.
Kebanyakan para ulama’ berpendapat supaya menggunakan tangan kiri ketika menutup mulut dengan tangannya kerana ini adalah untuk menghalang kerosakan. Prinsip syariah adalah memberi keutamaan kepada tangan kanan dalam segala perkara yang melibatkan kemuliaan, dan memberi keutamaan kepada tangan kiri dalam perkara yang merendahkan martabat.
Para ulama’ juga menyebut bahawa ini boleh dilakukan dengan menutup mulut dengan bahagian belakang tapak tangan kiri; ini adalah untuk menghalang syaitan, kerana ia akan dinaikkan dengan bahagian dalam tapak tangan tersebut.
Al-Munawi berkata: “(Hendaklah dia meletakkan tangannya) iaitu belakang tapak tangan kirinya, sebagaimana yang disebut dengan jamak, dan seolah-olah ia adalah untuk sepenuhnya dan asal sunnah itu diperoleh dengan meletakkan tangan kanan. Dikatakan: Tetapi dia meletakkan tapak tangan kanan bahagian dalam itu pada mulutnya, bertentangan dengan yang kiri.” (Lihat Faidh al-Qadir, 1/404)
Al-Safarini berkata: Guruku al-Taghlibi berkata kepadaku: Jika engkau menutup mulutmu ketika menguap dengan tangan kiri, maka dengan bahagian luarnya, dan jika dengan tangan kananmu, maka bahagian dalamnya. Hikmah di sebalik ini adalah bahawa tangan kiri adalah yang paling suci dan tidak ada yang lebih kotor daripada syaitan.
Dan jika dia menutup mulut dengan bahagian dalam tangan kanan, ini adalah yang terbaik dalam perlindungan, dan tangan kiri adalah untuk menolak syaitan. Jika dia menutup mulut dengan bahagian belakang tangan kiri, maka bahagian dalam tangan tersebut adalah untuk menolak. (Lihat Ghaza’ al-Albab, 1/348).
Syekh Muhammad bin Ibrahim berkata: “Jika seseorang merasa ingin menguap dan ingin menahan itu, maka dia sepatutnya menutup mulutnya dengan tangan kiri kerana ini adalah untuk mengelakkan perkara yang kotor, dan syaitan adalah perkara yang kotor. Orang yang mengikuti akan meletakkan bahagian belakang tapak tangan ke atas mulutnya, kerana ini adalah untuk mengelakkan dan menghalang, untuk mengelakkan syaitan dan mencegahnya daripada masuk.” (Lihat Fatawa wa Rasail Muhammad ibn Ibrahim, 2/182).
Syeikh Abdullah al-Bassam berkata: Faedah daripada hadith ini:
Menguap adalah gerakan mulut yang tidak disengajakan, dan ia berlaku disebabkan oleh keadaan malas atau mengantuk. Gerakan ini menyebabkan mulut terbuka.
Menguap adalah hasil daripada rasa malas dan lesu, maka ini adalah hasil tindakan syaitan yang menghalang seorang Muslim dari menjalankan kewajipan agamanya dan perkembangan akhlaknya.
Melihat mulut terbuka semasa menguap adalah pemandangan yang tidak menyenangkan. Oleh itu, disarankan kepada orang yang menguap untuk menahan dengan cara mengunci gigi dan bibir sejauh yang mampu. Jika tidak mampu, maka hendaklah menutup mulut dengan sesuatu yang dapat menutupnya daripada pandangan orang lain.
Menutup mulut semasa menguap adalah juga tindakan untuk mengelakkan gangguan syaitan yang cuba menghalang seorang Muslim dengan malas dan ketidakupayaan daripada menjalankan tugas agama dan aktiviti ibadah kepada Allah Yang Maha Esa. (Lihat Taudhih al-Ahkam, 2/105-106)
Akhirnya, semoga dengan sedikit penjelasan yang diberikan ini mampu memberikan kepada kita sedikit kefahaman dalam menjalani kehidupan seharian yang lebih baik. Amin.
Sumber: Maktabah Al Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan ‘Over’ Pandang Transjantina, Hukum Harus Bertukar Haram
Pernah tak sahabat anda berkata,”Aku yang perempuan ni pun tak secantik orang transjantina (sila rujuk definisi nota kaki).” Golongan transjantina atau amrad ini adalah sebahagian golongan dalam masyarakat kita.
Kehadiran mereka sering menarik perhatian ramai berikutan penampilan yang jauh berani daripada wanita sejati.
Kemajuan teknologi komunikasi menambahkan lagi penyebaran aktiviti mereka di media sosial. Segalanya kini bergantung kepada diri kita sendiri samada menyukainya atau tidak.
Ada persoalan timbul, apakah hukumnya memandang golongan ini dan bagaimana ia boleh jatuh berdosa? Kita ikuti penjelasan ustaz Syed Shahridzan dari entri di facebooknya.
Terdapat istilah bahasa Arab yang dikenali sebagai “Amrad” atau disebut “Syab Amrad”. Apakah maksud istilah ini?
Menurut kitab “al-Qamus al-Muhit” maksud “Amrad” ialah lelaki yang tiada misai dan janggut.
Manakala menurut perbahasan fuqaha’, “Amrad” bermakna lelaki yang tiada janggut. Amrad juga termasuk lelaki tanpa misai dan janggut yang mana wajahnya cantik seperti wanita.
Jadi golongan amrad dalam istilah Alam Melayu amat sesuai dikaitkan golongan transjantina.
Apakah hukum melihat wajah dan aurat golongan transjantina? Menurut Mazhab Syafi’ie seperti yang dinyatakan oleh Imam Nawawi dalam karangan beliau “Raudah al-Tolibin”
“Lelaki melihat lelaki hukumnya harus pada keseluruhan badan kecuali di antara pusat dan lutut. Tetapi haram melihat lelaki amrad dan selainnya dengan terbitnya rasa ‘teringin’”
Artikel berkaitan : Pintu Taubat Sentiasa Terbuka Akhirnya Menteri Agama Beri Lesen Penuh Tangkap Tarbiah Golongan Transjantina
Artikel berkaitan: Hukum Lelaki Pakai Baju Sukan Ketat Buat Wanita Terpesona!
Menurut penjelasan Imam Nawawi bahawa haram melihat golongan amrad samaada muka dan juga tubuh mereka dengan ada rasa seronok. Bahkan pengharaman ini tiada khilaf dalam kalangan ulama dari mana-mana mazhab sekali pun.
Perkara ini dinyatakan di dalam “Mausuah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah”:
“Para ulama fiqh bersepakat ke atas pengharaman melihat wajah amrad dengan rasa ‘syok’”
Dalam rujukan yang sama dijelaskan juga:
Para ulama fiqh bersepakat tentang pengharaman melihat pada amrad dengan tujuan berlazatan dan menikmati keindahannya.
Tiada beza antara amrad yang comel atau tidak. Bahkan telah dinyatakan oleh ulama Mazhab Hanafi dan Syafi’ie bahawa melihat golongan amrad dengan rasa ‘teringin’ lebih besar dosanya daripada melihat wanita kerana ia (amrad) tidak halal sama sekali (untuk golongan lelaki berbanding perempuan)
Kesimpulannya, haram lelaki melihat wajah dan tubuh badan golongan transjantina penuh keteringinan sama ada berwajah cantik atau tidak, apatah lagi wajah dan anggota badan yang mirip dengan wanita.
Bayangkan melihat wajah golongan amrad hukumnya haram apatah lagi melihat tubuh badan atau aurat mereka yang juga mirip kepada bentuk badan wanita.
Bahkan di sisi Syafi’iyyah lebih haram dan besar dosanya melihat golongan ini berbanding wanita kerana amrad sama sekali tidak boleh dinikahi oleh golongan lelaki
Wallahu A’lam
Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi
Kashoorga: Suntingan dilakukan pada beberapa perenggan, ayat dan istilah tertentu yang terpaksa kami gantikan bagi mengelakkan pelanggaran peraturan penulisan di Facebook. Harap maklum.
Sumber artikel :ustazsyedshahridzan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI