Taja 10 bas balik beraya, ramai doakan Hafiz Mahamad sentiasa murah rezeki. Sekali lagi usahawan kosmetik dan influencer, Hafiz Mahamad menarik perhatian warganet.
Kali ini, dia mencipta kejutan sempena Aidilfitri ini apabila sanggup menaja sebanyak 10 buah bas persiaran bagi kegunaan orang ramai untuk pulang beraya di kampung halaman masing-masing.
Menerusi hantaran di laman Facebooknya, usahawan itu berkata, dia terpaksa menyediakan sebanyak 12 buah bas selepas sambutan diberikan orang ramai begitu menggalakkan.
“Sebelum ini saya cakap antara tiga hingga lima buah bas sahaja, tetapi selepas tanya pasukan saya, kami perlu menyediakan sehingga 12 buah bas disebabkan permintaan ramai.
“Kali ini saya terpaksa tutup (permintaan), niat saya memang mahu bagi paling maksimum, tetapi itu sahaja yang saya mampu, insya-Allah jumpa di perhentian bas Jumaat ini,” katanya.
Ads
Ramai Doakan Hafiz Mahamad
Terdahulu, Hafiz membuat hantaran di Facebook bahawa beliau mahu menaja antara tiga hingga lima buah bas untuk orang ramai pulang beraya berikutan memahami ramai rakyat mengalami masalah kewangan.
Katanya, setiap orang boleh mendapatkan sebanyak lima tiket bas untuk pulang ke destinasi masing-masing melibatkan perjalanan ke utara dan pantai timur.
Bas terbabit akan bergerak esok pada pukul 9 malam di mana mereka yang terlibat perlu berkumpul di Depoh Kiffah Travel Sdn. Bhd. yang terletak di Kepong.
Sentiasa Murah Rezeki
Dalam pada itu, orang ramai terus menzahirkan ucapan terima kasih kepada tajaan tersebut selain mendoakan usahawan itu akan terus dimurahkan rezeki.
Ads
Komen Warganet:
Romly GB
Awak manusia hebat Hafiz… Menjadi manusia yang boleh memberi syafaat pada orang lain… Semoga rezeki melimpah ruah seperti air sungai yang mengalir.
Uwan Abids
Terbaik Tuan Hafiz. Usaha memudahkn orang lain merupakan satu ibadah juga. Alhamdulillah tuan. Saya yakin ramai di luar sana termasuk saya mendoakan semoga tuan sekeluarga dan Ainaa Beauty dilimpahi rezeki sentiasa dlm rahmat dan jagaan Allah swt. Amin
Mas Rosly
Alhamdulillah… Saya doakan semoga Allah murahkan lagi rezeki abang Hafiz dan keluarga dan diberikan kesihatan yang baik dunia akhirat Amin.
Ads
Suhana Yusof
Alhamdulillah semoga dilimpahi rezeki diberi kesihatan yang baik buat semua keluarga En. Hafiz dan Puan Aina sentiasa dlm lindungan Allah SWT. Amin
‘Mengucap dua kalimah syahadah di katil hospital.’ Gadis ini pergi selepas 13 hari peluk Islam. Benarlah hidayah itu milik sesiapa saja bila Allah berkehendak.
Untungnya gadis ini pergi selepas dia dikurniakan hidayah dan pergi sebagai Islam. Salam takziah buat keluarganya. Al-Fatihah.
“Sudah lama anak berminat dengan Islam, tetapi hasrat itu tertangguh sebaik dia dimasukkan ke hospital kerana menjalani rawatan akibat penyakit SLE (auto imun) sejak sebulan lalu,” kata Hanna Zulaikha Abdullah, 51.
Menurut Hanna Zulaikha, dia terlebih dahulu memeluk agama Islam di Pusat Dakwah Islamiah, Paroi, Negeri Sembilan, pada 3 Ogos lalu.
Di Katil Hospital
Sementara, anak perempuannya, Fatimah Abdullah, 25, memeluk agama Islam pada 8 September lalu, ketika menerima rawatan di Hospital Tuanku Ja’afar (HTJ).
“Arwah sendiri memilih nama Fatimah sebaik mengucapkan dua kalimah syahadah di katil hospital baru-baru ini.
“Wajahnya nampak ceria dan dia memberitahu jiwanya terasa tenang seolah-olah baru dilahirkan walaupun ketika itu sedang sakit,” katanya ketika ditemui selepas pengebumian anaknya di Tanah Perkuburan Islam Ainsdale di sini, hari ini.
Gadis Ini Pergi
Hanna Zulaikha berkata, walaupun sedih dengan pemergian anaknya pada 20 September lalu, namun dia bersyukur kerana Fatimah ‘pergi’ selepas memeluk agama Islam.
“Ketika nazak, arwah anak sempat menyebut nama Allah dengan terang yang membuatkan saya benar-benar terharu,” katanya.
Menurutnya, dia berterima kasih kepada pihak Pusat Dakwah Islamiah, Paroi yang membantu menguruskan pengebumian arwah Fatimah.
Katanya, jenazah anaknya baru dapat dikebumikan semalam kerana perlu melalui pelbagai prosedur perubatan, selain perlu disahkan bebas Covid-19.
Sementara itu, petugas pengurusan saudara baru, Pusat Dakwah Islamiah, Paroi, Fathiah Doris Abdullah berkata, dia dihubungi ibu arwah memaklumkan anaknya yang sedang menerima rawatan di hospital ingin memeluk agama Islam.
“Saya bersama rakan pejabat terus ke hospital untuk menunaikan hasrat arwah,” katanya.
Kashoorga : Semoga ibunya tabah menerima ujian ini dan terus kuat meneruskan kehidupan.
Ada dakwaan mengatakan perempuan tua sudah tak wajib bertudung atau menutup aurat rambutnya. Dalam Islam jika sesuatu yang baik itu sepatutnya diteruskan walaupun ada hukum memberi kelonggaran terhadap pelaksanaannya.
Aurat adalah angggota badan yang tidak boleh dinampakkan dan diperlihatkan oleh lelaki atau perempuan kepada orang lain.
Wanita Muslimah diwajibkan untuk menutup aurat mereka sepertimana yang telah disepakati oleh para ulama’ berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur’an dan as-Sunnah, di antaranya ialah:
“Dan hendaklah mereka menutupkan kain yang dipakai untuk menutup kepala (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak suruhan yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita” Surah an-Nur: 31
Istilah jenis pakaian wanita dari segi bahasa dan syara’ :
Al-Khimar (الخِمَار) Imam Ibnu Kathir Rahimahullah mengatakan bahawa al-khimar bermaksud apa-apa yang dipakai untuk menutup kepala atau kain yang dipakai oleh wanita untuk menutupi kepalanya. Dalam masyarakat kita, al-Khimar dikenali sebagai tudung.
Al-Jilbab (الجِلْبَاب) Al-Jilbab dari segi bahasa bermaksud baju dan pakaian lebar yang dipakai oleh wanita yang terdapat di bawahnya kain atau apa-apa yang dipakai untuk menutupi pakaiannya dari atas.
Asas kepada perbincangan dalam masalah ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ Maksudnya: “Dan mana-manawanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka; dan perbuatan mereka dengan menjaga kehormatan (dengan tidak menanggalkan pakaian luar mereka) adalah lebih baik bagi mereka; dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”. Surah an-Nur: 60
Makna al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) berasal daripada perkataanal-qa’id (القاعد) yang membawa maksud orang yang duduk. Ibn QutaibahRahimahullah telah berkata: “Dinamakan wanita yang sudah tua sebagai orang yang duduk adalah kerana mereka banyak duduk di rumah pada usia tersebut”.
Para ulama berbeza pendapat mengenai makna sebenar al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) dalam ayat ke-60 surah an-Nur kepada tiga pendapat:
Wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut serta sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi. Ini adalah pendapat sebahagian besar ahli ilmu termasuklah Sa’id bin Jubair, Qatadah dan ad-Dhahhak
Wanita tua yang tidak menyebabkan orang berminat kepadanya jika melihatnya disebabkan umurnya yang telah berusia. Jika wanita tersebut masih mempunyai kecantikan yang boleh menaikkan syahwat bagi sesiapa yan melihatnya, maka dia tidak termasuk dalam makna ayat ini.
Wanita tua yang sudah tidak mampu untuk mengandung lagi.
Imam al-Qurtubi Rahimahullah telah melemahkan pendapat yang ketiga kerana wanita yang sudah tidak mampu mengandung masih lagi berkemungkinan bagi lelaki untuk bersenang-senang dengannya.
Oleh itu, wanita tua yang dimaksudkan dalam ayat di atas adalah merujuk kepada perempuan tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Makna Thiyab (ثِيَاب) Ulama’ berbeza pendapat mengenai makna sebenar perkataan thiyab (ثِيَاب) dalam ayat ke-60 surah an-Nur:
فَلَيْسَعَلَيْهِنَّجُنَاحٌأَنْيَضَعْنَثِيَابَهُنَّ Maksudnya: “Maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka”
Pendapat Pertama: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-jilbab (pakaian luar yang dipakai oleh wanita di atas tudung dan pakaian lain). Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab yang dipakainya. Ini adalah pendapat majoriti ahli tafsir di kalangan para Sahabat dan generasi awal di kalangan ahli tafsir.
Pendapat kedua: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-khimar atau tudung dan al-jilbab. Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab dan khimar (tudung) yang dipakainya. Ini adalah pendapat ibn Umar RA, ‘Ikrimah, Sulaiman bin Yasar dan Abdurrahman bin Zaid bin Aslam Rahimahumullah.
Kesimpulan
Kami berpandangan bahawa pendapat yang kuat dan tepat dalam masalah perempuan tua perlu bertudung atau tidak adalah wajib ke atasnya untuk memakai tudung yang menutupi rambut dan kepalanya seperti wanita-wanita lain berdasarkan dali-dalil daripada al-Qur’an dan hadis Nabi SAW.
Imam an-Nawawi Rahimahullah telah berkata:
“Adapun aurat perempuan tua, Imam al-Ghazali menyamakan hukumnya dengan perempuan muda. Ini kerana nafsu syahwat adalah suatu perkara yang tidak dapat ditentukan dan perempuan tua masih lagi boleh dijadikan tempat untuk bersenang-senang dengannya.
Mengenai ayat ke-60 dalam surah an-Nur, tafsiran yang tepat mengikut pendapat majoriti ulama’ adalah ia ditujukan kepada wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Sungguh benar bagai dikata, keadaan zaman ini, perempuan berumur masih mampu mengekalkan kecantikan dan nampak seperti lebih muda daripada usianya yang sebena. Kecanggihan teknologi dan barangan kosmetik yang digunakan, serta cara pemakaian mereka adalah faktor mereka masih mampu menarik perhatian lelaki.
Marilah kita mencontohi akhlak para muslimah yang hidup di zaman salaf. Mereka sangat menjaga kehormatan diri dan memilih untuk menjaga kesucian mereka dengan cara yang terbaik walaupun dibolehkan membuka tudung.
Ini sebagaimana kisah Hafsah binti Sirin Rahimahallah yang direkodkan oleh Imam al-Baihaqi Rahimahullah di dalam kitabnya, al-Sunan al-Kubra:
‘Asim al-Ahwal telah berkata, “Kami pernah masuk ke rumah Hafsah binti Sirin (yang telah berusia pada ketika itu), lalu dia segera menutupi dirinya dengan jilbab. Kami pun berkata kepadanya, “Semoga Allah merahmatimu, bukankah Allah SWT telah berfirman (surah an-Nur: 60) “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian (jilbab) mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka.”
Maka Hafsah pun berkata kepada kami, “Apakah sambungan daripada ayat tersebut?” Lalu kami membaca, “Dan menjaga kesucian diri mereka (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka.” Hafsah pun berkata: ‘Ia bermakna tetaplah dengan pemakaian jilbab (kerana itu lebih baik).’ al-Sunan al-Kubra (13534)
Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amiin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mulai hari ini, sasaran utama muslimah ialah untuk menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. Hasrat ini juga harus disokong padu oleh suami yang sayangkan isterinya.
Di akhirat nanti, para penghuni syurga akan dikelilingi bidadari syurga. Semua sudah tentunya membayangkan bidadari syurga itu memiliki kecantikan yang tak terperi.
Namun tahukah anda, bahawa yang tercantik daripada bidadari syurga ini adalah wanita soleha yang taat kepada Allah; menjaga ibadah dan akhlaknya semasa di dunia dan taat kepada suaminya.
Bidadari syurga sebenarnya boleh dikalahkan oleh ibu, isteri, adik dan kakak perempuan, makcik dan nenek kita! Dan lebih menggembirakan, para isteri apabila, suami kita di dunia sekarang ini juga sebenarnya lebih menyukai kita; isteri solehah daripada bidadari syurga nanti.
فيالآخرة،وأطيبوأرغبلزوجها
“Wanita soleha di dunia iaitu para isteri lebih baik daripada bidadari di akhirat, lebih cantik dan lebih menarik bagi suaminya.” (Fatwa Nur ‘Alad Dard 2/4, syamilah)
“Keadaan wanita beriman di syurga lebih utama dari bidadari dan lebih tinggi darjat dan kecantikannya. Wanita soleha daripada penduduk dunia masuk syurga sebagai balasan atas amal saleh mereka.
“Hal ini adalah kemuliaan daripada Allah untuk mereka kerana bagusnya agama dan kebaikan mereka.
Adapun bidadari adalah bahagian daripada kenikmatan syurga, ia diciptakan di dalam syurga sebagai kenikmatan bagi makhluk selainnya, sebagai balasan bagi orang beriman atas amal salehnya.
“Jenis yang pertama, (iaitu wanita dunia) adalah sebagai ratu, tuan puteri, dan yang memerintah. Adapun jenis kedua, (bidadari syurga) dengan keagungan kedudukan dan kecantikannya; sebagaimana yang diketahui oleh manusia, maka kedudukan bidadari adalah di bawah ratu.
“Dia menjadi pelayan bagi tuannya yang beriman yang Allah ciptakan sebagai balasan bagi orang beriman.” (Tafsir Al-Qurthubi 16/154).
Perkara ini terjadi disebab kan wanita soleha tekun mendirikan solat,berpuasa selain turut melakukan ibadah lain termasuk berdakwah.
Syaikh Mahmud Al-Misri dalam kitabnya ‘Rihlah Ila Ad-Dar Al-Akhirah’ menjelaskan kecantikan muslimah yang taat ini akan 70 kali ganda jauh lebih cantik daripada bidadari di syurga nanti, dengan syarat dia banyak bersabar dan taat kepada Allah dan beriman kepadanya.
Oleh yang demikian, perempuan soleha yang istiqamah dan terus bersabar akan dianugerahkan telaga dan dapat melihat zat Allah SWT.
Al-Hafizh Ibnul Qayyim menyatakan dalam sebuah hadis shahih dalam Musnad Imam Ahmad, bahawa ketika seorang suami beristerikan Hur’ain (bidadari), kemudian pada saat itu akan datang seorang perempuan lain yang kecantikan dan keelokannya mampu membuat seorang Raja melupakan perempuan-perempuan lainnya.
Siapakah perempuan itu? Ternyata perempuan tersebut adalah isterinya dahulu kala di dunia. “Itulah keistimewaan para isteri di syurga, dia akan menjadi Ratu dari para Hur’ain (bidadari surga).
Lalu Ibnul Qayyim mengatakan, “Apakah seorang Raja pernah memikirkan para pelayannya di hadapan Ratunya?” Tentu tidak.
Di sini nanti Allah SWT memberikan kepada isteri kecantikan yang luar biasa, jauh melebihi para bidadari. Mengapa demikian?
Ibnul Qayyim menjelaskan, “Kerana Hur’ain (bidadari) tidak pernah menghadapi kesulitan yang dirasakan wanita dunia.
Mereka tidak pernah berjuang di jalan Allah, tidak pernah dicemuh orang kerana mengenakan hijab, tidak pernah merasakan sulitnya patuh pada suami dan lain-lain.”
Rasulullah SAW melalui hadisnya mengatakan “Sungguh tutup kepala salah seorang wanita syurga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (HR. Bukhari dan Muslim)
Bahkan dalam hadis yang lain disebutkan pula, bahawa wanita dunia yang soleha lebih teratas kedudukannya daripada bidadari syurga.
Ummu Salamah bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli (jernih)?”
Rasulullah menjawab, “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang bermata jeli, seperti kelebihan apa yang nampak daripada apa yang tidak nampak.”
Kemudian saya bertanya lagi, “Sebab apakah wanita dunia lebih utama dari bidadari surga?”
Lalu beliau menjawab “Sebab solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah.
Lalu Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara dan sikatnya dibuat daripada emas.”
Kashoorga: Subhanallah, ini adalah kemuliaan dan kesempatan yang diberikan Allah kepada kaum wanita khususnya para isteri.
Jangan disia-siakan. Setelah meninggal tidak ada lagi kesempatan untuk kembali ke dunia. Tiada jalan U-turn.
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...