‘Tak gosok badan dan hanya berendam dalam tab mandi.’ Sah atau tidak mandi wajib seseorang itu? Iyalah jika ikut hukum air dalam tab mandi mencukupi dan rata ke seluruh badan.
Kadang-kadang bila berpeluang menginap di hotel, kita tak akan lepaskan peluang untuk mandi di dalam tab mandi. Maklumlah tak semua rumah ada tab mandi. Namun begitu apa hukumnya mandi wajib atau mandi junub dalam tab mandi. Sah atau tidak.
Ikuti kemusykilan yang dikongsikan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Soalan
Adakah boleh mandi junub dengan sekadar berendam di dalam tab mandi?
Ringkasan Jawapan
Mandi junub atau mandi wajib yang dilakukan dengan berendam di dalam tab mandi adalah sah dan memadai sekalipun tidak menggosok tubuh badan apabila tidak terdapat sebarang kotoran yang menghalang laluan air untuk sampai ke tubuh badan.
Hanya Berendam
Huraian Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat dan salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Perkara yang menyebabkan seseorang itu wajib mandi ialah keluar air mani, haid, nifas dan wiladah. Para ulama telah menjelaskan bahawa fardu bagi mandi wajib ada dua perkara sahaja iaitu niat mandi wajib dan meratakan air ke seluruh badan. Hal ini seperti yang dijelaskan oleh Imam al-Nawawi bahawa:
Maksudnya:
Sekurang-kurang untuk (mandi wajib) ialah niat mengangkat hadas atau bagi memboleh ibadah yang memerlukan kepadanya atau bagi melaksanakan fardu mandi wajib yang dilakukan bersamaan dengan basuhan pertama anggota yang wajib dan meratakan air ke seluruh bulu dan badan.
[Rujuk Minhaj al-Tolibin: 1/14]
Dalam Tab Mandi
Ada disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah R.Anha, yang merujuk kepada meratakan air ke seluruh badan, beliau berkata:
Maksudnya: Sesungguhnya apabila Nabi SAW mandi junub, Baginda akan memulakannya dengan mencuci kedua-dua tangannya. Kemudian Baginda berwuduk sebagaimana wuduk untuk solat.
Seterusnya, Baginda memasukkan jari-jari ke dalam air lalu meratakannya ke kulit rambutnya. Kemudian Baginda menyiramkan air ke atas kepala dengan kedua-dua tangannya sebanyak tiga kali, seterusnya Baginda mengalirkan air ke seluruh kulit tubuhnya.
Riwayat Bukhari
Sah Atau Tidak
Berdasarkan penjelasan di atas mandi junub dengan cara berendam di dalam tab mandi, jika telah cukup dua rukun di atas iaitu niat dan meratai air ke seluruh badan maka ia adalah sah. Imam al-Ramli menjelaskan bahawa:
Maksudnya: Jika ada seseorang yang junub dan orang yang berhadas kecil menyelam ke dalam air yang sedikit (kurang daripada 2 kolah), kemudian berniat, maka hilang hadas dari keseluruhan anggota badan dalam permasalahan pertama (bagi orang yang junub, dan hadas hilang daripada anggota wuduk dalam permasalahan yang kedua (bagi orang berhadas).
Sementara itu, air tersebut menjadi mustakmal jika digunakan lagi oleh orang lain, bukan pada diri sendiri.
[Rujuk Nihayah al-Muhtaj: 1/73]
Mandi Wajib?
Seterusnya, Imam Ba ‘alawi menjelaskan bahawa jika terdapat seseorang yang junub menyelam ke dalam air yang banyak atau sedikit dan berniat, maka sah dan memadai meskipun tidak disertai dengan gosokan pada badannya.
Walau bagaimanapun, jika terdapat lilin, kotoran atau minyak pada anggota tubuh badannya sehingga menghalang air untuk sampai ke tubuhnya melainkan dengan cara menggosok, maka wajib menggosok sebagaimana dijelaskan di dalam bab wuduk.
[Rujuk Bughyah al-Mustarsyidin: 44]
Kesimpulan
Justeru, mandi junub atau mandi wajib yang dilakukan dengan berendam di dalam tab mandi adalah sah dan memadai sekalipun tidak menggosok tubuh badan apabila tidak terdapat sebarang kotoran yang menghalang laluan air untuk sampai ke tubuh badan.
Ads
Akan tetapi, jika terdapat kotoran tersebut, maka wajib menggosok dan menghilangkan kotoran tersebut seperti perbahasan di dalam bab wuduk.
Hubungan intim suami isteri yang sah merupakan tuntutan yang wajib ditunaikan oleh kedua-dua pasangan. Ikatan yang sah ini menghalalkan pasangan melakukan hubungan intim tanpa halangan.
Berdosa besar andai salah seorang enggan mengadakan hubungan tanpa sebab yang munasabah seperti ada halangan kesihatan yang akan memudaratkannya. Salah satu punca hilang kebahagiaan berumahtangga ialah kegagalan dalam menunaikan tuntutan nafkah batin menerusi hubungan yang halal ini.
Melakukan hubungan badan suami isteri amat penting kerana ia merupakan tuntutan fitrah manusia dan ia juga baik untuk kesihatan tubuh badan manusia secara biologinya.
Bagaimanapun, tiada dinyatakan dalam Islam berapa kali (kekerapan) yang wajib. Namun bagi pengamal perubatan, sebaiknya pasangan suami isteri melakukannya seminggu dua kali dan ini selari dengan saranan dan pandangan Imam al-Ghazali.
Imam al-Ghazali menjelaskan bahawasanya hubungan suami isteri itu sebaiknya dilakukan setiap empat hari sekali. Menurutnya, dia menghitung waktu ideal itu berdasarkan jumlah wanita yang boleh berpoligami dalam Islam, iaitu empat wanita.
Hal ini berdasarkan bahawa setiap hari suami yang berpoligami itu menggilir isterinya secara bergantian. Malam ini di rumah isteri A, besoknya di rumah isteri B, dan seterusnya.
Selain itu, secara tersirat imam al-Ghazali berpendapat, melakukan hubungan ini secara rutin itu menjaga pasangan agar tidak curang dengan isterinya dengan melakukan hubungan sulit.
Walau bagaimanapun, ini hanyalah saranan dan bukannya kewajipan. Selain itu, tidak dibenarkan memaksakan pasangan anda apabila dia sedang tidak dalam keadaan sihat atau ‘angin’ tidak baik.
Oleh itu, amatlah penting memastikan kedua-duanya dalam keadaan sihat, segar dan ada mood bagi memastikan hubungan ini dapat dilakukan dengan terbaik.
Dan yang paling penting, jangan lupa berdoa saat hendak melakukan hubungan suami isteri.
Doa Semasa Mengadakan Hubungan Suami Isteri:
Semoga bermanfaat dan dapat dipraktikkan. Wallah a’lam.
Hari Khamis nanti adalah hari terakhir bulan Syawal bagi mereka yang mahu menunaikan puasa enam.
Tapi mungkin ada yang bermula agak lewat dan tidak sempat menyempurnakan enam hari puasa sunat bulan Syawal ini.
Bagi yang tertanya bolehkah melengkapkan baki puasa pada bulan berikutnya menurut pandangan majoriti ulama dan pendapat mazhab Syafie kelompok ini dibenarkan berbuat demikian.
Namun meskipun dibenarkan Pengarah Pusat Islam, Universiti Teknologi Malaysia, Prof Madya Dr Ahmad Che Yaacob mengingatkan, kelebihan dan ganjaran puasa adalah tidak sama.
“Keistimewaan hanya diberikan kepada mereka yang melengkapkan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal sahaja.
“Para ulama berbeza pendapat tentang perkara (teruskan puasa bagi melengkapkan puasa enam hari pada bulan Syawal walaupun melewati Aidilfitri), namun Mazhab Syafie mensyaratkan, hanya (boleh dilakukan) untuk melengkapkan hari-hari yang tidak sempat dikerjakan dalam bulan Syawal,” demikian katanya memetik laporan dalam Sinar Islam Plus.
Tegas beliau lagi bukan semua orang boleh menggabungkan serentak antara puasa qada dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.
Ini kerana terdapat golongan yang tidak dibenarkan berbuat demikian. Mereka ialah individu yang meninggalkan puasa Ramadan tanpa ada keuzuran syarak, katanya.
“Kelompok ini hendaklah menggantikan puasa Ramadan tersebut dengan segera bermula 2 Syawal dan dia juga tidak dibenarkan menghimpunkannya dengan puasa sunat enam dalam bulan Syawal.
“Bahkan, dia sama sekali tidak dibolehkan untuk mendahulukan puasa sunat Syawal daripada puasa ganti.
“Apa yang dimaksudkan dengan keuzuran syarak adalah keharusan yang diberikan untuk seseorang tidak berpuasa. Antaranya disebabkan kedatangan haid, sakit atau dalam keadaan musafir dan sebagainya,” terangnya.
Tujuan berniqab untuk tidak tarik perhatian. ‘Apa guna tutup, kalau mekap mata berlebihan.’
Sebaiknya, bila berniqab jagalah batas, pesanan ini bukan saja khusus untuk wanita berniqab sebaliknya kepada semua wanita yang gemar berhias atau mengenakan mekap.
Ustazah Asma’ Harun tampil memberikan teguran berkaitan isu ini.
Umum mengetahui menutup aurat adalah satu kewajipan bagi wanita Muslim. Ia bertujuan untuk memelihara kehormatan serta mengangkat taraf dan kedudukan wanita kepada tahap yang lebih tinggi.
Aurat wanita yang wajib ditutup ialah seluruh tubuh badannya, melainkan wajah dan tapak tangan.
Untuk Tidak Tarik Perhatian
Hukum memakai niqab:
1. Jika seseorang wanita itu bimbang kepada fitnah, maka boleh menutup wajah untuk menjaga kehormatan diri dan mengelakkan perkara yang tidak diingini.
2. Pemakaian niqab adalah salah satu cara yang terbaik dalam bab penjagaan aurat wanita. Justeru hukum pemakaian niqab ini adalah sunat dan afdal bagi kaum wanita.
Ustazah Asma Harun menegaskan tujuan berniqab adalah untuk tidak menarik perhatian orang lain dengan cara menutup wajah.
Apa Guna Tutup
Menerusi video yang tular di TikTok, beliau berkata mata dan mulut adalah tarikan utama yang akan mengundang perhatian orang ramai untuk memandang.
“Pakai niqab tetapi mata sangat cantik. Tujuan pakai niqab untuk tidak menarik perhatian. Mata dengan mulut tarikan yang kuat bagi wajah, sama ada lelaki ataupun perempuan.
“Saya bukan tujukan kepada wanita pakai niqab saja tetapi kepada semua wanita. Cuma bila pakai niqab, keinginan lelaki untuk melihat kecantikan wanita itu kadang-kadang lebih.
Bila mereka tengok mata yang dicantikkan berlebih-lebihan, mereka membayangkan lebih lagi. Subhanallah, allahuakbar,” jelas pendakwah ini.
Dalam pada itu, Ustazah Asma’ memberitahu Islam sama sekali tidak melarang wanita untuk berhias tetapi perlu tahu batas yang dibenarkan syarak.
Jelas Ustazah Asma’ sama ada wanita itu memakai niqab atau tidak, maksudnya biarlah wajah dibiarkan natural. Mungkin boleh pakai sedikit, bedak sikit, krim pelindung matahari (sunblock) atau krim untuk menutup cela.
“Itu kalau kita baca yang ditulis oleh jabatan mufti, dibenarkan syarak supaya ada keyakinan diri, diri itu lebih bersih dan kemas dengan tujuan tersebut. Jangan sampai bertabbaruj,” jelas beliau lagi.
Kesimpulannya, bersederhanalah dalam soal berpakaian dan menghias diri. Usah melampau-lampau hingga niat untuk menutup aurat itu tidak mencapai sasaran seperti yang sepatutnya.
Kashoorga : Dalam apa perkara sekalipun, ambillah langkah bersederhana dan jangan keterlaluan.
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...