Janda, balu atau ibu tunggal sering terpinggir dan mendapat label yang tidak baik dalam kalangan masyarakat. Mereka sering dipandang serong oleh masyarakat. Setiap langkah dan gerak-geri mereka sering diragui atau dipertikaikan.
Seharusnya golongan istimewa yang lemah dan serba kekurangan ini perlu diberi sokongan yang sewajarnya daripada pelbagai pihak sama ada keluarga, saudara-mara, badan-badan kebajikan dan juga masyarakat sekeliling
Berikut perkongsian Farah Lee.
https://www.instagram.com/p/BwmHQPVAa2G/?utm_source=ig_web_copy_link
Farah selalu dapat soalan macam mana Farah tegar ignore mulut-mulut orang dan stigma terhadap janda?
Well Farah takde la ignore sangat, kadang #pangkang jugak sedas dua hiks. Bukan nak melawan sangat tapi kadang manusia ni dia fikir hidup orang dari pandangan hidup dia je. From my research, society kita tak inclusive, jadi susah nak raikan kelainan.
PERLU DIDIDIK
Jadi Farah rasa berkeperluan nak educate jejenis camni, supaya respect preference orang selagi tak bertentangan dengan syarak. Tak kisah lah kau menyampah ke, muntah ke. Kang ringan hati kalau kita tumpang senang dengan kehidupan orang lain.! Haih..
Lepas tu Farah jenis malas nak fikir sangat. I had a tough life. I already went through a load. So why would I allow others to keep hurting me.? Now nak happy and enjoy life. Fokus study, @ommaesabel and appreciate people who appreciate me.
BUKAN ADA APA-APA TITTLE DUNIA
Orang-orang yang bising ni, none of them kisah perasaan kita, so why bother apa dorang kata, apa dorang fikir.? As long as kita tau apa yang kita buat tak sakitkan orang dan tak harmful, just be ourselves. Siapa nak sayang kita kalau bukan diri kita sendiri kan?
And what so hina jadi janda? Most janda adalah golongan teraniaya, (tak termasuk janda yang hmmm menjandakan orang lain. Nak-nak ibu tunggal. Allah bela sangat golongan ni siap mention dalam Quran. Khadijah was ibu tunggal you know? Tapi siapa Khadijah di sisi Allah? Perempuan terbaik. Jadi tittle dunia is nothing, yang bezakan kita adalah iman dan amal.
So just be nice, kita mungkin tak tahu tangisan orang dihening malam, disebalik senyumannya di pagi hari. So be nice, have empathy. Kalau dah mati kutu sangat nak cakap nice camne, just shut up. Kau pun tak suka orang sakitkan hati kau kan.? Common sense kot
So jaga hubungan dengan Allah, jaga mulut dengan manusia. Be proud of ourselves, respect ourselves, love ourselves. And others too. At the same time, work for a better self in future. Kalau kritikan membina, terima. Kalau bukan, persetankan je.
After all, yang hisab hidup kita bukan orang, tapi Tuhan…
Sumber kredit: Farah Lee
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=FnUqOumlMTQ&t=49s
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tiada Kaki Bukan Bermakna Saya Tidak Boleh Berjaya.”-Ini Luahan Pelajar Hidap Kanser Tulang Yang Bakal Duduki SPM Tahun Ini
Kanser sesiapa sahaja yang mendengar tentang penyakit ini pasti akan gerun. Ibarat tiada lagi hari esok, penyakit ini diumpamakan seperti menunggu masa untuk dijemput pergi. Derita pesakit kanser hanya penghidapnya sahaja yang tahu.
Kisah pelajar yang juga calon SPM 2018 ini mengundang sebak. Mohammad Afiq Mohd Shukri, 17 tahun diuji begitu berat sekali. Perjuangan Afiq penuh liku bermula sejak dia disahkan kanser tulang ketika berusia 13 tahun. Sejak itu dia terpaksa melalui berbagai ujian dan ujian itu belum lagi berkesudahan sehingga ke hari ini.
Bermula dengan pembedahan membuang tulang kakinya yang diserang kanser pada usia 14 tahun yang digantikan dengan besi, dia akhirnya memilih untuk memotong hampir sebahagian kakinya kerana tulangnya telah dijangkiti kuman dan dia terus di dalam kesakitan bertahun lamanya.
Berikut catatan Afiq yang meruntun jiwa….
DARI ISI HATI AFIQ – PEJUANG HEBAT
“Saya disahkan kanser tulang tahap dua ketika berumur 13 tahun. Sejak itu bermulalah perjuangan saya. Bukan mudah bagi saya menerima dan menempuh semua ini tetapi apa pilihan yg saya ada?
Menangis? Bohonglah kalau saya kata saya tak menangis apatahlagi masa kaki saya disahkan kanser .. Saya baru berumur 13 tahun tapi saya sudah tahu apa itu kanser. Saya menangis dan memberitahu mama, saya akan bunuh diri jika kaki saya dipotong. Begitulah takutnya saya pada waktu itu.
Sebaik disahkan kanser .. saya menjalani kimeoterapi. Kemudian .. tulang kaki saya dibuang dan digantikan dengan besi supaya saya dapat berjalan semula. Saya sangka .. dengan buangnya tulang kaki itu .. saya tak perlu menanggung apa-apa kesakitan lagi. Rupanya saya silap.
Episod ngeri pun bermula di situ. Sejak itu .. saya terpaksa menanggung sakit yang amat sangat bila mana kaki saya selalu saja terkena jangkitan kuman.
Dahulunya … saya sangat aktif bersukan namun kanser itulah pencetus segalanya tinggal sebagai kenangan saja.
Selepas pembedahan memasang besi pada pada pertama kali .. saya terpaksa menjalani 27 kali lagi pembedahan yang berkaitan dengannya di bahagian kaki.
Sakit dan siksa hanya Allah saja yang tahu setiap kali luka kaki perlu dicuci. Kulit saya yang ellergy dengan besi membuat keadaan makin buruk. Saya menangis setiap kaki dicuci.
Saya juga menangis kerana mengenangkan mama dan abah saya bukan orang senang. Habis wang ringgit mereka digunakan untuk merawat kaki saya. Tak cukup dengan hospital kerajaan .. saya dibawa ke swasta kerana kaki saya selalu saja sakit dan bernanah.
Sampai satu saat … saya rasa bersalah pada adik-adik. Duit yang sepatutnya digunakan untuk membeli keperluan adik-adik … semuanya dihabiskan untuk kaki saya. Terasa sangat saya seolah telah mengambil hak adik-adik.
Kemuncaknya … doktor memberitahu saya perlu menjalani satu lagi pembedahan untuk mengeluarkan besi yang dipasang itu untuk dicuci kerana besi juga ada kuman. Ini bermakna saya perlu menjalani proses awal semula.
Saya sudah tidak sanggup menyerahkan kaki saya untuk disiang lagi. Kesakitan yang ada sekarang pun sudah tidak tertanggung … hendak ditambahkan lagi.
Sekarang saya sudah 17 tahun .. apabila masuk wad, saya akan ditempatkan bersama orang dewasa. Saya juga terpaksa menanggung kesan psikologi lagi bila berada di wad orang dewasa atau lebih tepat di wad orang tua.
Akhirnya .. saya membuat keputusan untuk memotong kaki. Bila saya tanyakan mama dan abah.. memang keduanya tidak setuju tetapi saya sudah tidak sanggup lagi menanggung segalanya. Mama dan abah akhirnya akur dengan keputusan saya.
Saya sendiri jugalah yang memberitahu doktor tentang keputusan saya. Sama seperti mama dan abah … doktor juga terperanjat. Tapi beliau menerima keputusan saya.
Satu saja yang tanam dlm hati … tiada kaki bukan bermakna saya tidak boleh berjaya. Jadi, saya tak perlu bersedih semata-mata kerana tiada sebelah kaki. Sebagai anak sulung .. saya sedar, saya kena kuat sebab sayalah harapan dan contoh kepada adik-adik.
Alhamdulillah … sekarang saya dah selamat potong kaki dan sekarang saya rasa diri saya macam normal semula. Tiada lagi kesakitan yang perit dan pedih.
Yang penting saya sudah boleh tersenyum semula walaupun kini saya sudah kehilangan kaki. Dan walaupun saya kini sudah kehilangan kaki .. saya tidak sama sekali merasakan saya ini cacat. Bahkan … saya rasa saya sudah mendapatkan diri saya yang dulu semula.
Saya mohon semua untuk terus mendoakan saya agar pembedahan ini berjaya sepenuhnya dan saya sembuh seperti sediakala.
Saya rindu rakan-rakan sekolah. Tidak sabar rasanya menunggu kesan pembedahan ini sembuh untuk saya mula menggunakan kaki palsu. Saya ingin kembali ke sekolah semula dan menduduki peperiksaan SPM tidak lama lagi.
Biarpun sejujurnya saya trauma dengan pembedahan sebelum ini .. saya bersyukur kepada Allah kerana masih panjangkan umur saya dan memberi saya ujian yang tak ternilai untuk saya terus dan terus berjuang.
Kepada mama abah dan semua yang mendoakan kesihatan saya, terima kasih sangat sangat.
Hanya Allah saja yang mampu balas jasa baik mama-abah yang banyak berkorban untuk saya selama ini dan terima kasih juga kepada semua yang mendoakan saya. Sesungguhnya sakit itu penghapus dosa
Kepada mama dan abah yang teramat dikasihi … Insyallah, satu hari nanti Abang akan balas jasa mama dan abah. Abang sayang mama dan abah sangat sangat❤. “
Yg benar,
❤️Afiq❤️
Sangkaan Afiq apabila dia menjalani pembedahan memotong kakinya, segala kesakitan yang dialami akan berakhir namun Allah mengujinya lagi. Kaki Afiq mula berdenyut.. ada nanah mula kelihatan. Nanah dan air bisa itu mula menyerap keluar. Afiq dapat merasakan .. kakinya telah dijangkiti kuman.
Akhirnya sedikit lagi tulang kakinya terpaksa dipotong walhal Afiq baru saja menjalani pembedahan memotong kaki itu beberapa bulan yang lalu kerana tulang itu telah dijangkiti kuman. Dalam saat dia menanti detik yang sesuai untuk pemasangan kaki palsu .. penantian itu rupanya berakhir dengan kekecewaan lagi.
Afiq tabah menerima takdir ini walaupun dia baru saja memulakan semula pelajaran yang tergendala sekian lama setelah dia sakit dan menjalani pembedahan pertamanya. Harapannya untuk sembuh dan berjaya dalam cita-cita amatlah tinggi biarpun kini dia telah pun bergelar OKU.
Dia sangat berharap agar inilah pembedahan terakhir yang harus dilaluinya kerana dia sudah tidak sanggup berada di dewan bedah lagi. Lebih dari itu .. jika terus-terusan kakinya dipotong.. lama-lama akan menjadi semakin pendek dan dia bimbang ini akan mengganggu proses memakai kaki palsunya.
Marilah kita sama-sama doakan semoga Afiq segera sembuh supaya Afiq dapat kembali semula ke sekolah untuk menduduki peperiksaan SPMnya tidak lama lagi.
Sumber kredit: Natipah Abu
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Cerai Menggunakan Aplikasi Whatsapp
Perceraian atau talak adalah pembubaran hubungan suami-isteri daripada ikatan pernikahan atau perkahwinan yang sah mengikut syariat. Islam membenarkan perceraian apabila tidak ada lagi persefahaman antara suami isteri dan bahagia sudah hilang.
Lebih memilukan jika talak ‘dilafazkan’ melalui sistem pesanan ringkas (SMS) dan WhatsApp atau media sosial.
Berikut ulasan yang dipetik dari Mufti Wilayah Persekutuan.
Talak akan jatuh jika dilafazkan oleh suami kepada isteri sama ada secara sarih (jelas), sekalipun tanpa niat dan juga secara kinayah (samar-samar) jika disertakan dengan niat. Tiada pengecualian di dalam syarak jika talak berkenaan disebutkan ketika waktu normal, bergaduh mahupun bergurau-senda.
Ini berdasarkan sebuah hadis:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
ثَلاَثٌ جِدُّهُنَّ جِدٌّ وَهَزْلُهُنَّ جِدٌّ النِّكَاحُ وَالطَّلاَقُ وَالرَّجْعَةُ
Maksudnya: “Tiga perkara yang dilakukan secara serius atau main-main memberi kesan; nikah, talak, dan rujuk.” [Riwayat Abu Daud (2194), al-Tirmidzi (1184) dan Ibnu Majah (2039)]
Lafaz talak terbahagi kepada dua iaitu sarih (jelas) dan kinayah (samar-samar). Bagi lafaz sarih ada tiga perkataan yang jika disebutkan jatuhlah talak, perkataan tersebut ialah cerai, pisah dan lepas.
Kata Imam al-Baijuri:
“Talak yang sarih tidak memerlukan kepada niat. Iaitu niat jatuhnya talak. Kerana tidak dihtimal kepada selain daripada talak.” [Lihat: Hasyiah al-Baijuri ‘ala Syarh Ibn al-Qasim ‘ala Matan Abu Syuja’, 2/263]
Manakala lafaz kinayah adalah lafaz yang samar-samar. Sama ada jatuh atau tidak talak adalah bergantung kepada niat si suami. Kata Ibnu al-Qasim al-Ghazzi:
“Kinayah ialah setiap lafaz yang membawa makna talak ataupun selain daripada itu. Dan ianya memerlukan kepada niat. Jika berniat untuk menceraikan ketika melafazkan lafaz kinayah maka jatuhlah talak. Jika tidak, talak tidak jatuh.” [Lihat: Syarh Ibnu al-Qasim ‘ala Matan Abi Syuja, 2/264]
Lafaz cerai melalui whatsapp termasuk di dalam bahagian kinayah bukannya sarih. Ini bertepatan dengan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-59, talak dalam bentuk tulisan yang jelas daripada suami yang ditujukan kepada isterinya secara khusus seperti melalui faksimili, SMS, e-mel dan sebagainya merupakan talak secara kinayah dan ianya adalah sah sekiranya disertai dengan niat.
Semua penceraian hendaklah dikemukakan kepada mahkamah syariah untuk menthabitkan talak tersebut. Talak yang dilakukan dengan menggunakan alat komunikasi moden adalah kaedah penceraian yang tidak menepati adab penceraian yang digariskan oleh syarak.
Tambahan pula, dar al-Ifta’ al-Misriyyah menyatakan hal yang sama iaitu talak yang diucapkan melalui pesanan ringkas (sms) atau sebagainya termasuk di dalam talak secara kinayah. Talak seperti ini tidak akan berlaku melainkan apabila si suami memang berniat untuk menceraikan isterinya.
Ini kerana, pesanan ringkas ini termasuk di dalam khabar (berita) yang boleh jadi ia benar dan boleh jadi ia dusta. Apabila berlaku perkara seperti ini, si suami akan ditanya akan niatnya. Jika dia memang berniat untuk menceraikan isterinya, maka ia dikira (jatuh talak tersebut). Jika sebaliknya, maka ia tidak akan dikira.
Walau bagaimanapun talak tidak jatuh atau berlaku jika suami tidak berniat menceraikan isteri ketika mengirimkan pesanan tersebut. Setiap pasangan yang diceraikan melalui khidmat pesanan ringkas ini perlu memfailkan permohonan pengesahan lafaz cerai di Mahkamah Syariah berdekatan dengan rumahnya di negeri yang didiami apabila berhadapan dengan situasi sebegini.
Kepada sang suami, kenanglah saat-saat manis dan episod indah bersama isteri supaya jika berlaku perceraian ia dilakukan secara baik dan gentleman sebagaimana saat indah anda menyunting gadis tersebut untuk memperisterikannya dulu.
Sumber kredit:
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adakah Sahih Hadis Sujud Pada Suami?
Di dalam hidup berumah tangga, seorang isteri itu wajib untuk mentaati suaminya pada perkara yang ma’ruf. Ini kerana, dengan ketaatan tersebut akan memudahkannya jalan untuk ke syurga berdasarkan sebuah hadis yang disahihkan oleh Imam Ibn Hibban:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خُمُسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَصَّنَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شَاءَتْ
Maksudnya: “Jika seorang wanita menunaikan solat 5 waktu, berpuasa pada bulannya (Ramadhan), mengawal kemaluannya (maruahnya) dan ta’at kepada suaminya. Masuklah dia ke dalam Syurga dari mana-mana pintu yang dia kehendaki”. [Riwayat Ibn Hibban, no. Hadith (4163), 471/9]
Bagi menjawab pertanyaan pertama di atas, hadis sujud pada suami telah diriwayatkan oleh beberapa orang sahabat Nabi SAW. Antaranya Abu Hurairah, Mu’az bin Jabal, Suraqah bin Malik, Aisyah, Ibn Abbas, Abdullah bin Abi Awfa, Ummu Salamah, Anas bin Malik dan beberapa orang lagi sahabat Nabi SAW yang lain. Adapun berkaitan matan hadith adalah seperti berikut:
لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ المَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا
Maksudnya: “Jika aku boleh memerintahkan seseorang itu untuk sujud kepada seseorang, maka aku memerintahkan isteri untuk sujud pada suaminya.” [Riwayat al-Tirmizi (1159)][Imam al-Tirmizi mengatakan hadith ini melalui jalur Abu Hurairah RA adalah hasan gharib] Hadith ini juga disahihkan oleh Imam al-Hakim di dalam al-Mustadrak melalui jalur Mu’az bin Jabal [Lihat: al-Mustadrak, 190/4]
Tambahan pula, hadis ini mempunyai sebab wurudnya (sebab Nabi SAW ucapkan hadis ini) iaitu apabila salah seorang daripada sahabat Nabi SAW pulang daripada Syam dan melihat orang-orang Nasrani dan Yahudi sujud kepada pembesar dan ulamak mereka sebagai tanda penghormatan nabi-nabi mereka. Maka sahabat ini berkata bahawa Rasulullah SAW lebih berhak untuk dilakukan sedemikian tetapi Nabi SAW melarang para sahabat melakukan hal tersebut dengan mengatakan bahawa orang-orang Yahudi dan Nasrani ini mereka mendustakan serta menyelewengkan kitab-kitab nabi-nabi mereka. [Lihat: al-Mustadrak, 190/4]
MAKNA HADIS
Antara yang boleh difahami daripada hadis ini adalah kewajipan seorang isteri itu mentaati suaminya kerana sujud ini tidak dihalalkan melainkan kepada Allah SWT sahaja. Ini kerana terdapat banyak hak-hak suami yang perlu dilaksanakan oleh isteri dan sebahagiannya tidak terlaksana oleh si isteri.
Imam al-Syaukani berkata makna hadis ini adalah jika dibolehkan sujud kepada manusia nescaya Nabi SAW akan memerintahkan para isteri untuk sujud kepada suaminya. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 272/4] Di dalam Musnad Ahmad, daripada Anas bin Malik RA bahawa Nabi SAW bersabda:
لَا يَصْلُحُ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، وَلَوْ صَلَحَ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا، مِنْ عِظَمِ حَقِّهِ عَلَيْهَا
Maksudnya: “Tidak dibenarkan seorang manusia itu untuk sujud kepada manusia. Jika dibenarkan untuk manusia itu sujud kepada manusia nescaya aku akan meminta isteri untuk sujud kepada suaminya kerana besarnya hak suami ke atas isteri itu.” [Riwayat Ahmad (12614)] [Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai hadith ini sahih li ghairihi]
Kesimpulannya hadis di atas adalah sahih dan ia tidaklah menunjukkan kebolehan seorang isteri itu untuk sujud kepada suaminya. Ini kerana sujud hanya dibenarkan kepada Allah SWT sahaja dan tidak dibenarkan sujud kepada selain daripada Allah SWT sebagaimana larangan jelas daripada Nabi SAW berdasarkan riwayat di dalam Musnad Ahmad di atas.
Akan tetapi hadis ini menggambarkan bahawa kedudukan suami itu tinggi di sisi isteri dan si isteri wajib untuk mentaati suaminya selagi mana apa yang diperintahkan itu tidak bercanggah dengan agama. Semoga Allah SWT mengurniakan suami yang soleh dan isteri yang solehah agar rumahtangga yang dibina itu mendapat keberkatan dan keredaan daripada Allah SWT.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI