Tarikh hari ini 21 April 2020 menjadi detik istimewa kepada Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang sangat kita sayangi kerana menyambut hari kelahiran.
Sikap dan keperibadiannya yang sangat tenang menjadikan dirinya menjadi kesayangan semua rakyat Malaysia terutama dalam mendepani cabaran menentang wabak COVID-19.
Dikatakan peratus perkembangan terkini COVID-19 juga menunjukkan penurunan untuk kes baru dan juga kematian.
Malah saranan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan menjadi pemangkin kepada kejayaan ini.
Dan sempena pada hari ulang tahun kelahiran beliau, Dr Noor Hisham telah menyampaikan harapannya menerusi rakaman video yang dimuat naik oleh Bernama malam tadi.
Melalui kenyataannya itu, beliau memberitahu, hadiah paling bernilai untuknya kali ini adalah dengan meminta rakyat Malaysia terus duduk rumah bagi sama-sama memerangi COVID-19 dari terus menular.
Beliau yang memang terkenal dengan sikap tenang menuturkan harapan tersebut dalam keadaan tersenyum dan kelihatan agak ceria serta penuh harapan agar rakyat Malaysia dapat merealisasikan ‘hadiah istimewanya’.
Ads
Dan sebaik mengetahui ulang tahun kelahiran hero kesayangan ramai, figura ini terus mendapat layangan ucapan selamat hari lahir buat Dr Noor Hisham.
Masing-masing mendoakan agar beliau terus diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan dalam menanangani wabak pandemik ini.
Laili SobkiHappy Birthday Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. semoga dipanjangkan usia dengan kesihatan yang baik, dipermudahkan segala urusan dan diberkati Allah dunia & akhirat
Sheirly PangHappy Birthday, Datuk! Thanks for the hard work to monitoring Covid-19 situation and leading the KKM team to save Malaysia!
Suzaidee Mohd ShomHappy Birthday Datuk Dr. Noor Hisham… Moga anda dan keluarga sentiasa dirahmati Allah…
Ads
Terima kasih atas pengorbanan anda
Syarifah NorsyimaSelamat Hari Lahir Dato’ Dr Noor Hisham… Semoga Allah terus limpahkan Dato’ dengan kesihatan dan kekuatan untuk terus memimpin barisan hadapan melawan C19…
KitaJagaKita
KitaMestiMenang
Jai JainiHappy birthday Dato’ Dr Noor Hisham Abdullah. Semoga panjang umur dan diberi kesihatan yang baik. We are so proud of u
Ads
Mat JepungSlmt Ulang Tahun Kelahiran Datuk, semoga allah sentiasa menaungi kehidupan datuk sekeluarga dengan rahmatnya..Ya Allah aku bersaksi, insan ini cukup mulia, bertanggungjawab dan amanah didalam menjalankan tugas yg diberikan..Rahmatilah dia, panjangkan umurnya..kami sayang beliau sebagaimana beliau menyayangi kami rakyat Malaysia dengan memastikan setiap org drp kami selamat dan bebas drp covid19…Tq Datuk Noor Hisham Abdullah.
Suzaidee Mohd ShomHappy Birthday Datuk Dr. Noor Hisham… Moga anda dan keluarga sentiasa dirahmati Allah…
Sebelum itu, beliau juga telah diiktiraf dunia melalui saluran televisyen China antara tiga doktor terbaik sepanjang berdepan virus yang menyerang seluruh dunia ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Atas alasan supporting, batasan mahram antara adik perempuan dengan abang ipar yang baru bernikah dengan kakaknya diketepikan. Ini biasa kita saksikan di majlis perjumpaan keluarga masyarakat kita yang masih keliru dengan batasan yang dianjurkan Islam.
Situasi serupa turut terjadi semasa majlis perkahwinan, hari raya, majlis kenduri, family day dan banyak lagi.
Masih ramai yang tidak cakna dan keliru. Maka bagi mendapatkan penjelasan lanjut akan hal ini, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang batasan mahram dalam keluarga.
Perhubungan di antara lelaki dan perempuan mestilah didasari dengan batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka tidak boleh berhubungan secara mutlak dan mengenepikan adab-adab dan hukum-hakam yang telah jelas dinyatakan oleh Allah. Batasan ini lah yang menyebabkan muncul batasan mahram.
Islam sangat mementingkan batasan mahram. Dari sudut bahasa mahram membawa makna larangan.
Ibnu Manzur dalam karyanya menyebut bahawa mahram itu adalah individu-individu yang tidak boleh dinikahi. Inilah maksud mahram yang dikemukakan oleh para fuqaha.
Allah SWT telah menyebut di dalam Al-Quran individu-individu yang haram untuk dinikahi dan individu-individu yang halal dan boleh untuk dinikahi.
Firman Allah : “Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri;
“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina…” (Surah Al-Nisa : 23-24)
Di dalam ayat ini terdapat pelbagai jenis mahram. Ada yang menjadi mahram disebabkan nasab keturunan,ada yang menjadi mahram disebabkan penyusuan dan ada yang menjadi mahram disebabkan perkahwinan.
Imam Al-Qurtubi menyebut bahawa ayat ini adalah ayat yang muhkam[1] dan ini adalah ijmak yang tidak boleh disanggahi.
Berikut adalah senarai mahram bagi lelaki:
Ibu dan ke atas. Termasuklah nenek sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak perempuan dan ke bawah. Termasuklah cucu perempuan
Saudara perempuan iaitu kakak atau adik perempuan
Ibu saudara sebelah ayah dan ibu
Anak perempuan kepada anak saudara lelaki dan perempuan.
Ibu tiri
Menantu perempuan
Bapa mertua
Anak tiri perempuan
Mahram disebabkan susuan termasuklah ibu susuan, adik beradik susuan dan lain-lain.
Bagi perempuan pula, mahramnya adalah seperti berikut :
Ayah dan ke atas termasuklah datuk sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak lelaki dan ke bawah termasuklah cucu cicit lelaki dan seterusnya.
Saudara lelaki iaitu abang atau adik lelaki
Bapa saudara sebelah ayah dan ibu
Ana lelaki kepada adik-beradik lelaki atau perempuan iaitu anak saudara
Bapa tiri
Menantu lelaki
Ibu mertua
Anak tiri lelaki
Mahram disebabkan susuan termasuklah suami kepada ibu susuan, adik beradik lelaki sesusuan dan lain-lain.
Mahram-mahram ini disebut sebagai mahram muabbad iaitu haram untuk dinikahi selama-lamanya.
Selain daripada senarai ini maka mereka dianggap sebagai ajnabi iaitu orang asing yang bukan mahram yang halal untuk dinikahi.
Ada juga yang disebut sebagai mahram muaqqat. Implikasi daripada mahram muabbad ialah
Tidak boleh dinikahi
Boleh bersalaman dengannya
Boleh bersendirian dengannya
Adapun selain daripada mahram muabbad maka ianya boleh dinikahi dan tidak boleh untuk bersentuhan mahupun bersendirian dengannya apatah lagi mendedahkan aurat.
Sebagai contoh dalam majlis perkahwinan, seorang adik tidak menjadi mahram dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini bermakna, apabila seorang lelaki berkahwin maka yang menjadi mahram adalah ibu mertua dan nenek isteri sahaja. Ini berdasarkan firman Allah :
Adapun selain daripada itu, sama ada adik ipar atau kakak ipar tidak dikira sebagai mahram. Oleh itu, mereka tidak boleh bersalaman mahupun duduk bersendirian.
Adik ipar termasuk dalam kategori yang haram dinikahi secara muaqqat bukan muabbad. Dia hanya haram untuk dinikahi untuk sementara bukannya menjadi mahram seperti mana nasab, perkahwinan dan susuan. Ini berdasarkan firman Allah:
وَأَنْتَجْمَعُوابينالْأُخْتَيْنِإلَّاماقدسَلَفَ Maksudnya : “Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu)…”(Surah Al-Nisa’ : 23)
Ayat ini menyebutkan tentang larangan untuk berkahwin dengan dua beradik sekaligus. Al-Khatib Al-Syarbini menyebut jika ini dilakukan maka akan menyebabkan kekeruhan di dalam hubungan adik beradik.
Ini bermakna apabila kakaknya meninggal dunia atau diceraikan, si lelaki tadi boleh mengahwini adiknya.
Imam Al-Nawawi menyebut : “Jika seorang lelaki menceraikan isterinya dengan talak bain maka dia boleh menikahi adik iparnya dalam iddah adapun jika cerai dengan talak raj’I maka perlu tunggu habis iddah sebelum menikahi adik iparnya.”
Ianya berbeza dengan mahram muabbad yang haram untuk dinikahi selama-lamanya. Oleh kerana itu,adik ipar tidak boleh bersalaman dengan abang iparnya apatahnya lagi bersentuhan antara satu sama lain.
Adik perempuan tidak boleh bersentuhan dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini jelas satu kesalahfahaman kerana adik perempuan kepada isteri dianggap sebagai ajnabi bukannya mahram. Mereka tidak boleh bersalaman, bersentuhan, berlaga pipi apatah lagi bercium.
Nasihat kami agar masyarakat dapat memahami dan mempelajari hukum hakam serta batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan kakak dan abang iparnya.
Jangan sesekali mengenepikan hukum yang telah dinyatakan oleh Allah SWT secara jelas. Jangan biarkan jati diri sebagai seorang muslim terhakis dek kerana hanyut dengan arus kemodenan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Urusan rezeki dan ajal maut itu terletak di tangan Allah. Hanya Dia yang mengetahui segalanya. Jika hari ini kita ditakdirkan mengikat janji sehidup semati dengan insan bergelar suami isteri, siapa sangka esok lusa hanya jasad kaku jadi peneman.
Begitu juga dengan pasangan pengantin baru ini yang baru tiga hari diijab kabulkan, namun Allah lebih menyayangi apabila salah seorang daripadanya telah dijemput Illahi.
Kisah tragis awal pagi semalam apabila Salwati Yaakob yang baru berkahwin dengan suaminya Azman Syah Gusti telah meninggal dunia setelah kereta dinaiki dilanggar dari belakang oleh treler.
Pasangan ini dikatakan baru sahaja 3 hari diiijab kabulkan sebagai suami isteri dan ketika kejadikan mereka dalam perjalanan menuju ke Sungai Buloh untuk majlis resepsi sebelah suaminya.
Dalam satu posting salah seorang teman mereka Azam Abdullah muat naik memberitahu dia tidak berkesempatan berjumpa arwah Salwani walaupun dia yang bertanggung jawab menghantar bunga telur di majlis pernikahannya.
Sebaik muat naik posting ini, rakan kepada arwah turut menitipkan salam takziah padanya dan keluarga serta mendoakan dirinya ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Ena Sofienaal fatihah utk arwah..salam takziah buat sekeluarga.moga ditempatkan bersama golongan yg beriman aamiin.
Fazilah Sa’aidInnalilahhh alfatihah untuk arwah . Smoga roh di tmpatkn dklngan org2 trpilih.. berat dugaan suami dia.. miga d prmudahkan sgla urusan
Kemalangan ngeri ini membabitkan dua buah treler, sebuah lori penghantar barang pos, tiga buah kereta dan satu pacuan empat roda hingga mengakibatkan lebuhraya sesak teruk.
Dalam pada itu, suami mangsa, Azman Syah berkata sebelum kejadian arwah isterinya itu sering tersenyum dan memberitahu suka melihatnya ketika memandu.
“Isteri saya suka tersenyum dan suka melihat saya (semasa saya memandu) sepanjang perjalanan.
“Sudah tentu saya sedih kerana kami baru melangsungkan pernikahan Sabtu lalu, namun saya reda walaupun sedih dengan pemergiannya,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Tapah, di sini hari ini.
Azman yang bekerja sebagai juruteknik di Setapak, Kuala Lumpur turut cedera jari kanan dalam kemalangan kira-kira 11 malam itu dan rakan mereka, Radhiah patah kaki kiri.
KASHOORGA: Takziah diucapkan kepada keluarga dan semoga tabah menghadapi dugaan dari Allah ini. Sesungguhnya yang hidup itu pasti akan mati, cuma kita tidak tahu bilakah masanya. Semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam perhubungan suami isteri, perbuatan menziharkan pasangan dianggap sesuatu yang tidak wajar dilakukan kerana ia perbuatan masyarakat jahiliah.
Kesan zihar jika dilakukan dengan niat yang tidak baik amat buruk padahnya.
Walaupun tanpa niat apa-apa sekalipun, kadangkala perbuatan itu akan menyebabkan pasangan tersinggung kerana menyamakannya dengan mana-mana ahli keluarga.
Namun begitu kita ikuti penjelasan lanjut daripada Ustaz Syed Shahridzan berkenaan isu ini.
SOALAN:
Assalamualaikum ustaz. Mohon penjelasan dari ustaz. Saya perlu tahu tentang hukum zihar sebab kakak saya baharu berkahwin dan suaminya ada memberitahunya bahawa dia ada melihat gambar arwah neneknya. Suaminya berkata bahawa wajah kakak saya ada iras-iras muka arwah nenek dia.
Setahu saya kalau samakan wajah isteri dengan ibu dan nenek, dianggap menziharkan isteri kan? Kalau dikira zihar, adakah jatuh talak? Mohon pencerahan ustaz secepat mungkin. Mohon maaf dan terima kasih.
JAWAPAN:
Zihar bermaksud seorang suami menyamakan isterinya dengan salah seorang mahramnya seperti ibu, kakak, nenek dan seumpamanya untuk tujuan berpisah dengan si isteri.
Zihar merupakan adat masyarakat jahiliyyah yang diamalkan untuk berpisah dengan isterinya dan menggantung isteri agar tidak boleh berkahwin dengan mana-mana lelaki lain. Apabila berlakunya zihar maka haram lelaki itu bersetubuh dengan isterinya sehingga kaffarah ditunai.
Amalan zihar adalah perkara yang dilarang sama sekali oleh Islam dan ia merupakan dosa yang sangat besar kerana ia berbentuk penganiayaan terhadap si isteri. Ini kerana isteri tidak boleh disentuh oleh suaminya dan juga tidak boleh berkahwin dengan mana-mana lelaki lain disebabkan zihar bukan lah talak atau cerai.
Memandangkan zihar ini adalah adat masyarakat jahiliah maka ulama fiqh telah menentukan lafaz-lafaz tertentu yang dianggap zihar dan seumpamanya. Oleh itu lafaz zihar terbahagi kepada dua jenis; Sarih (jelas) dan Kinayah (kiasan)
Lafaz sarih adalah lafaz si suami ditujukan pada isterinya dengan menyatakan, “Kau haram bagiku seperti haramnya belakang(zahr) ibuku”, atau “Kau seperti belakang ibuku”.
Maka lafaz sarih ini dikira sebagai zihar walaupun tidak berniat zihar kerana lafaz sarih pada zihar tidak memerlukan niat. Jadi apabila terujar lafaz sebegini maka dikira sebagai zihar.
Namun lafaz ini dikira agak mustahil berlaku dalam masyarakat Islam Melayu kerana ia tidak menjadi ujaran atau sebutan dalam adat istiadat masyarakat kita.
Tetapi jika bernar-benar terlafaz maka termeterailah hukum zihar ke atas suami dan Isteri walaupun tanpa niat zihar.
Manakala lafaz kinayah tidak dikira sebagai zihar melainkan si suami melafazkan lafaz kinayah itu dengan tujuan menziharkan isteri.
Contoh lafaz kinayah seperti, “Tangan awak seperti tangan ibu saya”, “Muka awak macam muka ibu saya lah”, “Kulit dan muka awak sebijik macam nenek saya masa muda-muda dulu”. Contoh lafaz ini biasa berlaku dalam masyarakat kita.
Namun begitu tidak perlu dirisaukan, lafaz kinayah tidak akan dikira sebagai zihar melainkan si suami benar-benar berniat untuk menziharkan isterinya.
Apa pun lafaz-lafaz kinayah seperti di atas kebiasaannya dalam adat Melayu bermaksud memuliakan si isteri sepertimana si suami memuliakan ibu dan neneknya, niat seperti ini tidak dikira sebagai zihar.
Fakta ini adalah disebut dengan jelas di dalam kitab “al-Fiqh al-Manhjai”: فإنقصدبهاالظهاركانمظاهرا, وإنكانقصدبهاتشبيهزوجتهبأمهأوأختهفيالكرامةوالتقديرلميكنمظاهراوليسعليهشيءأبدا
“Jika seorang suami bermaksud ZIHAR dengan lafaz itu maka (bermakna) dia adalah penzihar. Jika dia bermaksud menyamakan isterinya dengan ibunya atau kakaknya pada sudut kemuliaan dan penghargaan maka dia bukan lah penzihar dan tiada apa-apa kesan pun sama sekali”.
Secara umumnya zihar tidak sama dengan talak iaitu apabila zihar dengan lafaz sarih termetrai maka tidak terjatuh talak, cuma suami isteri diharamkan bersetubuh sehingga lah si suami melunaskan kafarah.
Namun jika dengan lafaz kinayah yang sesuai dilafazkan oleh si suami dengan niat untuk mentalaqkan isteri maka jatuhlah talak dan dikira sebagai talaq satu.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...