Wanita sememangnya amat tertarik untuk kelihatan cantik. Bahkan ramai yang menyukai saat dipuji menawan. Ada ketika, ramai yang tahu hukum seperti mendedahkan aurat tapi menganggapnya seperti tiada apa dan akui masih muda lagi. Belum ada perasaan ingin bertaubat sedangkan nyawa tak pernah menunggu sesiapa.
Satu perkongsian dari akaun Tik Tok @Nayraafikaa atau nama sebenarnya Syafikah sangat memberi kesedaran kepada wanita yang telah, sedang atau pernah membuat pengubahsuaian (mengubah ciptaan asal Allah) di muka mereka kerana ingin dipandang cantik di dunia.
Tidak dinafikan cantik itu satu kelebihan namun mengubah ciptaan Allah itu hukumnya haram. Antaranya ialah menyambung rambut, mewarnakan uban kepada hitam, mencukur kening atau melakukan eyelash extension iaitu satu keadah digunakan bagi memanjangkan, menebalkan dan memenuhkan bulu mata asli sedia ada.
Dalam perkongsian videonya, Syafikah akui pernah berbuat kesilapan dahulu namun selepas melalui satu peristiwa di mana dirinya perlu menguruskan satu jenazah saudara yang memakai eyelash meninggal akibat serangan jantung, dia nekad berubah dan terus menutup bisnesnya walau baru menerima tidak lebih tiga pelanggan.
Katanya, dalam dunia ini, tiada manusia yang sempurna. Kita semua pernah buat silap. Aku bukan nak bukak aib sesiapa. Aku just share pengalaman aku untuk renungan kita semua bersama,” katanya dalam akaun Tik Toknya itu.
“Since ramai yang DM tanya-tanya, so better aku videokan. Aku tak mengaibkan sesiapa dalam cerita ini. Ini cerita benar dan aku harap cerita ini dapat memberi pengajaran buat kita semua.
“Ini aku yang dulu, perempuan yang sukakan kecantikan tanpa memikirkan batasan agama. Aku buat keputusan ambil kursus Eyelash Extension. Sebab aku memang suka pada bidang kecantikan dan bisnes ini sangat mudah bagi aku. Walau pun aku tahu benda tu haram untuk yang beragama Islam. Dan ia ambil masa tak lama, cuma sehari saja dah dapat sijl.
“Lepas dapat sijil, aku terus beli barang-barang untuk start bisnes. Lebih kurang RM2000 juga dibelanjakan untuk beli barang-barang termasuk katil, rak barang-barang, cat bilik dan lain-lain lagi.
Ads
“Sampailah satu hari, masa aku nak pergi kerja, suami aku dapat panggilan dari saudara dia yang makcik dia baru meninggal pagi itu akibat serangan sakit jantung. Keluarga suami aku, merayu, minta tolong aku untuk buang eyelash arwah. Aku mati-mati tak nak buat. Tapi lepas dipujuk aku pun terpaksa redha dengan permintaan keluarga dia.
Mata bertentang mata dengan arwah, Allah saja yang tahu
Masa uruskan arwah, ketika aku nak buang eyelash arwah, Allah saja yang tau perasaan aku ketika itu. Mata bertentang mata. Tapi kita menatap mata orang yang dah meninggal. Mana taknya, orang yang pakai eyelash ini air wuduk tak sampai ke matanya, jadi solat tak sah tapi masa yang sama aku juga yang tanggung dosa. Belum pun tiga pelanggan aku buatkan, Allah dah beri petunjuk pada aku. Saat itu tangan aku menggigil buka sambungan eyelash di muka arwah. Tapi syukur kerana Allah beri aku petunjuk.
“Lepas kejadian itu, aku ambil keputusan tutup bisnes. Dan jual barang-barang tu kepada orang lain,”katanya berkongsi kisah ini dan berharap untuk menjadi pengajaran kepada orang lain.
Eyelash Extension Haram kata Mufti
Ads
Eyelash extensions ialah satu kaedah yang digunakan bagi memanjangkan, menebalkan dan memenuhkan bulu mata asli sedia ada. Pemanjangan mungkin dibuat daripada beberapa bahan termasuklah bulu daripada binatang, sintetik atau bulu kuda. Kaedah ini memiliki dua jenis; bulu mata palsu sementara (false temporary eyelash) yang boleh ditanggal dan bulu mata separa kekal (semi-permanent eyelash). Kaedah utama pemanjangan adalah dengan menggunakan glu pelekat untuk melekatkan bulu tersebut satu persatu secara berasingan pada bulu mata asli. Ini bagi mengelakkan bulu-bulu mata tersebut daripada melekat antara satu sama lain.[2]
Penambahan bulu mata palsu oleh wanita biasanya bertujuan menjadikan bulu mata tampak lebih lentik, lebat atau penuh, supaya mereka tampil kelihatan lebih cantik. Fenomena ini didapati semakin berleluasa dewasa ini khususnya dengan penglibatan selebriti-selebriti tempatan. Justeru, bagi menjawab persoalan di atas terdapat beberapa asas yang perlu diambilkira.
Mengambil kira, kaeadah ini, Mufti Wilayah dalam perkongsian di Irsyad Al Fatwa siri ke 250 berkongsi hukum penggunaan Eyelash Extension ini. Baca sini untuk selengkapnya.
Kesucian
Memasang bulu mata palsu adalah haram jika menggunakan bahan bernajis seperti bulu bangkai kerana tidak sah dibawa solat dan jika di luar, haram kerana sengaja menajis badan tanpa ada keperluan (al-tadammukh bi al-najasah).
Jika menggunakan bulu mata palsu separa kekal dengan menggunakan gam yang akan menghalang air daripada sampai ke kulit dan setiap bulu mata, mata hukumnya juga adalah haram kerana menghalang sahnya wudhu’ dan mandi wajib.
Ads
Qias dengan larangan menyambung rambut
Ini kerana rambut dan bulu mata adalah bulu-bulu yang tumbuh pada badan manusia yang menjadi perhiasan tubuh badan dan tidak disunatkan untuk mencabutnya. Justeru, haram hukum menyambung bulu mata sama seperti haram menyambung rambut yang dilaknat dan tindakan mengubah ciptaan Allah SWT.
Kesihatan
Haram memakai bulu mata palsu yang menggunakan bahan-bahan yang memudaratkan nyawa dan tubuh badan manusia sedangkan tujuan Syarak adalah hifz al-nafs (menjaga nyawa manusia). Ini berdasarkan firman Allah Taala:
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.” (Surah al-Baqarah: 195)
Adakala dalam suatu perhubungan terjadi konflik di dalamnya. Baik ketika batas pertunangan mahu pun selepas berumahtangga. Kala ini kita memerlukan sokongan untuk jiwa kembali bersemangat. Biasanya yang kita cari adalah ahli keluarga dan kawan rapat yang sudah punya banyak pengalaman.
Nasihat yang baik tentunya dari ibu bapa tapi ada batas yang perlu ibu ayah tahu agar kata-kata itu tidak menjurus konflik yang panjang.
Dipetik dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada diperincikan mengenai isu hak ibu ayah masuk campur dalam urusan rumahtangga anak. Semoga bagi yang sudah berumahtangga atau bakal mendirikan rumah tangga akan memahami tentang batasan ini.
Saya ingin bertanya, sejauh manakah ibu bapa tidak boleh masuk campur urusan rumahtangga anak-anak? Bagaimana sekiranya anak sering dipukul oleh suaminya dan suami sering menganiaya isterinya, adakah ibu bapa tiada hak untuk mencampuri urusan pernikahan anak-anaknya? Adakah salah dan berdosa sekiranya ibu bapa meminta untuk anaknya berpisah sekiranya dalam situasi tersebut? Terima kasih.
Jawapan: Waalaikumussalam wbt. Alhamdulillah, segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah ﷻ. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad ﷺ, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat dan seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Mukadimah
Pada asasnya, hubungan dan tanggungjawab seseorang anak kepada ibu bapa, sama ada lelaki atau perempuan, tidak terputus apabila mereka berkahwin. Seorang anak itu, sama ada lelaki atau perempuan, wajib berbuat baik kepada ibu bapa, mentaati dan mengelakkan diri daripada melukakan hati mereka. Firman Allah ﷻ:
Maksudnya: “Dan bertauhidlah kamu kepada Allah dan jangan sesekali kamu mensyirikkan Allah dengan sesuatu pun. Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa.”
Maksudnya: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’: 23)
Hak dan tanggungjawab anak kepada ibu bapa itu begitu penting, sehingga diletakkan selepas tanggungjawab kepada Allah ﷻ di dalam al-Quran. Tanggungjawab itu begitu penting sehingga terdapat hadis-hadis Rasulullah ﷺ yang menerangkan keutamaan apabila bertembung antara kasih sayang kepada pasangan dengan ketaatan kepada ibu bapa, hendaklah diutamakan yang kedua.
Kesetiaan kepada ibu bapa melebihi isteri
Daripada Hamzah bin Abdullah bin Umar, daripada ayahnya, yang berkata: “Pernah aku berkahwin dengan seorang perempuan, tetapi Umar tidak menyukainya. Lantas beliau berkata kepadaku: “Engkau ceraikanlah dia.” Aku enggan, lalu Umar berjumpa Rasulullah ﷺ berkata: “Waha Rasulullah! Sesungguh Abdullah bin berkahwin dengan wanita yang aku tidak suka. Lalu aku suruhnya bercerai darinya tetapi dia enggan.” Maka bersabda Rasulullah ﷺ:
Maksudnya: “Wahai Abdullah bin Umar! Ceraikanlah isterimu dan taatilah ayahmu.” Riwayat al-Hakim (2798) dalam al-Mustadrak; RIwayat al-Nasaie (5631); Abu Daud (5138); al-Tirmidzi (1189) dan lain-lain. Berkata al-Tirmidzi hadis ini hasan sahih. Al-Dzahabi: “atas syarat-syarat al-Bukhari dan Muslim.”
Menurut Imam Ali al-Qari, arahan Nabi di atas bermaksud sunat, atau wajib sekiranya ada faktor lain yang berbangkit. Rujuk Mirqah al-Masobih (7/3097),
Menurut Syeikh Ahmad Hutaibah (ulama daripada Iskandariah, Mesir) dalam Syarh Riyadhussolihin (14/13), yang ditanya adakah hadis ini memberikan kuasa mutlak kepada ibu untuk meminta anaknya menceraikan pasangannya, maka beliau menjawab:
“Tidak, ibu dan bapanya tidak seperti Umar al-Khattab. Beliau mencintai Allah Azza wa Jalla, dan beliau mencintai sesiapa kerana Allah SWT. Jika beliau membenci nescaya bencinya kerana Allah SWT. Oleh itu, siapa yang (ibu bapanya) berkeperibadian seperti Umar, maka hendaklah ditaati dalam urusan ini.
Manakala kalau kita lihat dalam hadis Abi al-Darda’ bahawa seorang lelaki datang menemuinya[1] dan bertanya: “Aku ada isteri tetapi ibuku menyuruh aku mentalakkannya.”
Dalam hadis ini, lelaki itu meminta fatwa daripada Abu al-Darda’ RA tetang dia berkahwin dengan seorang perempuan yang tidak disukai oleh ibunya lalu mengarahkannya untuk menceraikannya. Namun Abu al-Darda’ bersikap meletakkan dirinya di pertengahan dalam isu ini, kerana ibu lelaki itu bukan seperti Umar. Abu al-Darda’ sebaliknya mengkhabarkan kepada orang yang bertanya itu hadis daripada Nabi ﷺ dan memintanya berfikir tentang keputusannya sendiri. Beliau berkata: Aku mendengan Rasulullah ﷺ bersabda: “Walid (ibu atau bapa) itu adalah pintu Syurga yang di pertengahan,” bererti cinta dan ketaatanmu kepada bapamu, memasukkanmu ke dalam Syurga melalui pintu Syurga yang paling tengah, maka ibu bapa itu adalah pintu yang paling luas untuk kau masuk ke dalam Syurga. Maka kata Abu al-Darda’: “Jika engkau inginkan, engkau abaikanlah pintu itu, atau jagalah ia.”
Cuba engkau perhatikan di sini, Abu al-Darda’ bersikap pertengahan dalam fatwanya. Dia tidak menyuruh untuk ceraikan. Tidak juga berkata jangan ceraikan. Ini kerana ada kemungkinan bahawa ibunya betul pada sebab dia benci perempuan muda itu, maka menceraikannya adalah afdhal, mungkin ibu itu tersilap. Lalu beliau meletakkan kaedah, iaitu cintamu kepada ibu bapamu, serta sikap naik kepada ibu bapamu itu adalah pintu Syurga paling tengah. Jika engkau mampu, harmonikanlah antara isteri dan ibumu dan itu yang paling baik. Jika tidak mampu, maka menjadi tanggungjawabmu untuk mencari redha ibu bapamu, terhadap apa yang mereka redha daripada diri, dengan kadar kemampuanmu.
Jika engkau tinggal dengan isterimu di rumah yang terdapat dalamnya ibu bapamu, sedangkan ibu bapamu tidak menyukai isteri, maka pindahlah ke tempatlain. Tetapi jika engkau merancang untuk kekal di sana bersama isterimu, maka jangan berbuat suatu yang menyakiti hati ibu akibat perbuatan isterimu, dan tidak perlu berpisah dan bercerai darinya. Itu boleh sahaja.
Cerai itu dibenci, tetapi seseorang insan apabila dia melihat isterinya menyakiti ibunya dan berdegil untuk tetap menghinanya, maka yang afdhal ialah menceraikannya; kerana isteri itu tidak layak bersamanya. Namun jika isteri itu tidak menyakiti sesiapa dan perbahalan itu berpunca daripada ibunya semata, maka asingkanlah mereka berdua. Cubalah menjadi bijak untuk menyelesaikan perbalahan mereka berdua. Kita tidak menyuruhnya untuk talak dan tidak pula kita berkata, “Kau marahlah ibumu dan kau tinggalkan dia” sehinga dia berasa tidak senang denganmu.
Tetapi kita kata: “Jadilah orang yang sering berwaspada. Ketahuilah bahawa ihsan terhadap ibumu itu dan juga ayahmu adalah pintu Syurga paling tengah (atau luas) maka janganlah engkau abaikan pintu itu.” Binasanya seorang lelaki itu apabila dia bersama ibu bapanya pada waktu tua, tetapi mereka tidak memasukkannya ke dalam Syurga, seperti yang disebutkan dalam hadis Nabi ﷺ.” Berkata Imam Syihabuddin Ibn Ruslan dalam Syarah Sunan Abi Daud (19/417):
“Dikatakan bahawa manusia yang pertama menyuruh anaknya menceraikan isterinya ialah (Nabi) Ibrahim al-Khalil AS.[2] Salah satu contoh berbuat baik akan anak kepada bapanya ialah apabila dia membenci apa yang dibenci oleh bapanya, sekalipun jika dia mencintai sesuatu itu. Begitu juga sebahagian dalam perbuatan baik kepadanya, apabila seorang anak itu menyukai apa yang disukai oleh bapanya, sekalipun dia membencinya. Ini hanya berlaku kalau bapa itu adalah orang agama; yang menyintai dan membenci sesuatu kerana Allah; dan tidak merujuk kepada pengikut hawa nafsu…Antara (faedah) daripada hadis ini ialah bahawa sesungguhnya seorang anak itu apabila tidak mentaati bapanya, pada perkara yang disuruhnya, maka hendaklah meminta tolog untuk menyelesaikannya daripada hakim, atau salah seorang daripada pembesar negeri.
Pada zahir hadis ini, hukum bahawa bapa apabila menyuruh anaknya untuk menceraikan isterinya maka wajib ke atas suami itu menceraikannya. Imam al-Ghazali telah menghikayatkan dari sebahagian besar ulama bahawa ketaatan kepada ibu bapa itu adalah wajib sekalipun pada urusan yang samar-samar, dan tidak wajib pada perkara yang haram secara asal, sehingga jika mereka berasa hati disebabkan engkau menjauhkan diri daripada mereka kerana tidak mahu makan (bahan syubhah) maka wajib untuk engkau makan bersama mereka, kerana meninggalkan syubhat ialah warak (sunat) dan redha ibu bapa itu adalah mesti (atau wajib).”
Para ulama berkata:
“Jika perkara itu diarahkan berpunca daripada kebodohan dan kelemahan akalnya, lalu dia menyuruh atau menegah anaknya, dengan suatu perintah yang tidak dianggap menyelisihinya pada uruf sebagai suatu bentuk penderhakaan, maka anak itu tidak dihukum fasiq kerana perbuatan menyelisihi ketika itu, kerana keuzurannya.
Begitu juga jika seseorang itu berkahwin dengan perempuan yang dia sayang kemudian ibu bapanya menyuruhnya mentalakkan isterinya, sekalipun perempuan hilang iffahnya (berperangai tidak baik) maka apabila dia tidak mengikut kata-kata ibu ayahnya, itu tidaklah berdosa ke atasnya, berdasarkan hadis Abu Dzar RA yang akan diterangkan (berkenaan kelemahan sebagai pemimipin). Namun begitu, terdapat isyarat bahawa yang afdhal ialah menceraikannya untuk menepati arahan ibu ayahnya.
Tentang kerara ini, disokong dengan hadis selepasnya bahawa Umar mengarahkan anaknya untuk menceraikan isterinya, lalu anaknya enggan, kemudian Umar menyebut perkara itu kepada Rasulullah ﷺ dan baginda menyuruh anak itu menceraikannya. Begitu jugalah hukumnya terhadap sekalian arahan ibu bapa yang tidak dapat difikirkan melainkan berpunca daripada lemahnya akal atau rendahnya ideanya, yang kalau kita bentang kepada orang-orang pandai nescaya akan menentangnya dengan bantahan-bantahan yang senang diterima, dan mereka akan berpendapat kalau anak itu berselisih dengan ibu itu bukanlah suatu bentuk tindakan menyakiti ibu bapanya.” Rujuk al-Zawajir (2/115) oleh Imam Ibn Hajar al-Haitami.
Kesimpulannya ialah, tidak menjadi kesalahan bagi ibu bapa untuk cakna kebajikan anak mereka, sekalipun selepas berkahwin, sama ada anak lelaki atau perempuan. Menantu yang baik ialah orang yang menjaga hubungan dengan mertua dan menghormati pandangan mereka serta melayan mereka dengan baik.
Implikasi Memukul dan Menganiayai Pasangan
Isu yang kedua, berkenaan menantu yang suka memukul dan menganiayai anak perempuan. Maka kami katakan di sini, suami tidak mempunyai hak untuk memukul sehingga mencederakan isteri, apatalagi menganiayainya. Mendatangkan kecederaan dan menganiayai isteri memiliki implikasi dalam undang-undang persekutuan, dan undang-undang Syariah. Contohnya. Seksyen 52 Akta 303 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 memperuntukkan bahawa Mahkamah boleh mengeluarkan perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh. Seksyen itu memperuntukkan, antara lain;
(1) “Seseorang perempuan yang berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih daripada alasan yang berikut, iaitu:
lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniaya;”
Ini menunjukkan bahawa perbuatan mencederakan dan menganiayai isteri adalah darar Syarie yang mengharuskan tuntutan fasakh. Dalam masa yang sama, Kanun Keseksaan (Akta 574) memperuntukkan dalam Seksyen 319 ke atas berkenaan kesalahan mendatangkan kecederaan dan kecederaan parah kepada mana-mana orang. Justeru, tidak menjadi kesalahan kepada ibu bapa untuk membuat laporan polis atau memberikan keselamatan dan perlindungan kepada anaknya, sama ada lelaki atau perempuan, yang dipukul, dicederakan dan dianiaya oleh pasangan.
Justeru, menjawab juga isu ketiga, adakah ibu bapa berdosa menyuruh anak mereka agar bercerai kerana wujud darar Syarie kepada anak tersebut jika masih mengekalkan hubungan perkahwinan dengan pasangannya, maka jawapannya juga adalah tidak berdosa. Kami kuatkan jawapan kami dengan menukilkan perkara tersebut daripada kitab al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (4/138) karangan Syeikh Muhammad al-Zuhaili. Hukum talak itu berbeza mengikut keadaan dan situasi, kepada lima, iaitu:
Wajib: Talak itu wajib pada dua keadaan; pada waktu Iila’ apabila sudah tamat. Maka suami itu diperintahkan untuk melaksanakan janjinya untuk bercerai…(kedua) pada keadaan berlaku syiqaq (perseteruan) antara suami isteri apabila keadaan menjadi sangat genting. Kemudia, kedua-dua hakam daripada kedua belah pihak berpendapat untuk berpisah, maka hukum talak menjadi wajib.
Sunat: terdapat tiga keadaan;
Jika isteri tidak konsisten melaksanakan pergaulan yang baik dengan suaminya, dan berperangai buruk.
Suami cuai dalam memberikan hak isterinya kerana alasan benci atau selainnya. Firman Allah ﷻ:
Maksudnya: “maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik, atau lepaskan mereka dengan cara yang baik;” (Surah al-Talak: 2). Ini kerana jika dia tidak menceraikan isterinya ketika itu maka tidak ada jaminan bahawa tidak berlaku syiqaq, atau kerosakan rumahtangga dan pergaulan yang buruk, dan hilanglah tujuan-tujuan perkahwinan.
Jika isteri tidak menjaga kesucian dirinya, berdasarkan riwayat Ibn Abbas R.Anhuma bahawa seorang lelaki berjumpa Nabi ﷺ dan berkata: “Sesungguhnya isteriku tidak menolak setiap tangan lelaki yang menyentuhnya, maka bersabda Nabi ﷺ: “Ceraikan dia.” Riwayat al-Nasaie (3229). Ini kerana tidak ada jaminan kepada suami itu bahawa isterinya tidak akan merosakkan perkahwinan mereka dengan menasabkan anak zina kepada suaminya.
Makruh: Jika isteri ialah seorang yang konsisten menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Talak itu juga tidak dijustifikasi dengan sebab yang diharuskan Syarak, atau hanya alasan yang remeh, maka hendaklah suami itu menanggungnya, dan bersabar. Dia juga digalakkan untuk bersikap baik dengan isterinya sehingga dapat pahala dan ganjaran dari Allah ﷻ. Dalilnya ialah hadis:
أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَى اللهِ الطَّلَاقُ Maksudnya: “Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah cerai.” Riwayat al-Nasaie (14894) dan Abu Daud (2178)
Dan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ، فَإِنَّ المَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ، وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلاَهُ، فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ، وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ، فَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ Maksudnya: “Layanlah wanita dengan baik. Sesungguhnya wanita itu dicipta daripada tulang rusuk. Dan jika sesuatu dari tulang rusuk tersebut bengkok, dan engkau meluruskannya dengan paksaan maka engkau akan mematahkannya (atau menceraikannya, dalam riwayat yang lain). Kalau engkau membiarkan pula, maka akan terus bengkok. Maka layanlah wanita dengan baik.” Riwayat al-Bukhari (3331) dan Muslim (1468)
Harus: Jika terdapat sebab Syarie yang diterima maka hukumnya adalah diharuskan. Lebih utama ialah suami itu menanggungnya dan berkelakuan baik kepada isterinya. Balaslah keburukan dengan kebaikan, untuk menjaga keutuhan keluarga, dan kelangsunagn rumah tangga, kebajikan anak-anak dan hubungan persemendaan.
Haram: Hukum haram itu berbahagi kepada tiga:
Berlaku talak ketika haid
Berlaku talak semasa suci tetapi selepas persetubuhan
Berlaku talak dengan sebab yang zalim, seperti seorang lelaki yang berkahwin ramai, kemudian menceraikan salah seorang daripada isterinya sebelum sempat dia memperoleh bahagiannya untuk lelaki itu tinggal bersamanya.
Berkata Imam Abu Jaafar al-Tahawi dalam Syarh Musykil al-Athar (3/417) berkenaan hadis Ibn Umar sebelum ini: “Hadis ini memiliki faedah yang menunjukkan bahawa menjadi hak seorang bapa ke atas anaknya untuk menjawab permintaannya. Begitu juga kepada ibunya maka lebih wajib dan mesti dibuat, kerana hak ibu ke atas anak melebihi hak ayah ke atas anak….Berkata Abu Ja’far: Tidak diharuskan ke atas ibu bapa untuk menyuruh anak dengan alasan yang dilarang oleh Allah untuk menceraikan isterinya. Ibu bapa hanya boleh menyuruh anaknya bercerai dengan alasan yang diharuskan Allah, bukan dengan alasan yang berlawanan dengannya.”
Kesimpulan
Berdasarkan fakta dan kenyataan di atas, kami cenderung kepada pendapat bahawa ibu bapa mempunyai hak untuk menasihati anak-anak berkenaan urusan rumah tangga mereka, tertakluk kepada hukum-hukum yang diperuntukkan dalam Syariah Islam. Mereka juga bertangungjawab, sama seperti orang Islam yang lain, untuk melakukan amar makruf nahi mungkar apabila mereka melihat suatu jenayah dilakukan terhadap seseorang khususnya terhadap anak mereka sendiri. Tidak dianggap sebagai berdosa apabila ibu bapa memberi nasihat kepada anak-anak tentang hal rumah tangga. Malah apabila berlaku syiqaq antara suami isteri, ibu bapa kepada pasangan masing-masing berhak dilantik menjadi hakam yang bertindak sebagai orang tengah bagi mendamaikan pihak yang bertelagah; sama ada dengan cara menyelesaikan isu rumah tangga sehingga pasangan dapat menjalankan tanggungjawab masing-masing semula, atau membubarkan perkahwina. Semoga jawapan ini memberikan panduan kepada pihak bertanya dan sedikit sebanyak menyelesaikan kemelut yang dihadapi.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Kebanyakan umat Islam di seluruh dunia mula berpuasa hari ini. Namun ada juga negara Islam seperti Brunei yang akan mula berpuasa esok. Ramadhan bulan terpenting dalam Islam, malah ayat al-Quran yang pertama juga pertama diturunkan dalam bulan Ramadhan.
Setiap tahun berjuta umat Islam menyambut Ramadhan di seluruh dunia dengan waktu dan situasi yang berbeza. Waktu berpuasa bergantung di negara mana kita tinggal dan berada. Malah pernah di Antartika mencatatkan puasa lebih 20 jam. Di Malaysia sendiri, kadar waktu kita berpuasa di antara 13 ke 14-14 jam.
Negara manakah berpuasa paling lama dan negara mana pula berpuasa paling singkat di seluruh dunia. Ini sekadar panduan untuk pengetahuan kita
Negara Paling Panjang Puasa di seluruh dunia 2021
Poland – 16 hingga 17 jam
London – 16 hingga 17 jam
Perancis – 16 hingga 17 jam
Kazakhstan – 16 hingga 17 jam
Belgium – 16 hingga 17 jam
Zurich (Switzerland) – 16 hingga 17 jam
Bucharest (Romania ) – 15 hingga 16 jam
Ottawa (Kanada) – 15 hingga 16 jam
Sofia (Bulgaria ) – 15 hingga 16 jam
Rome ( Italy) – 15 hingga 16 jam
Madrid (Sepanyol) – 15 hingga 16 jam
Lisbon (Portugal) – 15 hingga 16 jam
Athens (Greece) – 15 hingga 16 jam
Beijing (China) – 15 hingga 16 jam
Washington DC (USA) – 15 hingga 16 jam
Pyongyang (Korea Utara ) – 15 hingga 16 jam
Ankara ( Turki) – 15 hingga 16 jam
Rabat (Morocco) – 14 hingga 15 jam
Tokyo ( Jepun) – 14 hingga 15 jam
Islamabad ( Pakistan) – 14 hingga 15 jam
Tehran ( Iran) – 14 hingga 15 jam
Baghdad ( Iraq) – 14 hingga 15 jam
Beirut (Lebonan ) – 14 hingga 15 jam
Damsyik (Syria) – 14 hingga 15 jam
Cairo (Mesir) – 14 hingga 15 jam
Kuwait – 14 hingga 15 jam
Kota Gaza (Palestin) – 14 hingga 15 jam
New Delhi ( India ) – 14 hingga 15 jam
Hong Kong – 14 hingga 15 jam
Dhaka ( Bangladesh) – 14 hingga 15 jam
Muscat (Oman) – 14 hingga 15 jam
Kabul ( Afhanistan) – 14 hingga 15 jam
Riyadh ( Arab Saudi) – 14 hingga 15 jam
Doha ( Qatar) – 14 hingga 15 jam
Dubai (UAE) – 14 hingga 15 jam
Yamen – 13 hingga 14 jam
Addis Ababa (Ethiopia) – 13 hingga 14 jam
Senegal – 13 hingga 14 jam
Colombo ( Sri Lanka) – 13 hingga 14 jam
Bangkok (Thailand) – 13 hingga 14 jam
Khartoum (Sudan) – 13 hingga 14 jam
Kuala Lumpur (Malaysia) – 13 hingga 14 jam
Singapura) – 13 hingga 14 jam
Nairobi (Kenya) – 13 hingga 14 jam
Luanda (Angola) – 12 hingga 13 jam
Jakarta (Indonesia) – 12 hingga 13 jam
Negara paling singkat berpuasa 2021
Brasilia (Brasil) – 12 hingga 13 jam
Harare (Zimbabwe) – 12 hingga 13 jam
Johannesburg (Afrika Selatan) – 11 hingga 12 jam
Buenos Aires (Argentina) – 11 hingga 12 jam
Cape Town (Afrika Selatan) – 11 hingga 12 jam
Christchurch (New Zealand) – 11 hingga 12 jam
Ciudad del Este (Paraguay) – 11 hingga 12 jam
Montevideo (Uruguay) – 11 hingga 12 jam
Canberra (Australia) – 11 hingga 12 jam
Puerto Montt (Chili) – 11 hingga 12 jam. []
Sumber :- THE ISLAMIC INFORMATION
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Tular Arab Saudi umum peraturan baru sempena ramadan.’ Timbul misleading dan bawa naratif buruk kepada umat Islam. Sebenarnya maksud peraturan yang dikeluarkan telah disalahtafsir sehingga membawa maksud buruk.
Masyallah, begitulah yang terjadi apabila terlalu ramai yang mula percaya tanpa usul-periksa dan akhirnya menyebarkan kepada orang lain tanpa rasa bersalah.
Kongsi Abdullah Izat, peraturan baru yang dikeluarkan semata-mata untuk memudahkan dan menyenangkan para jemaah. Tetapi akhirnya timbul fitnah pula, allahuakbar!
Telah tersebar dalam pelbagai media sosial tentang kononnya peraturan baru bulan Ramadan di Arab Saudi. Terutamanya versi Bahasa Melayu telah tersebar dalam group-group WhatsApp.
Kita boleh nampak betapa misleadingnya kesimpulan Sami Hamdi dan betapa ia telah membawa satu naratif yang buruk kepada umat Islam.
Di sini saya lampirkan terjemahan bagi peraturan baru yang dikeluarkan itu:
Peraturan Baru Sempena Ramadan
Terutamanya buat para imam dan bilal:
1. Memberikan komitmen penuh ketika bertugas. Tidak boleh untuk tidak hadir menjalankan tugas dalam bulan Ramadan al-Mubarak, melainkan kerana sangat terdesak dan mempunyai alasan yang boleh diterima setelah melantik seorang pengganti dalam tempoh ketidakhadiran.
Pelantikan sementara ini perlulah disahkan oleh pihak cawangan kementerian di wilayah masing-masing, dan pengganti tersebut hendaklah berjanji tidak akan mengabaikan tanggungjawab. Tempoh ketidakhadiran tidak boleh melebihi kadar yang ditetapkan.
2. Mengikuti takwim Umm al-Qura dalam mengumandangkan azan, terutamanya azan Isyak, ia mestilah dikumandangkan pada waktu yang ditetapkan.
Iqamat pula harus dikumandangkan selepas azan setelah tempoh waktu yang dimuktamadkan bagi setiap solat.
3. Mengambil kira hal ehwal orang ramai ketika solat Terawih. Solat tahajud [terutamanya] pada 10 malam terakhir Ramadan mestilah selesai sebelum waktu Subuh dengan tempoh yang cukup supaya tidak menyusahkan para jemaah [untuk bersahur].
4. Beriltizam dengan petunjuk Nabi dalam doa qunut ketika solat terawih serta tidak memanjang-manjangkannya. Berpada dengan doa-doa yang sahih daripada Nabi.
Elakkan daripada bersajak ketika berdoa dan mengada-ngada membaca doa secara tartil dan tarannum.
Timbul Misleading
5. Pentingnya membaca beberapa kitab yang berfaedah buat para jemaah masjid, berdasarkan bahan bacaan yang diluluskan oleh pihak kementerian.
6. Mematuhi peraturan berkenaan dengan kawalan pemasangan kamera dalam masjid. Tidak menggunakannya untuk mengambil gambar imam dan makmum sewaktu solat didirikan dan tidak menyiarkannya dalam apa-apa bentuk media sekalipun.
7. Imam bertanggungjawab untuk memberikan kebenaran beriktikaf, dan memastikan para jemaah tidak melanggar peraturan, tahu tentang maklumat para jemaah yang beriktikaf dan meminta bukti kelulusan dari penaja yang diluluskan [yang menaja aktiviti iktikaf] bagi bukan warga Saudi.
Bawa Naratif Buruk
8. Tidak mengutip derma untuk aktiviti berbuka puasa dan aktiviti yang lain.
9. Aktiviti berbuka (jika ada), hendaklah dilakukan di kawasan yang ditetapkan di pekarangan masjid. Aktiviti ini adalah di bawah tanggungjawab imam dan bilal.
Mereka yang bertanggungjawab dalam aktiviti berbuka ini hendaklah membersihkan tempat tersebut dengan segera setelah berbuka.
Tidak boleh untuk membina bilik sementara atau mendirikan khemah atau yang seumpamanya untuk menjalankan aktiviti berbuka di dalamnya.
10. Imam dan bilal haruslah mengingatkan para jemaah agar tidak membawa anak-anak kecil kerana ini akan mengganggu para jemaah dan menghilangkan kekhusyukan mereka.
Selesai terjemahan.
Kepada Umat Islam
Tengoklah, tak ada pun istilah yang berkait dengan “no loudspeakers”, “pemendekan solat terawih”, “tidak boleh berbuka di Masjid al-Haram” dan sebagainya.
Tak ada pon naratif kononnya dunia hendak kiamat dari peraturan baru ini.
Malah peraturan baru ini dikuatkuasakan khusus untuk para imam dan bilal yang bertugas demi menjaga kemaslahatan para jemaah.
Kasihan, mereka keluarkan peraturan semata-mata hendak jaga jemaah, sekali mereka pula kena hentam. Moga-moga Allah ganjari kesabaran mereka dan membalas pihak yang mengeluarkan naratif buruk ini.
Sebaiknya buat umat Islam, belajarlah bahasa Arab jika berkesempatan. Supaya boleh akses sumber primer. Ini tidak, tersalah tafsir dan sebarkan info palsu kepada orang lain.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...