Tidak lama lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidiladha dan seperti biasa akan melakukan ibadah korban.
Namun tular baru-baru ini mengenai korban daging lembu wagyu yang mencecah RM30,000 bagi satu bahagian.
Biarpun ia tidak menjadi satu kesalahan, namun nilainya sama bagi enam lembu biasa yang mana manfaatnya lebih luas dan ramai orang miskin boleh merasai daging korban ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, selaras konsep korban mengikut keutamaan berdasarkan situasi semasa penularan pandemik wabak Covid-19, maka ia perlulah diteliti dengan sebaiknya.
Beliau berkata, mengikut pengamatan, terlalu ramai individu yang memerlukan bantuan terutama untuk merasai daging yang nilainya sekarang ini melebihi RM30 sekilogram.
“Jika dilihat, dengan nilai RM30,000 itu, sekiranya dihitung menggunakan jumlah nilai semasa lembu iaitu kira-kira RM5,000 bagi seekor lembu, maka kita dapat memperoleh sekitar enam ekor lembu biasa.
“Daripada jumlah enam ekor lembu ini, sudah tentu ia dapat memberikan manfaat yang lebih besar dan ramai orang miskin akan dapat merasainya.
Ads
“Justeru, tidak salah untuk melakukan ibadah korban dengan lembu wagyu. Tetapi dari sudut perolehan manfaat yang lebih ramai dan besar, maka sudah tentu melakukan ibadah korban dengan lembu biasa adalah lebih utama dalam situasi seperti ini,” katanya menerusi Al-Bayan Siri 11 bertajuk Ibadah Korban Dengan Lembu Wagyu di Facebook (FB) beliau, hari ini.
Beliau difahamkan harga satu bahagian korban lembu wagyu baka Jepun itu boleh mencecah sehingga RM30,000 yang mana dagingnya bergred A5 dan berat hidup sekitar 800 kilogram (kg).
Menurutnya, manakala setiap peserta akan menerima 50 kg daging apabila selesai proses sembelihan dan justeru setiap peserta akan membayar dengan harga RM600 bagi satu kilogram daging wagyu.
Ads
“Adalah ditegaskan bahawa lebih aula (utama) dari sudut Fiqh Aulawiyyatnya untuk memberi makan seramai mungkin kepada golongan asnaf dan yang memerlukan.
“Dengan cara ini (korban lembu biasa), jelas kita akan dapat membantu golongan masyarakat dalam bilangan yang lebih ramai. Faedah merasa daging lembu dan korban juga dapat dikongsi bersama dengan lebih meluas,” katanya lagi.
Takrif Lembu Wagyu
Istilah Wagyu berasal dari dua perkataan iaitu “Wa” bermakna Jepun dan “gyu” bermakna “daging lembu.” Justeru secara ringkasnya daging Wagyu bermaksud daging lembu Jepun. Di Jepun, terdapat empat jenis baka lembu yang menghasilkan daging wagyu iaitu Japanese Black, Japanese Brown, Japanese Shorthorn dan Japanese Polled.
Ads
Salah satu jenis wagyu yang paling mahal adalah daging Kobe. Ia merujuk kepada daging lembu Jepun yang datang dari wilayah Hyogo yang mana ibu negerinya adalah Kobe. Daging jenis ini berasal daripada baka lembu Japanese Black, dilahirkan dan dibesarkan di wilayah Hyogo, Jepun.
Untuk layak mendapat label Wagyu, lembu-lembu perlu dibesarkan dan diberikan makanan berdasarkan garis-garis panduan terperinci. Mana-mana lembu yang sudah bersedia untuk diproses akan dipastikan mempunyai berat keseluruhan 780 hingga 800 kg dengan berat rangkanya selepas dilapah, kurang daripada 470kg.
Setelah dilapah, daging yang ada akan digredkan mengikut tahap kualiti kandungan lemak itu. Ada empat kategori diambil kira iaitu tahap lemak, warna, kepejalan dan kualiti lemak dalam daging itu. Semua daging akan diberikan gred A, B dan C, dengan markah 1 ke 5 akan menentukan tahap kualiti daging itu mengikut gred.
Selain itu, semua daging turut sama akan dinilai tahap yang digelarkan ‘Beef Marbling Score’ (BMS), yang akan menentukan tahap kecairan daging itu ketika dimakan, dengan skor 1 hingga 12. Kebanyakan daging Wagyu mempunyai pencapaian sekitar A4 – A5.[1]
Hukum menutup mata tanpa sebarang keuzuran ketika mengerjakan solat adalah makruh. Inilah pendapat ulamak mazhab Hanafi dan Maliki dan Hanbali dan sebahagian ulamak mazhab Syafie.
Diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda :
إذا قام أحدكم في الصلاة فلا يغمض عينيه
Artinya : “Apabila berdiri seorang kamu di dalam solat maka janganlah dia memejamkan akan kedua matanya.” (Hadith At-Tabarani di dalam Mu’jam Kabir)
Dan sebab dimakruhkan memejamkan mata itu ialah kerana menyalahi akan sunnah di mana Rasulullah saw ketika solat kedua matanya memandang ke tempat sujud.
Berkata Imam Al-Kasaani :
كره لأنه خلاف السنة في أنه يشرع رمي العينين إلى موضع السجود ، ولأن لكل عضو حظه من العبادة وكذلك العينان
Ertinya : “Dimakruhkan tutup mata kerana sungguhnya yang sunnah ialah memandang kedua matanya kepada tempat sujud.” (Kitab Badai’us As-Shonaai’) Namun jika memejamkan mata mendatangkan khsuyuk tidak sebagaimana membuka matanya maka memejamkan mata tidak lagi dimakruhkan.
Tersebut pada kitab Zadul Ma’ad :
وقال الإمام العز بن عبد السلام في فتاويه بالجواز عند الحاجة إن كان ذلك أخشع للمصلي في صلاته
Ertinya : “Dan berkata Imam Izzuddin bin Abdis Salam dengan harus memejam mata ketika berhajat jika ia lebih mendatangkan khusyuk bagi orang yang sembahyang.” Berkata Syeikh Dr Muhammad Abdul Sami’ seorang anggota majlis fatwa negeri Mesir :
ان إغماض العينين فى الصلاة يُكره، ولكن إذا فعل المصلي هذا لاستحضار الخشوع في الصلاة فلا شيء فيه.
Ertinya : “Sungguhnya menutup dua mata di dalam solat dimakruhkan akan tetapi apabila seorang yang sembahyang melakukannya supaya khusyuk ia di dalam sembahyang nescaya tidaklah mengapa.” (Darul Ifta Mesir)
Kesimpulan
Sunat bagi orang yang solat memandang kepada tempat sujud ketika di dalam solat melainkan ketika duduk tahyat maka sunat melihat kepada jari telunjuknya.
Makruh memejamkan mata di dalam solat melainkan jika tidak dipejamkan matanya dia tidak khusyuk di dalam solatnya atau ada suatu yang mengganggu hatinya.
‘Gaji masuknya banyak tapi sentiasa tak cukup.’ Puncanya bila kita kurang memberi, jarang bersedekah. Begitulah kehidupan, jangan hanya menjadi orang menerima sahaja.
Kadang-kadang kita juga harus memberi dan percayalah banyak kita bersedekah lebih banyak Allah akan balas. Sedekah ini kadang-kadang ajaib, di saat kita memerlukan pasti Allah mudahkan melalui jalan yang tak disangka-sangka.
Tak bermakna hari ini bersedekah, hari ini kita digandakan rezeki melimpah-ruah. Bila dan di mana itu adalah rahsia Allah. Tetapi percayalah kuasa sedekah ini cukup berbeza.
Ikuti perkongsian Ustaz Firdaus Mokhtar ini dan ketahui kebaikan dalam bersedekah:
Gaji kita kalau tak berkat, selalu sahaja bocor. Masuknya banyak tapi sentiasa tak cukup. Ada sahaja yang berlubang.
Itulah bocor.
Tapi Sentiasa Tak Cukup
Antara sebabnya adalah kita kurang memberi. Kurang bersedekah.
Memberi yang utama ke keluarga sendiri dulu. Ibu bapa, isteri dan anak-anak. Adik beradik yang kurang berkemampuan.
Bila mak kata nak ada nak repair dapur rumah sikit, kita kata tak ada duit. Esoknya elok saja kita modify sound system kereta. Beribu pula tu.
Check Balik
Isteri minta nak beli baju baru, kita kata belum gaji. Sebelum gaji keluar elok pula kita belanja kawan makan steak. Yihhh mahal gais.
Utamakan yang utama, percayalah kita akan dilimpahkan rezeki yang lebih nanti.
Begitulah.
Mesti Kita Kurang Memberi
Warganet turut bersetuju dengan perkongsian dan percaya bila kita bersedekah, rezeki akan bertambah dan bukannya berkurang. Kongsi mereka:
Lizaliyana Ramli
Gaji tak cukup sebab expenses melebihi gaji. Ermmm, tak tahu mana silap dan tak tahu gaji berapa banyak baru cukup..
Selagi tak utamakan yang utama,memang sampai ke sudahlah, tak akan cukup. Bukan senang jadi lelaki. Malah bukan susah nak senang.#ytjt
Jarang Bersedekah
Jalilah Samin
Terima kasih Ustaz, insyallah, doakan kami dimurahkan rezeki untuk lebih banyak memberi..
Aminur Fathi
Kereta rosak, rumah rosak macam-macam, anak bini asyik sakit. Itu juga tanda rezeki tak berkat. Tapi ada yag kata tu ujian… hahaha
Azliza Az
Betul, suami saya hari-hari hantar saya datang kerja dari asbab tu dia dapat banyak customer hari-hari bisnes dia… Alhmdulillah
Aminur Rashid
Bocor paling dahsyat sebab tak sembahyang dan melewat-lewatkannya.
Kadang kala kita mencari kesempurnaan tanpa sedar Allah membenci perbuatan kita itu. Kadang ada merasakan dirinya hebat, ketua yang bagus (pada pandangan diri kita saja) tapi tanpa sedar pekerja membenci kita dalam diam.
Ustaz Azhar Idrus berkongsikan enam jenis perangai dibenci Allah. Kalau Allah sudah benci (kerana perangai kita ini dan kita tidak mahu mengubah sikap itu) apalah nilai hidup kita di dunia ini? Ternyata hanya sia-sia.
صحيحابنحبان
Kitab Hadith Sahih Ibnu Hibban
Yaitu terjemahan daripada sebahagian hadith dari kitab Sahih Ibnu Hibban dan saya tulis sedikit keterangan.
Ini 6 jenis perangai dibenci Allah
Berkata Imam Ibnu Hibban : Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata Rasulullah saw bersabda :
Artinya : “Sungguhnya Allah benci akan setiap orang yang kasar lagi sombong dan yang rakus mengumpul harta dan yang berteriak di pasar dan yang jadi bangkai di malam hari dan yang jadi keldai di siang hari dan yang tahu urusan dunia tapi jahil urusan akhirat.”
Hadith seumpama ini ada dikeluarkan juga olih Imam Ahmad dan Bukhari dan Muslim dan Abu Daud dan Tirmizi dan Ad-Darimi dan Al-Baihaqi dan lainnya.
KETERANGAN
Hadith ini datang pada menerangkan enam jenis manusia yang sangat dibenci olih Allah Taala.
Dan terdapat disana hadith-hadith yang semakna dengan hadith di atas yang diantaranya hadith yang telah diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. Rasulullah saw bersabda : أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِأَهْلِ النَّارِ وَأَهْلِ الْجَنَّةِ؟ أَمَّا أَهْلُ الْجَنَّةِ فَكُلُّ ضَعِيفٍ مُتَضَعِّفٍ أَشْعَثَ ذِي طِمْرَيْنِ لَوْ أَقْسَمَ عَلَى اللَّهِ لَأَبَرَّهُ، وَأَمَّا أَهْلُ النَّارِ فَكُلُّ جَعْظَرِيٍّ جَوَّاظٍ جَمَّاعٍ مَنَّاعٍ ذِي تَبَعٍ
Artinya : “Adakah kamu sekelian mahu aku beritahu tentang ahli syurga dan ahli neraka? Ketahuilah ahli syurga itu kebanyakkannya kalangan mustadh’afin yang dipandang lemah yang jika dia bersumpah atas Allah nescaya dia akan tunaikannya. Dan adapun ahli neraka itu maka kebanyakkannya ialah orang-orang kasar perilakunya lagi sombong dan rakus mengumpul harta dan ramai penyokong.” (Hadith riwayat Imam Ahmad)
Dan pada riwayat Suraqah bin Malik r.a. Nabi saw bersabda : أَمَّا أَهْلُ النَّارِ فَكُلُّ جَعْظَرِيٍّ جَوَّاظٍ مُسْتَكْبِرٍ
Artinya : “Adapun ahli neraka itu maka kebanyakkannya ialah orang yang kasar perilakunya dan orang yang rakus mengumpul harta dan orang yang sombong.” (Hadith riwayat Imam Ahmad)
جعظري
KERAS LAKU DAN ANGKUH
Berkata ulamak maknanya ialah :
جَعْظَرِي وهو الرجلُ الفظُّ الغليظ المستكبرُ
Artinya : “Makna Ja’zhori ialah lelaki yang yang kasar percakapan dan kelakuannya serta angkuh.”
Maksudnya seorang yang bila bemuamalat dengan manusia dia bercakap dengan kasar dan gerak gerinya kasar tidak tahu berbudi bahasa serta angkuh kepada orang yang berurusan dengannya.
Orang seperti ini tidak peduli dengan siapa dia bercakap dan berurusan samada orang tua atau orang alim atau saudara mara atau orang yang mempunyai kedudukan. Pendeknya dia tidak tahu membezakan dengan siapa dia bercakap dan berurusan sentiasalah dia dengan sikap kerasnya dan angkuhnya.
Dia bercakap dengan orang tua seperti dia bercakap dengan orang muda dan dia bercakap dengan ulamak seperti dia bercakap dengan orang jahil dan dia bercakap dengan sanak saudaranya sendiri seperti dia bercakap dengan kawan-kawannya tiada langsung dia tahu untuk berlemah lembut dan memulikan orang dan tidak ada dalam dirinya rasa segan silu kepada orang.
جوَّاظ
RAKUS MENGUMPUL HARTA
Berkata Ulamak :
الجوَّاظ فهو الجَموعُ المنوعُ
Artinya : “Makna Al-Jawwaz ialah orang yang mengumpulkan harta dengan cara yang dilarang.”
Maksudnya orang yang sangat rakus mengumpulkan harta dan lagi cara dia mengumpulkan harta itu bukan dengan tujuan yang benar.
Bermula mencari harta itu bukanlah perkara yang dilarang olih syarak akan tetapi hendaklah dengan tujuan dan cara yang benar.
Berkata Dr Ahmad Syarif An-Na’san :
وأمَّا المالُ الذي يجمعه المرءُ المسلمُ من حلالٍ بنيةِ أن يسْترَ به نفسَهُ وينتفعَ بهِ هو أو غيرُه أو ينفقَهُ على أولادِهِ وعلى أبويهِ وغيرِهما من أقاربِه بغيرِ نيةِ التَّوصُّلِ إلى الفخرِ والتكبرِ على الناسِ فإن ذلكَ المالَ ليسَ بمذمومٍ
Artinya : “Dan adapun harta yang mengumpulkannya olih seorang Islam dari sumber yang halal dengan tujuan untuk belanja keperluan diri dan mengambil menafaat dengan harta itu olihnya atau orang lain atau membelanjakan sebagai nafaqah anak-anaknya dan kedua ibu bapanya dan lain dari keduanya seperti kaum kerabatnya tidak dengan tujuan berbangga-bangga dan sombong atas manusia maka sungguhnya yang demikian itu bukanlah ia dicela pada syarak.”
Ulamak menyebut antara cara mencari harta dan tujuan yang tidak benar itu ialah bertujuan untuk melakukan perkara yang tidak elok atau kasih ia kepada harta atau bertujuan memuaskan nafsu dan syahwatnya atau kerana bermegah-megah pada manusia atau bakhil ia dengan hartanya itu.
Berkata Fuqahak :
الجوَّاظ فهو الجَموعُ المنوعُ أي الذي يَحرِصُ على جمعِ المالِ بنيَّةٍ فاسدةٍ، وهي أن يكون جمْعُهُ للمالِ حبًّا بالمالِ من حَيثُ ذاتُه ليتوصلَ لإشباعِ شهواتِه المحرَّمةِ وليفخَرَ بهِ على الناسِ ويبطُرَ به بطَرًا ويتكبرَ على عبادِ اللهِ ويبخلَ عن دفعِ المالِ في ما أمرَ اللهُ تعالى بالإنفاقِ فيه
Artinya : “Bermula makna Al-Jawwaz maka yaitu mengumpulkan harta yang ditegah syarak artinya orang yang tamak atas mengumpulkan harta dengan niat yang tidak elok dan bahawa mengumpulkan harta itu kerana dia sangat kasih kepada harta itu sendiri supaya memuaskan syahwatnya yang diharamkan dan bertujuan membanggakan diri atas segala manusia dengan merendahkan orang lain dan sombong atas hamba-hamba Allah dan bakhil pula dia dari membelanjakan harta pada barang yang disuruh olih Allah Taala dengan bersedekah padanya.”
Ketahuilah bermula mengumpulkan harta dari jalan yang halal supaya membelanjakannya pada perkara yang dihalalkan olih Allah Taala itu bukanlah ia suatu yang dicela kerana pada harta itu ada yang dicela olih syarak dan ada yang dipuji olih syarak.
Maka harta yang yang dicela syarak itu ialah harta yang dikumpulkan olih seseorang dengan jalan yang tidak halal dan orang seperti ini sebenarnya tiada baginya kisah langsung adakah harta yang didapatnya itu halal atau haram kerana yang menjadi kepentingan dalam dirinya ialah mendapatkan harta.
Bermula harta yang dipuji syarak itu ialah harta yang didapat dengan cara yang halal dan harta yang dicari dengan tujuan menunaikan kewajipan memberi nafaqah kepada kaum keluarga dan harta yang bertujuan disedekahkan dan dikongsikan dengan saudara mara dan orang ramai bukan untuk dikumpulkan semata sehingga disebut dia sebagai orang yang banyak harta.
Dan sememangnya mencari harta itu walaupun dibenarkan olih syarak tetapi ada padanya banyak kebinasaan yang antaranya ialah orang yang mencari harta itu sedikit sebanyak akan lalai dari akhiratnya.
Maksudnya sekalipun seorang itu mencari harta benda bukan dengan cara berlumba-lumba memperbanyakkan dan menimbunkannya dia sudah lalai dari akhiratnya apalah lagi dengan mereka yang tamak dan berlumba-lumba mencari dan memperbanyakkan harta.
Artinya : “Telah melalaikan akan kamu sekelian olih urusan membanyakkan mencari harta benda sehingga masuk kamu sekelian ke dalam kubur.” (At-Takasur : 1 & 2)
Sesungguhnya barangsiapa yang mengambil harta dengan cara yang tidak sebenar pasti dia tidak akan puas dengan apa yang telah diperolehinya itu maka kerana itu kita lihat seorang itu sekalipun telah hampir kepada kuburnya dia masih rakus mencari dan mengumpulkan harta.
Telah diriwayatkan daripada Abu Said Al-Khudri r.a. daripada Nabi saw bersabda :
Artinya : “Bermula harta ini sedap dilihat. Maka siapa yang mengambilnya dengan cara yang benar dan dibelanjakan dengan cara yang benar maka itulah nikmat terbaik baginya. Dan siapa yang mengambilnya dengan cara yang tidak sebenar nescaya adalah dia seperti orang yang makan tetapi tidak pernah kenyang.” (Hadith riwayat Muslim)
Maka sayugianya kita semua memelihara diri dari termasuk dalam kalangan orang yang dibenci olih Allah dengan sebab harta benda.
Sebaiknya biarlah harta yang kita dapat itu ialah harta soleh yang disebutkan di dalam hadith-hadith Nabi saw.
Telah diriwayatkan daripada ‘Amr bin Al-‘Aas r.a. adalah Nabi saw telah bersabda baginya :
Artinya : “Wahai Amr! Sebaik-baik harta yang soleh itu ialah untuk seorang yang soleh.” (Hadith riwayat Ahmad dan Bukhari dan Muslim dan lainnya)
سخّاب بالأسواق
BERTERIAK DI PASAR
Berkata Fuqahak maknanya :
يُكثرُ الصياحَ والكلامَ في سبيلِ جمعِ المالِ
Artinya : “Membanyakkan berteriak dan bercakap pada usaha mengumpulkan harta.” Dan kata setengahnya maknanya ialah :
يكثر في لأسواق الصياح والصخب والحلف في البيع والشراء، والكذب إلا ما ندر، والغش في البيع والشراء
Artinya : “Membanyakkan pada tempat-tempat berniaga dengan berteriak dan bertempik dan juga bersumpah pada jual beli dan bercakap bohong melainkan sedikit (yang tidak seperti demikian). Dan menipu ketika melakukan perniagaan.”
Yang dimaksudkan dengan perkataan pasar-pasar itu ialah orang yang berniaga olih kerana terlalu rakus untuk mendapatkan keuntungan dia berteriak di pasar-pasar atau di tepi-tepi jalan sehingga keluarlah perkataan yang sangat banyak terkadang seperti orang hilang aqal. Telah diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a. beliau berkata : Nabi saw bersabda :
Artinya : “Barangsiapa banyak perkataannya maka banyaklah salahnya dan barangsiapa banyak salahnya nescaya banyaklah dosanya dan barangsiapa yang banyak dosanya nescaya adalah neraka itu layak dengannya. Maka barangsiapa yang beriman ia dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berkata perkara yang baik atau dia diam sahaja.” (Hadith riwayat At-Tabarani)
Antara perkataan yang menjerumuskan orang berniaga kepada dosa dan azab neraka ialah berdusta dan sengelat dan sumpah dusta dan seumpamanya.
Pada zaman kita sekarang banyak terjadi apa yang telah disabdakan olih Nabi saw ini yaitu ramai yan berniaga di dalam media sosial dalam keadaan yang dijelaskan di dalam hadith yaitu bertempik dan berteriak dan setengahnya sampai berkata yang dusta dan masuk pada perkataan yang aib dan lucah demi meyakinkan orang yang mendengar supaya berminat dengan barangan jualannya.
Dan tidak kurang yang melanggar peraturan berpakaian ketika berniaga seperti mendedahkan aurat dan berpakaian ketat dan seksi yang menjolok mata dan pakaian-pakaian yang diharamkan syarak orang Islam memakainya.
جيفة بالليل
BANGKAI DI MALAM HARI
Berkata setengah ulamak maknanya ialah :
كناية عن كثرة نومه وخموله وعدم قيامه لصلاة الليل
Artinya : “Satu sindiran dari banyak tidurnya dan banyak malasnya dan tiada bangun ia bagi solat malam.”
Dan kata setengah ulamak pula maknanya ialah :
يستغرقُ ليلَهُ بالنومِ ولا يهتمُ بأن يكسبَ في ليلهِ من الصَّلواتِ ويتزودَ من الطاعاتِ
Artinya : “Menghabiskan waktu malamnya dengan tidur sahaja dan tidak mementingkan usaha melakukan amal pada waktu malam seperti solat dan mencari bekal amal taat.”
Dan kata setengah ulamak pula :
إذا جاء الليل استلقى على فراشه وبقي كالجيفة إلى الصباح.
Artinya : “Orang-orang yang apabila tiba waktu malam hanyalah dia tahu berbaring di atas tempat tidurnya dan begitulah kekal ia seperti bangkai sampai waktu pagi.” Tidak beribadah pada waktu malam dan hanya tidur dan berehat itu samalah seperti binatang dan tetapi pada hadith ini Nabi saw lebih keras memberi amaran sehingga Nabi saw menyerupakan orang-orang yang berperangai seperti ini sama seperti bangkai yaitu haiwan yang telah mati lagi busuk baunya.
حمار بالنهار
KELDAI DI SIANG HARI
Berkata setengah ulamak makna kaldai di siang hari ialah :
أن همَّهُ التفننُ بالأكلِ والإكثارُ من الملذاتِ وينشغلُ بذلكَ عنِ القيامِ بما افترضَهُ اللهُ تعالى عليه Artinya : “Bahawasanya cita-citanya hanyalah mempelbagaikan makan minum dan membanyakkan kelazatan dan hanya sibuk dengan perkara tersebut hingga tidak ada masa dalam hidupnya untuk mendirikan segala perintah yang telah difardukan olih Allah Taala ke atasnya.”
Dan kata setengah ulamak :
ومعنى حمار بالنهار: أنه بليد في فهمه، منهمك في عمله الدنيوي لا يلتفت إلى سواه من الطاعة والعبادة
Artinya : “Bermula makna keldai di siang hari itu ialah seorang yang sangat bodoh atau dungu otaknya hanya asyik dengan pekerjaan mencari dunia di siang hari tiada pedulikan kepada perkara-perkara taat dan ibadah.”
عالم بالدنيا جاهل بالاخرة
TAHU TENTANG DUNIA JAHIL TENTANG AKHIRAT
Di dalam Al-Quran sudah memberitahu bahawa kebanyakkan manusia itu adalah jahil. Majoriti manusia itu hanya pandai dalam ilmu bagi kehidupan di dunia akan tetapi tentang akhirat mereka adalah orang yang jahil.
Artinya : “Allah sekali-kali tidak akan menyalahi janji-Nya akan tetapi kebanyakkan manusia itu jahil tidak mengetahui. Mereka hanya tahu tentang zahir hidup di dunia sedangkan tentang akhirat mereka adalah orang-orang yang lalai tidak tahu apa-apa.” (Ar-Rum : 6 & 7) Ketahui olihmu bahawa seburuk-buruk orang itu ialah yang hanya pandai dalam soal mencari duit dan harta tetapi sangat jahil lagi bodoh tentang hal-hal berkait akhirat.
Berkata Ulamak :
من ءاتاهُ اللهُ عزَّ وجلَّ المالَ وكان عارفًا بطرقِ جمعِ المالِ وهو جاهلٌ بأمورِ الدّينِ أي بما افترضَ اللهُ تعالى عليه معرفَتَهُ من علمِ الدينِ فهو من شرِّ خلقِ اللهِ
Artinya : “Barangsiapa yang diberikannya olih Allah akan harta benda dan dia pandai dalam urusan mendapatkan harta sedang dia jahil dengan urusan agama yakni dia jahil akan perkara yang difardukan olih Allah Taala ke atasnya maka dia adalah seburuk-buruk manusia.”
Dan kata ulamak yang lain :
هو عالم بأمور دنياه ولكنه جاهل بأمر دينه لا يهتم به ولا يسأل عنه
Artinya : “Maknanya ialah orang yang hanya tahu dengan urusan-urusan dunia akan tetapi dia jahil dengan urusan agama dan tidak ambil berat dengannya dan tidak pula bertanyakan daripadanya.”
Maksudnya orang yang hanya mementingkan ilmu tentang dunia sahaja kerana disitu ada kepentingan mencari harta dan kesenangan makan minum dan berumah tangga dan mendapatkan kenderaan serta tempat tinggal sedangkan mereka ini adalah orang yang jahil lagi bodoh tidak tahu apa suatu tentang ilmu agama.
Kesimpulannya hadith ini datang bagi memberi amaran ke atas orang-orang beriman dan berjaga-jaga supaya menjauhkan sejauh mungkin dari sekelian perangai yang sangat dicela ini dan bersungguh menghiaskan dirinya dengan lawan baginya daripada akhlak-akhlak yang mulia. wallahua’lam. Ustaz azhar idrus (gambar sekadar hiasan: Sumber internet)
WEBINAR JODOH : SUAMI KIRIMAN ILAHI
Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku”
Jelas dan yakin dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
Akan dijauhi heartbreak dan lelaki yang tak serius
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...