Sebaik kita sah diijab kabulkan sebagai suami isteri, perkara paling utama adalah di mana mahu tinggal selepas itu.
Jika berkemampuan boleh tinggal di rumah yang dibeli atau disewa sebelum kahwin.
Tetapi bagaimana dengan yang mempunyai masalah kewangan, pastilah rumah keluarga jadi tempat tinggal paling sesuai untuk sementara. Namun perlu diingatkan, jika boleh sangat digalakkan untuk tinggal di rumah sendiri.
Gambar sekadar hiasan.
Walaupun hanya rumah kecil dan tidak sempurna, apa yang penting dapat menjalani hidup sebenar sebagai suami isteri. Inilah masalah susah senang dihadapi bersama.
Seperti perkongsian pengguna di laman sosial Facebook Hayat yang memberi pandangan baik buruknua tinggal bersama keluarga dan yang tinggal berasingan.
Untuk pengantin baru boleh dijadikan panduan. Kalau boleh tinggallah di rumah sendiri dan belajar berdikari dalam menjalani fasa kehidupan baru sebagai suami isteri.
Gambar sekadar hiasan.
Pokyat, Isteri aku dia mintak nak duduk rumah sendiri, asing dari mak ayah aku. Apa aku nak buat?
Jawapan:
Kalau isteri tak selesa duduk ngan kita + mak ayah kita, pindah terus rumah sendiri.
Ads
Tak salah isteri nak rumah asing.
1- Susah sebab aurat. Kau ada adik beradik kau. Pada setiap masa, isteri kau kena bertudung litup. Kalau rumah sendiri, boleh berbikini. Haha. Mana kau nak?
2- Dapur. Keputusan nak makan apa hari ini tidak dapat dibuat oleh isteri. Tekak lain- lain. Kalau duduk rumah mertua, isteri kau akan makan apa yang ada pada hari tersebut. Kalau rumah sendiri, nak makan apa- apapun terpulang . Periuk Noxxa kan ada. Apa susah. Kih- kih.
3- Isteri dia ada naluri ingin memiliki. Nak ada dapur sendiri. Nak ada air fryer Amway, nak ada set pisau, Pinggan corelle. Barang- barang ni pulak dia nak letak dalam kabinet kaca. Pastu dia nak ada bilik dia deco sendiri. Benda tu kan tak leh nak buat kat rumah mak ayah kau.
4- Kebebasan masa. Ada rumah yang dia nak semua orang ada sebelum maghrib. itu contoh. Jadi banyak lagi peraturan rumah kau, ayah kau dah set. benda tu isteri kau payah nak ikut. Maybe famili dia suka shopping malam.
Ads
Jadi kalau duduk rumah asing, mak ayah aku macammana?
1- Duduk asing, bukan bermaksud tinggalkan mak ayah kau mangkuk. Hahaha. Kau boleh melawat dia, boleh je kau dan isteri kau set makan sekali lunch atau dinner. Kau boleh beli ayam pusing beli lauk tambahan.
2- Sebenarnya tiada yang berubah. Ketaatan pada ayah dan mak kau tak lari. Sama sahaja. Kecualilah kalau mak ayah kau dah tak boleh bangun, itu lain cerita.
3- Isteri kau, orang yang menyokong hidup kau, kau berilah apa yg dia nak setakat mana mampu.
4- Apa yang isteri kau nak, sebenarnya itulah yang mak kau nak dari ayah kau. Kebahagian bermula dari situ.
Ads
5- Kau bayangkan kehidupan seorang isteri yang semua benda kau tak bagi. Kau halang. Kau gelapkan kehidupan dia. Lepastu kalau dia lawan, kau ingatkan tentang ketaatan pada suami. Isteri mesti tak best. Hidup dia macam dalam Oven.
6- Teliti dan fikirlah setiap apa yang isteri kau mahu. Allah beri dia kat kau, untuk kau gembirakan dia. Bukan nak suruh dia jadi hamba abdi kau.
Esok kau cari rumah sewa lain ok. Perabot beli slow- slow. Beli katil dulu. Pastu siapkan dapur. Yang lain pelan- pelan ok.
Tidak dinafikan jika selama ini golongan transgender atau transjantina bebas melakukan apa saja disukai melangkaui batas norma biasa tanpa penguat kuasaan.
Malah ada yang berani mendedahkan apa yang tidak sepatutnya di media sosial hingga mendatangkan salah faham di kalangan masyarakat kita.
Sebenarnya mereka juga adalah makhluk Allah yang mungkin sedikit tersasar. Golongan ini sebenarnya boleh kembali ke pangkal jalan jika kena dengen caranya.
Malah dibuktikan ada juga antara golongan ini yang akhirnya kembali ke pangkal jalan, malah lebih fokus berhijrah dan terus beribadah pada Allah.
Justeru, tindakan Menteri Agama memberi lesen penuh kepada penguatkuasaan JAWI untuk melaksanakan fungsi secara inisiatif mendidik golongan transgender di Malaysia dianggap sangat bagus untuk kebaikan bersama.
Walau bagaimanpun beliau berkata, Islam adalah agama yang mendidik dan pihaknya tidak mhu golongan ini hanya ditangkan semata-mata tanpa memberikan kesedaran kepada mereka.
Golongan transgender yang ditangkap Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) perlu diberi pendidikan atau tarbiah supaya mereka kembali ke pangkal jalan.
“Saya beri lesen penuh kepada semua penguatkuasa JAWI untuk laksanakan fungsi Bahagian Penguatkuasaan JAWI dengan sebaiknya di Wilayah Persekutuan. Dengan syarat, patuhi SOP yang telah ditetapkan.
”Kita tidak hanya mahu tangkap semata-mata tetapi yang paling utama adalah tarbiah (pendidikan) dengan cara yang paling berhikmah agar mereka semua (transjantina) kembali ke pangkal jalan.
“Islam adalah agama yang mendidik. Ini perlukan usaha yang bersepadu dari semua agensi di bawah JPM (Hal Ehwal Agama).
Semoga dengan inisiatif yang dilakukan oleh JAKIM ini akan memberikan sinar baru kepada golongan ini untuk terus berubah dan cembali ke pangkal jalan.
Perkongsian ini turut mendapat perhatian warganet. Masing-masing bersetuju dengan tindakan dilakukan dan berharap golongan ini akan
mard.amirr@ahmadazlan93 Sabarlah…. Kita sebagai umat Islam tolong doakan dia… siapa kita utk menghukum…. Allah sahaja yg layak… Kasih sayang Allah itu lebih besar dr kasih seorang ibu kepada anaknya.. disaat manusia menghukum manusia lain, Allah tidak pernah kejam pada hambaNya.. pintu taubat sentiasa terbuka utk @nursajat23 selagi nyawa belum di kerongkongan…. masih ada ruanh dan peluang..
adibzulfadli19 Tahniah Dato’ satu usaha murni dalam memartabatkan agama Islam, semoga usaha ini diberkati Allah SWT.
chayunkpinky Islam adalah agama yg mendidik…. Setuju sangat… Contohi ust ebitblew selembut lembut ustz bg tazkira… Ya allah sukenye dgr..
suhaimekamaludin Alhamdulillah Datuk..Sekurang kurang kita sudah melaksanakan tanggungjawab kita sebagai Muslim yg menegur kemungkaran..supaya tidak ditanya dia Akhirat kelak…
miss_intan7 Alhamdulillah.. smoga diprmudahkn urusan tuan n seluruh warga kerja JAWI dlm melaksanakan tugas trsebut.. tindakam mmg sgt2 diprlukm ng membendung gejala ini dr terus merebak.. Tahniah tuan..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Salah baca Al-Fatihah, solat tak sah? ‘Sebaiknya cari qari atau imam besar, cuba contohi bacaan mereka.’ Sekurangnya lakukan sesuatu untuk memperbaiki bacaan Al-Fatihah kita.
Membaca Surah Al-Fatihah merupakan salah satu daripada rukun-rukun solat. Selalunya, kebanyakan kita memang akan membaca ummul kitab itu tatkala menunaikan solat.
Namun dari segi lafaz berkenaan kadangkala kurang jelas didengari di telinga sendiri. Malah, ada segelintir orang pula membaca surah berkenaan hanya dalam hati.
Sebenarnya bagaimanakah cara yang betul melafazkan Surah Al-Fatihah berkenaan? Adakah cukup sekadar berbisik dan bacaan itu hanya didengari di telinga sendiri?
Solat Tak Sah?
Ikuti perkongsian Ustaz Mohd Riza menerusi Audit Solat, jangan sampai solat kita tak sah bila kita salah membaca Suratul Fatihah.
Bagaimana cara membaca Surah Al-Fatihah yang termasuk dalam rukun Qauli dalam solat?
Di sini, ingin saya tegaskan bahawa setiap orang nadanya berbeza, serta pemahamannya berbeza. Kadang-kadang jah atau suara memang tak sama. Suara saya sekalipun tak sama dengan anda. Lagunya pun tak sama.
Sebaiknya Cari Qari Atau Imam Besar
Jadi perkara pertama yang dapat saya berikan panduan yang paling mudah adalah anda sebaiknya mencari qari atau imam-imam besar yang viral atau berkumandang bacaannya di media sosial.
Cuba dengar dan contohi bacaan mereka merupakan antara cara mudah dalam memperbaiki bacaan surah Al-Fatihah. Insyallah dari situ kita dapat belajar dan adjust di mana kurang atau lemah bacaannya kita. kemudianya sedikit demi sedikit, perbaikilah bacaan agar bertambah baik.
Seeloknya belajar dengan baik, mengikut tertib dan tajwid serta kesempurnaan dengan baik. Belajarlah bersungguh-sungguh dan sekiranya tak mampu walaupun sudah belajar dengan baik, teruskan solat dengan kemampuan yang kita ada.
Cuba Contohi Bacaan Mereka
Jangan pula sebab nanti, bacaan kita rasa macam berdengung itu lebih sikit, terus kita rasa tak nak solat pula.
Perlu diingat, saat kita membaca suratul Fatihah dalam solat, bacaanya harus dilafazkan paling tidak didengari telinga kita. Bukan hanya dibaca dalam hati.
Ini kerana setiap bacaan-bacaan rukun Qauli dalam solat hendaklah dizahirkan menerusi lidah kita, mesti diucap.
Gunakan kain lembap untuk berwuduk? Dalam Islam, kita diberi dua cara untuk bersuci sebelum solat iaitu mengambil air wuduk atau bertayamum. Biasanya jika tiada masalah bekalan air bersih atau mutlak, kita menggunakan air untuk wuduk. Manakala jika sebaliknya berlaku, kita boleh sahaja bertayamum; menggunakan debu bersih.
Namun ada juga yang buat keputusan sendiri ambil wuduk dengan mengelapkan anggota wuduk dengan kain lembap, mungkin untuk jimat penggunaan air tatkala terputus bekalan air. Apakah sah wuduk begini? Kita baca penjelasan ustaz Azhar Idrus akan hal penting ini.
Saya ada kemusykilan pasal berwuduk adakah sah kalau kita mengelap anggota wuduk dengan kain lembap atau basah bukan dibasuh seperti biasa?
Jawapan :
Di antara syarat sah mengambil wuduk ialah membasuh iaitu air yang kena pada anggota wuduk itu bergerak di atas anggota badan wajib wuduk.
Oleh itu jika hanya disapukan kain basah ke atas anggota dan lekat air dari kain kepada anggota tetapi air tidak berjalan maka wuduk seperti itu tidak sah kerana tidak dinamakan membasuh.
Berkata Imam Nawawi :
يشترط في غسل الأعضاء جريان الماء عليها فإن أمسه الماء ولم يجر لم تصح طهارته اتفق عليه الأصحاب ونص عليهالشافعي رحمه الله في الأم في باب قدر الماء الذي يتوضأ به
“Disyaratkan pada membasuh segala anggota wuduk itu ialah bergerak air atas anggota. Maka jika dia hanya menyapu akan air dan air tidak bergerak nescaya tidak sah wuduknya dan telah sepakat atasnya oleh Ashab dan telah menaskan oleh Imam Syafie pada Kitab Al-Uum pada bab kadar air yang diambil wuduk dengannya.” (Kitab Al-Majmu’)
Berkata Syeikh Sayyed Abu Bakar Ad-Dimyati : “Dan syarat sah wuduk yang kedua ialah bergerak air atas anggota wuduk yang dibasuh. Maka tidak sah seorang itu hanya menyapu air tanpa bergerak air itu kerana sungguhnya ia tidak dinamakan membasuh.” (Kitab I’anah At-Talibin)
Dan tersebut pada Kitab Raudhah At-Talibin :
ويشترط في غسل الأعضاء : جريان الماء على العضو بلا خلاف
“Dan disyaratkan pada membasuh sekelian anggota wuduk itu yaitu berjalan air atas anggota tanpa khilaf.”
Dan berkata Imam Taqiyuddin Ad-Dimasyqi :
ويشترط في غسل الأعضاء جريان الماء على العضو المغسول بلا خلاف والله تعالى أعلم
“Dan disyaratkan pada membasuh sekelian anggota wuduk itu hendaklah berjalan air atas anggota yang dibasuh itu dengan ketiadaan khilaf.” (Kitab Kifayatul Akhyar)
Kesimpulannya tidak sah berwuduk dengan cara mengelap anggota dengan tuala basah yang airnya hanya kena kepada anggota dan tidak berjalan air itu.
Jika mengelap dengan tuala yang basah dan air yang kena pada anggota wuduk itu bergerak ia kerana banyaknya air, maka sah wuduk seperti itu kerana masih dinamakan membasuh.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...