Kita selalu anggap hubungan antara lelaki dan wanita itu biarlah dimulakan oleh lelaki. Wanita malu nak memulakan salam perkenalan. Jadi, kalau suka pada seseorang lelaki itu pun, wanita akan pendam.
Dengan harapan angin lalu akan membawakan perkhabaran bahawa kamu menyukai dia. Begitukah?
Wanita lebih bersikap menunggu kerana tidak mahu dikatakan terhegeh-hegeh mengharapkan hubungan dengan lelaki. Apatah lagi dengan adanya perumpamaan seperti perigi mencari timba.
Hal ini mengekang wanita untuk bertindak memulakan hubungan silaturahim yang boleh membawa kepada pernikahan.
PANDANGAN NEGATIF
Sebenarnya peribahasa perigi cari timba ialah situasi masyarakat Melayu yang menghalang perhubungan yang baik berlangsung. Masyarakat Melayu beranggapan perhubungan yang mendorong ke arah pernikahan hendaklah dimulakan oleh pihak lelaki manakala pihak wanita lebih kepada menerima salam yang dihulur.
Ads
Wanita yang berani menghulur salam perkenalan kepada lelaki dianggap wanita murahan. Hal ini tidak benar dan perlu diperbetulkan.
Niat untuk berkahwin ada pada lelaki dan wanita. Jadi tidak salah jika wanita yang memulakan perkenalan. Ini kerana da lelaki yang kurang berkeyakinan untuk memulakan perkenalan. Apatah lagi jika wanita itu lebih tinggi darjatnya.
Ads
HANTARKAN WAKIL
Justeru salahkah jika wanita yang menghulur salam perkenalan terlebih dahulu?
Dalam Islam, tiada menetapkan siapakah yang perlu memulakan salam perkenalan. Baik lelaki memahupun wanita, jika berkeinginan untuk berkahwin, boleh sahaja suarakannya kepada pihak yang berkenaan.
Ads
Namun disebabkan wanita tebal rasa malunya, maka seelok-eloknya hantarlah pihak ketiga atau wakil untuk menyuarakan isi hati itu. Ini menunjukkan tidak salah jika wanita itu sudah berjumpa dengan lelaki yang dia rasakan layak untuk memimpinnya sebagai isteri, maka suarakanlah isi hati itu mengikut saluran yang betul.
Menghantar wakil lebih baik berbanding wanita itu sendiri yang menyampaikan salam perkenalan. Ini kerana jika salam perkenalan itu ditolak, wanita itu lebih berasa malu.
Kita lihat sejarah pada zaman Nabi Muhamad s.a.w dahulu. Baginda memiliki ciri-ciri seorang lelaki yang hebat lantas menarik hati Siti Khadijah r.a.
Wanita agung ini menyuarakan keinginan untuk bersuamikan Nabi Muhamad melalui bapa saudaranya untuk merisik Nabi Muhamad.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Baca dengan tenang, jangan kelam-kabut.’ Bacaan rukuk dan sujud, wajibkah buat tiga kali? Bacaan-bacaan tasbih atau zikir dalam rukuk dan sujud ini merupakan sunnah-sunnah yang bacaannya dituntut dalam solat fardhu lima waktu.
Sekiranya kita tidak melakukannya atau tidak cukup tiga kali, adakah solat kita sah? Ikuti penerangan Ustaz Mohd Riza dan semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.
Baca Dengan Tenang
Ustaz Riza yakin semua di antara kita tahu dan praktis bacaan tasbih dalam sujud dan rukuk setiap kali menunaikan solat fardhu lima waktu. Tetapi permasalahan yang ingin dirungkai kali ini adalah berapa kali perlu dibaca bacaan-bacaan tasbih ini.
Sama ada, sekali, dua kali atau tiga kali atau berapa yang paling tepat. Pertama sekali bacaan tasbih dalam rukuk ini merupakan Sunnah-sunnah qauli dalam solat, yang bacaan ini dituntut.
Tetapi jika seseorang itu tidak melakukannya solat tetap sah menurut pendapat Mazhab Imam Syafie kerana hukumnya sunat dibaca, setiap kali kita menunaikan solat.
Namun begitu, bacaan tasbih ini harus diingat perlu dibaca dengan jelas dan tenang. Persoalannya di sini, mengapa kita digalakkan untuk membaca tiga kali.
Sebenarnya, setiap bacaan tasbih yang dibaca tiga kali adalah bagi menyempurnakan rukun solat iaitu iktidal.
Bacaan Rukuk & Sujud
Di samping itu, jelas Ustaz Riza, bacaan-bacaan dalam solat perlu dibaca dengan tenang kerana ketika kita mendirikan solat adalah umpamanya kita berhadapan dengan Allah.
Maka oleh hal demikian, bacalah dengan tenang supaya kita dapat menjiwai solat. Cara terbaik untuk menjiwai solat, Ustaz Riza sarankan ambil sedikit masa google dan cari makna bacaan-bacaan dalam solat.
Ambil masa baca terjemahan bacaan dalam solat, insyallah dengan sedikit usaha ini, sedikit sebanyak membantu kita menjiwai solat.
Sekali lagi ingat bahawa solat adalah saatnya kita berbicara dengan Allah SWT. Di akhir video, Ustaz Riza ingatkan sekali lagi bahawa sama ada baca sekali atau tiga kali bacaan rukuk dan sujud perlulah dilakukan dengan tenang dan jangan kelam kabut.
Kashoorga : Semoga solat kita sempurna dan tidak menjadi perbuatan yang sia-sia.
Dalam setahun ada sahaja jemputan menghadiri majlis ‘Baby Shower’. Ia semakin menjadi budaya bagi ibu bapa millennial. Kalau dahulu kita biasa dijemput ke majlis akikah. Apa pun juga yang kita anjurkan, hendaknya ia tidak menyalahi hukum agama, apatah lagi ia adalah budaya amalan bukan Islam. Perlu berpada-pada.
Namun bagi mengetahui lanjut hal ini, kita baca ulasan lanjut daripada Siti Nurunnajwa Shamsudin, penyelidik di Majlis Ulama Isma. Adakah Rasulullah juga menganjurkan ‘Baby Shower’ atau sekadar ikutan membabi buta budaya luar semata-mata?
Majlis ‘Baby Shower’ dlihat semakin menjadi trend dan mendapat tempat di kalangan masyarakat Islam di negara ini. Majlis ini sebenarnya telah lama wujud di hampir setiap negara di dunia mengikut tradisi masyarakat negara tersebut.
Majlis tersebut dibuat bagi meraikan bakal ibu yang bakal melahirkan anak. Kebiasaannya, majlis ini diadakan ketika umur kandungan mencecah 7 bulan.
Pada zaman dahulu, masyarakat Melayu menjalankan upacara melenggang perut ketika usia kandungan menginjak 7 bulan. Namun pada masa kini, adat melenggang perut tidak lagi mendapat tempat dalam kalangan masyarakat dan diganti dengan majlis ‘Baby Shower’ bagi meraikan bakal ibu.
Di negara barat, mereka gelarkan majlis tersebut sebagai ‘Baby Shower’ kerana bakal ibu akan dihujani dengan pelbagai jenis hadiah bagi menyambut kelahiran bayi.
Islam adalah satu agama yang sangat menitik beratkan identiti. Oleh itu sebagai umat Islam kita perlu berhati-hati dalam memastikan identiti Islam sentiasa terpelihara daripada penyerupaan dengan agama lain.
Kita juga dilarang untuk menyerupai golongan kafir dalam hal yang merupakan identiti atau lambar atau syiar agama mereka.
Daripada Ibn Umar RA, Rasulullah SAW bersabda:
منتشبهبقومفهومنهم
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, dia adalah daripada kalangan mereka (Riwayat Abu Daud :4031)
Imam al-Sana’ni Rahimahullah ketika menafsirkan hadis di atas berkata, bahawa sesiapa yang menyerupai orang fasik ataupun kafir ataupun melakukan bid’ah dalam apa juga perkara yang dikhaskan padanya dari segi pemakaian, tunggangan ataupun gerak-geri tingkah laku maka dirinya tergolong dalam kalangan mereka. (Subul al-Salam 2/647)
Setelah meneliti asal usul majlis ‘Baby Shower’, saya berpendapat ia bukanlah suatu syiar daripada mana-mana agama dan hanyalah sebahagian daripada tradisi masyarakat yang pelbagai.
Oleh itu, saya mencadangkan bagi mereka yang ingin melakukan majlis seumpama ini perlulah mengikuti saranan atau garis panduan berikut:
Majlis perlulah dijauhi dengan segala larangan dan perkara yang diharamkan syarak seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, perkara khurafat dan sebagainya.
Aktiviti yang dilakukan semasa majlis perlulah tidak membawa kepada kelalaian dan tidak tersimpang dari ajaran agama Islam.
Seeloknya, majlis ini ditukar nama kepada majlis kesyukuran atau doa selamat atau apa-apa nama yang dirasakan bersesuaian bagi mengelakkan fitnah.
Majlis ini hendaklah bertujuan hanya untuk mengeratkan silaturrahim antara rakan-rakan dan ahli keluarga dan bukannya bertujuan mengikuti budaya barat.
Sebarang pembaziran hendaklah ketika majlis ini berlangsung perlulah dielakkan dan tidak boleh bermegah-megah.
Sebaiknya majlis seumpama ini diadakan bagi mendoakan kesejahteraan bakal ibu dan bayi agar berada dalam keadaan selamat sehingga selepas kelahiran.
Namun begitu perlulah diingatkan, majlis ‘Baby Shower’ bukanlah sebahagian daripada syariat Islam dan adalah lebih baik jika sebagai umat Islam kita menyambut kelahiran bayi seperti yang telah digariskan oleh Islam.
Antara adab dalam menyambut kelahiran bayi yang disebut di dalam kitab Tarbiyatul Aulad karangan Dr. Abdullah Nasih Ulwan ialah :
Bergembira dan mengucapkan tahniah apabila menerima berita kelahiran.
Mengazankan dan mengiqamatkan anak
Mentahnik anak selepas dilahirkan
Mencukur rambut anak
Menamakan anak dengan nama yang baik
Menjalankan akikah
Mengkhatankan anak
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Beza umur hampir 20 tahun.’ Lelaki ini tidak kekok isteri lebih berusia, terima jodoh ketentuan Allah. Benarlah bila kita ikhlas menerima pasangan kita seadanya, bab umur bukanlah satu masalah besar.
Malahan bagi dua lelaki ini, usia hanyalah angka dan paling penting adalah kasih sayang serta sifat saling memahami antara satu sama lain.
Atas faktor itulah menjadikan dua pemuda berusia 24 dan 28 tahun ini tidak kekok memperisterikan wanita yang jauh lebih tua daripada mereka yang masing-masing berusia 46 dan 38 tahun.
Mereka enggan mengambil pusing mengenai tanggapan orang sekeliling dan bahagia melayari bahtera rumah tangga.
Sebelum itu, impian Muhammad Hakim Hanif Rosli untuk berumah tangga pernah berkecai selepas putus tunang tahun lalu.
Meskipun perit, Muhammad Hakim, 24, yang kini menetap di Kampung Kebakat, Tumpat, Kelantan, tidak menutup pintu hatinya untuk bercinta lagi.
Ditakdirkan pemuda itu berkenalan dengan Haslinda Haron, 46, menerusi aplikasi WeChat, Disember lalu.
Perkenalan tidak sampai 24 jam itu membuahkan bibit cinta hingga meyakinkan Muhammad Hakim untuk menyunting Haslinda sebagai suri hidupnya walaupun wanita berkenaan adalah ibu kepada lapan anak dan nenek dua cucu.
Lelaki Ini Tidak Kekok
Bagi Muhammad Hakim, umur hanya sekadar angka kerana apa yang lebih penting, dia dan isteri menyayangi satu sama lain.
“Saya pernah menjalin hubungan dengan perempuan sebaya dan yang lebih muda.
“Bagaimanapun hubungan itu tidak berpanjangan dan saya pernah merancang berkahwin sebelum Aidiladha tahun lalu.
“Hasrat itu tidak kesampaian apabila putus tunang dan selepas beberapa bulan, Allah temukan saya dengan isteri.
“Kami kenal tidak lama iaitu kurang dua bulan dan sah menjadi suami isteri pada 17 Februari lalu,” katanya.
Menurutnya, salah satu perkara yang membuatkannya tertarik dengan Haslinda adalah kerana isterinya pandai berjenaka.
Isteri Lebih Berusia
Katanya, Haslinda juga tidak kisah menerima dirinya yang hanya bekerja kampung dan dia bersyukur kerana mendapat restu keluarga untuk berkahwin.
“Keluarga okay, tiada halangan cuma mereka ada menasihatkan saya untuk berfikir sehabis baik kerana enggan saya terburu-buru dalam soal perkahwinan.
“Lagipun saya anak sulung daripada lima beradik, jadi mungkin sebab itu keluarga mahu saya fikir masak-masak sebelum buat keputusan namun hati saya mengatakan isteri orangnya (pilihan tepat) ketika itu.
“Saya tidak kisah soal umur kerana apa lebih penting dapat pasangan yang jujur, ikhlas dan setia.
“Cuma ada yang mengatakan isteri tanggung saya kerana dia bekerja tetap namun saya abaikan sahaja,” katanya.
Terima Jodoh
Sementara itu, jelas Haslinda yang bekerja sebagai guru tadika, perkahwinannya sebelum ini bertahan 22 tahun sebelum dia dan bekas suami sepakat membawa haluan masing-masing pada 2018.
Katanya, jurang umur lebih dua dekad juga bukan halangan walaupun dia tiada pengalaman dengan pasangan lebih muda sebelum ini.
“Tempoh perkenalan kami singkat sangat kerana hari ini kenal, esok jumpa dan terus suami bawa berjumpa keluarganya.
“Mujur ibu bapanya terima saya dan keluarga. Anak-anak juga tiada masalah, malah mereka terima keputusan saya.
“Walaupun suami jauh lebih muda, dia amat bertanggungjawab dan penyayang orangnya. Sakit demam saya, dia jaga dan saya berasa bahagia dapat suami sepertinya.
“Saya doa kepada Allah supaya panjangkan jodoh dengan suami sampai saya tutup mata,” katanya.
Ketentuan Allah
Bukan hanya Muhammad Hakim dan pasangannya, Muhammad Amirul Suhanan dan Emmayuza Yusof juga antara pasangan suami isteri yang mempunyai jurang umur yang jauh. Awalnya hubungan pasangan ini tidak lebih daripada sekadar rakan sekerja.
Beza umur juga menyebabkan Muhammad Amirul, 28, lebih selesa memanggil Emmayuza, 38, kakak sebagai tanda hormat.
Kini panggilan kakak bertukar sayang dan semuanya selepas Muhammad Amirul serta Emmayuza diijabkabulkan menjadi suami isteri pada 27 Februari lalu.
Perkahwinan mereka bersandarkan rasa cinta dan buktinya, Muhammad Amirul sedia menerima Emmayuza dan empat anak hasil perkahwinannya terdahulu.
Manakala Emmayuza pula sanggup menerima lamaran Muhammad Amirul yang 10 tahun lebih muda daripadanya.
Berkongsi detik awal pertemuan mereka, terang Muhammad Amirul, dia dan isteri dahulunya bekerja di sebuah pasar raya yang sama.
“Saya kerja di bahagian khidmat pelanggan manakala isteri pula sebagai ketua juruwang.
“Memandangkan kami satu tempat kerja, maka saya selalu sangat mengusiknya dan berasa kosong apabila dia tidak datang serta tiada di depan mata.
“Kiranya hari saya tidak sempurna kalau tidak mengusiknya. Isteri juga ambil berat terhadap saya kerana jika tidak datang, dia akan tanya kenapa, jadi daripada situ timbul perasaan sayang antara kami,” katanya ketika dihubungi.
Menurutnya, dia tiada pengalaman menjalin hubungan dengan wanita lebih berusia sebelum berumah tangga.
“Bagaimanapun itu yang dinamakan jodoh, jadi saya terima sahaja ketentuan-Nya.
“Cuma biasalah emak dan ayah ada tanya saya adakah sudah betul-betul bersedia ketika saya beritahu mereka hasrat untuk berkahwin dengan isteri.
“Bukan kerana mereka tidak izinkan, cuma mahukan kepastian yang saya sudah bersedia jadi suami dan saya sendiri tahu bukan mudah jaga ‘anak orang’ tambahan isteri sudah ada empat anak.
“Tetapi saya percaya rezeki Allah itu luas, jadi saya cuba usaha sehabis baik, doa dan yakin pada-Nya,” katanya yang tidak pernah menerima sindiran termasuk daripada rakan kerana memilih wanita lebih berusia sebagai isteri.
Tidak Sangka Bertemu Jodoh
Sementara itu, kongsi Emmayuza, dia tidak pernah terfikir untuk mendapat ‘pucuk muda’.
“Dulu saya pernah katakan tidak ingin (kahwin lelaki muda), tetapi akhirnya itu yang saya dapat.
“Suami dulu suka usik dan keletahnya itu yang membuatkan saya selesa hingga akhirnya jatuh cinta.
“Lagipun raut wajahnya lembut dan dia juga baik orangnya,” katanya yang kini giat menjalankan perniagaan dalam talian.
Akhiri Emmayuza, keluarganya tidak membantah keputusannya malah memberi restu kepadanya untuk berkahwin lagi walaupun dengan pasangan lebih muda.