Ramai yang percaya mimpi itu hanya mainan tidur. Bagaimanapun ada juga mimpi yang sebenarnya sedang memberi petunjuk kepada kita terhadap sesuatu perkara.
Perkara ini dijelaskan oleh Ustaz Ustaz Dr Syed Shahridzan Syed Mohamed yang memberitahu tak dinafikan ada juga mimpi yang kita alami itu adalah yang benar. Ini kerana ujarnya para ulama sebenarnya membahagikan mimpi kepada tiga bahagian iaitu:
1. Mimpi yang benar.
2. Mimpi mainan syaitan dengan tujuan untuk menakutkan atau menyedihkan anak Adam.
3. Mimpi yang terkesan daripada kehidupan nyata dan realiti manusia sehingga dibawa ke dalam tidur.
Ads
Mimpi yang benar merupakan khabar yang baik daripada ALLAH SWT, manakala mimpi daripada syaitan ialah mainan tidur yang didatangkan untuk tujuan menakut dan melemahkan iman anak Adam.
Pembahagian itu berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
“Mimpi terbahagi kepada tiga, berita gembira daripada ALLAH, bicara diri sendiri (benak fikiran) dan sesuatu yang menakutkan daripada syaitan. Jika seseorang bermimpi sesuatu yang disukai, maka ceritakanlah mimpi itu jika dia mahu dan apabila dia bermimpi sesuatu yang dibenci, maka jangan diceritakan, hendaklah dia bangun dan berdoa.” (Riwayat Ahmad).
Ads
Menurut riwayat yang lain, Rasulullah SAW menyarankan agar berta’awwuz (membaca A’uzubillah) apabila seseorang sedar daripada mimpi yang buruk.
5 tanda mimpi benar
Sementara itu, menerusi perkongsian oleh Ustaz Don Daniyal Don Biyajid pula menjelaskan bahawa tanda mimpi adalah benar sekiranya memenuhi 5 ciri-ciri ini.
Ads
1. Berwudhu sebelum tidur. 2. Tidak dalam keadaan berhadas, baik hadas kecil mahupun hadas besar. 3. Waktu berlaku diantara tengah malam hingga ke subuh yang paling afdhal. Iaitu antara pukul 12 tengah malam hingga masuk waktu subuh. 4. Habis mimpi terus terjaga. 5. Ingat mimpi dari awal sampai habis satu per satu.
Setelah hampir setahun menjalin ikatan pertunangan, akhirnya pelakon cantik Eyra Hazali, 21 tahun dan suaminya Muhammad Haziq Nadzli, 21 tahun selamat diijab kabulkan dalam satu majlis penuh sederhana tetapi meriah.
Pasangan merpati dua sejoli ini selamat dinikahkan pada Jumaat lalu oleh bapa pengantin perempuan dengan bersaksikan Abdul Jamel Jaafar selaku Pendaftar Bahagian Perkahwinan dan Pembangunan Keluarga Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.
Cukup istimewa majlis pernikahan yang diadakan di Masjid As-Syakirin, KLCC dengan pihak pengantin lelaki menyerahkan mas kahwin sebanyak RM3,001 bersama sembilan dulang hantaran berbalas sebelas.
Sebaik sah diijab kabulkan, Eyra mengucap syukur dengan kelancaran majlis berkenaan walaupun sebelum itu diuji pelbagai dugaan.
Menurut Eyra, banyak dugaan dilalui menjelang hari pernkahan termasuklah lokasi untuk bernikah. Tambahnya lagi majlis ini adalah lokasi kedua yang ditukar sebelum majlis diadakan.
Dalam majlis yang dihadiri saudara dan kenalan rapat kedua belah pihak ini, Eyra kelihatan cantik dan tampil sopan mengenakan persalinan berwarna putih hasil rekaannnya sendiri dan dijahit oleh ibunya, Puan Qhuzie Johari.
Untuk majlis resepsi pasangan ini akan diadakan di Glam Hall, Mercu Mustapha Kamal Damansara Ahad nanti.
KASHOORGA: Mendoakan agar pasangan ini kekal bahagia till jannah. Walaupun masih muda, tetapi diharapkan agar keduanya dapat bersama-sama mengharungi dugaan selepas ini. Apa yang penting kejujuran, sayang menyayangi dan saling bekerjasama dalam membina masjid yang baru dibina.
Tidak dinafikan populariti Menteri Agama Datuk Dr Zulkifli Mohammad al-Bakri sangat disenangi pelbagai lapisan masyarakat.
Tidak kira golongan muda atau tua menyukai keperibadian yang ditunjukkan Mantan Wilayah Persekutuan ini.
Malah beliau juga seorang yang rajin berinteraksi dengan warganet di media sosial. Menggunakan medium ini untuk memberitahu atau menyebarkan ilmu dakwah berguna kepada orang ramai.
Dalam posting terbaru beliau di laman sosial Facebook, Dr. Zulkifli berkongsi satu surat yang diterima daripada peminat ciliknya yang mengucapkan Selamat Hari Raya.
Bukan kiriman kad saja, tetapi peminat ciliknya, Nadzrul Zarfan turut disertakan kuih-muih buat Menteri Agama yang dihantar terus ke kediaman rasminya.
Dalam posting itu, Dr. Zulkifli sangat merendah diri membahasakan dirinya sebagai pakcik dan mengucapkan terima kasih atas kiriman kad serta kuih muih buat dirinya.
Dalam layangan surat itu, Nadzrul memberi pesanan supaya Dr. Zulkifli menjaga diri dan mendapat rehat yang secukupnya serta mengamalkan langkah-langkah pencegahan COVID-19.
Dia juga turut meminta keizinan untuk bekerjasama mengeluarkan buku Bayyan Linnas versi komik untuk kanak-kanak. Ini adalah katanya bagi menarik minat kanak-kanak untuk menuntut ilmu.
Dalam pada itu, Dr. Zulkifli juga turut memaklumkan akan membalas kad berkenaan kerana dalam kad itu pemilik telah menulis pantun ‘memaksa’ beliau untuk membalas surat berkenaan.
Menteri Agama kesayangan ramai ini juga mengakui sangat terharu dengan pemberian kad dan kuih muih kepadanya.
Ternyata perkongsian ini mencuit hati warganet yang rata-rata bersetuju dengan pandangan diberikan peminat cilik Dr. Zulkifli.
AnnarahmanAlhamdulillah…minta balas dia tu Ustaz… Seronok saya tengok..pabila golongan kanak2 ….atau peringkat sek rendah..”menghampiri”para ilmuan……
Tkasih Dato Ustaz..yg sentiasa sporting
Mohd HarimiKanak2 pun dah minat akan perwatakan datuk…ini kan orang dewasa,yang dah berakal….Semoga datuk sentiasa dalam lindungan ALLAH SWT selalu.
Rosmawati TaharipAlhamdulillah dgn keperibadian Datuk…. Anak2.pun tertarik… Ni satu perubahan yg baik..bg generasi baru….
Rahimah ChenGood idea. Dari anak kecil. Kadang kite terlepas pandang keperluan anak2.
Hanisah Md ZainAlhamdulillah..syukur ….sweet sgt….teringat dulu2 kalau tulis surat mesti pantun pecah kaca pecah gelas ,sudah baca harap balas..ustaz adalah idola bg semua rakyat Malaysia…Salam Ramadhan dan Salam Aidil fitri buat Ustaz dr saya sekeluarga
Setiap pasangan memang teruja apabila bakal sambut kelahiran anak, apatah lagi ia merupakan cahayamata pertama. Pelbagai persiapan awal telah dibuat agar kelahiran berjalan lancar termasuklah menginginkan doktor wanita yang menyambut kelahiran anak itu nanti.
Namun kita hanya merancang, ada ketikanya ibu terpaksa terima hakikat doktor yang bertugas untuk menyambut kelahiran pada hari itu adalah seorang doktor lelaki. Mustahil untuk menunda kelahiran di saat genting ketika itu.
Tak kan nak halau doktor lelaki itu? Jadi bagaimana agaknya pandangan Islam? Kita ikuti penjelasan ustaz Dr. Irwan bin Mohd Subri bagi meredakan keresahan ibu hamil yang ingin menjaga auratnya.
“Isu doktor wanita menyambut kelahiran kembali menggegar alam maya. Isunya ialah suami dan netizen tidak mahu doktor lelaki menyambut kelahiran dan tidak mahu doktor lelaki melihat, menyentuh apa tah lagi menyeluk (istilah tepat ialah pemeriksaan bukaan) faraj isteri,” ujarnya di awal coretan
Hukum asal atau yang dikatakan hukum azimah ialah haram melihat faraj wanita lain saja-saja (tanpa sebab kukuh). Dalam hal ini, ia terpakai kepada doktor lelaki dan wanita.
“Maksudnya orang lelaki yang bukan suami tidak boleh (haram) melihat faraj wanita lain termasuklah faraj mahramnya tanpa alasan kukuh. Begitulah juga orang wanita tidak boleh (haram) melihat faraj wanita lain saja-saja tanpa ada keperluan,”
Jika alasan bahawa doktor lelaki tidak boleh melihat faraj isteri ketika melahirkan anak, sepatutnya alasan sama digunakan juga terhadap doktor wanita; tidak boleh melihat faraj isteri ketika melahirkan anak. Ini kerana hukum azimah ialah tidak boleh melihat faraj wanita lain secara saja-saja. Sama ada doktor lelaki dan wanita sama sahaja hukumnya.
“Namun kita bercakap tentang proses melahirkan anak. Adalah satu keperluan untuk seseorang menyambut kelahiran tersebut. Seseorang itu sama ada seorang lelaki atau seorang wanita.
“Jadi, keadaan hukum asal azimah telah berubah menjadi hukum rukhsah, iaitu daripada hukum tidak boleh melihat faraj wanita lain secara saja-saja, kepada hukum “harus” bahkan terkadang menjadi “wajib” untuk melihat faraj wanita yang melahirkan anak”, ulasnya lanjut
Proses melahirkan anak telah menjadi hajat (keperluan) atau darurat (kecemasan) yang mana ia dinamakan rukhsah (keringanan) hukum. Hukumnya tidak lagi sama dengan keadaan hukum asal azimah.
Ketika berlaku situasi hajat atau darurat, pesakit (isteri) tidak berdosa kerana mendedahkan aurat farajnya kepada orang lain. Doktor sama ada wanita atau lelaki tidak berdosa melihat faraj wanita lain ketika sambut kelahiran. Kata kuncinya ialah hukum azimah dan hukum rukhsah. Begitu juga hajat dan darurat.
Dari segi awlawiyyatnya adalah lebih baik doktor atau jururawat wanita yang menyambut kelahiran. Sekiranya tiada doktor wanita bertugas, diharuskan kepada doktor lelaki untuk menyambut kelahiran. Sudah tentu, sama ada wanita atau lelaki yang menyambut kelahiran perlu mematuhi prinsip Syarak, antaranya ialah tidak melebihi had sepatutnya. الضرورة تقدر بقدرها
Tuntutan supaya doktor O&G hanya dikhususkan kepada wanita sahaja demi menyelamatkan maruah faraj isteri adalah penyelesaian juz’ie (kecil atau sebahagian) sahaja. Penyakit-penyakit lain juga memerlukan pendedahan aurat selain faraj seperti barah payudara, tiroid, barah usus dan lain-lain.
Dalam keadaan tanpa alasan kukuh atau saja-saja (azimah), aurat selain faraj juga haram dilihat. Namun dalam situasi sakit (rukhsah), diharuskan untuk melihat dan menyentuhnya.
Berhujah dengan maqasid Syariah dalam pertembungan hifzu al-din (hukum aurat) dan hifzu al-nafs (nyawa/kesihatan) juga selalu disalahfaham. Ada situasi yang wajib didahulukan al-din seperti jihad.
Ada pula situasi yang wajib didahulukan al-nafs demi menjaga al-din seperti rawatan kesihatan khususnya yang melibatkan hidup mati pesakit. Sebab itulah imam al-Shatibi meletakkan satru al-awrah (tutup aurat) dalam kategori tahsiniyyat dan bukannya daruriyyat.
Wallahu A’lam bi al-Sawab.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...