Sering kali kita lihat pada kereta ada ayat al-Quran atau zikir ditampal pada kereta. Ia juga boleh menjadi satu cara dakwah bila mana orang lain turut membacanya.

Meskipun begitu ada juga keadaan tindakan menampal ayat suci al-Quran pada kereta ini dilarang dan tidak diboleh. Perkara ini dijelaskan oleh bekas mufti Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri.

Ujarnya pada asasnya, tidak arahan dan juga larangan yang khusus berkenaan perkara ini, namun sekiranya seseorang ingin melekatkan ayat al-Quran atau pelekat berunsur agama seperti zikir-zikir hendaklah dengan niat yang betul seperti dengan tujuan niat berdakwah atau berkongsi perkara yang baik, dan bukannya sebagai tangkal atau seumpamanya.

Hal ini bertepatan dengan hadith yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

Maksudnya: “Sampaikanlah daripada aku walau pun hanya satu ayat.” Riwayat al-Bukhari (3461)

Namun begitu, sekiranya niat menampal ayat al-Quran dengan tujuan yang tidak baik seperti untuk menunjuk-nunjuk sehingga menimbulkan perasaan riya’ ataupun dengan tujuan sebagai tangkal, maka ia tidak bolehkan dan dilarang dalam Islam.

Ads

Justeru, dalam hal ini, dinasihati bagi sesiapa yang meletakkan pelekat ayat al-Quran atau yang berunsur agama seperti kalimah zikir pada kenderaan dengan mengikuti panduan seperti berikut:

1. Sekiranya pelekat yang berupa ayat Quran atau hadith atau yang berbahasa Arab, adalah lebih baik diletakkan sekali terjemahannya kerana ia lebih mencapai kepada maksud dakwah dan tujuan pelekat itu diletakkan.

2. Letakkan ayat Quran atau hadith di tempat yang kelihatan mulia pada bahagian kenderaan kerana memuliakan Quran dan hadith-hadith Nabi itu adalah disuruh oleh syarak.

3. Tidak meletakkan perkataan-perkataan yang menghina agama lain kerana ia ditegah dalam Islam sebagaimana firman Allah SWT:
وَلا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ

Ads

Maksudnya: “Dan janganlah kamu semua memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah. Takut nanti mereka akan memaki pula akan Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan.” (Surah al-An’am : 108)

4. Tidak terlalu banyak sehingga boleh mengganggu penglihatan pemilik kenderaan. Ini jelas akan membawa kemudharatan. Kaedah menyebutkan:
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ

Maksudnya: “Tidak ada kemudaratan dan tidak boleh membuat kemudaratan.”

Ads

5. Jangan meletakkan ayat-ayat al-Quran berada pada tempat yang rendah sehingga dibimbangi apabila kotor debu atau sebarang najis boleh mengena kepada tulisan tersebut. Hal ini amatlah tidak wajar.
Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, kami katakan bahawa menampalkan ayat-ayat al-Quran atau kalimah zikir dengan tujuan memberi peringatan atau dengan tujuan dakwah adalah tidak menjadi masalah jika dilakukan dengan sopan, seperti melekatkannya pada cermin kereta atau seumpamanya.

Namun, sekiranya perbuatan menampal ayat-ayat al-Quran pada cermin kereta dengan tujuan sebagai tangkal dan pelindung, atau pun mempunyai risiko untuk ayat-ayat tersebut dipandang rendah, terdedah kepada kemungkinan rosak, atau penyebab kepada kurangnya penghormatan terhadap keagungan ayat-ayat al-Quran, maka ia tidak dibolehkan dan diharamkan jika sekiranya ia digunakan sebagai tangkal dan pelindung kerana ia jelas merupakan perbuatan yang membawa kepada syirik.

Oleh itu, dalam hal ini adalah lebih baik menghadkan tampalan tersebut kepada beberapa zikir atau nasihat yang bermanfaat.

Sumber: Maktabah Al Bakri

Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?

KLIK DI SEENI