Semua orang yang berkahwin memang mengharapkan pasangan hidup yang terbaik. Perkahwinan bakal melalui fasa perubahan dalam hidup sama ada bertambah baik atau sebaliknya. Kata kunci untuk hal ini adanya keberkatan dalam perkahwinan tersebut.
Dalam tazkirah ringkas oleh Imam Muda Hassan berkenaan tanda pasangan kita adalah yang terbaik untuk kita, dia menyatakan bahawa kalau perkahwinan yang dibangunkan itu dan adanya keberkatan dalam perkahwinan tersebut, maka itu tandanya pasangan kita adalah yang terbaik untuk kita.
Apa yang dimaksudkan dengan berkat? Menjelas lanjut, Imam Muda Hassan menegaskan bahawa maksud berkat ialah apabila kita lihat bertambahnya atau berlakukan banyak perkara-perkara baik setelah kita berkahwin. Hidup kita semakin baik dalam banyak perkara.
Kebaikan yang dimaksudkan ialah perubahan-perubahan positif yang menjadikan rumahtangga itu aman, gembira dan dipermudahkan Allah dalam banyak hal.
Sebagai contoh, jika sebelum berkahwin suami adalah seorang yang malas untuk solat. Tetapi setelah berkahwin, suami berubah menjadi orang yang rajin bersolat.
Ini tandanya adanya keberkatan dalam rumahtangga; berkat yang diperoleh dari pasangan kita.
Ads
Bagaimana berkat itu datangnya dari pasangan kita, apakah contoh yang mudah difahami?
“Mungkin ada sesuatu yang isteri telah lakukan sehingga suaminya berubah kepada seorang yang rajin solat. Itu tanda berkat pasangan kita.
“Mungkin ada sesuatu yang isteri sudah lakukan sehingga suaminya itu rajin beribadah, bangun sepertiga malam untuk bertahajud.
Ads
Isteri mungkin banyak berdoa agar Allah bukakan pintu hati suami untuk segera berubah ke arah kebaikan. Dan Allah terima doa isteri kita,” tegasnya.
Contoh lain ialah, jika sebelum berkahwin, hubungan pasangan tidak berapa baik dengan ibu ayah.
Tetapi setelah berkahwin, pasangan kita berubah menjadi baik; hubungan dengan ibu ayah pulih. Di sini berlakunya perubahan ke arah kebaikan.
Ads
Selain itu, jika sebelum berkahwin, pasangan kita kelihatan tidak terurus, berserabut dan tidak pentingkan kebersihan diri, namun apabila sudah berkahwin, semua itu sedikit demi sedikit berubah menjadi sebaliknya. Ia merupakan perubahan baik dek kerana keberkatan hidup berpasangan.
Sementara itu, sebagai insan biasa, pasti ada kelemahan pada pasangan. Dalam keadaan seperti ini, pasangan tidak harus fokus kepada kelemahan pasangan masing-masing.
Fokus kepada kelebihan pasangan. Kelebihan yang ada akan menutupi kelemahan yang ada dan sudah tentu masing-masing akan saling melengkapi.
Kesimpulannya, jika setelah berkahwin dan kehidupan kita banyak melalui perubahan ke arah kebaikan, maka ini bermakna pasangan kita adalah yang terbaik buat kita.
Kehadiran pasangan kita dalam hidup telah mampu membuat perubahan kea rah kebaikan. Jika ini terjadi, maka sayangilah dia sepenuh hati.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mungkin dalam beberapa keadaan memerlukan Muslimah perlu mengambil wuduk tanpa membuka tudung.
Contohnya tempat mengambil wuduk wanita terbuka bimbang aurat dilihat oleh bukan mahram.
Jadi bagaimana mahu mengambil wuduk dalam keadaan begini dan apa hukumnya? Baca penjelasan berikut.
Boleh ke ambil wuduk tanpa buka tudung
Dalam hadis riwayat Bukhari, Muslim, dan Tirmidzi, disebutkan bahawa Rasulullah SAW memberi contoh cara menyapu kepala iaitu dengan tapak tangan yang telah dibasahi air.
Kemudian dia menghalakan telapak tangannya dari depan kepalanya ke belakang lehernya, kemudian kembali lagi ke depan kepalanya.
Jadi, bagaimana pula dengan wanita yang bertudung, jika bimbang auratnya kelihatan ketika berwuduk di tempat awam? Mengenai syarat ini, Abdul Syukur Al-Azizi menjelaskan bahawa dibolehkan bagi wanita berwuduk tanpa menanggalkan hijab.
Ini berdasarkan beberapa riwayat:
1. Dalam sebuah riwayat ada menyatakan bahawa salah seorang isteri Nabi Muhammad iaitu Ummu Salamah RA pernah berwuduk dalam keadaan masih bertudung.
2. Dalam riwayat lain, Bilal RA berkata bahawa Nabi Muhammad SAW menyapu kedua-dua khuf (kasut) dan serbannya. (HR Muslim)
Abdul Syukur Al-Azizi menyimpulkan bahawa boleh berwuduk tanpa perlu menanggalkan tudung jika sukar. Contohnya udara sangat sejuk dan tudungnya sukar ditanggalkan serta sukar dipakai semula.
Selain itu, jika berada dalam keadaan tidak boleh menanggalkan tudung kerana dikhuatiri orang lain dapat melihat auratnya. Namun, jika masih boleh menanggalkan tudung, lebih penting membukanya supaya boleh terus menggosok kepala.
Abdul Syukur Al-Azizi menyatakan terdapat dua cara menurut pendapat yang kuat mengenai hukum menyapu tudung sebagai pengganti menyapu kepala ketika berwuduk iaitu:
– Lap tudung yang dipakai (boleh lap semua atau sebahagian besar).
– Sapu bahagian depan kepala (hujung kepala) kemudian sapu tudung.
Hal ini juga diriwayatkan dalam sebuah hadis, Anas bin Malik RA berkata
“Aku pernah melihat Rasulullah SAW berwuduk, sedang baginda memakai serban dari Qatar. Maka baginda menyelitkan tangannya dari bawah serban untuk menyapu bahagian hadapan kepalanya, tanpa menanggalkan serban.” (HR Abu Dawud)
Antara amalan sunat yang boleh dilakukan apabila tibanya Syawal adalah dengan melakukan ibadah puasa sunat 6 hari di bulan Syawal. Ianya thabit dari perbuatan Nabi SAW yang mana di dalam hadith ada menyebutkan mengenai kelebihan berpuasa 6 hari di bulan Syawal iaitu bersamaan pahalanya dengan berpuasa sepanjang tahun. Ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim daripada Abu Ayub al-Ansari RA yang mana Rasulullah SAW telah bersabda:
Maksudnya: Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari di bulan Syawal, ianya bersamaan dengan berpuasa sepanjang tahun.
Riwayat Muslim (1164)
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah ketika mensyarahkan hadith di atas menyebut bahawa hadith ini menjadi dalil bagi mazhab Syafi’e, Hanbali dan juga Daud (al-Zahiri) bahawa disunatkan untuk berpuasa enam pada bulan Syawal manakala fadhilat seumpama berpuasa sepanjang tahun adalah berdasarkan hadith Nabi SAW yang lain yang mana menyebutkan bahawa setiap kebaikan itu dibalas dengan 10 kali ganda (أَنَّ الْحَسَنَةَ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا )[1].
ADAKAH PUASA ENAM PERLU DILAKUKAN SECARA BERTURUTAN?
Setelah mengetahui akan pensyariatan puasa sunat enam Syawal beserta fadhilatnya, timbul juga persoalan mengenai adakah puasa yang enam itu perlu dilakukan secara berturutan ataupun boleh dilakukan secara berasingan.
Mengenai persoalan di atas, al-Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam al-Majmu’ ada menyebutkan: “…dan disunatkan untuk berpuasa secara berturutan di awal Syawal. Sekiranya dipisahkan (tidak berpuasa 6 hari secara berturutan) ataupun diakhirkan puasa tersebut di dalam bulan Syawal, maka ianya dibolehkan…”[2]
Al-Imam Ibn Qudamah di dalam kitabnya al-Mughni menyebutkan mengenai permasalahan ini seperti berikut: “…tidak ada bezanya (menjadikan puasa tersebut) dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan samaada di awal Syawal ataupun diakhirnya kerana hadith menyebutkannya secara mutlaq tanpa dikaitkan dengan sesuatu yang lain…”[3]
KESIMPULAN
Berdasarkan pendapat-pendapat yang terdapat di dalam isu ini, kami katakan bahawa isu ini ada fleksibilitinya yang tersendiri iaitu puasa 6 boleh dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan. Diawalkan ataupun dilewatkan selagi mana masih berada di dalam bulan Syawal. Ianya tidak menjadi masalah.
Di dalam kemeriahan kita menyambut Syawal, sudah pasti akan ada jemputan dari sanak saudara juga rakan taulan untuk menghadiri rumah terbuka, kenduri dan sebagainya. Maka ianya tidak menjadi masalah serta penghalang untuk menunaikan puasa 6 Syawal kerana terdapat fleksibiliti di dalam kaifiat menunaikannya. Alangkah baiknya jika kita dapat menghimpunkan dua kebaikan dalam bulan Syawal ini, satunya dengan berpuasa enam dan keduanya dengan menghubungkan silaturrahim sesama kita. Wallahu a’lam.
Ketika solat Jumaat tidak dapat dinafikan adakalanya terasa mengantuk. Mendengar khutbah jumaat adalah dituntut. Sekalipun para fuqaha berbeza pendapat tentang hukumnya di antara wajib dan juga sunat, akan tetapi tetap menjadi tuntutan dan keutamaan bagi mereka yang hadir untuk mendengar khutbah dengan teliti.
Sebarang ucapan dan perkataan yang berlaku semasa khutbah Jumaat sedang berlangsung, akan menyebabkan pelakunya menjadi lagha. Sebarang pergerakan dan perbuatan yang menyebabkan hilang tumpuan dan fokus kepada khutbah yang disampaikan turut menyebabkan seseorang itu menjadi lagha.
Perbuatan Yang Membantu Fokus Untuk Mendengar Khutbah
Namun terdapat pengecualian ke atas perbuatan-perbuatan yang membantu menambahkan fokus untuk mendengar khutbah. Terutamanya perbuatan yang dapat menghilangkan perasaan mengantuk bagi seseorang itu semasa khutbahnya. Sandaran bagi hal ini adalah sebuah riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Apabila salah seorang kamu mengantuk semasa dia berada di dalam masjid (pada hari Jumaat) maka hendaklah dia beralih kedudukan dari tempat duduknya itu kepada tempat yang lain.
Riwayat Abu Daud (1119)
Hadis ini menunjukkan, tidaklah semua pergerakan anggota badan itu dilarang semasa khutbah. Akan tetapi perbuatan seperti beralih kedudukan dari satu tempat ke tempat yang lain itu dibolehkan bahkan disunatkan, dengan tujuan untuk mengelakkan mengantuk serta dapat terus fokus mendengar khutbah.
Berikut adalah hikmah kepada perbuatan beralih kedudukan ini:
*Pergerakan dapat menghilangkan rasa mengantuk. *Tempat duduknya yang menyebabkan dia tidur itu terdapat padanya syaitan.
Dua hikmah di atas ini disebutkan oleh al-Sayyid Muhammad Siddiq Hasan di dalam kitabnya Al-Diin al-Khaalis (4/145-146).
Maka perbuatan dan pergerakan seperti ini tidak dilarang dan dianggap sebagai lagha. Bahkan ia suatu yang dituntut lagi disunatkan.
Seseorang yang berasa mengantuk semasa khutbah, disunatkan kepadanya untuk beralih kedudukan tempat duduknya ke tempat yang lain di dalam masjid. Walaupun begitu, memandangkan suasana setempat kita pada hari ini yang mana saf telahpun penuh semasa khutbah maka tidaklah perlu untuk seseorang yang mengantuk itu beralih ke tempat lain sehingga menyebabkan gangguan kepada jemaah lain. Akan tetapi boleh untuknya melakukan perbuatan lain yang dapat menghilangkan perasaan mengantuk seperti memicit lehernya atau badannya dan selainnya.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sejak dari awal belajar solat semasa kecil kita sudah dibiasakan dengan satu lafaz zikir sewaktu rukuk dan sujud. Lafaz Subhana Rabbi al-‘Azimi wa Bihamdihi...