‘Tengah sembahyang, orang panggil.’ Begini caranya bagi isyarat tanpa menggangu solat dan kita dapat teruskan solat hingga memberi salam.
Kadang-kadang sedang kita mendirikan solat, ada saja gangguan yang tak disengajakan seperti orang memanggil ketika solat. Bagaimana cara terbaik untuk memberitahu, adakah perlu berhenti solat dan utamakan orang yang memanggil.
Ikuti perkongsian ini dan ketahui cara yang betul untuk memberi isyarat:
Jika saya sedang solat kemudian ada orang di luar rumah memanggil nama saya. Adakah saya boleh meninggikan (menguatkan) suara saya supaya orang yang memanggil tersebut tahu saya sedang solat.
Ringkasan Jawapan:
Mengangkat suara semasa mengerjakan ibadat solat bagi tujuan memberi isyarat dan kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan sekiranya terdapat keperluan dan hajat seperti gangguan terhadap fokus solat.
Namun begitu, perbuatan tersebut hendaklah pada bacaan-bacaan dalam solat seperti takbir untuk berpindah rukun (intiqalat) atau bacaan zikrullah seperti subhanallah dalam masa yang sama perlu diniatkan untuk membaca bacaan tersebut.
Adapun jika tidak meniatkan membaca takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Tengah Sembahyang
Huraian Jawapan:
Apabila seseorang itu sedang mengerjakan solat, hendaklah mengerjakan solat tersebut dalam keadaan khusyuk iaitu fokus kepada tatacara ibadat tersebut tanpa mengira hal-hal yang berlaku pada keadaan sekeliling.
Hal ini kerana ia termasuk kategori memelihara dan menjaga solat seperti mana yang dituntut oleh Allah SWT di dalam firmannya:
Maksudnya:
“Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.”- (Surah al-Baqarah: 238)
Merujuk kepada dalil di atas, Al-Qurtubi mentafsirkan maksud perkataan “peliharalah” ialah merujuk kepada suruhan Allah SWT ke atas hambanya supaya memelihara serta menjaga solatnya dengan mengerjakan solat tersebut dalam waktunya dan memenuhi syarat-syaratnya.
Orang Panggil
Jelaslah di sini bahawa wajib solat dengan menyempurnakan segala rukun dan syarat-syaratnya.
Berkenaan dengan isu meninggikan suara ketika solat, ia boleh dikaitkan dengan perbahasan memberi isyarat dalam solat. Asal hukum memberi isyarat di dalam solat itu adalah makruh.
Namun begitu, sekiranya terdapat hajat dan keperluan bagi seseorang itu untuk memberi isyarat ketika solat maka ia diharuskan berbuat demikian. Menurut Sheikh Muhammad bin Ahmad al-Syatiri di dalam karyanya:
وتكره الإشارة أيضا لغير حاجة، إنما المواقف تختلف، فقد يضطر المصلي لها، فلو رأى شخصا ماشيا في اتجاه نجاسة في الأرض لا يعلمها، فأشار إليها ليحترس فلا كراهة لها
Maksudnya:
“Ditegah memberi isyarat tanpa sebarang hajat, sungguhpun begitu situasi kadang kala berbeza.
Ada kalanya seseorang yang sedang solat terpaksa memberikan isyarat contohnya dia melihat seseorang sedang berjalan ke arah najis yang berada di tanah sedangkan orang yang berjalan itu tidak mengetahuinya lalu dia memberi isyarat kepada orang tersebut supaya berjaga-jaga, maka hukumnya tidak makruh.”
Ads
(Rujuk Syarh al-Yaqut al-Nafis: hlm 162)
Begini Caranya
Merujuk kepada keterangan di atas, jelaslah terdapat keadaan yang boleh bagi seseorang itu memberi isyarat ketika mengerjakan solat berdasarkan situasi dan keperluan.
Oleh itu, perbuatan mengangkat suara semasa solat dengan tujuan memberi kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan. Tambahan lagi, panggilan tersebut mengganggu khusyuk bagi orang yang solat.
Namun begitu, perbuatan mengangkat suara ini bergantung kepada niat orang yang solat itu juga kerana niat tersebut akan memberi implikasi kepada solatnya.
Imam Khatib al-Syirbini menjelaskan jika orang yang solat itu berniat untuk menjawab panggilan beserta dengan niat bacaan solat atau membaca takbir dan tasmik ketika solat maka solatnya tidak batal. Manakala jika dia meninggikan suara tersebut semata-mata tujuan pemakluman maka solatnya batal.
Mengangkat suara semasa mengerjakan ibadat solat bagi tujuan memberi isyarat dan kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan sekiranya terdapat keperluan dan hajat seperti gangguan terhadap fokus solat.
Namun begitu, perbuatan tersebut hendaklah pada bacaan-bacaan dalam solat seperti takbir untuk berpindah rukun (intiqalat) atau bacaan zikrullah seperti subhanallah dalam masa yang sama perlu diniatkan untuk membaca bacaan tersebut.
Adapun jika tidak meniatkan membaca takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Adapun jika tidak meniatkan pada bacaan takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Kashoorga: Tinggi atau kuatkan suara, tetapi jika orang memanggil tak faham adalah lebih baik berhenti solat kerana sudah pasti kita pun hilang fokus.
Sejak dari kecil hingga hujung nya (dengan izinNya) kita menunaikan solat. Bermakna bertahun lamanya kita sujud kepadaNya.
Sujud adalah salah satu daripada rukun sah solat. Salah melakukannya, maka tidak sah lah solat kita. Bayangkan jika selama ini rupanya ada tertib yang salah kita lakukan.
Kita ikuti perkongsian sangat bermanfaat oleh Mohd Ibrahim dalam entri facebooknya tentang salah satu rukun sah solat ini.
Ketika sujud adalah tempat yang paling dekat antara seorang hamba dengan Allah. Perbanyaklah doa, mintalah apapun yang kita inginkan, mintalah syurga, perlindungan dari azab neraka, ilmu yang bermanfaat, amal yang soleh, iman yang kukuh dan hal-hal lain seumpamanya itu.
Atau mintalah rumah yang berkah, pasangan yang menenteramkan hati, anak-anak yang soleh, kenderaan, atau hal lain yang kita inginkan untuk kebaikan agama mahupun dunia kita.
Sesungguhnya doa merupakan Ibadah sekalipun kita berdoa untuk meminta kebaikan perkara dunia kita.
Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.” (Al-Mu’min 60)
“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-KU.” (Al-Baqarah Ayat 186)
Masih ramai umat Islam yang tidak betul atau tidak memenuhi kehendak rukun sujud. Jika kita ke masjid atau di mana-mana tempat solat didapati terdapat mereka yang tidak bersujud dengan betul. Terutama pada kedudukan jari kaki mereka.
Tidak kira usia tua atau muda kesalahan ini masih berlaku. Berhati-hatilah dengan rukun-rukun solat kerana dibimbangi solat yang kita lakukan bertahun-tahun rupanya tidak sah dan tidak diterima pahalanya oleh Allah akibat kejahilan kita dalam melaksanakan ibadat sembahyang dengan betul.
Oleh itu, sentiasalah belajar dan menghadiri kuliah-kuliah atau majlis ilmu. Jangan kita hanya belajar melalui “ikut-ikut” atau “tengok-tengok” sedangkan orang yang kita “ikut” itu belum tentu betul caranya.
Bergurulah dengan mereka yang alim dan janganlah kita lebih rela menghabiskan masa menonton rancangan hiburan daripada belajar Agama di masjid. “Sesungguhnya penyesalan di akhirat nanti tidak akan berguna”.
Sabda Rasulullah SAW: “Aku diperintahkan supaya sujud di atas tujuh tulang (yakni tujuh anggota) iaitu; dahi –baginda menunjukkan dengan tangannya ke atas hidungnya-, dua tangan, dua lutut dan jari-jari dari dua kaki ..” (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Ibnu ‘Abbas r.a. )
Cara sujud yang betul:
Ia mestilah dilakukan dengan tujuh anggota badan.
Dahi: Di dalam mazhab Syafie, dahi mesti ditekan di tempat sujud, diletakkan sebetulnya dan menekan dahi di tempat sujud telah termasuk di dalam syarat sah sujud
Hujung jari kaki: Kedudukan hujung jari kaki cara meletakkan hujung jari kaki ialah dengan melipat hujung jari kaki kita semasa sujud.
Minimum ialah dengan satu jari kaki yang betul kedudukannya. jika jari kaki tidak dillipat, tidak diletakkan dengan betul, solat kita boleh batal kerana ia merupakan anggota wajib.
Bagi mereka yang boleh meletakkan jari kaki dengan betul, hendaklah melakukannya dan bagi mereka yang mungkin sudah berusia dan sukar melipat jari kaki, lakukanlah sekadar kemampuan.
Hidung: Di dalam mazhab syafie, makruh hukumnya jika kita sujud dalam keadaan tidak merapatkan hidung di tempat sujud. Justeru itu, pastikan kita meletakkan atau merapatkan hidung di tempat sujud.
Ini berdasarkan hadis yg menyuruh kita bersujud di atas 7 anggota.
Kedudukan muka: Di dalam hadis Nabi SAW yang menyebut bahawa baginda meletakkan wajahnya di antara kedua-dua tangannya semasa sujud (abu daud).
Tangan: Merenggangkan tangan semasa sujud. Di dalam hadis Bukhari Muslim bahawa Nabi Muhammad SAW merenggangkan kedua belah tangannya daripada sisinya atau rusuknya lambungnya sehingga kelihatan putih ketiak baginda.
Mengangkat siku: Ada hadis riwayat muslim bahawa nabi memerintahkan meletakkan kedua telapak tangan dan mengangkat siku.
Merapatkan jari: Di dalam hadis al-Baihaqi bahawa Nabi Muhammad SAW apabila rukuk, baginda membuka/merenggangkan jarinya dan apabila sujud baginda merapatkan jarinya.
Kashoorga: Semoga sahaja perkongsian ini dapat menjelaskan serba ringkas tentang cara betul saat bersujud dalam solat. Namun begitu, adalah disarankan agar ilmu solat ini dapat dipelajari secara berdepan dengan guru agama agar lebih jelas lagi caranya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Betapa Allah sayangkan umatNya. Di saat kita mungkin merasakan ada melakukan dosa-dosa dan sentiasa memohon keampunan dari Allah taala, sebenarnya amat mudah Allah menghapuskan dosa walau hanya di saat kita sedang makan mahupun melakukan perbuatan menyalin pakaian.
Dalam satu perkongsian oleh Ustaz Azhar Idrus di fbnya memaklumkan dosa akan terhapus sebab makan mahupun menyalin pakaian. Baca kemusykilan ditanya oleh seorang pembaca kepadanya.
Saya ada dua soalan pasal perkara yang memadamkan dosa yang telah dilakukan. Bagaimana dikatakan dosa bolih terhapus sebab makan dan pakai baju? Ada saya baca dalam satu posting dalam facebook.
Adakah benar dosa diampun sebab susah hati? Jadi kalau kita susah hati sebab duit tak ada pun hapus dosa kita juga ke?
Jawapan :
Memang benar di antara sebab diampunkan dosa seorang mukmin itu ialah ketika dia makan dan memakai pakaian.
Artinya : “Barangsiapa makan akan satu makanan kemudian dia berkata : Segala puji bagi Allah yang telah memberi aku makan akan makanan ini dan merezekikan aku makanan ini dari ketiadaan upaya daripada aku dan ketiadaan kekuatan necsaya diampunkan baginya apa yang telah lalu dari dosanya dan apa yang terkemudian.
Dan barang siapa memakai ia akan satu pakaian lalu dia berkata : Segala puji bagi Allah yang memakaikan aku akan pakaian ini dan merezekikan aku pakaian ini dari ketiadaan upaya daripada aku dan ketiadaan kekuatan nescaya diampunkan baginya apa yang telah lalu daripada dosanya dan apa yang terkemudian.” (Hadith riwayat Abu Daud & Tirmizi).
Hadith ini menerangkan bahawa siapa yang makan dari suatu rezeki yang diberikan olih Allah kepadanya lalu dia memuji akan Allah atas nikmat tersebut maka Allah akan menghapuskan dosanya yang telah lalu dan yang terkemudian.
Dan begitu juga dengan orang yang memakai akan pakaian kemudian dia memuji akan Allah atas nikmat tersebut maka dosanya yang telah lalu dan akan datang juga diampunkan oleh Allah Taala. Dan berkenaan soalan kedua memang benar apabila seorang mukmin ditimpa kesusahan dalam hatinya juga adalah penyebab dosanya diampunkan olih Allah Taala.
Telah diriwayatkan daripada Aisyah r.a. Rasulullah saw bersabda :
ما مِن مُصِيبَةٍ تُصِيبُ المُسْلِمَ إلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بها عنْه، حتَّى الشَّوْكَةِ يُشاكُها
Artinya : “Tiada dari musibah yang menimpa seorang Islam melainkan Allah menghapuskan dengan sebabnya daripadanya sehingga duri yang mencucuknya.” (Hadith riwayat Bukhari)
Dan lebih jelas lagi sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah saw bersabda :
Artinya : “Tiada menimpa akan seorang Islam dari kepenatan dan penyakit dan kegusaran dan kesedihan dan suatu yang menyakiti dan susah hati sehingga duri yang mencucuknya melainkan Allah menghapuskan dengan sebabnya dari segala kesalahannya.” (Hadith riwayat Bukhari)
Hadith-hadith ini menjadi dalil bahawa memuji Allah selepas makan dan minum itu menghapuskan dosa.
Dan begitu juga kesedihan yang menimpa seorang mukmin juga menjadi sebab dihapuskan dosanya olih Allah Taala dengan syarat dia sabar dengan musibah yang menimpanya dan redha dengan ketentuan Allah berlaku musibah itu atas dirinya.
Berkata Imam Al-Qastallani :
وفيه رد على قول القائل إن الثواب والعقاب إنما هو على الكسب والمصائب ليست منه بل الأجر على الصبر عليها والرضا بها فإن الأحاديث الصحيحة صريحة في ثبوت الثواب بمجرد حصولها وأما الصبر والرضا فقدر زائد لكن الثواب عليه زيادة على ثواب المصيبة.
Artinya : “Pada hadith ini menolak perkataan orang yang mengatakan pahala dan siksa hanyalah atas usaha dan segala musibah tidak termasuk usaha bahkan pahala itu ialah sebab atas sabar atas musibah itu dan redha dengan musibah itu. Maka sungguhnya sekelian hadith ini jelas pada menyabitkan pahala dengan semata-mata berlakunya musibah. Dan ada pun sabar dan redha itu maka sungguhnya yang lebih pula ia akan tetapi pahala atasnya itu bertambah atas pahala musibah.” (Kitab Irsyad As-Saari Syarah Sahih Al-Bukhari)
Kesimpulan : Setiap kali orang mukmin makan dan minum kemudian dia ingat kepada Allah dan memuji-Nya atas nikmat yang telah diberikan nescaya akan diampunkan dosanya yang telah lalu dan yang kemudian akan tetapi disyaratkan bahawa makanannya itu dari harta yang halal.
Ada pun memakan yang haram maka yang pasti ialah semakin banyak menambah dosa. Dan demikian juga dengan orang mukmin yang tiap kali memakai pakaian dia akan menyebut Alah dengan memuji-Nya atas nikmat tersebut nescaya diampunkan dosanya seperti itu juga.
Segala musibah yang menimpa orang mukmin daripada penyakit dan kesusahan dan kepenatan dan kesedihan dan lainnya yang dibencinya apabila dia redha dan sabar nescaya akan dihapuskan dosa dan kesalahannya sebab musibah tersebut.
Menurut jumhur ulamak dosa yang diampunkan itu ialah dosa kecil manakala sebahagian ulamak berkata segala dosa besar dan kecil.
wallahua’lam ustaz azhar idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sepanjang Perintan Kawalan Pergerakan ini ada saja aktivit bermanfaat untuk dilakukan dan salah satunya adalah menyediakan makanan untuk keluarga.
Selepas makan pagi, tengahari dan juga hidangan petang dan malam untuk disediakan buat ahli keuarga.
Jika masih belum ada idea untuk menghidangkan apa petang ini, boleh cuba idea ini untuk petang nanti.
Ayuh ikuti perkongsian wanita ini di laman sosial Facebook Azierah cara membuat brownies mengikut sukatan cawan. Bukan sahaja mudah, malah rasanya juga sedap untuk dijadikan hidangan minum petang.
Alhamdulillah menjadi lagi..resepi yg sama pernah sis kongsikan dalam group ini..ada yg pernah buat ikut resepi sis kh mesti menjadikan..cuma kali ni sis guna majerin sbb tu saja yg ada di dapur sis skg..sis share balik resepi yg sis guna ya
Resepi Brownies Kedut Dalam Sukatan Cawan
Bahan A 1/2 cawan butter (resepi kali ini sis guna majerin saja) 1 cawan dark chocolate Beryl’s
Cara 1. Cairkan chocolate dengan kaedah double boiler. 2. Bila chocolate dah cair, masukkan butter dan kacau hingga cair. Biarkan suam.
Bahan B* 1 cawan gula perang
2 biji telur Gred A
Cara Pukul semua bahan hingga sebati. Dalam 3 minit. Kacau bagi sebati saja *tidak perlu hingga kembang *guna whisk atau senduk, tak perlu guna mixer
Bahan C 1 cawan tepung naik sendiri* 2 sudu besar serbuk koko * Secubit garam * Ayak semua bahan
Cara untuk satukan smua bahan 1. Masukkan adunan bahan A ke dalam adunan bahan B. Kacau sebati guna whisk. Nanti akan jadi likat.
2. Kemudian masukkan bahan yang diayak tadi. Kacau sebati guna senduk. (Penting : Cuma kaup balik bagi sekata je, jangan terlebih kacau)
3. Sapukan butter pada loyang 8″x8″. Alas dengan baking paper/parchment paper dan sapukan juga butter pada baking paper. Panaskan oven 160c.
4. Bakar lebih kurang 40 minit pada suhu 160c. Bila dah siap bakar, jangan terus keluarkan. Buka sedikit pintu oven. Masa ni baru kedut akan terbentuk. Selamat mencuba (^_^)
Dipersilakan share resepi ya
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?