‘Terlupa berkumur dan masukkan air ke dalam hidung.’ Sah ke mandi wajib dan bolehkah dia jalankan ibadat seperti biasa.
Ramai yang keliru adakah wajib membersihkan hidung dan mulut ketika mandi wajib. Ikuti kemusykilan ini.
Terlupa Berkumur
Soalan:
Assalamualaikum w.b.t. Apakah hukum masukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib dalam mazhab Syafi‘i, wajib atau sunat? Mohon percerahan. Terima kasih.
Jawapan:
Waalaikumussalam w.b.t.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Maksudnya: “Wahai orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian daripada kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.
Ke Dalam Hidung
Al-Maraghi menyatakan bahawa makna ayat di atas adalah sekiranya seseorang itu hendak bangun bagi mendirikan solat dan masih lagi dalam keadaan berhadas.
Hal ini kerana seluruh kaum Muslimin menyatakan bahawa bersuci (yakni berwuduk dan mandi wajib) tidak diwajibkan ke atas orang yang ingin mengerjakan solat melainkan dia masih dalam keadaan berhadas.
Begitu juga, Al-Sa‘di menyatakan bahawa terdapat banyak persoalan hukum (yang dapat dikeluarkan) daripada ayat ini. Antaranya ialah perintah mendirikan solat, perintah untuk berniat bagi mengerjakan solat, juga disyaratkan untuk bersuci (daripada hadas) bagi sah solat, juga bersuci tidak diwajibkan ketika masuknya waktu solat tetapi wajib ketika hendak mendirikan solat dan lain-lain.
Ads
Secara umumnya, mandi wajib adalah mandi yang tidak sah ibadat tanpanya apabila terdapat sebab-sebab yang mewajibkan mandi.
Sebab-sebabnya ialah janabah, haidh, bersalin dan mati. Manakala memasukkan air ke dalam hidung dipanggil sebagai istinsyaq.
Sah Ke Mandi Wajib
Berbalik kepada soalan yang diajukan, para ulama berbeza pendapat berkenaan hukum memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib.
Pendapat pertama, iaitu para ulama daripada kalangan mazhab Hanafi dan Hanbali berpendapat, berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib adalah wajib.
Ulama mazhab Hanbali berhujah bahawa kedua-duanya diwajibkan kerana mulut dan hidung termasuk dalam bahagian muka. Oleh itu, wajib untuk berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung, tidak kira dalam taharah kubra (yakni mandi wajib) mahupun taharah sughra (yakni berwuduk). Hal ini adalah berdasarkan kepada riwayat daripada Aisyah R.Anha bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung merupakan sebahagian daripada wuduk yang mesti dilakukan.’
Ads
Selain itu terdapat juga hadith lain daripada riwayat Abu Hurairah R.A bahawa:
أنَّ النَّبيَّ ﷺ أمرَ بالمَضمضةِ والاستنشاقِ
Maksudnya: “Nabi SAW memerintahkan untuk berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung.”
Begitu juga kerana mulut dan hidung berada pada hukum anggota zahir, berdalilkan bahawa orang yang berpuasa tidak dikira terbatal puasanya dengan hanya sampainya (masuk) sesuatu kepada kedua-duanya, akan tetapi puasanya terbatal dengan kembali memuntahkannya selepas sampainya sesuatu itu kepada kedua-duanya.
Tak DiWajibkan
Manakala pendapat kedua, iaitu para ulama dalam kalangan mazhab Maliki dan Syafi‘i berpendapat, berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib adalah tidak diwajibkan kerana mulut dan hidung tidak termasuk dalam anggota zahir badan.
Justeru, tidak diwajibkan untuk membasuh kedua-duanya (ketika mandi wajib), tetapi ia termasuk dalam perkara sunat mandi wajib.
Al-Khatib al-Syirbini daripada kalangan ulama mazhab Syafi‘i jelas menyebutkan, tidak diwajibkan ketika mandi wajib untuk berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung. Bahkan sebaliknya kedua-dua perkara itu adalah disunatkan sebagaimana ketika berwuduk dan mandi mayat.
Berdasarkan kepada perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib adalah termasuk dalam perkara sunat dan bukannya wajib sebagaimana pendapat dalam mazhab Syafi‘i.
Justeru, mandi wajib dikira sah tanpa kedua-dua perbuatan itu. Walau bagaimanapun, jika tiada sebarang halangan, seboleh-bolehnya janganlah meninggalkan perbuatan berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung, baik ketika mandi wajib mahupun ketika berwuduk sebagai mengambil jalan keluar daripada mereka yang mewajibkannya kerana keluar daripada khilaf itu adalah mustahab (digalakkan).
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Wallahualam.
Kashoorga : Semoga Allah menerima setiap ibadat kita.
Alhamdulillah masih ada rezeki, jumpa orang jujur. ‘Terlupa hantar cuci, dua tahun tauke kedai emas yang dikenali dengan nama Tauke Chan, tolong simpan gelang.’
Benarlah kejujuran itu penting dalam apa urusan sekalipun termasuklah dalam urusan perniagaan. Jika kita jujur, insyallah pelanggan percaya dan sayang.
Begitulah kisah yang dikongsikan oleh Ibu Zarah dan ambil pengajaran dari sikap Tauke Chan ini.
Zaman dulu-dulu, kita orang suka cuci emas. Hantar dekat kedai emas, free saja. Lepas cuci atau celup emas, bersinar-sinar gelang itu Satu hari ibu singgah dan hantar cuci gelang berlian dekat satu kedai emas di Klang dan tinggalkan gelang itu di situ. Kedai ini memang favourite arwah mak dan keluarga.
Jumpa Orang Jujur
Masa kecil suka ikut mak pergi kedai emas ini sebab dapat minum air kotak free dan dapat purse kecil yang comel . Ibu pesan dengan Tauke Chan, balik pasar, saya singgah ambil.
Kalut punya pasal, lupa nak ambil. Terus balik rumah dan tak ingat pun pasal gelang itu.
Gelang itu adalah hadiah arwah mak dan memang jarang dipakai sebab berlian ini tak boleh buat basahan (pakai hari-hari) takut batunya cicir.
Terlupa Hantar Cuci
Tahu tak? selepas dua tahun Tauke Chan call ibu.
“Eh, Jaharah, kamu tak nak ke gelang berlian kamu? Itu kedai emas pun sudah tutup dan awak punya gelang ada pada aku, aku tolong simpan.
“Aku cari kau, tanya orang sana sini nak bagi kau punya gelang. Baru hari ini aku dapat kau punya nombor telefon. Mari sini kedai baru dan ambil ko punya gelang”.
“Ya Allah! Chan… Macam mana boleh lupa langsung pasal gelang ni… Alhamdulillah, masih ada rezeki gelang itu bertuankan ibu.
Pisang, tanaman yang banyak didapati di negara kita. Ada pelbagai jenis pisang seperti pisang emas, embun, montel, nangka, rastali dan lain lagi. Harga buah ini juga tidak terlalu mahal dan mampu dibeli oleh kebanyakan rakyat.
Dari sudut kesihatan, pisang sangat baik dimakan. Bukan saja sebagai pencuci mulut malah ia baik untuk pencernaan makanan selain membantu untuk mendapatkan kecantikan secara semulajadi.
Buah pisang kaya dengan kaya dengan vitamin B, C, B6, magnesium, zat besi dan kalsium di mana pisang terbukti dapat membantu dalam proses merawat wajah secara semula jadi.
Sebiji pisang mengandungi tiga jenis gula semulajadi iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa. Malah didapati dengan hanya pengambilan dua biji pisang sahaja, atlet akan mendapat energi dengan segera. Bukan saja dapat memberikan tenaga tapi juga tubuh tetap fit.
Masa yang sama, buah pisang mempunyai kandungan fiber yang tinggi. Malah dengan mengamalkan makan pisang ia dapat mencegah gangguan jantung dan pembuluh darah. Bahkan pisang turut berkhasiat untuk menurunkan kadar gula dalam darah, mengurangkan rasa mual selain mampu mencegah depresi dan mengubati imsomnia.
Kenapa sebegitu banyak khasiat pisang dinyatakan?
Mungkin tanpa kita sedar, pisang sebenarnya adalah makanan penghuni syurga. Dalam surah Al-Waqiah ayat 29 dinyatakan,
وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ
Ertinya :- Dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya).
Dalam surah Al-Waqiah yang bermaksud Surah Hari Kiamat, ada di nyatakan bahawa akan terjadi hari Kiamat. Kejadian (kiamat) ini merendahkann satu golongan dan meninggikan satu golongan lain.
Golongan kanan sangat beruntung di mana mereka akan masuk syurga berbanding golongan kiri yang akan masuk neraka (ada dinyatakan di Padang Masyhar nanti kalau kita menerima kitab amalan di tangan kanan maka kita akan masuk syurga dan jika kita menerima kitab amalan di tangan kiri, maka nerakalah tempatnya).
Malah diceritakan betapa beruntungnya golongan kanan yang mana akan dilayan oleh bidadari dan percakapan mereka juga baik-baik.
Makanan mereka juga mewah tidak seperti di dunia ini.
Surah Al-Waqiah ayat 27- 33 menyatakan,
“Dan golongan kanan, alangkah bahagianya keadaan golongan kanan itu? Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri. Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya, Dan naungan yang tetap terbentang, Dan air yang sentiasa mengalir, Serta buah-buahan yang banyak, Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,”(Al-Waqiah : 27-33)
Jadi kalau mahu rasa makanan syurga, makanlah buah pisang mulai hari ini dan bayangkan makanan inilah kita akan makan di syurga Allah kelak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Biasanya bila tiba hari ulang tahun kelahiran atau perkahwinan, pasangan akan menghadiahkan jambangan bunga atau hadiah lain untuk menggembirakan hati.
Tetapi apa kata untuk menghargai pasangan kali ini ubah kebiasaan dengan menghadiahkan sesuatu yang lebih berharga dan bernilai, misalnya pemberian emas.
Ini kerana barangan emas ini jika disimpan asetnya akan bertambah banyak dalam tempoh tertentu.
Seperti perkongsian seorang peguam, Hayat Muhamad yang memberitahu caranya menyimpan emas dan berkemungkinan asetnya boleh mencecah RM36,000.
Ayuh, ikuti perkongsiannya dan pasti isteri adalah insan paling gembira jika diberikan barangan emas ini.
Pokyat, aku duduk terfikir nak belikan isteri aku hadiah. Apa hadiah yang sesuai untuk isteri?
Jawapan:
Korang beli bunga tak salah.
Korang belanja tempat makan sedap- sedap tak salah. Semua ada kenangan.
Tapi bunga akan layu. Makanan yang sedap akhirnya jadi najis.
Jawapan Pokyat ialah beli emas kat isteri. Cuba untuk tiap- tiap bulan beli emas kat isteri.
Kenapa pulak Pokyat? Habislah duit macam tu!
Korang tau,emas tidak akan susut nilai. Didik isteri kalau dia ada duit, beli lah emas. Kalau tak ada duit banyak, cukuplah beli cincin kosong RM 300 ringgit. Cuma pastikan emas 916. at least.
Aku nak cakap, orang kita kurang kesedaran menyimpan emas. Bagi Pokyat, emas kalis inflasi. Emas sepanjang masa, sepanjang zaman, kat manapun kat dunia, ia masih ada nilai.
InsyaAllah kalau ikutkan harga emas, ia akan berterusan meningkat. Jadi sesiapa yang menyimpan emas, dia akan beruntung.
Gelang Emas RM10k zaman mak- mak kita sekarang mungkin dah menjangkau RM17k pada zaman kita.
Kedua, Tadi Pokyat cakap kenapa emas mestilah at least 916? ( Ada emas yang lagi tinggi dan padu iaitu 99.9.)
Cara nak cairkan emas mudah sahaja iaitu jual pada Tukang Emas. Kalau emas bermutu rendah, anda juga akan dapat harga yang rendah.
Kalau 916, anda akan dapati harga dia maintain ok. Walaupun emas anda buruk, ia tetap ada harga.
Didik isteri supaya jangan membazir membeli perkara yang tidak berfaedah. Beli emas sebanyak mungkin.
Kalau cincin berharga RM300, pastu beli sebentuk setiap bulan, dalam setahun dah ada RM3600. Ada bonus beli rantai tangan pulak.
Perkara paling penting ialah, emas boleh digadai apabila susah atau terdesak. Kalau harga RM300, nak dapat RM200 segera memang kacang. Itulah manfaat yg orang tak nampak. Kalau ada 10 bentuk cincin, nak dapat RM2000 memang mudah. Cari yang kos simpan rendah.
Lepastu kesemua cincin- cincin tu boleh trade in pastu tambah sikit duit, untuk dapat gelang emas yang lebih besar.
Korang nampak macam Pokyat mengarut kan, tapi kalau betul- betul fokus dengan “ satu cincin setiap bulan”, nanti tengok lah 10-20 tahun, aset ini akan bertambah. Setahun RM3600, kalau 10 tahun = RM36,000. Pastu harga naik pulak.
Orang perempuan dan orang kedai emas mesti suka dengan plan dan cadangan Pokyat ni.
Percayalah, kalau kita susah masa tinggal batu je, isteri boleh bantu kita dengan hadiah- hadiah yang kita pernah bagi ni lah.