‘Tetamu datang bawa rezeki, pesan ayah hidanglah makanan. Jangan ditanya dah makan ke belum? Sesekali tetamu datang bertandang, usahakan sesuatu untuk dihidangkan untuk tetamu.
Meraikan tetamu yang datang ke rumah, besar pahalanya. Layanilah mengikut kemampuan kita. Jika tetamu datang tengahari jamulah nasi, kalau petang hidanglah mengikut kesesuaian.
Insyalah setiap tetamu yang datang membawa rezeki. Ikuti perkongsian Amelia Thamby Husin ini dan fahami apa yang disampaikan:
Setiap tiga ke empat bulan sekali, kami akan meminta tolong Zaki yang punya kedai gunting rambut di Melaka untuk datang ke rumah kami.
Bukan hendak mendapatkan layanan VIP sangat pun , sebenarnya ini adalah kami mempunyai seorang anak Autism yang bernama Ahmad.
Pada mulanya , kami pernah ke Barber Zaki yang terletak di Cheng, Melaka tapi ia mengundang tidak keselesaan buat pelanggan lain apabila Ahmad stres, mengamuk, melalak dan sebagainya.
Jalan yang terbaik , kami minta jasa baik Zaki yang juga menantu kepada Haji Salim Tuan Guru Al Quran kami, untuk datang ke rumah.
Bawa Rezeki
“Darling, Zaki datang potong rambut Ahmad, ahad ni, i sudah buatkan appointment.’ Kata suamiku.
“Pukul berapa?’ Soal ku.
Ads
“I janji jam 11 pagi Insyallah,’ suami ku menjawab.
Aku menganggukkan kepala ku .
Kenapa penting untuk aku tahu waktunya ?
Salah satu sebab adalah untuk memasak buat tetamu yang datang ke rumah ku .
Ayah Pesan
Zaki sudah berkali-kali datang ke rumah kami memberikan perkhidmatan ke rumah. Pernah sekali dia datang bersama ayahnya.
Kali ini, dia datang bersama sama isteri dan anak-anaknya. Selesai menggunting rambut ketiga-tiga anak kami, ia mengambil masa sehingga jam 1 tengahari.
“Zaki, Suhaila, makan dulu… Sudah waktu tengahari, aku mempelawa mereka.
Aku yang cuma memasak Kari Ikan Jenahak, agak pedas buat anak-anak, segera meminta Ira menggoreng ikan tenggiri.
Hidanglah Makanan
“Ala kak , siap makan pulak kak,’ kata Suhaili.
Ads
‘Makan dik, dah waktu tengahari memang waktu makan. Itu ada ikan goreng, bagi anak anak ko makan, ada kicap jugak tu. Telur dadar pun ada, laju sahaja aku menuturkannya…
Baik kak, terima kasih…
Zaki yang sudah duduk bersama suami ku , sudah terus mula menikmati hidangan yang tersedia dan Suhaili mengambil nasi dan segera disuap anak-anaknya .
Jangan Ditanya
Allah Allah Allah
Ini adalah salah satu yang arwah ayah aku ajarkan dan tinggalkan buat ku .
Jika tetamu itu datang di waktu pagi, hidangkan sarapan pagi. Jika tetamu datang waktu tengahari, hidangkan nasi.
Makan bersama-sama kita sekali, jika waktu itu memang waktu makan malam, hidangkan nasi juga.
Ayah yang banyak mendidik aku, cara melayan tetamu dan tetamu ini hadir semuanya ke rumah peninggalan arwah ayah ku.
Ads
Dah Makan Ke Belum?
Nabi Muhammad SAW bersabda , “Sesungguhnya orang terbaik di antara kalian adalah orang yang memberi makan.” – (HR. Thabrani)
Seorang laki-laki bertanya kepada Nabi Muhammad SAW,
“Perbuatan apa yang terbaik di dalam Islam?”
Nabi saw menjawab, “Kamu memberi makan kepada orang lain.”
(HR. Bukhari dan Muslim)
Nabi Muhammad saw bersabda,
“Barangsiapa yang memberi makan kepada seorang mukmin hingga membuatnya kenyang dari rasa lapar, maka Allah akan memasukkannya ke dalam salah satu pintu surga yang tidak dimasuki oleh orang lain.”
(HR. Thabrani).
Dalam Al-Qur’an, Allah Ta’ala menegaskan bahawa tidak satupun makhluk bergerak (bernyawa) di bumi melainkan semuanya dijamin Allah rezekinya (Surah Hud Ayat 6). Ada banyak cara untuk mendapatkan rezekidari Allah, salah satunya adalah dengan berdoa diikuti dengan beramal soleh.
Allah Ta’ala berfirman :- “Barang siapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar, dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)-nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Alllah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (QS 65 Ath-Thalaq: Ayat 2-3)
Dirangkum dari berbagai sumber, berikut doa-doa yang boleh kita amalkan agar dipermudahkan dalam urusan rezeki ini. Di antaranya:
“Ya Allah, Dzat Yang Mahakaya dan memberikan kekayaan, berilah kekayaan yang abadi kepadaku. Wahai Dzat Yang Mahamulia dan yang memberikan kemuliaan, berilah kemuliaan kepadaku dengan kemuliaan kekuasaan-Mu. Wahai Dzat yang mempermudah semua urusan, berilah kemudahan kepadaku di dalam semua urusan dunia dan agama, wahai Dzat yang paling diharapkan, ya Allah.”
Alloohumma zidnaa wa laa tanqushnaa wa akrimnaa wa laa tuuhinaa wa a’athinaa wa laa tahrimnaa wa aatsirnaa wa laa tu’tsir ‘alainaa wa ardhinaa wardhoo ‘annaa.
“Ya Allah, tambahkanlah rezeki kepada kami, jangan Engkau kurangi. Muliakanlah kami dan jangan Engkau hinakan kami. Berilah kami dan jangan Engkau halangi kami. Pilihlah kami dan jangan Engkau tinggalkan kami, dan janganlah Engkau cegah kami.”
Alloohumma innii as-aluka an tarzuqonii rizqon halaalan waasi’an thoyyiban min ghoiri ta’abin wa laa masyaqqotin wa laa dhoirin innaka ‘alaa kulli syai-in qodiir.
“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu agar melimpahkan rezeki kepadaku berupa rezeki yang halal, luas dan tanpa susah payah, tanpa memberatkan, tanpa membahayakan dan tanpa rasa lelah dalam memperolehnya. Sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu.”
Robbanaa anzil ‘alainaa maa-idatan minas samaa-i takuunu lanaa ‘iidan li awwalinaa wa aakhirinaa wa aayatan minka warzuqnaa wa anta khoirur rooziqiin.
“Ya Tuhan kami, turunkahlah kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, dan menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau, berilah kami rezeki, dan Engkau pemberi rezeki yang paling utama.”
Jika kita terus mengamalkan doa-doa ini, insya Allah rezeki kita akan dipermudah oleh Allah. Bahkan, Allah mungkin juga akan memberikan rezeki melalui jalan yang tak kita duga-duga. Sumber : Kalam (Sindonews)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai yang masih tidak dapat melupakan tragedi menimpa seorang kakitangan kerajaan, Jahidah Nordin, 43 yang menjadi mangsa dibelasah suami sendiri hingga koma pada April lalu.
Kecederaan parah dialaminya terutama di bahagian kepala, tengkorak selain rahang, tulang belakang serta rusuk yang retak kekal koma dari hari dirinya dianiayai suami sendiri.
Lebih menyayat hati, mangsa ketika itu sedang mengandungkan anak sulung mereka yang baru berusia 15 minggu dan dijangka melahirkan sekitar Disember ini.
Keajaiban Allah, dalam bertarung nyawa dalam keadaan koma, kandungannya kekal membesar walau ibunya tidak pernah sekali pun membuka mata. Hanya susu menjadi minuman untuk ibu dan anak ini sama-sama berjuang untuk melihat dunia. Bahkan ia diberi melalui tiub.
Dalam masa berlalu tanpa sedar, kini usia kandungan Jahidah sudah memasuki usia 36 minggu iaitu fasa terakhir kehamilan. Bahkan pertemuan dengan pakar O&G di Hospital Tuanku Jaafar pada 22 hb lalu, kakaknya itu sudah dimasukkan ke hospital atas nasihat doktor agar pemantauan dapat dilakukan dengan lebih teliti memandangkan keadaan kakaknya yang masih koma.
Hal ini dikongsikan oleh adiknya, Fauziah Nordin yang mengambil alih menjaga kakak sulungnya itu ketika tragedi ini menimpa.
Dan di saat ramai menanti penuh debar nasib ibu dan anak ini, Fauziah memaklumkan, doktor pakar yang merawat kakaknya sudah memaklumkan beberapa risiko mungkin terjadi seperti pendarahan, gangguan pernafasan, jangkitan kuman, serangan jantung dan tidak mustahil berlaku kematian memandangkan keadaan kakaknya itu yang masih tidak sedarkan diri sehingga ke hari ini.
Bahkan doktor pakar turut memaklumkan belum pernah berhadapan kes sebegini. Tak pernah terjadi di negara kita dan ia sesuatu yang merisaukan hati kami sekeluarga untuk menerima berita sebegini,” kongsinya.
“Terdiam dengar apa dikongsikan oleh doktor. Berat nak tandatangan borang kebenaran tapi terpaksa. Kalau ini jalan terbaik dan mungkin yang terakhir,” katanya dalam keadaan sedih di akaun Tik Toknya, @ziahzara15.
Dalam pada itu, dirinya turut memaklumkan kakaknya itu masih mampu bertahan (membawa anak dalam kandungan) sekali pun dalam keadaan bed ridden, kecederaan otak yang teruk, patah tulang belakang, rusuk, muka, rahang, tak boleh bercakap, tak boleh respon walau pun mengangguk, separuh sedar hanya mata terbuka tapi besar kemungkinan kakak tak dapat melihat.
Hanya air matanya saja yang mengalir memberikan isyarat dirinya alami penderitaan ini,” katanya yang memaklumkan semuanya terjadi atas izin Allah taala.
Masa yang sama, Fauziah turut memaklumkan kali ini hatinya cukup berat untuk melepaskan kakaknya itu di wad memandangkan kakaknya adalah pesakit berisiko tinggi.Malah pembedahan akan dilakukan dengan bius sepenuhnya.
Kongsinya, “Ya Allah, kenapa berat hati nak lepaskan kakak kali ini. Rasa macam kali terakhir bersama kakak,” katanya yang membuat emoji menangis.
Bersamalah kita mendoakan agar pembedahan yang bakal berlaku ini dalam masa terdekat berjalan lancar dan semoga ia berakhir dengan berita gembira.
Ada dakwaan mengatakan perempuan tua sudah tak wajib bertudung atau menutup aurat rambutnya. Dalam Islam jika sesuatu yang baik itu sepatutnya diteruskan walaupun ada hukum memberi kelonggaran terhadap pelaksanaannya.
Aurat adalah angggota badan yang tidak boleh dinampakkan dan diperlihatkan oleh lelaki atau perempuan kepada orang lain.
Wanita Muslimah diwajibkan untuk menutup aurat mereka sepertimana yang telah disepakati oleh para ulama’ berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur’an dan as-Sunnah, di antaranya ialah:
“Dan hendaklah mereka menutupkan kain yang dipakai untuk menutup kepala (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak suruhan yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita” Surah an-Nur: 31
Istilah jenis pakaian wanita dari segi bahasa dan syara’ :
Al-Khimar (الخِمَار) Imam Ibnu Kathir Rahimahullah mengatakan bahawa al-khimar bermaksud apa-apa yang dipakai untuk menutup kepala atau kain yang dipakai oleh wanita untuk menutupi kepalanya. Dalam masyarakat kita, al-Khimar dikenali sebagai tudung.
Al-Jilbab (الجِلْبَاب) Al-Jilbab dari segi bahasa bermaksud baju dan pakaian lebar yang dipakai oleh wanita yang terdapat di bawahnya kain atau apa-apa yang dipakai untuk menutupi pakaiannya dari atas.
Asas kepada perbincangan dalam masalah ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ Maksudnya: “Dan mana-manawanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka; dan perbuatan mereka dengan menjaga kehormatan (dengan tidak menanggalkan pakaian luar mereka) adalah lebih baik bagi mereka; dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”. Surah an-Nur: 60
Makna al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) berasal daripada perkataanal-qa’id (القاعد) yang membawa maksud orang yang duduk. Ibn QutaibahRahimahullah telah berkata: “Dinamakan wanita yang sudah tua sebagai orang yang duduk adalah kerana mereka banyak duduk di rumah pada usia tersebut”.
Para ulama berbeza pendapat mengenai makna sebenar al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) dalam ayat ke-60 surah an-Nur kepada tiga pendapat:
Wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut serta sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi. Ini adalah pendapat sebahagian besar ahli ilmu termasuklah Sa’id bin Jubair, Qatadah dan ad-Dhahhak
Wanita tua yang tidak menyebabkan orang berminat kepadanya jika melihatnya disebabkan umurnya yang telah berusia. Jika wanita tersebut masih mempunyai kecantikan yang boleh menaikkan syahwat bagi sesiapa yan melihatnya, maka dia tidak termasuk dalam makna ayat ini.
Wanita tua yang sudah tidak mampu untuk mengandung lagi.
Imam al-Qurtubi Rahimahullah telah melemahkan pendapat yang ketiga kerana wanita yang sudah tidak mampu mengandung masih lagi berkemungkinan bagi lelaki untuk bersenang-senang dengannya.
Oleh itu, wanita tua yang dimaksudkan dalam ayat di atas adalah merujuk kepada perempuan tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Makna Thiyab (ثِيَاب) Ulama’ berbeza pendapat mengenai makna sebenar perkataan thiyab (ثِيَاب) dalam ayat ke-60 surah an-Nur:
فَلَيْسَعَلَيْهِنَّجُنَاحٌأَنْيَضَعْنَثِيَابَهُنَّ Maksudnya: “Maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka”
Pendapat Pertama: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-jilbab (pakaian luar yang dipakai oleh wanita di atas tudung dan pakaian lain). Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab yang dipakainya. Ini adalah pendapat majoriti ahli tafsir di kalangan para Sahabat dan generasi awal di kalangan ahli tafsir.
Pendapat kedua: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-khimar atau tudung dan al-jilbab. Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab dan khimar (tudung) yang dipakainya. Ini adalah pendapat ibn Umar RA, ‘Ikrimah, Sulaiman bin Yasar dan Abdurrahman bin Zaid bin Aslam Rahimahumullah.
Kesimpulan
Kami berpandangan bahawa pendapat yang kuat dan tepat dalam masalah perempuan tua perlu bertudung atau tidak adalah wajib ke atasnya untuk memakai tudung yang menutupi rambut dan kepalanya seperti wanita-wanita lain berdasarkan dali-dalil daripada al-Qur’an dan hadis Nabi SAW.
Imam an-Nawawi Rahimahullah telah berkata:
“Adapun aurat perempuan tua, Imam al-Ghazali menyamakan hukumnya dengan perempuan muda. Ini kerana nafsu syahwat adalah suatu perkara yang tidak dapat ditentukan dan perempuan tua masih lagi boleh dijadikan tempat untuk bersenang-senang dengannya.
Mengenai ayat ke-60 dalam surah an-Nur, tafsiran yang tepat mengikut pendapat majoriti ulama’ adalah ia ditujukan kepada wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Sungguh benar bagai dikata, keadaan zaman ini, perempuan berumur masih mampu mengekalkan kecantikan dan nampak seperti lebih muda daripada usianya yang sebena. Kecanggihan teknologi dan barangan kosmetik yang digunakan, serta cara pemakaian mereka adalah faktor mereka masih mampu menarik perhatian lelaki.
Marilah kita mencontohi akhlak para muslimah yang hidup di zaman salaf. Mereka sangat menjaga kehormatan diri dan memilih untuk menjaga kesucian mereka dengan cara yang terbaik walaupun dibolehkan membuka tudung.
Ini sebagaimana kisah Hafsah binti Sirin Rahimahallah yang direkodkan oleh Imam al-Baihaqi Rahimahullah di dalam kitabnya, al-Sunan al-Kubra:
‘Asim al-Ahwal telah berkata, “Kami pernah masuk ke rumah Hafsah binti Sirin (yang telah berusia pada ketika itu), lalu dia segera menutupi dirinya dengan jilbab. Kami pun berkata kepadanya, “Semoga Allah merahmatimu, bukankah Allah SWT telah berfirman (surah an-Nur: 60) “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian (jilbab) mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka.”
Maka Hafsah pun berkata kepada kami, “Apakah sambungan daripada ayat tersebut?” Lalu kami membaca, “Dan menjaga kesucian diri mereka (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka.” Hafsah pun berkata: ‘Ia bermakna tetaplah dengan pemakaian jilbab (kerana itu lebih baik).’ al-Sunan al-Kubra (13534)
Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amiin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...