‘Tiada keperluan jamak solat semata-mata nak pergi rumah terbuka.’ Setiap orang tak sama kesulitannya, jadi jangan samakan kesulitan atau keuzuran dengan kita.
Lagi pula Allah memberi kelonggaran atau ruang kecil dalam menunaikan solat dalam beberapa keadaan, oleh itu adalah lebih baik solat jamak daripada meninggalkannya terus.
Sebenarnya, tidak ada masalah untuk solat Jamak ketika kita kunjung-mengunjung di hari raya. Lebih-lebih lagi, ziarah adalah tuntutan agama. Bagi yang tiada anak kecil mungkin tidak ada masalah untuk solat seperti biasa.
Namun bagi yang ada anak kecil,menyusu atau sebagainya, atau berdepan perjalanan jauh. Apatah lagi dengan keadaan jalan sesak di musim perayaan ini, membuatkan ada masyaqqah di situ.
Kalau boleh solat mengikut waktu lebih baik, tetapi sekiranya kita ada masyaqqah seperti di atas bolehlah melakukan solat Jamak. Namun begitu kita ikuti pandangan pendakwah bebas, Ustaz Mohamad Anas Mohamad Naem berkaitan isu ini.
Jamak Solat
Pertama sekali kita perlu faham asas yang mana disebut dalam Al-Quran yang bermaksud, solat itu adalah sesuatu yang fardu dan telah ditetapkan waktunya.
Ads
Sebagaimana solat zohor ada waktunya, asar ada waktunya. Begitu juga maghrib, isyak dan subuh. Jadi di sini kita seharusnya mendirikan solat mengikut waktunya yang telah ditetapkan.
Seterusnya yang kedua, kita kena fahami apa yang didefinisikan sebagai jamak dan juga qasar. Kebiasaannya kita lakukan solat jamak dan qasar ini ketika musafir dan ramai menganggap jamak dan qasar ini adalah dua benda yang sama.
Semata-Mata Nak
Sedangkan jamak itu perkara yang lain dan qasar itu perkara yang lain, dua benda yang berbeza.
Qasar adalah kita memendekkan atau meringkaskan solat fardu, sebagai contoh solat zohor empat rakaat kita pendekkan dua rakaat. Begitu juga dengan solat asar dan isyak. Manakala maghrib tiada qasar. Hanya musafir sahaja yang layak menqasarkan solat.
Manakala jamak pula membawa maksud menghimpun dan mengumpulkan dua solat dalam satu waktu. Kita kumpulkan solat zohor dan asar dalm satu waktu atau kita himpunkan solat maghrib dan isyak dalam asatu waktu.
Pergi Rumah Terbuka
Kita dibenarkan untuk jamak solat dalam beberapa keadaan antaranya:
1.manasik haji
2. musafir
3. ketika sakit
4. ketika hujan lebat
5. dalam keadaan ketakutan
6. ketika berada dalam keuzuran
Ads
Menerusi status tersebut, tuan tanah kata tiada keperluan untuk jamak solat ketika pergi rumah terbuka. Jadi di sini, bila mana kita hendak meletakkan satu hUkum terhadap sesuatu perkara kepada orang lain kita perlu berhati-hati.
Hukum ini sebenarnya berbeza mengikut keadaan, masa, tempat dan jenis manusia. Oleh itu kita perlu melihat setiap sudut, barulah kita dapat jatuh hukum.
Setiap Orang
Sebaiknya kita kembali kepada asas, apa hukumnya kita pergi open house atau kenduri. Nabi Muhammad juga menegaskan bahawa jika ada panggilan atau jemputan selayaknya kita hadiri.
Berbalik kepada isu tadi adalah berhubung dengan kesulitan atau keuzuran. Jadi setiap orang kita tak boleh tentukan tahap keuzurannya. Hanya kita dan Allah saja yang mengetahui tahap keuzuran yang dihadapi.
Bila kita melihat fenomena hari ini, ramai yang pergi open house hingga meninggalkan solat. Kalau ramai orang sudah faham kepentingan solat mengikut ketetapan waktunya, sanggup berhenti solat dan luangkan waktu apabila masuk waktu solat adalah bagus dan alhamdulillah.
Tapi untuk kes ini kita melihat orang yang tak faham dan kurang peka dengan kefahaman agama dan seterusnya kita pula menutup ruang-ruang rukshah ini sudah tentu mereka dengan sengaja memilih untuk meninggalkan solat apabila berdepan dengan situasi yang sukar.
Oleh sebab itu kita kena melihat melalui banyak sudut dan Allah telah memberi rukshah untuk kita menggabungkan solat jika ada kesulitan.
Daripada membiarkan seseorang itu meninggalkan solat adalah lebih baik kita mengambil ruksah untuk tetap solat kerana kesibukan dia berhari raya dan sebagainya. Wallahualam.
Kashoorga: Ini adalah ijtihad masing-masing. Jika dia berasa sukar, tidak ada masalah melakukannya. Asalkan tidak menjadi kebiasaan.
Urusan jodoh itu sememangnya telah ditentukan oleh Allah. Kita tidak tahu siapa jadi pasangan sehinggalah pada hari yang telah ditetapkan.
Sangat beruntung jika bertemu jodoh dengan anak sulung kerana dikatakan seorang yang pandai masak, tegas dan paling penting berdikari.
Tetapi bagaimana pula jika ditakdirkan bertemu jodoh dengan anak bongsu. Sifat anak bongsu ini dikatakan agak manja, kelam kabut dan terlalu begantung pada orang lain. Jadi perlu bersedia mental dan fizikal jika bertemu jodoh dengan mereka ini.
1. Seorang Yang Manja
Anak bongsu memiliki sifat yang fun (menyenangkan), manja dan happy go lucky. Ada sesetengah anak bongsu terutamanya perempuan, melihatkan karekter manja yang keterlaluan hingga sukar untuk dikawal. Jadi, berpada-padalah mengawal dan menunjukkan kemanjaan anda, jangan sampai memudaratkan diri sendiri dan orang-orang yang anda sayangi. Secara ringkasnya, anak bongsu manja dengan ahli keluarga dan juga orang yang rapat di sekelilingnya.
2. Bersikap Peramah
Anak bongsu kebanyakannya bersikap peramah dan mudah didekati. Persepsi dan perspektif mereka terhadap sesuatu perkara itu terutamanya tentang hidup ini pada kebiasaannya ialah positif. Bagi anak bongsu, dunia ini merupakan ‘taman permainan’ mereka. Semasa berada didalam kumpulan mereka, mereka suka sangat bercakap, menilai diri mereka dan suka mendapat perhatian.
3. Berani Cuba Sesuatu
Mereka mempunyai sifat ingin tahu (intellectually curious) yang begitu mendalam. Mereka suka pada sesuatu benda yang cantik dan menghargai kesenian. Anak bongsu ini juga lebih peka terhadap emosi mereka dan suka membandingkan diri mereka dengan orang yang terdekat dengan mereka. Mereka bertindak dan berfikir secara cara tersendiri (individualistic) dan dalam cara yang kurang berkonfrontasi. Sesekali, kita akan terlihat sikap mementingkan diri sendiri dalam personaliti anak bongsu terbabit.
4. Bergantung Pada Orang Lain
Kebergantungan kepada ibu bapa juga lebih daripada anak sulong. Mereka lebih memahami ibu bapa, kerana pernah tinggal dalam jangkamasa yang agak lama dengan ibubapa, Ibu serta bapa (3 beranak) sebelum anak bongsu itu besar dan membina keluarga sendiri.
5. Bersikap Agak Boros
Anak bongsu selalu boros dan kurang suka menabung kerana kurang suka perhitungan dalam kehidupan. Anak bongsu juga kurang gemar merancang kewangan mereka melainkan telah timbul kesedaran untuk berbuat begitu. Anak bongsu amat pemurah, gemar berkongsi barangannya dengan orang lain dan tidak kedekut. Sebab itu anak bongsu memiliki abang dan kakak untuk jadi tempat rujukan sekiranya mereka mengalami masalah kewangan.
6. Jenis Terbuka (Open Minded)
Anak bongsu ini umumnya mempunyai badan paling sihat, jarang mengalami sakit apatah lagi yang sakit yang berat-berat, dan biasanya paling awet muda diantara anak-anak yang lain (baby face). Mereka suka bercerita hal peribadi mereka kepada sesiapa, terutamanya kepada ibu bapa. Sikap terbuka (openess to experience) ini pada pandangan ramai ahli sosiologi adalah sihat dan lebih matang dari aspek pemikiran dan tindak-tanduk mereka.
7. Paling Tidak Cerewet
Mengikut pengalaman saya lagi, anak bongsu tidak cerewet orangnya. Mereka akan makan dan pakai apa sahaja yang diberikan oleh kedua orang tua mereka. Ada sesetengah keluarga mengamalkan ‘recycle’ kepada pakaian saudara yang tua untuk diberikan kepada anak bongsu. Oleh kerana sudah biasa dengan keadaan begitu, kebanyakan anak bongsu faham dan dengan rela hati menggunakan barang yang telah digunakan oleh kakak atau abang mereka.
8. Kadang-Kadang Gemar Mencuba Sesuatu
Walaupun keluar paling lambat dalam dunia tapi lebih nampak perjalanan masa depan kerana belajar dari pengalaman yang atas-atas
9. Senang Merajuk Tapi Cepat Sejuk
Tidak pernah merajuk cuma luahkan ekspresi dalaman supaya orang sekeliling faham dan menerima apa yang kita rasa, anak bongsu pandai main politik.
10. Jenis Berani Buat Berani Tanggung
Berdasarkan pengalaman abang2 akak2 , anak bongsu lebih memahami pepatah “Fikir dahulu sebelum bertindak”. Juga seorang yang tidak suka susahkan orang lain. Ini kerana sentiasa melihat kepayahan orang sekeliling semenjak kecil lagi, anak bongsu nampak senang tapi kesenangan untuk dikongsi. Anak bongsu nampak susah, tapi susah demi kesenangan masing-masing
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Alhamdulillah, sekian lama isu ini diperkatakan, akhirnya di hari Jumaat yang mulia ini, negeri Perlis menjadi negeri pertama membenarkan jemaah merapatkan saf untuk solat berjemaah di negeri ini.
Semua masjid di seluruh Perlis akan mula melaksanakan solat berjemaah dengan merapatkan saf berkuat kuasa pada solat Subuh Sabtu ini, sehingga ke satu tarikh yang akan dimaklumkan.
Yang Di Pertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, keputusan dilakukan selepas mendapat limpah perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail selepas meneliti perkembangan semasa Covid-19 di negeri ini.
“Selain itu, keputusan juga dibuat berikutan peratusan tinggi vaksinasi lengkap dan peningkatan dos penggalak yang mencapai kadar 16.9 peratus atau 30,575 penerima berdasarkan maklumat terkini pada 2 Januari lalu selain keadaan penularan wabak di Perlis berada dalam keadaan terkawal.
“Sehubungan itu, baginda mempertimbang dengan penuh hikmah dan teliti serta menilai dengan penuh bijaksana dan berhati-hati dalam menjalankan tanggungjawab Raja Pemerintah dan Ketua Agama Negeri.
“Maka sukacita dimaklumkan berkaitan kebenaran bersyarat amalan merapatkan saf solat berjemaah di masjid seluruh negeri Perlis berkuat kuasa pada Subuh 8 Januari depan iaitu Sabtu, sehingga ke satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak,” titah baginda pada kenyataan hari ini.
Titah baginda, kebenaran pelaksanaan itu membabitkan semua masjid di seluruh Perlis sahaja manakala surau atau tempat solat umum atau awam kekal tidak dibuka.
Larangan ini termasuk kepada surau atau tempat solat di agensi, institusi, maahad tahfiz dan sebagainya melainkan dengan kebenaran khas daripada MAIPs dan melalui Jabatan Agama Islam Negeri Perlis (JAIPs).
Baginda bertitah, sehubungan itu, dalam melaksanakan amalan solat dengan merapatkan saf, jemaah diwajibkan merapatkan saf ketika menunaikan solat dengan kadar jarak sejadah masing-masing berdasarkan syarat saiz sejadah adalah standard dan tidak berlaku sentuhan fizikal.
“Bagaimanapun, jemaah yang tinggal serumah diwajibkan merapatkan saf tanpa terikat dengan syarat di atas. Daripada segi pengekalan prosedur operasi standard (SOP) sedia ada pula, hendaklah kekal dipatuhi dan ini merangkumi setiap masa, selain waktu menunaikan solat sama ada ketika selesai solat, ketika mendengar kuliah dan sepanjang tempoh berada di masjid,” titah baginda.
Pematuhan SOP masih perlu diteruskan seperti kekal melaksanakan penjarakan fizikal sekurang-kurangnya satu meter serta memakai pelitup muka.
Jemaah masih perlu membawa sejadah sendiri bersaiz standard, mengambil wuduk sebelum ke masjid, mengimbas suhu badan dan melaksanakan rekod penjejakan sosial dengan mengimbas kod QR aplikasi MySejahtera atau mendaftar pada buku yang disediakan.
Baginda bertitah, pematuhan terhadap SOP ini adalah diperketatkan dan tidak dibenarkan sebarang kontak sentuhan fizikal seperti bersalaman.
Jemaah yang menerima suntikan vaksin lengkap sama ada dewasa, kanak-kanak atau warga emas dibenarkan hadir ke masjid.
Golongan bergejala seperti demam, sesak pernafasan, sakit tekak, selesema dan sebagainya juga dilarang hadir ke masjid.
Titah baginda, semua aktiviti pengimarahan seperti kuliah, ceramah termasuk jamuan adalah dibenarkan dengan pematuhan SOP kesihatan dan keselamatan yang berkuatkuasa.
Baginda yang juga Raja Muda Perlis berharap seluruh rakyat Perlis sentiasa mematuhi SOP dan ketetapan yang diperkenankan ini.
“Nikmat kesihatan dan keselamatan yang dikurniakan oleh Allah SWT ini haruslah disyukuri.
“Kesungguhan mengimarahkan masjid perlu diteruskan selain meneruskan ikhtiar pencegahan penularan Covid-19 dalam suasana norma dan kelaziman baru,” titah baginda. Sumber : Harian Metro
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Meski mendambakan ibu bapa yang menyayangi tapi realiti kehidupan tak semuanya begitu. Ada anak yang ditakdirnya berdepan dengan sikap ibu yang membenci anak sendiri.
Ia mungkin berlaku akibat dari sesuatu perkara atau peristiwa dan boleh jadi perasaan amarah dan benci ini berlarutan dalam tempoh yang lama.
Dalam situasi ini adalah seseorang anak ini akan menerima balasan neraka kerana Allah menuntut seseorang anak itu berbuat baik kepada ibunya.
Perkara ini sebenarnya adalah dilema yang dihadapi oleh seorang anak yang ditanyakan kepada Datuk Dr Zulkifli Mohammad Al Bakri.
Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya adalah anak lelaki kepada mak ayah saya dan saya sentiasa berusaha dan mencuba menjaga hati ibu saya sejak dari kecil lagi sehingga sekarang yang berumur 34 tahun. Namun, ibu saya tetap membenci saya dan sentiasa marah saya. Syurga saya dibawah tapak kaki ibu saya dan walaupun saya berusaha untuk menjaga hati ibu. Ibu saya tetap benci saya dan sentiasa tidak puas hati dgn saya. Soalan saya adalah, adakah saya akan masuk neraka walaupun saya atas dasar benci dan kemarahan ibu saya walaupun saya tidak ada menyakitkan hati ibu saya?
Seorang anak hendaklah berbuat baik kepada ibu bapanya
Seorang anak itu hendaklah berbakti dan berbuat baik kepada kedua ibu bapanya kerana inilah arahan Allah SWT:
Maksudnya: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’: 23)
Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amr R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Keredhaan Allah pada keredhaan kedua ibu bapa, kemurkaan Allah pada kemurkaan kedua ibu bapa.”
Riwayat al-Tirmizi (1900), Ibn Hibban (2026). Syeikh Syuaib al-Arnaut dalam Takhrij Syarh al-Sunnah (3424) menyatakan bahawa sanadnya sahih.
Ibu bapa merupakan dua insan yang wajib ditaati oleh anak-anak selagi mana mereka tidak menyeru kepada perkara-perkara maksiat. Anak-anak wajib berbuat baik terhadap kedua ibu bapa mereka walaupun mereka tidak beriman dan menyeru kepada kekufuran. Hubungan ibu bapa dan anak-anak akan kekal walaupun berlainan agama. Allah SWT telah berfirman:
Maksudnya: “Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan-Ku atas sesuatu yang engkau tidak mengetahuinya, maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik.” (Surah Luqman: 15)
Ibn Kathir berkata: “Jika kedua orang tuamu memaksa kamu kepada agama mereka, maka janganlah kamu mengikutnya dan dalam pada masa yang sama ia tidaklah menjadi penghalang bagimu untuk berbakti kepada keduanya di dunia dengan cara yang baik.
Ambillah iktibar daripada kisah Sa’ad bin Abi Waqqas yang berbakti kepada ibunya dan bagaimana cara penyelesaian yang dilakukan oleh Sa’ad yang penuh berhikmah sehingga akhirnya ia telah menyebabkan ibunya dapat menerimanya.” (Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 6/402)
Meski ibu marah namun ia tidaklah menyebabkan masuk neraka
Menjawab persoalan di atas, walaupun ibu marah dan benci, namun ia tidaklah menyebabkan saudara masuk neraka.
Benar, redha Allah adalah pada keredhaan ibu bapa, namun ia adalah perkara yang ketaatan dan juga dalam perkara yang harus sahaja. Hal ini kerana sekiranya ibu bapa yang tidak meredhai anak yang melakukan kebaikan dan ketaatan, ia tidaklah menjadikan seorang itu anak derhaka.
Oleh itu, banyakkan berdoa kepada Allah SWT supaya melembutkan hati ibu saudara kerana Allah SWT sahaja yang memegang hati seseorang itu dan Dia sahaja yang boleh melembutkan hati seseorang itu.
Di samping itu, teruskan melakukan kebaikan dan ketaatan kepada ibu bapa walaupun dalam keadaan mereka tidak menyukai kita. Semoga Allah SWT melembutkan hati mereka untuk terus menyayangi anak mereka.
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...