‘Tiada wuduk, tak hadap kiblat dan memakai seluar pendek.’ Sujud syukur pemain bola sepak diterima atau tidak?
Sebagai seorang manusia, pastinya kita akan berterima kasih dan sangat menghargai hadiah ataupun pemberian orang lain kepada kita. Inikan pula seorang hamba kepada Tuhan Maha Pencipta.
Begitu juga dengan pemain bola sepak apabila team mereka mendapat kemenangan, pasti ada di antara mereka terus melakukan sujud syukur sebagai tanda mensyukuri nikmat Allah atas kemenangan yang diberikan.
Sujud syukur adalah salah satu cara untuk memanifestasikan perasaan penghargaan kepada Allah swt atas berita gembira yang terima ataupun sebagai tanda berterima kasih sekiranya kita terlepas daripada musibah.
Dari Abu Bakrah ra, bahawa Nabi Muhammad saw kebiasaannya akan terus sujud kepada Allah swt apabila menerima berita yang mengembirakan. Sheikh Ibnu Utsaimin dalam Fatawa Islamiyyah (1/205) mengatakan,
“Sujud Syukur dilakukan kerana selamat dari sesuatu musibah atau menerima nikmat yang dikurniakan kepada seseorang (tanda terima kasih).”
Ads
Tak Hadap Kiblat & Seluar Pendek
Kebiasaannya kita lihat situasi pemain bola sepak selepas jaringkan gol saja terus sujud tanpa wuduk dan menghadap ke kiblat. Persoalannya boleh ke kita sujud tanpa mengambil wuduk dan menghadap kiblat.
Berkaitan isu ini, Dai Fuad Mokhtar tampil menjelaskan cara sebaiknya kita melakukan sujud syukur. Kita selalu tengok perkara ini berlaku dalam masyarakat kita.
Cumanya amalan sujud syukur apabila mendapat berita itu memang dilakukan oleh Nabi Muhammad saw sebagai tanda gembira rasulullah.
Ads
Cumanya para ulama berbeza pendapat dan pandangan berkenaan tentang sujud tanpa wuduk dan sujud tanpa mengetahui arah kiblat.
Sujud Syukur Pemain Bola Sepak Diterima Atau Tidak?
Dan para ulama yang muassarah bahkan para ulamak yang beringan-ringan tentang masalah ini menyatakan bahawa tidak ada masalahnya jika mereka itu tidak berwuduk atau tidak tahu arah kiblat kerana perbuatan mereka hanya untuk menceritakan kesyukuran kepada Allah SWT.
Masalahnya bagi pemain bola sepak yang pakai seluar pendek, dalam mazhab Shafie, apabila kita nak solat atau kita nak sujud bagaimanapun tutuplah aurat yang sebaiknya. Oleh itu pemain bola sepak pakailah seluar ‘tight’ yang panjang sedikit.
Kashoorga : Sujud syukur bukan sahaja sebagai tanda kita berterima kasih kepada Allah swt, tetapi juga salah satu cara kita mengamalkan sunnah junjungan besar Nabi Muhammad saw.
RASULULLAH SAW bersabda dalam sebuah hadis yang maksudnya: “Sesungguhnya ALLAH telah mewajibkan ihsan (melakukan kebaikan) dalam semua perkara. Oleh itu apabila kamu membunuh, maka bunuhlah dengan cara terbaik dan apabila kamu menyembelih, maka sembelihlah dengan cara terbaik. Dan hendaklah seorang kamu menajamkan mata pisaunya dan memberi keselesaan kepada haiwan sembelihannya.” (Riwayat Muslim).
Kita bukan saja dituntut bersikap ihsan kepada binatang tapi tentunya pada Allah dan juga makhluk iaitu sesama manusia.
Jika hilangnya sifat belas ikhas dan hati kita, maka seolah-olah kita menganiaya orang lain pula.
Doa orang teraniaya terus makbul
Mungkin kisah Saad bin Abi Waqqas boleh kita jadikan pengajaran. Hati-hatilah menganiayai orang kerana doa orang teraniaya ini Allah kabulkan terus kerana tiada hijab langsung.
Dalam hidup, ada tiga perkara perlu kita bimbang berlaku kepada diri kita iaitu terkena doa orang yang kita aniaya, fitnah dan zaliminya.
Kisah seorang sahabat yang dijamin masuk syurga iaitu Saad bin Abi Waqqas patut dijadikan pengajaeran. Saad bin Abi Waqqas pernah berdoa kepada Allah SWT supaya menimpakan bala kepada Usamah bin Qatadah yang memfitnahnya:
“Demi Allah, saya ingin berdoa meminta tiga perkara: ‘Ya Allah, jika hamba-Mu ini berbohong, bangun memfitnah kerana riyak dan inginkan nama, maka panjangkan umurnya, panjangkan kefakirannya dan dedahkan dia dengan bala bencana.” (Hadis Riwayat Bukhari)
Allah SWT lalu memperkenankan doa Saad bin Abi Waqqas itu. Perawi hadis berkenaan mengatakan, selepas berpuluh tahun, beliau sampai di Kufah. Di sana beliau mendapati di tepi jalan ada seorang lelaki yang cukup tua.
Dikatakan mengenai diri lelaki itu kelopak matanya jatuh manakala bulu mata dan kening semuanya sudah gugur. Dia hidup dalam keadaan sangat terhina duduk di tepi jalan sambil mengangkat tangan untuk meminta sedekah.
Ada anak muda yang seusia dengan cicitnya turut diganggu. Perawi hadis itu bertanya, “Wahai orang tua, sebab apa kamu jadi terhina seperti ini?”
“Sedangkan orang tua sama usia dengan kamu berada di masjid beribadat kepada Allah, tetapi kamu duduk tepi jalan meminta sedekah dan mengganggu anak-anak perempuan seusia dengan cicit kamu.”
Lelaki itu berkata, “Aku jadi begini kerana aku terkena doa orang yang difitnah. Dulu aku memfitnah sahabat Nabi bernama Saad bin Abi Waqqas. Dia berdoa kepada Allah, maka hari ini kamu melihat aku dihina sebegini kerana doa Saad bin Abi Waqqas.”
Riwayat itu membuktikan doa orang yang dizalimi dibenarkan syarak. Justeru, hidup di dunia ini jangan sesekali kita cuba menganiaya orang lain. Malah, Allah SWT sebagai Tuhan pun mengharamkan Dia melakukan kezaliman.
Dalam satu hadis qudsi Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Wahai hamba-hamba Aku, sesungguhnya Aku mengharamkan Aku melakukan kezaliman.” Dalam Surah an-Nisaa’, ayat 148 yang bermaksud: “Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus terang (untuk mendedahkan kejahatan orang), kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”
Ingatlah, doa orang yang teraniaya termasuk dalam golongan doa yang pasti dikabulkan Allah.
Maka, apa saja doa yang mereka panjatkan sama ada bermaksud baik atau sebaliknya akan dimakbulkan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Isu tak letak ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak. ‘Boleh ke kita gugurkan pada sijil kelahiran?’. Selama ini, boleh dikatakan setiap daripada kita yang beragama Islam meletakkan nama berserta ‘bin’ bagi lelaki, manakala ‘binti’ bagi perempuan.
Namun baru-baru ini tular tentang isu ini dan golongan ini dikatakan lebih selesa untuk tidak meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ bagi memudahkan urusan keti travel di luar negara.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini:
Maksudnya:
“Sesungguhnya kamu semua akan diseru pada hari kiamat kelak dengan nama kamu dan nama bapa-bapa kamu. Maka perelokkanlah nama kamu.”
Riwayat Abu Daud
‘Bin’ & ‘Binti’
Tular di media sosial trend ibu bapa muda pada hari ini yang tidak meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak ketika mendaftarkan kelahiran.
Jika dilihat kepada syarat permohonan kelahiran di Jabatan Pendaftaran Negara pun maka tidak akan ditemui syarat yang mewajibkan untuk meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ dalam nama anak.
Meskipun begitu jika penjaga mahu menggugurkan perkataan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak mereka maka mereka perlu mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh pihak Jabatan Pendaftaran Negara.
Mengikut ‘Uruf (Adat Setempat)
Dari aspek ‘uruf (adat setempat) pula memang semenjak dahulu di Malaysia setiap nama bagi individu muslim akan diletakkan ‘bin’ atau ‘binti’.
Perkara ini berpandukan kepada tradisi perletakan nama dan nasab para Rasul AS, Sahabat RA, Tabiin, Tabi Tabiin dan seluruh ulama Islam. Sebagai contoh, nama Rasulullah SAW iaitu Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib.
Oleh itu, tidak benar tanggapan sebahagian masyarakat yang mengatakan bahawa bangsa Arab sendiri pun tiada pemakaian ‘bin’ atau ‘binti’.
Boleh Ke Kita Gugurkan
Sedangkan pemakaian tersebut digunakan sehingga ke hari ini kerana bangsa Arab merupakan bangsa yang amat mementingkan asal usul keturunan mereka.
Amalan dalam masyarakat Islam di Malaysia meletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ pada nama anak semenjak dari zaman dahulu adalah selari dengan amalan bangsa Arab ini.
Ia dikira sebahagian daripada ʻuruf (adat setempat) yang diiktiraf pada syarak sebagaimana kaedah yang menyebut:
العادة محكمة
Maksudnya:
“Adat setempat yang dijadikan sebagai hukum.”
Kepentingan Nasab dalam Islam
Dalam konteks Islam, nasab dan keturunan merupakan perkara penting yang perlu dipelihara dengan baik demi menjaga sistem sosial dalam masyarakat.
Jika tidak ia boleh menyebabkan kerosakan terhadap institusi kekeluargaan seperti mengelirukan susur galur keturunan, menimbulkan fitnah dan masalah terhadap pembahagian harta pusaka.
Meskipun tanpa perletakkan ‘bin’ atau ‘binti’ tidak merosakkan institusi kekeluargaan dan tidak menjejaskan nasab seseorang, namun akibat normalisasi amalan ini akan mengakibatkan penyalahgunaan sebahagian individu yang tidak bertanggungjawab.
Sebagai contoh tanpa ‘bin’ atau ‘binti’ seseorang mampu membuat helah untuk menyembunyikan status anak angkatnya. Sedangkan sebagai seorang muslim wajib menisbahkan anak angkat itu kepada bapa kandungnya.
Selain itu, nasab merupakan tonggak utama dalam pembentukan sesebuah keluarga. Hal ini kerana setiap ahli keluarga mempunyai pertalian darah yang berhubung antara satu sama lain.
Nikmat keturunan merupakan satu anugerah yang diberikan oleh Allah SWT kepada setiap insan. Justeru, memelihara nasab adalah salah satu daripada maqasid syariah yang lima.
Maksudnya:
“Dan Dia lah Tuhan yang menciptakan manusia dari air, lalu dijadikannya (mempunyai) titisan baka dan penalian keluarga (persemendaan); dan sememangnya tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua yang dikehendakiNya).”
Surah al-Furqan (54)
Pada Sijil Kelahiran?
Perkataan ‘bin’ dan ‘binti’ ini juga mengambil contoh daripada beberapa sunnah Nabi SAW yang memanggil nama ahli keluarganya serta para sahabatnya dengan nama yang ada ‘bin’ dan ‘binti’. Contohnya, Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa:
“Rasulullah SAW berdiri ketika Allah SWT menurunkan ayat: وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ (Maksudnya: Dan berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat)[Surah al-Syuʻara’: 214], Baginda SAW bersabda: “Wahai kaum Quraisy belilah diri-diri kamu, aku tidak dapat menghindarkan kamu sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Bani ‘Abd Manaf, aku tidak dapat menghindarkan kamu sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Abbas bin ‘Abd al-Muttalib, aku tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Safiyyah, ibu saudara Rasulullah SAW, aku tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT. Wahai Fatimah binti Muhammad, mintalah kepadaku apa yang engkau mahu daripada hartaku dan aku juga tidak dapat menghindarkan engkau sedikit pun daripada azab Allah SWT.”
Riwayat al-Bukhari
Islam begitu menjaga nasab dan keturunan kerana ia merupakan salah satu daripada maqasid syariah yang lima.
Ikut Hukum Tak Salah
Dalam konteks Malaysia, tidak mahu meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak ketika mendaftar di Jabatan Pendafataran Negeri adalah sah di sisi undang-undang dan tidak wajib di sisi hukum taklif. Namun, dalam pandangan syarak meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama merupakan suatu perkara yang penting.
Hal ini kerana, bagi menjaga institusi kekeluargaan masyarakat Islam daripada sebarang kerosakan seperti mengelirukan susur galur keturunan, menimbulkan fitnah dan menimbulkan konflik dalam isu pembahagian harta pusaka.
Selain itu, telah menjadi kebiasaan amalan masyarakat Islam di Malaysia yang meletakkan ‘bin’ dan ‘binti’ pada nama anak dalam sijil daftar kelahiran.
Kashoorga: Tak salah pun nak letak ‘bin’ atau ‘binti’ kerana bukan sehari, dua orang-orang kita pergi travel. Selama ini tiada masalah berat pun yang timbul.
Seeloknya bersangka baik dengan pandangan orang. ‘Kalau tak selesa anak orang menangis, tapau makan di rumah.’
Sebenarnya dalam isu ini tiada siapa betul dan tiada siapa yang salah. Sebaiknya kita patut saling bertolak ansur. Kita juga kena faham dalam kehidupan kita ini, bukan kita saja wujud.
Ada juga manusia lain yang mempunyai bermacam macam perangai. Kadang-kadang pandangan orang ini membawa sejuta makna.
Ikuti perkongsian Ustaz Muhamad Al Abror ini berkaitan kes Cikgu Ayu yang bawa anak pergi makan di kedai makan, kemudian dia kena keluar sebab anak dia bising.
Seeloknya Bersangka Baik
Sebenarnya dalam banyak-banyak komen tentang video Cikgu Ayu yang viral tersebut, Ustaz Muhamad Al Abror terpanggil untuk menjawab tentang komen netizen.
Soalnya:
Kalau anak nangis dekat masjid, imam dan jemaah kena balik ke?
Katanya, sebagai imam masjid,
Nabi Muhammad saw dalam hadis Bukhari (hadis sahih),
‘Nabi sedang solat, tiba-tiba Nabi cepatkan solat. Jika diikutkan nabi nak panjangkan solat tapi Nabi sengaja cepatkan.
Dengan Pandangan Orang
Setelah selesai solat, para sahabat mulai pelik dan rupa-rupanya ketika solat tersebut Nabi terdengar ada kanak-kanak yang menangis.
Jadi nabi risau ibu tersebut hatinya tak tenteram. Jadi bila solat habis cepat dan awal, ibu tadi dapat tenangkan anaknya yang menangis tadi.
Bayangkan Nabi juga usahakan sesuatu dalam menjaga hati orang lain, apatah lagi seorang ibu.
Kalau Tak Selesa Anak Orang Menangis
Manakala menjawab kepada situasi cikgu tersebut pula, buat cikgu tersebut ketahuilah bahawa setiap pandangan manusia tidak semestinya buruk kadang-kadang orang pandang sebab hatinya risau.
Dia cuba memahami situasi yang dialami sang ibu tadi. Malah ada juga ada orang dia pandang anak orang lain semacam dia pandang anak dia sendiri. Jadi bersangka baiklah.
Ada pula orang lain memandang dengan penuh kasih sayang. Sebagai contoh, saya sendiri mempunyai anak saya faham bila berdepan situasi anak menangis. terpanggil untuk membantu.
Tapau Makan Di Rumah
Jadi cikgu bersangka baik sebelum bersangka buruk melainkan memang orang yang pandang itu meluahkan kata-kata, ‘Anak kau ni emmang bisinglah.
Jika dalam keadaan demikian, bolehlah bersangka buruk. oleh itu jaga hati masing-masing, jaga lisan kerana semuanya akan dihisab suatu hari nanti oleh Allah SWT.
Kashoorga: Common sense itu penting. Sebaiknya, terlebih dahulu, kita didik anak kita dan diri kita sebelum didik orang lain. Ingat tu!
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...