‘Tidak diberi nafkah sebab ada duit sendiri.’ Isteri bekerja untuk ringankan beban suami, bukan tanggung segalanya hingga suami ambil ringan bab nafkah.
Padahal tujuan utama isteri bekerja adalah untuk mambantu suami memandangkan keadaan ekonomi sekarang.
Oleh itu, suami yang baik sebenarnya harus ambil tahu akan tanggunjawab sebenar seorang suami terutamanya melibatkan soal nafkah ini.
Ikuti perkongsian Peguam Syarie, Fahmi Ramli dan hadam baik-baik penjelasannya:
Nafkah isteri bekerja
Beberapa hari yang lalu, ada orang bertanyakan kepada saya, adakah dia boleh mohon fasakh disebabkan suami tak beri nafkah? Alasan suami tak beri nafkah disebabkan isteri tersebut berkerja dan mempunyai pendapatan yang baik.
Ini bukan perkara baru. Memang isu ini paling banyak dihadapi oleh isteri masa kini. Sebabnya, wanita masa kini ramai yang mempunyai kerjaya berbanding zaman dahulu.
Sebab Ada Duit Sendiri
Ada yang kerja tetap, berjawatan dan berpendapatan tinggi di sektor awam mahupun swasta. Ada juga yang bergelar usahawan walaupun berkerja dari rumah.
Walau bagaimana sekalipun, seorang isteri yang sah, selagimana dia tidak disabitkan Nusyuz oleh Mahkamah Syariah, maka dia masih layak untuk menerima nafkah.
Tak kira sama ada isteri tersebut berkerja, pendapatan tinggi atau surirumah sepenuh masa, suami WAJIB menyediakan nafkah yang sewajarnya kepada isteri tersebut.
Cuma, isteri kena tahu, nafkah itu pada asalnya bukan Wang Ringgit, tapi perlu ada wang ringgit bagi menyediakan nafkah.
Isteri Bekerja Untuk Ringankan
Apa itu Nafkah?
Nafkah adalah pembiayaan wajib suami meliputi makan minum, pakaian, tempat tinggal dan perubatan.
Ads
Suami wajib sediakan keempat-empat perkara ini selepas sahaja berkahwin dan menerima amanah menjadi seorang suami. Tak wajib untuk sediakan nafkah ini dalam bentuk wang ringgit, tetapi, semua perkara melibatkan kepada keperluan perlukan wang ringgit.
Apakah nafkah wajib bagi isteri berkerja?
Ya, meskipun isteri berkerja, wajib bagi suami sediakan nafkah. Ada juga yang PJJ (Perkahwinan Jarak Jauh) duduk berasingan kerana faktor kerja. Dalam keadaan itu pun suami wajib sediakan nafkah.
Cuma, nafkah itu pada asalnya bukan wang ringgit.
Rumah
Suami wajib sediakan rumah sama ada menyewa atau membeli rumah. Tidaklah disyaratkan rumah itu mestilah besar atau mahal. Ikut kemampuan suami. Dan yang penting kawasan yang selamat dan selesa.
Makan minum
Wajib bagi semua sediakan makan minum kepada isteri. Memasak bukan pada asasnya tanggungjawab isteri, tetapi isteri boleh membantu suami dalam penyediaan makan minum di rumah. Yang penting, bahan memasak tersebut mestilah datang daripada suami itu sendiri.
Pakaian
Wajib dalam Islam seorang suami menyediakan pakaian kepada isteri. Pakaian bukan semata-mata baju sahaja, tetapi meliputi barang-barang kebersihan diri seperti sabun mandi, ubat gigi, tuala wanita dan macam-macam lagi.
Perubatan
Jika tiada sebarang kesakitan tak jadi apa lah. Tapi, mana ada manusia tak diuji dengan sakit kan? Kos rawatan kesihatan seperti ubat-ubatan, melahirkan anak dan apa-apa yang melibatkan kepada kesihatan tubuh badan isteri adalah nafkah wajib seorang suami.
Jika suami ada mengambil insurans kesihatan itu adalah yang terbaik. Tetapi jika tidak ada, suami wajib menanggung kos pembedahan dan sebagainya.
Bagaimana jika kos perbelanjaan ditanggung bersama?
Sebenarnya di zaman ekonomi meleset serta kos harga barang meningkat, adalah baik jika suami isteri berkerjasama dalam pengurusan ekonomi rumahtangga.
Lebih baik kos ditanggung bersama, namun syaratnya, suami tidaklah melupakan yang ini adalah tanggungjawab asas kepada dirinya.
Yang paling penting, jika pendapatan bersama itu terhad, tetapi nak dibazirkan dengan pembelian yang tak patut seperti ‘upgrade’ kereta diluar kemampuan, ‘upgrade’ telefon bimbit, tambah hutang sana sini, ini punca kepada nafkah tak cukup dan sebagainya.
Beban Suami
Bolehkah isteri mohon fasakh jika kebanyakannya ditanggung oleh isteri yang berkerja?
Seorang isteri berhak menuntut fasakh bukan sahaja disebabkan suami gagal sediakan nafkah, bahkan, jika cuai selama lebih 3 bulan juga isteri berhak.
Beza gagal dan cuai adalah, gagal itu tak dapat langsung. Isteri yang tanggung bayaran rumah, belanja rumah, segala bil, pakaian dan apa sahaja keperluan diri.
Manakalah, cuai pula, sebahagian besar ditanggung oleh isteri. Sedikit sahaja sumbangan nafkah suami dalam rumahtangga.
Atau juga, jika suami tidak konsisten menanggung keperluan nafkah selama lebih 3 bulan menurut undang-undang, isteri masih juga berhak menuntut fasakh.
Ads
Apa yang terbaik untuk persiapan isteri mengenai nafkah?
Pada saya, yang terbaik adalah seorang suami memasukkan wang ringgit ke dalam akaun isteri mengikut kiraan perbelanjaan isi rumah dan dengan duit tersebut, isteri bantu suami jelaskan segala perbelanjaan.
Selalu yang jadi isu bagi isteri berkerja ini adalah suami tersebut kebanyakan terlupa dengan tanggungjawab memberi nafkah ini pada isteri.
Pada mulanya isteri hanya niat untuk bantu seketika sahaja bagi meringankan beban suami, tetapi lama-kelamaan ia menjadi seperti tanggungjawab isteri pula untuk beli keperluan diri.
Bukan Tanggung Segalanya
Kesimpulan,
Zaman ini, tidak ada masalah jika isteri nak bantu suami mencari pendapatan. Isteri juga mempunyai hutang tersendiri sebelum pernikahan atau mungkin dirinya tak sanggup melihat beban ditanggung suaminya bersendirian.
Jika suami meninggal secara mengejut, tanpa sebarang harta, isteri tersebut akan lebih terbeban untuk membesarkan anak kecil berseorangan tanpa pekerjaan.
Atau mungkin, isteri tersebut terpaksa mencari kerja bagi menjaga suami yang sebelum ini sihat mencari nafkah, tetapi tiba-tiba diuji dengan kesakitan berat.
Isteri bekerja hanya untuk bantu ringankan suami. Tetapi jika tanggungjawab suami itu sedikit demi sedikit ditanggung oleh isteri, hinggakan isteri yang menanggung keseluruhan besar perbelanjaan isi rumah, maka isteri tersebut berhak untuk mengeluarkan dirinya daripada menanggung mudharat terhadap perkahwinan tersebut.
Wallahualam. Semoga perkongsian ini memberikan pengajaran agar suami kekal bertanggungjawab dan isteri pula jangan putus asa untuk bantu ringankan suami agar rumahtangga kekal bahagia.
Amin Ya Rabb.
Kashoorga : Sama ada suami gagal atau cuai sediakan nafkah dalam tempoh lebih tiga bulan, seseorang isteri berhak tuntut fasakh.
Rasanya ramai yang masih terkeliru dengan kaedah tuntutan harta pusaka milik arwah. Jika tiada ilmu yang cukup atau bertemu orang yang tepat, harta pusaka akan terbiar begitu saja hingga jumlahnya mencapai billion.
Sebenarnya untuk menuntut harta pusaka amat mudah, asal tahu cara menuntutnya. Peguam Roslina Sabiyah dari Tetuan Roslina Sabiyah & Co berkongsi ilmu ini untuk memudahkan kita membuat urusan menuntut harta pusaka.
Berikut perkongsiannya :-
Semalam saya didatangi seorang makcik berusia lingkungan umur 60-an. Kelihatan letih dan sugul wajahnya. Turun naik pejabat pentadbiran dan akhirnya dirujuk kepada saya untuk selesaikan urusan pusaka arwah ayahnya.
Harta yang ditinggal oleh arwah ayah makcik ni ialah tanah felda dan saham ASB. Sepatutnya senang sahaja urusannya. Makcik kata tanah felda dah diurus di pejabat felda. Makcik dah buat bayaran untuk kedua-dua geran felda (tanah dan kebun). Makcik kata urusan tanah felda dah selesai. Tinggal ASB yang makcik kena uruskan sendiri di ARB.
Makcik pergi ke ARB. Makcik dah bagitau yang si mati ada tanah felda dan pejabat felda dah uruskan. ARB kata tak apa, mereka akan uruskan akaun ASB sahaja. Mereka suruh makcik ke mahkamah syariah untuk buat sijil faraid. Tapi makcik ke pejabat agama sebab tak tau macamana nak berurusan di mahkamah syariah..
Saya kongsikan hasil dapatan saya daripada kes pusaka makcik ini dan juga beberapa salah faham yang berlaku sebagai panduan kepada orang lain yang akan dan sedang mengurus pusaka :-
1) Pejabat felda tidak menjalankan urusan bicara pusaka. Kena ingat ye, urusan permohonan pusaka hanya boleh dibuat di 3 tempat sahaja berdasarkan jenis dan nilai harta. Hanya 3 institusi ini sahaja yang boleh mengeluarkan Perintah Pusaka atau Surat Kuasa Mentadbir:-
i-Unit Pusaka Kecil ii-Amanah Raya Berhad iii-Mahkamah Tinggi Sivil
2) Mahkamah Syariah pun tak ada bidangkuasa untuk buat urusan pusaka. Tapi Mahkamah Syariah ada bidangkuasa untuk uruskan urusan-urusan yang boleh membantu memudahkan urusan pusaka sahaja sebagaimana berikut :-
i-Mengeluarkan Sijil Faraid untuk mengesahkan waris-waris yang berhak. ii-Mengesahkan dokumen wasiat dan hibah jika ada pertikaian waris semasa proses mengurus pusaka. iii-Mengeluarkan perintah Harta Sepencarian untuk pasangan yang nak menuntut dari harta si mati sebelum harta pusaka diagih mengikut faraid.
3) Rupa-rupanya makcik salah faham. Sebenarnya pegawai felda cuma tolong daftarkan permohonan pusaka secara online di unit pusaka kecil. Pegawai felda suruh makcik ke pejabat tanah untuk buat carian rasmi ke atas 2 geran felda (tanah dan kebun). Bayaran yang makcik kata dah buat untuk urusan pusaka tu sebenarnya ialah bayaran carian tanah rasmi di kaunter pejabat tanah. Carian rasmi itu diperlukan untuk proses permohonan pusaka di unit pusaka kecil.
4) Pegawai felda nak tolong mudahkan urusan peneroka felda dalam membuat permohonan pusaka dengan daftarkan secara online. Cuma silapnya, pegawai tersebut tak tanya jika peneroka ada harta-harta atau aset-aset lain yang perlu dimasukkan sekali dalam permohonan tersebut. Makcik pun tak faham. Dia ingat urusan pusaka tanah felda dah selesai di pejabat felda.
5) Makcik pun tak tau sebenarnya permohonan pusaka dah pun didaftarkan dengan unit pusaka kecil. Kami dah semak dengan pusaka kecil dan memang ada rekod pendaftaran tersebut cuma statusnya adalah masih menunggu tarikh bicara.
6) Isu berkenaan akaun ASB. Jika nilainya di bawah RM10,000 waris boleh mohon buat pengeluaran di cawangan ASB terus. Tapi jika nilainya lebih RM10,000 dan akaun tiada penama, pihak ASB akan memerlukan perintah pusaka. Akaun ASB adalah harta alih. Memang bidangkuasa ARB. Tapi jika dah ada permohonan pusaka yang dibuat di bawah nama si mati untuk harta tak alih yang lain, sepatutnya harta alih ini boleh dimohon sekali di bawah unit pusaka kecil tersebut.
7) Kalau si mati tak ada harta tak alih yang lain (rumah/tanah/bangunan) ya memang makcik tak ada pilihan kena buat permohonan pusaka di ARB juga sebab bidangkuasa ARB untuk uruskan harta alih sahaja. Tapi apa yang berlaku, makcik seolah terpaksa buat 2 urusan di 2 institusi yang berlainan. Sedangkan sepatutnya, makcik boleh sahaja buat urusan di 1 tempat sahaja. Tak perlu pun buat sijil faraid di mahkamah syariah kalau makcik mohon ASB tu di unit pusaka kecil sahaja.
8) Makcik tak faham. Tapi tak ada yang bagi makcik maklumat yang menyeluruh macamana perjalanan mengurus harta pusaka yang sepatutnya. Makcik penat dan rasa macam bola kena tendang ke sana sini. Satu pihak hanya fokus untuk urus harta tak alih sahaja. Satu pihak lagi hanya fokus untuk urus harta alih sahaja. Salah siapa? Salah makcik sebab tak tau atau salah undang2 sebab tak seragam dan ada banyak sangat institusi yang menguruskan pusaka hingga menyebabkan ramai orang keliru?
9) Kisah makcik ini bukan kes terpencil tapi sebenarnya banyak lagi kes-kes yang berlaku berpunca dari kekeliruan kat mana nak failkan permohonan pusaka. Apa nak buat dulu. Dengan siapa nak rujuk. Kemana nak pergi. Apa yang perlu tau sebelum nak buat urusan pusaka.
10)Usaha untuk ‘centralisedkan’ permohonan pusaka dah ada. Akta pun dah dipinda sejak 25/1/2022. Tapi perlaksanaannya? Kami masih menunggu.. menunggu dan menunggu hingga ke hari ini. Kami faham banyak yang perlu diperbaiki. Dan kerana itu, semua pihak perlulah telus berkongsi maklumat supaya tak ada pihak yang rasa teraniaya dan kejadian ‘ditendang’ ke sana sini seperti bola tidak sepatutnya berlaku lagi.
Alhamdulillah. Makcik tersenyum. Lega dengar penerangan panjang lebar yang diberi. Banyak persoalan yang selama ini membeban perasaan terjawab. Betullah ilmu itu pelita hidup. Nak buat apa-apa pun kena ada ilmu barulah lebih mudah terpandu dan tak sesat sebab ilmu itu macam peta yang menunjuk jalan. Siapa lagi yang perlukan peta untuk urus pusaka? #celikpusaka #rancanghartaelaksengketa #peguammenulis
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pisang, tanaman yang banyak didapati di negara kita. Ada pelbagai jenis pisang seperti pisang emas, embun, montel, nangka, rastali dan lain lagi. Harga buah ini juga tidak terlalu mahal dan mampu dibeli oleh kebanyakan rakyat.
Dari sudut kesihatan, pisang sangat baik dimakan. Bukan saja sebagai pencuci mulut malah ia baik untuk pencernaan makanan selain membantu untuk mendapatkan kecantikan secara semulajadi.
Buah pisang kaya dengan kaya dengan vitamin B, C, B6, magnesium, zat besi dan kalsium di mana pisang terbukti dapat membantu dalam proses merawat wajah secara semula jadi.
Sebiji pisang mengandungi tiga jenis gula semulajadi iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa. Malah didapati dengan hanya pengambilan dua biji pisang sahaja, atlet akan mendapat energi dengan segera. Bukan saja dapat memberikan tenaga tapi juga tubuh tetap fit.
Masa yang sama, buah pisang mempunyai kandungan fiber yang tinggi. Malah dengan mengamalkan makan pisang ia dapat mencegah gangguan jantung dan pembuluh darah. Bahkan pisang turut berkhasiat untuk menurunkan kadar gula dalam darah, mengurangkan rasa mual selain mampu mencegah depresi dan mengubati imsomnia.
Kenapa sebegitu banyak khasiat pisang dinyatakan?
Mungkin tanpa kita sedar, pisang sebenarnya adalah makanan penghuni syurga. Dalam surah Al-Waqiah ayat 29 dinyatakan,
وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ
Ertinya :- Dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya).
Dalam surah Al-Waqiah yang bermaksud Surah Hari Kiamat, ada di nyatakan bahawa akan terjadi hari Kiamat. Kejadian (kiamat) ini merendahkann satu golongan dan meninggikan satu golongan lain.
Golongan kanan sangat beruntung di mana mereka akan masuk syurga berbanding golongan kiri yang akan masuk neraka (ada dinyatakan di Padang Masyhar nanti kalau kita menerima kitab amalan di tangan kanan maka kita akan masuk syurga dan jika kita menerima kitab amalan di tangan kiri, maka nerakalah tempatnya).
Malah diceritakan betapa beruntungnya golongan kanan yang mana akan dilayan oleh bidadari dan percakapan mereka juga baik-baik.
Makanan mereka juga mewah tidak seperti di dunia ini.
Surah Al-Waqiah ayat 27- 33 menyatakan,
“Dan golongan kanan, alangkah bahagianya keadaan golongan kanan itu? Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri. Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya, Dan naungan yang tetap terbentang, Dan air yang sentiasa mengalir, Serta buah-buahan yang banyak, Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,”(Al-Waqiah : 27-33)
Jadi kalau mahu rasa makanan syurga, makanlah buah pisang mulai hari ini dan bayangkan makanan inilah kita akan makan di syurga Allah kelak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Cantik itu subjektif, tak perlu bergaya hingga tabarruj.’ Cukup sekadar besederhana, patuh syarak dan kita sendiri selesa. Tak perlu mengikut piawaian orang lain untuk kelihatan cantik.
Jadilah diri sendiri dan bergayalah mengikut keselesaan serta paling penting tidak berlebihan hingga mendedahkan aurat.
Ikuti perkongsian Muhammad Hassan ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan.
Cantik itu subjektif. Subjektif bermakna setiap penilaian dari pandangan mata kita adalah berbeza.
Ada orang dia suka melihat dirinya makeup dua tiga lapis,bibir gincu merah menyala, pakai baju bling-bling. Atas meja penuh dengan alat solek, dari jenama oversea sampailah produk local.
Tak Perlu Bergaya
Ada orang tepek bedak sikit-sikit, letak lipstick sauk tudung pasang siap, lilit sikit sudah siap, cantik sudah bagi dia.
Jadi cantik dari persepsi diri kita adalah berbeza. Apa yang kita pakai, kita rasa selesa dan seronok untuk kita lihat. Selepas itu barulah datang untuk rasa selesa pada orang lain terutama suami dan suasana yang sesuai untuk kita hadiri.
Hingga Tabarruj
Secara peribadi. Saya lebih suka isteri make up ke arah natural. Jika tak make up pun tak apa. Sebab jenis kulit dia dari anak dara sampailah sekarang tak ada jerawat atau jeragat.
Saya pula jenis tak minat langsung jika wife bermake up dua tiga lapis macam trend sekarang.
Yang penting jaga kesihatan kulit dari pemakanan yang sihat dan aktiviti. Hormones, genetic dan tahap emosi mempengaruhi kesihatan kulit kita. Invest duit untuk jaga kesihatan lebih penting dari alatan make up.
Cukup sekadar besederhana, patuh syarak dan selesa untuk dia. Ramai ber-make up sehingga bertabarruj. Pakaian menjolok mata walaupun berjubah, pakai tudung macam bonggol unta.
Cukup Sekadar Besederhana
Jelas menarik perhatian lelaki lain adalah HARAM. Pakai perfume bau ‘tinggal belakang’ sehingga memberi kesan kepada lelaki lain juga haram.
Nanti adalah yang kata. Habis tu nak bagi badan bau busuk? Apa ingat dengan perfume sahaja badan bau wangi? Ada beberapa pati minyak yang hanya kita sahaja bau wangi.
Contohnya sebelum mengenakan pakaian, calitkan pati minyak yang natural pada badan. Boleh sahaja pakai diadoran atau lotion pada badan sekadar elak bau badan.
Buanglah mentaliti ‘Beauty is pain’. Sanggup buat apa sahaja demi nak cantik. Tak kira haram halal semua langgar. Lebih-lebih lagi cantik untuk pandangan mata orang lain. Bila tidak dipuji kecewa, bila dikecewakan rasa diri tak berguna.
Dan buanglah mentaliti membanding kecantikan artis dengan orang biasa. Apa ingat artis tak pernah selekeh ke dalam rumah?. Yang kita nampak dia sudah siap make up posting di IG, time dia nak ’shooting’. Cuba tengok time dia live dekat TikTok tanpa make up. Penuh jerawat juga aih…
Setiap kita berbeza taraf hidup, kewangan, pekerjaan dan tahap kesihatan. Level stres kita pun sudah tentu berbeza. Itu belum kira anak sakit 24 jam kena jaga.
Jangan paksa atau bandingkan hidup kita dengan orang lain. Jangan paksa orang lain untuk terima cara kita nak cantik.