Tinggal berjauhan, hukum suami minta gambar isteri tidak berpakaian untuk ubati rindu. Maklumlah bila perhubungan jarak jauh (PJJ) ini, perasaan saling merindu itu lain macam.
Berjumpa hanya sekali-sekala atas tuntutan kerja dan mencari rezeki untuk keluarga tercinta, pasti ada masanya suami akan meminta menghantar gambar sang isteri apalagi dalam dunia serba moden ini.
Gambar atau video dengan mudah dapat dikirim hanya melalui telefon pintar. Gambar biasa yang menutup aurat mungkin tidak datangkan masalah, namun bagaimana hukumnya jika suami minta gambar isteri tidak memakai baju.
Adakah dibenarkan? Ikuti penjelasan panjang lebar daripada Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang dalam berdepan isu ini:
Selepas berlakunya akad nikah yang sah antara seorang lelaki dan wanita, maka tiada lagi aurat antara mereka berdasarkan hadis:
“Jagalah aurat kamu kecuali daripada isteri kamu atau hamba yang kamu miliki”.
Ulama bersepakat bahawa tidak haram suami melihat seluruh tubuh isterinya dan begitu juga sebaliknya.
Bagaimanapun, tindakan berkongsi gambar yang mendedahkan aurat antara suami isteri di dalam WhatsApp dan media sosial dibimbangi akan membuka ruang terdedahnya gambar tersebut kepada orang lain.
Ini seterusnya boleh menyebabkan kemudaratan lebih besar. Maka, perkara tersebut lebih baik untuk dielakkan dan ini bertepatan dengan beberapa kaedah fiqh iaitu: Menutup pintu-pintu yang boleh membawa kemudaratan.
Ads
Hukum Suami Minta Gambar
Namun, melihat kepada pasangan (yang halal) sambil masing-masing menimbulkan keghairahan kemudian diikuti dengan perbuatan onani pula mempunyai hukumnya yang tersendiri.
Hukum onani bagi mereka yang tidak mampu bernikah dan takut terjatuh ke dalam maksiat adalah harus dan tidak berdosa. Bahkan, kaedah fiqhiyah juga menyebut: “Kemudaratan itu membolehkan apa yang terlarang”.
Ini merupakan pendapat yang diriwayatkan daripada Imam Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim serta pendapat daripada Ibn Aqil.
Bahkan, pendapat ini diperkuatkan oleh Imam Ahmad dengan riwayat bahawa para sahabat terdahulu beronani dalam perang dan ketika musafir sebagai keharusan melakukannya apabila terdesak dan perlu. (Lihat: Al-Bada’I Wal Fawa’id, jilid 2, halaman 870).
Adapun apabila melakukan onani itu hanya kerana mencari keseronokan dan berhibur dengannya, maka hukumnya adalah haram dan ditegah.
Ia termasuk dalam perbuatan yang keji dan kotor serta memudaratkan akal serta jiwa sehingga menjadikan dirinya dikuasai oleh syahwat dan dibimbangi akan terjebak kepada perzinaan.
Namun, apabila syahwat itu terlalu mendesak dan menggoda, maka beronani dengan tangan atau apa jua alatan asalkan sekadar mencukupi untuk memuaskan syahwat demi mencegah zina.
Ads
Isteri Tidak Berpakaian
Bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang perlu diperhatikan dalam beronani iaitu:
a) Hukum onani akan menjadi haram apabila seorang lelaki itu menggunakan gambar lucah atau bayangan di otaknya akan perkara kotor atau berkhayal wanita kerana ini bukan lagi beronani demi mencegah zina, sebaliknya ia sudah bertujuan mencari kepuasan dan berseronok dan perbuatan seperti itu diharamkan.
Oleh demikian tidak digalakkan memuaskan nafsu secara online, walaupun dengan pasangan yang halal, sebab ia akan menimbulkan ketagihan dan kemungkinan akan terjebak melakukan perkara lebih jauh lagi hingga membawa kepada perkara diharamkan oleh syarak. Perlu diingat, tidak boleh berseronok dengan jalan yang haram.
b) Adapun sebaliknya, mereka yang terdesak cukup sahaja beronani tanpa perlu bayangan dan khayalan atau apa-apa modal yang halal atau haram kerana niatnya sekadar untuk mengurangkan tekanan seksual. Ini dibolehkan.
Begitu juga wanita yang tidak mampu menahan desakan batin maka tidak mengapa mereka beronani dengan menggunakan tangan atau apa alatan yang tidak merbahaya asalkan dibuat setelah terdesak bukan dengan sengaja atau berniat mencari keseronokan.
Firman Allah SWT: “Dan bertakwalah kamu kepada Allah semampu kamu.”- (Surah al-Taghabun: 16).
Untuk Ubati Rindu
Kesimpulannya, apabila terdesak dan perlu untuk menurunkan tekanan syahwat dengan cara beronani, namun begitu tidak digalakkan menggairahkannya melalui online, panggilan video dan sebagainya.
Ads
Adalah dianjurkan supaya pasangan tersebut berusaha menjaga syahwat mereka dengan berpuasa serta berusaha menghindarkan diri daripada membayangkan kelazatan berjimak bersama pasangan.
Oleh demikian, hendaklah mereka berikhtiar untuk dapat berkumpul semula dan tidak tinggal berjauhan supaya tercapai matlamat perkahwinan yang telah dibina dengan ikatan diredhai Allah SWT.
Ingatlah pesanan Allah SWT ini dan jadikanlah ia sebagai motivasi. Firman Allah SWT;
“Adapun orang yang takut kepada kebesaran tuhannya dan menahan diri daripada hawa nafsunya maka syurgalah tempatnya.” (Surah Al-Nazi’at: 40-41).
Setiap ibu bapa yang dikurniakan anak, mengharapkan agar zuriat dilahirkan sempurna dari segi fizikal dan mental. Namun kita hanya merancang dan hanya Dia yang menentukan segala-galanya.
Namun yang tidak sempurna itu tidak bermakna mereka tidak tahu segala-galanya. Malah ada yang dikurniakan kelebihan oleh Allah dengan diterangkan hati mereka untuk menghafal ayat Al-Quran biarpun diri serba kekurangan.
Seperti perkongsian wanita ini yang juga seorang ibu, Mastura Mohd Seni, 32 tahun yang mana viral kisah anaknya penghidap Autisme mengalunkan surah Al-Fatihah hingga membuatkan warganet kagum dengan kehebatannya.
Dalam video yang berdurasi 30 minit dikongsi oleh ibunya menerusi laman sosial Facebook, Mas Mawar, anak istimewa, Muhammad Ammar Mursyid Mohd Azwa minat membaca surah dalam al-Quran.
Mastura ketika di hubungi Sinar Harian berkata, anaknya, Muhammad Ammar, mula menunjukkan minat membaca ayat-ayat al-Quran.
Mastura berkata, dia bukan sahaja kagum dengan anaknya malah terharu dengan perkembangannya yang bersungguh-sungguh mengenal kitab ALLAH.
“Selain surah al-Fatihah, anak saya juga boleh membaca surah An-Nas dan Asma ul Husna serta boleh mengalunkan azan tapi dalam ‘bahasa’ dia namun kadang-kadang ada yang betul ayat-ayat yang dibaca olehnya.
“Dia tidak dapat membaca namun dia suka mendengar surah-surah yang saya pasang. Saya dan suami memang dah nampak kelebihan dia,” katanya.
Suri rumah itu berkata, walaupun anak merupakan seorang anak istimewa namun dia tetap memberi pendidikan awal seperti kanak-kanak lain.
“Dia sekolah juga di taska tapi dia tak macam budak normal yang boleh duduk dan fokus, dia akan mendengar sahaja namun dia akan mengambil buku muqadam apabila berseorangan.
“Anak saya juga akan mencari balik surah-surah atau azan yang dia dengar untuk dia membacanya semula. Dia akan baca mengikut ‘bahasa’ dia tetapi kadang-kadang ada yang betul ayat-ayatnya,” katanya.
Perkongsian anak istimewa ini dimuat naik oleh Facebook Kumpulan Autisme Malaysia dengan kapsyen memberitahu
“Doakan anak saya boleh berkomunikasi. Berminat sangat dengan ayat-ayat al-Quran, anak autisme masuk lima tahun,”
Ternyata perkongsian ini mendapat reaksi positif dari warganet. Masing-masing kagum dengan semangat Muhammad Ammar yang bersungguh-sungguh menyebut membaca dan mempelajari ayat al-Quran walaupun dirinya berstatus Orang Kurang Upaya (OKU).
Rata-rata memberi komen di Sinar Harian sangat membina dan boleh dijadikan teladan dengan sikap anak istimewa ini.
Ni MurAlhamdulillah bagus . Setiap individu adalah unik, ada keistimewaan nya
Azizi RahimSemoga Adik menjadi Hafiz Al Quran 30 Juzuk…..
Bila waktu yang tepat, naikkan jari telunjuk ketika tahiyat awal dan akhir. Ada beberapa perbahasan antaranya bila nak turun jari atau jari telunjuk perlu statik tak bergerak, kesemuanya banyak dibahaskan dalam hadis.
Jadi, pada waktu bilakah disunatkan untuk kita mengangkat jari telunjuk ketika tasyahhud (tahiyat)? Adakah sewaktu mula mengucapkan ‘Asyhadu alla Ilaha illa Allah’?
Selain itu, perlukah kita terus kekal mengangkat jari telunjuk hingga memberi salam? Ikuti penjelasan Ustaz Riza berkaitan isu ini:
Dalam beberapa penjelasan dalam hadis Nabi Muhammad s.a.w, bagaimana rasulullah duduk ketika tasyahud dan bagaimana kedudukan tangan Nabi ketika bertasyahud.
Mengangkat jari telunjuk ketika duduk tasyahhud tsabit melalui pelbagai hadith, antaranya ialah melalui Abdullah bin Umar R.Anhuma yang meriwayatkan tatacara Rasulullah SAW solat sewaktu keadaan tasyahhud:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا قَعَدَ يَدْعُو وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُمْنَى وَيَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُسْرَى وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ السَّبَّابَةِ وَوَضَعَ إِبْهَامَهُ عَلَى إِصْبَعِهِ الْوُسْطَى وَيُلْقِمُ كَفَّهُ الْيُسْرَى رُكْبَتَهُ
Maksudnya: Rasulullah SAW apabila duduk untuk tasyahhud, Baginda meletakkan tapak tangan kanan di atas peha kanan dan tapak tangan kiri di atas peha kiri, sambil mengangkat jari telunjuk dalam keadaan ibu jari diletakkan di atas jari tengah, manakala tapak tangan kiri Baginda pula menutup bahagian lutut.
Sahih Muslim (579)
Maksudnya: Rasulullah SAW apabila duduk untuk tasyahhud, Baginda meletakkan tapak tangan kanan di atas peha kanan sambil menggenggam kesemua jari, dan mengangkat jari telunjuk iaitu jari disebelah ibu jari, dan meletakkan tapak tangan kiri di atas peha kiri.
Sahih Muslim (580)
Ketika Tahiyat Awal & Akhir
Jelas Ustaz Riza, kita dituntut atau disunatkan untuk mengangkat jari telunjuk ketika kalimah ‘illallah’.
Ada beberapa perbahasan antaranya bila nak turun jari atau jari telunjuk perlu statik tak bergerak kesemua banyak dibahaskan dalam hadis.
Tetapi praktis kita di Malaysia adalah mengangkat satu jari iaitu jari telunjuk dan statik tanpa bergerak. Namun sekiranya seseorang itu tidak ada jari iaitu jari telunjuknya putus akibat kemalangan, maka dia tidak perlu mengangakt jari-jari yang lain.
Di sini dengan jelas dapat kita lihat, gugur tuntutan angkat jari telunjuk ketika tasyahud kerana dia di kalangan Orang Kelainan Upaya (OKU).
Selain itu, jari telunjuk kanan itu hendaklah kekal dalam keadaan demikian hingga bangun jika dia dalam tasyahhud awal, atau hingga memberi salam jika dalam tasyahhud akhir.
Semalam viral di media sosial pernikahan pasangan pengantin baru di Semarang, Indonesia. Dalam foto yang viral, jelas pengantin perempuan menutup aurat termasuk mengenakan tudung sementara lelaki mengenakan tuxedo dan bergambar di dalam gereja.
Dikongsi dari CNN Indonesia, dikatakan pasangan berbeza agama ini melakukan upacara ini di sebuah gereja di Kota Semarang, Jawa Tengah dan disaksikan oleh keluarga masing-masing, seorang pendeta dan saksi pernikahan.
Dalam pada itu, turut dikongsi pernyataan dari kaunselor pernikahan, Achmad Nurcholis yang menguruskan pasangan ini mengakui bahawa pasangan yang menikah ini berbeza agama. Lelaki beragama Katolik sementara pengantin perempuan beragama Islam.
“Iya betul, nikah beda agama. Prosesinya hari Sabtu kemarin,” kata Achmad kepada CNNIndonesia.com, Selasa (8/3).
Achmad turut menceritakan pasangan berbeza agama yang viral ini ada meminta nasihat perkahwinan dariny asejak dua tahun lalu.
Katanya, hal ini tidak mustahil. Bahkan dirinya turut menjelaskan proses pernikahan ini dilangsunglan dalam dua acara. Pertama ia dilakukan di gereja dan seterusnya dilakukan akad nikah bagi pengantin perempuan yang beragama Islam.
“Kerana mereka Islam dan Katolik, mereka menikah dengan dua cara itu. Kehadiran kami mengisi apa yang belum dilakukan KUA. Kita bantu akad nikahnya,” kata dia.
Achmad menjelaskan pasangan itu juga tetap memegang keyakinan agamanya masing-masing. Ia juga mengatakan persyaratannya untuk menikah hampir sama dengan pernikahan satu agama.
Apa penjelasan agama dalam isu perkahwinan berbeza agama ini?
Menurut Ustaz Abdul Somad, pernikahan beza agama ini adalah haram dan pasangan melakukan zina. Lebih teruk jika pasangan murtad, maka neraka jahanam tempat mereka yang melakukannya.
Dan Ustaz Abdul Somad meminta Muslimah yang sudah berbuat demikian agar bertaubat dan kembali mengucap dua kalimah syahadah.
Masa yang sama ulama Indonesia, Buya Yahya yang juga Pengasash Pondok Pesantren Al-Bahjah Cirebon, berkata ulama telah bersepakat melarang wanita Muslim menikah dengan laki-laki non-Muslim.
“Pernikahan beza agama, jika wanitanya Islam maka mutlak kesepakatan ulama (ijma’) tidak sah. Pernikahannya dianggap tidak sah dalam syariat, surat rasmi perkahwinannya ada,” katanya.
Pendirian negara Malaysia mengenai isu nikah beza agama ini?
Perkahwinan berlainan agama tidak dibenarkan dan tidak diiktiraf di negara ini serta boleh diambil tindakan oleh pihak berkuasa agama di negeri-negeri, kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Othman Mustapha.
Beliau berkata Seksyen 10 Akta/Enakmen Undang-undang Keluarga Islam menyatakan tiada seseorang lelaki boleh berkahwin dengan seseorang perempuan bukan Islam dan tiada seseorang perempuan boleh berkahwin dengan seseorang lelaki bukan Islam.
“Pandangan yang mengatakan bahawa perkahwinan berlainan agama adalah satu paradigma kepada pembangunan peradaban adalah salah sama sekali dan berlawanan dengan prinsip akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti pernah dilaporkan Bernama.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...