“Ustaz, apa hukumnya saya beli patung Santa Claus?” seorang pelajar bertanya selepas saya menghabiskan kuliah Hadis 40 malam itu. Clinical Science Institute, NUI Galway, makmur dengan kehadiran pelajar perubatan yang suka belajar agama.
“Err, kenapa awak nak beli patung tu?” saya menyoal kembali. “Alaa, cutelah ustaz. Rasa sayang kalau tak beli. Murah-murah pula tu” jawab beliau.
“Emm, saya rasa kita letak tepi sekejap bab hukum tu. Cuma bayangkan begini. Katakanlah Rasulullah s.a.w datang ziarah ke rumah awak. Masa baginda duduk di ruang tamu, awak nak letak tak patung Santa Claus tu di situ? Atau awak nak sembunyikan?” saya mencuba ‘rawatan’ alternatif.
Pelajar yang bertanya, dan rakan-rakan yang lain ketawa. “Hah, nak beli lagi ke?” sergah Masri kepada pelajar tersebut.
“Daripada al-Nawwas bin Sam’aan ra, Nabi s.a.w telah bersabda: Kebajikan itu adalah pada keelokan akhlak. Manakala dosa kejahatan pula adalah apa yang mendatangkan resah pada dirimu, dan engkau tidak suka manusia lain melihat atau mengetahuinya.” [Hadis Riwayat Muslim]
Ya, tak usahlah jauh sangat mencari hukum. Panduan Rasulullah s.a.w itu pun sudah memadai. Kalau sesuatu yang mahu kita lakukan itu mendatangkan resah kepada diri, dan kalau boleh jangan ada sesiapa pun yang tahu, Insya-Allah, dosa jualah namanya perbuatan itu.
Disember di Barat
Sepi pada pagi Krismas di Belfast, boleh membunuh insan yang hidup dalam putus asa. Berada di Ireland pada bulan Disember, menjadikan kita keliru. Sambutan Krismas bukan sembarangan. Kalau di Belfast, Galway dan Dublin, seawal 1 Disember, jalan-jalan utama sudah cantik dihias. Jualan murah di semua pasar raya. Santa Claus dan rusa-rusanya berada di mana-mana. Siapa yang tidak teruja?
Semuanya Krismas. Santa Claus, hadiah, membeli belah dan kad kredit! Tetapi saya tidak rasa ada iman di sebalik perayaan Krismas. Tidak ada unsur-unsur yang mengajak penganut Kristian, baik Katholik mahu pun Protestan, untuk mendekatkan diri kepada ‘tuhan’ mereka, kepada Jesus Christ. Krismas adalah pesta, kegembiraan dan keseronokan, serta kekecewaan dan kemurungan untuk homeless community.
Ads
Erti Krismas bagi orang Kristian adalah terlalu jauh dari Tuhan, Isa dan Bible. Unsur pesta dan kewajipan berkumpul bersama keluarga, mendominasi suasana yang menyelubungi Krismas. Kerana itulah Sheikh Abd Rahim Green semasa berceramah di Masjid Dublin, kecewa dengan sikap umat Islam yang sibuk mahu mengucapkan Happy Christmas kepada orang Kristian.
“Kamu tahu apa ertinya ia kepada kami, para revert yang dahulu Kristian kini Islam? Apabila kamu mengucapkan Happy Christmas kepada mereka, yang kami dengar hanyalah Happy Kufur, Happy Syirik!” kata beliau.
“Hairan ana, kalau kat Malaysia orang muda penuh berkumpul di stesen bas dan kereta api untuk balik kampung. Tapi di sini, orang tua-tua pula yang penuh di stesen untuk ke rumah anak-anak” saya mengadu kepada Nasreel, rakan serumah di London.
Aduan disebabkan kaget dengan pemandangan orang tua-tua beratur menaiki kereta api di stesen Paddington menuju ke barat England.
“Biasa la ustaz. Londoners la katakan!” jawabnya sambil tersenyum. Pemandangan di Heathrow juga tidak banyak berbeza. Ibu bapa mendamba diri ke rumah anak-anak.
Krismas juga menjadi hari derita bagi mereka yang tidak berkeluarga. Kadang-kadang saya sedih melihat keadaan diri mereka yang merayau dan merempat di lorong-lorong Belfast. Tidur entah ke mana, makan tidak tahu cerita. Kebanyakan melepaskan masalah hidup dengan ketagihan. Ketagih arak, atau dadah, atau seks… entahlah.
Ads
Namun ramai golongan homeless yang membunuh diri pada musim Kristmas. Christmas Carol yang didendangkan, seperti irama yang membunuh jiwa. Mereka tiada keluarga untuk dituju. Sepi dan keseorangan menghabiskan sisa-sisa hidup yang tiada makna. Perasaan mereka mungkin seperti perasaan sesetengah kita ketika mendengar Takbir di Hari Raya. Sedih… dengan kesedihan yang tidak datang daripada iman.
Krismas dan Raya
Kadang-kadang saya terfikir, nasib Krismas dan Hari Raya tidak banyak berbeza. Kedua-duanya ditunggu oleh penganut agama masing-masing tetapi bukan untuk membesarkan Tuhan. Krismas dan Hari Raya hanyalah sebuah pesta tahunan. Krismas dan Hari Raya adalah hari syahdu bukan pada muhasabah diri yang berdosa atau perpisahan dengan Ramadan yang meragut hari-hari keampunan. Krismas dan Hari Raya hanyalah hari rindu warga kota menebus dosa meninggalkan kekeluargaan dan persaudaraan selama ini.
Tangisan bukan tangisan iman. Senyum ketawa tiada kena mengena dengan Tuhan. Sama ada Kristian dengan Krismasnya, atau Muslim dengan Hari Rayanya, agama sudah diadatkan.
Saya juga pelik melihat warga kota juga menyibukkan diri dengan Krismas. Wajah ‘kita’ bertopi Santa, mata kecil Timur ber’ho ho ho’. Apa yang diimport ke masyarakat kita sempena Krismas, bukanlah kesedaran untuk menghayati agama, tetapi kemiskinan jati diri warga kita yang terikut untuk menjadi Barat.
Ads
Bahaya bebas dari agama
Inilah hasil didikan Barat, seperti yang dimahukan oleh Thomas Babington Macaulay, pegawai pendidikan British yang merangka sistem pendidikan untuk negara-negara jajahan seperti India. Apa yang beliau mahukan ialah “Indian in blood and colour, with English in taste“.
Di Malaysia, ada juga di antara masyarakat kita yang mempunyai selera pemikiran dan perasaan Barat. Sama ada mem’perang’kan rambut atau tidak, tidak pernah diterima sebagai Barat oleh Barat. Hanya mereka sahaja yang terlalu sukakan barat. Seolah-olah malu dirujuk sebagai Timur, sebagai Islam.
Malah saya fikir, keghairahan segelintir orang Malaysia hari ini untuk meninggalkan Islam dan beralih kepada agama Kristian, bukanlah kerana yakin dan penuh iman kepada syariat Bible. Tetapi gejala murtad yang berlaku adalah berpunca daripada usaha melepaskan diri daripada ikatan agama, agar tidak dihukum dosa ketika menjamah arak dan zina. Mengapa? Kerana agama Kristian didakyahkan sebagai agama accomodative yang menawarkan pengampunan, yang memberikan ‘harapan’. Sedangkan pelaku dosa itu, misalnya penzina, di mata Islam, adalah sasaran lontaran rejam batu dan sebatan.
Pada saya, gejala murtad dan pesta Krismas, adalah rentetan pseudo-religion dan bukannya agama sebenar. Gejala Muslim murtad adalah gelombang pemergian kelompok ini kepada pseudo-religion. Ia tidak meninggikan syiar Kristian, tetapi hanya alasan untuk bebas daripada agama dan Tuhan.
Sikap segelintirnya hanya melahirkan hamba hiburan dan pesta. Orang-orangnya mahu memalsukan semua agama daripada soal iman dan pencarian terhadap hakikat kebenaran, kepada adat resam dan budaya semata-mata, adat resam yang tiada kena mengena dengan Timur, tiada kena mengena dengan Islam.
Daripada Abu Sa’eed al-Khudri ra bahawa Nabi s.a.w telah bersabda: “Sesungguhnya kamu akan menurut langkah orang terdahulu daripada kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta. Sehinggalah bila mereka masuk lubang biawak sekali pun kamu turut menurutnya. Para sahabat bertanya: Adakah yang dituruti itu Yahudi dan Nasrani? Rasulullah lantas menjawab, siapa lagi kalau tidak mereka itu.” [Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim]
Inilah beban derita, berfikir tentang agama manusia di akhir zaman.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hukum asal menghadiri majlis perkahwinan sekiranya dijemput secara khusus adalah wajib menurut majoriti ulama dalam mazhab Maliki, Syafie dan Hanbali. Ia berdalilkan dengan sebuah hadis daripada Ibn Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Apabila salah seorang kamu dijemput ke majlis perkahwinan (walimah), maka hadirlah ia. (Riwayat Muslim 1053)
Hukum wajib tersebut diambil daripada perkataan Nabi S.A.W فَلْيَأْتِهَا yang merupakan kata perintah yang membawa hukum wajib secara asasnya di sisi kaedah fekah.
Berikut merupakan ringkasan perbincangan ulama mengenai hukum asal menghadiri majlis perkahwinan. Mazhab Hanafi dan juga satu pendapat dalam mazhab Syafie dan Maliki mengatakan bahawa hukumnya sunat. Manakala terdapat pendapat lain dalam mazhab Hanbali dan Syafie yang mengatakan ia fardhu kifayah dan memadai jika dihadiri oleh sebahagian daripada masyarakat.
HUKUM MENERIMA JEMPUTAN MAJLIS YANG DIISI DENGAN PERKARA MUNGKAR
Para ulama bersepakat bahawa sesiapa yang dijemput ke majlis perkahwinan dalam keadaan dia mengetahui bahawa di dalam majlis tersebut terdapat perkara yang haram seperti hidangan arak sedangkan dia tidak mampu memungkirinya, maka gugur kewajipannya menghadiri majlis tersebut.
Maksudnya: Dan sungguh Allah telah menurunkan kekuatan kepada kamu di dalam Al Quran bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. (Surah Al-Nisa’ (140)
Berdasarkan kepada mafhum ayat di atas, perbuatan duduk di dalam sesebuah majlis yang terdapat di dalamnya pengingkaran dan penghinaan kepada ayat-ayat Allah adalah ditegah dan dilarang. Ini jelas ditunjukkan oleh frasa بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ yang datang dengan ‘La al-Naahiyah’ yang membawa hukum haram.
Imam Abu Ja’far al-Thabari Rahimahullah dalam tafsiran beliau ke atas ayat ini berkata:
وفي هذه الآية، الدلالة الواضحة على النهي عن مجالسة أهل الباطل من كل نوع، من المبتدعة والفسَقة، عند خوضهم في باطلهم
Maksudnya: Ayat ini menunjukkan kepada dalalah yang jelas ke atas larangan duduk bermajlis bersama ahli kebatilan dari segenap jenis lapisan. Dari kalangan ahli bid’ah dan juga golongan yang fasiq, semasa mereka melakukan kebatilan tersebut. Lihat Al-Jaami’ al-Bayan, al-Thabari.
Selain itu, terdapat juga sebuah riwayat yang jelas dari Nabi S.A.W akan larangan duduk di dalam majlis yang dihidangkan padanya arak. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
من كان يؤمنُ باللهِ واليومِ الآخرِ فلا يشربِ الخمرَ من كان يؤمنُ باللهِ واليومِ الآخرِ فلا يجلسْ على مائدةٍ يشربُ عليها الخمرَ
Maksudnya: Sesiapa yang beriman dengan Allah dan juga hari akhirat, janganlah dia meminum arak. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia duduk pada hidangan yang diminum padanya arak. (Riwayat al-Haithami)
Siyaq ataupun konteks hadis di atas jelas menunjukkan kepada pengharaman duduk di majlis yang dihidangkan padanya arak. Ini kerana, lafaz sebelum itu menunjukkan bahawa sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia jangan meminum arak.
Larangan meminum arak tidak menunjukkan kepada kemakruhan bahkan kepada keharamannya. Justeru, larangan seterusnya ke atas perbuatan duduk di hidangan yang terdapat padanya arak juga menunjukkan kepada hukum yang sama.
FATWA BADAN-BADAN BERAUTORITI
Pertama: Dar al-Ifta’ al-Misriyyah
Dalam fatwa yang dikeluarkan oleh Syeikh al-Allamah Jaad al-Haq Ali Jaad al-Haq pada tahun 1979M, beliau menyatakan berkaitan dengan majlis yang berlangsung padanya pemberian dan penerimaan dadah dengan katanya: Allah memuji hamba-hamba-Nya yang menjauhi majlis-majlis yang melalaikan lagi lagha. Maka Dia berfirman:
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
Maksudnya: (Ciri orang beriman) adalah mereka yang memalingkan diri dari perkara yang lagha. Surah al-Mu’minun (3)
Dan Abu Daud meriwayatkan di dalam sunannya dari Ibn Umar R.Anh tentang katanya:
نَهَى رسُولُ الله صلَّى الله عليه وسَلَّم عَنِ الجُلُوسِ عَلَى مَائِدَةٍ يُشربُ عَلَيهَا الخَمْرُ
Maksudnya: Rasulullah S.A.W melarang duduk pada hidangan yang diminum arak di dalamnya.
Kata Syeikh Rahimahullah: Yang diambil faedah dari beberapa nas ini adalah keharaman bermajlis dengan mereka yang melakukan maksiat dalam apa sahaja bentuknya. Ini kerana dalam bermajlis dengan mereka akan berlaku kerosakan terhadap perkara yang Allah haramkan. Dan sesiapa yang bermajlis bersama dengan pelaku maksiat yang melakukan kemungkaran pastilah akan berakhlak dengan akhlak mereka yang buruk (mengikut peribadi mereka). Dan akan mengikut kebiasaan apa yang mereka lakukan daripada dosa seperti minum sesuatu yang memabukkan serta mengkhayalkan.
Kedua: Para ulama khilaf mengenai hukum menghadiri majlis sedemikian.Pendapat yang azhar dan sahih dalam mazhab Syafie dan mazhab Hanbali adalah haram berdasarkan hadis Jabir bin Abdullah bahawa Rasulullah S.A.W melarang duduk dalam majlis yang terdapat hidangan arak. Ini kerana, pemergiannya ke majlis tersebut dalam keadaan dia mengetahui kemaksiatan di dalamnya seolah-olah dia pergi untuk tujuan mendengar atau melihat kemaksiatan.
Dalam mazhab Hanafi secara jelas menyatakan sesiapa yang dijemput menghadiri majlis perkahwinan sedangkan dia mengetahui terdapat kemaksiatan di dalamnya sebelum ia hadir, maka tidak perlu dihadiri jemputan tersebut.
Namun terdapat satu pendapat dalam mazhab Syafie kalangan ulama Iraq yang mengharuskan, dengan syarat memungkiri kemungkaran tersebut di dalam hatinya. Keharusan itu dengan alasan kehadiran mereka mungkin akan menyebabkan penganjur majlis merasa malu lalu menghentikan atau mengurangkan kemungkaran yang dilakukan dalam majlis tersebut.
Dihikayatkan bagaimana Imam al-Hasan al-Basri dan Muhammad bin Ka’ab telah dijemput menghadiri satu majlis perkahwinan. Dalam majlis tersebut mereka terdengar konsert nyanyian, lalu Muhammad bangun untuk meninggalkan majlis, namun ditarik oleh al-Hasan sambil berkata: “Duduklah, kemaksiatan mereka tidak menghalang ketaatanmu.”
KESIMPULANNYA
Hukum menghadiri majlis perkahwinan atau keraian yang terdapat di dalamnya maksiat dan kemungkaran perlulah diperincikan dari dua sudut yang berikut:
Pertama: Bagi masyarakat awam, yang mana kehadirannya ke majlis tersebut tidak memberi sebarang kesan dan perubahan kepada acara majlis, maka adalah tidak perlu untuk dia menghadirinya bahkan tidak wajib untuk hadir ke majlis itu sekiranya dia mengetahui ada maksiat di dalamnya.
Kedua: Bagi tokoh-tokoh ulama seperti para agamawan, sekiranya kehadiran mereka ke majlis tersebut akan menyebabkan pihak penganjur berasa malu dan segan serta boleh jadi memberhentikan acara maksiat atau paling tidak mengurangkannya, maka kehadiran mereka pada majlis sebegitu adalah dibolehkan.
Dalam suasana masyarakat Islam di Malaysia dan juga keadaan pihak kerajaan yang menjunjung tinggi nilai-nilai mulia dan adab yang murni, maka sebarang bentuk sambutan keraian di majlis perpisahan dan selainnya, hendaklah dielakkan sebarang unsur maksiat di dalamnya. Inilah yang sepatutnya.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sememangnya telah wujud pelbagai persoalan melibatkan kematian dan perkuburan. Amalan ‘biasa’ seperti adab menziarahi kubur, membacakan ayat-ayat suci al-quran, solat jenazah di tanah perkuburan, amalan menabur bunga, tahlil, menyiram air, dan binaan kubur terus menerus menjadi tanda tanya bagi mereka yang dahagakan ilmu.
Bagi menghuraikan kekusutan, Ustaz Mohd Fikri Che Hussain, seorang pendakwah bebas dan juga penulis buku Karya Bestari berkongsi ilmu seterusnya merungkai persoalan-persoalan tersebut.
1. Bolehkah membina kubur di dalam masjid?
Sebagai umat Islam kita berpegang bahawa tidak boleh membina masjid di atas kuburan kerana ia adalah kesesatan yang membuka jalan menuju syirik serta menyerupai perbuatan anutan agama lain terutamanya Ahli Kitab. Perbuatan membina kuburan dengan kubah di atasnya, ditinggikan pagar dan dibuat segala hiasan yang indah adalah perbuatan haram dan tercela.
Dari Aisyah r.a bahawa Ummu Habibah dan Ummu Salamah menceritakan kepada Rasulullah s.a.w tentang gereja yang dilihatnya di Habsyah (Ethiopia). Maka, Baginda s.a.w bersabda: “Mereka itu adalah suatu kaum, apabila ada seorang hamba yang soleh atau seorang yang soleh meninggal di antara mereka, mereka akan bina di atas kuburannya tempat ibadah dan mereka buat di dalam tempat itu patung-patung. Mereka itulah makhluk yang paling hina di hadapan Allah pada hari Kiamat kelak.” [Riwayat al-Bukhari & Muslim]
Malahan dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah s.a.w bersabda, “Laknat Allah ke atas kaum Yahudi dan Kristian disebabkan mereka telah menjadikan kubur-kubur Nabi mereka sebagai tempat ibadah.” [Riwayat al-Bukhari & Muslim]
Para ulama bersepakat bahawa membina masjid di atas kuburan maka hukumnya adalah haram dan termasuk dosa besar menurut empat mazhab. Namun ada juga segelintir manusia yang berhujahkan tentang makam Rasulullah s.a.w yang berada di tengah masjid Nabawi. Bagaimana kita perlu menjawabnya?
Jawapannya makam Rasulullah s.a.w ketika wafatnya disemadikan di dalam bilik Aisyah yang terletak di rumahnya sebelah masjid, dipisahkan dengan tembok dan ada pintu yang Baginda s.a.w biasa keluar menuju ke masjid. Hal ini adalah perkara yang sudah disepakati para ulama dan tiada perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya para sahabat yang mengebumikan jasad Nabi s.a.w di dalam biliknya. Mereka melakukannya agar tidak ada seorang pun sesudah mereka yang menjadikan kuburan Baginda s.a.w sebagai tempat ibadah, sebagaimana hadis dari Aisyah r.a dan yang selainnya.
2. Wasiatkan harta / barang berharga agar dikuburkan bersama. Komen ustaz?
Perbuatan mewasiatkan harta atau barangan berharga agar dikuburkan bersama si mati adalah perbuatan jahiliyah dan ia merupakan kesesatan. Islam melarang perbuatan ini dan harta si mati hanya boleh dijadikan dalam dua bentuk iaitu [1] harta pusaka yang diwariskan kepada keluarga si mati yang berhak dan [2] jika tiada orang yang berhak menerima harta pusaka tersebut, maka ia perlu diserahkan kepada Baitul Mal kaum muslimin untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan.
3. Bolehkah kita melakukan solat jenazah di kawasan perkuburan?
Dalam hal ini ulama khilaf kerana ada dalil yang bercanggahan antara larangan dan perbuatan Nabi s.a.w sendiri. Namun apa yang jelasnya sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, dia berkata : “Sesungguhnya wanita berkulit hitam yang biasa membersihkan masjid (meninggal dunia). . ., maka Nabi berkata : tunjukkanlah kepadaku kubur dia, maka para sahabat menunjukkan kepada Baginda kuburan wanita tadi kemudian Nabi solat jenazah untuknya.” [Riwayat Bukhari & Muslim]
Hadis ini menjadi dalil dibolehkan melakukan solat jenazah di kuburan, berdasarkan perbuatan Baginda s.a.w. Maka ia diikuti oleh para sahabat selepas Baginda s.a.w sebagaimana riwayat dari Nafi’, dia berkata: “Kami telah melaksanakan solat jenazah Aisyah dan Ummu Salamah di tengah-tengah Baqi’ di antara kuburan dan yang menjadi imam kami pada waktu itu adalah Abu Hurairah dan Ibnu Umar turut hadir ketika itu.”
Atsar ini menjadi dalil dibolehkan melakukan solat jenazah di kuburan kerana jika dilarang pasti salah seorang di kalangan sahabat yang bangkit untuk melarang perbuatan tersebut.
4. Apakah benar pohon yang ditanam itu akan berselawat dan mendoakan untuk jenazah?
Perkara ini juga adalah khilaf, namun bersandarkan kepada hadis daripada Ibn Abbas katanya, “Rasulullah s.a.w melalui kuburan lalu Baginda terdengar suara dua orang yang diseksa di dalam kubur mereka. Rasulullah s.a.w bersabda: “Mereka berdua itu diseksa. Tidaklah mereka berdua itu diseksa kerana perkara yang besar… lalu Rasulullah s.a.w meminta dibawakan pelepah tamar dan Baginda membelahnya menjadi dua lantas meletakkannya pada kedua kubur itu. Baginda ditanya: “Wahai Rasulullah! Mengapa tuan berbuat demikian?” Baginda menjawab: “Semoga itu akan meringankan (azab) mereka selagi ia tidak kering atau sehinggalah ia kering.” [Riwayat al-Bukhari]
Hadis ini dikhususkan dengan sebuah hadis panjang yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir r.a, “Rasulullah bersabda, “Aku melintasi dua buah kubur yang penghuninya diseksa, maka aku mahu ia diberikankan syafaatku agar dihindarkan daripada kedua-duanya selagi dua ranting itu tidak kering.” [Riwayat Muslim]
Hadis ini jelas menunjukkan sebab Nabi s.a.w meletakkan ranting di atas kubur itu sebagai syafaat dan doanya, malah ia bukanlah menghadiahkan pahala kepada si mati yang berada di dalamnya. Perbuatan sahabat yang bertanya menunjukkan bahawa hal ini tidak pernah dilakukan sebelum itu dan tidak pula diperintahkan oleh Nabi s.a.w agar diikuti oleh para sahabat. Ini menunjukkan bahawa perbuatan ini khusus kepada Baginda sebagai doa dan syafaat untuk umatnya.
5. Benarkah keadaan pokok yang hidup subur atau tidak itu sebenarnya menggambarkan keadaan jenazah di dalam kubur?
Tidak benar sama sekali sebenarnya pokok yang hidup atau sebaliknya itu menggambarkan keadaan jenazah di dalam kuburnya. Perbuatan sebegitu sebaiknya dihindari kerana ia tidak mempunyai sebarang dalil yang menyokong kesahihannya, malah ia boleh membawa perseteruan di kalangan masyarakat dengan sangkaan buruk sebegitu.
6. Hukum kubur yang digali semula?
Kubur yang digali semula untuk tujuan pemindahan dan atas sebab siasatan dan sebagainya adalah dibolehkan kerana keperluan. Jika sengaja digali semula tanpa sebarang sebab dan hanya untuk melakukan perkara khurafat dan menyimpang dari ajaran agama, maka ia adalah haram dan ditegah dari melaksanakannya.
7. Wanita yang haid boleh ke jejakkan kaki ke tanah perkuburan?
Tiada larangan bagi wanita yang sedang haid untuk menjejakkan kaki di tanah perkuburan kerana tiadanya sebarang dalil yang melarang perbuatan tersebut. Kekeliruan ini disebabkan adanya dalil larangan bagi wanita haid yang melintasi kawasan masjid dan tegahan kepada mereka yang ingin menziarahi ke kuburan dalam beberapa fatwa ulama. Lantas mereka mengqiyaskan hal ini dengan perkara tersebut secara tidak langsung.
8. Apakah amalan bidaah yang popular sekitar kematian dan perkuburan.
Antara perkara bidaah yang sering dilakukan oleh masyarakat kita sewaktu kematian dan pengkebumian antaranya ialah amalan sesetengah tempat yang menyediakan makanan untuk orang menziarahi keluarga si mati dan menyediakan bayaran tertentu untuk solat jenazah dan upah membaca al-Quran untuk disedekahkan pahalanya kepada si mati. Budaya mengadakan kenduri arwah bersempena kematian pada malam pertama, malam Jumaat, malam ketujuh, malam ke-40 dan malam ke-100 juga tidak mempunyai asas sama sekali dalam Islam.
Amalan ini sudah pasti menyusahkan keluarga si mati yang masih lagi bersedih dengan kehilangan orang tersayang dan ia merupakan pembaziran jika membabitkan penggunaan harta si mati tanpa jalan yang betul dan membabitkan penganiayaan harta anak yatim. Tidak kurang juga kepercayaan sesat sesetengah pihak mengatakan roh si mati akan pulang pada setiap malam Jumaat, setiap malam raya atau pada hari tertentu untuk mengharapkan sedekah amalan daripada keluarganya. Perlu diketahui persoalan roh adalah antara rahsia Allah yang tidak boleh disandarkan kepada logik akal.
Amalan lain pula seperti menabur bunga, menyiram air yang dibaca dengan bacaan surah tertentu, membina kuburan dengan harga yang mahal, membuat pagar yang dihiasi indah dan segalanya. Sepatutnya diketahui bahawa tanah perkuburan adalah tanah wakaf hak milik kaum muslimin, perbuatan membina batu kepok, pagar, kerusi duduk dan sebagainya akan menyempitkan kawasan tanah perkuburan dan bilangan kubur akan menjadi terhad disebabkan wujud ‘banglo kecil’ yang dibina oleh waris si mati. Sebaiknya pembaziran ini perlu dihentikan kerana ia tidak dianjurkan oleh Islam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Gempar apabila gula-gula kesukaan ramai White Rabbit yang banyak dijual di kedai murah seperti Kedai RM2 ini rupa-rupanya telah disahkan tidak halal. ini adalah kerana gula-gula ini mengandungi gelatin babi.
Menurut laporan berita di TV Al-Hijrah, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh yang dihubungi secara langsung mengesahkan bahawa gula-gula berkenaan yang dihantar ke Jabatan Kimia Malaysia mengesahkan mengandungi gelatin babi dan gelatin lembu.
Jadi bagaimana dengan status kita yang telah lama makan gula-gula berperisa susu yang diimport dari China yang mana pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak pernah menerima permohonan sijil halal dari gula-gula susu White Rabbit ini.
Menjawab persoalan dan keraguan pada kita yang telah makan gula-gula ini sejak dulu, menurut Pendakwah Bebas, Ustaz Riza Kamaruddin jika sudah termakan, terasa dan akan terkenyang.
“Dalam hal ini Nabi ada menyebut, Allah mengangkat dosa orang yang terlupa dan tertidur. Inikan pula sebab seseorang itu tidak tahu sehingga dia diberitahu. Samalah kes dengan kita yang selama ini sedap makan gula-gula susu White Rabbit ini.
“Jadi apa yang boleh dilakukan adalah dengan beristighfar sahaja. Dan untuk mengelakkan kita berhadapan situasi ini lagi, tinggalkan terus makanan yang ada keraguan tentang status halal. Kita juga boleh menyokong #BuyMuslimFirst yang sudah tentu status halalnya diyakini,” tambahnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...