Tanah Suci Makkah adalah tempat yang memperlihatkan peribadi yang sebenar. Sebelum menjadi tetamu Allah, hendaklah mempunyai adab yang baik sama ada dari segi perbuatan, percakapan malah niat dihati.
Sifat-sifat buruk seperti hasad dengki, sombong, panas baran, suka bermegah-megah dan lain-lain hendaklah dijauhi. Makkah juga adalah tempat pertembungan umat Islam dari segenap pelusuk dunia. Sifat-sifat murni seperti sabar, ikhlas, syukur, tolong-menolong, ramah dan sebagainya akan dapat memudahkan interaksi sesama jemaah.
Melalui satu perkongsian di Facebooknya, Hairolnizam Mat Erol berkongsi persediaan-persediaan rohani yang perlu dilakukan sebelum menjadi tetamu Allah.
Di sini saya ingin kongsikan persediaan-persediaan rohani untuk bakal-bakal tetamu Allah. Mungkin anda juga seperti saya yang masih merasakan diri dan jiwa masih jauh dari Allah dan Rasulullah SAW beberapa bulan sebelum berangkat ke Tanah Suci.
Apa yang saya dapat dan praktikkan ini adalah daripada tips-tip daripada sahabat-sahabat yang telah menjadi tetamu di Baitullah.
Insya Allah… semoga bermanfaat.
1. Perbaiki Kualiti Solat & Mencintai Masjid
Mulai dengan jaga solat 5 waktu dan kerap hadir ke masjid. Latih diri solat awal waktu, berjemaah dengan hadir ke masjid atau surau. Boleh berlatih dengan mulakan dengan berjemaah Maghrib dan Isyak dahulu (balik kerja) kemudian upgrade kepada Zohor dan Asar berjemaah (jika ada peluang) serta Subuh berjemaah (ini yang paling mencabar).
2. Biasakan Solat-solat Sunat & Berdoa
Mulakan berlatih perbanyakkan solat-solat sunat Qobliyah dan Baa’diyah.
Juga biasakan solat Taubat, Dhuha, solat hajat dan solat Tahajjud jika mampu. Juga biasakan diri banyak berdoa dengan yakin di antara azan dan iqamah serta selepas solat.
Apabila kita berada di Madinah dan Mekah nanti, perkara utama dan yang paling banyak untuk kita lakukan ialah berulang-alik ke masjid untuk solat 5 waktu. Di sanalah nanti peluang untuk kita merebut ganjaran pahala 1,000 kali ganda solat di Masjidil Nabawi dan 100,000 kali ganda di Masjidil Haram.
Apabila sudah biasa dengan amalan solat awal waktu dan solat-solat sunat, insyaAllah, ia menjadi perkara yang paling dekat dan paling dicintai di hati kita untuk bangun awal sebelum Subuh, dan diikuti datang awal ke Masjidil Nabawi dan Masjidil Haram setiap kali masuk waktu solat dan melakukan solat-solat sunat serta berdoa mohon kebaikan daripada Allah.
Ads
3. Belajar Bersabar Dan Reda
Mulakan berlatih bersabar dan reda dengan setiap apa yang berlaku dalam aktiviti harian kita. Didik hati bahawa setiap perkara yang berlaku adalah dengan izin Allah, merupakan ujian dari Allah dan Rasulullah SAW pun menyuruh kita menjadi orang yang sabar dan menahan kemarahan.
Apabila hati dah mula biasa bersabar, insyaAllah, bila sampai di Tanah Suci nanti, segala macam dugaan seperti kelewatan imigresen, masalah hotel, masalah makanan, masalah bas atau sikap-sikap jemaah lain serta kerenah pasangan pun dapat kita hadapi dengan baik.
4. Belajar Jaga Tutur Kata
Mulakan latih diri bercakap perkara yang baik-baik sahaja sama ada dalam perbualan atau media sosial. Elakkan bercakap hal-hal buruk, hal orang lain atau bergurau menyebut seolah-olah akan jadi perkara tidak elok seperti “Jauh berjalan macam ni, boleh patah kaki…!”
Setiap tutur kita adalah doa. Dan di Tanah Haram, insyaAllah… akan dimakbulkan segera apa yang kita tuturkan atau detikkan dalam hati sama ada yang baik atau yang buruk.
Ads
Apabila sudah biasa mendidik lidah kita, insyaAllah, hanya perkataaan-perkataan baik sahaja yang akan keluar dalam bicara kita di sana.
Didik hati untuk berbaik sangka dengan orang lain terutamanya dengan orang minta derma, minta sedekah atau mohon bantuan.
Di Tanah Haram nanti kita akan bertemu dengan macam-macam peminta sedekah. Bila hati sudah dididik berbaik sangka, jika kita menolak untuk tidak memberi sedekah pun, kita akan tolak dengan baik dan dengan senyuman.
6. Banyakkan Membaca Sirah Nabi dan Berselawat
Timbulkan rasa cinta kepada Rasulullah SAW dengan banyak membaca sirah-sirah nabi, kisah-kisah pengorbanan nabi berdakwah menyebarkan agama Islam.
Ads
Di Masjidil Nabawi nanti, itulah peluang terbaik kita untuk berziarah makam Rasulullah SAW setiap hari selepas solat dan memberi salam kepada baginda Rasulullah SAW.
Apabila hati sudah ditanam dengan kecintaan yang tinggi kepada baginda, insyaAllah…akan menitis air mata bila berziarah ke makam baginda.
7. Rendahkan Hati, Rasa Diri Banyak Dosa
Kedatangan kita ke Baitullah adalah atas jemputan Allah. Kita ini hamba yang banyak berdosa. Namun atas kasih sayang Allah, kita masih dijemputnya untuk ke sana.
Inilah peluang terbaik kita bertawaf depan Kaabah, solat taubat, solat sunat dan mohon keampunan kepada Allah, banyakkan berdoa, membersihkan diri menjadi hambaNya dan umat nabi Muhammad yang lebih baik.
Semoga persiapan rohani kita dari awal sebelum berangkat ke Tanah Suci akan menjadikan kita benar-benar hamba-Nya yang berserah sepenuhnya kepada Allah sepanjang berada di Tanah Suci.
Tiada lain yang kita harapkan, hanyalah umrah yang mabrur serta dapat kita istiqamah dalam perkara ibadah-ibadah dan akhlak baik kita apabila kembali ke tanah air, insyaAllah…
Dan kepada sahabat-sahabat yang masih belum berpeluang ke sana, lakukanlah juga persiapan rohani seperti di atas.
Dengan rahmat dan kasih sayang Allah, amalan dan istiqamah kita boleh menjadi asbab untuk kita dijemput ke Baitullah. Sesungguhnya Allah itu maha kaya. Dia boleh jemput kita dengan pelbagai cara dan jalan yang tidak disangka-sangka.
Sumber kredit: FB: Hairolnizam Mat Erol via Kenangan Haji & Umrah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada anggapan yang mengatakan dengan melakukan ‘tujuh kali Umrah’ akan mendapat ‘Satu Haji.’ Dalam masa kita mengerjakan ibadah haji, hendaklah kita elakkan diri dari melakukan perkara khurafat, anggapan-anggapan yang negatif hendaklah dielakkan.
Jangan suka ‘ikut-ikut’ orang lain. Maksudnya, apa orang buat, kita ikut buat, sedangkan apa yang dilakukan oleh orang itu tidak betul. Hendak buat ibadah haji ini mestilah berdasarkan ilmu, dan ilmu agama.
Selepas sesi tazkirah bersama Ustaz Abdul Ghafur dan Ustaz Akbar Azmi, baru saya sedari dari mana asal usulnya umrah berulang kali yang dikejar oleh masyarakat Nusantara. Dikatakan 7 kali umrah maka pahalanya sama dengan sekali haji.
Hadisnya berbunyi;
“Haji, Haji, Haji, Haji, 7 Kali umrah sekali Haji”
Hadis ini diriwayatkan oleh pemandu teksi Mekah. Ya, HADIS RIWAYAT PEMANDU TEKSI MEKAH menurut Ustaz Abdul Ghafur yang belajar di Mekah dan berguru juga dengan Sheikh Yusuf al-Qardhawi. Kini pemandu teksi yang mencipta serta menyebarkan hadis palsu sebegini telah ditangkap oleh sebuah badan yang dikenali sebagai Amar Makruf Nahi Mungkar.
Namun masyarakat Nusantara masih terus melakukan umrah berulang kali kerana hadis riwayat pemandu teksi itu tadi. Lebih menyedihkan apabila disampaikan perkara ini kepada jemaah yang lain, mereka beralasan takkan mutawif tak tahu sedangkan dia kata ini hadis sahih. Wallahi, ini suatu pendustaan atas nama Baginda SAW.
Perbuatan mengulangi umrah beberapa kali dalam satu perjalanan tidak diketahui daripada sunnah Nabi dan para sahabat. Nabi SAW pernah berada di Makkah selama 19 hari waktu Pembukaan Makkah, baginda tidak keluar ke tanah halal untuk berihram umrah. Baginda pernah berada di Makkah 3 hari sewaktu Umrah Qadha’, tanpa melakukan umrah lain pun. Begitu juga para sahabat.
Kata Ash Sheikh `Abdul `Aziz Bin Abdullah Bin Baz رحمه الله : “
Ada pun mengerjakan `umrah berulang kali selepas selesai mengerjakan haji dengan keluar untuk berihram ke Tan`im, Ji`raanah atau lainnya, sebagaimana yang dilakukan oleh sebahagian orang padahal sudah mengerjakan `umrah sebelum haji, tidak mempunyai satu dalil pun yang menunjukkan disyariatkan amalan ini.
Bahkan nas-nas yang ada menunjukkan bahawa yang utama ialah meninggalkannya kerana Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan para sahabat رضي الله عنهم tidak pernah melakukannya setelah mereka menyelesaikan haji , kecuali `Aaishah رضي الله عنها . Beliau mengerjakan `umrah adalah kerana beliau belum lagi mengerjakan `umrah bersama orang lain ketika masuk Makkah kerana datangnya haidh. Kerana keuzurannya beliau meminta izin Nabi صلى الله عليه وسلم untuk mengerjakan `umrah , sebagai ganti umrahnya yang telah diniatkan sejak dari Miqat dan Nabi صلى الله عليه وسلم mengizinkannya.
Dengan demikian beliau telah mengerjakan `umrah sebanyak dua kali, iaitu `umrah yang dilakukan bersamaan dengan amalan hajinya dan `umrah secara tersendiri. Oleh itu sesiapa yang mempunyai kes sama seperti `Aaiahah رضي الله عنها maka tidak mengapa dia mengerjakan `umrah selepas selesai haji kerana mengamalkan hadith ini dan memberi keluasan kepada umat Islam. Namun begitu, tidak diragukan lagi, selain `umrah yang telah mereka lakukan ketika masuk Makkah , adalah menyusahkan orang ramai dan menyebabkan berasak-asakan serta boleh menyebabkan kecelakaan , di samping menyalahi sunnah Nabi صلى الله عليه وسلم . “
Saya hanya berkongsi ilmu yang dipelajari dan terpulang kepada sesiapa untuk mengikutinya atau tidak kerana sesungguhnya hanyalah Allah yang mampu memberikan taufiq & hidayah. Saya mohon siapa yang mempunyai dalil dari kitab hadis tentang 7 kali umrah pahala sekali haji untuk kongsikan dengan saya agar saya dapat meluaskan lagi ilmu pengetahuan saya. Wallahualam…
Umrah secara persendirian atau ‘Do it Yourself’ (DIY) adalah dilarang sama sekali kerana ia merupakan kesalahan di bawah undang-undang Arab Saudi. Kerajaan Arab Saudi mewajibkan semua jemaah untuk berdaftar dan diurus oleh syarikat pengendali umrah sah yang dikenali sebagai muassasah.
“Pelancong yang dikategorikan sebagai Free Independent Traveler (FIT) (pengembara bebas) ini tidak terpakai bagi tujuan umrah.
“Mereka boleh ditahan pihak berkuasa Arab Saudi kerana umrah DIY adalah salah di sisi undang-undang negara itu,”
Memang wujud pihak yang telah berkongsi pengalaman mengenai kejayaan mereka mengerjakan umrah secara DIY melalui media sosial. Ia begitu menarik perhatian ramai kerana melibatkan kos yang rendah tanpa mengambil pakej umrah.
Jemaah perlu berdaftar dengan muassasah yang berperanan mengurus perjalanan dan menjaga kebajikan mereka sepanjang tempoh umrah dan ziarah, selain menjadi pihak yang boleh dirujuk jika berlaku sebarang masalah. Ini termasuk membantu dalam urusan kecemasan dan insiden luar jangka seperti masalah kesihatan jika perlu dimasukkan ke hospital, kemalangan atau kematian.
Antara tahun 2012 hingga 2016, sebanyak 250 kes penipuan pakej umrah telah disiasat Polis Diraja Malaysia (PDRM) melibatkan kerugian RM10.1 juta. Dalam tempoh sama, Kementerian Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pula mencatatkan 3,482 kes tuntutan melibatkan nilai kira-kira RM21.3 juta, katanya.
Permintaan tinggi menunaikan umrah semakin meningkat ketika bulan Ramadan. Secara tidak langsung ia membuka peluang kepada pihak tidak bertanggungjawab untuk bergerak aktif menjual pakej umrah palsu atau pakej yang sangat menarik tetapi sukar dipenuhi pada musim puncak umrah.
Oleh itu pengguna perlu lebih berwaspada dengan agensi atau orang persendirian yang menjual pakej umrah.
Sumber kredit: Bernama
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai yang beranggapan bila sudah ada ‘peluang’ tinggal di Makkah, tentu boleh buat haji setiap tahun. Namun realitinya ia tidak semudah yang disangka.
Duduk dalam Makkah tapi kenapa tak buat haji tiap-tiap tahun… KENAPA?
Keistimewaan penduduk makkah sepanjang musim haji.
1) Sempadan Tanah Haram
Episod 1. Ya ada episod sebab macam panjang sangat nak letak dalam satu status sahaja.
Baiklah, sepanjang musim haji kan sempadan tanah haram Makkah akan di kawal ketat. Siapa sahaja yang boleh melepasi sempadan ini?
Pertama, pastinya jemaah haji ataupun pemegang-pemegang visa haji.
Kedua, petugas-petugas yang terlibat secara langsung dengan jemaah-jemaah haji.
Ketiga, penduduk tetap makkah.
Ha, ni yang saya nak cerita panjang ni. Penduduk tetap Makkah ada dua kategori iaitu memang penduduk tempatan (rakyat saudi) dan juga pemegang iqamah (resident visa) macam kami ni yang Merangkumi rakyat luar yang datang sama ada belajar dan bekerja di Makkah.
Jadi, untuk pemegang iqamah, kalau di iqamah memang dah tertulis beralamat di Makkah tidak ada masalah.
Masalahnya adalah kepada iqamah bekerja yang bukan beralamat Makkah. Ya, ada pekerja yang pejabat utama mereka bukan terletak di Makkah, jadi kebanyakkan iqamah mereka akan diletakkan alamat pejabat utama tersebut seperti di Jeddah atau Riyadh. Mereka- mereka ini memerlukan bukti yang mereka menetap di dalam Makkah.
Macam mana nak buktikan?
Agak complicated lah juga. Boleh kata hampir tiap-tiap tahun berubah dokumen yang diperlukan. Kalau dahulu beberapa tahun lepas khabarnya boleh hanya buat pengesahan dengan menunjukkan alamat rumah yang kita tinggal dan pengesahan tuan rumah dah cukup.
Tahun lepas dan tahun ni perlu surat yang dikeluarkan oleh syarikat yang kita bekerja lengkap dengan cop polis dan beberapa pengesahan lain dari barisan pertahanan & gabenor.
Paling selamat untuk penduduk tetap Makkah yang berstatus begini adalah tidak keluar dari Makkah sehinggalah habis musim haji. Jadi, selamat lah dari bersoal jawab dengan polis di sempadan kalau dokumen tidak lengkap. Silap haribulan tak dapat balik rumah sendiri! Haha
Nampak tak? Betapa eksklusif nya tanah haram Makkah ni sepanjang musim haji. Sebab nak jaga tanah haram ini untuk tetamu-tetamu Allah sahaja.. rakyat saudi sendiri jika tidak menetap di dalam Makkah, tetap juga tidak akan dapat melepasi sempadan tanah haram/halal ini.
2. Haji penduduk tetap Makkah
Bolehkah penduduk Makkah buat haji tiap-tiap tahun?
Dahulu pernah sahabat arab saya (orang tempatan Makkah) beritahu saya,
Kita penduduk Makkah, Buat je haji tanpa perlu daftar. Yang perlu daftar dan dapatkan permit hanyalah orang-orang dari luar.
Sejujurnya, perjalanan haji saya sebelum-sebelum ini ketiga-tiganya merupakan ‘haji koboi’, haji tanpa berdaftar. Bahasa lebih brutalnya adalah haji illegal tanpa permit sah haji.
Itu lah ibadah haji yang biasanya di lakukan oleh orang-orang tempatan di sini. Bila tidak berdaftar, bermakna tiada khemah ataupun penempatan untuk golongan seperti di Arafah dan Mina. Maka, berteraburlah kami mencari ‘spot’ untuk berwukuf. Bawa sendiri segala keperluan yang senang untuk dibawa seperti, tikar, khemah dan juga makanan ringan. (Saya pernah kongsi lebih detail tentang ini di dalam buku saya ‘Embara Kasang Diselimuti Oasis’ dalam bab yang paling akhir.)
Apakah risikonya?
Sejak kerajaan Saudi lebih tegas dalam isu membanteras golongan-golongan ‘haji koboi’ ini, tindakan tegas di ambil jika tertangkap. Berisiko besar untuk di denda, dihantar pulang terus ke negara masing-masing dan di haramkan terus untuk masuk ke negara saudi!
Tetapi, khabarnya tahun sebelum2 ini, tiada sebarang ‘spot check’ dibuat di border arafah. Polis hanya check secara random di Mina. Namun, jika tertangkap golongan haji koboi ini, mereka tidak terus mengenakan tindakan disitu, cuma mereka mengambil nombor ‘iqamah dan thumb print’. Mungkin tindakan akan di ambil selepas selesai ibadah haji.
Jadi, apakah cara yang terbaik untuk penduduk Makkah menunaikan haji?
Adil dan saksama. Cara terbaik adalah secara berdaftar. Untuk mendapatkan permit kami boleh mendaftar secara online dan memilih pengurusan haji yang kami mahu.
Kelebihannya perjalanan haji akan lebih teratur dan lengkap dengan facilities seperti jemaah- jemaah lain. Dengan mendapatkan permit haji, kami juga boleh memilih pakej-pakej dari kelas ekonomi sehingga ke khemah vvip. Untuk tahun ini harga bermula dari SR 3.5 k sehingga ke SR 11k.
Kelemahannya adalah, permit ini layak di mohon 5 tahun sekali sahaja. Dan juga terdapat kuota yang telah ditetapkan. Siapa lambat, makan terkuburlah harapan untuk melakukan ibadah haji. Cuba lagi tahun hadapan!
Jadi, apakah jawapan tepat untuk soalan bolehkah penduduk Makkah buat haji tiap-tiap tahun?
Jawapannya, BOLEH. Jika secara illegal dan 5 tahun sekali jika secara berdaftar
3) Kenderaan Bertasreeh (berpermit)
Kita sambung cerita tentang haji koboi lah kan. Lebih mencabar dan menarik perjalanan ceritanya. Kalau haji dengan permit ni lebih kurang sama sahaja dengan jemaah haji lain.
Tapi tapi jangan salah sangka, saya kongsi bukan tujuan untuk menggalakkan.. hanya sekadar berkongsi pengalaman. Kerajaan saudi kini lebih tegas dalam mengawal jemaah haji.. jadi saya tidak berani lagi untuk mengambil risiko besar dengan mengerjakan haji cara begini. Lepas ni kalau nak buat haji lagi, InshaAllah saya akan pilih cara yang lebih selamat.
Ok, berbalik kepada tajuk, kenderaan bertasreeh.
Biasanya bermula 8 zulhijjah, kenderaan persendirian TIDAK DIBENARKAN masuk ke kawasan yang terlibat dengan kerja haji seperti di kawasan Arafah, Mina dan kawasan-kawasan terdekat. Kalau boleh masuk pun pasti tidak akan ada selera nak bawa kereta ke kawasan itu. Boleh stuck dengan jammed berjam2.. Bayangkan bas-bas yang membawa berjuta jemaah juga akan melalui jalan yang sama!
Jadi, bagaimanakah jemaah-jemaah haji koboi ini mahu ke Arafah, Mudzalifah & Mina?
Caranya adalah dengan mengambil sebarang kenderaan awam yang mempunyai tasreeh (permit) untuk melalui kawasan-kawasan ini.
Ada beberapa tempat pick up yang boleh digunakan untuk mengambil kenderaan-kenderaan ini. Ianya berupa bas, van atau pun pick-up truck.
Yang biasa kami ambil adalah dikawasan Ajyad berdekatan dengan Masjidilharam. Pagi 9 zulhijjah, biasanya di kawasan Masjidilharam sudah lengang apabila semua jemaah sudah berada di Arafah.
Jadi, ketika ini ramai rakyat tempatan datang ke Masjidilharam untuk mendapatkan kenderaan bagi memasuki Tanah Arafah. Ketika ini lah kita dapat melihat wajah sebenar rakyat tempatan Makkah.
Pada waktu ini juga kenderaan-kenderaan yang berpelekat ‘tasreeh’ ini ‘mengetuk’ harga.
Yang saya ingat harga untuk seorang lebih kurang sr 50-200 jika menaiki bas. Harga juga mengikut tempat duduk yang kita pilih. Contohnya dalam bas harga 150, atas bumbung 50.. yang duduk atas bumbung pandai-pandai lah jaga diri! Silap haribulan boleh meninggal dunia dalam ihram ataupun meninggalkan kain ihram. Doa banyak2 agar perjalanan lancar dan mudah serta dilindungi dari sebarang keburukan..
Begitu juga dengan van atau pun coaster. Kalau berdiri di bahagian luar belakang van/coaster atau duduk atas bumbung murah lah sikit bayarannya. Kalau duduk di dalam dengan aircond lebih mahal.
Nak naik motorsikal pun boleh. Tetapi risikonya lebih tinggi kerana kebanyakkannya adalah menunggang secara haram. Boleh jadi kena kejar dengan polis atau penunggang motor akan meninggalkan kita di mana-mana sahaja jika tidak dapat melalui jalan tersebut. Ketika ini akan terasa seperti bayar mahal, destinasi yang mahu dituju tidak sampai. Maka, berjalan kaki lah kita dengan penuh sabar sambil menahan diri dari menyumpah seranah untuk menghabiskan saki baki perjalanan.
Paling istimewa apabila kita dapat melihat pelbagai jenis kenderaan yang bakal keluar ketika musim haji sahaja..contohnya kenderaan pick up yang agak uzur, kereta-kereta lama, malahan lori kambing/unta pun diguna pakai untuk membawa manusia.. dan semuanya akan penuh serta berbayar. Penuh yang padat dan segala ruang di isi dengan baik sekali. Di dalam, diluar, dibumbung malahan di dalam boot kereta akan di manfaatkan sebaik mungkin…
Semuanya hanya dengan niat yang satu… iaitu HAJI MABRUR.
4) Mabit.
Ada yang bertnya, orang Makkah buat haji tak melontar kah?
Kami melontar. Kami buat semua rukun haji.
Habis tu, tak ada khemah di Mina, mabit di mana?
Kami homeless. Eh ‘tentless’
Ok ok, cerita nya begini.. pada 9 Zulhijjah selepas wukuf, kami ke Mudzalifah.. dari Mudzalifah kami boleh pilih sama ada untuk ke Jamrat melontar dahulu ataupun ke Masjidilharam untuk Tawaf dan Saie haji dahulu.
Naik apa? Balik semula ep 3 (kenderaan bertasreeh) ikut rezeki kita.. sama ada naik public bas, naik teksi, lori kambing atau naik kenderaan 2 kaki. Baca: jalan kaki.
Selepas bertahalul awal (selepas melontar atau tawaf saie) atau yang lagi ekstrem melontar dulu lepas tu terus ke Masjidilharam untuk tawaf & saie.
Saya selalu memilih untuk tawaf dan saie dahulu.. masa saie tu sudah terlalu penat setelah seharian, masa saie sangat stuggle. Rasa macam nak merangkak dia punya penat tu. Selesai hampir Subuh pada pagi hari raya Aidiladha..(10 Zulhijjah)
Kemudian kami pulang ke rumah untuk berehat..
Petang sebelum maghrib hari tersebut kami pun memulakan perjalanan untuk melontar (kalau belum) dan mabit di Jamrat.
Dari rumah ke Jamrat. Biasanya kami bawa kereta sendiri. Tapi parking jaaaaauhhhhhhhh dan berjalan lah sehingga sampai ke Jamrat.
Bekalan yang di bawa adalah tikar lipat, makanan, minuman… paling istimewa bawa juadah raya. (Kan hari raya).. sanggup ya bawa juadah raya dalam beg pack.. bawa lebih boleh kongsi dengan jiran sebelah tikar..
Maka bermabitlah kami di Jamrat.. pandai-pandai lah cari tapak nak bentang tikar. Salah tapak nanti kena ligan dengan polis..
“Tariq… tariq ya hajj’ kata polis menggunakan speaker kereta polis. Sirent polis pun dipasang..
Selepas 6 jam.. (kiraan jam bermula tatkala kaki melangkah masuk ke kawasan Mina di Jamrat,biasanya selesai dalam jam 2,3 pagi.. kami pun pulang ke rumah.. berehat… dan esoknya kami melontar dan mabit lagi.. begitulah..
Saya lihat ada juga kumpulan jemaah yang datang dengan pakej haji tidak mengambil khemah di Mina.. mereka tinggal di hotel di kawasan Aziziah dan mabit di Mina seperti kami. Selepas 6 jam, mereka akan pulang ke hotel untuk berehat.
Lebih selesa kerana tidak perlu tinggal dalam khemah di Mina. Cuma kekurangannya adalah perlu berjalan jauh, tidak ada tempat yg tetap untuk mabit.. dan agak sukar untuk ke tandas.. pandai-pandai lah minum untuk keperluan sahaja sepanjang 6 jam tu.
5) Anggaran jarak dan masa perjalanan..
Hari ni status pendek sahaja ya.
Dah berhari saya cerita tentang Arafah-Mudzalifah-Mina- Masjidilharam. Jom kita tengok anggaran jauh perjalanan itu supaya gambaran cerita saya itu sampai dengan jelas.
Okay, tengok pada gambar peta yang saya share tu. Itu anggaran secara kasar sahaja.
Dari Afarah ke Mudzalifah jaraknya lebih kurang 9.1km. Kalau berjalan kaki memerlukan masa lebih kurang 1jam 50minit untuk sampai.
Kalau naik kenderaan kurang lah sikit penatnya. Tetapi waktu nak sampai boleh jadi akan lebih panjang kerana kesesakkan lalu lintas. Paling cepat sampai kalau naik motor! Ada berani?
Dari Mudzalifah ke Jamrat pula jaraknya lebih kurang 5.6km dan mengambil masa 1jam 10min jika berjalan kaki.
Dan dari Jamrat ke Masjidilharam agak dekat lebih kurang 3-4km sahaja. 40minit jalan dah sampai masjidilharam. Part ini memang ramai yang memilih untuk berjalan sebab ada disediakan terowong pejalan kaki. Jalan ramai-ramai tak terasa jauh pun. Sedar-sedar kaki dah melecet dan betis dah berdenyut.
Ibadah haji dan berjalan jauh ini sangat berkait rapat. Susah nak elak dari kena berjalan jauh ni. Melainkan ambil pakej vip. Jemaah muasasah kita berjalan 7km sehari dari khemah di Mina ke Jamrat ketika membuat rukun haji melontar.
6) Perkara yang menyalahi undang-undang sepanjang musim haji.
Jomlah kita tutup tajuk ini.. kita sambung dengan tajuk lain pula.
Untuk perkongsian terakhir tentang tajuk ini, saya nak cerita tentang perkara yang kami sebagai expat (di Makkah) tidak boleh lakukan sepanjang musim haji,
Jika didapati bersalah, kami boleh dikenakan tindakan undang-undang, saman paling kurang 10k, penjara dan juga dihantar terus pulang.
Selain dari mengerjakan haji secara tidak berdaftar, ada beberapa perkara lagi yang salah di sisi undang-undang.Saya letak ianya dibawah tajuk ‘keistimewaan’ jugalah sebab istimewanya kami ini kerana dilindungi oleh undang-undang. Perlu sentiasa ambil tahu dan menjaga nama baik negara.
Ianya adalah:
❌ Membawa/ menumpangkan jemaah (pemegang visa haji) di dalam kereta persendirian. Bermaksud kami tidak boleh sewenang wenangnya membawa jemaah-jemaah haji dengan kereta kami. Polis akan randomly check. Biasanya untuk rakan taulan, saudara mara yang datang haji kami akan bawa setelah selesai kerja haji. Contohnya Selepas 15 Zulhijjah. Ketika itu sudah diberi sedikit kelonggaran..
❌ Menumpangkan atau bersubahat membantu orang lain selain dari pemegang visa haji untuk memasuki Makkah, atau berada bersama-sama mereka ketika itu. Contohnya kami berada bersama orang lain yang bukan pemegang visa haji di dalam Makkah. Boleh dikira bersubahat dan dikenakan tindakan undang-undang ke atas kami.. Boleh di denda sehingga SR 100k dan penjara 6 bulan.
❌ Ini khas untuk jemaah haji (pemegang visa haji) tak boleh overstay. Jangan di cuba-cuba ya. Kalau tertangkap memang buruklah padahnya. Kita dengar zaman dulu-dulu orang datang haji terus tidak pulang ke negara asal kerana mahu terus menetap di Makkah. Ia dikenali sebagai ‘orang hanyut’ oleh rakyat tempatan. Kini, golongan sebegini dengan mudahnya akan tertangkap. Wakil travel/muasasah juga turut dikenakan tindakan berat jika ada jemaah mereka yang melakukan kesalahan ini.
Jom kita study sikit jenis-jenis visa apa yang dikeluarkan oleh kerajaan saudi tetapi menghalang mereka untuk memasuki Makkah ketika musim haji. Ianya adalah:
1) Business / Commercial Visa.
2) Tourist Visa.
3) Employment Visa.
4) Family Visit Visa.
5) Government Visit Visa (kecuali atas urusan rasmi di dalam Makkah)
6) Residence Visa (kecuali yang menetap di Makkah)
7) Student Visa (kecuali yang belajar di university di dalam Makkah)
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...