Sebelum membuat perancangan untuk berkahwin, seorang wanita itu perlu bertanya beberapa soalan kepada bakal suami.
Soalan ini bukanlah untuk menguji lelaki namun lebih kepada kesedaran terhadap tanggungjawab lelaki yang bakal menjadi ketua keluarga. Ingat ya, bercinta bukan soal untuk jiwang-jiwang sahaja.
Perlu lihat masa depan dengan lebih teliti. Sudah-sudahlah mabuk kepayang tak tentu hala. Sekarang masa untuk fikir soal masa depan anda, dia dan bakal anak-anak.
1. Selepas kahwin nanti kita nak tinggal di mana?
Bagi pasangan muda, ada yang masih belum memiliki rumah sendiri. Hendak menyewa pula kewangan macam antara mampu dengan tidak. Akhirnya terpaksa menumpang di rumah ibu bapa. Jadi anda dan si dia perlu bincang mengenai hal ini secara serius. Jangan ambil mudah. Menyewa ke, tinggal sebumbung dengan mentua ke. Fikir betul-betul. Jangan timbul masalah kemudian hari.
Ads
2. Bila ada anak, siapa yang akan menjaga anak itu nanti?
Hal ini perlu difikirkan bersama. Jika anda berdua bekerja, jadi siapa yang akan jaga anak itu ketika anda berdua keluar bekerja. Adakah hantar kepada pengasuh? Adakah hantar ke taska? Kalau hantar ke pengasuh dan taska, siapakah yang akan bayar? Mampukah hendak keluar bajet RM300 sebulan untuk taska? Atau mungkin hantar kepada ibu bapa sendiri untuk dijaga. Mungkin juga anda buat keputusan untuk berhenti kerja dan tumpu kepada anak. Jika begitu, apakah perancangan dari segi kewangan? Kena fikir.
3. Bagaimana cara kita uruskan perbelanjaan keluarga?
Memang bab perbelanjaan keluarga sepatutnya ditanggung oleh suami. Namun pada hari ini, ada lelaki yang kurang berkemampuan dan isteri perlu sama-sama membantu dari segi kewangan keluarga. Jadi bahagi siap-siap suami komitmen apa, isteri pula komitmen apa. Misalnya suami bayar ansuran kereta dan sewa rumah. Isteri pula bayar segala bil utiliti.
Ads
4. Apa tanggungjawab seorang suami dan apa pula tanggungjawab seorang isteri?
Keindahan masa bercinta boleh hilang sekelip mata jika bab tanggungjawab ini tidak diselesaikan awal-awal. Masa bercinta anda tidak kenal 100 peratus pun orang yang anda sayang itu. Selepas kahwin barulah anda nampak siapa dia sebenarnya. Anda berdua sudah saling kenal dan tahu rutin harian si dia. Jadi senarai siap-siap tanggungjawab masing-masing. Sebagai contoh, misalnya suami kena buang sampah setiap hari. Isteri pula tanggungjawabnya menyediakan makan malam. Jadi masing-masing sudah ada kerja sendiri.
5. Siapa yang akan buat keputusan dalam perkahwinan kita?
Ads
Memang suami ialah ketua keluarga. Namun isteri pun ada hak untuk buat keputusan. Jadi bahagikan siap-siap apa isu yang suami perlu buat keputusan dan apa isu yang isteri boleh buat keputusan. Senang, kan?
6. Bagaimana cara terbaik untuk didik anak-anak kita nanti?
Ramai pasangan yang bergaduh sebab tak setuju tentang apa yang terbaik untuk anak-anak mereka. Sama ada sekolah kebangsaan atau sekolah swasta? Sekolah antarabangsa atau sekolah agama? Ada orang yang rasa memang patut bekerja keras dan berhabis duit untuk hantar anak ke sekolah yang dirasakan terbaik tapi ada juga yang rasa sekolah biasa pun sudah memadai. Selain itu, bincangkan juga bagaimana anda patut ajar anak-anak tentang agama nanti dan bagaimana nak capai matlamat sebuah keluarga.
7. Ada apa-apa isu kesihatan yang patut diketahui?
Bab kesihatan ini selalu diambil mudah. Ada orang yang muda-muda sudah ada diabetes. Sudah ada darah tinggi. Jadi sanggupkah anda berdepan dengan masalah sedemikian kerana penyakit ini mempengaruhi kebolehupayaan seseorang untuk hamil. Jika ada lain-lain penyakit pun kena maklumkan supaya si dia boleh berjaga-jaga dan set minda dengan betul mengenai tahap kesihatan pasangannya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Program ini akan dikendalikan oleh Raqib Majid selaku Hos rancangan dan menampilkan beberapa peserta seperti Fikry Ibrahim, Saiful Apek, Sharif Zero, Namee, Ubai MZ, Eida Moin dan ramai lagi.
Program ini akan menemui penonton sempena bulan Ramadan ini bermula 22 Mac 2023, jam 7.30 malam di Astro Oasis (106).
Program Islamik Komedi Game Show
Episod pertama, anda akan bersama dengan pelakon dan pelawak yang semakin meningkat naik namanya iaitu Fikry Ibrahim dan juga pelawak lagenda yang terkenal di Malaysia iaitu Saiful Apek.
Topik pada episod ini ialah Ilmu Tauhid. Nak tahu boleh atau tidak selebriti-selebriti jemputan menjawab semua soalan ini? Jangan lupa saksikan Tahu Ke Tidok Celik Agama di Astro Oasis.
Dr Malar tegur wanita islam ikut tema Bollywood. Ini nasihat PU Syed, ‘nak tiru jangan sampai tergugat akidah.’
Memang dalam Islam sendiri ada hadnya nak ikut sesuatu, jangan berlebihan hingga menyerupai sesuatu kaum. Ini respon PU Syed kepada teguran Dr Malar. Dari awal lagi PU Syed begitu terbuka menerima teguran Dr Malar.
Teguran Dr Malar khusus kepada umat Islam Malaysia yang selalu hendak tiru adat dan ibadat agama hindu. Terima kasih kepada Dr Malar atas penerangannya.
Sebelum itu tular video Dr Malar yang menegur segelintir umat Islam yang selamba mengenakan tema Bollywood dari komponen agama. Niatnya cuma satu untuk memperbetulkan keadaan.
Kongsi Dr Malar:
Wanita Islam
Kita baru saja habis perayaan Deepavali baru-baru ini, saya tengok ramai yang berpakaian bertemakan Bollywood dan banyak majlis-majlis dianjurkan tema Bollywood. Jadi saya rasa terpanggil untuk tegur sedikit.
Bila you all mengenakan pakaian tema Bollywood itu terutamanya golongan wanita. Pemakaian tema Bollywood ini ada dua komponen, pertama komponen bangsa India dan kedua adalah komponen aama Hindu.
Jadi kalau anda nak pakai tikka yang cantik itu, selalunya diletakkan di bahagian dahi dan kepala yang bersambung, itu adalah budaya. Memang tiada masalah.
Atau nak pakai sari, leena itu adalah budaya. Juga tiada masalah.
Ikut Tema Bollywood
Kemudian, you nak pakai rantai cantik-cantik ataupun gelang. Hendak pakai cincin, hidung, subang itu adalah budaya. Memang tiada masalah.
Tetapi saya ada tengok rakan-rakan beragama Islam ada yang pakai pottu. Yang itu memang tak boleh ya guys. Pemakaian pottu adalah berkait dengan agama Hindu.
Sebenarnya untuk wanita berkahwin bagi agama Hindu akan pakai pottu warna merah. Sebaliknya yang belum berkahwin memakai warna hitam.
Tapi perkara ini pun berubah-rubah mengikut kawasan geografi mereka di India. Namun secara umumnya, memang pottu merah untuk yang telah berkahwin dan hitam untuk tak berkahwin.
Namun sekarang makin dimodenkan, jika saya pakai baju biru, pakai pottu pun warna biru. Kalau saya pakai baju hijau, saya pakai pottu hijau kerana sudah dimodenkan sikit walaupun ia adalah komponen agama.
Ini Nasihat PU Syed
Sama juga dengan pemakaian tudung, pakai shawl boleh lilit-lilit, boleh pakai macam turbanlah kerana telah dimodenkan. Begitu juga dengan sindhu dan bindhi, ini pun komponen a gama juga. Sekali lagi saya tegaskan ini bukan komponen budaya, ini adalah komponen agama.
Oleh itu you all saya ingatkan, jaga bila ikut tema Bollywood ini terutamanya bila pakai pottu dan sindhu ini takut jatuh apa-apa hukum.
Saya tak pastilah dari segi agama Islam jatuh hukum syirik ke atau apa, you all kena check dengan ustaz dan ustazah. Perkara itu saya tak pasti, cuma sebagai oran beragama Hindu yang banyak berkawan dengan orang Islam Melayu.
Terutamanya kawan-kawan saya, saya tahu mereka sangat menjaga hukum syirik, murtad, halal dan haram semuanya kerana sangat-sangat penting untuk you all.
Jadi be carefull bila mengenakan tema Bollywood, jangan sampai tersasar. Ambil yan g bangsa dan budaya sahaja, berhati-hati dengan komponen agama Hindu.
Jika ada apa-apa yang saya tegur ini ada salah, silap minta maaf. Saya juga minta kalau ada ustaz, ustazah atau PU boleh betulkan.
Perkon gsian video tersebut telah mendapat perhatian war ganet dan PU Syed terpanggil untuk ulas perkara ini.
Ini penjelasan PU Syed dan kongsinya,
Terima kasih kepada Dr Malar atas penerangannya tentang ikutan masyarakat kita (Islam) berkaitan adat, budaya dan ritual agama Hindu.
Teguran daripada Dr Malar adalah untuk kita semua yang beragama Islam, meman g malu dan terima kasih sekali lagi kepada Dr Malar kerana sudi menegur bahawa ada perbezaan di antara perkara yang boleh kita ikut dan tak boleh kita ikuti.
Tergugat Akidah
Nabi Muhammad melarang kita menyerupai kaum lain, jadi kita tak boleh sesuka menikut tatacara orang bukan Islam. Jesteru itu berhati-hati wahai kaum muslimin dan muslimat agar tidak buat satu perkara yang menyebabkan akidah kita tergugat.
Nak tiru style, tirulah style yang boleh tiru. Jangan kita buat sesuatu yang tak boleh ditiru akhirnya menyebabkan akidah tergugat dan kesudahannya kita dianggap sebagai orang yang derhaka pada Allah SWT.
Kashoorga : Terima kasih atas keprihatinan dan teguran ini. Jadi berhati-hati ya kalau nak nampak style sekalipun.
Isu pengeluaran Wang Kumpulan Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi I-Sinar bagi pencarum yang terjejas dalam tempoh krisis COVID-19 menjadi isu nasional kerana ramai mendesak kerajaan membenarkan pencarum mengeluarkan duit yang mereka simpan. Desakan demi desakan akhirnya pihak kerajaan akur bahawa pencarum boleh mengeluarkan wang simpanan mereka tanpa had mulai 8 Mac ini bagi akaun satu.
Malah sebelum dibenarkan pengeluaran bagi Akaun 1, terlebih dahulu pihak kerajaan memberikan kebenaran pengeluaran Akaun 2 yang dinamakan i-Lestari di mana setiap bulan pencarum menerima RM500 sebulan yang diperkenalkan mulai 1 April 2020 hingga 31 Mac 2021.
Di sebalik ramai gembira menerima wang apabila permohonan diluluskan, Lembaga Zakat Selangor menerusi satu kenyataan memaklumkan berdasarkan Fatwa Sistem Pengurusan Kutipan Zakat Negeri Selangor 2013 (Pindaan) berkaitan pengeluaran simpanan KWSP sebelum mencapai umur 55 tahun menyatakan bahawa zakat wajib dikeluarkan ke atas KWSP yang dikeluarkan.
Oleh itu setiap pengeluaran KWSP melalui skim i-Lestari dan i-Sinar wajib di zakat sekiranya mencukupi syarat-syaratnya. Walau bagaimana pun berikutan pandemic COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan oleh Kerajaan Malaysia serta kesan kegawatan ekonomi akibat pandemic ini berikutan adalah ketetapan berkaitan kewajipan zakat ke atas pengeluaran i-Sinar dan i-Lestari.
Pengeluaran KWSP kerana ketiadaan atau terjejas sumber pendapatan:- Pengeluaran i-Sinar atau i-Lestari KWSP dilakukan dalam keadaan terpaksa akibat ketiadaaan atau terjejasnya sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan maka zakat tidak diwajibkan sekiranya pengeluaran dilakukan dalam keadaan sebegini.
Pengeluaran KWSP tetapi mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung diri dan tanggungan: Pengeluaran i-Lestari dan i-Sinar KWSP yang dilakukan dalam keadaan pilihan kerana masih mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan, zakat diwajibkan ke atas seluruh pengeluaran yang dilakukan. Ini kerana pengeluaran seumpama ini adalah atas dasar pilihan dan bukan atas dasar darurat. Oleh itu ia tertakluk dengan keputusan Jawatan Kuasa Fatwa Negeri Selangor sebagaimana di atas.
Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai hukum orang mengeluarkan zakat.
Apakah hukum orang yang enggan mengeluarkan zakat?
JAWAPAN
Dijelaskan di sini jenis dan bahagian orang yang enggan membayar zakat berdasarkan niat hati masing-masing kepada dua bahagian:
Pertama: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana mengingkari kewajipannya
Zakat merupakan rukun Islam yang ketiga selepas mengucap dua kalimah syahadah dan mendirikan solat. Oleh itu, ulama bersepakat menyatakan bahawa orang yang menentang dan mengingkari zakat adalah kafir dan murtad. Darahnya halal dibunuh sekiranya tidak bertaubat. Ini kerana zakat merupakan perkara yang mudah diketahui kefardhuannya di kalangan orang Islam yang tidak memerlukan kepada hujah dan dalil.
Imam al-Nawawi Rahimahullah menukilkan di dalam kitab al-Khattabi dengan menyatakan: “Sesiapa yang mengingkari kewajipan berzakat pada masa ini adalah kafir berdasarkan ijma’.” Katanya lagi: “Pengetahuan tentang kewajipan berzakat telah tersebar luas di kalangan orang Islam sehingga telah diketahui oleh rakyat dan penguasa, termasuk orang alim dan jahil. Oleh itu, tiada alasan bagi sesiapapun membuat tafsiran (تأويل) sendiri untuk mengingkarinya. Begitulah juga hukumannya bagi orang yang mengingkari sesuatu perkara agama yang telah disepakati oleh ulama, seperti solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mandi junub, pengharaman zina, perkahwinan dan hukum-hukum yang lain.” (Syarah Muslim (1/205)
Ibn Hajar al-Asqalani Rahimahullah berkata: “Adapun dalil kefardhuan zakat, sesiapa yang mengingkarinya adalah kafir.”
Kedua: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana bakhil dan kedekut
Orang yang enggan mengeluarkan zakat, sedangkan dia mengi’tiqadkannya wajib dan mengakui kefardhuannya, akan menyebabkan dia menjadi fasiq, berdosa dan dikenakan azab seksa di akhirat kelak. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai orang –orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (agama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka Jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, serta belakang mereka (sambal dikatakan kepada mereka): Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri. Oleh itu, rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu.” (Surah al-Taubah: 34-35)
Ini berdasarkan hadith daripada Ibn Umar R.A. Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Setiap harta yang dikeluarkan zakatnya, ia bukanlah simpanan, dan setiap harta yang tidak engkau keluarkan zakatnya, ia adalah simpanan.” Riwayat al-Bukhari (4)
Begitu juga hadith daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang dikurniakan oleh Allah harta dan tidak mengeluarkan zakatnya, maka hartanya pada hari kiamat dijadikan seekor ular yang mempunyai dua taring, dan kepala yang tidak berbulu kerana terlalubanyak bisanya. Ia akan membelit dan menggigitnya dengan kedua-dua rahangnya sambil berkata: Akulah hartamu! Akulah simpananmu.” Riwayat al-Bukhari (1338)
Seterusnya, Rasulullah SAW membacakan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahan-Nya menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan, ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari Kiamat kelak. Dan bagi Allah jualah hak milik segala warisan (isi) langit dan bumi. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan.” (Surah ali-Imran: 180)
Ayat tersebut menjelaskan bahawa Allah SWT sahaja yang memiliki apa yang diwarisi oleh makhluk di langit dan di bumi. Oleh itu, mengapakah mereka mesti bakhil apabila memilikinya dan tidak mahu membelanjakan ke jalan Allah SWT?
Di dunia ini, zakat boleh diambil secara paksa daripada mereka yang enggan mengeluarkannya tanpa menafikan kewajipannya. Jika mereka enggan memberi zakat dan menghalang ‘amil daripada mengambilnya, maka pemerintah Islam yang melaksanakan syariat Allah SWT hendaklah menentang mereka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu mendengar perkataan saidina ketika berselawat iaitu dengan menyebut Allahumma Solli ala Saidina Muhammad.Malah ketika membaca tahiyyat dalam solat juga ada perkataan saidina...