Wujudkah azab kubur? Menurut penjelasan Mufti Wilayah dalam Irsyad Al Fatwa ke-3 pada 2014, tiada nas secara jelas disebut dalam Al-Quran.
Tapi dari segi dalalahnya terdapat ayat-ayat yang menunjukkan adanya azab kubur. Ini dikuatkan lagi dengan tafsiran para ulama dan ahli tafsir. Antara ayat-ayat tersebut ialah:
Pertama: Firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan Firaun bersama-sama kaumnya ditimpa azab seksa yang seburuk-buruknya. Mereka didedahkan kepada bahang api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa mereka berada dalam alam barzakh), dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang seberat-beratnya!” (Surah Ghafir: 45-46).
Sayyid Qutub berkata: Ayat ini menyatakan bahawa mereka didedahkan kepada neraka pada waktu pagi dan petang iaitu dalam tempoh selepas mati hingga berikutnya kiamat. Mungkin azab ini ialah azab kubur kerana selepas itu al-Quran menyebut:
Maksudnya: Dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang seberat-beratnya! (Surah Ghafir: 46)
Ayat di atas menerangkan tentang azab sebelum hari kiamat, iaitu satu azab yang amat dahsyat. Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang. Ketika menafsirkan ayat ini, Imam al-Qurtubi mengatakan, bahawa Mujahid, Ikrimah, Muqatil, dan Muhammad bin Ka’ab kesemua mereka mengatakan ayat ini membuktikan wujudnya azab kubur di alam dunia.
Ads
Di satu content tik tok @ztaipan, dipaparkan satu suasana di tanah perkuburan yang sunyi dan kelihatan sebuah kubur berlubang yang agak besar. Lokasinya tidak dinyatakan di mana namun jika didengar menggunakan earphone, kedengaran suara jeritan seolah diseksa (merujuk kepada azab kubur). Masa yang sama, kedengaran suara wanita mengalunkan surah Yassin.
Benarkah manusia boleh mendengar seksaan kubur secara jelas atau ia dibuat demi sebuah content?
Kes orang boleh mendengar seksaan kubur ini pernah berlaku pada tahun 2020 di mana ia menjadi viral selepas video dirakam ibu tiga anak, Siti Natrah Ismail yang duduk di atas jengkaut di Tanah Perkuburan Islam Sireh, Klang apabila kedengaran suara misteri seperti merayu dan meraung meminta tolong di dalam rakaman berkenaan.
Menurut Harian Metro yang menghubungi Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman menjelaskan, sekiranya seseorang itu boleh mendengar (suara dari alam lain), kemungkinan ia adalah anugerah daripada Allah SWT.
Abdul Rahman berkata, umat Islam tidak wajib untuk mempercayai kebenaran video berkenaan kerana tiada bukti menunjukkan kesahihannya.
Ads
"Namun, tidak mustahil untuk seseorang itu mendengar jika diizinkan Allah SWT. Seksa kubur itu benar dan berdasarkan satu hadis ada dinyatakan orang beriman akan memohon disegerakan urusan pengebumian mereka.
"Manakala, sebaliknya bagi yang kufur dan rayuan si mati sebelum dikebumikan boleh didengari makhluk lain seperti haiwan kecuali manusia. Ini kerana manusia akan ketakutan dan pengsan jika mendengarnya. Apa yang pasti, semuanya berlaku dengan izin Allah," katanya.
Sementara itu, Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusof Ahmad ketika dihubungi berkata, perkongsian video seumpama itu tidak wajar kerana apa yang dilihat atau didengar perlu disimpan untuk diri sendiri bagi mengelak timbul fitnah.
"Azab kubur itu benar dan sesiapa pun boleh mendengarnya dengan izin Allah SWT.
"Cuma, adalah lebih baik jika apa didengar atau mimpi yang kita dapat misalnya, disimpan untuk diri sendiri.
Ads
"Jika ia membawa petanda buruk, berdoa kepada Allah SWT semoga dijauhkan. Apa pun, ambil apa yang berlaku sebagai iktibar dan pengajaran buat kita semua," katanya.
Suara jeritan dalam Siberian Hall
Dalam pada itu, pada komen netizen di video dipaparkan ini mereka memaklumkan bahawa suara jeritan minta tolong itu adalah dari rakaman suara Siberian Hall yang pernah tular pada 1999 di mana sekumpulan penyelidik dari Russia yang diketuai oleh Dr Azza mencari titik pusat bumi dan apa yang ada di bawah permukaan tanah.
Projek Mohole dimulakan pada 1970 dan dihentikan pada 1994 di mana penggerudian dilakukan di Semenanjung Kola iaitu hujung utara Russia. Ia juga merupakan lubang terdalam di dunia yang disebut Kola Superdeep Borehole.
Antara temuan dalam projek ini seperti fosil plankton mikrokopik berusia 2 bilion tahun. Namun di sebalik temuan itu, ada sesuatu yang menakutkan hingga projek dihentikan seketika di mana para pekerja mendengar suara jeritan manusia di seksa dari neraka (suara ini sangat jelas didengari ) dan kajian dilakukan selepas itu mendapati ternyata ia tidak benar. Projek ini dihentikan serta merta apabila penyelidik mendapati berlaku perubahan suhu mencapai 180 darjah Celsius. Dan ia ditutup hingga kini.
Persoalannya, seksaan kubur itu benar namun untuk mencetuskan “ketakutan”bahawa kubur berlubang punca kita diseksa hingga boleh dengar suaranya adalah tidak wajar sama sekali. Jangan lakukan demi content walau niat kita baik.
Walaupun sedang dalam bulan Ramadan, tetapi tidak membataskan hubungan batin antara suami dan isteri.
Namun ada waktu tertentu yang dibolehkan, misalnya selepas solat Isyak dan terawih hingga waktu sahur.
Walau bagaimanapun yang banyak mendatangkan kemusykilan, bagaimana hukumnya jika mandi junub selepas subuh. Adakah puasa akan terbatal dan perlu menggantikan dengan membayar kafarah.
Kemusykilan ini Sinar Islam ajukan kepada pendakwah, Ustaz Mustafar Mohd Suki.
Ini jawapan ringkas dan padat daripada agamawan ini:
“Hukum mandi junub disebabkan persetubuhan suami isteri selepas masuknya waktu fajar adalah dibenarkan. Ia tidak membatalkan puasa.
Berdasarkan hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim melalui riwayat Ummu Salamah RA bahawa: “Nabi Muhammad SAW pernah tersedar setelah terbitnya fajar, sedangkan baginda bersama dengan isterinya lalu baginda SAW mandi junub dan meneruskan puasa.”
Imam an-Nawawi menyatakan dalam kitabnya al-Majmu bahawa melalui hadis itu, jumhur ulama berpendapat sah berpuasa dalam keadaan demikian. Akan tetapi, afdal melakukan mandi junub sebelum terbit fajar.
Pada masa sama, umat Islam dilarang mencari helah berbuka puasa untuk tujuan bersetubuh pada siang hari bulan Ramadan kerana mencemarkan kesucian bulan berkenaan.
Jika perkara itu berlaku, maka para ulama Mazhab Syafie mewajibkan kafarah kepada suami isteri yang melakukan helah sedemikian.
Justeru, umat Islam wajib menahan diri daripada makan dan minum serta perkara yang membatalkan puasa, di samping memperbanyakkan ibadah dan amalan soleh,” katanya.
Sudah tahu jawapannya, jangan pula kita gunakan alasan ini untuk tidak berpuasa.
Jagalah ibadah puasa kita dengan sebaiknya. Bulan Ramadan ini hanya bertamu selama sebulan sahaja dalam setahun. Rugi andainya jika ia tidak dimanfaatkan dengan baik.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hari ini media sosial dipenuhi dengan himpunan cerita dan gambar. Ada berpendapat, ia ruang privasi mereka untuk berkarya, mencurahkan apa yang terlintas di idea serta mahu berkongsi kenangan dengan rakan-rakan.
Tak hairanlah ramai yang mula bangga saat dipuji cantik (tak pasti ucapan itu memang benar ikhlas dari hati atau sekadar membeli jiwa). Ada yang turut berkongsi gambar lama kenangan zaman persekolahan yang pastinya ada di kalangan kawan-kawan yang tidak menutup aurat.
Tidak kurang juga yang follow artis-artis tanahair dan sering memberikan tanda suka pada setiap gambar yang dipostkan oleh selebriti. Malah sehari dua ini media sosial dipenuhi dengan pandangan terhadap seorang instafamous kelihatan seperti artis Marilyn Monroe apabila memuat naik gambar rambut terbarunya.
Di saat kita mengetik like, tahukah kita akan hukumnya memberi tanda suka pada gambar yang tidak menutup aurat.
Menurut Ustaz Azhar Idrus, hukum memberi tanda suka ini awalnya adalah dosa kecil tapi lama-kelamaan akan jadi dosa yang bertambah-tambah.
"Ustaz, apa hukum like gambar orang tak tutup aurat?
"Dosa like gambar orang yang tak tutup aurat. Kita dah macam satu tapak ke arah neraka. Di akhirat nanti, orang yang tak tutup aurat tu kata! "Dia suka gambar saya yang tak tutup aurat. Dia sokong akan gambar tu.. "
Maka ditariklah kita ke neraka. Nauzubillahiminzalik..”
Masa yang sama, jelas Ustaz Azhar Idrus, setiap yang haram dilihat maka haram pula diperlihatkan kepada orang lain sama ada dimuatkan pada majalah, akhbar, internet dan lain-lain. Maka adalah haram kita memuat naik gambar sendiri jika tidak menutup aurat dengan sempurna ketika itu kerana gambar itu akan dilihat oleh bukan mahram kita.
Larangan kenapa perlunya menutup aurat
Pada masa yang sama, Allah SWT juga memerintahkan kita agar sentiasa memelihara dan menjaga pandangan daripada melihat perkara-perkara yang haram. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (30) Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka. (Surah An-Nur: 30-31)
Diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w telah bersabda kepada Saidina Ali r.a:
Maksudnya: Wahai Ali! Jangan kamu ikuti pandangan pertamamu dengan pandangan kedua dan selanjutnya. Milik kamu adalah pandangan yang pertama, tapi tidak yang kedua. (Sunan Abi Dawud: 2149)
Menurut Imam Nawawi pula, hukum melihat aurat ajnabi samada bagi lelaki dan wanita adalah haram dengan ijma’ ulama. (Imam Nawawi, Syarh Sahih Muslim, 4/30) (sumber Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai yang suka makan petai dan jering walaupun ia mengeluarkan bau yang sangat menyengat atau lebih tepat lagi busuk.
Bau busuk dari petai disebabkan ia mengandungi sebatian bersulfur yang menyebabkan mulut berbau dan urin busuk. Begitu juga dengan jering ia mengandungi asid jenkolik yang bertoksid. Kelemahan ketara petai dan jering ialah pada baunya yang menyebabkan orang sekeliling yang terganggu.
Dalam hukum Islam memakan kedua-dua ulam ini memang tidak dijelaskan. Namun hukum memakannya dapat disamakan dengan hadis yang menerangkan memakan bawang putih dan merah yang keduanya memiliki aroma yang tajam.
Ada sebahagian makanan atau minuman yang dilarang dalam agama, ada juga yang hanya makruh hukumnya dan ada juga yang halalan thoyyiban, seperti petai dan jering ini. Sebenarnya jenis makanan ini tidak pernah disebutkan dalam Al-Quran dan Hadis.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW; عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه في فتح خيبر أن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم قال: “من أكل من هذه الشجرة الخبيثة شيئاً فلا يقربنا في المسجد”، فقال الناس: حرمت، حرمت، فبلغ ذلك النبي صلى الله عليه وسلم فقال: “أيها الناس إنه ليس بي تحريم ما أحل الله لي، ولكنها شجرة أكره ريحها
“Dari Abi Sa’id al Khurdry ketika penaklukan Khaibar, Nabi Muhammad SAW bersabda: ‘Siapa yang memakan dari pohon yang berbau ini (bawang merah dan bawang putih) maka janganlah mendekati masjid.’ Orang-orang pun langsung bercerita-cerita tentang sabda nabi ini, mereka mengatakan: ‘Diharamkan, diharamkan.’ Hingga sampailah isu ini ke Rasulullah SAW, maka beliau bersabda: ‘Wahai umat manusia, sesungguhnya saya tidak mengharamkan apa yang telah Allah halalkan, akan tetapi pohon ini, aku tidak suka baunya,” (H.R Muslim).
Dari hadis ini, jelaslah bahawa bawang merah dan bawang putih tidaklah dilarang. Akan tetapi nabi hanya tidak suka baunya saja, kerana akan mengganggu keselesaan orang sekeliling, sehingga nabi melarang orang yang memakannya masuk masjid, yang menyebabkan orang lain hilang tumpuan ketika solat.
Bagaimanapun, bawang yang telah dimasak tidak mengeluarkan bau selepas memakannya, maka ia tidak akan mengganggu ketenteraman sekeliling, maka tidak menjadi masalah kepada kita untuk ke masjid.
Begitu juga dengan petai dan jering, jika sudah dimasak ia kurang mengeluarkan bau yang kuat malah kita boleh menggosok gigi atau mengunyah gula-gula getah sesudah makan bagi menghilangkan bau mulut.
Akan tetapi ada yang memakruhkannya dengan alasan, baunya memberi mudarat kepada orang lain kerana Nabi sangat menganjurkan agar kita selalu menjaga kenyamanan dan jangan pernah mengganggu orang lain.
Kesimpulannya, kita dibolehkan makan petai dan jering, tetapi jangan terlalu banyak kerana bimbang tidak disenangi orang sekeliling.
Dalam masa sama, petai juga akan menyebabkan angin dalam badan kerana proses penghadaman yang lambat. Manakala, asid jenkolid pada jering akan menyebabkan kerosakan pada buah pinggang jika dimakan kerap dan banyak.
Kashoorga: Apa pun yang kita makan, seharusnya diambil dalam kadar sederhana dan tidak mengganggu orang sekeliling.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...