Seringkali ketika solat hati berasa was-was, keliru dengan bilangan rakaat, bacaan dan sebagainya. Ia menjadikan ibadah kita kurang sempurna dan tidak khusyuk.
Perasaan was was ini juga boleh dirasakan dalam urusan seharian kita dan boleh jadi menyebabkan rasa stress, bosan malah putus asa. Dan adalah sangat merugikan jika rasa putus asa ini berlaku dalam soal melakukan ibadah gara-gara penyakit was-was.
Namun demikian ada beberapa amalan yang boleh dilakukan oleh mereka yang diselubungi perasaan was-was khususnya ketika beribadah. Amalan ini dikongsi oleh pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus dalam satu hantaran di Facebook.
Ads
Was-was adalah hasutan syaitan
Was-was adalah hasutan syaitan pada hati manusia yang hendak melakukan ibadah supaya ibadahnya jadi tidak sempurna. Mereka yang berdepan perasaan ini boleh mencuba beberapa bacaan yang berikut sebagai ikhtiar menyembuhkan penyakit was-was.
Sebaiknya sebelum memulakan suatu amalan seorang itu memohon perlindungan dengan Allah dari was-was syaitan dengan membaca أعوذُ بالله من الشيطان الرجيم dan kemudian adalah elok dia membaca ءامنتُ بالله عز وجل وبرسله yang berarti aku telah beriman dengan Allah Taala dan dengan para Rasul-Nya atau ءامنَّا بالله وبرسلهِ yang berarti kami telah beriman dengan Allah dan dengan para Rasul-Nya.
Ads
Orang yang selalu diganggu dengan was-was ini sangat elok membanyakkan membaca لا حول ولا قوة إلا بالله .
Dan demikian lagi orang yang ada penyakit was-was kena banyakkan menyebut kalimah لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ yaitu kalimah yang sangat ditakut oleh syaitan.
Ads
Berkata setengah ulamak :
يُستحبُّ قول لا إله إلا الله لمن ابتليَ بالوسوسة في الوضوء أو الصلاة أو ما أشبه ذلك، فإنَّ الشيطان إذا سمعَ الذكر خنسَ أي تأخر وانقبض، وكلمة لا إله إلا الله رأس الذكر وأحسن الحسنات
Ertinya : “Disunatkan menyebut لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ bagi mereka yang dibalakan dengan penyakit was-was ketika berwuduk dan ketika hendak solat atau barang yang seumpama demikian itu kerana sungguhnya syaitan itu apabila mendengar olehnya akan zikir nescaya undur ia dan menghilang dan adalah kalimah لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ itu ibu segala zikir dan sebaik-baik kebajikan.”
InsyaAllah orang yang mempunyai penyakit was-was yang mengamalkan bacaan-bacaan ini akan terpelihara dari penyakit tersebut.
Perasaan hasad dengki merupakan satu sifat yang terlarang dalam Islam, dan Allah SWT mengarahkan agar kita meminta perlindungan dari Allah SWT dari kejahatan sifat dengki ini. Firman Allah SWT;
وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ
Maksudnya: Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya. Surah al-Falaq (5)
Maksudnya: Perasaan hasad dan dengki itu dilarang kecuali pada dua perkara: dengki terhadap seseorang yang Allah SWT kurniakan kepadanya harta dan dia membelanjakannya pada jalan kebenaran, serta seseorang yang dikurniakan hikmah dan dia berhukum dengannya dan mengajarkannya. Sahih al-Bukhari (73)
Maksudnya: Perasaan hasad dan dengki itu dilarang kecuali pada dua perkara: dengki terhadap seseorang yang dikurniakan ilmu tentang al-Qur’an dan dia membacanya sepanjang malam dan siang, serta dengki terhadap seseorang yang dikurniakan harta dan dia menginfakkannya (ke jalan Allah SWT) sepanjang malam dan siang. Sahih al-Bukhari (7529) dan Sahih Muslim (815)
Menurut Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani, istilah hasad dalam hadith ini sebenarnya membawa maksud al-ghibtoh (الغبطة) iaitu keinginan untuk memperoleh nikmat seperti orang lain, tanpa rasa mahu melihat nikmat tersebut ditarik dari orang itu. Keinginan ini juga disebut sebagai munafasah atau persaingan, dan ianya terpuji (Mahmud) jika dalam perkara ketaaatan. (Rujuk Fath al-Bari 1/167)
Kesimpulan
Rumusannya, perasaan hasad dan dengki itu pada asasnya adalah dilarang, dan ia jelas dinyatakan melalui ayat al-Qur’an dan hadith yang disebutkan di atas.
Perasaan hasad yang dibenarkan hanyalah pada perkara-perkara kebaikan, dan ia pada asasnya tidaklah disebut sebagai hasad, bahkan ia lebih merupakan satu keinginan (ghibtoh atau raghbah) untuk dikurniakan kelebihan yang sama agar dapat meningkatkan amalan kebaikan yang mendekatkan diri kepada Allah SWT, dan tidak pula ingin supaya nikmat itu ditarik dari orang tersebut.
Ayat Al-Kursi digelar sebagai Penghulu Segala Ayat Al-Quran. Ayat 255 dari Surah Al-Baqarah ini juga merupakan ayat yang paling mulia daripada seluruh ayat yang terdapat di dalam ayat Al-Quran. Ayat ini disebut ‘Ayat Kursi’ kerana di dalamnya terdapat perkataan ‘KURSI’ yang bermaksud tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.
Banyak kelebihan mengamalkan bacaan ayat Kursi terutama kepada golongan wanita. Ikuti kisah tentang seorang wanita yang mengamalkan doa Kursi dalam kehidupan hariannya.
‘KENAPA SAYA TIDAK DIPERKOSA ?”
Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di USA. Dia berjilbab dan memiliki akhlak yang bagus, suka membaca Ayat Kursi.
Suatu malam wanita ini dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan pintas untuk pulang. Jalan yang dilalui pula agak sunyi, tidak ramai orang yang melalui jalan itu.
Oleh kerana hari sudah lewat malam, berjalan di jalan yang agak gelap membuatkan dia agak gelisah dan takut. Lebih–lebih lagi dia berjalan sendirian.
Tiba-tiba dia melihat ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding tepi lorong itu. Wanita tersebut sudah mulai takut, cemas, dan gelisah. Yang boleh dilakukannya waktu itu adalah berdoa kepada Allah SWT memohon keselamatan atas dirinya.
Dia baca ayat kursi dengan penuh pengharapan agar Allah SWT membantu dia saat itu.
Allah SWT berfirman:
اللَّهُ لَآ إِلٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُۥ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُۥ مَا فِى السَّمٰوٰتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُۥٓ إِلَّا بِإِذْنِهِۦ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُۥ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ allohu laaa ilaaha illaa huw, al-hayyul-qoyyuum, laa ta`khuzuhuu sinatuw wa laa na`uum, lahuu maa fis-samaawaati wa maa fil-ardh, man zallazii yasyfa’u ‘indahuuu illaa bi`iznih, ya’lamu maa baina aidiihim wa maa kholfahum, wa laa yuhiithuuna bisyai`im min ‘ilmihiii illaa bimaa syaaa`, wasi’a kursiyyuhus-samaawaati wal-ardh, wa laa ya`uuduhuu hifzhuhumaa, wa huwal-‘aliyyul-‘azhiim
Maksudnya:
“Allah, tidak ada tuhan selain Dia. Yang Maha Hidup, yang terus-menerus mengurus (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Milik-Nya apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Tidak ada yang dapat memberi syafaat di sisi-Nya tanpa izin-Nya. Dia mengetahui apa yang di hadapan mereka dan apa yang di belakang mereka dan mereka tidak mengetahui sesuatu apa pun tentang ilmu-Nya melainkan apa yang Dia kehendaki. Kursi-Nya meliputi langit dan bumi. Dan Dia tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Dia Maha Tinggi, Maha Besar.” (QS. Al-Baqarah 2: Ayat 255)
Waktu dia melewati tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat melihat wajah lelaki itu. Lelaki itu tidak menganggu wanita ini dan dia selamat sampai ke rumahnya.
Keesokan paginya, wanita ini membaca surat kabar yang memberitakan seorang wanita diperkosa oleh seorang lelaki yang tidak dikenalinya di lorong yang dia lalui semalam hanya 10 minit setelah dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki yang dia lihat semalam adalah pelakunya.
Atas rasa tanggung jawab, dia terus membuat laporan di balai polis. Wanita ini dapat mengenali pelakunya, pihak polis juga dapat membuktikan bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.
ADA DUA LELAKI DI KANAN & KIRI
Namun wanita ini hairan juga kenapa lelaki tadi tidak menjadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut padahal dia sendirian ketika itu. Wanita ini meminta kebenaran kepada pegawai polis yang bertugas untuk bertanya sedikit kepada si perogol tadi. Selepas pihak polis memberi keizinan, wanita ini bertanya kepada si perogol.
Tanya perempuan : ”why dont ‘t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone.” (kenapa anda tidak melalukan apa-apa terhadap saya malam itu walaupun anda tahu saya seorang saja di sana)
Perogol itu menjawab : ”No,you are not alone, that night I saw two young man walking with you. One your right side and the other one was by your left. If you were alone of course you will be my victim.” (tidak, kamu bukan sendiri malam itu saya tampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan kamu. Seorang sebelah kanan dan seorang lagi sebelah kiri kamu. Kalaulah kamu seorang diri malam itu, sudah pasti kamu jadi mangsa saya.”
BERKAT AYAT KURSI
Wanita ini merasa terkejut, mendengar penjelasan si perogol. Dia bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana dirinya masih dipelihara, mungkin juga berkat ayat kursi yang dia baca malam itu.
”..Barangsiapa membaca ayat kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang malaikat memeliharanya hingga subuh. Barangsiapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam ksempitan, Niscaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.” Dari Abdullah Bin ‘Amr r.a
Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya maka Allah pasti akan sentiasa dekat dan memelihara hambaNya. Melalui kisah wanita ini, dia seorang wanita yang menutup aurat dan menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang ‘menemani’ wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.
Sumber kredit: Viral Media Johor
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Berpuasa di bulan Ramadan adalah rukun Islam yang ketiga. Setiap Umat Islam wajib menunaikannya. Namun bagaimana pula dengan mereka yang meninggal dunia dan tidak sempat mengqadha’ puasanya? Apakah hukumnya menggantikan puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia?
Sekiranya berterusan keuzuran seseorang itu sehingga dia meninggal dunia seperti sakitnya yang berterusan, berpanjangan safarnya, pengsannya, hamilnya, menyusunya dan semisalnya, maka ia tidak dikira berdosa. Tidak wajib ke atasnya dan begitu juga bagi pihak walinya (saudara terdekat) kerana kewajipan berpuasa tidak dapat dilaksanakan sehinggalah dia meninggal dunia maka telah gugur hukum berpuasa buatnya.
Sekiranya seseorang itu mampu untuk mengqadha’kan puasa yang ditinggalkan sama ada sebab uzur ataupun tidak, namun tidak diqadha’kan sehingga dia mati, adapun mazhab al-Qadim (dan ia adalah yang rajih dan disahihkan oleh golongan muhaqqiq), dalam keadaan begini dibolehkan bagi wali untuk berpuasa bagi pihak si mati namun tidaklah dilazimi (wajib) akan perbuatan tersebut. Ini berdasarkan hadis `Aisyah R.Anha yang mana Nabi SAW telah bersabda:
Maksudnya: Siapa yang mati dan padanya terdapat puasa yang belum digantikan, maka berpuasa bagi pihak (si mati) walinya.
Riwayat al-Bukhari (1952) & Muslim (1147)
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam kitabnya al-Minhaj menyebutkan bahawa bagi mereka yang berbuka puasa kerana uzur dan berpanjangan uzur atau sakitnya itu sehinggalah mati, maka tidak ada puasa keatasnya, dan tidak perlu membayar fidyah baginya dan tidak pula orang lain berpuasa baginya.[2]
Dalam sebuah hadis yang lain, daripada Ibn `Abbas R.Anhuma, telah datang seorang lelaki kepada Nabi SAW lalu berkata: Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya ibuku telah mati dan masih ada padanya baki puasa sebulan (yang belum diqadha’kan). Adakah aku perlu menggantikannya?. Jawab Nabi SAW:
فَدَيْنُ اللَّهِ أَحَقُّ أَنْ يُقْضَى
Maksudnya: Adapun hutang Allah itu lebih berhak untuk dilunaskan.
Riwayat Abu Daud (3310)
Puasa tersebut boleh digantikan oleh wali si mati dari kalangan ahli keluarga yang terdekat dan boleh juga untuk mengupah orang lain berpuasa bagi si mati. Sekiranya terdapat orang luar (bukan dari kalangan wali si mati) yang berpuasa bagi si mati tanpa izin atau tiada wasiat dari si mati maka tidak sah puasa tersebut.
Sekiranya wali tidak berpuasa bagi si mati, dan tidak juga orang yang lain, maka dikeluarkan dari bahagian yang ditinggalkan puasa tersebut fidyah bagi setiap hari yang ditinggalkan dengan satu mud (cupak). Sekiranya si mati tiada meninggalkan harta maka dibolehkan untuk orang lain mengeluarkan hartanya bagi menyelesaikan hutang puasa si mati dalam bentuk fidyah.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Cium jenazah suami, isteri atau ahli keluarga buat kali terakhir antara amalan biasa dalam masyarakat kita sebelum jenazah dikafankan.Namun begitu masih ada yang keliru...