Kita sering mendengar ucapan Alhamdulillah yang bermaksud segala puji bagi Allah yang mana kita menzahirkan rasa syukur pada Allah. Masa yang sama, perkataan Alhamdulillah termasuk dalam ayat dari surah Al-Fatihah yang menjadi rukun dalam solat kita.
Jika Alhamdulillah bermaksud segala puji bagi Allah, apa pula maksud Alhamdulillah ‘Ala Kulli Haal?
Alhamdulillah ‘Ala Kulli Haal bermaksud SEGALA PUJI BAGI ALLAH DALAM SEGALA SITUASI.
Erti kata-kata di atas sangat luar biasa. Islam mengajarkan kita bahawa rasa syukur dan terima kasih itu harus ucapkan dalam apa juga keadaan kita lalui. Malah saat terlepas dari beban atau kesakitan itu juga, adalah atas izin-Nya. Ia puncak tertinggi kita mengucapkan rasa syukur pada Allah.
Bila masa kita perlu mengucapkan Alhamdulillah Allah Kulli Haal?
1) Saat diuji dengan kecelakaan Tidak ada manusia terlepas dari musibah atau kecelakaan sama ada besar atau kecil. Kesakitan atau kecelakaan adalah ujian dari Allah untuk hambanya. Ia bukan saja untuk menguji keimanan tetapi juga menghapuskan dosa-dosa kecil. Daripada Abu Sa'id Al Khudri dan Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seorang Muslim yang ditimpa suatu penyakit dan keletihan, kegusaran dan kesedihan, gangguan dan kesusahan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah SWT akan menghapus kesalahan-kesalahannya."Hadith riwayat al-Bukhari no 5641). Namun saat diuji ini, sebutlah Alhamdulillah ‘ala kulli haal di mana kita mungkin tidak menyukai bencana yang berlaku itu.
2) Mendapat berita buruk
Selain bencana, ketika menerima berita buruk, disarankan untuk mengucapkan kata-kata “Alhamdulillah” ‘ala kulli haal. Semua orang menyukai perkara baik tetapi kadang kala dalam kehidupan sehari-hari kita juga mungkin mendapat khabar buruk. Misalnya, diuji dengan kehilangan motosikal tempatnya mencari rezeki. Dalam situasi seperti di atas, Islam melarang kita untuk mengeluh, apalagi mengutuk keadaan yang terjadi. Tetapi kita digalakkan untuk terus bersabar dengan ujian yang berlaku ini. Ucapkanlah perkataan Alhamdulillah ‘ala kulli haal (segala puji bagi Allah dalam segala situasi). Lihatlah perkara ini yang berlaku ke atas dua beradik yatim di mana mereka kehilangan motor sehari selepas ibu mereka meninggal. Di sebalik ujian itu, timbul rezeki lain apabila Ustaz Ebit Lew menghadiahkan adik ini sebuah motosikal baru sebagai ganti. Nah! Lihatlah keajaiban yang berlaku atas musibah menimpa kita.
3) Bersin
Alhamdulillah ‘ala kulli haal juga diucapkan saat bersin. Menurut Th Reading dan Bukhari dalam hadits mereka, yang berbunyi: “Jika seorang di antara kalian bersin hendaklah membaca “Alhamdulillah ‘ala kulli haal dan hendaklah orang di sekitarnya menyebut “Yahdikumullah wa yuslih baalakum” (HR Tharani dan Bukhari).
4) Dalam kesakitan, kesedihan atau kesedihan
Dalam keadaan diuji dengan sakit, kesedihan atau kesusahan, ucapkanlah Alhamdulillah ‘ala kulli haal. Menzahirkan rasa syukur ini tidak hanya untuk saat rasa bahagia sebaliknya saat diuji dengan semua situasi.
Dalam satu hadis diriwayatkan oleh Imam Tarmidzi “ Sesungghnya balasan terbesar ada;ah dari ujian terberat. Jika Allah mencintai satu kaum, maka Alkah akan memberikan cubaan kepada mereka. Barang siapa redha, maka Allah pun redha. Dan barang siapa murka, maka baginya murka Allah” (HR Tirmidzi)
Amalkanlah ucapan “Alhamdulillah ‘ala kulli haal, Allah akan menggantikan semua kesakitan, keperitan dengan kesenangan.
Ads
KISAH SEEKOR BURUNG SAKIT
KASHOORGA kongsikan kisah seekor burung yang sakit dan diberitakan tak akan sembuh namun selepas mengucapkan perkataan “Alhamdulillah ‘ala kulli haal dalam apa jua keadaannya, burung ini terlepas dari semua kesakitannya seperti dikongsikan oleh Ustazah Nur Afifah Syahab. Ia penuh dengan hikmah dan menjadi pengajaran buat kita semua. Teringat pesanan salah sorang ustaz kursus Haji di Masjid Besi Putrajaya..ucapkan ALHAMDULILLAH in every situation we faced in life..
Ada seekor burung yang hidup di padang pasir, sedang sangat sakit, tidak ada bulu, tidak ada makan dan minum, tidak ada tempat tinggal.
Suatu hari seekor burung merpati lewat (lalu), jadi burung yang tidak bahagia itu menghentikan burung merpati dan bertanya " Mau pergi kemana?"
Merpati itu menjawab "Aku akan pergi ke syurga".
Maka burung yang sakit itu berkata, "Tolong cari tahu, bila penderitaanku akan berakhir?"
Burung merpati itu berkata, "Tentu, aku akan melakukannya." Dengan mengucapkan selamat tinggal kepada burung yang sakit. Burung merpati melanjutkan perjalanannya mencapai syurga dan menyampaikan pesan burung yang sakit itu kepada malaikat di pintu syurga. Malaikat itu berkata, "Selama tujuh tahun ke depan hidup burung tersebut harus menderita seperti itu, tidak ada kebahagiaan sampai saat itu."
Burung merpati berkata, "Ketika burung yang sakit mendengar ini, dia pasti berkecil hati. Bisakah kamu menyarankan solusi apa pun untuk ini."
Ads
Sang Malaikat menjawab, “Katakan padanya untuk selalu mendoakan ini, "Alhamdulillah alla kulli haal"
Burung merpati itu bertemu dengan burung yang sakit lagi & menyampaikan pesan malaikat itu kepadanya.
Saat tujuh hari merpati itu lewat(lalu) lagi, dia melihat burung yang sakit itu sangat senang, bulunya tumbuh di tubuhnya, tanaman kecil tumbuh di daerah gurun, kolam kecil air juga ada di sana, burung itu bernyanyi dan menari riang. Merpati itu tercengang. Malaikat telah mengatakan bahwa tidak akan ada kebahagiaan bagi burung itu selama tujuh tahun ke depan.
Melihat keadaan ini, burung merpati pergi mengunjungi malaikat di gerbang syurga. Burung merpati itu mengajukan pertanyaannya kepada Malaikat.
Sang Malaikat menjawab, "Ya memang benar tidak ada kebahagiaan untuk burung itu selama tujuh tahun, tetapi kerana burung itu selalu mengucapkan, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL" dalam setiap situasi, hidupnya berubah.
Ketika burung itu jatuh di atas pasir panas dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL"
Ketika tidak bisa terbang dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL."
Ads
Ketika haus dan tidak ada air di sekitar, dia berkata, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL"
Apapun situasinya, burung itu terus mengulang, "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL" dan kerana itu tujuh tahun dibubarkan dalam tujuh hari.
Ketika saya mendengar cerita ini, saya merasakan perubahan besar dalam cara saya merasakan, berfikir, menerima & melihat kehidupan.
Saya amalkan kalimat ini dalam hidup saya. APA pun situasi yang saya hadapi, saya mulai mengucapkan ini "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL"
Ini membantu saya mengubah pandangan saya dari apa yang saya tidak punyai, apa yang saya miliki dalam hidup saya.
Contohnya: jika sakit kepala, saya ucapkan "ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL" TERIMA KASIH atas tubuh saya lain yang baik-baik saja, yang sihat; dan saya perhatikan bahawa sakit kepala itu tidak mengganggu saya sama sekali.
Dengan cara yang sama saya mulai gunakan kalimat ini dalam hubungan saya (baik keluarga, teman, tetangga) kewangan, kehidupan sosial, perniagaan dan semua hal yang dapat saya ceritakan. Saya berbagi cerita ini dengan semua orang yang saya hubungi, dan itu membawa perubahan besar dalam perilaku mereka juga.
Kalimat sederhana ini benar-benar memiliki impak yg mendalam pada hidup saya, saya mulai merasakan betapa beruntungnya saya, betapa bahagianya saya, betapa hidup adalah baik.
Mari kita ulangi kalimat ini secara terus menerus untuk mengalami pergeseran dalam hidup kita.
Jadi bersyukurlah dalam segala hal dan lihatlah perubahan mulai terjadi dalam diri Anda. Ada KUASA dlm bersyukur.
INGAT! ALHAMDULILLAH ALLA KULLI HAAL
Terimakasih Ya Allah atas segalanya. _Perkongsian dari Guru tercinta Ustazah Nur Afifah Syahab.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan sejak isu wabak koronavirus menjadi serius, ramai orang bijak pandai mula membuat andaian sendiri.
Malah ada juga sesetengahnya yang tidak menghiraukan Perintah Kawalan Pergerakan yang diarahkan oleh Perdana Menteri sehingga hujung bulan ini.
Mereka menganggap slogan ‘Takut Allah, jangan takut virus’ dan tidak menghiraukan larangan sementara seperti tidak boleh bekerja, pergi ke Masjid atau ke tempat awam lain.
Namun sebenarnya menurut kenyataan penuh oleh Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menerangkan secara terperinci Fatwa Penyebab Kematian itu sama dosanya seperti membunuh.
Ayuh, kita fahami kupasannya mengenai perkara ini yang di muat naik dalam laman rasmi Facebook beliau.
FATWA PENYEBAB KEMATIAN SAMA DOSA SEPERTI MEMBUNUH SS Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin Mufti Negeri Perlis
Dalam kegawatan serangan wabak COVID 19 ini, kita mendapati sejumlah golongan yang kelihatan beragama mengeluarkan pandangan-pandangan hukum yang boleh menyebabkan kemudaratan menimpa orang-orang yang terpengaruh dengan mereka. Antaranya, mereka menyatakan tiada kelonggaran untuk tidak menghadiri Solat Jumaat dan solat jemaah sekalipun dalam keadaan penyebaran wabak ini. Ada pula yang menyatakan dengan pergi berdakwah tidak akan terkena virus tersebut. Slogan mereka “Takut Allah, jangan takut virus”. Hasilnya, berapa ramai telah terkena virus yang bahaya ini, dan merebak pula kepada orang-orang lain. Bahkan ada ‘ustaz selebriti’ dan artis selebriti yang turut mengeluarkan pandangan yang ke arah tersebut. Padahal telah dikeluarkan arahan Ulul Amri dan para pakar dalam bidang kesihatan. Untuk menjawab hal tersebut, saya ingin menyebutkan perkara-perkara berikut;
1. Mengeluarkan pandangan atau pendapat atas nama agama sehingga mempengaruhi pihak yang mendengar lalu membawa kepada kematian, dosanya seperti membunuh mangsa yang terpengaruh tersebut. Ini yang pernah berlaku di zaman Nabi s.a.w apabila ada seorang yang tercedera di kepala, kemudian dia berjunub, dia bertanya apakah ada kelonggaran bagi dirinya untuk tidak mandi. Mereka yang ditanya memberikan pendapat bahawa hukumnya dia tetap wajib mandi. Maka, dia pun mandi lalu mati. Berita itu sampai kepada Nabi s.a.w, baginda menyatakan bahawa mereka telah membunuh lelaki tersebut dan Allah akan membunuh mereka kembali. Kisah ini diriwayatkan oleh Jabir dan Ibn ‘Abbas. Dalam riwayat Jabir:
“Kami keluar dalam satu perjalanan. Seorang lelaki dalam kalangan kami telah ditimpa batu lalu cedera di kepalanya. Dia kemudiannya bermimpi (keluar mani). Lalu dia bertanya sahabat-sahabatnya: “Adakah bagiku rukhsah (kelonggaran) untuk bertayammum?”. Mereka menjawab: “Kami tiada dapati untuk engkau kelonggaran sedangkan engkau mampu menggunakan air”. Maka dia pun mandi dan (akibatnya) dia mati. Apabila kami datang kepada Nabi s.a.w, baginda diberitahu hal tersebut. Baginda bersabda: “Mereka telah membunuhnya, Allah membunuh mereka. Mengapa tidak mereka bertanya jika mereka tidak tahu?!! Ubat bagi kejahilan itu hanyalah bertanya”. (Hadis hasan, riwayat Abu Daud. Diriwayatkan juga oleh al-Imam Ahmad, Ibn Majah, al-Daraqutni, Ibn Hibban, al-Hakim dll daripada Ibn ‘Abbas. Al-Hakim dan al-Zahabi mensahihkannya. Al-Albani dan Syu’aib al-Arnaut menilainya hasan).
Kata al-Imam Abu Sulaiman al-Khattabi (meninggal 388H) dalam Ma’alim al-Sunan mengulas hadis ini:
أنه عابهم بالفتوى بغير علم وألحق بهم الوعيد بأن دعا عليهم وجعلهم في الإثم قتلة له
“Nabi s.a.w menyalahkan mereka disebabkan fatwa tanpa ilmu. Baginda memberikan janji azab dengan berdoa (azab) ke atas mereka dan menjadikan mereka dalam dosa membunuh lelaki tersebut” (1/104. Syria: al-Matba’ah al-‘Ilmiyyah).
2. ‘Amr bin al-‘As sahabat Nabi s.a.w. pernah berjunub, kemudian bertayammum dan menjadi imam semasa musim sejuk. Sahabat-sahabat Nabi s.a.w yang lain tidak bersetuju dengan perbuatan beliau.
Daripada ‘Amr bin al-‘As, kata beliau: “Aku telah bermimpi (keluar mani / berjunub) pada satu malam yang sejuk semasa Peperangan Zat al-Sulasil. Aku bimbang jika aku mandi maka aku akan binasa (mudarat). Maka aku pun bertayammum. Kemudian aku solat menjadi imam Solat Subuh bagi sahabat-sahabatku. Mereka menyebut hal itu kepada Nabi s.a.w . Baginda bertanya: “Wahai ‘Amr! Engkau solat mengimami sahabat-sahabatmu sedangkan engkau berjunub?” Maka aku pun memberitahu baginda apa yang menghalangku untuk mandi. Aku juga berkata bahawa aku mendengar ALLAH berfirman “Jangan kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya ALLAH Maha Pengasih kepada kamu” -Surah al-Nisa 29- . Lantas Nabi s.a.w pun ketawa dan tidak berkata apa-apa”. (Riwayat sahih, Ahmad dan Abu Daud -lafaz Abu Daud-)
Dalam hadis ini, Nabi s.a.w telah iqrar (mengiktiraf) tindakan ‘Amr bin al-‘As bertayammum semasa sejuk untuk mengelakkan sakit atau mudarat. Inilah antara contoh kelonggaran yang diberikan oleh agama ini kepada penganutnya. Nabi s.a.w tidak berkata: “Engkau kalau mati pun dapat pahala sebab nak solat. Jangan takut sejuk, takutlah ALLAH”. Sebaliknya, baginda ketawa tanda setuju dengan tindakan ‘Amr bin al-‘As r.a.
3. Tabiat atau sifat syariat Islam dalam perkara-perkara fekah atau hukum hakam amali adalah memberikan kelonggaran dan tidak membebankan apabila berlaku keadaan yang memerlukan kelonggaran atau rukhsah. Lihat apa yang ALLAH firman dalam al-Quran berhubung dengan orang yang sakit atau musafir semasa Ramadan. Ada kelonggaran. Bahkan ALLAH memberitahu kita bahawa DIA tidak mahu kita terbeban. Firman Allah:
(maksudnya): “..dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka dan ganti) pada hari-hari yang lain. Allah mahu kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran” (Surah al-Baqarah: 185).
4. Dalam hadith Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Agama itu mudah. Tiada seorang yang memberat-beratkannya melainkan dia menjadi susah. Maka bersederhanalah, dekatilah yang tepat dan gembirakanlah mereka” (Riwayat al-Bukhari).
Dalam hadith lain Umm al-Mukminin ‘Aisyah menyebut:
Rasululah tidak diberi pilihan antara dua perkara kecuali baginda mengambil yang paling mudah. Ini selagi ia tidak merupakan dosa”.(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
5. Sesuatu fatwa itu boleh berubah jika berlaku perubahan keadaan. Umpamanya, Solat Jumaat dan jemaah memang memang dituntut untuk kita tunaikan di masjid. Namun, keadaan wabak COVID 19 ini telah menuntut kita melihat semula hukum tersebut kerana jika terus dilaksanakan akan mendatangkan mudarat yang besar dan sudah terbukti. Al-Imam Ibn Qayyim (meninggal 751H) dalam karyanya yang terkenal I’lam al-Muwaqqi’in meletakkan satu fasal فَصْلٌ فِي تَغْيِيرِ الْفَتْوَى، وَاخْتِلَافِهَا بِحَسَبِ تَغَيُّرِ الْأَزْمِنَةِ وَالْأَمْكِنَةِ وَالْأَحْوَالِ وَالنِّيَّاتِ وَالْعَوَائِدِ
(Fasal yang membincangkan perubahan fatwa dan perbedaannya berdasarkan perubahan zaman, tempat, keadaan, niat dan adat).
Bahkan al-Imam Ibn Qayyim memberikan amaran yang keras terhadap mereka yang memberikan fatwa tanpa memahami realiti atau sasaran fatwa. Kata beliau:
(Sesiapa yang berfatwa kepada orang ramai hanya sekadar memetik dari buku-buku yang berbeza uruf, kebiasaan, waktu, tempat, keadaan dan kaitan suasana maka dia telah sesat lagi menyesatkan. Jenayahnya terhadap agama lebih besar dari jenayah seseorang yang mengubati tubuh orang ramai yang berbeza negeri, kebiasaan, waktu dan tabiat mereka dengan (hanya berdasarkan apa yang ada dalam ) satu kitab dari kitab-kitab perubatan. Bahkan, ini tabib yang jahil dan ini pula mufti yang jahil yang lebih mudarat untuk agama dan badan manusia) (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin, 3/66. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.)
6. Tidaklah mungkin agama menyuruh kita melakukan satu ibadah yang memusnah diri kita sedangkan kita mempunyai pilihan untuk melakukannya atau menggantikan dalam keadaan atau dengan gantian yang tidak memusnah diri. Bahkan ada hukum yang gugur kewajipannya apabila hilang keupayaan seperti haji dan zakat. Segala pendapat yang menjadikan orang Islam kelihatan tidak cerdik, tidak wajar disandarkan kepada agama ini. Kata al-Imam Ibn Qayyim juga dalam I’lam al-Muwaqqi’in:
“Sesungguhnya syariah Islam itu binaan dan asasnya adalah atas segala hikmah dan kebaikan untuk manusia di dunia dan akhirat. Syariah Islam itu segalanya keadilan, kerahmatan, kemaslahatan dan hikmat. Maka setiap perkara yang berubah dari keadilan kepada kezaliman, dari rahmat kepada yang berlawanan dengannya, dari kebaikan kepada kerosakan, dari hikmat kepada sia-sia maka ia bukan syariah Islam sekalipun diberikan takwilan untuknya”. (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in, 3/3, Beirut: Dar al-Jail).
7. Maka dengan itu, sesiapa sahaja yang mengeluarkan pandangan agama sehingga mengorban nyawa orang lain atau memudarat orang lain, padahal hukum syarak tidak sedemikian rupa, maka dia menanggung dosa. Jika sekiranya ada yang mati kerana terpengaruh dengan pendapatnya, maka dosanya seperti membunuh. Jika ada yang sakit atau cedera, maka dosanya seperti menyakitkan atau mencederakan orang lain. Maka, berhati-hatilah menyandar sesuatu hukum kepada agama.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ashhadu allah ilaha illallah, wa ash hadu anna muhammada rrosulullah
Ertinya :- Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah, melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.
Setiap hari waktu solat, kita akan mengucapkan perkataaan dua kalimah syahadah ini sebanyak lapan kali dalam sehari. Malahan adakalanya dibaca lebih kerana kita membacanya sebelum tidur selain melakukan solat sunat lain.
Betapa besarnya dan agungnya nama Allah dan Muhammad di bibir kita. Dikisahnya manusia akhir zaman akan masuk syurga kerana rahmat dan kasih sayang Allah serta syafaat dari baginda Rasulullah. Sebagai Nabi terakhir, Rasulullah dihadirkan sebagai pembawa rahmat kepada makhluk sekalian alam. Ini jelas melalui firman ALLAH SWT: “Tidak kami utuskan kamu (Muhammad) melainkan untuk memberi rahmat kepada sekalian alam.” (Al-Anbiya’, 107).
Malah sesiapa yang pernah menjejakkan kaki ke Madinah, pasti merindui bumi barakah itu malah ramai yang berebut ingin memasuki Raudah, tempat jenazah Rasulullah disemadikan. Selain berbau harum, ramai mengharapkan dapat bersemadi di situ agar dekat dengan makam Baginda Nabi.
Dari satu perkongsian Tik Tok @Delhaura, wanita ini berkongsi bagaimana dia mengubah kehidupannya 360 % selepas bermimpi bertemu Rasulullah. Malah dari perkongsiannya, setiap kali nama Baginda disebut, hatinya berasa hiba dan dia akan menangis tersedu sedan mengenangkannya.
Berkongsi kisah mimpinya itu, mengakui dirinya hanyalah hamba yang kerdil. Terasa diri tidak layak.
“Saya sedih, siapalah saya untuk bertemu bermimpi bertemu Baginda? Saya ini wanita biasa akhir zaman. Saya bermimpi ketika saya amula bertaubat dan berhijrah. Dan mimpi dah ubah hidup saya 360 darjah.
“Ramai tanya apa amalan saya? Jujur tak ada amalan istimewa pun. Saya bukan wali atau auliya Allah SWT. Saya cuma manusia yang selalu merindui Nabi SAW. Hari-hari saya teringatkan Baginda. Saya rasa Baginda begitu dekat dengan saya. Saya letak Baginda dalam satu ruang hati kecil saya. Air mata saya terlalu murah untuk Baginda.
“Saya banyak buang dunia dari hati demi perjuangan dan pengorbanan Rasululah SAW. Saya ingin ikut jejak langkah Baginda. Saya amal sunnah Rasulullah SAW. Termasuk ibadat, perbuatan, pemakanan dan lain-lain. Dalam sunnah ada kejayaan.
Tambah @delhaura lagi, dia mengajak orang ramai memperbanyakkan selawat jika ingin bertemu dengan baginda Nabi. Jika tidak di dunia, di akhirat kelak. PASTI. Inilah janji Rasullah SAW. Baginda akan beri syafaat kepada sesiapa yang pernah berselawat atasnya. Moga bertemu lagi Rasulullah wahai Rasulku sayang,” kongsinya pada video pertama.
Dari satu video lain, @Delhaura memaklumkan bagaimana kisah mimpinya itu bermula.
Jelasnya, orang sering bertanya mengapa dirinya mudah sedih dan tersentuh kalau dengar pasal Nabi SAW.
“Ia berkaitan dengan mimpi dialaminya. Satu hari aku masuk ke satu kampung. Di situ ramai lelaki. Yang pakaiannya tidak seperti sekarang. Mereka berbeza dengan kita. Mereka membawa pedang, panah dan tombak. Di tengah-tengahnya ada dua orang lelaki. Seorang duduk dan seorang berdiri.
“Dua lelaki tadi memakai jubah. Berwarna putih. Berwajah Arab. Punya janggut tapi wajahnya bercahaya. Lalu aku bertanya, “siapa ini”?
“Jawapnya, Ini Rasulullah.
Allah, betapa indahnya mimpi wanita ini. Semoga kita juga memperoleh inspirasi dan jangan pernah lupa untuk berselawat ke atas Nabi. Rugi jika berat mulut di dunia kerana kita semua mengharapkan syafaat dari Baginda di akhirat kelak untuk masuk ke syurga Allah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
‘Suami panas baran, isteri tak perlu mandrem.’ Cuba amalkan Zikir Ya Latif sekerap mungkin. Tidak dinafikan hidup berumahtangga jadi tak keruan bila bersuamikan lelaki pemarah dan panas baran.
Setiap isteri idamkan lelaki yang sentiasa berlembut dan bertolak ansur, tetapi tak semua yang kita impikan menjadi kenyataan.
Sesetengah isteri mungkin akan ambil jalan pintas dengan ‘mandrem’ atau bomohkan suami, tapi ketahuilah cara ini amat dilarang dalam Islam.
Sebaiknya lakukan perkara yang dibenarkan agama dan disukai Allah SWT seperti berdoa dan mengamalkan zikir-zikir tertentu bagi melembutkan hati suami yang “panas’.
Sebenarnya, bercakap mengenai konteks menambat hati suami, sebenarnya ia memerlukan usaha yang berterusan. Kadangkala isteri berasa diri mereka sudah cukup sempurna dalam menjaga keperluan suami dan mereka wajar dihargai atas pengorbanan itu.
Namun sebaliknya, lelaki pula melihat ia sebagai satu tanggungjawab isteri yang tidak perlu dibayar dalam bentuk balasan mahupun menjaga hati isteri.
Sekiranya anda mempunyai suami yang kurang sikap empati atau tidak pandai menghargai isteri, maka anda perlu meningkatkan usaha untuk ‘mengikat’ suami agar terus menyayangi dan setia kepada anda.
Isteri Tak Perlu Mandrem
Sebenarnya, ada cara mudah untuk menawan suami iaitu hanya dengan mengamalkan doa yang tercatit dalam al-Quran mahupun hadis. Untuk mengecapi kebahagian adalah penting untuk kita menjaga hubungan dengan Allah SWT, supaya hubungan dengan suami sentiasa dalam rahmat dan keberkatanNya.
Cuba amalkan Zikir Ya Latif ini agar semakin hari semakin suami bertambah ‘cool’ terhadap kita.
Cuba Amalkan
Zikir Ya Latif
Latif bermaksud lembut. Apabila anda mengamalkan zikir Ya Latif, maksudnya anda mendoakan agar suami menjadi lembut hatinya dan menyayangi anda tanpa berbelah bahagi, tidak mudah marah dan mengurangkan perselisihan dalam rumah tangga.
Anda boleh amalkan membaca zikir Ya Latif sekerap yang mungkin setiap hari. Panduan istimewa untuk anda, baca zikir ini ketika membasuh beras yang dimasak untuk ahli keluarga tersayang.
Sebut Ya Latif sambil berniat dalam hati mohon Allah lembutkan hati suami. Sekiranya anak-anak anda selalu bergaduh atau tidak mendengar cakap, boleh juga niat sekali untuk anak.
Rumi: Ya Latiffu Ya Kahfi Ya hafizu Ya Syafi Allah Ya Latifu Ya Kahfi Ya Hafizu Ya Syafi Allah Ya Latifu Ya Wafi Ya Karimu Anta Allah
Zikir Ya Latif Sekerap Mungkin
Maksudnya:
Wahai Yang Maha Lemah Lembut
Wahai Yang Maha Mencukupi
Tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang wujud, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang disembah, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang ditujui, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Yang maha besar, tiada Tuhan melainkan ALLAH
Panduan solat sunat taubat...Solat sunat taubat adalah solat yang disunatkan dilakukan apabila seseorang melakukan dosa atau merasakan diri telah berbuat dosa dan ingin bertaubat...