Ketika anak seusia dengannya asyik bermain dengan rakan sepermainan atau leka dengan gajet tapi adik Haikal Firdaus berbeza. Pada usia 9 tahun dia sudahnya berjaya menghafal 30 juzuk al-Quran.
Mula menunjukkan minat menghafaz al Quran sejak usia 4 tahun, dia mendapat dorongan hebat daripada datuk dan nenek yang menjaganya.
Ikuti perkongsian yang sungguh inspirasi ini. Moga kita semua istiqomah dalam menjadi mukmin yang terbaik.
9 TAHUN 30 JUZ DALAM KEPALA
Adik ni bernama Haikal Firdaus. Berumur 9 Tahun dan Berasal dari negeri Johor. Kelebihan dia ialah 30 Juz Al-Quran dalam kepala.
Beliau dijaga oleh datuk dan nenek, orang tanya datuk dia, sejak bila adik Haikal ni mula hafal Quran dan bagaimana mana cara didik dia nak suruh rajin hafal Quran?
Jawapan yang diberikan oleh datuk kepada adik Haikal begitu inspirasi.
“Cucu saya mula menghafal al Quran sejak usia 4 tahun dan cucu saja juga perangainya lain dari kanak-kanak lain. Kami tak paksa di menghahafal tapi semua ini kehendak dia sendiri.”
“Bangun pada 5.00 pagi, ambil wudhuk dan solat, lepas solat dia baca al-Quran satu Juz hingga masuk waktu Subuh.
“Waktu pagi pergi ke sekolah agama lepas waktu sekolah pada waktu petang dia hafal Hadis 40. Tapi kalau waktu cuti sekolah dia gandakan bacaan Al-Quran setiap hari 4 Juz.”
Masya-Allah begitu hebat minat anak kecil ini kepada al-Quran. Semoga dia membesar jadi lelaki soleh.
Sumber: Keluarga & FB Mohd Ibrahim via HIMPUNAN CERAMAH DAN DOA ISLAM
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Di Saat Kita Berduka, Filipina Diuji Taufan Rai Berkelajuan 165 KM Sejam. Bagai Padang Jarak Padang Tekukur
Seluruh alam semesta dan cakerawala adalah milik Allah SWT.
Allah SWT berfirman: “Tidak ada suatu musibah menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah dan sesiapa beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (At-Taghabun: 11).
Hari ini alam terus menangis dan ia satu ingatan bahawa sudah terlalu banyak kemungkaran terjadi di atas muka bumi.
Jika Malaysia menerima tempias ekor Taufan Rai, negara jiran Filipina diuji dengan “kepalanya” apabila negara itu rebah menunduk bumi saat taufan terkuat itu melanda negara mereka, sama pada hari negara kita diuji dengan banjir kilat.
Difahamkan, angka korban akibat Taufan Rai yang membadai Filipina minggu lepas, meningkat kepada 208 orang manakala lebih 50 lagi masih hilang, lapor Sputnik memetik media Filipina.
Sebilangan besar korban dilaporkan di wilayah Visayas Tengah (129 maut), diikuti Visayas Barat dengan 22 kematian,lapor The Manila Bulletin pada Ahad, memetik jurucakap Polis Filipina (PNP), Kol Rhoderick Augustus Alba.
Menurut akhbar itu, kematian akibat taufan turut dilaporkan di wilayah Filipina Caraga (10), Mindanao Utara (tujuh) dan Zamboanga (satu).
Lebih 180,800 orang hilang tempat tinggal dan gangguan bekalan elektrik dilaporkan berlaku di lebih 3,000 kawasan di Filipina.
Menurut pihak berkuasa banjir, lebih 332,000 penduduk terpaksa dipindahkan selepas Rai melanda Filipina pada 16 Disember yang menyaksikan empat nyawa turut terkorban..
Dalam pada itu, beribu-ribu orang di Filipina meninggalkan kediaman mereka dan resort tepi pantai ketika taufan kuat menghentam kepulauan berkenaan semalam dengan pihak berkuasa mengeluarkan amaran angin kencang dan hujan lebat.
Taufan Rai membawa angin kuat selaju 165 kilometer sejam ketika membadai bahagian tengah dan selatan Filipina, kata agensi meteorologi negara itu.
Agensi berkenaan memberi amaran kekuatan angin Taufan Rai boleh meningkat kepada 195 kilometer sejam beberapa jam sebelum ribut tiba di daratan dekat destinasi pelancongan popular, Pulau Siaragao tengah hari semalam.
“Angin taufan pemusnah ini diramal membawa hujan sederhana hingga lebat yang boleh memusnahkan struktur dan tanaman,” tambahnya.
Lebih 45,000 orang mencari tempat berlindung ketika ribut itu bergerak melintasi Lautan Pasifik.
Mereka termasuk pelancong domestik yang melawat pantai-pantai dan lokasi selaman popular di Filipina menjelang cuti Hari Krismas. Pelancong asing masih dilarang daripada memasuki negara itu di bawah sekatan Covid-19. Sumber : Bernama / Kosmo
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sahkah Wuduk Jika Lap Anggota Badan Menggunakan Kain Lembap?
Gunakan kain lembap untuk berwuduk? Dalam Islam, kita diberi dua cara untuk bersuci sebelum solat iaitu mengambil air wuduk atau bertayamum. Biasanya jika tiada masalah bekalan air bersih atau mutlak, kita menggunakan air untuk wuduk. Manakala jika sebaliknya berlaku, kita boleh sahaja bertayamum; menggunakan debu bersih.
Namun ada juga yang buat keputusan sendiri ambil wuduk dengan mengelapkan anggota wuduk dengan kain lembap, mungkin untuk jimat penggunaan air tatkala terputus bekalan air. Apakah sah wuduk begini? Kita baca penjelasan ustaz Azhar Idrus akan hal penting ini.
Artikel berkaitan: Basuh Anggota Wuduk Lebih Tiga Kali, Apakah Sah Wuduknya?
Artikel berkaitan: Subhanallah, Wuduk Jadikan Wajah Kita Bercahaya Pintu-Pintu Syurga Terbuka
Soalan :
Saya ada kemusykilan pasal berwuduk adakah sah kalau kita mengelap anggota wuduk dengan kain lembap atau basah bukan dibasuh seperti biasa?
Jawapan :
Di antara syarat sah mengambil wuduk ialah membasuh iaitu air yang kena pada anggota wuduk itu bergerak di atas anggota badan wajib wuduk.
Oleh itu jika hanya disapukan kain basah ke atas anggota dan lekat air dari kain kepada anggota tetapi air tidak berjalan maka wuduk seperti itu tidak sah kerana tidak dinamakan membasuh.
Berkata Imam Nawawi :
يشترط في غسل الأعضاء جريان الماء عليها فإن أمسه الماء ولم يجر لم تصح طهارته اتفق عليه الأصحاب ونص عليهالشافعي رحمه الله في الأم في باب قدر الماء الذي يتوضأ به
“Disyaratkan pada membasuh segala anggota wuduk itu ialah bergerak air atas anggota. Maka jika dia hanya menyapu akan air dan air tidak bergerak nescaya tidak sah wuduknya dan telah sepakat atasnya oleh Ashab dan telah menaskan oleh Imam Syafie pada Kitab Al-Uum pada bab kadar air yang diambil wuduk dengannya.” (Kitab Al-Majmu’)
Berkata Syeikh Sayyed Abu Bakar Ad-Dimyati :
“Dan syarat sah wuduk yang kedua ialah bergerak air atas anggota wuduk yang dibasuh. Maka tidak sah seorang itu hanya menyapu air tanpa bergerak air itu kerana sungguhnya ia tidak dinamakan membasuh.” (Kitab I’anah At-Talibin)
Dan tersebut pada Kitab Raudhah At-Talibin :
ويشترط في غسل الأعضاء : جريان الماء على العضو بلا خلاف
“Dan disyaratkan pada membasuh sekelian anggota wuduk itu yaitu berjalan air atas anggota tanpa khilaf.”
Dan berkata Imam Taqiyuddin Ad-Dimasyqi :
ويشترط في غسل الأعضاء جريان الماء على العضو المغسول بلا خلاف والله تعالى أعلم
“Dan disyaratkan pada membasuh sekelian anggota wuduk itu hendaklah berjalan air atas anggota yang dibasuh itu dengan ketiadaan khilaf.” (Kitab Kifayatul Akhyar)
Kesimpulannya tidak sah berwuduk dengan cara mengelap anggota dengan tuala basah yang airnya hanya kena kepada anggota dan tidak berjalan air itu.
Jika mengelap dengan tuala yang basah dan air yang kena pada anggota wuduk itu bergerak ia kerana banyaknya air, maka sah wuduk seperti itu kerana masih dinamakan membasuh.
Wallahua’lam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hak Isteri Wajib Tahu Jika Suami Meninggal Dunia
Pemergian suami sebagai ketua keluarga apatah lagi dalam keadaan mengejut bukan saja memberi kesedihan tapi juga kebimbangan pada sang isteri. Terutama memikirkan tentang masa depan diri dan anak.
Meskipun ada hak yang telah ditetapkan buat isteri setelah suami meninggal dunia akan tapi sering kali juga berlaku kekeliruan malah konflik terutama berkaitan harta yang ditinggal.
Supaya kaum wanita dan juga masyarakat sedar tentang hak isteri selepas kematian suami perkongsian info dari Majlis Agama Islam Selangor tentang perkara tersebut.
1. Jika suami meninggal dunia dan meninggalkan harta tanpa membuat wasiat atau tanpa menghibahkan hartanya semasa hidup, maka semua harta-harta yang halal yang ditinggalkan adalah merupakan harta pusaka yang akan diwarisi oleh isteri dan waris-waris lain mengikut hukum faraid.
2. Jika suami meninggal dunia meninggalkan anak lelaki, anak perempuan, ibu dan bapa, maka mereka juga adalah waris-waris yang berhak mewarisi harta pusaka arwah suami selain daripada isteri.
3. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan, bapa dan adik-beradik, maka waris yang berhak ke atas harta pusaka arwah suami adalah isteri, anak perempuan dan bapa sahaja. Adik-beradik arwah suami tidak berhak.
4. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan dan adik beradik, maka semua itu adalah merupakan waris-waris yang layak mewarisi harta pusaka arwah suami.
5. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan berumur 8 tahun dan anak lelaki berumur 2 hari, maka adik-beradik arwah suami tidak berhak ke atas harta pusaka arwah suami walaupun anak lelaki tersebut baru berumur 2 hari.
6. Jika suami meninggal dunia dan 2 hari sebelum itu telah menceraikan isterinya dengan perceraian secara talaq 1, maka isteri tersebut masih lagi berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.
7. Jika suami meninggal dunia sebaik sahaja selepas akad nikah dengan isterinya, isterinya tetap berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.
8. Jika suami sebelum meninggal dunia menyatakan mengharamkan harta-hartanya diwarisi oleh isteri dan kemudiannya meninggal dunia, isteri tersebut tetap berhak mewarisi harta pusaka arwah suaminya.
9. Jika suami meninggal dunia meninggalkan harta yang berkongsi bahagian dengan isteri, bahagian yang dimiliki oleh arwah suami merupakan harta pusaka yang perlu dibahagikan kepada waris-waris termasuk isteri mengikut hukum faraid.
10. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri sebagai penama kepada simpanan KWSP, Tabung Haji, Takaful atau seumpamanya, maka isteri hendaklah bertindak sebagai pentadbir untuk membahagikan wang-wang tersebut kepada dirinya dan waris-waris lain yang berhak mengikut hukum faraid.
11. Jika suami meninggal dunia namun harta yang ditinggalkan merupakan harta yang dipinjam, harta yang diamanahkan, harta yang telah diwakafkan, harta yang telah dihibahkan atau harta yang telah dijual, harta-harta tersebut bukan merupakan harta pusaka yang layak diwarisi oleh isteri.
12. Harta pusaka arwah suami yang diperolehi dalam tempoh perkahwinan dengan isteri boleh dituntut oleh isteri sebagai harta sepencarian melalui Mahkamah Syariah.
Sumber: Majlis Agama Islam Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI