Islam telah menggariskan panduan dalam pemilihan jodoh bagi kaum wanita dan juga lelaki.
Ianya juga sudah tertulis di dalam hadis. Berikut adalah ciri-ciri jodoh dalam Islam bagi kaum lelaki dan juga wanita.
LELAKI
Bagi golongan lelaki, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”
Hadis ini telah direkodkan oleh kedua-dua Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadis yang lain.
Di sini kita sudah dapat lihat di mana Rasulullah SAW telah mengarahkan agar seorang lelaki memilih wanita yang beragama sebagai isteri serta menjanjikan kebahagiaan ke atas pilihan yang berasaskan agama.
Ads
WANITA
Bagi golongan wanita pula, Rasulullah telah mengenakan 2 syarat pilihan iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.
Rasulullah SAW pernah bersabda, “Apabila orang yang engkau reda agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlaku fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.”
Ads
Manakala di dalam riwayat yang lain, selepas Rasulullah SAW bersabda seperti di atas, lalu para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah! Walaupun dia telah mempunyai isteri?” Lalu Rasulullah SAW mengulangi, “Apabila orang yang engkau reda agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” sebanyak 3 kali – Abu Hatim Al-Muzani r.a.
PANDUAN MEMILIH JODOH
Dalam membina ikatan perkahwinan yang harmoni dan diberkati oleh Allah SWT, mereka disarankan supaya mengambil kira panduan Syara’ dan saranan Nabi. Ianya di mana, bakal suami digalakkan supaya mengutamakan perempuan yang solehah (beragama) serta dapat melahirkan zuriat disamping memiliki ciri-ciri keistimewaan yang lain.
Ads
Sabda Rasulullah SAW:
“Janganlah kamu kahwini wanita kerana kecantikan mereka, kerana kemungkinan kecantikan itu akan menghancurkan mereka sendiri. Dan janganlah kamu kahwini kerana harta mereka, kerana mungkin harta itu menyebabkan mereka derhaka. Tetapi kahwinilah mereka atas dasar agama. Sesungguhnya hamba yang berkulit hitam, tetapi beragama adalah lebih baik” – Riwayat Ibnu Majah.
Oleh itu, bagi kaum lelaki, carilah isteri yang beragama, ini adalah kerana apabila seseorang lelaki memilih bakal isteri yang solehah dan baik, nescaya mereka akan mendapat jaminan kebahagiaan rumah tangga.
Sumber Kredit: Baitulmuslim.com
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=qDXb7brNhCQ&t=44s
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Berdoa amat dianjurkan di dalam agama dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besarnya hal. Dalam al-Quran, ALLAH SWT berfirman: “Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu…” (Surah Ghafir, ayat 60).
Tak hairanlah, kita disarankan menyuarakan apa saja hajat melalui doa dan insya Allah, lambat atau cepat Allah akan perkenankan.
Satu perkongsian dari seorang pemuda menunjukkan kebesaran doa dan peristiwa dilaluinya cukup menyentuh hati.
Ini kerana dirinya telah merakam satu peristiwa dan menjadi kenangan seumur hidupnya kerana Allah “menjawap’” terus doanya di dalam Raudhah iaitu tempat yang mustajab berdoa. Malah Raudhah antara tempat yang paling diingin dimasuki oleh semua jemaah yang menunaikan haji dan umrah kerana tidak hanya dikenali sebagai taman syurga tapi di dalam Raudhah juga terdapatnya makam Nabi Muhammad SAW, nabi pemberi syafaat.
Berkongsi keajaipan dilaluinya, di saat orang lain berebut-rebut dan mempunyai masa yang singkat di dalam Raudhah tapi pemuda ini berkongsi dirinya dapat berlama-lamaan di dalam Raudhah.
Ini kerana dalam doanya, dia meminta terus kepada Allah agar memberinya kebenaran duduk di dalam taman syurga ini hingga selesai waktu Maghrib untuk dapat bersolat di dalamnya.
“Pada ketika saya habis solat sunat dan berdoa dalam sujud berikan saya peluang ini. Habis solat, saya langsung disuruh keluar oleh pengawal bertugas. Saat saya berlalu di hadapan pengawal bertugas, dirinya bertanya kepada rakannya saya berasal dari negara mana.
“Tanpa disangka-sangka dia berkata, saya boleh berada di sini, di sisi makam Rasulullah hingga waktu Maghrib. Allah maha besar, Allah maha Agung. Allah menjawab doa saya secara terus,” katanya sambil menangis.
Dan ternyata peluang ini sangat besar dan ditunggu-tunggu oleh ramai orang dan ternyata dirinya amat bertuah Allah mengabulkan doanya secara terus.
Baru-baru ini dia berkongsi satu pesanan mengenai bab solat. Menurutnya Allah akan tarik Nur pada wajah mereka yang tidak bersolat ini.
Tidak kira lawa atau kacak mana sekalipun terapi tiada guna jika meninggalkan suruhan Allah yang wajib ini. Malah pada wajah juga tidak ada serinya.
Allah juga turut melaknat orang yang tidak solat ini. Solat adalah tiang agama dan apabila sudah diwajibkan, menjadi tanggungjawab kita perlu melakukannya lima kali sehari.
“Amirul Mukminin, Umar Bin Al Khoththob RA pernah berkata: “Sesungguhnya di antara perkara terpenting bagi kalian adalah solat. Barangsiapa menjaga solat, berarti dia telah menjaga agama.
“Barangsiapa yang mensia-siakannya, maka untuk amalan lainnya akan lebih disia-siakan lagi. Tidak ada bahagian dalam Islam, bagi orang yang meninggalkan solat.” Imam Ahmad RA juga mengatakan perkataan yang sama: “Setiap orang yang meremehkan perkara solat, bererti telah meremehkan agama. Seseorang memiliki bahagian dalam Islam sebanding dengan penjagaannya terhadap solat lima waktu.
“Seseorang yang dikatakan semangat dalam Islam adalah orang yang betul-betul memelihara solat lima waktu.
“Kenalilah dirimu, wahai hamba Allah. Waspadalah! Janganlah engkau menemui Allah, sedangkan engkau tidak memiliki bahagian dalam Islam. Kadar Islam dalam hatimu, sesuai dengan kadar solat dalam hatimu.”
Perkahwinan paksa di zaman moden ini amat jarang terjadi. Namun ia masih berlaku berikutan campur tangan orang tua yang menganggap anak-anak wajib patuh arahan mereka walaupun mereka sudah dewasa dan berdikari.
Tidak mahu menjadi anak derhaka, dilema yang dihadapi sang anak memang cukup besar. Antara hasrat orang tua dan diri sendiri.
Bagaimanapun Islam ada menggariskan hukum dan panduan bagaimana hal ini dapat diuruskan dengan baik. Kita ikuti penjelasan ustaz Dr. Syed Shahridzan berkenaan hal ini.
SOALAN:
Assalamualaikum ustaz. Saya ada kemusykilan tentang perkahwinan. Cerita begini ayah saya berkenan dengan seorang pemuda yang selalu ikut jemaah dakwah.
Jadi ayah saya merancang untuk jodohkan saya dengan dia tapi saya tak setuju, antara sebab kerjayanya dan pendapatannya yang jauh lebih rendah dari saya dan beliau tidak ada pendapatan tetap.
Setahu saya seorang ayah ada kuasa paksa anak perempuannya berkahwin walaupun tanpa kerelaannya.
Soalan saya benarkah situasi saya sekarang ayah saya boleh paksa saya berkahwin dengan lelaki itu walaupun saya tak mahu?
JAWAPAN: Menurut majoriti ulama termasuk mazhab Syafi’ie berpendapat wujudnya pensyariatan wali mujbir dalam perihal nikah kahwin.
Menurut kitab al-Fiqh al-Manhaji mengenai maksud wali mujbir: وولاية الإجبار ثابتة للأب، والجد أبي الأب فقط، ولا ولاية إجبار لغيرهما .وولاية الإجبار إنما تكون في تزويج البنت البكر، صغيرة كانت أو كبيرة، عاقلة أو مجنونة .فلأبيها ـ وكذلك لجدها أبي أبيها ـ أن يزوِّجها بغير إذنها ورضاها.
Maksudnya: “Wali mujbir ialah bapa dan datuk sebelah bapa sahaja dan tiada wali mujbir selain dari kedua-duanya. Wali mujbir hanya mengahwinkan anak dara sama ada kanak-kanak atau dewasa dan berakal atau gila.
Bapa dan datuk sebelah bapa boleh mengahwinkan anak atau cucu perempuannya tanpa izinnya dan kerelaannya.”
Namun begitu bapa tidak memiliki kuasa Ijbar(paksa) anak gadisnya (bukan janda) berkahwin secara mutlak kerana ia tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetap oleh ahli-ahli fiqh.
Ini bermakna si bapa tidak boleh sewenang-wenang memaksa anak gadisnya berkahwin dengan lelaki pilihannya melainkan menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan.
Syarat-syarat sah wali mujbir seperti berikut(rujuk: al-Fiqh al-Manhaji): i. Tidak terdapat permusuhan yang nyata antara wali dan perempuan yang diwalikannya. ii. Bakal suami yang dipilih mestilah sekufu. iii. Bakal suami berkeupayaan menyerahkan mas kahwin dengan segera.
Berdasarkan kenyataan di atas, si bapa menginginkan anak gadisnya berkahwin seorang lelaki yang lebih rendah kedudukan kerjayanya. Dalam bab munakahat(nikah kahwin) ada perbincangan khusus mengenai ‘kafa’ah’ atau ‘kufu’(kedudukan setara) dalam perkahwinan.
Maksud kafa’ah atau kufu’ iaitu kedudukan atau martabat yang sama tinggi antara suami dan isteri. Sebagai contoh wanita yang kaya hendaklah dikahwinkan dengan lelaki yang kaya juga.
Jika seorang perempuan dikahwinkan dengan lelaki miskin maka si wanita berhak memohon agar hakim memfasakhkan pernikahan tersebut. Ia juga hak si wali untuk menuntut fasakh pernikahan anak gadisnya jika berkahwin dengan lelaki tidak sekufu.
Secara ringkas, kafa’ah menurut majoriti ulama terbahagi dalam beberapa bahagian, iaitu: (1) Agama/Akhlak (2) Nasab/keturunan (3) Merdeka (4) Kerjaya (5) Harta/kekayaan.
Manakala mazhab Maliki membahagikan kepada 2, iaitu agama dan keadaan yang selamat dari aib dan kecacatan. (Rujuk: al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh)
Kafa’ah dalam perkahwinan bukanlah untuk membeza-bezakan kedudukan antara manusia, sedangkan semulia-mulia manusia di sisi Allah adalah mereka yang bertakwa, tidak kiralah apa pun keturunan, kerjaya mahupun harta benda.
Tetapi hikmah kafa’ah berperanan untuk menjaga keharmonian rumah tangga agar si isteri benar-benar menghormati dan menyanjungi suaminya.
Jika seorang dikahwinkan dengan lelaki yang tidak setaraf dengannya maka dikhuatiri si isteri tidak menghormati suaminya dan ditakuti lebih teruk yang bakal berlaku seperti menghina, memandang rendah suami, nusyuz dan seumpamanya.
Berbalik kepada soalan di atas, adakah bapa saudari berhak untuk memaksa saudari berkahwin dengan lelaki pilihannya? Jawapan yang boleh saya berikan menurut mazhab Syafi’ie ialah tidak boleh.
Ini kerana si bapa tidak memenuhi syarat yang kedua (rujuk point 2) yang mana lelaki tersebut kedudukannya tidak setara atau tidak sekufu’ dengan saudari dari sudut kerjaya.
Apa yang perlu diingat juga permasalahan kafa’ah bukanlah salah satu syarat sahnya pernikahan. Ia hanya melibatkan kesinambungan sesuatu perkahwinan yang mana jika si wanita atau wali tidak redha dengan lelaki yang tidak sekufu’ maka salah seorang berhak meminta fasakh dari pihak hakim.
Namun jika kedua-duanya redha ia tidak menjadi masalah, malah nikah tetap sah dan diteruskan.
Manakala dari sudut adab dan akhlak seorang anak wajib bersikap baik dan lunak terhadap bapanya dalam apa situasi sekali pun.
Meskipun saudari tidak bersetuju dengan lelaki pilihan bapa, disarankan agar bawa berbincang dengan penuh hikmah sehingga menemui kata sepakat.
Jika tidak berjaya, cuba jalan lain iaitu meminta bantuan orang tengah yang dihormati dan dipercayai oleh bapa saudari agar berperanan memujuk dan menasihati si bapa. Apa yang lebih penting redha Allah bergantung kepada redha ibu dan bapa.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...