Diam tak diam kita sudahpun Masuk bulan Mei dalam 12 bulan yang ada. Pastinya mereka yang lahir dalam bulan ini juga mempunyai pelbagai keistimewaan.
Antaranya adalah personaliti kelahiran bulan Mei ini disifatkan seorang yang kuat semangat dan bermotivasi tinggi.
Walaupun mereka ini dikatakan mudah marah apabila tidak diawal, tetapi pandai menarik hati orang lain dan menarik perhatian.
Wanita kelahiran bulan ini juga sangat cantik dari segi mental dan fizikal. Sangat sesuai untuk dijadikan calon isteri idaman.
Ini kerana mereka mempunyai pemikiran yang tajam, pandai bardebat,rajin, jenis tidak boleh duduk diam dan sangat meminati sastera, seni, muzik serta melancong.
Antara selebriti yang lahir pada bulan Mei adalah Amy Mastura, Najwa Latif, Ziana Zain dan juga Scha Al-Yahya.
Ayuh, kita lihat sifat wanita kelahiran bulan Mei Ini.
Ini adalah hasil kajian dari Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah selama 25 tahun tentang sikap dan perwatakan seseorang mengikut bulan kelahiran mereka.
Ini adalah untuk pengetahuan dan pembacaan sahaja. Jangan ambil perkara ini terlalu serius.
MEI
# kekerasan hati & degil
# kuat semangat & bermotivasi tinggi
# pemikiran yg tajam
# mudah marah apabila tidak dikawal
# pandai menarik hati org lain & menarik perhatian
# perasaan yg amat mendalam
# cantik dr segi mental & fizikal
# tidak perlu dimotivasikan
# tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh org lain
# mudah dipujuk
# bersikap sistematik (otak kiri)
# suka berangan
# kuat daya firasat memahami apa yg terlintas di hati org lain tanpa diberitahu
# bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit
# daya khayalan yg tinggi
# permikiran yg tajam
# pandai berdebat
# fizikal yg baik
# kelemahan sistem pernafasan
# suka sastera,seni & muzik serta melancong
# tidak berapa suka duduk dirumah
# tidak boleh duduk diam
# tidak punya ramai anak
# rajin dan bersemangat tinggi
# agak boros
SUMBER: SINAR FM
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Menteri Agama Minta Sajat Serah Diri, Isu Kontroversinya Boleh Diselesaikan Dengan Cara Baik
Nampaknya usaha penangkapan Nur Sajat masih menemui jalan buntu kerana usahawan kosmetik itu masih menghilangkan diri sehingga kini. Malah semasa mencabar pihak berkuasa datang menangkapnya di rumah, didapati kediamannya sudah kosong sebelum dirinya tampil dengan video kontroversi mahu keluar dari Islam.
Ekoran kehilangannya, Nur Sajat atau nama sebenarnya, Muhammad Sajjad Kamarzzaman dinasihatkan supaya menyerah diri kepada pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), selepas waran tangkap dikeluarkan terhadapnya bulan lepas.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, isu itu sebenarnya boleh diselesaikan secara baik.
“Saya ingin menasihatkan saudara Sajat supaya berjumpa dengan pegawai JAIS, dan selesaikan isu ini secara baik, supaya keadaan tidak menjadi lebih tegang, dan saya sudah berbincang dengan pegawai-pegawai JAIS mengenai isu ini, apa yang saya lihat tindakan oleh JAIS adalah sesuai dengan keadaan,” katanya.
Bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan ucapan kepada kira-kira 150 petugas badan keagamaan kerajaan di dewan Kompleks Darul Kifayah di sini hari ini, Dr Zulkifli berkata Sajat juga tidak seharusnya mengungkapkan kata-kata seolah-olah berhasrat untuk keluar dri agama Islam.
“Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan menggerakkan satu jawatankuasa hal ehwal agama atau Jawatankuasa Pemandu bagi menangani isu atau aktiviti yang berkaitan dengan penyelewengan ajaran Islam,” katanya.
Januari lepas Nur Sajat tidak mengaku bersalah terhadap satu pertuduhan menyebabkan agama Islam dipandang hina dengan cara dirinya seorang lelaki yang berpakaian menyerupai wanita selepas pertuduhan itu dibacakan di hadapan Hakim Syarie Mohamad Khalid Shaee @ Shaii.
Mahkamh Tinggi Syariah Shah Alam kemudiannya mengeluarkan waran tangkap terhadap usahawan kosmetik berumur 36 tahun itu selepas dia tidak hadir semasa sebutan semula kes berkenan, bulan lepas.
Sementara itu Dr Zulkifli berkata, tahun lepas Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) berjaya mengumpul zakat berjumlah RM758 juta, berbanding RM688 juta pada tahun sebelumnya.
“Kutipan zakat meningkat 11 peratus dan ini akan membantu MAIWP mempelbagai skim bantuannya kepada kumpulan asnaf,” katanya dan menambah jumlah kutipan itu meningkat disebabkan pertumbuhan ekonomi negara yang baik.
Beliau berkata antara skim bantuan yang ditawarkan MAIWP adalah sumbangan bulanan, bantuan sewa rumah, bantuan Al-Gharimin, bantuan Ibnu Sabil, bantuan perubatan, bantuan peralatan sekolah, di samping skim bantuan perkahwinan, persediaan untuk pendidikan ke peringkat tingi, bantuan kepada agensi kebajikan serta aktiviti perniagaan dan pertanian.
Menurutnya tahun ini Baitulmal-MAIWP Labuan telah memperuntukkan RM20 juta khusus untuk memberi pelbagai bentuk bantuan kepada asnaf di pulau ini yang terjejas pendapatan mereka susulan meletusnya pandemik Covid-19. – Bernama
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rupanya Penyebab Kematian Itu Sama Dosanya Seperti Membunuh, Ini Penjelasan Lengkap Mufti Perlis Elak Keliru
Tidak dinafikan sejak isu wabak koronavirus menjadi serius, ramai orang bijak pandai mula membuat andaian sendiri.
Malah ada juga sesetengahnya yang tidak menghiraukan Perintah Kawalan Pergerakan yang diarahkan oleh Perdana Menteri sehingga hujung bulan ini.
Mereka menganggap slogan ‘Takut Allah, jangan takut virus’ dan tidak menghiraukan larangan sementara seperti tidak boleh bekerja, pergi ke Masjid atau ke tempat awam lain.
Namun sebenarnya menurut kenyataan penuh oleh Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menerangkan secara terperinci Fatwa Penyebab Kematian itu sama dosanya seperti membunuh.
Ayuh, kita fahami kupasannya mengenai perkara ini yang di muat naik dalam laman rasmi Facebook beliau.
FATWA PENYEBAB KEMATIAN SAMA DOSA SEPERTI MEMBUNUH
SS Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Mufti Negeri Perlis
Dalam kegawatan serangan wabak COVID 19 ini, kita mendapati sejumlah golongan yang kelihatan beragama mengeluarkan pandangan-pandangan hukum yang boleh menyebabkan kemudaratan menimpa orang-orang yang terpengaruh dengan mereka. Antaranya, mereka menyatakan tiada kelonggaran untuk tidak menghadiri Solat Jumaat dan solat jemaah sekalipun dalam keadaan penyebaran wabak ini. Ada pula yang menyatakan dengan pergi berdakwah tidak akan terkena virus tersebut. Slogan mereka “Takut Allah, jangan takut virus”. Hasilnya, berapa ramai telah terkena virus yang bahaya ini, dan merebak pula kepada orang-orang lain. Bahkan ada ‘ustaz selebriti’ dan artis selebriti yang turut mengeluarkan pandangan yang ke arah tersebut. Padahal telah dikeluarkan arahan Ulul Amri dan para pakar dalam bidang kesihatan. Untuk menjawab hal tersebut, saya ingin menyebutkan perkara-perkara berikut;
1. Mengeluarkan pandangan atau pendapat atas nama agama sehingga mempengaruhi pihak yang mendengar lalu membawa kepada kematian, dosanya seperti membunuh mangsa yang terpengaruh tersebut. Ini yang pernah berlaku di zaman Nabi s.a.w apabila ada seorang yang tercedera di kepala, kemudian dia berjunub, dia bertanya apakah ada kelonggaran bagi dirinya untuk tidak mandi. Mereka yang ditanya memberikan pendapat bahawa hukumnya dia tetap wajib mandi. Maka, dia pun mandi lalu mati. Berita itu sampai kepada Nabi s.a.w, baginda menyatakan bahawa mereka telah membunuh lelaki tersebut dan Allah akan membunuh mereka kembali. Kisah ini diriwayatkan oleh Jabir dan Ibn ‘Abbas. Dalam riwayat Jabir:
خَرَجْنَا فِي سَفَرٍ فَأَصَابَ رَجُلًا مِنَّا حَجَرٌ فَشَجَّهُ فِي رَأْسِهِ، ثُمَّ احْتَلَمَ فَسَأَلَ أَصْحَابَهُ فَقَالَ: هَلْ تَجِدُونَ لِي رُخْصَةً فِي التَّيَمُّمِ؟ فَقَالُوا: مَا نَجِدُ لَكَ رُخْصَةً وَأَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى الْمَاءِ فَاغْتَسَلَ فَمَاتَ، فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُخْبِرَ بِذَلِكَ فَقَالَ: «قَتَلُوهُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَلَا سَأَلُوا إِذْ لَمْ يَعْلَمُوا فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ
“Kami keluar dalam satu perjalanan. Seorang lelaki dalam kalangan kami telah ditimpa batu lalu cedera di kepalanya. Dia kemudiannya bermimpi (keluar mani). Lalu dia bertanya sahabat-sahabatnya: “Adakah bagiku rukhsah (kelonggaran) untuk bertayammum?”. Mereka menjawab: “Kami tiada dapati untuk engkau kelonggaran sedangkan engkau mampu menggunakan air”. Maka dia pun mandi dan (akibatnya) dia mati. Apabila kami datang kepada Nabi s.a.w, baginda diberitahu hal tersebut. Baginda bersabda: “Mereka telah membunuhnya, Allah membunuh mereka. Mengapa tidak mereka bertanya jika mereka tidak tahu?!! Ubat bagi kejahilan itu hanyalah bertanya”. (Hadis hasan, riwayat Abu Daud. Diriwayatkan juga oleh al-Imam Ahmad, Ibn Majah, al-Daraqutni, Ibn Hibban, al-Hakim dll daripada Ibn ‘Abbas. Al-Hakim dan al-Zahabi mensahihkannya. Al-Albani dan Syu’aib al-Arnaut menilainya hasan).
Kata al-Imam Abu Sulaiman al-Khattabi (meninggal 388H) dalam Ma’alim al-Sunan mengulas hadis ini:
أنه عابهم بالفتوى بغير علم وألحق بهم الوعيد بأن دعا عليهم وجعلهم في الإثم قتلة له
“Nabi s.a.w menyalahkan mereka disebabkan fatwa tanpa ilmu. Baginda memberikan janji azab dengan berdoa (azab) ke atas mereka dan menjadikan mereka dalam dosa membunuh lelaki tersebut” (1/104. Syria: al-Matba’ah al-‘Ilmiyyah).
2. ‘Amr bin al-‘As sahabat Nabi s.a.w. pernah berjunub, kemudian bertayammum dan menjadi imam semasa musim sejuk. Sahabat-sahabat Nabi s.a.w yang lain tidak bersetuju dengan perbuatan beliau.
عَنْ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ: احْتَلَمْتُ فِي لَيْلَةٍ بَارِدَةٍ فِي غَزْوَةِ ذَاتِ السُّلَاسِلِ فَأَشْفَقْتُ إِنِ اغْتَسَلْتُ أَنْ أَهْلِكَ فَتَيَمَّمْتُ، ثُمَّ صَلَّيْتُ بِأَصْحَابِي الصُّبْحَ فَذَكَرُوا ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: «يَا عَمْرُو صَلَّيْتَ بِأَصْحَابِكَ وَأَنْتَ جُنُبٌ؟» فَأَخْبَرْتُهُ بِالَّذِي مَنَعَنِي مِنَ الِاغْتِسَالِ وَقُلْتُ إِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ يَقُولُ: {وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا} [النساء: 29] فَضَحِكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَقُلْ شَيْئًا
Daripada ‘Amr bin al-‘As, kata beliau: “Aku telah bermimpi (keluar mani / berjunub) pada satu malam yang sejuk semasa Peperangan Zat al-Sulasil. Aku bimbang jika aku mandi maka aku akan binasa (mudarat). Maka aku pun bertayammum. Kemudian aku solat menjadi imam Solat Subuh bagi sahabat-sahabatku. Mereka menyebut hal itu kepada Nabi s.a.w . Baginda bertanya: “Wahai ‘Amr! Engkau solat mengimami sahabat-sahabatmu sedangkan engkau berjunub?” Maka aku pun memberitahu baginda apa yang menghalangku untuk mandi. Aku juga berkata bahawa aku mendengar ALLAH berfirman “Jangan kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya ALLAH Maha Pengasih kepada kamu” -Surah al-Nisa 29- . Lantas Nabi s.a.w pun ketawa dan tidak berkata apa-apa”. (Riwayat sahih, Ahmad dan Abu Daud -lafaz Abu Daud-)
Dalam hadis ini, Nabi s.a.w telah iqrar (mengiktiraf) tindakan ‘Amr bin al-‘As bertayammum semasa sejuk untuk mengelakkan sakit atau mudarat. Inilah antara contoh kelonggaran yang diberikan oleh agama ini kepada penganutnya. Nabi s.a.w tidak berkata: “Engkau kalau mati pun dapat pahala sebab nak solat. Jangan takut sejuk, takutlah ALLAH”. Sebaliknya, baginda ketawa tanda setuju dengan tindakan ‘Amr bin al-‘As r.a.
3. Tabiat atau sifat syariat Islam dalam perkara-perkara fekah atau hukum hakam amali adalah memberikan kelonggaran dan tidak membebankan apabila berlaku keadaan yang memerlukan kelonggaran atau rukhsah. Lihat apa yang ALLAH firman dalam al-Quran berhubung dengan orang yang sakit atau musafir semasa Ramadan. Ada kelonggaran. Bahkan ALLAH memberitahu kita bahawa DIA tidak mahu kita terbeban. Firman Allah:
مَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر
(maksudnya): “..dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka dan ganti) pada hari-hari yang lain. Allah mahu kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak mahu kamu menanggung kesukaran” (Surah al-Baqarah: 185).
4. Dalam hadith Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:
إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنَ الدُّلْجَة
“Agama itu mudah. Tiada seorang yang memberat-beratkannya melainkan dia menjadi susah. Maka bersederhanalah, dekatilah yang tepat dan gembirakanlah mereka” (Riwayat al-Bukhari).
Dalam hadith lain Umm al-Mukminin ‘Aisyah menyebut:
مَا خُيِّرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا أَخَذَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ يَكُنْ إِثْمًا
Rasululah tidak diberi pilihan antara dua perkara kecuali baginda mengambil yang paling mudah. Ini selagi ia tidak merupakan dosa”.(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
5. Sesuatu fatwa itu boleh berubah jika berlaku perubahan keadaan. Umpamanya, Solat Jumaat dan jemaah memang memang dituntut untuk kita tunaikan di masjid. Namun, keadaan wabak COVID 19 ini telah menuntut kita melihat semula hukum tersebut kerana jika terus dilaksanakan akan mendatangkan mudarat yang besar dan sudah terbukti. Al-Imam Ibn Qayyim (meninggal 751H) dalam karyanya yang terkenal I’lam al-Muwaqqi’in meletakkan satu fasal
فَصْلٌ فِي تَغْيِيرِ الْفَتْوَى، وَاخْتِلَافِهَا بِحَسَبِ تَغَيُّرِ الْأَزْمِنَةِ وَالْأَمْكِنَةِ وَالْأَحْوَالِ وَالنِّيَّاتِ وَالْعَوَائِدِ
(Fasal yang membincangkan perubahan fatwa dan perbedaannya berdasarkan perubahan zaman, tempat, keadaan, niat dan adat).
Bahkan al-Imam Ibn Qayyim memberikan amaran yang keras terhadap mereka yang memberikan fatwa tanpa memahami realiti atau sasaran fatwa. Kata beliau:
وَمَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِمُجَرَّدِ الْمَنْقُولِ فِي الْكُتُبِ عَلَى اخْتِلَافِ عُرْفِهِمْ وَعَوَائِدِهِمْ وَأَزْمِنَتِهِمْ وَأَمْكِنَتِهِمْ وَأَحْوَالِهِمْ وَقَرَائِنِ أَحْوَالِهِمْ فَقَدْ ضَلَّ وَأَضَلَّ، وَكَانَتْ جِنَايَتُهُ عَلَى الدِّينِ أَعْظَمَ مِنْ جِنَايَةِ مَنْ طَبَّبَ النَّاسَ كُلَّهُمْ عَلَى اخْتِلَافِ بِلَادِهِمْ وَعَوَائِدِهِمْ وَأَزْمِنَتِهِمْ وَطَبَائِعِهِمْ بِمَا فِي كِتَابٍ مِنْ كُتُبِ الطِّبِّ عَلَى أَبْدَانِهِمْ، بَلْ هَذَا الطَّبِيبُ الْجَاهِلُ وَهَذَا الْمُفْتِي الْجَاهِلُ أَضَرُّ مَا عَلَى أَدْيَانِ النَّاسِ وَأَبْدَانِهِمْ
(Sesiapa yang berfatwa kepada orang ramai hanya sekadar memetik dari buku-buku yang berbeza uruf, kebiasaan, waktu, tempat, keadaan dan kaitan suasana maka dia telah sesat lagi menyesatkan. Jenayahnya terhadap agama lebih besar dari jenayah seseorang yang mengubati tubuh orang ramai yang berbeza negeri, kebiasaan, waktu dan tabiat mereka dengan (hanya berdasarkan apa yang ada dalam ) satu kitab dari kitab-kitab perubatan. Bahkan, ini tabib yang jahil dan ini pula mufti yang jahil yang lebih mudarat untuk agama dan badan manusia) (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin, 3/66. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.)
6. Tidaklah mungkin agama menyuruh kita melakukan satu ibadah yang memusnah diri kita sedangkan kita mempunyai pilihan untuk melakukannya atau menggantikan dalam keadaan atau dengan gantian yang tidak memusnah diri. Bahkan ada hukum yang gugur kewajipannya apabila hilang keupayaan seperti haji dan zakat. Segala pendapat yang menjadikan orang Islam kelihatan tidak cerdik, tidak wajar disandarkan kepada agama ini. Kata al-Imam Ibn Qayyim juga dalam I’lam al-Muwaqqi’in:
فَإِنَّ الشَّرِيعَةَ مَبْنَاهَا وَأَسَاسُهَا عَلَى الْحِكَمِ وَمَصَالِحِ الْعِبَادِ فِي الْمَعَاشِ وَالْمَعَادِ، وَهِيَ عَدْلٌ كُلُّهَا، وَرَحْمَةٌ كُلُّهَا، وَمَصَالِحُ كُلُّهَا، وَحِكْمَةٌ كُلُّهَا؛ فَكُلُّ مَسْأَلَةٍ خَرَجَتْ عَنْ الْعَدْلِ إلَى الْجَوْرِ، وَعَنْ الرَّحْمَةِ إلَى ضِدِّهَا، وَعَنْ الْمَصْلَحَةِ إلَى الْمَفْسَدَةِ، وَعَنْ الْحِكْمَةِ إلَى الْبَعْثِ؛ فَلَيْسَتْ مِنْ الشَّرِيعَةِ وَإِنْ أُدْخِلَتْ فِيهَا بِالتَّأْوِيلِ
“Sesungguhnya syariah Islam itu binaan dan asasnya adalah atas segala hikmah dan kebaikan untuk manusia di dunia dan akhirat. Syariah Islam itu segalanya keadilan, kerahmatan, kemaslahatan dan hikmat. Maka setiap perkara yang berubah dari keadilan kepada kezaliman, dari rahmat kepada yang berlawanan dengannya, dari kebaikan kepada kerosakan, dari hikmat kepada sia-sia maka ia bukan syariah Islam sekalipun diberikan takwilan untuknya”. (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in, 3/3, Beirut: Dar al-Jail).
7. Maka dengan itu, sesiapa sahaja yang mengeluarkan pandangan agama sehingga mengorban nyawa orang lain atau memudarat orang lain, padahal hukum syarak tidak sedemikian rupa, maka dia menanggung dosa. Jika sekiranya ada yang mati kerana terpengaruh dengan pendapatnya, maka dosanya seperti membunuh. Jika ada yang sakit atau cedera, maka dosanya seperti menyakitkan atau mencederakan orang lain. Maka, berhati-hatilah menyandar sesuatu hukum kepada agama.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rezeki Nikah, Gadis Terima Mahar RM150 Ribu Termasuk Trip Umrah Sekeluarga
Ajal maut jodoh pertemuan sudah ditulis sejak di luh mahfuz lagi. Siapa orangnya, itu semua rahsia Allah dan akan terjadi saatnya sudah sampai.
Di media sosial khususnya di negara seberang di kampung Arjawinangun, Daerah Cirebon, Jawa Barat viral apabila seorang gadis berusia 18 tahun dikenali sebagai Ava bertemu jodoh dengan lelaki empat kali ganda usianya. Sekitar 65 tahun.
Apa yang menariknya bukan saja usia begitu berbeza tapi maharnya buat ramai yang melongo.
Ini kerana, maharnya adalah Rp500 juta bersamaan RM150,000. Ava turut menerima sebuah rumah, sebiji kereta serta seisi keluarganya akan dibawa mengerjakan umrah. Inilah dikatakan rezeki selepas bernikah.
Kekayaan pihak lelaki iaitu, Sondani yang seorang taikun hartanah ditambah usianya sudah mencecah 65 tahun membuatkan ramai bercerita hal ini kerana usia isterinya baru 18 tahun.
Dikongsi dari posting fb, Happy-wedding Planner, pasangan ini baru saja bernikah.
Tulis posting ini:-
"Menikah itu nasib …
Mencintai itu takdir …
Kamu bisa berencana menikahi siapa …
Tapi tidak dapat kau rencanakan cintamu untuk siapa ???? …," tulis akun tersebut yang kini sudah ratusan orang dan ribuan kali dibagikan tersebut.
Inilah dikatakan rezeki bernikah, tak kisah beza usianya berapa tapi ia sudah tertulis di luh mahfuz. Raikanlah cinta kerana iaya milik Allah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI