Hari ini 10 Muharram adalah hari Asyura, hari yang digalakkan berpuasa mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW. Kata Ibn Abbas R.Anhuma apabila ditanyakan mengenai puasa ‘Asyura, beliau berkata :
مَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَتَحَرَّى صِيَامَ يَوْمٍ فَضَّلَهُ عَلَى غَيْرِهِ، إِلاَّ هَذَا الْيَوْمَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ
Maksudnya : Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW mengejar satu hari yang fadhilatnya lebih berbanding hari hari yang lain melainkan hari ini – iaitu hari ‘Asyura –Riwayat al-Bukhari
Dalam pada itu kelebihan mereka yang berpuasa Asyura juga disebut dalam satu hadis.
Dari Abu Qatadah : Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW tentang puasa ‘Asyura, maka kata Baginda SAW :
أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ
Maksudnya : Aku berharap ke atas Allah agar ia dapat mengampunkan dosa setahun yang berlalu. Riwayat Muslim (1162).
Kelebihan belanja keluarga pada hari Asyura
Namun bukan itu saja kelebihan hari Asyura, dalam satu perkongsian Ustaz Wadi Annuar selain berpuasa, pada hari Asyura sediakanlah makanan istimewa untuk ahli keluarga kerana Allah akan melapangkan rezeki mereka sepanjang tahun itu.
Ads
“Kalau selalu beri RM10 hari Asyura istimewakan hidangan, layanan untuk ahli keluarga pada hari asyura kerana Allah akan meluaskan dan memewahkan rezekinya sepanjang tahun itu.
“Siapa yang menggembirakan ahli keluarganya pada hari asyura, dia sediakan makanan yang istimewa untuk ahli keluarganya Allah akan menyenangkan, memudahkan meluaskan rezekinya sepanjang tahun itu,”katanya.
“Barangsiapa yang meluaskan (belanja) kaum keluarganya pada hari ‘Asyura’, maka Allah akan melapangkannya pada tahun tersebut seluruhnya”.
Dalam satu riwayat: “Barangsiapa yang meluaskan nafkah kaum keluarganya pada hari ‘Asyura’, maka Allah akan melapangkannya sepanjang tahun tersebut”.
Maksud belanja
Dalam satu perkongsian Ustaz Ahmad Farkhan Daie, maksud melapangkan belanja dalam hadis tersebut ialah meluaskan belanja, tak berkira-kira dalam berbelanja pada hari Asyura untuk diri & keluarga.
Ads
“Ada ulama yang menyebutkan belanja yang agak istimewa sedikit hari ini dengan tidak berkira-kira dan tidak pula berbelanja pada hari ini sehingga tahap membazir.
“Pergi berbelanja untuk barang dapur & sebagainya pada hari ini sangat baik. Utamakan berbelanja tanpa berkira-kira pada hari ini untuk diri dan keluarga dahulu. Boleh juga belanja untuk orang lain termasuklah beri makan, bantulah juga keluarga yang terdekat yang diketahui kehidupannya susah,”terangnya dalam satu hantaran di Facebook.
Kita semua mahu amal ibadah yang dilakukan diterima oleh Allah SWT. Namun diterima atau tidak, tiada siapa yang tahu kecuali Allah Yang Maha Esa.
Namun sebahagian sarjana Muslim memberikan pandangan bahawa terdapat tanda-tanda amalan seseorang itu diterima. Demikian menurut Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia. Beliau turut berkongsi tiga tanda tersebut dalam satu hantaran di akaun Facebook beliau.
Pertama: Tidak kembali kepada maksiat
Ini adalah tanda yang paling utama. Seharusnya amalan seseorang menjauhkan diri mereka dari maksiat. Amalan tersebut menjadi sebati dalam dirinya, membentuk darah dagingnya sehingga menjadikan dirinya membenci maksiat.
Al-Imam Ibn al-Qayyim berpesan di dalam kitab Madarij al-Salikin:
أما إذا تذكَّر الذنبَ ففرح وتلذَّذ فلم يُقبل، ولو مكث على ذلك أربعين سنة
“Adapun sekiranya seseorang itu (setelah melakukan ibadah) masih merasa seronok dengan dosa, ketahuilah bahawa ia adalah (tanda-tanda) amalan tidak diterima sekalipun dia melakukan amal kebajikan selama 40 tahun.” (Ibn al-Qayyim, Madarij al-Salikin)
Dengan sebab itu al-Imam al-Hasan al-Basri menegaskan:
فإذا قبل اللهُ العبدَ فإنه يُوفِّقه إلى الطاعة، ويَصْرفه عن المعصية
“Sekiranya Allah menerima amalan seseorang, maka dia akan membimbingnya untuk melakukan ketaatan yang seterusnya dan memalingkan hambaNya dari maksiat.”
Kedua: Amal kebaikannya seharusnya menghasilkan kebaikan yang lain
Dalam perihal ini al-Imam al-Hasan al-Basri berkata:
إنَّ مِن جزاءِ الحسَنةِ الحسَنة بَعْدَها، ومِن عقوبةِ السيئةِ السيئةُ بعدها
“Salah satu pulangan amal soleh adalah, ia menghasilkan amal soleh yang lain. Dan sekiranya dia melakukan kejahatan, kejahatan tersebut akan menghasilkan kejahatan yang seterusnya.
Malah al-Hasan mengingatkan kita bahawa: “Sekiranya kebaikanmu tidak memberikan pertambahan (amal), maka di situ pasti ada kekurangan (kesempurnaan amalan tersebut).
Ketiga: Istiqamah dengan amal soleh
Al-Imam Ibn Kathir menyebut: Sesungguhnya telah menjadi fitrah manusia di mana Allah akan mencabut nyawa seseorang itu dengan amal yang dilakukan secara konsisten. Sekiranya seseorang konsisten melakukan kebaikan, maka dia akan mati dalam kebaikan. Sekiranya seseorang konsisten dengan kemungkaran, maka dibimbangi dia akan mati dengan perbuatan yang telah biasa dia lakukan.
Dengan sebab itu al-Bukhari merekodkan satu insiden yang menarik. Seorang sahabat telah meninggal ketika menunaikan haji. Ketika meninggal, dia masih berpakaian ihram. Lalu Rasulullah meminta para sahabat mengkafankan beliau dengan pakaian ibadah tersebut.
Sabda Rasulullah:
كفِّنوه بثوبيه؛ فإنه يُبعَث يوم القيامة ملبِّيًا
Kafankan beliau dengan pakaiannya, sesungguhnya dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dalam keadaan bertalbiyyah (lafaz talbiah Haji yang memuji Allah).
Tiada pasangan yang berkahwin ingin bercerai sebagai noktah kisah cinta romantik mereka. Sepatutnya kemesraan dan kebahagiaan di awal perkahwinan terus kekal hingga akhir hayat. Namun siapa kita untuk menidakkan kuasa Allah yang menentukan ajal dan jodoh manusia.
Namun, dalam keadaan berduka ini, Allah tetap menjaga kepentingan dan kebajikan seorang wanita dengan mewajibkan bekas suami bertanggungjawab ke atas hak jandanya walau apa pun terjadi selagi bekas isteri itu diceraikan bukan disebabkan nusyuz.
Kita ikuti perkongsian yang amat bermanfaat dari peguam Syariah berpusat di Tampin, Melaka iaitu Rabiatul Adawiyah Ramli mengenai hak-hak isteri selepas bercerai buat rujukan suami dan isteri.
Memulakan coretannya, Rabiatul menegaskan bahawa bercerai bukanlah sesuatu yang diimpikan pasangan yang telah berkahwin. Namun setelah mencari jalan penyelesaian tetapi tetap buntu, sudah tentu jalan terbaik adalah berpisah.
Apa gunanya memilih derita jika suami atau isteri berhak menentukan jalan hidup sendiri selepas berpisah.
Walaupun telah berpisah, isteri dapat menuntut tujuh hak ini selepas proses perceraian berlaku. Tujuan utamanya adalah untuk memastikan hak dan kepentingan sama ada bekas isteri, suami dan anak-anak tetap dilindungi biarpun telah bercerai.
Perlu diketahui, tanggungjawab suami memberi nafkah kepada isteri dan anak bukanlah ketika hidup bersama sahaja tetapi tetap berjalan setelah bercerai juga.
𝐇𝐀𝐊 𝐈𝐒𝐓𝐄𝐑𝐈 𝐒𝐄𝐋𝐄𝐏𝐀𝐒 𝐏𝐄𝐑𝐂𝐄𝐑𝐀𝐈𝐀𝐍
Allah swt telah berfirman:
“Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan mereka.
“Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusu (anak-anak) mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya dan musyawarahkanlah antara kamu (segala sesuatu) dengan baik dan jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya”. (Surah at-Talak : 6)
Apabila pihak-pihak yang dari perkahwinan yang sah telah dibubarkan perkahwinan samada telah dibubarkan perkahwinan tersebut melalui tuntutan perceraian atau fasakh oleh si isteri atau telah diceraikan oleh si suami samada di luar Mahkamah mahupun dengan kebenaran Mahkamah.
Maka apabila sesuatu perceraian itu telah disabitkan sebagai SAH tiada mana-mana perintah Mahkamah yang telah mengisytiharkan sebagai Nusyuz, maka si isteri ini diberikan hak mutlak yang dibenarkan syarak dan undang-undang untuk membuat tuntutan sepertimana di bawah :
𝟏. 𝐍𝐚𝐟𝐤𝐚𝐡 𝐈𝐝𝐝𝐚𝐡
Nafkah iddah ini hanya boleh dituntut selama mana wanita tersebut ada tempoh iddahnya. Namun bagi wanita yang tidak diarahkan untuk beriddah oleh Mahkamah sebagai contoh wanita yang belum disetubuhi oleh si suami sepanjang tempoh perkahwinan tidak ada tempoh iddah.
Ini kerana tujuan tempoh iddah ini adalah bagi memberi ruang kepada pihak-pihak untuk Ruju’ kembali dan bertujuan bagi memastikan rahim wanita tersebut bersih dari kandungan.
𝟐. 𝐍𝐚𝐟𝐤𝐚𝐡 𝐓𝐞𝐦𝐩𝐚𝐭 𝐓𝐢𝐧𝐠𝐠𝐚𝐥
Tempat tinggal adalah wajib disediakan dalam tempoh iddah Rajie (yang boleh diruju’). Ini adalah kerana dalam tempoh tersebut, pihak-pihak diberi ruang sekiranya ingin menyambung Kembali (Ruju’) ikatan perkahwinan.
….. Merujuk di dalam Dalil Nabi Muhammad saw yang bersabda:
“Hanya nafkah dan tempat kediaman untuk perempuan yang boleh dirujuk oleh suaminya”. (Riwayat Ahmad dan An-Nasa’i)
𝟑. 𝐍𝐚𝐟𝐤𝐚𝐡 𝐌𝐮𝐭𝐚𝐚𝐡
Mutaah ialah sejumlah harta yang mana suami wajib berikan kepada bekas isterinya yang pernah disetubuhi jika perceraian itu bukan berpunca dari isteri dan bukan kematian suami.
…. Ini ada dinyatakan di dalam Al-Quran mengenai Mutaah:
“Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) Mutaah menurut yang ma’aruf sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertaqwa”. (Surah Al-Baqarah : 241)
𝟒. 𝐇𝐚𝐫𝐭𝐚 𝐒𝐞𝐩𝐞𝐧𝐜𝐚𝐫𝐢𝐚𝐧
Harta sepencarian ialah harta yang diperolehi dalam tempoh perkahwinan yang sah oleh suami dan isteri tersebut. Harta sepencarian yang dimaksudkan termasuklah wang ringgit, harta alih, harta tak alih atau apa-apa aset yang dihasilkan atas perkongsian bersama dalam tempoh perkahwinan.
𝟓. 𝐓𝐮𝐧𝐠𝐠𝐚𝐤𝐚𝐧 𝐍𝐚𝐟𝐤𝐚𝐡
Tunggakan nafkah ialah nafkah yang telah diabaikan oleh suami dalam tempoh perkahwinan kepada isterinya. Ianya menjadi hutang ke atas suaminya dan wajib dibayar serta boleh dituntut.
𝟔. 𝐇𝐚𝐤 𝐉𝐚𝐠𝐚𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐚𝐤
Hadhanah bermaksud penjagaan anak-anak yang masih kecil yang belum berupaya untuk menguruskan dirinya sendiri. Mengikut Hukum Syarak dan Undang-undang Keluarga Islam yang berkuatkuasa, ibu adalah yang paling berhak bagi menjaga anak-anaknya yang masih kecil (di bawah umur 7 tahun bagi lelaki dan 9 tahun bagi perempuan).
𝟕. 𝐍𝐚𝐟𝐤𝐚𝐡 𝐀𝐧𝐚𝐤
Sekiranya dalam tempoh perkahwinan pihak-pihak mempunyai anak tak kisahlah berapa ramai sekalipun, maka si ibu boleh menuntut sejumlah wang kepada bapa anak-anak tersebut mengikut keperluan anak dalam kadar yang wajar.
Demikian Allah memberi panduan mengenai hak-hak wanita selepas diceraikan suami. Ini bermakna tanggungjawab suami memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak bukan sahaja semasa hidup bersama tetapi juga selepas bercerai dengan isteri.
Maka inilah senarai atau jenis-jenis tuntutan yang boleh dibuat atau dituntut oleh isteri yang diceraikan tanpa alasan yang munasabah.
Dimanakah tuntutan ini boleh dibuat?
Bagi memastikan prosedur tuntutan ini sah di sisi undang-undang, isteri boleh menuntutnya di Mahkamah Syariah andai kata bekas suami seolah lepas tangan.
Bagaimanapun, menurut Rabiatul, tuntutan ini adalah hak isteri samada hendak tuntut atau sebaliknya, tetapi ia hanya melibatkan tuntutan hak isteri sahaja.
“Part Nafkah Anak dan Hak Anak jangan dinafikan pula. Itu hak anak selepas pasangan bercerai. Siapa anda untuk nafikan hak-hak mereka walhal anda yang memilih untuk bercerai. Dan siapa anda juga sebagai bapa atau bekas suami untuk nafikan hak-hak mereka”
Jika tiada keadilan di Mahkamah Dunia, anda akan diadili di Mahkamah Akhirat. Yang penting usaha seterusnya barulah tawakal.
Oleh itu, moga tiada lagi yang ketinggalan keretapi berkenaan apa hak-hak isteri selepas penceraian Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan pada yang juga. InsyaAllah.
Semoga perkongsian ini dapat memberi pencerahan dan membantu wanita agar mengetahui apakah hak sebenar seorang isteri setelah bercerai dengan suami. Tuntutlah selagi ia menjadi hak bekas isteri, jangan sesekali nafikan hak anda.
Kashoorga: Allah telah mengaturkan segala sebaik-baik aturan. Tuntut;ah hak sebagai belas isteri kepada bekas suami kerana nafkah ini bukan sah semasa berkahwin sahaja, tetapi juga selepas bercerai. Nafkah buat isteri hanya termaktub selagi mana tidak berkahwin lain.
Bulan November 2020 menjadi bulan penuh bersejarah buat semua muslim seluruh dunia apabila kerajaan Arab Saudi membenarkan ibadah umrah kepada jemaah antarabangsa dalam kuantiti terhad.
Kebenaran ini merupakan satu berita gembira kepada bakal jemaah kerana pintu Mekah telah ditutup semenjak berlakukan pandemik Covid 19 pada Mac 2020 lalu.
Syukur ke hadrat Allah, akhirnya kegelisahan dan kerinduan terungkai dengan kebenaran ini. Berikutan itu pihak berkuasa Arab Saudi telah menetapkan prosedur baharu sepanjang ibadat umrah dilakukan dan ia mesti dipatuhi oleh jemaah.
Susulan itu, pastinya perkongsian menarik ustaz Muhammad Shaharuddin dan isteri, ustazah Salima Mat Hashim yang menetap di Arab Saudi bagi melanjutkan pelajaran di sana, mengenai norma baharu sepanjang mereka melakukan ibadah umrah di sana ketika ini boleh memberi sedikit gambaran dan panduan kepada pelayar laman web Kashoorga.
Menurut mereka, masih ramai yang tertanya-tanya, bagaimankah sebenarnya tawaf dilakukan dalam musim Covid-19 ini? Jelas kelihatan segalanya nampak sitematik, tersusun dan tenang. Alhamdulillah atas nikmat yang diberikan.
Berikut adalah bagaimana jemaah melakukan tawaf norma baharu yang diterapkan kepada semua jemaah:
1.PELEKAT UNTUK TREK TAWAF
Kalau anda perasan pada gambar-gambar ini, ada banyak pelekat yang diletak pada bulatan-bulatan Mataf (kawasan tawaf). Pelekat inilah sebenarnya yang memainkan peranan penting agar memastikan para jemaah umrah sentiasa berada dalam trek tawaf yang lurus. Jarak di antara satu bulatan dengan yang lain dalam lebih kurang satu depa.
2.PELEKAT PANJANG DAN PELEKAT PETAK KECIL(Segi Empat Tepat).
Pelekat panjang adalah trek untuk berjalan.
Pelekat petak-petak kecil menyerong ke kiri menandakan spot untuk ‘corner’ ke bulatan seterusnya yang lebih kecil dan lebih dekat dengan & Ka’bah.
3.PARA PEGAWAI PENJAGA TAWAF
Kalau dahulu kita boleh tawaf sesuka hati, tawaf norma baru ini boleh dikatakan setiap bulatan ada penjaganya iaitu para pegawai, demi memastikan tawaf dilakukan dalam penjarakan fizikal lebih kurang 1.5 hingga 2 meter, dan supaya para jemaah sentiasa berada dalam trek yang betul.
Pantang mereka ini nampak orang terkeluar trek atau rapat-rapat ketika tawaf, pasti akan dilaungkan: “تَبَاعُدْ!!!!” Tabaa’ud!!! (Jarak!!!)
4.MULA DENGAN BULATAN PALING BESAR, SELESAI DENGAN BULATAN PALING KECIL
Dalam keadaan ramai para jemaah umrah yang sedang bertawaf, para pegawai akan memastikan mereka memulakan tawaf dengan bulatan ketujuh yang ditulis pada pelekat itu dengan “المَسَارُالسَّابِع”Al-Masaar as-Saabi’ (trek yang ke-7).
Kemudian apabila sampai di rukun Syaami (sebelum rukun Yamani), anda akan lihat pelekat petak kecil menyerong ke kiri, di situ pegawai akan memastikan anda ‘corner’ ke bulatan yang ke-6, dan begitulah seterusnya sehingga anda telah sampai pada pusingan tawaf yang ke-7 dan terakhir, anda akan berada pada bulatan yang paling kecil dan paling dekat dengan Ka’bah yang ditulis pada pelekatnya “المَسَارُالأَوَّل” Al-Masaar al-Awwal(trek pertama)
Ini kalau jemaah umrah tengah ramai, kalau dah saki baki yang tawaf tu, pegawai tak kisah pun kalau kita nak tawaf kesemua pusingan pada bulatan yang paling dekat dengan Ka’bah.
5.PELEKAT PETAK-PETAK KECIL UNTUK KELUAR TAWAF
Yang terakhir sekali, apabila anda telah sampai pada pusingan terakhir di buatan yang paling kecil itu, pegawai tahulah ini pusingan terakhir anda dan mereka akan memastikan anda keluar dari tempat tawaf di bahagian sebelum Maqam Ibrahim, yang mana diletakkan pelekat petak-petak menyerong ke kanan memanjang sampai ke arah tempat anda solat sunat lepas tawaf di situ.
Ini agar memastikan tidak berlaku “accident” bila anda nak keluar dari trek tawaf tersebut.
“Ma Sya Allah! Unik kan? Kami pun teruja melihat sistem yang mereka terapkan pada musim Covid-19 ini”
Ada yang pernah bersuara: “Inilah antara hikmah Covid, kalau tak kerana Covid, tak adalah mereka pandai buat sistem seperti ini”
“Antara kelebihan tawaf norma baharu mengikut bulatan-bulatan yang ditetapkan ini, kita tidak akan tersalah kira pusingan tawaf, betul tak? Kalau tak, rasanya ramai juga di antara kita yang pernah ‘lost count’ semasa tawaf: “Eh, dah pusingan 6 ke 7 eh?” Banyak betul kes was-was dalam ibadah ini”
Alangkah indahnya kalau perlaksanaan sistematik ini dapat diterapkan juga pada masa akan datang untuk mengucup Hajar Aswad, Multazam dan juga al-Hijr(Hijir Ismail)”, ulas mereka.
InshaAllah, kepada bakal jemaah kita tunggu dan lihat serta alami sendiri nikmat, indah dan syahdunya melakukan tawaf norma baharu ini.
Kashoorga: Sungguh teruja untuk lakukan ibadah umrah ini. Alhamdulillah, walaupun diselubungi kerisauan penularan Covid 19, Insha Allah, Tuhan lindungi semua jemaah yang ke sana. Patuhilah SOP yang ditetapkan.
Banyak hikmahnya pandemik ini terjadi. Jika ada ada ahli keluarga dan kenalan bakal kerjakan umrah, kongsikan cerita ini sebagai gambaran awal buat mereka.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...