Melihat situasi banjir besar yang melanda Kelantan, Terengganu, Kedah dan beberapa negeri lain hati turut rasa berduka. Kita yang melihat saja sudah berasa susah hati, inikan pula mereka yang terlibat dengan musibah ini.
Dalam keadaan sukar ini seharusnya kita sama-sama sentiasa memanjatkan doa dan bermunajat memohon rahmat an pertolongan daripada Allah. Dikongsi oleh Ustazah Asma’ Harun lima doa ini boleh kita amalkan ketika berdepan musibah banjir ini.
1. DOA KETIKA HUJAN
Daripada Aisyah R.anha berkata, Adapun Rasulullah SAW ketika melihat hujan, baginda berdoa :
اللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا
Maksudnya: “Ya Allah Kau jadikanlah curahan hujan ini sebagai curahan yang bermanfaat.” (HR Bukhari, hadis sahih)
Maksudnya: “Ya Allah! (Kami bermohon agar hujan hanya) mengelilingi kami dan bukannya menimpa ke atas kami. Ya Allah! (Alihkan ia) ke atas tempat-tempat tinggi, gunung ganang dan bukit bukau, perut-perut lembah, dan tempat tumbuhnya pokok-pokok.” (HR Bukhari, hadis sahih)
3. DOA MEMOHON PERTOLONGAN DARIPADA ALLAH SWT
Daripada Anas bin Malik, dia berkata, “Nabi Muhammad SAW ketika mendapat masalah yang berat, beliau membaca:
يَا حَىُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ
Maksudnya: ”Wahai Rabb Yang Maha Hidup, wahai Rabb Yang Berdiri Sendiri dan tidak memerlukan segala sesuatu, dengan rahmat-Mu aku minta pertolongan).”
(HR Tirmidzi, hadis hasan)
4. DOA SAAT KESULITAN
Ibnu Abbas r.a. berkata, ketika Rasulullah SAW mengalami kesulitan baginda membaca doa:
Maksudnya: “Tiada sembahan yang hak selain Allah Yang Maha Agung dan Maha Penyantun. Tiada Tuhan selain Allah, Tuhan Penguasa arasy yang agung. Tiada sembahan yang hak selain Allah, Tuhan langit dan bumi serta Tuhan arasy yang mulia.” (HR Muslim, hadis sahih)
Maksudnya: “Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan keletihan, kekhuatiran dan kesedihan, dan tidak juga gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya.” (HR Bukhari, hadis sahih)
Apakah hukumnya bagi lelaki memakai inai? Kita lihat ketika majlis perkahwinan, selalunya pengantin lelaki akan diinaikan jarinya.
Inai adalah perhiasan bagi wanita bukannya untuk lelaki. Dalam sebuah hadith, diriwayatkan daripada ‘Aisyah R.Anha:
Maksudnya: Seorang wanita memberikan isyarat dari belakang tabir bagi menunjukkan pada tangannya ada surat untuk diberikan kepada Rasulullah SAW. Maka Nabi SAW menggenggam menutup tangannya lalu berkata:
“Aku tidak tahu adakah ini tangan lelaki ataupun tangan perempuan?”. Jawab perempuan tersebut: “Perempuan”. Lalu Baginda berkata: “Jikalau kamu ini perempuan, nescaya akan lakukan perubahan pada kuku-kuku kamu (iaitu dengan inai)”.
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah menyebutkan di dalam al-Majmu’:
Maksudnya: Adapun mewarnakan kedua tangan dan kaki dengan inai, maka digalakkan bagi yang berkahwin dikalangan perempuan berdasarkan hadith-hadith masyhur padanya dan haram ke atas lelaki-lelaki (memakai inai) kecuali untuk berubat.
[Lihat al-Majmu’. Dar al-Fikr, 1/294]
Begitu juga al-Imam al-Syarwani Rahimahullah di dalam hasyiahnya bagi kitab Tuhfah al-Muhtaj karangan Ibn Hajar al-Haitami Rahimahullah turut menyatakan perkara yang sama iaitu digalakkan bagi wanita yang telah berkahwin untuk berinai dan haram ke atas lelaki.
Oleh kerana berinai itu termasuk di dalam perhiasan wanita maka tidak boleh bagi lelaki untuk berinai. Sama ada untuk tujuan perkahwinan ataupun atas dasar berhias, agar nampak cantik dan sebagainya, tetap tidak boleh melainkan untuk tujuan berubat yang mana dengan berinai boleh membantu menyembuhkan penyakit-penyakit tertentu. Walau bagaimanapun lelaki boleh mengenakan inai pada rambut, ini kerana terdapat hadis yang membenarkannya.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Meraikan tetamu tidak kiralah daripada kalangan ahli keluarga sendiri, rakan atau jiran sangat dianjurkan dalam Islam. Aktiviti itu dapat mengeratkan tali silaturrahum dan ukhuwah.
Bagaimanapun, sebagai orang yang nak bertandang, kita pun tidak boleh lah datang tanpa memaklumkan tuan rumah terlebih awal atau dalam bahasa mudahnya, sesuka hati sahaja nak datang bertamu, terus terjah!
Bukan tak boleh datang, tetapi kena lah ada ‘SOP’nya juga. Kita inginkan satu pertemuan yang disenangi kedua-dua pihak; baik tetamu dan tuan rumah. Takut-takut ada yang tak selesa dan hubungan bertukar dingin. Bukan tak tahu, cuma kita terlupa bahawa sebenarnya dalam Islam ada adab bertamu yang perlu kita amalkan.
Kalau dulu tak buat, sekarang ni kena lah buat sebagaimana saranan berikut:
1. Berkunjung Dengan Niat Yang Baik
Adakah yang bertamu memasang niat buruk? Jika ada, hentikanlah perangai hodoh itu ya. Kita nak datang ke tempat orang kena bawa aura positif. Niat dan tujuan perlu baik; bagi menyambung silaturrahim dan ukkhuwah. Kalau niat nak bergosip atau mengumpat, maka batalkan sahaja hasrat itu.
2. Berpakaian Kemas, Bersih Dan Menutup Aurat
Adab ini bukan bermaksud supaya kita perlu membeli pakaian mahal dan baharu. Bukan juga bermaksud kita wajib berdandan untuk kelihatan tampan atau mantap. Cukup sekadar penampilan diri enak dipandang mata.
Ertinya:Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat. (QS al-A’raaf : 26)
3. Datang Pada Waktu Yang Tepat
Kita kena pilih waktu tepat untuk berkunjung, kerana perlu juga fikirkan masa-masa aurat tuan rumah dan situasi mereka. Waktu aurat yang tidak digalakkan dalam Islam untuk bertamu ialah pada waktu tengah malam, subuh dan saat istirahat.
Selain itu, pastikan tuan rumah tidak ada aktiviti bersama keluarga atau saat yang tidak mengizinkan mereka terima kita sebagai tetamu. Untuk mudah, hubungi tuan rumah lebih awal untuk temujanji, itu lebih baik dan terancang.
4. Meminta Izin Untuk Masuk Ke Rumah
Apabila telah sampai, jangan terus terjah masuk ke rumah tuan rumah. Sila beri salam, mengetuk pintu atau menekan loceng kediaman.
Rasulullah saw bersabda; “Apabila seorang bertamu lalu minta izin (mengetuk pintu atau mengucapkan salam) sampai tiga kali dan tidak ditemui (tidak dibukakan pintu), maka hendaklah dia pulang.” (HR Bukhari)
5. Hulurkan Salam
Ketika bertamu, bersalaman atau berjabat tanganlah dengan tuan rumah yang sesama perempuan atau sesama lelaki untuk menunjukkan hormat dan mengerat tali silaturrahim.
Hal ini sesuai dengan anjuran Nabi saw dalam sebuah hadis yang ertinya: “Apabila kamu saling jumpa, maka saling mengucapkan salam dan bersalam- salaman, bila saling berpisah, maka berpisahlah dengan ucapan istighfar”. (HR At Tahawi).
6. Hindari Berdua-duaan (Bukan Mahram) Ketika Bertamu
Ikhtilat atau fitnah akan terjadi saat seorang lelaki bersama dengan seorang wanita yang bukan mahramnya.
Jika ingin berkunjung sekalipun, pastikan di rumah tersebut ada ayahnya atau suaminya atau seorang lelaki dewasanya untuk menghindari ikhtilat dan ‘fitnah’. Kerana ikhtilat adalah perkara yang mendekatkan kita kepada zina dan maksiat.
Ertinya:Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. (QS al-isra’ : 32)
7. Sopan Santun Dalam Sikap Dan Ucapan
Jaga pertuturan kita ketika bercakap sebagai tanda kita menghormati dan menyenangkan hati tuan rumah.
Selain itu bersikap sopan santun ini akan menghindarkan kita dari perbuatan yang dapat menyinggung atau menyakiti hati tuan rumah.
8. Jangan Telalu Lama Bertamu
Ramai yang suka duduk lama ‘lepak’ di rumah tuan rumah. Ingat ya, selain memerhatikan waktu kunjungan, tempoh masa kunjungan juga harus diperhatikan. Kita kena letakkan diri kita sebagai tuan rumah juga.
Jika terlalu lama kita bertamu, ia akan menyebabkan tuan rumah tidak selesa. Ya, mungkin kita nampak seperti tak ada apa-apa, tetapi cara kita itu akan membebani tuan rumah juga.
Rasulullah SAW pernah bersabda: “Masa bertamu adalah tiga hari dan sesudah itu sedekah. Tidak halal bagi tetamu tinggal lebih lama sehingga menyakiti hati tuan rumah”. (HR Baihaqi).
9. Tidak Berdiri Menghadap Langsung Ke Pintu
Setelah mengetuk pintu, berdiri lah ke sisi kiri atau kanan pintu, bukannya tegak betul-betul di hadapannya, dan sabar menanti pintu dibuka. Perkara ini bagi memberi ruang tuan rumah mempersiapkan diri.
Rasulullah SAW dalam sebuah hadis ada diriwayatkan;
Adalah Rasulullah SAW jika mendatangi suatu pintu dan akan meminta izin, baginda tidak menghadap depan pintu. Akan tetapi, baginda berada di sebelah kiri atau kanannya. Jika diizinkan , baginda baru masuk, jika tidak baginda pun akan beredar.” (HR Bukhari)
10. Jangan Mengintip
Apabila nak bertamu, kita perlu buat cara sebagai tetamu yang terhormat. Mata tidak perlu melilau ke sana sini atau sibuk mengintip melalui tingkap atau pintu gelangsar.
Tahukah kita bahawa tuan rumah berhak mencungkil mata tetamu berbuat perkara buruk ini?
“Andaikan ada orang melihatmu di rumah tanpa izin, engkau lemparkannya dengan batu kecil lalu cungkil matanya, maka tidak ada dosa bagimu.” (HR Bukhari Kitabul Isti’dzan)
11. Duduk Di Tempat Yang Disediakan
Sila jaga tatatertib saat berada di rumah orang. Setelah diizinkan masuk, duduklah di tempat yang telah disediakan dan dipersilakan oleh tuan rumah.
12. Jawablah Pertanyaan Dengan Jelas
Ketika tuan rumah bertanyakan khabar serta mengajukan persoalan lain, jawablah dengan jelas, tersusun kata dan sopan.
Jangan menjawab soalan yang membingungkan tuan rumah kerana cara itu sangat menyakitkan hati. Lain yang ditanya, lain yang dijawab!
13. Raut Wajah Perlu Kelihatan Baik
Tunjukkan kita sebagai tetamu yang berakhlak baik. Sepanjang bertamu, tunjukkanlah wajah ceria dan manis. Lemparkan senyuman kerana ia amat menyenangkan hati tuan rumah.
14. Mendoakan Tuan Rumah
Setelah tuan rumah menjawab salam dan mempersilakan kita masuk, menjamu kita dengan hidangan lazat dan banyak, hendaklah kita membalasnya dengan doa kebaikan.
Di antara doa yang diajar oleh Rasulullah SAW ialah:
“Ya Allah ampuni dosa mereka dan kasihanilah mereka serta berkatilah rezeki mereka”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kecanggihan teknologi hari ini membolehkan al-quran berada di dalam telefon bimbit kita. Ia sekali gus memberi kemudahan untuk umat Islam membacanya dengan mudah.
Namun begitu adakah kita dibolehkan membacanya bila-bila saja tanpa berwuduk. Seperti yang kita maklum sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
Maksudnya: Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;
(Surah al-Waqiah, 79)
Fahami kategori mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Mushaf adalah sesuatu yang ditulis padanya daripada al Quran dengan tujuan pembelajaran
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut:
وَالْمرَاد بالمصحف كل مَا كتب فِيهِ شَيْء من الْقُرْآن بِقصد الدراسة كلوح أَو عَمُود أَو جِدَار
Maksudnya: Dan dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran.
Bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya, iaitu apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi.
Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi. (Lihat Hasyiah al-Bujairimi al-Khatib, 3/498)
Hukum baca al-quran melalui telefon bimbit
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Oleh itu dapat disimpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk, ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ianya hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang, bahkan tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkat mulut.
Menghilangkan wang yang diamanahkan untuk infak, wajib ganti semula jika cuai apatah lagi kita dilantik sebagai pemegang amanah seharusnya kita menjaga wang tersebut sebaik...