Isu berkenaan tempat solat yang terbaik dalam kalangan wanita merupakan isu yang selalu berlegar dalam benak fikiran wanita. Menjadi keraguan dan tanda tanya bagi wanita untuk memilih tempat yang terbaik untuk menunaikan solat.
Wanita BOLEH/HARUS ke masjid tanpa larangan. Jika memenuhi syarat-syarat:
1. Menutup aurat SEMPURNA (seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan) ertinya berstokin dn pakai sarung lengan jika pakaian masih terdedah bahagian tersebut ✔️
2. Mendapat izin suami ✔️
3. Tidak memakai wangi-wangian✔️
Namun solat wanita tersebut di rumahnya adalah lebih AFDHAL/ lebih baik/lebih berpahala/ lebih menjaga aib/lebih segala-galanya.
HARAP tiada salah erti dari hadis Nabi SAW
Ertinya Diriwayatkan daripada Aisyah r.a. Baginda bersabda:
Ads
“Kalau lah Baginda Rasulullah SAW melihat apa yang dilakukan oleh wanita2 masa kini, nescaya Baginda melarang mereka ke masjid sebagaimana pernah melarang wanita2 Bani Israel”
HR Bukhori dan Muslim
Adapun wanita-wanita yang lain daripada di atas itu, adalah DiHARUSkan mereka hadir ke masjid.
Hadis lain
“Janganlah kamu melarang wanita2 keluar ke masjid, tetapi di rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka”
HR Ahmad & Abi Daud
Ads
Hadis lain:
“Janganlah kamu melarang hamba2 Allah yang wanita itu ke masjid Allah, dan hendaklah mereka keluar tanpa wangi-wangian”
Hadis lain:
“Ertinya : Diriwayatkan daripada Ummu Salamah:
“Sesungguhnya Baginda Rasulullah s.a.w bersabda: Sebaik2 masjid wanita itu adalah didalam rumah mereka.”
Wanita dibenarkan ke masjid jika benar-benar menepati ketiga-tiga syarat di atas namun Baginda Rasulullah SAW menekankan agar wanita SOLAT DI RUMAH mereka terlebih baik atau AFDHAL walaupun dapat memenuhi syarat-syarat tersebut.
Ads
Semoga tiada kita buruk sangka dan sesiapa saja berpahala jika solat di masjid tak kira lelaki atau wanita namun point yang paling penting yang wanita terlepas pandang ialah Rasulullah s.a.w amat menekan agar Wanita solat d rumahnya (AFDHAL)
Kebanyakkan wanita tidak mampu memenuhi ketiga2 syarat diatas sprt aurat, izin suami dan berwangi-wangian. Sehingga kedatangan mereka ke masjid boleh jatuh kepada hukum HARAM.
Semoga kita dapat merebut peluang2 utk mendapat pahala yg maksimum dlm bulan Mulia ini. Tanpa meninggalkan kata-kata Baginda SAW yang sentiasa sayang dn muliakan wanita.
Jangan samakan kehadiran wanita ke m asjid dengan wanita keluar ke shopping2 kompleks, pasaraya dan lain2. Kerana ibadat semestinya tidak sama dengan perkara2 lain di luar sana.
Hanya nasihat dr Rasulullah s.a.w yang ditekan kan di sini. Siapa kita nak ubah kalam Rasulullah s.a.w yang sememangnya datang dari petunjuk Allah s.w.t bukan kata2 mengikut nafsu nya.
Disunatkan kepada kita untuk melakukan solat sunat istikharah jika ingin melakukan sesuatu yang diharuskan oleh syarak. Apabila ingin melakukan solat sunat istikharah, hendaklah dipastikan hati dan jiwa tidak memihak atau berharap kepada sesuatu atau seseorang melainkan hanya mengharapkan petunjuk daripada Allah SWT semata-mata.
Asal bagi perkataan istikharah ialah daripada perkataan خير yang membawa makna kebaikan. Penambahan huruf Alif, Sin dan Ta’ menambah lagi maknanya. استخار membawa makna memohon pilihan. Inilah yang dinyatakan oleh Ibnu Munzir di dalam Lisan al-Arab.
Berkenaan dengan solat istikharah, ia adalah di antara sunnah yang diajarkan oleh Nabi saw. Ini berdasarkan satu riwayat daripada Jabir Bin Abdullah :
Maksudnya:” Rasulullah saw pernah mengajarkan kami tentang memohon pilihan bagi semua perkara (istikharah) sepertimana Baginda mengajarakan kami surah daripada al-Quran. Baginda bersabda : Jika salah seorang dari kalian gusar tentang satu perkara maka rukuklah dua rakaat selain dari yang fardu. Kemudian katakanlah : Ya Allah, aku memohon pilihan dengan ilmu-Mu, aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu, Aku juga memohon daripada limpahan-Mu yang Agung. Engkau mampu sedangkan aku tidak. Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak tahu. Engkau Maha Tahu tentang perkara yang ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini baik untuk untuk agamaku, kehidupanku dan penghujungku. Ataupun Nabi bersabda : sama ada perkara yang segera atau yang lambat. Maka permudahkanlah urusanku dan berkatilah aku dalam urusan tersebut. Jika Engkau tahu bahawa perkara ini buruk bagiku pada agamaku, kehidupanku dan penghujung hidupku. Ataupun Baginda bersabda: sama ada yang segera atau yang lambat. Maka, jauhkanlah ia dariku dan jauhkan aku darinya. Dan tentukan bagiku yang terbaik kemudian redhailah aku dengannnya. Kemudian Baginda bersabda: Orang itu (boleh) menyatakan hajatnya.”
Riwayat al-Tirmizi (480),Ibnu Majah (1383). Imam al-Tirmizi menyatakan bahawa hadis ini bertaraf Hasan Sohih Ghorib’
Sheikh Abdurrahman al-Mubarakfuri menyatakan yang dimaksudkan dengan istikharah di dalam hadis ini ialah solat istikharah. Kata beliau lagi bahawa hadis ini menjadi dalil bahawa tidak harus bagi seseorang memperkecilkan apa-apa perkara walaupun ianya nampak remeh. Lalu dia meninggalkan istikharah. Berkemungkinan perkara yang diremehkannya itu nanti pada masa akan datang menjadi mudarat baginya.
Ini membawa erti bahawa solat istikharah adalah satu cara memohon petunjuk dan jalan yang terbaik dalam apa jua perkara yang dihadapi. Ianya adalah satu sunnah yang diajarkan oleh Nabi saw kepada umatnya.
Hukum solat isktikharah adalah sunat. Bagi sesiapa yang ada hajat atau ingin memohon petunjuk tentang satu perkara yang ingin dilakukannya maka disunatkan kepadanya solat dua rakaat dan berdoa dengan doa yang telah diajarkan oleh Nabi saw sepertimana yang terkandung di dalam hadis riwayat Jabir. Sehinggakan al-Aini di dalam Umdah al-Qari menyatakan jika ingin memilih tali kasut pun perlu untuk memohon petunjuk Allah melalui solat istikharah.
Imam al-Nawawi menyatakan kaifiatnya adalah seperti berikut:
1. Rakaat yang pertama selepas membaca al-Fatihah harus membaca surah al-Kafirun
2. Rakaat yang kedua selepas membaca al-Fatihah harus membaca surah al-Ikhlas.
3. Berdoa dengan doa yang telah diajarkan oleh Nabi ataupun doa-doa yang sesuai.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mungkin ramai yang tertanya-tanya sama ada suara seorang wanita itu aurat ketika solat atau sebaliknya. Bagaimana pula jika mengaminkan bacaan al-Fatihah dengan mengeluarkan suara sepert kaum lelaki lakukan? Entri ini mungkin boleh membantu kemusykilan anda selama ini.
Pada solat jemaah jahriyah (subuh, magrib dan isyak) harus bagi wanita untuk menjaharkan (melantangkan) suara ketika solat bersama mahram mereka. Namun ketika mana mereka solat bersama bukan mahram maka ia hendakhlah dilakukan secara sirr (diam).
Ibnu Qudamah menjelaskan “Seorang wanita melantangkan suaranya ketika solat jahriah. Jika ada lelaki-lelaki asing (bukan mahramnya ) maka dia tidak boleh melantangkan suaranya. Adapun jika yang mendengar adalah lelaki daripada kalangan mahramnya maka dia boleh melantangkan suaranya.” (al-Mughni: 2/202)
Dalam kitab al-Mufassal Fi Ahkam Al-Mar’ah pada bab bacaan jahar dan sir dalam solat wanita telah dinukilkan bahawa Imam Nawawi berkata :
“Ada pun wanita maka berkata kebanyakan ulama Shafieyah – apabila dia solat bersendirian tanpa ada orang lain atau bersamanya kaum wanita atau lelaki mahramnya, hendaklah dia melantangkan suara (jahar), sama ada bersendirian atau berjemaah sesama kaum wanita. Ada pun jika solat bersama lelaki ajnabi (bukan mahramnya) maka hendaklah mendiamkan bacaan (sirr)”. (al-Mufassal Fi Ahkam Al-Mar’ah: 1/255, Dr Abd. Karim Zaidan)
Maka dapat difahami bahawa wanita tidak boleh melantangkan bacaan ketika solat bersama bukan mahram sama ada ketika dia menjadi imam, makmum atau bersendirian.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dewasa ini ramai wanita yang bersolat dengan hanya mengenakan tudung labuh, jubah panjang dan stoking sehingga menimbulkan tanda tanya sama ada solat mereka sah mahupun tidak. Adakah ketika bersolat, wajib mengenakan telekung atau ia sekadar syarat sahaja? Entri kali ini menjelaskan untuk anda.
Telekung bukanlah wajib ketika bersolat. Yang penting seorang wanita itu mengenakan pakaian yang menutup aurat untuk mendirikan solat. Ummu Salamah r.a berkata, pernah dia bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang perkara ini. “Bolehkah wanita mengerjakan solat dengan memakai pakaian panjang dan menutup kepala tanpa memakai kain sarung (izar). Baginda menjawab: “Boleh selagi mana pakaian panjangnya itu (dar’u) dapat menutupi kedua telapak kakinya.” (Riwayat Abu Dawud). Dalam hadis lain Aisyah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : “Tidak diterima solat wanita yang telah baligh kecuali dengan memakai kain tudung.” (Riwayat Tirmizi).
Maka melalui dua hadis ini, fuqaha membahaskan syarat pakaian solat untuk wanita. Pertamanya kain tudung menutupi kepala dan dada mereka serta kainnya perlu cukup panjang sehingga dapat menutup tapak kaki wanita tadi. Kedua, pakaian yang dipakai haruslah longgar dan tidak berbayang (iaitu tidak jarang).
Dengan pakaian seperti jubah, asalkan syarat menutup auratnya dipenuhi, maka solat boleh didirikan dengan mudah, tidak kira di mana. Tidak perlu khuatir solat lewat kerana terpaksa menunggu giliran menggunakan telekung dan sebagainya. Seandainya pakaian yang dipakai sudah cukup menutup aurat dan bebas daripada najis, maka solat itu sah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...