Bergelar pengantin baru adalah saat paling indah dalam hidup setiap pasangan yang baru mendirikan rumah tangga.
Segala momen manis di majlis perkahwinan akan dikenang sepanjang hayat. Maklumlah detik bersejarah ini sekali saja dalam hidup dan akan dikenang selamanya.
Bagi pasangan pengantin baru Nurasyidah Mokhtar, 29 tahun atau dikenali dengan Syidah Tat di FB dan suaminya Mohamad Faris Alias tidak menyangka gambar perkahwinan yang dirakam 30 Ogos lalu menjadi viral.
Ini kerana dirinya dianggap pengantin paling comel gara-gara yakin memikul suaminya dengan penuh ceria.
Menurutnya, idea bergambar ini diilhamkan atas idea dan cadangan teman-temannya dan sokongan daripada jurugambar.
Disebalik kisah cinta pasangan ini, dia memberitahu telah menjalinkan hubungan dalam tempoh yang panjang dan pernah berpisah.
Namun sekiranya jodoh sudah tertulis tiada apa dapat memisahkan cinta mereka berdua.
“Pikul load naik gunung-ganang berhari-hari boleh tak kan la nak pikul suami sendiri tak boleh alaaaaa dia 53kg jer pun hahaha Bahagi 3 dengan syitat
Ads
“Alhamdulillah.. sah bergelar seorang isteri kepada seorang suami yang bernama Mohamad Farid Bin Alias… Macam tak percaya pun ada
“Kami bercinta 7 tahun dari syitat tingkatan 4 sampailah Syidah habis degree . Lepas tu kami break 4 tahun setengah and then getback semula hujung tahun lepas lepas sebulan, dia ajak syitat nikah
“Alhamdulillah hubungan kami mendapat restu dari kedua-dua belah keluarga.. Benar lah jodoh itu rahsia Allah..
“Gambar lain menyusul nanti.. panjang lagi nak cerita ni hahaha doakan kebahagiaan kami ya ni bukan appreciation post lagi tau @ Felda Lepar Hilir 1
Biarpun mempunyai ukuran sain badan bertubuh besar, namun wanita ini sangat berkeyakinan tinggi dan dirinya sebenarnya cantik dalam cara tersendiri.
Ads
Dia yang kelihatan manis mengenakan baju kurung Pahang di hari bahagianya berharap kisahnya ini dapat beri inspirasi buat wanita di luar sana.
“Saya bersyukur sebab dapat keluarga dan sahabat yang banyak bagi sokongan untuk kami agar tak rasa rendah diri,
“Saya harap dapat memberi inspirasi buat wanita yang bertubuh besar diluar sana agar tetap tampil yakin dalam apa jua keadaan.
“Kita semua memang diciptakan cantik dengan cara tersendiri. Bagi saya semua orang cantik tak kira macam mana pun rupanya” ujar Syidah yang memang suka berfesyen dan bercantik-cantik walaupun berbadan besar.
Balik beraya, nak jumpa orang tua. ‘Bila kita buat baik dengan ibu, insyallah ada rezeki datang tanpa disangka-sangka. Balik kampung bukan selalu, jadi ambillah kesempatan untuk ziarah ibu bapa.
Tidak dinafikan, tidak semua bernasib baik dapat membeli pakaian baru, biskut raya dan balik kampung ke kampung tanpa sebarang bebanan.
Tidak punya wang untuk balik kampung. Duit betul-betul cukup untuk isi minyak kereta pergi balik dan makan tengah jalan serta belanja di kampung.
Dalam RM700 macam itu (kampung saya di Kelantan). Itupun duit “advance” gaji bulan depan yang saya pinjam dari tempat kerja.
Tapi saya balik juga. Orang tak tahu saya sedang sangat susah. Raya macam biasa. Cuma tak ada baju raya untuk saya.
Hanya sepasang seorang baju yang saya mampu beli untuk anak-anak. Tak ada duit raya. Tak ada biskut raya. Betul-betul tak ada…
Bila Kita Buat Baik
Saya selalu set dalam kepala, balik dulu sebab tahun depan mungkin ada ahli keluarga yang kurang. Atau nanti tahun depan kita sudah tidak ada nanti.
Balik juga sebab nak berikan suasana raya kepada anak-anak. Saya tak mahu mereka terbiasa dari kecil beraya di rumah sendiri sahaja tanpa saya menziarahi orang tua dan sanak saudara di kampung.
Pagi pergi masjid, balik rumah makan apa yang ada, lepas tu terbaring depan TV tonton program raya. Anak-anak masih kecil waktu itu. Saya takut mereka jadi terfikir yang itulah cara beraya…
Dengan Ibu
Saya pernah hanya dapat beri RM50.00 sahaja untuk arwah ibu saya. Kita buat sehabis baik walau kita tak ada.
Bila pulang ke KL, saya gadaikan barang kemas saya. Cara saya mungkin tidak ekonomikal atau kurang praktikal.
Tetapi saya suka fikirkan satu perkara pada satu masa. Jadi kurang tekanan.
Waktu hari raya kita beraya dulu. Nanti kita fikir yang lepas raya pula. Tapi belanja kena beringat. Kena ikut kemampuan diri.
Saya lihat banyak orang berhabis wang untuk berbelanja di hari raya. Tidak mahu kalah membeli. Padahal itu tidak perlu.
Insyallah Ada Rezeki Datang
Kita balik kampung untuk jumpa orang tua di kampung. Bila kita buat baik dengan ibu, ada je rezeki kita. Teringin nak makan pengat pisang, tiba-tiba jiran hantar.
Nak bayar yuran anak, tiba-tiba dapat wang yang tidak kita sangka. Kereta rosak, tahu-tahu ada jualan lebih dan dapatlah duit dari berniaga.
Rezeki ini luas. Kadang-kadang, rezeki tidak datang dengan cara kita berfikir…. Rezeki juga tidak habis dengan cara kita berfikir. Allah memberi tidak sama dengan apa yang kita jangka.
Jika sebelum dan selepas Ramadan kita selalu saja mendapat undangan perkahwinan atau menerima berita pasangan bernikah tapi sebaliknya di Ramadan. Timbul persoalan apa hukumnya bernikah di bulan Ramadan.
Menurut pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus, tiada bulan yang tak dibolehkan bernikah. Hukum bernikah di bulan Ramadan tetap sah namun tidak digalakkan.
“Ini kerana kaitan kenduri selepas pernikahan. Nabi Muhammad menganjurkan diadakan kenduri selepas majlis pernikahan.
“Ia berdasarkan diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A bahawa Abd al-Rahman bin ‘Auf telah berkahwin. Lalu Rasulullah S.A.W bersabda kepadanya:
أَوْلِمْ وَلَوْ بِشَاةٍ
Maksudnya: Hendaklah kamu melakukan majlis perkahwinan sekalipun dengan seekor kambing.
Riwayat Muslim (1427)
Kena hati-hati bimbang perlu bayar kaffarah
Selain itu sekiranya bernikah di bulan Ramadan pasangan suami isteri baru ini perlu berhati-hati supaya tidak berlaku jimak di siang hari.
“Bernikah di bulan Ramadan ini kena hati-hati kerana itu kali pertama lelaki dan wanita berdua-duaan. Takut berlaku batal puasa, batal puasa akibat jimak di siang hari.
“Bila ini berlaku, puasa suami isteri akan terbatal dan perlu qadha sehari. Akan tetapi ada tambahan buat suami, ada kaffarah yang perlu dibuat oleh suami yang mana suami perlu puasa 2 bulan berturut turut,”jelas beliau.
Bagaimana pun sekiranya tidak mampu berpuasa selama dua bulan berturut-turut suami perlukan memberi makan 60 fakir miskin.
Sepanjang tempoh kawalan pergerakan semasa pandemik, kerajaan telah mengetatkan syarat untuk solat Jumaat berjemaah kepada jumlah yang terhad sahaja. Hanya beberapa jemaah berdaftar sahaja dibenarkan untuk solat Jumaat berjemaah. Keadaan ini menyebabkan rasa hampa sebahagian jemaah yang ingin tunaikan solat Jumaat di masjid.
Justeru adakah dibenarkan dalam situasi sekarang, kaum lelaki mendirikan solat Jumaat atas niat berjemaah menerusi Live Streaming di rumah? Kita ikuti penjelasan dari SS Mufti Wilayah Persekutuan akan hal solat secara live streaming ini.
Assalamualaikum w.b.t Saya ada satu persoalan. Bolehkah kita menunaikan solat Jumaat secara live streaming? Harap dapat pencerahan mengenai perkara ini.
Jawapan :
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu), yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” (Surah al-Jumu‘ah : 9)
Ayat di atas adalah merupakan antara dalil pensyariatan dan kewajipan solat Jumaat. Selain itu, solat Jumaat juga adalah antara beberapa kelebihan yang dikurniakan khusus kepada umat Nabi Muhammad SAW supaya mereka mendapat kemuliaan hari Jumaat tersebut.
Solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah
Kami ingin menegaskan bahawa kewajipan solat Jumaat hendaklah ditunaikan secara berjemaah. Perkara ini adalah sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلاَّ أَرْبَعَةً عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَوِ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِيٌّ أَوْ مَرِيضٌ Maksudnya : “Solat Jumaat merupakan satu hak kewajipan ke atas setiap orang muslim untuk mendirikannya secara berjemaah, kecuali hamba yang dimiliki oleh tuannya, perempuan, kanak-kanak dan orang yang sakit.” Riwayat Abu Daud (1067)
Malah, Dr. Wahbah al-Zuhaili telah menyatakan di dalam kitabnya bahawa telah berlaku Ijma’ ulama mengenai kewajipan menunaikan solat Jumaat secara berjemaah.
Syarat-Syarat Mengikut Imam Bagi Solat Berjemaah
Sepertimana yang telah kami sebutkan, solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah. Oleh itu, solat Jumaat tertakluk kepada syarat-syarat sah solat berjemaah. Antara syarat-syarat sahnya solat berjemaah ialah makmum mesti mengetahui pergerakan imam.
Mengenai perkara ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan bahawa :
Maksudnya : “Disyaratkan untuk sahnya ikutan (dalam solat berjemaah) ialah makmum mengetahui segala perpindahan (pergerakan dalam solat) orang yang menjadi imam, sama ada kedua-duanya (Imam dan makmum) menunaikan solat di dalam masjid atau selain masjid (luar masjid) atau salah seorangnya di dalam masjid dan seorang lagi berada di luar masjid. Inilah perkara yang telah disepakati (oleh para ulama).
“Ulama mazhab Syafie mengatakan bahawa hasil pengetahuan makmum itu ialah dengan mendengar imam atau mendengar orang yang dibelakang imam atau melihat pergerakkan imam atau pergerakkan orang yang di belakang imam. Dan mereka telah menukilkan ijma’ mengenai keharusan berpegang pada tiap-tiap satu daripada perkara tersebut.”
Begitu juga, al-Khatib al-Syirbini menyatakan bahawa disyaratkan makmum mengetahui segala pergerakan imam (di dalam solat), supaya (makmum itu) dapat mengikut sama ada dengan imam atau melihat sebahagian daripada saf (makmum yang lain) atau mendengarnya (suara imam) atau pun mendengar suara muballigh.
Selain itu, Al-Sayyid Ahmad al-Syatiri ada menyebutkan antara syaratnya juga ialah :
أن يكون اجتماع الإمام والمأموم… إما في مسجد، أو في مكان سواه لا يزيد ما بينهما منه على ثلاث مئة ذراع تقريبا…
“Hendaklah berhimpun (pada satu tempat) Imam dan makmum… sama ada di dalam masjid, atau tempat selainnya (luar masjid) yang mana jarak antara keduanya tidak melebihi kira-kira 300 hasta (lebih kurang).”
Apabila kita melihat kepada syarat ini, sebenarnya ia kembali semula kepada syarat sebelumnya iaitu dengan berhimpunnya kedua-duanya dalam satu tempat membolehkan makmum melihat dan mengetahui pergerakkan imam.
Oleh itu, di dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji ada disebutkan bahawa sekiranya imam dan makmum sama-sama berada di dalam masjid maka mengikut imam adalah sah walau sejauh mana sekalipun jarak antara kedua-duanya ataupun terlindung oleh dinding-dinding yang boleh dilalui
Namun, apabila kedua-dua imam dan makmum berada di luar masjid atau imam di dalam masjid dan makmum di luarnya, ketika ini disyaratkan jarak antara kedua-duanya tidak terlalu jauh.
Dalam hal ini, para ulama ada meletakkan tiga syarat tambahan iaitu :
Hendaklah tiada penghadang (halangan) yang menghalang makmum daripada melihat imam atau melihat makmum lain yang melihat imam.
Makmum boleh sampai kepada imam tanpa perlu menyimpang dan membelok (daripada arah kiblat).
Jarak antara kedua-duanya (imam dan makmum) tidak melebihi 300 hasta.
Sekiranya salah seorang berada di dalam masjid, manakala sebahagian lagi berada di luar masjid, kiraan jarak 300 hasta (150 meter) tersebut bermula daripada bahagian akhir masjid dan bukannya dari saf yang terakhir dalam masjid iaitu jarak di antara tepi dinding luar masjid dengan tempat berdiri makmum yang terdekat di luar masjid tidak melebih 300 hasta. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 297 dan al-Fiqh al-Manhaji, 1/182)
Imam Kamaluddin al-Damiri pula berpendapat bahawa dengan makmum melihat imam atau melihat sebahagian daripada saf atau mendengar suara imam atau mendengar suara muballigh, adalah merupakan antara sebab-sebab yang boleh membawa kepada pengetahuan makmum mengenai pergerakkan imam di dalam solat.
Walau bagaimanapun, di sisi kami dan jumhur ulama sekadar (mensyaratkan) perkara tersebut sahaja tidak cukup, bahkan mesti bersamanya diletakkan syarat supaya berhimpunnya imam dan makmum (dalam satu tempat) kerana kalaulah sudah cukup dengan hanya pengetahuan (mengenai pergerakkan imam), sudah tentu terbatalnya (tidak perlu lagi) perintah untuk pergi ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat.
Begitu juga, seruan untuk menunaikan solat berjemaah (di masjid). Dan setiap orang akan menunaikan solat di rumah masing-masing atau di pasar dengan berimamkan (mengikuti) solat imam di masjid, sekiranya mereka mengetahuinya (pergerakkan imam). Ini jelas menyalahi al-Quran dan Sunnah. (Lihat al-Najm al-Wahhaj fi Syarh al-Minhaj, 2/375)
Hukum Menunaikan Solat Jumaat Secara Live Streaming
Berbalik kepada soalan yang ditanyakan, menunaikan solat Jumaat melalui perantaraan live streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah disebutkan oleh para ulama.
Begitu juga, solat berjemaah ini sebenarnya bertujuan untuk menghimpunkan orang-orang Islam (secara hakiki). Oleh itu, ia berhajat kepada satu tempat dan bersambungnya saf antara satu sama lain.
Oleh sebab itu, tidak boleh menunaikan solat berjemaah melalui siaran langsung di televisyen atau radio (atau live streaming) kerana ia tidak mencapai maksud sebagaimana yang dikehendaki oleh syarak.
Kalaulah dibenarkan perkara ini, sudah tentu setiap orang boleh menunaikan solat lima waktu dan solat Jumaat di rumah masing-masing.
Sudah tentu, perkara seperti ini menafikan (tujuan) pensyariatan solat Jumaat dan solat berjemaah (iaitu menghimpunkan manusia). (Lihat Majmu’ al-Fatawa wa Rasail Syeikh Ibn al-Uthaimin, 15/213)
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa menunaikan solat Jumaat melalui perantaraanlive streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah digariskan oleh para ulama.
Oleh itu, apabila terdapatnya keuzuran atau halangan daripada menunaikan solat Jumaat seperti perintah kawalan pergerakan ini, maka hendaklah kembali kepada rukhsah yang diberikan oleh syarak iaitu menggantikannya dengan menunaikan solat zohor di rumah masing-masing.
Akhir kalam kami berdoa kepada Allah SWT agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Berdoa untuk mati di Tanah Suci, ada kalangan mereka yang hendak mengerjakan ibadah haji mahu pun umrah memasang doa atau niat sedemikian. Tapi dari...