Tinggal tidak sampai seminggu sahaja lagi kita akan memasuki tahun baru. Bagaimana dengan sistem kewangan anda, sudah mencukupi atau masih biasa-biasa saja.
Jika sebelum ini asyik boros berbelanja, apa kata tanam azam tahun pada 2020 ini dengan mengumpul duit simpanan untuk lebih disiplin dan sistematik.
Memanglah terasa lambat untuk menggunakannya memalui kaedah menyimpan ini, tetapi siapa tahu hujung tahun depan anda boleh merancang pergi bercuti bersama teman-teman.
Ramai yang turut beri alasan gaji kecik agak sukar untuk menyimpan. Tetapi sebenarnya ada cara yang boleh kita praktikkan untuk menyimpan
wang walaupun bergaji kecil.
Seperti perkongsian wanita ini, Haryani Salim di laman twitter yang berjaya membuat simpanan mengikut kemampuan kewangan masing-masing.
1 – Tengok kemampuan utk letak dalam tabung sehari berapa. Hari hari mesti letak. Nak semnagat ajak kawan/partner
Kalau you mampu 1hari rm50 you can continue rm50 sampai 31/12. Kalau mampu rm1 letak rm1. Yg pasti, letak jumlah yg tkmembebankan. So that you can simpan dgn aman
Ads
2- Bila dah dapat berapa mampu utk bayar sehari. Beli buku. Tulis tarikh dari 1/1 – 31/12 utk elak diri kita dripda tk masuk duit dalam tabung dalam sehari. Bila dh masuk duit, tandaaa ! So that, you takkan ade satu hari pun yg tkmenabung.
3- Beli tabung yg tkboleh buka! Penting! Ini untuk mengelakkan tgn kita yg gatal nk amik duit dlm tabung haha. Beli dkt kedai rm2 ke diy ke ade je jual. Beli yg murah sbb hujung tahun tabung tu nak pecah jgk.
4- Selain duit kertas yg hari2 kita masukkan tu, you boleh simpan duit syiling rm50sen jgk. Jgn campur dgn syiling lain. If sebalang 50sen mampu penuh kan. Tktipu paling sikid boleh dpt 500rm. Guna balang cekelat mcm dkt kedai kalau tkmmpu beli tabung besar yg tkleh buka tu.
If you study, you can letak duit mana mampu utk setiap sem baru you tu. If skrg sem 4. Masuk sem baru tu 3/1 start 3/1 you dah letak duit dlm tabung sampai lah hbs sem tu. Tuh utk side saving hehe. Bt tmbh tmbh
Next, simpan duit syiling . Jgn guna duit syiling. Setahun you guys boleh dpt rm90-100 dlm tgn even tkde 50sen sekali pun. Beli tbung kecik ke bekas kecik ke haa boleh.
Ads
So, cuba kauorg kira, duit 50sen sebalang rm500, sehari rm1 dh rm365 duit syiling rm100 tk ke dkt seribu? Saya faham, nak letak sehari rm5 tuh sgt sgt lah berar. So kite ade cara lain.
Macam i, i do with my partner. So hujung tahun dedua kaya sekejap hahahah. At least dedua berduit, andai kata jodoh panjang dgn saving tu jgk lah yg dpt bantu kami nanti hehe. Kau org boleh bt dgn kwn. Reward diri kauorg hujung tahun sesama kwn dgn pergi travel.
Travel tkperlu jejauh, dlm malaysia pun okey. Sorg sikid akan kuar duit, so tkbnyak sgt guna duit kalau pergi dgn kwn kwn hehe
Macam saya, me and my partner simpan rm50sen sahaja. Hujung tahun gigih kire then tukar dkt kedai/bank. Kami pernh tiga bulan simpan rm50sen sahaja dapat dkt rm400
. Nilai yg tkdipandang ni kalau betul cara kita bt boleh jdi besar. Time ni guna bks kecik je. Tk penuh pun dh byk
Ads
2018 i and my partner guna tips ; masuk duit tiap hari, tiap bulan, dan saving syiling rm50sen and other 50sen. Alhamdullilah. However it is, you also can saving dgn masuk duit dlm tbung ikut minggu
Kalau ikut minggu, setahun ade 52minggu. Minggu pertama rm1 minggu kedua rm2 dan seterusnya. Sampai hbs minggu 52 dlm tgn kauorg akan ade rm1300+. Tknk beban. Masuk dlm tbung yg jumlah bnyk dulu seperti rm52 (utk minggu kedua) then tick dkt dlm buku.
Kalau kauorg nak saving setahun rm1000. Kauorg boleh guna minggu ini sahaja. Tkperlu saving rm50sen or rm1 sehari.
If you guys nak saving rm2000 setahun you need use rm1 sehari, minggu, dan rm50sen sebalang, sure you can gain rm2000 setahun.
Pls pls pls, sesiapa yg baru mula atau yg pernh saving tp tksampai sebulan dh guna saving, jgn guna nilai yg bnyk utk saving. Biar sikit tp consistent
Act, menabung ni kene ade niat dan panduan. You menabung utk apa? Kalau you ade guideline kenapa you menabung im swear you can consistent utk menabung. If i can share why i menabung lama dh i share but everyone have their own reasons. So do your best !
Semoga membantu utk kauorg yang baru nak mula menabung
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam perkongsian di laman Instagram Datuk Aaron Aziz dilihat memeluk erat anaknya dan meluahkan rasa berat hatinya melepaskan anak sulung, Danish Anaqi yang berusia 16 tahun melanjutkan pelajaran ke Jepun.
“Baru lah saya tahu betapa peritnya rasa bila anak keluar rumah demi pelajaran. Anak anak yg dari kampung ke Uni di bandar, yg ke Mesir, ke Medina dan byk lagi negara lain.
“Semoga ALLAH pelihara anak anak kami Dunia akhirat. Love you n miss you Abg my only Son.
Aaron bersama isteri, Diyana Halik Begitu sayu tatkala menghantar Danish yang akan berada di Jepun untuk kursus Pra-IB dan Diploma.
Sebelum ini dilihat Aaron sangat rapat dengan keluarganya dan menjadi insprasi kepada orang ramai dalam menjaga hubungannya membentuk keluarga yang sakinah dan mawaddah.
Perkongsiannya ini juga mendapat respon dari warganet. Masing-masing turut mendoakan kesejahteraan Danish sepanjang berada di sana.
shahrezza61 Semuga dalam perlindungan Allah, … Aamiin
abdullahmdawood Bye Danish don’t forget to watsaap us. Atuk n all you too much ok. May Allah SWT protect you always and don’t forget 5x daily prayers. Atuk will always doa for you boy. ‘Amin! YRA
3mxputrxs semoga dia dibawah lindungan Allah swt senantiasa. aamiin
palletpine.kl Selamat pergi dan selamat kembali danish… Semoga Allah memudahkan urusan danish dan dato sekeluarga… Amin
Aurat bagi seorang wanita muslimah baligh adalah seluruh tubuhnya kecuali muka dan kedua-dua telapak tangan. Menutup aurat untuk wanita-wanita Islam muslimah adalah wajib tapi ramai yang masih tidak menutup aurat dengan sempurna sebagaimana yang dituntut oleh Islam.
Malah ada yang seakan-akan memperagakan fesyen seolah-olah mempersendakan hukum atau syariat Islam. Ada yang mengistilahkan cara berpakaian begini sebagai separuh telanjang; menutup tubuh tetapi masih menampakkan bentuk tubuh yang menggoda ajnabi.
Bagi muslimah yang belum berkahwin, dia bertanggungjawab ke atas segala perbuatannya memandangkan mereka sudah dewasa dan mendapat pendidikan cukup daripada keluarga.
Sungguhpun begitu. Sekiranya dia ada ayah atau saudara kandung lelaki, menjadi kewajipan mereka memastikan anak atau adik perempuan itu menutup aurat.
Sebagaimana firman Allah:
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;
“dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan
“dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu Berjaya” (Surah An-Nur : Ayat 31)
Berdasarkan ayat di atas jelaslah bahawa Islam adalah agama yang mementingkan keselamatan harta benda dan jiwa raga.
Islam telah menggariskan beberapa panduan khususnya pada wanita supaya menjaga aurat daripada tercebur ke lembah perzinaan demi untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup mereka di dunia dan akhirat.
Oleh kerana itu, sebagai seorang suami yang soleh dan bijak, tentu kita wajib menasihati pasangan hidup kita agar menutup aurat supaya tidak mendapat dosa kerana melalaikan perintah Allah SWT di atas.
Sebagai seorang isteri pula, selain dia bertanggungjawab atas segala perbuatannya, sang suami turut dipertanggungjawabkan ke atas segala perbuatan isteri. Tugas suami adalah menjadi ketua keluarga yang perlu memastikan isteri serta anak-anak patuh kepada arahan agama.
Jika suami gagal melaksanakan tugas menasihati isteri, ini bermakna lelaki itu akan termasuk dalam salah satu ciri lelaki yang tidak akan dilihat Allah SWT pada hari kiamat.
Kategori suami seperti ini adalah termasuk dalam kategori suami dayus iaitu langsung tidak mampu memperbaiki akhlak isteri, tidak punya rasa malu atau cemburu terhadap perbuatan isterinya. Situasi ini dikenali sebagai diyatsah.
Rasulullah SAW bersabda:
Ada tiga orang yang tidak akan dilihat Allah pada hari kiamat: orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, wanita yang menyerupai lelaki, dan lelaki dayus. (HR. An Nasai dan Ahmad)
Tidak ada seorang pun ulama menolak kewajiban menutup aurat. Sedangkan aurat wanita menurut jumhur ulama adalah seluruh tubuhnya kecuali wajah dan telapak tangan.
Oleh kerana itu, jika kita sebagai suami tidak ingin termasuk dalam kategori lelaki dayus, maka mulai saat ini kita nasihati isteri kita secara berhikmah, baik langsung mahupun tidak langsung.
Cara menasihati yang terbaik adalah dengan menjelaskan perintah Allah SWT tentang kewajiban menutup aurat bagi perempuan muslim, tentu menasihatinya dengan cara ma’ruf tanpa harus membentak-bentak atau memarahinya.
Hakikatnya, isteri faham kewajipan menutup aurat, namun usaha perlu ada
ke arah perubahan baik. Dengan ada usaha dan kesungguhan InsyaALlah akan dikurniakan hidayah.
Namun perkara menutup aurat ini perlu ditangani segera kerana menutup aurat bagi seorang muslimah adalah seperti menunaikan hak Allah. Tiada idtilah belum tiba masa atau belum dapat hidayah. Hidayah bukan datang bergolek. Ia perlu dicari dengan usaha dan istikamah.
Kashoorga: Kepada para suami, semoga anda diberikan kesabaran dan terus gigih menasihati isteri berubah. Manakala isteri pula, sanggupkah anda menjadikan suami sebagai lelaki dayus? Balasan untuknya di akhirat nanti juga berat semata-mata kedegilan anda.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tular di media sosial berkaitan artis Janna Nick yang membuat pengakuan sumpah bahawa dirinya tidak mempersendakan berita kematian bintang K-Pop Jonghyun tiga tahun lepas. Isu ini mula menjadi besar apabila peminat fanatic menuduh artis ini mempersendakan berita kematian itu hingga wujud ##jannanickisgoingpartyjail.
Dalam satu akuan di instagramnya sebelum akaun itu dinyahaktif bersama twitternya, kelihatan Janna Nick memegang Al-Quran dan bersumpah dia tidak tahu mengenai video berkenaan. Katanya, dia hanya ketawa kerana merasakan Sakinah suka bergurau.
Di sebalik isu sumpah dilafaznya, ada sesuatu yang kita sebagai umat Islam kena faham. Jangan kerana terlalu fanatik pada perkara-perkara melalaikan, kita membesar-besarkan hal yang kecil sedangkan masa yang sama tidak menjaga adab termasuk iman kita. Dunia sudah di akhir zaman, moga kita tidak terus lalai mengejar nikmat akhirat.
Bacalah pandangan dari Mutfi Wilayah Persekutuan mengenai Islam dan Muzik. Moga kita lebih faham apa sebenarnya tujuan kita dilahirkan ke dunia ini.
Sebahagian ulama-ulama terdahulu mengharamkan nyanyian dan muzik. Ini termasuklah Imam Malik, Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyah, Imam Al Nawawi, Imam Ibn Hajar al-Haitami, Ibn Qudamah, Imam Khatib al-Syarbini serta Imam al-Qurthubi.
Antara dalil pengharaman muzik ini ialah :-
Para ulama yang mengharamkan muzik berhujah berdasarkan ayat-ayat al-Qur’an dan hadith, antaranya firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan. (Surah Luqman (6)
Kata Ibn ‘Abbas sewaktu mentafsirkan ayat ini, ia merujuk kepada muzik, manakala Mujahid berpandangan ia merujuk kepada al-Lahwu dan al-Tobl. Al-Hasan al-Basri pula menyatakan ayat ini diturunkan berkenaan muzik dan al-mazamir. (Rujuk Tafsir al-Tobari, 21/40 dan Tafsir Ibn Kathir, 3/451)
Maksudnya: Janganlah kalian menjual penyanyi-penyanyi wanita, atau membeli mereka, atau mengajar mereka menyanyi. Tidak ada kebaikan pada urus niaga melibatkan mereka, dan nilaian harga mereka adalah haram. Dan kerana kes seumpama inilah diturunkan ayat (yang bermaksud): “: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah” (Sunan Tirmizi (3195)
Nabi SAW juga bersabda:
لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ، يَسْتَحِلُّونَ الحِرَّ وَالحَرِيرَ، وَالخَمْرَ وَالمَعَازِفَ Maksudnya: Akan ada di antara umatku, satu kaum yang menghalalkan zina, sutera (untuk lelaki), arak dan alat muzik.(Sahih al-Bukhari (5590)
Maksudnya: Manusia daripada kalangan umatku akan meminum arak dan menamakannya dengan nama selain arak, alat muzik akan dimainkan untuk mereka dan penyanyi wanita menyanyi untuk mereka. Allah SWT akan menjadikan bumi menelan mereka dan menukar mereka menjadi monyet dan babi. (Sunan Ibn Majah (4020).
Muzik itu harus
Tapi ada sebahagian Ulama mengharuskan muzik seperti Abu Bakar Ibnu al-Arabi, Ibnu Hazm, Imam al-Muzani, Imam Qalyubi, Imam Ibn Abidin al-Hanafi, Imam al-Ghazali serta Imam Al-Zahabi.
Masa yang sama Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-2 yang bersidang pada 12-13 Mei 1981 telah membuat keputusan seperti berikut:
-Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus; -Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram; -Pancaragam yang melalaikan hukumnya haram; -Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan -Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.
Fatwa Syeikh Dr. Yusof al-Qaradhawi
Menurut Syeikh al-Qaradhawi, isu ini menjadi khilaf yang hangat diperdebatkan dalam kalangan ulama. Nyanyian yang disepakati haram ialah nyanyian yang melibatkan maksiat atau mempunyai unsur mengajak ke arah maksiat. Adapun yang disepakati harus pula ialah nyanyian yang menjurus ke arah naluri fitrah yang dialunkan untuk dirinya, nyanyian sesama suami isteri atau sesama kanak-kanak. Selain daripada jenis-jenis ini termasuk di bawah ruang perselisihan para ulama.
Beliau mentarjihkan pandangan yang mengharuskan muzik dan nyanyian dan ia merupakan hukum asal bagi perkara-perkara baik dan dan indah. Namun, terdapat beberapa unsur luaran yang terpalit padanya yang menyebabkan hukum boleh berubah kepada haram atau makruh tahrim.
Beliau turut meletakkan beberapa peringatan dan garis panduan bagi sesiapa yang mendengar nyanyian dan mempraktikkannya:
Sesiapa yang berniat mendorong diri untuk melakukan maksiat melalui nyanyian, maka dia seorang fasik. Jika bertujuan merehatkan jiwa, membantu untuk taat kepada Allah SWT dan menyegarkan diri, maka ia dikira perbuatan yang baik. Jika tidak berniat samada baik atau buruk, maka ia dikira perbuatan al-lahwu / al-bathil (sia-sia) yang tidak berpahala mahupun dosa.
Lirik mestilah tidak mengandungi unsur menyalahi akidah, hukum-hakam dan kewajipan Islam
Gaya penyampaian penyanyi mestilah menjaga batas-batas syarak.
Agama Islam menolak sebarang unsur keterlaluan dalam setiap perkara, meskipun dalam isu ibadah. Keterlaluan dalam perkara harus akan menghabiskan masa yang sepatutnya digunakan untuk melakukan kewajipan.
Setiap pendengar mestilah menilai dan menentukan sendiri nyanyian yang boleh didengar. Mereka lebih mengetahui bentuk-bentuk nyanyian yang mampu merangsang nalurinya, menggodanya kepada fitnah dan melupakan unsur rohani dalam dirinya. (Rujuk Halal dan Haram dalam Islam, hal. 430-436)
Dalam pada itu, Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Al-Bakri yang juga Menteri Hal Ehwal Agama dalam rumusannya berkata, Para ulama dahulu mahupun kontemporari bersepakat akan pengharaman setiap lagu mahupun muzik yang mengandungi unsur-unsur yang jelas haram seperti menggalakkan zina, dorongan meminum arak, tarian-tarian mengghairahkan dan lirik yang mendorong kepada keganasan. Mereka hanya berbeza pandangan pada muzik dan nyanyian yang bebas daripada unsur-unsur tersebut.
Tuntasnya, kami cenderung kepada pandangan yang mengharuskan nyanyian dan muzik, selagi mana ia tidak mempunyai unsur-unsur yang diharamkan seperti arak, pergaulan bebas tanpa batas, lirik yang menyanggahi syariat dan aqidah Islam serta melalaikan pendengar dan pengamal muzik daripada tanggungjawab dan kewajipan agama.
Apa hukum bersumpah dengan al-Qur’an?
Kami mulakan jawapan ini dengan pengertian sumpah. Perkataan aiman (الأيمان) ialah kata jama’ bagi perkataan yamin (اليمين). Dari segi bahasa, bererti kekuasaan. Firman Allah SWT:
لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ
Maksudnya: Sudah tentu Kami akan menyentapnya, dengan kekuasaan Kami. (Surah al-Haqqah: 45)
Kata penyair: Apabila panji diangkat untuk disanjung Nescaya ‘urabah akan menemuinya kekuatan Perkataan yamin juga, bermaksud tangan kanan kerana terdapat kekuatan tenaga pada tangan tersebut. Begitu juga, ia bermaksud dengan sesuatu yang dimuliakan. Hal ini adalah kerana orang Arab apabila bersumpah mereka berpegangan tangan kanan. Perkataan yamin dari segi istilah pula, menguatkan maksud kata-kata yang tidak thabit, dengan menyebut satu daripada nama atau sifat Allah dalam lafaz yang tertentu. Hal ini tidak termasuk dalam sumpah yang sia-sia (اليمين اللغو), iaitu sumpah yang biasa pada lidah tanpa tujuan penegasan sesuatu perkara atau menguatkannya.
Contohnya, seseorang yang biasa menyebut tidak, demi Allah (لا، والله) dan bahkan, demi Allah (بلى، والله). Kata-kata yang demikian tidak dianggap sumpah dari segi syara’. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi, kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. (Surah al-Maidah: 89)
Maksudnya: “Ayat ini diturunkan berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki yang menyebut tidak, demi Allah! Dan bahkan, demi Allah!” (Riwayat al-Bukhari (6286) dan Abu Daud (3254)
Maksudnya: “Ia berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki di rumahnya yang menyebut, tidak sekali-kali, demi Allah, dan bahkan, demi Allah.” (Riwayat Ibn Hibban (1187) Lafaz yang menguatkan kandungan kata-kata yang thabit, seperti “demi Allah, aku akan mati” atau “demi Allah, sesungguhnya matahari terbit,” yang dilafazkan ketika matahari telah pun terbit, tidaklah dianggap sumpah dari segi syara’.
Ini kerana maksud kata-kata itu sendiri telah pasti dan tidak dapat digambarkan bagaimana sumpah tersebut tidak ditepati. Sumpah boleh dilakukan terhadap perkara yang telah berlalu, seperti “demi Allah, aku tidak pernah melakukan begitu” atau “demi Allah, aku telah melakukannya.”
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا
Maksudnya: Mereka bersumpah dengan nama Allah, bahawa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang buruk terhadapmu). (Surah al-Taubah: 74)
Begitu juga, boleh bersumpah terhadap perkara yang akan berlaku pada masa hadapan, seperti demi Allah, aku akan melaksanakannya.
Hal ini berdasarkan hadith Nabi SAW
وَاللهِ لأَغْزُوَنَّ قُرَيْشاً
Maksudnya: “Demi Allah, aku akan memerangi Quraisy.” (Riwayat Imam Abu Daud )447)
Berkenaan dengan sumpah menggunakan al-Qur’an, hukumnya adalah dibolehkan. Ini berdasarkan kepada antara syarat-syarat bersumpah itu ialah:
Bersumpah dengan satu daripada yang berikut:
Zat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Zat Allah SWT atau aku bersumpah demi Allah SWT.
Nama Khas bagi Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Tuhan Penjaga (الرب) seluruh alam atau demi Tuhan Pemerintah (المالك) hari Kiamat atau Aku bersumpah demi Tuhan yang Maha Pemurah.
Sifat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi kemuliaan Allah atau demi ilmu-Nya atau demi kehendak-Nya atau demi kekuasaan-Nya.
Ini berdasarkan hadith daripada Abdullah bin Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW mendapati Umar bin al-Khattab RA yang sedang berkenderaan, bersumpah dengan nama bapanya. Baginda bersabda:
Maksudnya: “Bukankah Allah menegah kamu bersumpah dengan nama bapa kamu? Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah diam sahaja.” Riwayat al-Bukhari (6270) dan Muslim (1646)
Maksudnya: “Demi Tuhan yang diriku dalam genggaman-Nya dan Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam genggaman-Nya.” (Riwayat al-Bukhari (6254)
Bersumpah dengan Al-Qur'an hukumnya boleh kerana Al-Qur'an adalah firman Allah, dimana Allah SWT berfirman secara hakiki dengan lafaz, dan maksud menyampaikan maknanya. Allah SWT disifatkan dengan Al-Kalam. Dengan demikian, bersumpah dengan al-Qur'an pada hakikatnya merupakan sumpah dengan salah satu sifat Allah, maka hukumnya boleh.
Sehubungan itu, seseorang yang bersumpah dengan yang lain selain yang tersebut sumpahnya, tidak sah kerana dua sebab berikut:
Maksudnya: “Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah dia diam sahaja.” (Riwayat al-Bukhari (2679)
Tiada keagungan yang sempurna pada yang lain selain yang tersebut, manakala orang Mukmin, ditegah sama sekali mengagung-agungkan yang lain selain Allah SWT.
Kami akhiri perbincangan ini dengan mengharapkan kita sentiasa menggali dan mencari ilmu dari sumber yang sebenarnya agar ia benar-benar menepati syariat Islam. Semoga dengan jawapan ini memberi kefahaman yang baik kepada kita berkaitan sumpah, Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...